abonnement Unibet Coolblue
pi_177405827
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 01:37 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Protestanten volgens mij pas na Luther. Er was altijd al vanaf het jaar 0 een schisma. Ook in Catalonië werden aanhangers van een bepaald christelijk (volgeling Jezus) uitgemoord. Het waren meer mensen met een andere ‘interpretatie’ die niet de interpretatie vanuit de lijn Apostel Petrus voor waar aanhielden maar zelf op eigen kracht hun geloof wilden behalen die men niet voorgeschoteld wilde krijgen. Zoiets volgens mij.
Het kwam niet uit de lucht vallen hè. Het was niet een cesuur zoals hup Luther timmert zijn 95 stellingen op de deur van de slotkerk van Wittenberg en toen ontstond het protestantisme... dat bedoel ik. Zit een stukje mentaliteit ook achter, die al langer bestond.
En er waren al eerder zogenaamde ketterse geloven idd. De Katharen in de eerste plaats. Veel eerder al en in het zuiden van Frankrijk en noorden van Spanje.
Geert Groote en de broeders van het gemene leven.
John Wyclif.
Johann Hus.
I´m back.
pi_177405846
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 01:32 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Minimaal dus hè, daar zag je eigenlijk al het grote schisma opdoemen tussen katholicisme en protestantisme, toch? Toen al.
Dat schisma was pas na het jaar 1500.
Dirk II van Brederode en Hugo IV van Voorne ( zie notitie bij persoon 18) gingen op kruistocht .
Is er ooit een goed boek geweest van Nederlanders in de kruistochten?
Hoeveel waren dat ? Hoeveel ridders, hoeveel gelovig voetvolk?
En zijn deze kruistochten een wortel, springplank van het latere Europese imperialisme ?
pi_177405859
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 01:42 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Oh dat was er toen al zeker, alleen in een wat kleinere mate in vergelijking met Martin Luther in de zestiende eeuw.

Er waren in de elfde en twaalfde eeuw al filosofen en geestelijken in west en centraal Europa die wilden dat de kerk veranderde. Helaas liep het vaak niet goed met die mensen af, want ze werden vervolgd door de kerk. :')

Vanaf Martin Luther begon het een stuk heftiger te worden.
Ja, klopt idd.
Na de zwarte dood veranderde ook veel. Kwam zelfs al proto-wetenchap op: zie Ockham.
I´m back.
pi_177405885
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 01:48 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat schisma was pas na het jaar 1500.
Dirk II van Brederode en Hugo IV van Voorne ( zie notitie bij persoon 18) gingen op kruistocht .
Is er ooit een goed boek geweest van Nederlanders in de kruistochten?
Hoeveel waren dat ? Hoeveel ridders, hoeveel gelovig voetvolk?
En zijn deze kruistochten een wortel, springplank van het latere Europese imperialisme ?
Ja, maar dus weinig. Wel vanuit wat nu Wallonië is, Godfried van Bouillon bijvoorbeeld.
I´m back.
pi_177405927
quote:
De eerste kruisvaarders waren afkomstig uit het Romaanse taalgebied: Lotharingers zoals Godfried van Bouillon en verder vooral Fransen en Italianen.
Duitsers, Nederlanders en Vlamingen gingen zich pas met de tweede kruistocht, 1147-1149, voor deze beweging interesseren
De Nederlandsche Leeuw 1998 , pagina 238
  zaterdag 24 februari 2018 @ 01:56:09 #231
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_177405959
quote:
6s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 01:46 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Ik weet dat Februari black history month is, maar je kúnt het ook overdrijven. :{w
Klopt. _O-
Maar het is gewoon zijn echte Duitse naam hoor.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_177405968
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 01:53 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

De Nederlandsche Leeuw 1998 , pagina 238
Ja, maar hoeveel Nederlanders? Overigens bestond Nederland nog niet hè. We spreken pas van de Nederlanden vanaf het plakkaat van Verlatinghe 1579-1581, maar eigenlijk pas vanaf de vrede van Münster 1648, en eigenlijk eigenlijk pas vanaf 1813...

