abonnement Unibet Coolblue
pi_177401347
...naar wat?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Democraten_66

quote:
Nadat de partij een jaar lang vrijwel niet actief geweest was werd in 1975 toch besloten de partij nieuw leven in te blazen. Onder leiding van Jan Glastra van Loon en Jan Terlouw werd een nieuwe koers uitgezet, die zich minder richtte op bestuurlijke vernieuwing; Terlouw benadrukte een liberalere profilering. De partij kreeg weer nieuw elan en wist veel nieuwe leden te werven (op het dieptepunt waren er nog maar een paar honderd leden). Terlouw wist de leden te motiveren door 60.000 handtekeningen te eisen alvorens zich beschikbaar te stellen als lijsttrekker. D'66 ging zich presenteren als het "redelijk alternatief" voor de gepolariseerde CDA en PvdA. Dit leverde D'66 bij de verkiezingen in mei 1977 8 zetels op (2 zetels winst).

Vanaf december 1977 voerde D'66 succesvol oppositie tegen het kabinet-Van Agt I. Wel zat het kabinet Van Agt-Wiegel de volle 3 3/4 jaar uit, ondanks een krappe meerderheid (49+28=77 zetels tegen 73 zetels voor de oppositie) en ondanks enkele dissidenten uit de linkervleugel van het CDA, die soms met de oppositie meestemden. Onder Terlouw won D'66 fors tijdens de verkiezingen van 1981 (mei 1981): er werden 17 zetels behaald, iets meer dan een verdubbeling ten opzichte van mei 1977. D'66 trad in september 1981 toe tot een coalitie met het CDA (48 zetels) en de PvdA (44 zetels); het kabinet Van Agt-den Uyl-Terlouw. Dit ging echter niet lang goed, ondanks een overweldigende meerderheid in de Tweede Kamer (109 zetels tegen slechts 41 zetels voor de door de VVD aangevoerde oppositie). D'66 kreeg drie ministersposten, die werden ingevuld door Jan Terlouw, Hans van Mierlo en Henk Zeevalking. De drie staatssecretarissen werden Ineke Lambers-Hacquebard, Michiel Scheltema en Wim Dik. Het kabinet-Van Agt II werd gekenmerkt door tal van conflicten tussen met name CDA en PvdA en kreeg de bijnaam "vechtkabinet". In mei 1982 trok de PvdA zich terug uit de regering. D66 zette de regering met het CDA voort en formeerde een rompkabinet. Als nieuwe ministers schoven Erwin Nypels en Max Rood aan. Het verder regeren na de val werd door de eigen aanhang niet begrepen en bij de verkiezingen van 1982 (september 1982) verloor D'66 11 zetels en hield slechts 6 zetels over. Het leiderschap werd overgenomen door Maarten Engwirda. Deze wist echter niet te voorkomen dat D'66 in peilingen nog verder wegzakte.
Voor mensen die wrs ouder zijn dan 50 is D66 eigenlijk decennialang het spreekwoordelijke "redelijke alternatief" geweest. Het was weliswaar een politieke leuze om Van Mierlo weer te pushen, maar D66 werd zo wel door mijn generatie en de generatie boven mij gepercipieerd. Was je de PvdA even beu, welaan dan stemde je Van Mierlo, dan stemde je Terlouw, dan stemde je D66. Ze hadden ook heel aardige zogenaamde kroonjuwelen:

- gekozen burgemeester
- gekozen premier
- districtenstelsel
- dualisme
- referendum

Meeste was vanzelfsprekend, alleen dat districtenstelsel misschien niet, maar dat was een poging om de kiezer nog dichter bij de burger te brengen, één van de belangrijkste motivators van D66. Districtenstelsel kenden we zelf ook in het verleden, maar dat was afgeschaft: gevolg, volgens D66, was dat politiek zich op grotere afstand bestond van de kiezer en om de ontstane kloof te dichten moest je dus weer dat districtenstelsel invoeren...

Verder was D66 natuurlijk altijd wel een redelijk alternatief, omdat ze, in lijn met hoe de gemiddelde burger zich evolueerde en steeds meer deconfessionaliseerde, seculier en anti-dogmatisch was. Verder waren het allemaal aardige mensen in die club: Van Mierlo, Terlouw (de kinderboekenschrijver waarvan één boek de kinderserie, die iedere 50'er uit zijn jeugd nog wel kent, 'Oorlogswinter' werd gemaakt).

Maar hoe heeft zich dat imago nu geëvolueerd? Pechtold wordt niet meer echt gezien als aimabel, to say the least. Ander (recent) kopstuk Kaisja Ollongren heeft sanderendaags het laatste kroonjuweel van D66 in de grijze kliko gegooid. Waar staan ze verder voor? D666, met de bijbelse '666', "the number of the beast" zoals Iron Maiden luchtigjes zingt, komt vaak terug in commentaren. Pia Dijkstra heeft een nieuwe wet over het orgaandonorschap door 1ste en 2de Kamer geloodst en ik krijg de indruk dat dit ook niet helemaal goed valt bij een behoorlijk segment (present company excluded) van de bevolking. Dan zijn daar nog de plannen voor de aanpak van zogenaamd nepnieuws en ook dat valt niet heel lekker bij veel mensen, idem de sleepwet natuurlijk. Alleen Boris van der Ham ex-Kamerlid en huidig voorzitter van het Humanistisch Verbond kan nog wel op bijval rekenen af en toe, lijkt het.

