De gebroeders Van Doorne maken een van hun grootste dromen waar: de productie van een personenauto. In totaal zijn meer dan 800.000 "Dafjes" met de beroemde Variomatic-aandrijving geproduceerd.
VoorgeschiedenisDe ontwikkeling van dit voertuig begint in de vroege jaren vijftig, toen de vrachtwagenproductie van DAF al goed op gang was gekomen. Hub van Doorne had een Buick aangeschaft met een Dynaflow-automatische versnellingsbak. Hij vond de automatische versnellingsbak een genot en wilde die plaatsen in een volksauto. Het probleem was dat dit type automatische versnellingsbak te groot was voor zo'n auto en te veel vermogen wegnam. Bij een grote V8 is dat van minder belang.
VariomaticVan Doorne zou een ingeving hebben gekregen bij het zien van de rubberen aandrijfbanden in zijn fabriek, die alles aandreven. Een ander verhaal is dat hij een Nederlands thuisbouwsel, de Homemade, had gekocht. Volgens sommige bronnen was het idee min of meer overgenomen van een Zündapp-bromfiets.[bron?]
Van Doorne schafte een Lloyd aan, monteerde er de Variomatic in, en deed daar het eerste testwerk mee. Het ontwerp kwam grotendeels van de hand van Joan van der Brugghen. In 1958 werd de auto voorgesteld op de RAI. De DAF 600 was uitgerust met een tweecilinder luchtgekoelde boxermotor van 590 cc naar eigen ontwerp. De belangstelling zou zo groot zijn geweest dat men "op de auto's van Volvo ging staan om de DAF te kunnen zien".[bron?] Door de grote belangstelling besloot DAF de productie bij te stellen en kwam de productie pas in 1959 op gang.
De eerste DAF 600
Technische gegevenstweecilinder viertakt boxermotor van 590 cc
Boring x slag: 76 mm x 65 mm
22 pk bij 4000 tpm
Wielbasis: 2050 mm
Lengte: 3610 mm
Hoogte: 1440 mm
Acceleratie 0-80 km/u: 33 s
Maximumsnelheid: 90 km/u
quote:
quote:
quote:
quote:
quote:
quote:
@2cv:Op maandag 28 juni 2010 17:17 schreef Paladijn het volgende:Met de hoeveelheid onzin die je verkondigd is het geen wonder dat je geen PTA-mod meer bent
quote:
quote:
quote:
quote:
quote:
quote:
quote:
quote:
quote:
[ Bericht 3% gewijzigd door daNpy op 24-02-2018 10:11:55 ]
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op
zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.