abonnement Unibet Coolblue
pi_177361377
Op zich hebben ze wel een punt. De Nederlandse media sector komt steeds meer onder druk te staan door bedrijven als google en Facebook. Daardoor wordt er steeds minder geïnvesteerd in Nederlandse producties.

quote:
'Netflix en Amazon moeten investeren in Nederlandse producties'

Vandaag, 08:01

Aangepast om 08:17

Binnenland, Buitenland

ANP

Buitenlandse streamingdiensten als Netflix en Amazon moeten gaan investeren in Nederlandse producties. Dat schrijft de Raad voor Cultuur in een rapport dat vandaag wordt gepresenteerd. De raad adviseert het kabinet over cultuur en media, maar de adviezen zijn niet bindend.

Door de investering kan de Nederlandse audiovisuele sector beter meekomen in de "ongekende dynamiek" die de komst van (media)bedrijven zoals Netflix, Google, Facebook, Apple en Amazon heeft veroorzaakt, schrijft de Raad voor Cultuur.

Publieke en commerciële omroepen moeten al voldoen aan dit soort wettelijke voorschriften en die moeten er volgens de raad ook komen voor video-on-demand-platforms als Netflix.

In Frankrijk is al afgesproken dat Netflix minimaal 20 procent Franse series moet brengen. Ook moeten nationale producties daar goed vindbaar zijn bij de kijksuggesties op de homepage.

Strijd

De Nederlandse audiovisuele sector staat onder druk door tegenvallende reclame-inkomsten. Adverteerders kiezen massaal voor Facebook en Google. De Raad voor Cultuur zegt dat die techbedrijven zo machtig zijn dat er nauwelijks sprake is van een serieuze, gelijke strijd.

"Er is sprake van een 'winner takes all'-markt, waardoor de Nederlandse film- en tv-industrie het steeds lastiger krijgt om voldoende kwaliteit te leveren en zijn marktaandeel te behouden. Daarmee komt ook de verspreiding van Nederlandse culturele en publieke waarden onder druk te staan", schrijft de raad in het rapport.

Netflix biedt al wel Nederlandse producties aan, maar het Amerikaanse bedrijf investeert niet in de Nederlandse filmwereld. Dat moet anders, vindt de raad. Buitenlandse streamingdiensten zouden een deel van hun omzet in een fonds moeten storten waarmee Nederlandse producties kunnen worden gemaakt.
https://nos.nl/artikel/22(...)ndse-producties.html
pi_177361430
De audiovisuele sector moet zelf eens zorgen dat hun producties ondertiteling als optie hebben.
9 van de 10 Nederlandse producties op DVD/Blu-ray hebben geen ondertiteling, ook niet als het eerder door de publieke omroep met ondertiteling op TV uitgezonden is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_177361450
Ik vind het leuk om Europese series te zien op Netflix. Beetje colour locale meekrijgen. Maar om dat te verplichten, dan krijg je vast alleen troep.
  donderdag 22 februari 2018 @ 08:33:33 #4
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177361572
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 08:26 schreef Leandra het volgende:
De audiovisuele sector moet zelf eens
Precies. Het ligt altijd aan van alles behalve de audiovisuele sector.
And so is the past
pi_177361737
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 08:26 schreef Leandra het volgende:
De audiovisuele sector moet zelf eens zorgen dat hun producties ondertiteling als optie hebben.
9 van de 10 Nederlandse producties op DVD/Blu-ray hebben geen ondertiteling, ook niet als het eerder door de publieke omroep met ondertiteling op TV uitgezonden is.
Je hebt gelijk. Een aantal Scandinavische producties doen het internationaal heel goed. Nederlandse series zouden ook internationaal kunnen scoren. Een programma als de luizenmoeder kan met ondertiteling verkocht worden. Of ze kunnen het Engelstalig inspreken.
pi_177361891
Meeste NL producties zijn bagger en de doelgroep is het nauwelijks waard qua grootte.
Zou liever inzetten op het opnemen van internationale series in ons land. Puur voor marketing. Denk dat we daar uiteindelijk meer aan hebben met z'n allen
pi_177361901
Nou, nou, zo'n nationalistisch artikel ben ik niet gewend van de NOS.
pi_177362219
Boer zoekt vrouw op netflix? Uit general principle zeg ik dan mijn abonnement op hoor.

