abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 27 februari 2018 @ 08:20:16 #1
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_177476366
Zojuist zag ik 'm op een blog voorbij komen: een website/app waar je een elektrische/hybride auto kunt leasen met een groep mensen.

https://onzeauto.com/

Zeer interessant als je niet elke dag van de week een auto nodig hebt. Dit kan een concurrent worden van Greenwheels en dergelijke, die vind ik namelijk erg prijzig. Als je die een hele dag wilt huren, dan betaal je meer dan een huurauto. Terwijl met dit concept je gewoon de auto verdeelt tussen 2-6 personen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_177476584
Reclame-verkapt-als-"kijk wat ik tegen kwam"-topics :')
pi_177476823
Lijkt me verschrikkelijk. Altijd te moeten overleggen of je de auto kunt meenemen met je buurtgenoten.
En zo goedkoop is het niet.
Definitely not CIA
pi_177476877
Wat een kutidee
  dinsdag 27 februari 2018 @ 08:54:46 #5
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_177476886
1 hoofdgebruiker die het leasecontract aangaat en een groepje toegestane berijders die geen contractuele verplichtingen hebben...

Snelste manier om je vrienden kwijt te raken + welke debiel gaat zo'n contract aan als hoofdgebruiker.
pi_177477131
Ik vind het op zich een interessant idee.

Weer een stap in de zoektocht naar een aantrekkelijke vorm van autodelen (die nog niet is gevonden).

Moet je wel een groepje mensen kunnen vinden die je dusdanig goed kent, vertrouwt, in de buurt wonen, én allemaal vervoer nodig hebben , dat deze vorm aantrekkelijk wordt.

Bovendien vind ik het helemaal niet zo goedkoop.

Als je een beetje fatsoenlijke auto wilt leasen met een acceptabel aantal mensen (4 personen) dan betaal je 177 euro per persoon Per maand voor een Hyundai Ioniq of 179 euro per persoon per maand voor een Volkswagen e-Golf op basis van slechts 20.000 km per jaar (en als je een auto deelt maak je echt wel meer kilometers per jaar).

Effectief kun je - als je de auto met 4 personen deelt - de auto hooguit zo'n 2 dagen per week gebruiken, is 8 dagen per maand, dus uiteindelijk kom je dan wel op 30 euro per dag uit sowieso (aangezien geadverteerde bedragen vanafprijzen zijn).

Nee, wat mij betreft is dit nog steeds niet de ideale vorm van autodelen, hoewel dat idee best interessant en potentievol kan zijn.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Moderator dinsdag 27 februari 2018 @ 09:10:50 #7
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177477208
Dit gaat nooit werken vanwege alle bovengenoemde issues.

Ik weet niet of hier een markt voor is. Als je zó weinig een auto nodig hebt, waarom zou je dan wel vaste prik per maand gaan betalen voor het kunnen gebruiken van die auto waarbij je dan ook nog rekening moet houden met de andere mensen in je clubje, of die niet toevallig op die dag die auto nodig hebben, etc.

Als je gewoon wél regelmatig een auto nodig hebt, kun je weer beter een wat oudere auto kopen lijkt mij dan. Niet vanwege het geld, maar wel vanwege het gemak dat je hem kunt pakken wanneer je wil zonder rekening te hoeven houden met mede eigenaren.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 27 februari 2018 @ 09:24:14 #8
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_177477386
:D

Wow, negatieve reacties!

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 08:38 schreef Vanillekwark het volgende:
Reclame-verkapt-als-"kijk wat ik tegen kwam"-topics :')
Nope, ik gebruik momenteel zelf een deelauto van een andere organisatie dus vandaar dat ik dit soort dingen met interesse volg.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 08:51 schreef capricia het volgende:
Altijd te moeten overleggen of je de auto kunt meenemen met je buurtgenoten. En zo goedkoop is het niet.
Nee, je pakt de app en boekt de auto. Geen overleg nodig. En of het goedkoop is, tsja -- auto's zijn duur. Of je het zelf goedkoper kan doen: misschien wel.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 09:06 schreef Tomatenboer het volgende:
dus uiteindelijk kom je dan wel op 30 euro per dag uit
Mij dunkt dat dat niet zo duur is. Hoe wil je een dergelijke klasse auto goedkoper rijden?

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 09:10 schreef CoolGuy het volgende:
Dit gaat nooit werken vanwege alle bovengenoemde issues.

Als je gewoon wél regelmatig een auto nodig hebt, kun je weer beter een wat oudere auto kopen lijkt mij dan. Niet vanwege het geld, maar wel vanwege het gemak dat je hem kunt pakken wanneer je wil zonder rekening te hoeven houden met mede eigenaren.
Dit werkt gewoon, hoor :? Niet voor iedereen, maar wel voor een bepaalde groep. Bijv. We Drive Solar, die hebben een stuk of 15 auto's in Utrecht staan, en zijn druk aan het uitbreiden.

Natuurlijk, een eigen auto heeft voordelen, je kunt hem pakken wanneer je wilt. Echter, een deelauto heeft z'n eigen voordelen: je hebt geen zorg voor onderhoud, kosten zijn te voorspellen, er zijn altijd vervangende auto's en op 1 abonnement kan partner kan ook gewoon een auto boeken tegelijk met jou.

Plus, omdat het een deelauto is, krijg je waarschijnlijk van de gemeente een vaste parkeerplek. In sommige steden is dat buitengewoon handig, kan ik je wel vertellen.

[ Bericht 19% gewijzigd door Hallmark op 27-02-2018 09:54:49 ]
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_177477418
Deelauto's, wat een armoede :')
pi_177477447
Het grote probleem blijft, je moet de auto ergens ophalen én neerzetten. Niet handig als je in een dorp woont met gaar openbaar vervoer.

Buiten dat is een auto gemak, bovenstaande oplossing is dat niet. Alles moeten overleggen en plannen.

Veel kosten maken om 8x per maand in een auto te kunnen rijden. Nee dank je.

Probeer het over 10 jaar nog maar een keer met elektrische auto's op afroep, die automatisch voor komen rijden.
  dinsdag 27 februari 2018 @ 09:46:31 #11
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_177477678
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 09:30 schreef weethetevennietmeer het volgende:
Het grote probleem blijft, je moet de auto ergens ophalen én neerzetten
Yep, het is wel noodzakelijk dat hij op loopafstand staat. Maar dat vond ik juist mooi met die Onze Auto oplossing, want als je genoeg mensen hebt, dan zet je 'm mooi bij jou voor de deur.

quote:
Buiten dat is een auto gemak, bovenstaande oplossing is dat niet. Alles moeten overleggen en plannen. Veel kosten maken om 8x per maand in een auto te kunnen rijden. Nee dank je.
Je hoeft niks te overleggen, maar je moet wel plannen inderdaad. Want met meerdere mensen kun je niet spontaan in het weekend de auto pakken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 08:54 schreef OEM het volgende:
1 hoofdgebruiker die het leasecontract aangaat en een groepje toegestane berijders die geen contractuele verplichtingen hebben...
Wow, dat had ik over het hoofd gezien. Dat is wel serieus fucked up. Van hun website: "Een gebruiker betaalt de vaste bijdrage per maand per automatische betaling aan de hoofdgebruiker. (...) Een hoofdgebruiker kan ervoor kiezen om de incasso naar gebruikers, tegen een geringe meerprijs, door OnzeAuto te laten verzorgen. Dat bespaart veel administratie."

Dat moet je gewoon afschermen van de eindgebruiker. Dat is echt een serieus nadeel ten opzichte van andere aanbieders zoals We Drive Solar.

