En het is ook geen 5%. Maar eigenlijk 2,95% over 24 maanden. Dit omdat de verhogingstijdvakken niet gelijkmatig zijn.quote:Op maandag 12 maart 2018 15:09 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Het is geen 6% loonsverhoging, maar 5% (eigenlijk 5,1 %). Plus een eenmalige bonus (dus geen loonsverhoging!) van 1% in juli 2019.
[..]
Uit de tekst van het principeakkoord maak ik op dat ze dat wel willen veranderen, maar dat dit onderwerp wordt van een volgende CAO. Dan willen zij "de vergoeding koppelen aan de gebruikte cq. ter beschikking gestelde vervoersmiddelen van/aan medewerkers".
Overigens wil ik er wel bij opmerken dat het een postbezorgersvergoeding is en geen fietsvergoeding. Dus dat iemand op een PostNL scooter er ook recht op heeft is niet zo vreemd. Die is weer meer geld kwijt aan warme kleding voor in de winter dan iemand met een fietswijk. En iemand die met een karretje loopt heeft weliswaar minder fietskosten, maar meer slijtage aan de schoenen. En iemand met een e-bike van PostNL krijgt ook maar iets van 1 of 2x per jaar een onderhoudsbeurt vergoed, en moet de overige kosten uit eigen zak betalen.
Dat klopt. Je kunt beter 5 procent ineens krijgen, dan elke zoveel maanden een procentje erbij. Maar uiteindelijk is aan het eind van de rit je maandloon wel 5,1% hoger dan aan het eind. Dat jij zoveel lager uit komt, komt ook omdat je niet verder kijkt dan die 24 maanden. Terwijl je ook na september 2019 elke maand nog die extra 5,1% (die EUR 25,50) krijgt. En als je sec naar die 24 maanden kijkt moet je eigenlijk ook die eenmalige 1% meetellen. Dat zou in jouw voorbeeld op EUR 62,11 uitkomen, waarmee je in totaal 3,46% extra loon opstrijkt.quote:Op maandag 12 maart 2018 19:04 schreef V__L_N het volgende:
[..]
En het is ook geen 5%. Maar eigenlijk 2,95% over 24 maanden. Dit omdat de verhogingstijdvakken niet gelijkmatig zijn.
https://scontent-amt2-1.x(...)52ae78c1&oe=5B3892C8
Ik had begrepen dat ze dat sinds de laatste update inderdaad kunnen zien. Voor die tijd nog niet.quote:Op dinsdag 13 maart 2018 09:14 schreef Globetrottertje het volgende:
Kunnen ze zien of je je smartphone of scandevice gebruikt tijdens scannen? Ik las in een nieuwsbericht dat bij ons de scanscore rond de 97% ligt en 40% het scandevice gebruikt.
De 40% moet 100% worden omdat de app volgens hen nu zeer goed werkt en de scandevice ook.
De laatste twee weken heb ik mijn mobiel gebruikt om te scannen ondat het scandevice teveel vals positieven geeft.
Maar je kunt yoch niet zien of iemand scant met device of mobiel? Gescanned is gescanned toch?
Dan te bedenken dat de bond had ingezet op 3,5% over 12 maanden.quote:Op maandag 12 maart 2018 23:53 schreef V__L_N het volgende:
De CAO eindigt op 31 September, dat betekend dat de gestelde 5% verhoging dan er ook zou moeten zijn. Die is er niet 2,95% is dat wel. Het is wel leuk dat je uit gaat van een maximaal eind getal. Maar dat is niet zoals het werkt, normale mensen kijken naar de vooruitgang over de gehele periode en dat is dus minder.
Die 1% is een extra bonus van een paar tientjes. Die zou je er in op kunnen nemen. Maar dan nog kom je nog steeds niet op die 5% (en zelfs 6% waar sommige mee schermen).
Het is een loonsverhoging van crap als je gaat kijken naar de achteruitgang van loon als je inkomstenbelasting en btw-verhogingen gaat mee nemen.
Bovendien zitten er behoorlijk wat meer achteruitgangen in deze CAO. Zo is ineens de smartphone permanent ingevoerd en Mag het bedrijf je wel degelijk vragen na 5 uur en op zaterdag te werken wanneer zij dit noodzakelijk vind...
Het scandevice is nu onderwerp van discussie. In de OR Chat wordt beweerd (door de OR) dat volgens PostNL het gebruik verplicht is. Het zou tijd besparen. Maar wij hebben de instructie gekregen om na elke scan op onze telefoon te kijken of het gelukt is. Dit terwijl er toen ze toen die dingen werden uitgedeeld een instructie verzonden is waar expliciet in stond dat de telefoon in je zak kon blijven, want dat zou juist het voordeel van de scandevice zijn. Van onze eigen TC hoeven wij de scandevice trouwens niet te gebruiken.quote:Op dinsdag 13 maart 2018 09:16 schreef SnawyHoulet het volgende:
[..]