Ik snap ook niet dat netflix met zo’n franse eis van 20% meegaat. Als de klanten er behoefte aan hebben: logisch. Maar dat nationalistische gezeur, dat moet je lekker naast je neerleggen.
  donderdag 22 februari 2018 @ 09:14:34 #9
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_177362453
Sowieso amusement "verplichten"... je moet wel een enorme kronkel hebben om die redenering met droge ogen vol te houden. Of audiovisueel gesectoreerd zijn ofzo. Voor zendingswerk hebben we de NPO, en voor de rest kun je het prima aan de markt overlaten. Ik lees wel een boek.
Never explain, never apologize.
  donderdag 22 februari 2018 @ 09:16:24 #10
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177362506
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 09:04 schreef VEM2012 het volgende:
Boer zoekt vrouw op netflix? Uit general principle zeg ik dan mijn abonnement op hoor.

Ik snap ook niet dat netflix met zo’n franse eis van 20% meegaat. Als de klanten er behoefte aan hebben: logisch. Maar dat nationalistische gezeur, dat moet je lekker naast je neerleggen.
Die ongein heeft Frankrijk altijd gehad. Hun radiostations moeten ook een minimaal percentage Franstalig draaien. Soms zoveel dat artiesten zelfs een speciale Franse versie van een nummer opnemen.
And so is the past
pi_177362580
Of misschien eens kijken waarom het de Scandinavische collega's wel lukt. Volgens mij hebben die zich nog altijd eerst bewezen en eventuele investeringen van Netflix oid kwamen daarna pas.

Momenteel staan er al wel een aantal Nederlandse films en series op Netflix, maar als die nu al minimaal bekeken worden is investeren ook niet aantrekkelijk. Series in het Frans zullen wellicht nog aanslaan in andere Franstalige landen. Waarschijnlijk ziet Netflix er zelf ook nog wel een meerwaarde in die zij kunnen vermarkten, 20% is toch een forse eis. Hoewel zo'n eis ook ingewilligd kan worden door te snijden in het (buitenlandse) Netflixaanbod in Frankrijk.

Ik vraag me af in hoeverre Nederland überhaupt iets kan eisen. De Nederlandse Netflixkijker zit meestal niet op Nederlands aanbod te wachten.
pi_177362583
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 08:43 schreef polderturk het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. Een aantal Scandinavische producties doen het internationaal heel goed. Nederlandse series zouden ook internationaal kunnen scoren. Een programma als de luizenmoeder kan met ondertiteling verkocht worden. Of ze kunnen het Engelstalig inspreken.
Hmwa, denk niet dat de situaties die de Luizenmoeder uitvergroot op het beeld brengt aanspreekt in het buitenland. Simpelweg omdat het daar op een basisschool er heel anders aan toe gaat.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_177362610
Alsjeblieft niet. De eerste Nederlandse serie of film die ik te pruimen vind moet ik nog tegenkomen.
pi_177362693
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 09:20 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Hmwa, denk niet dat de situaties die de Luizenmoeder uitvergroot op het beeld brengt aanspreekt in het buitenland. Simpelweg omdat het daar op een basisschool er heel anders aan toe gaat.
Ik kijk op Netflix de Deense serie Rita en daar gaat het er op school ook anders aan toe, maar de tijdsgeest is hetzelfde en ouders stellen bijvoorbeeld ook eisen vanwege hun hooggevoelige zoon.

De Luizenmoeder is natuurlijk ook expres zo Nederlands mogelijk georiënteerd met dingen als Winterklaas en taalgrapjes die niet te vertalen zijn.
pi_177362729
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 09:22 schreef westwoodblvd het volgende:
Alsjeblieft niet. De eerste Nederlandse serie of film die ik te pruimen vind moet ik nog tegenkomen.
Ik vond Penoza wel aardig. Al zwakte het de laatste 2 seizoenen wel af.

Verder hoop ik gewoon dat Netflix het programma aanbod vast kan blijven stellen op basis van kwaliteit en niet op basis van welk land een productie heeft gemaakt.
pi_177362739
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 09:22 schreef westwoodblvd het volgende:
Alsjeblieft niet. De eerste Nederlandse serie of film die ik te pruimen vind moet ik nog tegenkomen.
We kunnen de Nederlandse culturele sector niet zomaar dood laten bloeden.
We hebben acteurs, actrices, komieken, presentatoren etc die onze cultuur verspreiden.
Als we niks doen zullen er heel veel zonder werk komen te zitten.
pi_177362826
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 08:27 schreef MevrouwPuff het volgende:
Ik vind het leuk om Europese series te zien op Netflix. Beetje colour locale meekrijgen. Maar om dat te verplichten, dan krijg je vast alleen troep.
China kent vele eigenschappen die het land tot grote hoogtes weet te brengen. Maar het levert geen geloofwaardige rock bands af. Hoogstens grappig aanziende imitaties.