[ Bericht 19% gewijzigd door Hallmark op 27-02-2018 09:51:40 ]
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_177477709
Je ‘mag’ er niet mee op vakantie. :')
Definitely not CIA
  Moderator dinsdag 27 februari 2018 @ 10:01:31 #13
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177477880
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 09:30 schreef weethetevennietmeer het volgende:
Het grote probleem blijft, je moet de auto ergens ophalen én neerzetten. Niet handig als je in een dorp woont met gaar openbaar vervoer.

Buiten dat is een auto gemak, bovenstaande oplossing is dat niet. Alles moeten overleggen en plannen.

Veel kosten maken om 8x per maand in een auto te kunnen rijden. Nee dank je.

Probeer het over 10 jaar nog maar een keer met elektrische auto's op afroep, die automatisch voor komen rijden.
Dit inderdaad. Je zult maar een afspraak hebben in het ziekenhuis voor iets en toevallig op die dag heeft een van je partners mbt die auto ook de auto nodig. Daar ga je al. Daarnaast moeten die lui allemaal bij mekaar in de buurt wonen, want wat heeft het voor zin als iemand 3km verder op woont, dan moet ie eerst 3km lopen/fietsen om bij die auto te komen, of iemand anders moet die auto komen brengen waarna die persoon weer eerst thuis afgezet moet worden, etc etc.

Ik snap dat de kosten voorspelbaar zijn, en ik snap ook dat het hebben van een vaste parkeerplek in de stad een uitkomst is, maar als er meer mensen in de groep zitten waarbij die vaste parkeerplek behoorlijk ver weg is, dan blijft voor die mensen het issue gelijk. Immers, als je een eigen auto hebt en je moet die ver weg van je huis parkeren is dat vervelend, maar nu betaal je voor een auto die niet van jou is, die in dat geval nog steeds ver weg wordt geparkeerd, dus heb je hetzelfde issue in principe.

Nee, ik zie dit niet als een oplossing.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator dinsdag 27 februari 2018 @ 10:02:49 #14
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177477905
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 09:46 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Yep, het is wel noodzakelijk dat hij op loopafstand staat. Maar dat vond ik juist mooi met die Onze Auto oplossing, want als je genoeg mensen hebt, dan zet je 'm mooi bij jou voor de deur.

Maar je bent net nog aan het zeggen dat die 'vaste parkeerplek' een uitkomst is in de stad, en nu kun je hem ineens voor je deur zetten? Ja, als daar plek is ja, en voor de andere mensen in je clubje is dat niet handig, tenzij die allemaal in dezelfde straat wonen.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 27 februari 2018 @ 10:25:01 #15
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_177478208
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 10:01 schreef CoolGuy het volgende:
Je zult maar een afspraak hebben in het ziekenhuis voor iets en toevallig op die dag heeft een van je partners mbt die auto ook de auto nodig.
Yep, dat is een probleem. Zelf heb ik dat nog niet aan de hand gehad, er was altijd een andere deelauto beschikbaar. Maar hierin voorziet OnzeAuto niet, want ze zijn gewoon tussenpersoon, niet de uitbater.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 10:02 schreef CoolGuy het volgende:
Maar je bent net nog aan het zeggen dat die 'vaste parkeerplek' een uitkomst is in de stad, en nu kun je hem ineens voor je deur zetten? Ja, als daar plek is ja, en voor de andere mensen in je clubje is dat niet handig, tenzij die allemaal in dezelfde straat wonen.
Bij sommige deelplatformen kun je niet kiezen, bijv. GreenWheels of We Drive Solar staat op een aantal specifieke parkeerplaatsen en daar moet je het mee doen. Echter als je de initiatiefnemer bent van zo'n OnzeAuto-deelauto, dan zorg je er uiteraard voor dat hij op de voor jou beste plek staat.

En je hoeft niet in dezelfde straat te wonen, ik loop regelmatig naar een straat verderop. Tenzij je iets mankeert, dan is dat geen probleem hoor.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  Moderator dinsdag 27 februari 2018 @ 10:29:09 #16
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177478287
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 10:25 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Yep, dat is een probleem. Zelf heb ik dat nog niet aan de hand gehad, er was altijd een andere deelauto beschikbaar. Maar hierin voorziet OnzeAuto niet, want ze zijn gewoon tussenpersoon, niet de uitbater.

[..]

Bij sommige deelplatformen kun je niet kiezen, bijv. GreenWheels of We Drive Solar staat op een aantal specifieke parkeerplaatsen en daar moet je het mee doen. Echter als je de initiatiefnemer bent van zo'n OnzeAuto-deelauto, dan zorg je er uiteraard voor dat hij op de voor jou beste plek staat.
Exact, daar begint het probleem al. Dan ben je dus niet meer bezig met 'samen doen', dan wil je die auto gewoon op de voor jouw meest gunstige voorwaarde en moet je dus een aantal idioten vinden die wel daaraan willen mee betalen, maar daar in ieder geval qua parkeren niets voor terug zien, en als je alleen lui in de buurt wil hebben zodat het niet uitmaakt, dan beperk je je wel enorm qua groep mensen waarin je wil zoeken of ze interesse hebben om hier aan mee te doen.

Ik zie dit niet echt gebeuren.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 27 februari 2018 @ 10:53:38 #17
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_177478614
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 10:29 schreef CoolGuy het volgende:
Ik zie dit niet echt gebeuren.
Wat me niet duidelijk is, zie je specifiek dit concept niet gebeuren, of zie je in z'n algemeen deelauto's niet gebeuren?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_177480926
Dit lijkt me ook helemaal niks. Ik wil de auto kunnen pakken wanneer het mij uitkomt. Als ik het moet gaan plannen dan hoeft het al niet. Al helemaal niet omdat je ook weer binnen de gereserveerde tijd terug moet zijn, omdat iemand anders er dan op staat te wachten. Weg flexibiliteit. Vreselijk idee :P Dan ga ik wel met de trein.
pi_177481195
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 09:27 schreef Vanillekwark het volgende:
Deelauto's, wat een armoede :')
En dan hebben we het nog niet gehad over de schade die een ander rijdt en die niemand wil bekennen.
De troep in de wagen die je zal aantreffen. Kruimels. lege flesjes en blikjes.
Plakkerig stuur. Bah.
5 Ferrari's op videoband!
pi_177481212
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 13:36 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

En dan hebben we het nog niet gehad over de schade die een ander rijdt en die niemand wil bekennen.
De troep in de wagen die je zal aantreffen. Kruimels. lege flesjes en blikjes.
Plakkerig stuur. Bah.
"Oh ff naar de winkel rijden"

kut nee, gaat niet, buurman heeft de auto gereserveerd.
pi_177481375
Dit zijn wel ideale oplossingen als je geen auto wil / kan bezitten maar er wel af en toe 1 nodig hebt.

Dat het niet gaat werken als je er dagelijks mee van en naar je werk of op vakantie wil lijkt me duidelijk, daar is het ook niet voor bedoeld.

Vanaf de level 5 zelfrijdende auto's gaat dit nog meer een ding worden: PTA / stelling: einde van het autobezit is nabij
pi_177481393
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 13:37 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

"Oh ff naar de winkel rijden"

kut nee, gaat niet, buurman heeft de auto gereserveerd.
Het is alleen handig als je geen werk hebt (of op (brom)fietsafstand werkt), geen vrienden, geen hobby's op auto-afstand.
En als je een auto nodig hebt voor als je 1 x per maand een ritje naar je oma wil maken op zondagochtend.
5 Ferrari's op videoband!
pi_177481416
In Antwerpen hebben we sinds kort poppy, vind ik wel een mooi systeem.

https://poppy.be/en/#blok_3
pi_177481437
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 13:47 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Het is alleen handig als je geen werk hebt (of op (brom)fietsafstand werkt), geen vrienden, geen hobby's op auto-afstand.
En als je een auto nodig hebt voor als je 1 x per maand een ritje naar je oma wil maken op zondagochtend.
Kan je voor die bedragen nog beter een taxi pakken.
pi_177483923
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 13:48 schreef mrPanerai het volgende:
In Antwerpen hebben we sinds kort poppy, vind ik wel een mooi systeem.

https://poppy.be/en/#blok_3
33 cent per minuut, die is gek.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Moderator dinsdag 27 februari 2018 @ 16:01:50 #26
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177483953
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:00 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

33 cent per minuut, die is gek.
Ja, voor niks gaat de zon op he.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177484011
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:00 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

33 cent per minuut, die is gek.
Er gaat al ¤0,10 tot ¤0,24 per minuut in brandstof zitten als je met een auto rijdt, ik vind die ¤0,33 incl. brandstof niet zo gek als je rekent dat daar ook wegenbelasting, onderhoud, afschrijving, verzekering en alle andere kosten + een winstopslag in verwerkt zit.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-02-2018 16:12:21 ]
  Moderator dinsdag 27 februari 2018 @ 16:06:47 #28
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177484039
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Er gaat al ¤0,10 tot ¤0,14 in brandstof zitten als je met een auto rijdt, ik vind die ¤0,33 incl. brandstof niet zo gek als je rekent dat daar ook wegenbelasting, onderhoud, afschrijving, verzekering en alle andere kosten + een winstopslag in verwerkt zit.
Dat is het ook niet, een auto kost nou eenmaal geld.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177484057
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Er gaat al ¤0,10 tot ¤0,14 per minuut in brandstof zitten als je met een auto rijdt, ik vind die ¤0,33 incl. brandstof niet zo gek als je rekent dat daar ook wegenbelasting, onderhoud, afschrijving, verzekering en alle andere kosten + een winstopslag in verwerkt zit.
Niet per kilometer hé, per minuut!

Dat is bijna 20 euro per uur. Dat vind ik wel duur.

Zeker als je het vergelijkt met een huurauto.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_177484097
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat is het ook niet, een auto kost nou eenmaal geld.
Mijn SAAB 9-3 Sportsedan kost me ongeveer 500 euro per maand en dan ga ik zeer riant met onderhoud om.

Dat is nog geen 17 euro per dag, en zo'n SAAB is geen goedkope auto in gebruik.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Moderator dinsdag 27 februari 2018 @ 16:11:08 #31
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177484140
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:09 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Mijn SAAB 9-3 Sportsedan kost me ongeveer 500 euro per maand en dan ga ik zeer riant met onderhoud om.

Dat is nog geen 17 euro per dag, en zo'n SAAB is geen goedkope auto in gebruik.
Ja, maar dat is JOUW auto. Dit is de auto van iemand anders en die moet er ook nog op verdienen, dat is namelijk het principe.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177484161
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:07 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Niet per kilometer hé, per minuut!

Dat is bijna 20 euro per uur. Dat vind ik wel duur.

Zeker als je het vergelijkt met een huurauto.
Eh, je leest me toch goed?

Als jij 60 rijdt in een auto die 1 op 15 rijdt, kost je dat 10,6 cent per minuut.
Als jij 130 rijdt in een auto die 1 op 15 rijdt, kost je dat zelfs 23,1 cent per minuut.

Wat ik zei houdt prima stand.
pi_177484200
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Eh, je leest me toch goed?

Als jij 60 rijdt in een auto die 1 op 15 rijdt, kost je dat 10,6 cent per minuut.
Als jij 130 rijdt in een auto die 1 op 15 rijdt, kost je dat zelfs 23,1 cent per minuut.

Wat ik zei houdt prima stand.
Blijft het nog steeds een flutidee. Wel de kosten, niet het gemak.
pi_177484212
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:09 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Mijn SAAB 9-3 Sportsedan kost me ongeveer 500 euro per maand en dan ga ik zeer riant met onderhoud om.

Dat is nog geen 17 euro per dag, en zo'n SAAB is geen goedkope auto in gebruik.
Klopt, maar die 17 Euro per dag ben je dan altijd kwijt.
Bij zo'n gedeelde auto alleen op de dagen dat je hem gebruikt.

Het omslagpunt hangt af van hoeveel dagen per maand en voor hoelang jij een auto nodig hebt.
pi_177484220
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:11 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, maar dat is JOUW auto. Dit is de auto van iemand anders en die moet er ook nog op verdienen, dat is namelijk het principe.
Uiteraard, maar ik vind het geen concurrerend of aantrekkelijk principe.

Een eigen auto is dus goedkoper én die kun je pakken wanneer je wil.

Afhankelijk van je behoeften weliswaar. Maar je moet wel ontzettend weinig rijden wil dit principe interessanter uitpakken dan een eigen auto in bezit hebben.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_177484229
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:13 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Blijft het nog steeds een flutidee. Wel de kosten, niet het gemak.
Niet het gemak? Als je het volledige gemak wil koop je zelf een auto maar dan betaal je iedere maand, of je nu rijdt of niet.

Dat is een overweging en voor sommigen van ons wel of niet een optie.
  Moderator dinsdag 27 februari 2018 @ 16:15:19 #37
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177484238
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:14 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Uiteraard, maar ik vind het geen concurrerend of aantrekkelijk principe.

Een eigen auto is dus goedkoper én die kun je pakken wanneer je wil.

Afhankelijk van je behoeften weliswaar. Maar je moet wel ontzettend weinig rijden wil dit principe interessanter uitpakken dan een eigen auto in bezit hebben.
Daarom geloof ik ook niet in het hele gedoe. Net als dat ik niet geloof in het idee uit de OP. Er zitten veel te veel haken en ogen aan om dit aantrekkelijk te maken.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177484250
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:14 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Uiteraard, maar ik vind het geen concurrerend of aantrekkelijk principe.

Een eigen auto is dus goedkoper én die kun je pakken wanneer je wil.

Afhankelijk van je behoeften weliswaar. Maar je moet wel ontzettend weinig rijden wil dit principe interessanter uitpakken dan een eigen auto in bezit hebben.
Nee, een eigen auto is alleen goedkoper als je hem 20 dagen in de maand nodig hebt.

Als je 1x per week een ritje hebt, betaal je 6 dagen die 17 Euro voor Jan Doedel.
pi_177484254
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Niet het gemak? Als je het volledige gemak wil koop je zelf een auto maar dan betaal je iedere maand, of je nu rijdt of niet.

Dat is een overweging en voor sommigen van ons wel of niet een optie.
Als je dusdanig weinig de auto nodig hebt kan je beter gewoon die enkele keer dat je het nodig hebt met het OV gaan.
pi_177484265
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:16 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Als je dusdanig weinig de auto nodig hebt kan je beter gewoon die enkele keer dat je het nodig hebt met het OV gaan.
Het OV brengt je meestal van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet moet zijn.
pi_177484277
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:16 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het OV brengt je meestal van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet moet zijn.
In wat voor een dorp woon jij dan.
pi_177484365
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:17 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

In wat voor een dorp woon jij dan.
Niet relevant.

Daarnaast kan je in een stad wonen maar naar een bestemming buiten de stad moeten waar het OV slecht is.

Het OV brengt je waar het rijdt, vaak met veel overstappen, daardoor lange reistijden, vaak moet je nog staan ook en met 3 kratten boodschappen wordt het een hele klus om weer thuis te komen.