Volgens mij is het nooit een groot ding geweest in deze contreien.
I´m back.
pi_177406004
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 01:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het kwam niet uit de lucht vallen hè. Het was niet een cesuur zoals hup Luther timmert zijn 95 stellingen op de deur van de slotkerk van Wittenberg en toen ontstond het protestantisme... dat bedoel ik. Zit een stukje mentaliteit ook achter, die al langer bestond.
En er waren al eerder zogenaamde ketterse geloven idd. De Katharen in de eerste plaats. Veel eerder al en in het zuiden van Frankrijk en noorden van Spanje.
Geert Groote en de broeders van het gemene leven.
John Wyclif.
Johann Hus.
Puur toeval dan toch? Als je wil weten wat puur protestantisme is en wanneer dat echt kon bestaan dan verwijs ik je naar de Dordtsche Synode. Toen pas waren het ‘ware’ protestanten. Voor die tijd (na Luther) waren er contra en remonstranten etc.

Voor de rest is al het gajes uit de christelijke hoek te wijten aan die RK waar ik nogal een hekel aan heb. Kijk eens hoeveel doden hun op hun geweten hebben de kruistochten buiten beschouwing gelaten. De kruistochten waren puur een RK zaak en of taak. En ja uit heel Europa inclusief Nederland kwamen die Ridders. En weet je hoe dat komt? Invloed vanuit de Roomse hoek. Het Vaticaan kon door middel van kerken en kastelen zo het volk of hun landjes besturen of in orde houden. Meer geld de man principe zeg maar.

De inquisitie was ingesteld om niet gelovigen ahum lees gelovigen met een eigen interpretatie te verbannen. Lees: vermoorden. Net zoals nu in het midden oosten bepaalde mensen elkaar vermoorden omdat men vind dat er maar 1 interpretatie of 1 Alla of 1 God de ware is.

Gelukkig leven wij nu in Nederland in een ‘vrijstaat’ van de EU. Alsnog staan wij niet op eigen benen. De staatskas bestaat niet meer en de Koning mijmert en weet niet meer wat te doen.

Kerk en staat moeten gescheiden zijn! Is al gebeurd, mooi toch? Geen ernstige nadelige gevolgen voor Nederland gehad toch?

De staat (koninkrijk der Nederlanden) en de EU moeten gescheiden zijn! Zou mooi zijn als ze dat nu eens voor elkaar gaan krijgen. Straks hebben we enkel 1 groot land en zijn we maar een onderdeeltje van dat land. Waar blijven de Koningshuizen dan? Zandkasteeltjes?

Ik weet het niet in hoeverre wij als land nog vrij op de eigen benen staan. Maar naar mijn idee hebben wij als land niet meer maar alleen als EU straks enkel nog maar wat recht van spreken.

Maar goed, ik ging misschien weer wat off-topic. Excuses mods :P
pi_177406012
Ik moet hier iets bekennen. ik vind de intocht van Sinterklaas erg kwetsend als autochtone Nederlander. De komst van een bebaarde Spaanse man doet mij denken aan de intocht van de Spaanse hertog van Alva die hier ook flink huisgehouden heeft.
Meer stoort het mij dat de grauwe eeuw dit niet erkend. Ik vermoed derhalve dat de grauwe eeuw een eigen agenda heeft en niet opkomt voor mijn rechten.
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
pi_177406077
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 01:59 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Puur toeval dan toch? Als je wil weten wat puur protestantisme is en wanneer dat echt kon bestaan dan verwijs ik je naar de Dordtsche Synode. Toen pas waren het ‘ware’ protestanten. Voor die tijd (na Luther) waren er contra en remonstranten etc.

Voor de rest is al het gajes uit de christelijke hoek te wijten aan die RK waar ik nogal een hekel aan heb. Kijk eens hoeveel doden hun op hun geweten hebben de kruistochten buiten beschouwing gelaten. De kruistochten waren puur een RK zaak en of taak. En ja uit heel Europa inclusief Nederland kwamen die Ridders. En weet je hoe dat komt? Invloed vanuit de Roomse hoek. Het Vaticaan kon door middel van kerken en kastelen zo het volk of hun landjes besturen of in orde houden. Meer geld de man principe zeg maar.