Kortom: D66 is niet meer "het redelijke alternatief" zoals ze decennialang bekend stond. Stemde je er een keer op, hetzij als PvdA'er, hetzij als VVD'er: een buil viel je er niet aan.

Maar nu, godsamme, in theologische termen gesproken (en ja we zijn geen gelovigen) zou je zeggen dat D666 "the devil incarnate" is.

Hoe komt dit, wanneer is dit omgeslagen, zit er een kern van waarheid in die kritiek?

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 24-02-2018 21:22:59 ]
I´m back.
pi_177401362
Redelijk alternatief op wat?
pi_177401391
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 21:42 schreef loni55 het volgende:
Redelijk alternatief op wat?
Op (voor) centrumlinks en -rechts. Staat in de OP.
I´m back.
pi_177401510
Met drie publieke D66 politici heb ik geen moeite om een aantal criteria terug te vinden in de DSM V.

D66 als partij presteert niets. Wel hun politieke deelnemers die een verantwoordelijkheid dragen binnen die partij. Zo simpel is het.

[ Bericht 3% gewijzigd door cempexo op 23-02-2018 22:48:30 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  vrijdag 23 februari 2018 @ 21:52:44 #5
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_177401533
Dus je wilt een discussie over hoe domme mensen D66 zien? Wat een zinloos topic.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_177401537
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 21:43 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Op (voor) centrumlinks en -rechts. Staat in de OP.
D66 is toch niet links te noemen.
pi_177401542
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 21:52 schreef Fir3fly het volgende:
Dus je wilt een discussie over hoe domme mensen D66 zien? Wat een zinloos topic.
Nee, over imago en hoeverre de kritiek daarop klopt of niet.
Ik zeg al ik zag en zie D66 an sich nog steeds zoals men D66 zag in eind jaren 70, jaren 80: het redelijke alternatief.
Maar dat gaat voor heel veel mensen niet meer op.
Waar nog maar kort geleden (voor de laatste verkiezingen) de PvdA the devil incarnate was, is dat nu D66.
I´m back.
pi_177402355
Hangt er gewoon mee samen dat ze nu weer in de regering zitten, dan ziet de kiezer weer in wat voor slappe bende zonder idealen die club is. Als ze in de oppositie zitten kunnen ze mooie sier maken, maar wanneer ze moeten meeregeren leveren ze alles in.
Op 25-09-2008 19:32 schreef beverton
whehehe het is Patriek Lodiers van de lama's
pi_177402398
D'66 en in de regering zitten gaat meestal niet echt lekker. Zo ook nu.
pi_177402415
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 22:31 schreef Radioheader het volgende:
Hangt er gewoon mee samen dat ze nu weer in de regering zitten, dan ziet de kiezer weer in wat voor slappe bende zonder idealen die club is. Als ze in de oppositie zitten kunnen ze mooie sier maken, maar wanneer ze moeten meeregeren leveren ze alles in.
Nou, ze waren daarvoor ook niet geliefd alhoewel 19 zetels gekregen. Tegenwoordig bereiken ze wel het hoogtepunt van ongeliefd zijn echter. In de commentaren.
I´m back.
pi_177402426
Als je nu nog steeds D66 stemt dan ben je echt een wegkijkende smeerlap. Gadverdamme wat heeft die partij de laatste tijd hun ware aard laten zien zeg. :r
pi_177402442
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 22:35 schreef matigeuser het volgende:
Als je nu nog steeds D66 stemt dan ben je echt een wegkijkende smeerlap. Gadverdamme wat heeft die partij de laatste tijd hun ware aard laten zien zeg. :r
Meeste waarden en normen deel ik wel met D66, moet ik zeggen.
I´m back.
  vrijdag 23 februari 2018 @ 22:51:58 #13
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_177402715
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 22:35 schreef matigeuser het volgende:
Als je nu nog steeds D66 stemt dan ben je echt een wegkijkende smeerlap. Gadverdamme wat heeft die partij de laatste tijd hun ware aard laten zien zeg. :r
Onderbouw dit eens
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_177402754
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 22:36 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Meeste waarden en normen deel ik wel met D66, moet ik zeggen.
Waarden en normen geven een richting aan binnen een bepaald gebeuren dat een collectief karakter heeft. Maar dat zegt niets over een oplossend vermogen voor vraagstukken binnen de realiteit van een actueel behoeftepatroon van de werkelijkheid. Zowel van een individu als van een groep.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_177402810
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 22:54 schreef cempexo het volgende:

[..]

Waarden en normen geven een richting aan binnen een bepaald gebeuren dat een collectief karakter heeft. Maar dat zegt niets over een oplossend vermogen voor vraagstukken binnen de realiteit van een actueel behoeftepatroon van de werkelijkheid. Zowel van een individu als van een groep.
Wat staat daar, voor domme mensen?

Je zal maar tokkie zijn en op D66 willen stemmen. :D.
I´m back.
  vrijdag 23 februari 2018 @ 23:18:57 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177403171
Goede OP.
D66 heeft haar basisprincipes verloochend (de kroonjuwelen uit de OP). D66 stond eigenlijk voor bestuurlijke vernieuwing. Het is nu juist een partij van bestuurlijk behoud geworden, nog meer dan alle andere partijen.
Wat verder dan nog aantrekkelijk moet zijn aan D66 weet ik niet. Ik zou bij wijze van spreken nog eerder op de PvdA stemmen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_177403353
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 23:18 schreef LXIV het volgende:
Goede OP.
D66 heeft haar basisprincipes verloochend (de kroonjuwelen uit de OP). D66 stond eigenlijk voor bestuurlijke vernieuwing. Het is nu juist een partij van bestuurlijk behoud geworden, nog meer dan alle andere partijen.
Wat verder dan nog aantrekkelijk moet zijn aan D66 weet ik niet. Ik zou bij wijze van spreken nog eerder op de PvdA stemmen.
Maar jij weet toch ook nog dat D66 stond voor: het redelijke alternatief?
Heb jij het nooit overwogen ooit?
I´m back.
pi_177403370
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 22:35 schreef matigeuser het volgende:
Als je nu nog steeds D66 stemt dan ben je echt een wegkijkende smeerlap. Gadverdamme wat heeft die partij de laatste tijd hun ware aard laten zien zeg. :r
Thanks.
pi_177403787
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 22:35 schreef matigeuser het volgende:
Als je nu nog steeds D66 stemt dan ben je echt een wegkijkende smeerlap. Gadverdamme wat heeft die partij de laatste tijd hun ware aard laten zien zeg. :r
Wat is die 'ware aard' dan?
I´m back.
  zaterdag 24 februari 2018 @ 00:07:02 #20
8369 speknek
Another day another slay
pi_177403911
Fok is een echo kamer van laagopgeleide werklozen en Russische trollen. Je denkt al gauw dat iedereen het over D666 heeft en het hele land Baudet stemt.

Maar dat is niet zo. Baudet heeft twee zetels. D66 19.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 24 februari 2018 @ 00:17:03 #21
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_177404163
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 00:07 schreef speknek het volgende:
Fok is een echo kamer van laagopgeleide werklozen en Russische trollen. Je denkt al gauw dat iedereen het over D666 heeft en het hele land Baudet stemt.

Maar dat is niet zo. Baudet heeft twee zetels. D66 19.
Baudet is de reïncarnatie van Hans van Mierlo

maar dan wel in een veel slechtere uitvoering, meer dan 1 fles whisky per dag zie ik Thierry niet wegtikken
Non possumus non loqui
pi_177404761
Qua partijpunten van voor de verkiezingen is het zeker een heel goed alternatief.

Maar hoe ze volledig van koers zijn veranderd daarna is echt schrijnend en daardoor heb ik alle vertrouwen in hun verloren.
pi_177404790
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 00:07 schreef speknek het volgende:
Fok is een echo kamer van laagopgeleide werklozen en Russische trollen. Je denkt al gauw dat iedereen het over D666 heeft en het hele land Baudet stemt.

Maar dat is niet zo. Baudet heeft twee zetels. D66 19.
Volgens mij zitten er veel dr's hier, speknek, of niet?
En toen D66 nog gepatenteerd redelijk alternatief was voor veel mensen, was dat niet alleen voor dr's.
I´m back.
pi_177406324
- gekozen burgemeester
- gekozen premier
- districtenstelsel
- dualisme
- referendum


D66 is nu de partij van Alexander Pechtold de 1e en figuranten als Kees Vee.
De partij, zoals die ooit opgericht was ging eigenlijk dood toen Boris van de Ham er de brui aan gaf.

Het absolute dieptepunt moet wel zijn om een Zweedse minister voor te dragen die als 'adel' is bijgeschreven en alles kapot wil censureren of het steunen van Neo Nazi's in Oekraine.

Nog steeds spijt dat ik ooit op deze kutpartij gestemd heb. :')
pi_177406340
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 02:44 schreef Nintex het volgende:
- gekozen burgemeester
- gekozen premier
- districtenstelsel
- dualisme
- referendum


D66 is nu de partij van Alexander Pechtold de 1e en figuranten als Kees Vee.
De partij, zoals die ooit opgericht was ging eigenlijk dood toen Boris van de Ham er de brui aan gaf.

Het absolute dieptepunt moet wel zijn om een Zweedse minister voor te dragen die als 'adel' is bijgeschreven en alles kapot wil censureren of het steunen van Neo Nazi's in Oekraine.

Nog steeds spijt dat ik ooit op deze kutpartij gestemd heb. :')
Toen het ook voor jou dus een redelijk alternatief was? Voor wat, onder welke omstandigheden?
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')