Vandaar dat gedeelde auto's steeds meer terrein winnen.
Maar dan wel voor de groep waarvoor het werkt en daar hoor jij niet bij.
pi_177484378
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:21 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Niet relevant.

Daarnaast kan je in een stad wonen maar naar een bestemming buiten de stad moeten waar het OV slecht is.

Het OV brengt je waar het rijdt, vaak met veel overstappen, daardoor lange reistijden en vaak moet je nog staan ook.
Oke man top. We gaan het niet eens worden, is prima.
pi_177484563
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:21 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Oke man top. We gaan het niet eens worden, is prima.
Autobezit is sowieso aan het afnemen, die trend zie je vooral onder jongeren.

Je ziet al een trend naar private lease voor mensen die de auto als een "vaste last" willen, daarnaast verhuur / shared voor incidenteel gebruik en in de toekomst nog meer "on demand" naarmate de level 5 autonome voertuigen van Waymo, Uber of andere spelers op de weg komen en zelf komen voorrijden.
pi_177484703
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee, een eigen auto is alleen goedkoper als je hem 20 dagen in de maand nodig hebt.

Als je 1x per week een ritje hebt, betaal je 6 dagen die 17 Euro voor Jan Doedel.
Zelfs als je 1x per week een ritje hebt ben je met die 33 cent per minuut bijvoorbeeld ook al gauw 80 euro per week kwijt. Dat is 320 euro per maand.

Voor die 320 euro per maand kun je ook een prima Toyota Yaris voor de deur hebben staan (tweedehands) in eigen bezit, en dagelijks inzetbaar.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Moderator dinsdag 27 februari 2018 @ 16:43:59 #46
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177484748
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:33 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Autobezit is sowieso aan het afnemen, die trend zie je vooral onder jongeren.

Je ziet al een trend naar private lease voor mensen die de auto als een "vaste last" willen, daarnaast verhuur / shared voor incidenteel gebruik en in de toekomst nog meer "on demand" naarmate de level 5 autonome voertuigen van Waymo, Uber of andere spelers op de weg komen en zelf komen voorrijden.
Ik denk dat die trend naar private lease vooral is omdat steeds meer jongeren vooral alles willen hebben, en gewoon willen kunnen zeggen dat ze een nieuwe auto hebben, maar daar het geld niet voor hebben en het dan met private lease ineens wel bereikbaar wordt.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177484818
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:43 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik denk dat die trend naar private lease vooral is omdat steeds meer jongeren vooral alles willen hebben, en gewoon willen kunnen zeggen dat ze een nieuwe auto hebben, maar daar het geld niet voor hebben en het dan met private lease ineens wel bereikbaar wordt.
Dat kan, verandert niets aan het feit dat autobezit afneemt en private lease toeneemt :P

Je zag het ook met telefoons, duurste abonnement om maar met die iPhone 9 Plus XXL te kunnen showen, al is dat nu wel aan voorwaarden verbonden.

Maar het komt denk ik ook omdat mensen "risicoloos" willen leven.
Alles wordt oververzekerd en men wil graag zeker zijn van de kosten van een auto.

Op dit moment is een auto bezitten voor mij nog praktischer en waarschijnlijk goedkoper.
Maar dan moet je dat al 1 op 1 gaan uitrekenen tegenover een gelijk model in de lease.

Ik geloof wel dat autobezit in de toekomst (10-15 jaar) in de minderheid raakt, zeker als de autonoom rijdende auto de "on demand" markt bestormt.
  Moderator dinsdag 27 februari 2018 @ 16:53:32 #48
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177484903
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:48 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat kan, verandert niets aan het feit dat autobezit afneemt en private lease toeneemt :P

Je zag het ook met telefoons, duurste abonnement om maar met die iPhone 9 Plus XXL te kunnen showen, al is dat nu wel aan voorwaarden verbonden.
Ja, omdat 1200 euro op tafel leggen in een keer voor veel van die lui onmogelijk is. Maar enkele tientjes per maand is wel te verhapstukken.

quote:
Maar het komt denk ik ook omdat mensen "risicoloos" willen leven.
Alles wordt oververzekerd en men wil graag zeker zijn van de kosten van een auto.
Nah, ik denk dat het niet veel met risicoloos te maken heeft.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177484930
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nah, ik denk dat het niet veel met risicoloos te maken heeft.
Naja, dat geloven ze zelf wel.
Ik ken iemand die dat echt zo ziet "ja, je weet altijd waar je aan toe bent".

En daar heeft hij gelijk in... of het uit kan... tsja...
pi_177487232
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:48 schreef MaGNeT het volgende:
Ik geloof wel dat autobezit in de toekomst (10-15 jaar) in de minderheid raakt, zeker als de autonoom rijdende auto de "on demand" markt bestormt.
Met autonoom rijdende auto's omzeil je wel alle problemen met niet bij elkaar in de buurt wonen.
Dan komt zo'n auto gewoon voorrijden op het moment dat je reservering in gaat.
En als hij even een uurtje niet nodig is dan zou hij nog onbemand lokaal een pakketje kunnen bezorgen.
Een slimme AI kan zich dan ook nog met de planning bemoeien: "Als je ietsje eerder kan vertrekken dan kan Anneke de auto direct overnemen en krijg je een kleine korting."
Als er dan straks een paar grote aanbieders zijn dan zou hun vloot zelfs subtiele stremmingen kunnen veroorzaken zodat afnemers van hun VIP service sneller kunnen doorrijden.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_177497121
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:07 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Niet per kilometer hé, per minuut!

Dat is bijna 20 euro per uur. Dat vind ik wel duur.

Zeker als je het vergelijkt met een huurauto.
Je moet het ook gewoon als extra vervoer zien.

Meestal nemen we de tram naar het centrum van Antwerpen, maar hebben 's avonds niet altijd zin om die ook terug te nemen of is het gewoon te laat voor het ov. Taxi kost me 15¤ naar huis en dan moet ik wachten, voor geen 6 euro neem ik zo'n poppy-autootje rij naar huis en zet 'm neer waar er plek is.

Voor lange ritten enzo moet je het ook niet doen.
  woensdag 28 februari 2018 @ 20:00:41 #52
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_177511189
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 13:47 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Het is alleen handig als je geen werk hebt (of op (brom)fietsafstand werkt), geen vrienden, geen hobby's op auto-afstand.
Hmm niet helemaal. Ik gebruik een soortgelijk platform en werk twee dagen per week op lokatie bij de klant. Overige dagen werk ik thuis. Dus voor mij is het een goed alternatief voor een auto.

Ik heb genoeg vrienden, dank je zeer. Die bezoek ik meestal met de fiets. Maar als ik in het weekend langs m'n ouders wil, dan boek ik gewoon een auto van tevoren.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  Moderator woensdag 28 februari 2018 @ 20:10:49 #53
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177511485
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 20:00 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Hmm niet helemaal. Ik gebruik een soortgelijk platform en werk twee dagen per week op lokatie bij de klant. Overige dagen werk ik thuis. Dus voor mij is het een goed alternatief voor een auto.

Ik heb genoeg vrienden, dank je zeer. Die bezoek ik meestal met de fiets. Maar als ik in het weekend langs m'n ouders wil, dan boek ik gewoon een auto van tevoren.
ZZP'er of ben je werknemer?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177511521
Ik vind het nog steeds SPAM.
  donderdag 1 maart 2018 @ 08:32:12 #55
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_177522124
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 20:10 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

ZZP'er of ben je werknemer?
ZZP'er. Maar of je nou ZZP'er of werknemer bent, dat maakt niet uit zo lijkt mij. Als je niet elke dag aanwezig moet zijn bij klant/baas, dan gaat zo'n deelauto wellicht werken. Als je echter fulltime je waggie nodig hebt, dan zie ik niet in hoe het gaat werken.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  Moderator donderdag 1 maart 2018 @ 09:01:55 #56
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177522409
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 08:32 schreef Hallmark het volgende:

[..]