Diezelfde vergelijking kun je ook voor de Nederlandse films en series maken. Enkele uitzonderingen misschien nagelaten, maar Nederland is geen acteerland. De kwaliteit ten opzichte van veel internationale producties is veel te laag.

Vooral het Nederlandse seriegehalte is om van te janken en de acteerprestaties tenenkrommend. Presentatrices die de ene avond talentenshows en spelletjesprogramma's presenteren om dan vervolgens op een andere avond de inspecteur in een misdaadserie te gaan spelen. Zoiets werkt hoogstens op de lachspieren, maar het is natuurlijk volkomen ongeloofwaardig te noemen.

Dus laat Nederland zijn kwaliteiten vooral zien in ondernemerschap en export. Liefst met een iets minder belerend vingertje. Dat zijn onze kwaliteiten. Acteren hoort daar helaas niet bij.
pi_177362873
De omgekeerde wereld als je het mij vraagt. In Nederland is kwaliteit vaak heel ver te zoeken, het aantal kwaliteitsproducties is op een hand te tellen. Begin eerst eens met kwaliteit, laat zien dat de producties de investering waard zijn. Netflix produceert heel veel producties buiten Amerika. Scandinavische, Duitse, Zuid Amerikaanse etc.

Dit is net zo’n debiel idee als dat van de NPO om Netflix geld te laten betalen aan de NPO om de teruglopende inkomsten de compenseren. Hoe krijgt men het verzonnen, en het dan nog zo weten te brengen alsof het de normaalste zaak van de wereld is om andermans geld op te eisen……

Ik zou ze vierkant in hun gezicht uitlachen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_177362882
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 09:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Dit is net zo’n debiel idee als dat van de NPO om Netflix geld te laten betalen aan de NPO om de teruglopende inkomsten de compenseren. Hoe krijgt men het verzonnen, en het dan nog zo weten te brengen alsof het de normaalste zaak van de wereld is om andermans geld op te eisen……
Huh wat!?
pi_177363029
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 09:40 schreef Igen het volgende:

[..]

Huh wat!?
Correctie, ze willen niet dat Netflix extra gaat betalen maar de kabelaars.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1356685/toeslag-op-tv-kijken
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_177363570
Wat belachelijk zeg....
We mogen in Nederland juist blij zijn met hoe het nu is.
Gewoon goede kwalitatieve series die gebracht worden die in het Nederlands ondertiteld kunnen worden.
Ik ben veel in Spanje en daar wordt echt alles opnieuw ingesproken, dus het Engels verdwijnt volledig en krijg je van die hele gekke vage Spaanse stemmen.

Nederland moet zichzelf gewoon opdoeken als het op vocale muziek aankomt en films en series maken moeten we ook gewoon lekker over gaan laten aan het buitenland.
Doen ze daar veel beter, voegt helemaal niets toe als het van Nederlandse origin is. Al snap ik dat ze moeten opkomen voor banen hier.
pi_177363872
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 09:30 schreef polderturk het volgende:

[..]

We kunnen de Nederlandse culturele sector niet zomaar dood laten bloeden.
We hebben acteurs, actrices, komieken, presentatoren etc die onze cultuur verspreiden.
Als we niks doen zullen er heel veel zonder werk komen te zitten.
Onze cultuur waarheen verspreiden dan? Je denkt toch niet dat een buitenlander een Nederlandse serie gaat zitten kijken?

Ik vind het van de zotte om private bedrijven van overheidswege een verplichting op te leggen dat ze bepaalde producten moeten aanbieden omdat er anders mensen hun baan kwijtraken. Zo werkt de vrije markt. Als er geen vraag naar Nederlandse series is, dan is er ook geen vraag naar Nederlandse acteurs voor series. Moeten die maar een nieuwe baan gaan zoeken. Reclames ofzo.
pi_177363899
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 10:31 schreef westwoodblvd het volgende:
Onze cultuur waarheen verspreiden dan? Je denkt toch niet dat een buitenlander een Nederlandse serie gaat zitten kijken?
Als het een goede serie is waarom niet? in Nederland kijken we ook Scandinavische series. Maar dat is het probleem, Nederlandse producties zijn vaak van erbarmelijke kwaliteit met steeds weer dezelfde slechte acteurs.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_177363928
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 10:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Als het een goede serie is waarom niet? in Nederland kijken we ook Scandinavische series. Maar dat is het probleem, Nederlandse producties zijn vaak van erbarmelijke kwaliteit met steeds weer dezelfde slechte acteurs.
Daarom, als je een slecht product levert, dan prijs je jezelf uit de markt. Zo ook Nederlandse producties. Zoiets kunstmatig in leven houden door bedrijven verplichtingen op te leggen die troep uit te moeten gaan zenden is van de zotte.

