abonnement Unibet Coolblue
pi_177399382
Lieve Fok!ers,

Ik heb een vraagje. Ik ontving zojuist een aanslag voor de gemeentelijke belastingen 2018. In 2017 heb ik kwijtschelding gekregen, maar ik heb een vraag over wat telt als vermogen.

Ik heb momenteel een kleine ¤6000 geleend geld van DUO op mijn spaarrekening, en een totale studieschuld van ¤14.000 (incl die ¤6000 dus). Die ¤6000 geleend geld en mijn eigen spaargeld komen boven de vermogensgrens uit, maar is geleend geld wel vermogen? Ik weet dat je bij de aangifte inkomstenbelasting je studieschuld van je vermogen mag aftrekken, maar geldt dat ook voor de gemeentelijke belastingen?

De reden dat ik graag kwijtschelding wil is omdat mijn maandelijkse netto inkomen maar ¤650 is, en ik maximaal leen bij DUO omdat ik dit jaar afstudeer en een buffer wil hebben voor als ik niet meteen werk vind. Geen kwijtschelding kunnen krijgen á ¤200+ zou dan ook een aardige aanslag (pun intended) op mijn maandelijkse budget zijn.

Ik hoop dat iemand hier weet of je geleend geld - waar dus een studieschuld tegenover staat - ook telt als vermogen of dat ik mijn studieschuld net als bij de inkomstenbelasting in mindering mag brengen op het (in werkelijkheid negatieve) vermogen

Alvast bedankt voor de antwoorden!
  vrijdag 23 februari 2018 @ 20:12:01 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_177399604
Volgens mij wordt kwijtschelding puur op basis van je saldo al afgewezen, aangezien dat een los criterium is
pi_177399753
Het verschilt per gemeente.

Bijv. in Meppel, in ieder geval in 2017 zo viel mij een keer op omdat ik ook ging kijken namens een ander, dat je niet eens een auto mag bezitten of enig spaargeld.

Maar in andere gemeentes hanteren ze bijv. dezelfde grens zoals voor de bijstand (ik meen ergens tussen de 5 en 11.000?) wat betreft spaargeld en/of waarde auto die dan niet te hoog mag zijn.

Ik vind het persoonlijk nogal verwarrend dat voor elke regeling het per gemeente kan verschillen.
Bijstand, WMO of bijv. kwijtschelding, kunnen allemaal andere criteria er op nahouden.

Lekker duidelijk voor de burger.
pi_177399825
Ik woon in gemeente Haarlem, maar ik kan geen exacte bedragen van wat je vermogen mag zijn vinden. Ze noemen het op de site vermogen, niet perse saldo. Ik dacht me te herinneren van vorig jaar dat het iets van ¤5500 was.

Mijn vraag blijft wel staan: telt het geld wat ik aantoonbaar van DUO heb geleend mee als vermogen of mag ik mijn studieschuld (net als bij de vermogensbelasting) aftrekken van mijn vermogen?
pi_177400385
Je hebt genoeg geld toch?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_177404042
Nee, je vermogen is veel te hoog, 200 euro missen op 6000 euro, dat merk je niet eens.
Ze kijken naar wat je op het moment op je rekening hebt staan en of het nou een lening is of je een auto verkocht hebt of een lot gewonnen hebt maakt niet uit, vermogen is vermogen.
Jij maakt toch ook gebruik van het riool / container etc, waarom zou jij niet hoeven betalen?
200,- is een schijntje er zijn gemeentes die 3 keer zoveel willen zien.
Interessant he ?
  zaterdag 24 februari 2018 @ 00:26:20 #7
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_177404374
Waarom leen je geld dat je niet nodig hebt?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_177404426
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 00:26 schreef kanovinnie het volgende:
Waarom leen je geld dat je niet nodig hebt?
Rente trekken, nog steeds brengt het meer op dan je terug moet betalen ;)
Doen studenten wel vaker, en geen zin om erbij te werken.
Interessant he ?
  zaterdag 24 februari 2018 @ 00:29:58 #9
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_177404446
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 00:28 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]

Rente trekken, nog steeds brengt het meer op dan je terug moet betalen ;)
Doen studenten wel vaker, en geen zin om erbij te werken.
ook met dit geintje erbij?

Jammer ts, helaas werkt het zo niet.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_177405127
Gemeentes gaan verschillend om met de saldi die studenten op hun bank / spaarrekening hebben. Studenten die daarnaast aantoonbaar een studieschuld hebben opgebouwd.

De gemeente Kampen had in 2016 de regel:
quote:
voor studenten geldt dat het gespaarde bedrag dat lager is dan de studieschuld niet meetelt voor de vaststelling van vermogen;
Lees hier

De gemeente Amsterdam stelt op de site dat t.a.v. de vermogenstoets voor studenten dezelfde voorwaarden gelden als voor particulieren. En houdt geen rekening met schulden.

Er zijn gemeenten die alleen belastingschulden in de berekening voor de kwijtschelding meenemen. En er zijn weer andere gemeenten die alle schulden meenemen, maar alleen de afgesproken maandelijkse afbetalingen in de berekening opnemen.

Conclusie: hoe gemeenten omgaan met schulden t.a.v. de berekening voor kwijtschelding is heel divers.
  Moderator zaterdag 24 februari 2018 @ 08:17:10 #11
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_177407860
Gemeentebeleid. Gewoon indienen, ook voor het waterschap
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_177407935
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 00:11 schreef Zwolsboy het volgende:
Nee, je vermogen is veel te hoog, 200 euro missen op 6000 euro, dat merk je niet eens.
Ze kijken naar wat je op het moment op je rekening hebt staan en of het nou een lening is of je een auto verkocht hebt of een lot gewonnen hebt maakt niet uit, vermogen is vermogen.
Jij maakt toch ook gebruik van het riool / container etc, waarom zou jij niet hoeven betalen?
200,- is een schijntje er zijn gemeentes die 3 keer zoveel willen zien.
Zijn vermogen is negatief... vermogen is bezittingen min schulden. Helaas kijkt de gemeente enkel naar hoe liquide je bent, wat ik zelf volstrekt belachelijk vind. Als de een zijn inkomen elke maand verbrast krijgt hij kwijtschelding terwijl iemand met hetzelfde inkomen die zuinig leeft en een buffer opbouwt dat niet krijgt.
pi_177408225
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 00:28 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]

Rente trekken, nog steeds brengt het meer op dan je terug moet betalen ;)
Doen studenten wel vaker, en geen zin om erbij te werken.
Ik werk wel, vandaar dat ik ook ¤650 netto verdien elke maand naast mijn fulltime stage.
De reden dat ik maximaal leen terwijl ik het niet nodig heb is omdat ik een buffer wil hebben voor als ik niet meteen een baan kan vinden als ik over een paar maanden afstudeer. Ik woon ook in een studentenwoning waar ik uit moet als ik afgestudeerd ben, dus dan moet ik ook borg oid voor een nieuwe woning kunnen betalen. Met mijn eigen inkomen (loon en kleine stagevergoeding) incl toeslagen kan ik maar zo’n ¤50 pm sparen. Dat schiet niet op natuurlijk.

Ik had alleen geen rekening gehouden met de vermogenstoets voor gemeentelijke belastingen. Ik ga maandag wel bellen om erachter te komen hoe het precies zit maar ik ga er vanuit dat ik het gewoon moet betalen ondanks dat mijn inkomen feitelijk ver onder bijstandsniveau zit en mijn ‘vermogen’ eigenlijk zwaar negatief is.
pi_177408536
Dus wij mogen jouw buffer voor na de studie met gemeenschapsgeld verzorgen. Want dat is wat er gebeurd als je kwijtschelding krijgt.