ZZP'er. Maar of je nou ZZP'er of werknemer bent, dat maakt niet uit zo lijkt mij. Als je niet elke dag aanwezig moet zijn bij klant/baas, dan gaat zo'n deelauto wellicht werken. Als je echter fulltime je waggie nodig hebt, dan zie ik niet in hoe het gaat werken.
Nou, als mijn werkgever van mij verwacht dat ik op locatie bij de klant ga zitten, dan verwacht ik ook een auto bij die functie, vandaar mijn vraag. Dus als je ZZP'er bent oke, maar als je werknemer was geweest had ik het raar gevonden dat jij overal heen mag tuffen omdat hij dat wil. Ja dag.

Maar als ik het goed begrijp confisqueer jij dus 2 dagen per week die auto, en de rest van de mensen die dan ergens heen moeten hebben pech gehad? Dus als die op een van die dagen ergens heen moeten hebben ze pech gehad, terwijl ze wel voor die auto moeten betalen?

Ik vind het echt een ontzettend onhandig gedoe.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 1 maart 2018 @ 09:34:02 #57
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177522769
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 08:20 schreef Hallmark het volgende:
Zojuist zag ik 'm op een blog voorbij komen: een website/app waar je een elektrische/hybride auto kunt leasen met een groep mensen.

https://onzeauto.com/

Zeer interessant als je niet elke dag van de week een auto nodig hebt. Dit kan een concurrent worden van Greenwheels en dergelijke, die vind ik namelijk erg prijzig. Als je die een hele dag wilt huren, dan betaal je meer dan een huurauto. Terwijl met dit concept je gewoon de auto verdeelt tussen 2-6 personen.
Als ik zo naar die prijzen kijk, zou ik mooi bedanken.. voor een kippenhok-smartje 92 p.p./mnd als je hem met 6 man leaset.. das toch gestoord duur? Dan heb je eerlijk verdeeld 4,3 (guesstimate) dagen per maand een auto ter beschikking, en een riante kans dat het ding er niet is als je hem nodig hebt. Lijkt mij een prima recept voor bonje en gezeik.
Tevens: schades en onderhoud (als in: wassen en schoonmaken/netjes houden) zijn dingetjes waar je wrijving over gaat krijgen (heb ik niet gedaan, die deuk zat er al, en ik heb hem vorige maand nog uitgestofzuigd). Mensen die erin raggen en nergens naar kijken want het is toch een leasebak.

Ik vind het te veel geld voor te weinig zekerheid, en ik denk dat het ook best lastig gaat zijn om 6 mensen zo gek te krijgen om dat te gaan doen, gezien alle haken en ogen icm de prijs.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_177523133
Waarom werkt een auto voor een selecte groep beter, dan bijvoorbeeld 20 auto’s op een hele communite? Dan ben je veel flexibeler.
.
pi_177523208
quote:
14s.gif Op donderdag 1 maart 2018 09:34 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Als ik zo naar die prijzen kijk, zou ik mooi bedanken.. voor een kippenhok-smartje 92 p.p./mnd als je hem met 6 man leaset.. das toch gestoord duur? Dan heb je eerlijk verdeeld 4,3 (guesstimate) dagen per maand een auto ter beschikking, en een riante kans dat het ding er niet is als je hem nodig hebt. Lijkt mij een prima recept voor bonje en gezeik.
Tevens: schades en onderhoud (als in: wassen en schoonmaken/netjes houden) zijn dingetjes waar je wrijving over gaat krijgen (heb ik niet gedaan, die deuk zat er al, en ik heb hem vorige maand nog uitgestofzuigd). Mensen die erin raggen en nergens naar kijken want het is toch een leasebak.

Ik vind het te veel geld voor te weinig zekerheid, en ik denk dat het ook best lastig gaat zijn om 6 mensen zo gek te krijgen om dat te gaan doen, gezien alle haken en ogen icm de prijs.
Ondertussen heb je voor ¤ 174,- per maand een Kia Picanto voor de deur staan, helemaal voor jezelf. Kansloos initiatief, al heeft TS volgens mij wat moeite dat in te zien.
pi_177523216
quote:
1s.gif Op donderdag 1 maart 2018 10:00 schreef Fer het volgende:
Waarom werkt een auto voor een selecte groep beter, dan bijvoorbeeld 20 auto’s op een hele communite? Dan ben je veel flexibeler.
Dat zou inderdaad handiger zijn, qua concept. Lastiger in uitvoering brengen wel, maar wel handiger qua concept. Misschien over tien jaar een optie :)
  donderdag 1 maart 2018 @ 10:28:35 #61
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_177523491
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 10:06 schreef Vanillekwark het volgende:Misschien over tien jaar een optie :)
Bij concepten zoals We Drive Solar werkt dat nu al zo.

quote:
14s.gif Op donderdag 1 maart 2018 09:34 schreef Sounddragon het volgende:
voor een kippenhok-smartje 92 p.p./mnd als je hem met 6 man leaset.. das toch gestoord duur?
Dat is zeker duur, ja... het lijkt er mee te maken te hebben dat die elektrische auto's nog duur zijn. Het is wel zo dat de brandstofkosten natuurlijk lager zijn.

quote:
Tevens: schades en onderhoud (als in: wassen en schoonmaken/netjes houden) zijn dingetjes waar je wrijving over gaat krijgen
Bijv. We Drive Solar heeft een app die de huidige schades toont, en je moet even om de auto heen lopen voordat je met de app de auto opent. En ze doen wassen/schoonmaken. Dat doet OnzeAuto niet, en inderdaad verwacht ik dat 1 of 2 personen altijd de pineut zijn.

[ Bericht 25% gewijzigd door Hallmark op 01-03-2018 10:43:11 ]
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  Moderator donderdag 1 maart 2018 @ 10:29:47 #62
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177523513
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 10:28 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Bij concepten zoals We Drive Solar werkt dat nu al zo.
En dat is zo'n denderend succes dat mensen daar massaal voor kiezen?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177523539
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 10:28 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Bij concepten zoals We Drive Solar werkt dat nu al zo.
Het is niet mijn punt dat er nog geen dergelijke concepten zijn.
  donderdag 1 maart 2018 @ 10:42:09 #64
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_177523688
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 09:01 schreef CoolGuy het volgende:
Maar als ik het goed begrijp confisqueer jij dus 2 dagen per week die auto, en de rest van de mensen die dan ergens heen moeten hebben pech gehad?
"Confisqueer", "pech gehad"... je zit echt volledig in het negatieve.

Ik reserveer die auto inderdaad 2 van de 7 dagen, en ben rond vijven weer terug. De auto is daarna in de avond weer te gebruiken.

Met dit OnzeAuto platform hebben mensen inderdaad pech gehad. Met dingen als WeDriveSolar is er in 95% van de gevallen een andere auto beschikbaar, maar die staat niet in jouw straat. Maar bijv. vijf tot tien minuten lopen.

quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 10:29 schreef CoolGuy het volgende:
En dat is zo'n denderend succes dat mensen daar massaal voor kiezen?
Volgens mij hebben ze zo'n 15-20 auto's in Utrecht, en nog steeds aan het uitbreiden. Massaal is een groot woord, maar je kunt niet ontkennen dat het groeit.