De inquisitie was ingesteld om niet gelovigen ahum lees gelovigen met een eigen interpretatie te verbannen. Lees: vermoorden. Net zoals nu in het midden oosten bepaalde mensen elkaar vermoorden omdat men vind dat er maar 1 interpretatie of 1 Alla of 1 God de ware is.

Gelukkig leven wij nu in Nederland in een ‘vrijstaat’ van de EU. Alsnog staan wij niet op eigen benen. De staatskas bestaat niet meer en de Koning mijmert en weet niet meer wat te doen.

Kerk en staat moeten gescheiden zijn! Is al gebeurd, mooi toch? Geen ernstige nadelige gevolgen voor Nederland gehad toch?

De staat (koninkrijk der Nederlanden) en de EU moeten gescheiden zijn! Zou mooi zijn als ze dat nu eens voor elkaar gaan krijgen. Straks hebben we enkel 1 groot land en zijn we maar een onderdeeltje van dat land. Waar blijven de Koningshuizen dan? Zandkasteeltjes?

Ik weet het niet in hoeverre wij als land nog vrij op de eigen benen staan. Maar naar mijn idee hebben wij als land niet meer maar alleen als EU straks enkel nog maar wat recht van spreken.

Maar goed, ik ging misschien weer wat off-topic. Excuses mods :P
Was wel een ploertig geloof dat RK idd. Nu spreek ik met een bias, leerde onlangs dat ik deels afstammeling was van ene Johannes Pistorius, die door de Spanjaarden werd verbrand en gerekend wordt tot de eerste martelaren, van moederszijde.
Hoe zou je staan tov al die christelijke kliekjes annonu?
Protestants.
Remonstrants.
I´m back.
pi_177406094
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 01:59 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
Ik moet hier iets bekennen. ik vind de intocht van Sinterklaas erg kwetsend als autochtone Nederlander. De komst van een bebaarde Spaanse man doet mij denken aan de intocht van de Spaanse hertog van Alva die hier ook flink huisgehouden heeft.
Meer stoort het mij dat de grauwe eeuw dit niet erkend. Ik vermoed derhalve dat de grauwe eeuw een eigen agenda heeft en niet opkomt voor mijn rechten.
Lol, je vind dus kind zijn een recht en ook een kinderfeest? Dan heeft die barbaar recht om je om te toveren tot een kind xD

Gelukkig heeft een kind geen rechten maar kon net als ons gewoon lekker genieten van al die mooie zooi.
pi_177406170
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 01:56 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, maar hoeveel Nederlanders? Overigens bestond Nederland nog niet hè.
Het feitelijke gebied Nederland wel.
quote:
Volgens mij is het nooit een groot ding geweest in deze contreien.
Dat kruistochtengedoe was er wel in Nederland, maar we lezen en horen er weinig van.

quote:
De meeste kruisvaarders kwamen uit Frankrijk en Duitsland, maar ook Nederlanders gingen op weg. Janse: 'Historici hebben wel eens geopperd dat de Nederlandse volksaard te nuchter zou zijn. Maar dat was niet het geval. De Friezen, bijvoorbeeld, waren wel degelijk heel enthousiast.' Janse: 'In de annalen van het klooster van Egmond staat een verhaal over het beleg van de Palestijnse kustplaats Ashkalon. Daar sloten Nederlandse pelgrims zich aan bij de kruisvaarders.
https://www.historischnie(...)de-kruistochten.html
https://verloren.nl/boeke(...)-damiate-aan-de-nijl
  zaterdag 24 februari 2018 @ 02:17:26 #238
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_177406182
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 01:59 schreef Faz3D het volgende:
Voor de rest is al het gajes uit de christelijke hoek te wijten aan die RK waar ik nogal een hekel aan heb. Kijk eens hoeveel doden hun op hun geweten hebben de kruistochten buiten beschouwing gelaten. De kruistochten waren puur een RK zaak en of taak. En ja uit heel Europa inclusief Nederland kwamen die Ridders. En weet je hoe dat komt? Invloed vanuit de Roomse hoek. Het Vaticaan kon door middel van kerken en kastelen zo het volk of hun landjes besturen of in orde houden. Meer geld de man principe zeg maar.
Klopt inderdaad.
Maar de kruistochten waren wel belangrijk voor de verdere ontwikkeling van Europa.
Veel rijkdom en kennis is er opgedaan. En die Turken en Saracenen waren verre van heilig, het was toen ook een oorlogszuchtig volk.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_177406189
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 02:16 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het feitelijke gebied Nederland wel.