Ik had begrepen dat ze dat sinds de laatste update inderdaad kunnen zien. Voor die tijd nog niet.
Je hebt al wel gratis elastiekenquote:Op dinsdag 13 maart 2018 12:03 schreef Yreal het volgende:
Kunnen ze trouwens per cao niet eens gratis postzegels regelen?
Verder zou er, als je het systeem echt eerlijker wil maken, ook onderscheid gemaakt moeten worden tussen de verschillende wijken. Dus niet alleen kijken naar het vervoermiddel en of dat van jezelf is of van PostNL. Als jij een uitgestrekte fietswijk hebt slijten je banden harder dan bij een compact wijkje. En bij grote wijken (en dus vollere tassen) slijten je banden ook harder. En bij wijken met voortuinen slijten je schoenen weer harder dan bij bussenfrontjes. Et cetera.quote:Op maandag 12 maart 2018 15:09 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Overigens wil ik er wel bij opmerken dat het een postbezorgersvergoeding is en geen fietsvergoeding. Dus dat iemand op een PostNL scooter er ook recht op heeft is niet zo vreemd. Die is weer meer geld kwijt aan warme kleding voor in de winter dan iemand met een fietswijk. En iemand die met een karretje loopt heeft weliswaar minder fietskosten, maar meer slijtage aan de schoenen. En iemand met een e-bike van PostNL krijgt ook maar iets van 1 of 2x per jaar een onderhoudsbeurt vergoed, en moet de overige kosten uit eigen zak betalen.
Ik heb het vermoeden dat het standaard op een "bijzondere situatie" gegooid zal worden. Het feit dat je het niet redt voor vijf uur is toch al bijzonder op zichzelf?quote:Op dinsdag 13 maart 2018 09:44 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Dan te bedenken dat de bond had ingezet op 3,5% over 12 maanden.
Hoe dat nu zit met dat werken na 5 uur, is me ook niet duidelijk. Er staat dat dit in bijzondere situaties als redelijke opdracht wordt gezien. Een redelijke opdracht betekent dat je het niet mag weigeren. De vraag is nu wat een "bijzondere situatie" is, volgens PostNL. Als er gewoon veel post is, is dat niet zo bijzonder. Maar stel dat de post te laat is omdat de chauffeur motorpech heeft gekregen? Is dat een "bijzondere situatie"?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De collega's die ik vandaag heb gesproken waren in elk geval erg blij met de vijf procent loonsverhoging. Helaas begrijpen ze weinig van doorberekenen.
Ik hoorde zelfs een aantal keer 'het is beter dan niets'.
het systeem dat je gemaakte kosten kon declareren was gewoon het best. Vrijwel iedere postbezorger die ik gesproken heb is al door zijn fietsvergoeding van het jaar heen ergens halverwege het jaar.quote:Op dinsdag 13 maart 2018 12:17 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Verder zou er, als je het systeem echt eerlijker wil maken, ook onderscheid gemaakt moeten worden tussen de verschillende wijken. Dus niet alleen kijken naar het vervoermiddel en of dat van jezelf is of van PostNL. Als jij een uitgestrekte fietswijk hebt slijten je banden harder dan bij een compact wijkje. En bij grote wijken (en dus vollere tassen) slijten je banden ook harder. En bij wijken met voortuinen slijten je schoenen weer harder dan bij bussenfrontjes. Et cetera.
De enigen die beter zijn geworden van het nieuwe systeem zijn mensen die met de brommer bezorgen (hetzij hun eigen, hetzij een van PostNL) of met een karretje. Die konden voorheen niets declareren, al vielen de gaten in hun zolen.quote:Op dinsdag 13 maart 2018 16:50 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
het systeem dat je gemaakte kosten kon declareren was gewoon het best. Vrijwel iedere postbezorger die ik gesproken heb is al door zijn fietsvergoeding van het jaar heen ergens halverwege het jaar.
hoho, laten we al die mensen die nooit wat declareerden niet vergeten he. Dat was toen toch de reden om op het nieuwe systeem over te stappen, voor al die arme bezorgers die vergaten om te declareren?quote:Op dinsdag 13 maart 2018 17:22 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
De enigen die beter zijn geworden van het nieuwe systeem zijn mensen die met de brommer bezorgen (hetzij hun eigen, hetzij een van PostNL) of met een karretje. Die konden voorheen niets declareren, al vielen de gaten in hun zolen.
ik heb inderdaad in die 3 jaar ervoor misschien 1x wat spaken gedeclareerd...quote:Op dinsdag 13 maart 2018 17:29 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
hoho, laten we al die mensen die nooit wat declareerden niet vergeten he. Dat was toen toch de reden om op het nieuwe systeem over te stappen, voor al die arme bezorgers die vergaten om te declareren?