Als er een echt goede Nederlandse serie zou worden gemaakt, zou Netflix daar de rechten wel van kopen.
pi_177363964
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 10:34 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Daarom, als je een slecht product levert, dan prijs je jezelf uit de markt. Zo ook Nederlandse producties. Zoiets kunstmatig in leven houden door bedrijven verplichtingen op te leggen die troep uit te moeten gaan zenden is van de zotte.

Als er een echt goede Nederlandse serie zou worden gemaakt, zou Netflix daar de rechten wel van kopen.
Exact.

Kwaliteit verkoopt zichzelf.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_177364005
Een Nederlandse serie kan internationaal best werken als het ook internationaal georiënteerd is.
Een serie over bijvoorbeeld een van de zeehelden van weleer zou best hoge ogen kunnen gooien.
Het probleem van Nederland is vooral het gebrek aan geld en een gebrek aan goede geloofwaardige acteurs.
  donderdag 22 februari 2018 @ 10:46:04 #27
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_177364151
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 09:20 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Hmwa, denk niet dat de situaties die de Luizenmoeder uitvergroot op het beeld brengt aanspreekt in het buitenland. Simpelweg omdat het daar op een basisschool er heel anders aan toe gaat.
Engels inspreken is sowieso kansloos, ze kijken maar met ondertitels :P

Maar een serie als Penoza ofzo zou het prima doen op Netflix, of spul uit de stal van Tegenlicht.
pi_177364327
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 10:37 schreef Chivaz het volgende:
Een Nederlandse serie kan internationaal best werken als het ook internationaal georiënteerd is.
Een serie over bijvoorbeeld een van de zeehelden van weleer zou best hoge ogen kunnen gooien.
Het probleem van Nederland is vooral het gebrek aan geld en een gebrek aan goede geloofwaardige acteurs.
We kunnen een serie maken over onderwerpen die actueel zijn in de wereld.

Bijvoorbeeld het #MeToo gebeuren.

Maak een serie over seksuele intimidatie op een kantoor.
Over mannen en vrouwen die zich in een organisatie omhoog neuken en over mannen en vrouwen die dit niet willen.

Vervolgens gooi je er een Nederlands sausje overheen.

Als je er de volgende elementen in stopt zal het wel goed verkopen.
Dikke tieten en veel seks
Scenes uit Red light district in Amsterdam
Drugs
Intriges
Machtsspelletjes
pi_177364440
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 09:52 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Correctie, ze willen niet dat Netflix extra gaat betalen maar de kabelaars.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1356685/toeslag-op-tv-kijken
Dan wil ik de mogelijkheid hebben om zelf mijn zenderpakket te kiezen. En daar komt NPO niet in voor
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_177366969
Het is een begin: Undercover.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  donderdag 22 februari 2018 @ 12:53:47 #31
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_177367080
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 10:37 schreef Chivaz het volgende:
Een Nederlandse serie kan internationaal best werken als het ook internationaal georiënteerd is.
Een serie over bijvoorbeeld een van de zeehelden van weleer zou best hoge ogen kunnen gooien.
Het probleem van Nederland is vooral het gebrek aan geld en een gebrek aan goede geloofwaardige acteurs.
En waarom hebben de Scandinavische landen dat niet dan? Die hebben ook niet veel inwoners, dus goede acteurs vinden zou weleens lastig kunnen zijn.
pi_177367243
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 08:43 schreef polderturk het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. Een aantal Scandinavische producties doen het internationaal heel goed. Nederlandse series zouden ook internationaal kunnen scoren. Een programma als de luizenmoeder kan met ondertiteling verkocht worden. Of ze kunnen het Engelstalig inspreken.
De Luizenmoeder is te veel ingesteld op de Nederlandse samenleving om internationaal succesvol te zijn. Breaking Bad rip off Hollands Hoop is dan een betere kandidaat.
pi_177367432
Nederlandse series zijn dan ook van kutkwaliteit en niet om aan te zien zonder tenenkrommingen. Het is altijd vreselijk slecht geacteerd.