[ Bericht 44% gewijzigd door Hallmark op 01-03-2018 10:47:22 ]
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  Moderator donderdag 1 maart 2018 @ 12:04:54 #65
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177525100
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 10:42 schreef Hallmark het volgende:

[..]

"Confisqueer", "pech gehad"... je zit echt volledig in het negatieve.

Ik reserveer die auto inderdaad 2 van de 7 dagen, en ben rond vijven weer terug. De auto is daarna in de avond weer te gebruiken.

Met dit OnzeAuto platform hebben mensen inderdaad pech gehad. Met dingen als WeDriveSolar is er in 95% van de gevallen een andere auto beschikbaar, maar die staat niet in jouw straat. Maar bijv. vijf tot tien minuten lopen.

[..]

Volgens mij hebben ze zo'n 15-20 auto's in Utrecht, en nog steeds aan het uitbreiden. Massaal is een groot woord, maar je kunt niet ontkennen dat het groeit.
Nou, ik zit in het reële, want op het moment dat jij de auto hebt, kan ik de auto niet hebben. Als jij 2 dagen in de werkweek met die auto weg bent, moet ik al mijn dingen of niet op die dagen plannen, of na 17u doen, wat niet altijd gaat.

Overigens was jijzelf degene die in een eerdere post schreef dat als jij de 'lead' bent van die auto, jijgewoon kunt zorgen dat die auto voor JOUW deur staat. Dat de anderen dan verder moeten lopen, tja, dat is hun pakkie an, terwijl zij ook betalen voor die auto.

En dan lees ik dat een Smart al in de 90 euro moet kosten, maar het is me nog niet duidelijk of dat gewoon 90 euro per maand is, of 90 euro PER PERSOON, per maand? Want indien dat laatste, dan regel ik voor een paar tientjes per maand meer wel gewoon mn eigen auto, die ik altijd ter beschikking heb wanneer het mij uitkomt.

Ik lees echt geen enkel voordeel van deze constructie, anders dan dat er 'minder auto's in de stad staan' wat inderdaad op zich een voordeel is, maar mensen gaan voor persoonlijke voordelen, waar jij al een goed voorbeeld van gaf door het dan zo te regelen dat die auto dan voor jouw deur staat en de rest gewoon een paar straten moet lopen. Dat is in jouw voordeel, niet in het voordeel van de andere lui die hier aan mee doen.

Ik zie echt geen enkel voordeel tov je eigen auto hebben, TENZIJ je alleen betaald voor de dagen dat je de auto nodig hebt, want jij hebt hem 2x per week nodig, en ik misschien 1x per 2 weken, maar ik betaal wel net zo veel als jij. Maar als het zo incidenteel wordt kan ik beter een taxi pakken, want die stopt voor mijn deur en dropt me voor de deur van waar ik moet zijn, en dat kost me dan alleen die taxi rit, en niet gewoon een vast bedrag per maand voor een auto die ik voor dat geld niet kan gebruiken wanneer het MIJ uitkomt, want ik heb rekening te houden met anderen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177525706
92 * 6 * 12 = 6624 euro per jaar. En dan heb je een klein autotje die je af en toe mag gebruiken. Kun je veel beter met z'n 6 een goede 2de hands aanschaffen.
  donderdag 1 maart 2018 @ 20:37:23 #67
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_177535954
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 12:04 schreef CoolGuy het volgende:
want op het moment dat jij de auto hebt, kan ik de auto niet hebben. Als jij 2 dagen in de werkweek met die auto weg bent, moet ik al mijn dingen of niet op die dagen plannen, of na 17u doen, wat niet altijd gaat.
quote:
Overigens was jijzelf degene die in een eerdere post schreef dat als jij de 'lead' bent van die auto, jijgewoon kunt zorgen dat die auto voor JOUW deur staat. Dat de anderen dan verder moeten lopen, tja, dat is hun pakkie an, terwijl zij ook betalen voor die auto.

Dat is nu niet mijn situatie, hoor. Ik observeer gewoon dat dat bij OnzeAuto het geval is. Voor het geval het niet duidelijk is: ik zit hier geen reclame te maken voor OnzeAuto, ik vind het delen van auto's gewoon een interessant fenomeen.

quote:
En dan lees ik dat een Smart al in de 90 euro moet kosten, maar het is me nog niet duidelijk of dat gewoon 90 euro per maand is, of 90 euro PER PERSOON, per maand? Want indien dat laatste, dan regel ik voor een paar tientjes per maand meer wel gewoon mn eigen auto
Nou, het is niet "een paar tientjes per maand meer", hè? Tel alle kosten van een benzine-auto eens bij elkaar op. Maar het is wel een punt. Want waarschijnlijk om milieu-redenen zijn het allemaal elektrische auto's, en die zijn nog erg duur. Die Smart is 369 p/mnd in de lease, terwijl een vergelijkbare benzineauto rond de 200 per maand zit. Die heeft wel duurdere brandstof, maar dat zie je minder duidelijk.

quote:
TENZIJ je alleen betaald voor de dagen dat je de auto nodig hebt, want jij hebt hem 2x per week nodig, en ik misschien 1x per 2 weken, maar ik betaal wel net zo veel als jij.
Zo lijkt het niet te werken. Ik heb net even zitten doorklikken, op OnzeAuto kun je een denkbeeldige account opzetten en dan denkbeeldige gebruikers toevoegen. Je kunt bijvoorbeeld twee intensieve en vier incidentele gebruikers invoeren. De maandkosten voor die twee intensieve gebruikers ligt natuurlijk hoger.

We Drive Solar doet dat anders, die doet in abo's. 100 euro per maand, voor als je de auto gemiddeld 1 dag per week gebruikt. En 200 als je 'm 2 dagen per week gebruikt. Plus nog een tientje voor het opladen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  donderdag 1 maart 2018 @ 20:40:51 #68
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_177536028
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 12:37 schreef autoknutselaar het volgende:
Kun je veel beter met z'n 6 een goede 2de hands aanschaffen.
Dat slaat echt helemaal nergens op. Jij kijkt puur naar de kosten. Wat je ook van het concept vindt, die lui van OnzeAuto bieden een totaalpakket aan, inclusief app. Met die app kun je de auto inplannen/reserveren, en openen en sluiten. Dat is mijns inziens onmisbaar.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  Moderator donderdag 1 maart 2018 @ 21:08:13 #69
236264 crew  capricia
pi_177536766
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 20:40 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Dat slaat echt helemaal nergens op. Jij kijkt puur naar de kosten. Wat je ook van het concept vindt, die lui van OnzeAuto bieden een totaalpakket aan, inclusief app. Met die app kun je de auto inplannen/reserveren, en openen en sluiten. Dat is mijns inziens onmisbaar.
Overigens is die app volgens mij van leaseplan. En die auto’s ook. Of zo iets.
Definitely not CIA
pi_177542193
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 20:40 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Dat slaat echt helemaal nergens op. Jij kijkt puur naar de kosten. Wat je ook van het concept vindt, die lui van OnzeAuto bieden een totaalpakket aan, inclusief app. Met die app kun je de auto inplannen/reserveren, en openen en sluiten. Dat is mijns inziens onmisbaar.
4000 euro jaarlijks is inderdaad een schijntje voor een appje.
  Moderator vrijdag 2 maart 2018 @ 08:57:34 #71
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177543434
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 20:37 schreef Hallmark het volgende:

[..]

[..]

