abonnement Unibet Coolblue
pi_177453997
Voor een aankomend project (zelfbouw lintzaag) heb ik een wasmachine motor liggen. Deze heb ik een poosje terug over kunnen nemen.
Betreft een Arcelik motor met het art. nr. 2824330100.

Ik wil deze motor graag op zo’n 1750 toeren per minuut laten draaien, of iets in die richting.
Nu heb ik hier een poosje op zitten googlen maar hier werd ik niet heel veel wijzer uit.
Ergens moet de 220V prik op komen, maar moet er dan een frequentie regelaar tussen? Of een andere combinatie van windingen aansluiten zodat er minder toeren gedraaid worden als de default 18.000 RPM?
’t Is niet de bedoeling om heel veel geld uit te geven aan een regelaar of aansturing.

Bijgevoegd een aantal foto’s ter verduidelijking.







Achterzijde




Als iemand me op een goede richting kan helpen graag. Ik ben uiteraard bereid om veel te leren / uit te zoeken maar ‘k weet even niet waar ik moet starten.
pi_177454517
Heb ik gezien, maar de beste man sluit hem gewoon direct op 220 aan en de motor begint op max RPM te draaien... dat is niet mijn doel.
pi_177454604
Het circuit om de draaisnelheid in te stellen, zit doorgaans al in de wasmachine gebouwd.

Kant-en-klare AC-motor controllers op 220V, heb je al voor minder dan twee tientjes. Je hebt dan nog wel iets nodig om rpms te kunnen meten, zodat je de schaal op de regelaar kan maken.

[ Bericht 22% gewijzigd door Jordy-B op 26-02-2018 09:45:29 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_177454718
quote:
Op maandag 26 februari 2018 09:32 schreef Sjoerdfoto het volgende:
Heb ik gezien, maar de beste man sluit hem gewoon direct op 230 aan en de motor begint op max RPM te draaien... dat is niet mijn doel.
Je zou hier eens aan kunnen denken.
Heb er zelf geen ervaring mee en ik weet ook niet wat het kost, maar daar kunnen ze je in de elektronica-zaak vast meer over vertellen.

Kost je ergens rond de 23 Euro.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 26-02-2018 09:50:39 ]
pi_177457722
quote:
6s.gif Op maandag 26 februari 2018 09:46 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Je zou hier eens aan kunnen denken.
Heb er zelf geen ervaring mee en ik weet ook niet wat het kost, maar daar kunnen ze je in de elektronica-zaak vast meer over vertellen.

Kost je ergens rond de 23 Euro.
Dank voor de input! Hier ga ik nog even meer over lezen en wat berekeningen te doen w.b.t. toerental en koppel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')