[..]

Dat kruistochtengedoe was er wel in Nederland, maar we lezen en horen er weinig van.

[..]

https://www.historischnie(...)de-kruistochten.html
https://verloren.nl/boeke(...)-damiate-aan-de-nijl
Ja, verrek, grappige is, geef ik toe, dat ik dar ook weinig over weet. Toch een beetje uitgepoetst uit de geschiedenis dus?
I´m back.
pi_177406213
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 02:17 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Klopt inderdaad.
Maar de kruistochten waren wel belangrijk voor de verdere ontwikkeling van Europa.
Veel rijkdom en kennis is er opgedaan.
Klopt idd.
quote:
En die Turken en Saracenen waren verre van heilig, het was toen ook een oorlogszuchtig volk.
Net als nu werd het gebied geplaagd door oorlogen, vetes, bloedige strijd. Men leze: Amin Maalouf, 'Rovers, christenhonden en vrouwenschenners', 1984. Was nog te gast bij Dit is Adriaan van Dis... destijds. (weet alleen Blues nog wrs. ;). )
I´m back.
pi_177406274
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 02:05 schreef Ryan3 het volgende:

Johannes Pistorius, die door de Spanjaarden werd verbrand en gerekend wordt tot de eerste martelaren, van moederszijde.
Over Johannes Pistorius van Woerden
pi_177406304
quote:
Ja, kan zo in de uitzending verborgen verleden. wist het ook niet eerder.

Beetje alsof een voorouder van je bij de Mayflower zat eigenlijk.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ryan3 op 24-02-2018 02:47:08 ]
I´m back.
pi_177406311
quote:
Op zaterdag 24 februari 2018 01:56 schreef Harvest89 het volgende:
Klopt. _O-
Maar het is gewoon zijn echte Duitse naam hoor.
Je hebt godverdomme nog gelijk ook. :@

Ik sta gecorrigeerd.
pi_177407023
Kunnen we niet gewoon Nederland afschaffen? Want Nederland en racisme is hetzelfde. O wacht, dat is ook het doel. Hoe gaat dit gebied straks heten?
pi_177407074
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 11:05 schreef Kim-Holland het volgende:
Het Nederlandse muziekgebouw TivoliVredenburg in Utrecht houdt geen kinderfeesten meer met het thema cowboys en indianen
Die hielden ze sowieso al niet, het was een eenmalig thema.

Onzin nieuws en stemmingmakerij, waarom trapt iedereen toch in deze rotzooi.
  zaterdag 24 februari 2018 @ 06:40:29 #246
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_177407163
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 05:59 schreef Loekie1 het volgende:
Kunnen we niet gewoon Nederland afschaffen? Want Nederland en racisme is hetzelfde. O wacht, dat is ook het doel. Hoe gaat dit gebied straks heten?
Nederland begint te veranderen in een open inrichting zonder adekwate begeleiders. S.v.p. antipsychotica in het drinkwater ....

Hoogste tijd dat we eens paal en perk gaan stellen aan deze democratische excessen. Als die niet-blanke medemensen (en andere 'beledigde mensen') het hier niet leuk vinden kunnen ze vertrekken. Terug naar Afrika want daar is het 'fijn en gezellig'.