Dat is nu niet mijn situatie, hoor. Ik observeer gewoon dat dat bij OnzeAuto het geval is. Voor het geval het niet duidelijk is: ik zit hier geen reclame te maken voor OnzeAuto, ik vind het delen van auto's gewoon een interessant fenomeen.

Ik beweer niet dat dat jouw situatie is, ik zeg dat dat jouw eigen woorden waren, en je jezelf dus een beetje tegenspreekt.

quote:
Nou, het is niet "een paar tientjes per maand meer", hè? Tel alle kosten van een benzine-auto eens bij elkaar op. Maar het is wel een punt. Want waarschijnlijk om milieu-redenen zijn het allemaal elektrische auto's, en die zijn nog erg duur. Die Smart is 369 p/mnd in de lease, terwijl een vergelijkbare benzineauto rond de 200 per maand zit. Die heeft wel duurdere brandstof, maar dat zie je minder duidelijk.
Maar die Smart die elektrisch is moet je wel aan een laadpaal hangen, of aan je eigen stopcontact voor de deur. Dus tenzij het jou, naast het maandelijkse geld, ook nog extra geld kost om hem aan de stroom te hangen en hij dus voor jouw deur staat, moet je ook nog naar specifieke plekken lopen omdat de auto daar bij een laadpaal staat. En als die laadpaal niet beschikbaar is moet je gaan rondrijden naar een andere laadpaal, die dichterbij je huis kan staan, maar ook veel verder weg. En jij zult die auto maar heel incidenteel gebruiken, en die accu is bijna leeg, dan moet je ook nog gaan zorgen als laatste bestuurder van die auto dat ie weer wordt opgeladen?

quote:
Zo lijkt het niet te werken. Ik heb net even zitten doorklikken, op OnzeAuto kun je een denkbeeldige account opzetten en dan denkbeeldige gebruikers toevoegen. Je kunt bijvoorbeeld twee intensieve en vier incidentele gebruikers invoeren. De maandkosten voor die twee intensieve gebruikers ligt natuurlijk hoger.
Dan moet je je natuurlijk gaan afvragen in hoeverre dat maandelijkse geld voor zo'n minder intensieve gebruiker het nog waard is, als je daarbij optelt dat de auto (in geval van elektrisch) ergens aan een laadpaal moet staan, als die paal niet beschikbaar is je eventueel nóg verder moet lopen etc etc, en dat voor die 2x in een maand dat je die auto nodig hebt. Waarom zou je dan niet een taxi nemen, dan heb je geen maandelijkse kosten voor zo'n auto, je hebt geen gedoe met waar je die auto neer moet zetten en je hoeft nergens heen te lopen want je wordt voor je deur af gezet.

quote:
We Drive Solar doet dat anders, die doet in abo's. 100 euro per maand, voor als je de auto gemiddeld 1 dag per week gebruikt. En 200 als je 'm 2 dagen per week gebruikt. Plus nog een tientje voor het opladen.
100 euro per maand per...gebruiker? Want wat is het addertje dan? Want die auto zet je neer als WDS zijnde, en als het gewoon 100 euro per maand is, dan levert die auto je 1200 euro per JAAR op. Dan duurt het ja-ren voor je die auto hebt terug verdiend, en dan pas ga je geld verdienen als WDS zijnde.

Of is het 100 euro per persoon, per maand? Want dan vind ik het stervensduur, want dan betaal je 100 euro per maand voor een auto die je welgeteld 4x per maand mag gebruiken, dat is 25 euro per keer 8)7

En als je hem 2x per week wil gebruiken, dus 8x per maand (grofweg) dan betaal je al 200 euro. Voor 200 euro in de maand rij je gewoon lekker je eigen autootje hoor, hoef je met niets of niemand rekening te houden.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177546324
Dit soort samen delen auto's floppen niet voor niets natuurlijk.

Er zitten teveel nadelen aan voor de gebruikers. Te duur, te ver lopen, niet voor de deur kunnen parkeren, moeten delen met anderen, dus je gebruik plannen én dan ook nog ¤90 per persoon per maand betalen voor een smart (excl oplaadkosten) met 5 ! personen.

Voor iets meer dan ¤100 per maand heb ik mijn eigen privé auto, kan ik gaan en staan wanneer ik wil, zonder rekening te hoeven houden met 4 anderen gebruikers.
pi_177546468
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 11:23 schreef weethetevennietmeer het volgende:
Dit soort samen delen auto's floppen niet voor niets natuurlijk.

Flop? Het wordt steeds populairder. Verwar je mening over iets niet met de realiteit.

quote:
Er zitten teveel nadelen aan voor de gebruikers. Te duur, te ver lopen, niet voor de deur kunnen parkeren, moeten delen met anderen, dus je gebruik plannen én dan ook nog ¤90 per persoon per maand betalen voor een smart (excl oplaadkosten) met 5 ! personen.

Voor iets meer dan ¤100 per maand heb ik mijn eigen privé auto, kan ik gaan en staan wanneer ik wil, zonder rekening te hoeven houden met 4 anderen gebruikers.
Voor iets meer dan ¤100 per maand? Ben wel benieuwd over wat voor auto je hebt en of je er mee rijdt.

Daarnaast zal het voor de één beter werken dan voor de ander. Voor jou duidelijk niet.

Het ligt er ook aan waar je woont. In Amsterdam Centrum kost een parkeervergunning al 44 Euro per maand, als je niet vaak een auto nodig hebt kan je die kosten op deze manier delen.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-03-2018 11:36:53 ]
pi_177546892
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 11:30 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Flop? Het wordt steeds populairder. Verwar je mening over iets niet met de realiteit.

[..]

Voor iets meer dan ¤100 per maand? Ben wel benieuwd over wat voor auto je hebt en of je er mee rijdt.

Daarnaast zal het voor de één beter werken dan voor de ander. Voor jou duidelijk niet.

Het ligt er ook aan waar je woont. In Amsterdam Centrum kost een parkeervergunning al 44 Euro per maand, als je niet vaak een auto nodig hebt kan je die kosten op deze manier delen.
Mensen in de randstad hebben ook helemaal geen auto nodig, winkels op iedere hoek van de straat, openbaar vervoer gaat om de 10 a 15 minuten :).

Gewoon een simpele cuore a 26,3 cent per kilometer. En ja, er wordt ook zeker mee gereden, dagelijks.

En dat ik dan iets meer betaal dat dit soort initiatieven, heb ik er graag voor over.

Zo populair is het niet, alleen her en der een verdwaalde greenwheels zie ik staan.

Als dit initiatief echt zó goed was, dan reden wij allemaal niets anders meer. En dat is niet het geval..

Hier komen wij toch niet uit, aangezien jij en TS dit als dé oplossing zien, terwijl ik en vele anderen hier flinke twijfels over hebben.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 02-03-2018 11:51:04 ]
pi_177547104
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 11:48 schreef weethetevennietmeer het volgende:

[..]

Mensen in de randstad hebben ook helemaal geen auto nodig, winkels op iedere hoek van de straat, openbaar vervoer gaat om de 10 a 15 minuten :).

Gewoon een simpele cuore a 26,3 cent per kilometer. En ja, er wordt ook zeker mee gereden, dagelijks.

En dat ik dan iets meer betaal dat dit soort initiatieven, heb ik er graag voor over.

Zo populair is het niet, alleen her en der een verdwaalde greenwheels zie ik staan.

Als dit initiatief echt zó goed was, dan reden wij allemaal niets anders meer. En dat is niet het geval..

Hier komen wij toch niet uit, aangezien jij en TS dit als dé oplossing zien, terwijl ik en vele anderen hier flinke twijfels over hebben.
Ik zie het helemaal niet als de oplossing, ik zie het als een oplossing voor een groep mensen die geen auto wil / kan bezitten maar wel af en toe beschikking wil kunnen hebben over een auto.

Dat alles om de hoek is in een stad en dat je daar geen auto voor nodig hebt is uiteraard zo. Wat je niet thuis kan krijgen kan je altijd nog laten bezorgen.

Maar er bestaan ook nog plekken buiten de stad waar je misschien heen wil en die niet zo super goed (of traag) beschikbaar zijn met OV.

En bij 26,3 cent per kilometer en slechts 10.000km per jaar zit je al over het dubbele van die "iets meer dan ¤100 per maand".

Dat je het niet vaak ziet en dat het daarom een flop is, is gewoon erg subjectief.



Puur kijkend naar de cijfers zit er een jaarlijkse groei in.

Overigens zal deze manier van autodelen verdwijnen zodra de zelfrijdende auto op de weg komt, dan zal je altijd on demand over een auto kunnen beschikken zonder er 1 te hoeven bezitten.

En ook dat gaat niet voor iedereen de oplossing zijn, deels omdat men geen afscheid wil nemen van de auto, deels omdat een auto op de oprit voor velen een statussymbool is, deels omdat mensen soms met een vaste set gereedschappen moeten rondrijden voor hun beroep.

Maar ik verwacht vooral vanaf de zelfrijdende auto een forse afname van autobezit.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-03-2018 12:03:44 ]
  vrijdag 2 maart 2018 @ 13:01:01 #76
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177548343
De zelfrijdende auto is slechts de volgende stap.. Dan kan jouw auto zelf rijden naar de bestemming.
Het hele idee van een paar miljoen door een computersysteem aangestuurde remotely operated karretjes die door het land gaan kachelen om alles en iedereen te vervoeren gaat nog wel wat jaartjes duren.

En dan nog, gaan er een hoop mensen zijn die zo'n ding zelf willen bezitten om diverse redenen. Mensen die nu in een Fiat Panda rondhobbelen zullen er wel genoegen mee nemen, maar iemand die al zijn halve leven in dikke premium bakken rondtoert, zal niet heel blij worden van een universeel karretje; die wil lekker ruim en riant zitten. Hygiëne is ook nog een puntje als zo'n ding 30 - 40 ritten per etmaal doet met verschillende klantjes erin..
Ik word persoonlijk vind ook niet heel blij van het idee. Als ik nu al zie hoe mensen met hun eigen auto omgaan en schoonhouden van binnen, hoe zal het dan zijn als je die in een 'algemeen gebruik' ding zet :X
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_177548606
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 13:01 schreef Sounddragon het volgende:
De zelfrijdende auto is slechts de volgende stap.. Dan kan jouw auto zelf rijden naar de bestemming.
Het hele idee van een paar miljoen door een computersysteem aangestuurde remotely operated karretjes die door het land gaan kachelen om alles en iedereen te vervoeren gaat nog wel wat jaartjes duren.

En dan nog, gaan er een hoop mensen zijn die zo'n ding zelf willen bezitten om diverse redenen. Mensen die nu in een Fiat Panda rondhobbelen zullen er wel genoegen mee nemen, maar iemand die al zijn halve leven in dikke premium bakken rondtoert, zal niet heel blij worden van een universeel karretje; die wil lekker ruim en riant zitten. Hygiëne is ook nog een puntje als zo'n ding 30 - 40 ritten per etmaal doet met verschillende klantjes erin..
Ik word persoonlijk vind ook niet heel blij van het idee. Als ik nu al zie hoe mensen met hun eigen auto omgaan en schoonhouden van binnen, hoe zal het dan zijn als je die in een 'algemeen gebruik' ding zet :X
Het is al eens berekend, men verwacht dat het dagelijks schoonhouden van zelfrijdende taxi's zo'n ¤350 tot ¤500 per maand, per voertuig kost. Dat is voor zowel interieur als exterieur.
Daarnaast kijkt men naar materialen die makkelijk schoon te houden zijn, tegen schoonmaakmiddelen kunnen en niet vlekken.

Je hoeft sowieso al geen vies stuur vast te houden, dat zit er straks niet meer in.

Er zal ook vast een optie komen om een auto te weigeren als deze te vies is, waarna hij naar de centrale terugrijdt voor een extra schoonmaakbeurt en ondertussen een andere auto jouw kant op komt.

Als het dagelijks schoongehouden wordt lijkt me dat niet zo'n probleem, ik zit regelmatig bij mensen in de auto waarvan ik me afvraag of hij sinds de aanschaf wel eens schoongemaakt is en ik leef nog steeds :+
  vrijdag 2 maart 2018 @ 13:54:32 #78
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_177549539
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 08:57 schreef CoolGuy het volgende:
Dus tenzij het jou, naast het maandelijkse geld, ook nog extra geld kost om hem aan de stroom te hangen
Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp... ik weet van twee mogelijkheden. 1) WDS heeft z'n eigen laadplek die ze bij de gemeente regelen. Die staat voor een huis, waarmee ze met de bewoner een financiele afspraak hebben gemaakt hierover. De rijders betalen een voorschot op de elektriciteit, op basis van geschat aantal km. 2) OnzeAuto lijkt er op neer te komen dat je als hoofdbestuurder een laadpaal regelt. Veel gemeenten geven je een deelauto laadplek. Maar als je eigen terrein hebt, dan kun je natuurlijk zelf een laadpaaltje neerzetten.

In beide gevallen hoef je dus niet op zoek naar die laadpaal. Die plek is er gewoon altijd. Je moet de afspraak maken dat je altijd de auto aan de lader hangt natuurlijk, dan heb je altijd een volle auto. Zie jij dat als een probleem? Want dat is ca. 10 seconden werk.

quote:
Dan moet je je natuurlijk gaan afvragen in hoeverre dat maandelijkse geld voor zo'n minder intensieve gebruiker het nog waard is (...) Waarom zou je dan niet een taxi nemen
Yep, dit is wel een goed punt, zeker met het gemak van Uber en dergelijke.

quote:
100 euro per maand per...gebruiker?
Klopt

quote:
Want wat is het addertje dan? Want die auto zet je neer als WDS zijnde, en als het gewoon 100 euro per maand is, dan levert die auto je 1200 euro per JAAR op.
Nah, wat zij doen is het volgende. Ten eerste leasen ze gewoon die wagens, bijv. voor 500 euro p/mnd. En daar zetten ze genoeg abonnees op, zodat zo'n wagen meteen cashflow positief is. Maar er steekt nog iets meer achter, namelijk smart grid.

Ik vermoed dat ze het volgende van plan zijn: zet overal auto'tjes neer. Als de dekking in een wijk groot genoeg is, dan heb je heel wat batterij kracht. Ik denk dat ze die capaciteit gaan verkopen aan energie maatschappijen, die daardoor minder backup krachtcentrales hoeven te draaien.

quote:
Of is het 100 euro per persoon, per maand? Want dan vind ik het stervensduur, want dan betaal je 100 euro per maand voor een auto die je welgeteld 4x per maand mag gebruiken, dat is 25 euro per keer 8)7
In het geval van WDS is 1 dag dus 24 uur. Dus 4x24 uur per maand mag je 'm gebruiken.

quote:
Voor 200 euro in de maand rij je gewoon lekker je eigen autootje hoor, hoef je met niets of niemand rekening te houden.
Yep, en dat is een berekening die iedereen zelf moet maken. Ik denk dat de gemiddelde Nederlander lekker in z'n eigen auto blijft rijden. Maar er is toch een (wellicht kleine) groep voor wie dit aantrekkelijk is.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')