Daar vrees ik ook een beetje voor, dat ze zich daar erg vaak (onterecht) op zullen gaan beroepen. Ipv gewoon zorgen dat het niet nodig is.quote:Op dinsdag 13 maart 2018 15:52 schreef Rafierafie het volgende:
[..]
Ik heb het vermoeden dat het standaard op een "bijzondere situatie" gegooid zal worden. Het feit dat je het niet redt voor vijf uur is toch al bijzonder op zichzelf?
in principe betaal je het zelf, de laatste 10/15jr is er maar weinig betaald,veelal minder dan bij andere betrekkingen.quote:Op maandag 12 maart 2018 23:53 schreef V__L_N het volgende:
De CAO eindigt op 31 September, dat betekend dat de gestelde 5% verhoging dan er ook zou moeten zijn. Die is er niet 2,95% is dat wel. Het is wel leuk dat je uit gaat van een maximaal eind getal. Maar dat is niet zoals het werkt, normale mensen kijken naar de vooruitgang over de gehele periode en dat is dus minder.
Die 1% is een extra bonus van een paar tientjes. Die zou je er in op kunnen nemen. Maar dan nog kom je nog steeds niet op die 5% (en zelfs 6% waar sommige mee schermen).
Het is een loonsverhoging van crap als je gaat kijken naar de achteruitgang van loon als je inkomstenbelasting en btw-verhogingen gaat mee nemen.
Bovendien zitten er behoorlijk wat meer achteruitgangen in deze CAO. Zo is ineens de smartphone permanent ingevoerd en Mag het bedrijf je wel degelijk vragen na 5 uur en op zaterdag te werken wanneer zij dit noodzakelijk vind...
beetje wurgconstructiequote:Op dinsdag 13 maart 2018 08:25 schreef SnawyHoulet het volgende:
Wat dat werken na 17:00 u en op zaterdag betreft...... ik ben wel benieuwd in hoeverre dat een struikelblok wordt. Bedrijf mag vragen wat ze willen, maar mag ik weigeren? Heel benieuwd hoe hard dat gespeeld gaat worden. Maar ik wil dit helemaal niet in de CAO hebben. Want eenmaal erin krijg je het er ook niet zomaar meer uit.
Nu is dit nog de geldende regel voor bezorgers:
"Ben jij postbezorger en staat in jouw contract dat de zaterdag voor jou geen werkdag is? Dan ben je niet verplicht om op zaterdag te werken. Het kan ook zijn dat er geen afspraken zijn gemaakt over de dagen waarop je werkt, maar je normaal nooit op zaterdag werkt. Ook dan kan je niet verplicht worden op zaterdag te werken. "
ze willen een beetje teveel,probeer eerst alles op orde te hebben,geen storingen,goede voorbereiding,zorgen dat mensen blijven,dat klachten minder worden etc.. dan de restquote:Op dinsdag 13 maart 2018 09:14 schreef Globetrottertje het volgende:
Kunnen ze zien of je je smartphone of scandevice gebruikt tijdens scannen? Ik las in een nieuwsbericht dat bij ons de scanscore rond de 97% ligt en 40% van de bezorgers bij ons het scandevice gebruikt.
De 40% moet 100% worden omdat de app volgens hen nu zeer goed werkt en de scandevice daardoor ook.
(Ahumm)
De laatste twee weken heb ik mijn mobiel gebruikt om te scannen ondat het scandevice teveel vals positieven geeft.
Maar je kunt toch niet zien of iemand scant met device of mobiel? Gescanned is gescanned toch?
fnv had het in het begin over 1k inzet dat is meer dan ditquote:Op dinsdag 13 maart 2018 09:44 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Dan te bedenken dat de bond had ingezet op 3,5% over 12 maanden.
Hoe dat nu zit met dat werken na 5 uur, is me ook niet duidelijk. Er staat dat dit in bijzondere situaties als redelijke opdracht wordt gezien. Een redelijke opdracht betekent dat je het niet mag weigeren. De vraag is nu wat een "bijzondere situatie" is, volgens PostNL. Als er gewoon veel post is, is dat niet zo bijzonder. Maar stel dat de post te laat is omdat de chauffeur motorpech heeft gekregen? Is dat een "bijzondere situatie"?
dat is de doelgroep,welke eeuwig blijft hangen in de laagste betalingen(weinig ambities,zakelijk inzicht, gedwongen, etc..)quote:Op dinsdag 13 maart 2018 15:52 schreef Rafierafie het volgende:
[..]
De collega's die ik vandaag heb gesproken waren in elk geval erg blij met de vijf procent loonsverhoging. Helaas begrijpen ze weinig van doorberekenen.
Ik hoorde zelfs een aantal keer 'het is beter dan niets'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |