abonnement Unibet Coolblue
pi_177396240
Ik heb een brief gekregen van een incasso kantoor voor een niet betaalde tandartsrekening (60 euro + 40 euro incassokosten). De rekening is correct, ik ben inderdaad in november naar de tandarts geweest. Maar ik heb hier nooit een rekening of aanmaning voor ontvangen.

Ik heb dus geen probleem met het betalen van de rekening, maar ik weiger uit principe de incassokosten te betalen. Ik vind het niet mijn verantwoordelijkheid om de tandarts na te bellen of ik nog een rekening krijg.

Dus mijn vraag is simpel; sta ik in mijn recht als ik de incassokosten weiger te betalen? Of loop ik dan een risico om nog een verhoging te krijgen met veel juridische rompslomp erbij?
pi_177396463
Wat je moet doen is uitzoeken waarom je de rekening niet ontvangen hebt. Hebben ze die verkeerd geadresseerd, of gemaild en is dat adres niet correct. Als dat al fout is hoef je ze uiteraard niet te betalen. Dus bel de tandarts op, leg het uit en probeer met hen uit te vinden waarom je de rekening niet hebt ontvangen.

Als je de incassokosten weg laat zonder iets te laten weten krijg je inderdaad veel juridische rompslomp plus verhogingen van de kosten. En terecht.
pi_177396499
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 17:16 schreef bloodymary1 het volgende:
Wat je moet doen is uitzoeken waarom je de rekening niet ontvangen hebt. Hebben ze die verkeerd geadresseerd, of gemaild en is dat adres niet correct. Als dat al fout is hoef je ze uiteraard niet te betalen. Dus bel de tandarts op, leg het uit en probeer met hen uit te vinden waarom je de rekening niet hebt ontvangen.

Als je de incassokosten weg laat zonder iets te laten weten krijg je inderdaad veel juridische rompslomp plus verhogingen van de kosten. En terecht.
Dit idd.
En als zij zeggen dat de rekening naar het juiste adres is verstuurd, dan wordt het een welles/nietus ding, en dan trek je uiteindelijk aan het kortste eind.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_177396793
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 17:16 schreef bloodymary1 het volgende:
Wat je moet doen is uitzoeken waarom je de rekening niet ontvangen hebt. Hebben ze die verkeerd geadresseerd, of gemaild en is dat adres niet correct. Als dat al fout is hoef je ze uiteraard niet te betalen. Dus bel de tandarts op, leg het uit en probeer met hen uit te vinden waarom je de rekening niet hebt ontvangen.

Als je de incassokosten weg laat zonder iets te laten weten krijg je inderdaad veel juridische rompslomp plus verhogingen van de kosten. En terecht.
Ik heb eerder vandaag gesproken met het factoring kantoor dat de rekeningen verstuurd voor mijn tandarts en zij zeggen dat de rekening + aanmaning verstuurd zijn (datums hebben ze genoemd, maar heb ik niet opgeschreven). Ik ben een week eerder ook bij de zelfde tandarts geweest en voor die behandeling heb ik toen wel op tijd een rekening gekregen en betaald.

Om eerlijk te zijn vermoed ik dat de brieven verkeerd bezorgd zijn en dat de ontvanger er vervolgens niets mee gedaan heeft (lees weggegooid of langdurig niet thuis geweest). De postbezorging in mijn flatgebouw is vaker een puinzooi.

Het is niet mijn intentie om niets te laten horen. Ik ben wel van plan het incasso bureau een nette mail te schrijven waarin ik de situatie uitleg. Ik ga er vanuit dat ze hier protest tegen zullen hebben, maar het gaat er mij om of ik juridisch gelijk heb. Wettelijk gezien moeten zij immers bewijzen dat ik die rekeningen ontvangen heb en aangezien dat niet het geval is, kunnen ze dat ook niet bewijzen lijkt mij?
pi_177396951
Eh nee... als zij kunnen bewijzen dat zij de factuur verstuurd hebben, wat doorgaans eenvoudig is, dan staan zij wettelijk in hun recht.
Daarom kun je beter de factuur wel betalen, tenminste de hoofdsom, en dan met de tandarts zelf contact opnemen (die ken je) en de zaak uitleggen.
Zeker als je zelf al stelt dat de postbezorging bij jou een puinzooi is, sta je nog zwakker. En vraag of ze de facturen voortaan aan je mailen.
pi_177397143
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 17:47 schreef bloodymary1 het volgende:
Eh nee... als zij kunnen bewijzen dat zij de factuur verstuurd hebben, wat doorgaans eenvoudig is, dan staan zij wettelijk in hun recht.
Daarom kun je beter de factuur wel betalen, tenminste de hoofdsom, en dan met de tandarts zelf contact opnemen (die ken je) en de zaak uitleggen.
Zeker als je zelf al stelt dat de postbezorging bij jou een puinzooi is, sta je nog zwakker. En vraag of ze de facturen voortaan aan je mailen.
De hoofdsom maak ik vandaag nog over. Dat is het probleem ook niet. Ik vind het alleen principieel bezwaarlijk om incasso kosten te moeten betalen over een rekening die ik niet ontvangen heb.

Hoe waarschijnlijk is het dat ze ook echt een juridisch traject starten om incassokosten a 40 euro te innen als ik de hoofdsom al wel betaald heb? Ik neem aan dat dat hen uiteindelijk meer moeite kost dan het ze oplevert.

Zou het nog zin hebben om een klacht in te dienen bij Sandd postbezorging aangezien daar het probleem waarschijnlijk ligt?

Ik denk dat ik de facturen in het vervolg in ieder geval direct afreken, ik meen dat mijn tandarts dat als standaard regel heeft voor onverzekerden. Ik heb al contact gehad met het factoring kantoor dus ik weet niet of mijn tandarts hier nog iets in kan betekenen maar ik kan hem eventueel maandag proberen te bereiken.
pi_177397274
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 18:00 schreef Schnitzel_Stephan het volgende:
Hoe waarschijnlijk is het dat ze ook echt een juridisch traject starten om incassokosten a 40 euro te innen als ik de hoofdsom al wel betaald heb? Ik neem aan dat dat hen uiteindelijk meer moeite kost dan het ze oplevert.
Als je het niet betaalt, zal het niet bij ¤40 blijven.
quote:
Zou het nog zin hebben om een klacht in te dienen bij Sandd postbezorging aangezien daar het probleem waarschijnlijk ligt?
Nee, want jij hebt geen overeenkomst met Sandd.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_177397404
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 17:47 schreef bloodymary1 het volgende:
Eh nee... als zij kunnen bewijzen dat zij de factuur verstuurd hebben, wat doorgaans eenvoudig is, dan staan zij wettelijk in hun recht.
Hoe doe je dat eenvoudig dan?
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_177397543
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 18:00 schreef Schnitzel_Stephan het volgende:

[..]

Hoe waarschijnlijk is het dat ze ook echt een juridisch traject starten om incassokosten a 40 euro te innen als ik de hoofdsom al wel betaald heb? Ik neem aan dat dat hen uiteindelijk meer moeite kost dan het ze oplevert.
Erg waarschijnlijk. Er is een hele schuldenindustrie. Dmv rechtszaken maken ze winst, en de proceskosten mag de verliezer betalen.
pi_177397610
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 17:18 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Dit idd.
En als zij zeggen dat de rekening naar het juiste adres is verstuurd, dan wordt het een welles/nietus ding, en dan trek je uiteindelijk aan het kortste eind.
Alleen als zij het aangetekend hebben verzonden. Zij doen op grond van de ontvangsttheorie aan te tonen dat TS het heeft ontvangen, niet andersom. Zie art. 3:37 BW

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 17:47 schreef bloodymary1 het volgende:
Eh nee... als zij kunnen bewijzen dat zij de factuur verstuurd hebben, wat doorgaans eenvoudig is, dan staan zij wettelijk in hun recht.
Daarom kun je beter de factuur wel betalen, tenminste de hoofdsom, en dan met de tandarts zelf contact opnemen (die ken je) en de zaak uitleggen.
Zeker als je zelf al stelt dat de postbezorging bij jou een puinzooi is, sta je nog zwakker. En vraag of ze de facturen voortaan aan je mailen.
Alleen als het aangetekend, per fax of per email met ontvangstbevestiging verzonden is kunnen ze het eenvoudig aantonen.
pi_177398069
Famed zeker... en incassobureau credios?
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  vrijdag 23 februari 2018 @ 19:08:35 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177398180
Er is haal en breng plicht, jij was naar de tandarts geweest en je wist dat je nog moest betalen, je had ook ff kunnen bellen waar de rekening bleef.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_177398199
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 17:16 schreef bloodymary1 het volgende:
Wat je moet doen is uitzoeken waarom je de rekening niet ontvangen hebt.
Lijkt me niet. Er zou gewoon een rekening moeten komen op het juiste adres die TS dan uiteraard prompt betaalt. De rest (als dat niet gebeurt) is voor rekening van de gebrekkige administratie van schuldeiser(s). Zij moeten niet hun logistieke problemen op de argeloze consument afschuiven.

Dus: gewoon de oorspronkelijke rekening betalen (aan de tandarts) en dan is het goed. Dat men zijn ellende aan incassomaffia verkoopt is niet jouw probleem.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 23 februari 2018 @ 19:10:43 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177398207
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 19:09 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Lijkt me niet. Er zou gewoon een rekening moeten komen op het juiste adres die TS dan uiteraard prompt betaalt. De rest (als dat niet gebeurt) is voor rekening van de gebrekkige administratie van schuldeiser(s). Zij moeten niet hun logistieke problemen op de argeloze consument afschuiven.

Dus: gewoon de oorspronkelijke rekening betalen en dan is het goed. Dat men zijn ellende aan incassomaffia verkoopt is niet jouw probleem.
Nope, zo werkt dat niet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_177398230
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 19:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nope, zo werkt dat niet.
Zo doe ik dat al mijn hele leven en komt altijd goed. Niet dat ik een wanbetaler ben hoor. Maar er gaat geen cent naar de incassomaffia. Noem het een principe.

Zo zou het wel moeten werken overigens in het belang van de consument. En wat mij betreft werkt het al zo dus.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_177398253
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 19:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nope, zo werkt dat niet.
Hoe werkt het dan wel? Hoe gaat de tandarts aantonen dat de factuur + aanmaning zijn aangekomen?
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  vrijdag 23 februari 2018 @ 19:14:50 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177398282
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 19:13 schreef ITrade het volgende:

[..]

Hoe werkt het dan wel? Hoe gaat de tandarts aantonen dat de factuur + aanmaning zijn aangekomen?
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 19:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Er is haal en breng plicht, jij was naar de tandarts geweest en je wist dat je nog moest betalen, je had ook ff kunnen bellen waar de rekening bleef.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_177398838
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 19:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Er is haal en breng plicht, jij was naar de tandarts geweest en je wist dat je nog moest betalen, je had ook ff kunnen bellen waar de rekening bleef.
Zoals al gezegd. Elke "inspanning" die de consument moet doen is er 1 teveel. Als je iet te incasseren hebt moet je ervoor zorgen dat de systemen die dat voor jou regelt op orde zijn. Elke hapering is gewoon voor eigen risico. Zo benader ik dat en dat werkt erg goed.

En die "haal en breng plicht" in dit verband heb je er zelf bij verzonnen. Dat is iets uit de professionele sfeer en niet van toepassing bij b2c (zoals dit dus).
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_177399112
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 19:02 schreef Chinless het volgende:
Famed zeker... en incassobureau credios?
Zal wel weer. Prutsers.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_177399173
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 18:25 schreef sneakydesert het volgende:

[..]

Erg waarschijnlijk. Er is een hele schuldenindustrie. Dmv rechtszaken maken ze winst, en de proceskosten mag de verliezer betalen.
Daar zit geen winst in, voor 40 euro. Kansloos. Zij verdienen natuurlijk niet aan de proceskosten.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_177399235
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 19:48 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Zal wel weer. Prutsers.
Die maken wel vaker foutjes.. dus kan je prima de wedstrijd op winnen
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_177399672
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 19:53 schreef Chinless het volgende:

[..]

Die maken wel vaker foutjes.. dus kan je prima de wedstrijd op winnen
Je moet (m.i.) niet eens de wedstrijd aangaan. Gewoon oorspronkelijke rekening betalen en klaar. Nooit en ik benadruk: NOOIT "zaken doen" met interim incasseerders en incassobureaus. Ook geen enkele moeite insteken. Dat de dienstverlener zijn zaken uitbesteed aan prutsers moet en zal nooit het probleem van de consument zijn.

De consument betaalt zijn rekening niet altijd op tijd door diverse redenen. Dat is in het geheel het probleem van degene die zaken wenst te doen met de consument. Als iedereen het zo doet (als ik) is het snel over met die niets toevoegende maar prijsopdrijvende handelaars in lucht.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_177399880
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 19:51 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Daar zit geen winst in, voor 40 euro. Kansloos. Zij verdienen natuurlijk niet aan de proceskosten.
DonCeder twitterde op donderdag 23-11-2017 om 16:28:42 Vandaag kreeg ik dit dossier onder ogen. Een kleine medische behandeling te laat betaald (vanwege onterechte beslaglegging inkomen). Aanvankelijke kosten van 92, 87 euro (inclusief 40 euro incassokosten) zijn nu 824, 84 geworden.Schulden is een miljardenindustrie. https://t.co/Bztf9Elk5t reageer retweet
Daar denkt deze Nederlandse advocaat anders over, hij helpt juist mensen die slechts enkele tientjes aan schulden hebben omdat ze daarna alleen maar verder in de problemen komen.
pi_177400026
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 20:26 schreef sneakydesert het volgende:

[..]

DonCeder twitterde op donderdag 23-11-2017 om 16:28:42 Vandaag kreeg ik dit dossier onder ogen. Een kleine medische behandeling te laat betaald (vanwege onterechte beslaglegging inkomen). Aanvankelijke kosten van 92, 87 euro (inclusief 40 euro incassokosten) zijn nu 824, 84 geworden.Schulden is een miljardenindustrie. https://t.co/Bztf9Elk5t reageer retweet
Daar denkt deze Nederlandse advocaat anders over, hij helpt juist mensen die slechts enkele tientjes aan schulden hebben omdat ze daarna alleen maar verder in de problemen komen.
Dat is iets anders. Dat gaat over een zaak waar de schuld een klein bedrag was maar nu gigantisch wegens incassokosten. En wegens dat is het inderdaad een miljardenindustrie en dat doet deze Don Ceder goed. Iemand moet het doen.

Die incassokosten zijn voor een groot deel pure winst. Dus het is in het belang van deze handelaars in gebakken lucht om de schuld zo hoog mogelijk te laten oplopen. En zo geschiedde.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bart2002 op 23-02-2018 20:40:52 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_177401153
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 20:34 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat is iets anders. Dat gaat over een zaak waar de schuld een klein bedrag was maar nu gigantisch wegens incassokosten. En wegens dat is het inderdaad een miljardenindustrie en dat doet deze Don Ceder goed. Iemand moet het doen.

Die incassokosten zijn voor een groot deel pure winst. Dus het is in het belang van deze handelaars in gebakken lucht om de schuld zo hoog mogelijk te laten oplopen. En zo geschiedde.
Idd, daarom kan TS het beste proberen bewijs te verzamelen dat hij de brief idd niet heft ontvangen. Als dat niet lukt kan hij beter eieren voor zijn geld kiezen, anders kan de totaalsom aardig oplopen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')