Als je wilt dat je iets verkoopt moet je iets goeds neerzetten, niet anderen gaan dwingen om geld in je te investeren.
pi_177367590
Als de kwaliteit goed genoeg is zijn dit soort dingen niet nodig.

Maar ja, het is NEEderland, politiek multiculticorrect is belangrijker. En subsidies. Waarom zou je moeite doen om kwaliteit te leveren?
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_177367736
Wellicht moeten Nederlandse producenten misschien een beter product afleveren dan hun huidige troep. Netflix en co zou vanzelf geïnteresseerd zijn, als er een publiek is, dat daadwerkelijk is geïnteresseerd. Dat is er voor de huidige troep gewoon niet.
Waarom zouden hun daarvoor moeten opdraaien? Doorgesnoven idioten daar bij de raad voor cultuur.
  donderdag 22 februari 2018 @ 13:41:51 #37
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_177368074
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 09:20 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Hmwa, denk niet dat de situaties die de Luizenmoeder uitvergroot op het beeld brengt aanspreekt in het buitenland. Simpelweg omdat het daar op een basisschool er heel anders aan toe gaat.
Mwah, in noord-west europa toch niet zo? Daarom werken die Scandinavische series hier ook zo lekker.

Ik zou wel meer goeie NL producties willen zien, maar ze kiezen er in NL zelf niet voor. Die scandi's pompen al hun bidget in een paar goede dingen. Hier produceren we een hoop middelmatige troep.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_177368707
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 10:56 schreef polderturk het volgende:

[..]

We kunnen een serie maken over onderwerpen die actueel zijn in de wereld.

Bijvoorbeeld het #MeToo gebeuren.

Maak een serie over seksuele intimidatie op een kantoor.
Over mannen en vrouwen die zich in een organisatie omhoog neuken en over mannen en vrouwen die dit niet willen.

Vervolgens gooi je er een Nederlands sausje overheen.

Als je er de volgende elementen in stopt zal het wel goed verkopen.
Dikke tieten en veel seks
Scenes uit Red light district in Amsterdam
Drugs
Intriges
Machtsspelletjes
Het grote probleem is dat er in Nederland geen fatsoenlijke acteurs zijn. Kan er niet één noemen die een internationaal niveau heeft, op een paar bijrolletjes in Game of Thrones na.
pi_177369055
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 14:19 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Het grote probleem is dat er in Nederland geen fatsoenlijke acteurs zijn. Kan er niet één noemen die een internationaal niveau heeft, op een paar bijrolletjes in Game of Thrones na.
Een Nederlandse productie zal inderdaad niet het niveau van een serie als The Sopranos halen maar dat is ook niet nodig. Een run-of-the-mill productie die internationaal goede cijfers scoort is meer dan prima en absoluut te doen.

Met een cast bestaande uit Carice van Houten, Gaite Jansen en Rutger Hauer ben je al goed op weg.
pi_177369154
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 14:35 schreef Alexandrier het volgende:

[..]

Een Nederlandse productie zal inderdaad niet het niveau van een serie als The Sopranos halen maar dat is ook niet nodig. Een run-of-the-mill productie die internationaal goede cijfers scoort is meer dan prima en absoluut te doen.

Met een cast bestaande uit Carice van Houten, Gaite Jansen en Rutger Hauer ben je al goed op weg.
Gooi daar Famke Janssen bij.
pi_177369522
Nederlandse films en series, die zijn grotendeels kwaliteitsloos, altijd onnodig plat (altijd bloot en tieten erin, ook al is het onnodig), altijd B acteurs die vooral zichzelf heel geweldig vinden zoals Jeroen van Koningsbrugge. Een Wendy van Dijk is toch niet serieus te nemen als actrice? En dan die rommel van een Johan Nijenhuis, de costas van deze wereld, de “romantische comedys” die schaamteloos een kopie van Love Actualy zijn.