Ik heb in mijn studententijd ook eens kwijtschelding aangevraagd en niet gekregen, ik had geen vermogen en kreeg alleen basis duo. Leende niet bij. Afwijsreden was dat ze uitgaan van het forfaitaire bedrag, waarover ik maandelijks zou kunnen beschikken als ik maximaal zou lenen. Klinkt scheef, maar is wel eerlijk, de gemeenschap hoeft niet op te draaien voor mijn kosten als ik dat ook kan lenen met gunstige voorwaarden bij duo.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_177408714
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 09:11 schreef Patroon het volgende:
Dus wij mogen jouw buffer voor na de studie met gemeenschapsgeld verzorgen. Want dat is wat er gebeurd als je kwijtschelding krijgt.

Ik heb in mijn studententijd ook eens kwijtschelding aangevraagd en niet gekregen, ik had geen vermogen en kreeg alleen basis duo. Leende niet bij. Afwijsreden was dat ze uitgaan van het forfaitaire bedrag, waarover ik maandelijks zou kunnen beschikken als ik maximaal zou lenen. Klinkt scheef, maar is wel eerlijk, de gemeenschap hoeft niet op te draaien voor mijn kosten als ik dat ook kan lenen met gunstige voorwaarden bij duo.
Dus eigenlijk zouden we niemand kwijtschelding aan moeten bieden en iedereen het moeten laten lenen onder gunstige voorwaarden?
pi_177408979
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 09:26 schreef Baretta00 het volgende:

[..]

Dus eigenlijk zouden we niemand kwijtschelding aan moeten bieden en iedereen het moeten laten lenen onder gunstige voorwaarden?
Het werd toen in ieder geval afgewezen omdat je kon lenen bij duo. Serieus :D
Maar ik kan 't mis hebben...
  zaterdag 24 februari 2018 @ 10:13:28 #17
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_177409495
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 09:26 schreef Baretta00 het volgende:

[..]

Dus eigenlijk zouden we niemand kwijtschelding aan moeten bieden en iedereen het moeten laten lenen onder gunstige voorwaarden?
Ja. Tenzij het niet anders kan. Treurige gevallen en pure-pech situaties uitgesloten, maar anders mag je (net als iedereen) je eigen boontjes doppen. Welkom in 2018.😎

Maar ontopic: ik neem aan dat geld (ongeacht de bron) wat op 1 januari in jouw bezit is gewoon voor jouw vermogen mee telt. Anders kan iedereen wel aan gaan tonen dat het vermogen dat ze hebben via welke constructie dan ook geleend is.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_177410360
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 10:13 schreef JeOma het volgende:

[..]

Ja. Tenzij het niet anders kan. Treurige gevallen en pure-pech situaties uitgesloten, maar anders mag je (net als iedereen) je eigen boontjes doppen. Welkom in 2018.😎
Hier ben ik het ook niet mee oneens (al insinueerde ik anders in mijn post), ik vind vooral de huidige regels scheef en oneerlijk.

@TS, ik acht de kans klein dat je kwijtschelding krijgt. Ze kijken niet naar je vermogen maar enkel naar hoe liquide je bent (je geld). Daarnaast gaat het ook niet werken om even snel je lening af te betalen en het daarna weer bij te lenen, ze vragen normaal gesproken om bankafschriften en dan zien ze al gauw dat jij er op een of andere manier onderuit probeerde te komen.
pi_177418360
Vraag me alleen af, hoe kan TS een woning betalen met een inkomen van 650,-
Als je GBLT betaald heb je op zn minst een volledig zelfstandige huurwoning een studentenkamer is all in...

Maar ik blijf je reden vreemd vinden, je wil maximaal lenen omdat je misschien niet direct een baan kan vinden, maar als jij jaren lang 50 a 100 spaart een gemiddelde studie van 4 jaar, laten we zeggen 48 x 75 euro = 3600 euro... heb je al een aardig bedrag.
Interessant he ?
pi_177431077
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 08:24 schreef Baretta00 het volgende:

[..]

Zijn vermogen is negatief... vermogen is bezittingen min schulden. Helaas kijkt de gemeente enkel naar hoe liquide je bent, wat ik zelf volstrekt belachelijk vind. Als de een zijn inkomen elke maand verbrast krijgt hij kwijtschelding terwijl iemand met hetzelfde inkomen die zuinig leeft en een buffer opbouwt dat niet krijgt.
Maar goed ook dat de gemeente kijkt naar je liquiditeit. Ander zou elke huiseigenaar met zijn hypotheekschuld ook kwijtschelding van gemeentelijke lasten krijgen. :P
pi_177431313
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 20:00 schreef NanaMidi het volgende:
De reden dat ik graag kwijtschelding wil is omdat mijn maandelijkse netto inkomen maar ¤650 is, en ik maximaal leen bij DUO omdat ik dit jaar afstudeer en een buffer wil hebben voor als ik niet meteen werk vind.
Daar is studiefinanciering niet voor bedoeld. Overigens zou ik ook wel vrijstelling willen hebben.

Man man man.

:')
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_177466580
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 16:39 schreef Zwolsboy het volgende:
Vraag me alleen af, hoe kan TS een woning betalen met een inkomen van 650,-
Als je GBLT betaald heb je op zn minst een volledig zelfstandige huurwoning een studentenkamer is all in...

Maar ik blijf je reden vreemd vinden, je wil maximaal lenen omdat je misschien niet direct een baan kan vinden, maar als jij jaren lang 50 a 100 spaart een gemiddelde studie van 4 jaar, laten we zeggen 48 x 75 euro = 3600 euro... heb je al een aardig bedrag.
Mijn inkomen is ¤650, en ik krijg nog toeslagen (huurtoeslag: zelfstandige kamer, en zorgtoeslag) Bij elkaar komt er dus zo’n ¤950 binnen. Met een huur van ¤500 incl tv, internet, voorschot gwl is dat te doen.

Ik heb altijd 16 uur per week gewerkt naast mijn studie en zoveel mogelijk gespaard, maar met dure boeken, een semester studeren in het buitenland en 3 maanden onbetaalde fulltime stage vorig jaar heb ik nog maar een kleine buffer eigen geld over. De rest vd lening heb ik alleen gebruikt om idd 4 jaar collegegeld van te betalen. Ik hoop wel dat de investering van mijn spaargeld om die stage en studie in het buitenland te kunnen doen zijn vruchten gaat afwerpen :)

Ik persoonlijk vind maximaal lenen om een buffer te hebben niet dom omdat ik die buffer alleen bij uiterste. Ik heb nu alleen een bijbaan van 8 uur pw naast fulltime stage maar ik moet wel een half jaar na afstuderen mijn studentenwoning uit, en voor een nieuw appartement een paar maanden huur borg betalen of wellicht vind ik pas na een paar maanden een baan. Dan ben ik de lul, want bijstand krijg je dan ook niet. Mocht ik het niet nodig hebben, los ik het gewoon weer af. Ik had alleen niet nagedacht over kwijtschelding, maar het is ook geen groot probleem.

Ik heb genoeg meningen over mijn financiële keuzes gehoord, daar ging mijn vraag ook helemaal niet over en ik ga er verder ook niet meer op in. Ik ga ervanuit dat ik moet betalen, maar ik ga toch een kansje wagen en kwijtschelding aanvragen
pi_177467725
NanaMidi niet geschoten is altijd mis :)
Gewoon eerlijk je verhaal vertellen, misschien begrijpen ze jou situatie dat dit geld voor later is.
Interessant he ?
pi_177528516
Als het alleen een lening is dan is het geen vermogen. Art. 12 lid 2 sub e van de uitvoeringsregeling invorderingswet 1990
No bitch to me
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')