Ik wil best erkennen dat slavenhandel slecht was en door slechte mensen werd bedreven. Maar er zijn geen zwarte slaven naar Nederland gebracht dus wat hebben die mensen hier te zoeken? Ons Nederlanders een beetje de maat nemen? Ik dacht het niet.
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
  zaterdag 24 februari 2018 @ 07:58:46 #247
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_177407637
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 05:59 schreef Loekie1 het volgende:
Kunnen we niet gewoon Nederland afschaffen? Want Nederland en racisme is hetzelfde. O wacht, dat is ook het doel. Hoe gaat dit gebied straks heten?
Vaniedereenland. :Y
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_177408420
Volgens mij is het heel simpel. Als zo’n nobody als anousha dreigt niet te komen vanwege een kinderfeestje (!!!!), dan zeg je gewoon ‘ok, jammer dat je niet wil komen’ en hang je de telefoon op.

Het bestuur is gewoon geen knip voor de neus waard. Allemaal maar ontwijken. En wie nergens voor staat, valt voor alles.
pi_177408552
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 11:13 schreef Onnoman het volgende:

[..]

daar heb je ook een liedje van

maar echt idd.. wat een droevig kutland zijn we geworden..
vroeger speelde ik graag indiaantje en sloeg op mijn mond om een herkenbaar geluidje te produceren. Tegenwoordig is dat racistisch
Ach, overdaad schaad.

Overal de racistenstempel op willen leggen leidt uiteindelijk tot een kantelpunt, namelijk dat steeds meer mensen het etiketteren van racisme op gebruiken en gewoonten spuugzat worden en de activist daarmee zijn steun verliest.

Die wordt op een gegeven moment niet meer serieus genomen en als een alsmaar klagende zeurpiet (oeps, racisme! :') ) gezien.

Beroepszeikers en aandachttrekkers vieren momenteel hun hoogtijdagen. Maar we weten allemaal dat hoogtijdagen vergankelijk zijn.

Je zou de jeugd juist moeten aanmoedigen om weer cowboy en indiaantje te gaan spelen. Nu turen ze de gehele dag als hersenloze zombies op die felle schermpjes. Kan toch nooit gezond zijn? Een kind behoort te spelen.
  zaterdag 24 februari 2018 @ 09:29:36 #250
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177408759
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 00:38 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat is historisch niet helemaal accuraat. De oorlog tegen de indianen van de grote vlakten begon pas echt goed na de burgeroorlog en het aanleggen van de transcontinentale spoorweg verbinding. Na de burgeroorlog gingen de grootste aantallen Amerikanen pas naar het westen namelijk en die kwamen daar die indianen tegen. Rond 1895 was dat uiteindelijk wel beslecht ten favuere van de Amerikanen.
De cowboys zaten zuidelijker, die probeerden de longhorn cattle uit Texas te vangen en achter barb wire te brengen (uitvinding rond einde burgeroorlog), en dat gebeurde ook pas na de burgeroorlog. Ook dreven ze grote aantallen vee naar de slachthuizen in Cincinnati.
De tijd van de cowboy heeft ook niet zo heel lang geduurd, zeg van 1865 tot 1890 en ook niet overal in de VS. Men droeg toen minder wapens ook in "het Wilde Westen" gemiddeld dan tegenwoordig.
Zoals ik zei, de indianen op de grote vlakte uitroeien waren de laatste stuiptrekkingen van het uitmoorden van de indianen, men deed dat al honderden jaren. Ook Nederlanders hadden daarin een aandeel btw
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Oorlog_van_Kieft

Overzicht van alle oorlogen tegen de indianen
https://en.m.wikipedia.org/wiki/American_Indian_Wars
Zoals eje ziet vind het vrijwel allemaal plaats voor de tijd van de cowboys, verder hebben de veedrijvers er verder weinig mee te maken.
Verder zijn schat ik 80-90% van de indianen niet klassiek vermoord maar vroegtijdig gestorven door de mazelen, pokken en andere ziektes die de Europeanen meebrachten naar de Amerika’s
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')