Nee als de Nederlandse film en tv serie zichzelf niet serieus neemt, waarom zou Netflix dat wel moeten doen dan?
pi_177369833
Vraag en aanbod. Als Nederlanders het echt belangrijk zouden vinden en er behoefte in zou zijn, dan zou het voor deze partijen nog wel (enigszins) de moeite waard zijn om geld in Nederlandse producties te steken. De kwaliteit van Nederlandse series en films is over het algemeen niet echt hoog, maar dat was ook al zo voordat Netflix hier actief was. Belachelijk nationalistisch en protectionistisch idee om buitenlandse bedrijven geld afhandig te maken voor een semi-subsidie voor producties waar gewoon niet genoeg behoefte aan is vanuit de markt.

quote:
In Frankrijk is al afgesproken dat Netflix minimaal 20 procent Franse series moet brengen. Ook moeten nationale producties daar goed vindbaar zijn bij de kijksuggesties op de homepage.
Dat zou op een paar manieren bereikt kunnen worden:

- Er wordt aanzienlijk meer geld gestoken om Franse series te produceren (het eigenlijke doel)
- Er worden rechten voor een hoop goedkope Franse series opgekocht (of zeer goedkope series geproduceerd) als opvulling om deze 20% te bereiken (in Nederland zouden ze alle seizoenen van GTST er op kunnen gooien en ineens wordt het Nederlandse aanbod met duizenden uren vergroot: missie geslaagd)
- Het aanbod in niet-Franse programma's word flink beperkt, zodat er in verhouding meer Franse series worden aangeboden maar in feite het totale aanbod dus achteruit gaat

In de praktijk zal het dus waarschijnlijk zorgen voor een slechtere dienst, ook omdat de kijksuggesties niet alleen meer gaan over wat je waarschijnlijk zou willen zien, maar ook wat er opgedrongen moet worden door de wetgever.
  donderdag 22 februari 2018 @ 15:15:58 #43
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_177369974
Franse series zijn vaak het kijken waard.

Au Service de la France _O_ *O*.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_177370355
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 14:35 schreef Alexandrier het volgende:

[..]

Een Nederlandse productie zal inderdaad niet het niveau van een serie als The Sopranos halen maar dat is ook niet nodig. Een run-of-the-mill productie die internationaal goede cijfers scoort is meer dan prima en absoluut te doen.

Met een cast bestaande uit Carice van Houten, Gaite Jansen en Rutger Hauer ben je al goed op weg.
Je kan niet een breed aanbod aan series gaan draaien met 3 acteurs. Als dat de enige zijn die jij geschikt acht gaat dit plan dus niet werken.
pi_177370506
Misschien kunnen we geld steken in Europese producties.
Bijvoorbeeld een Frans-Nederlands-Duitse serie of film.
Dan laat je bijvoorbeeld drie verhaallijnen parallel lopen.
Voorbeelden zijn Traffic, Sens8 en Cloud Atlas.
Dat soort series of films vind ik wel leuk

Laat me weten wat jullie hiervan vinden.
pi_177370695
jeuj, nog meer politieseries en detectives.

:O
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
pi_177370712
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 15:45 schreef polderturk het volgende:
Misschien kunnen we geld steken in Europese producties.
Bijvoorbeeld een Frans-Nederlands-Duitse serie of film.
Dan laat je bijvoorbeeld drie verhaallijnen parallel lopen.
Voorbeelden zijn Traffic, Sens8 en Cloud Atlas.
Dat soort series of films vind ik wel leuk

Laat me weten wat jullie hiervan vinden.
Sense8-achtig met een nederlander zou ik wel leuk vinden.
Vond het leuk dat zw Amsterdam erbij pakten in de serie.

En ik ken wel 1 film nederlands die wereldwijd nog wel erop zou kunnen. Zwart Boek. (Ja die oorlogsfilm mer Carice vab Houten). Verder vind ik zelf nederlandse films en series zelf wel leuk om te kijken. Maar ik zou het anderen niet perse aanraden :')
"Although the world is full of suffering, it is also full of overcoming it."
pi_177370851
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 10:37 schreef Chivaz het volgende:
Een Nederlandse serie kan internationaal best werken als het ook internationaal georiënteerd is.
Een serie over bijvoorbeeld een van de zeehelden van weleer zou best hoge ogen kunnen gooien.
Het probleem van Nederland is vooral het gebrek aan geld en een gebrek aan goede geloofwaardige acteurs.
Hoeft opzich niet eens internationaal georienteerd te zijn. Hans Brinker werd bijvoorbeeld ook een bestseller in de VS terwijl dat zo Nederlands als wat is (ondanks dat de schrijver nooit geweest is voor het boek)
pi_177380985
quote:
7s.gif Op donderdag 22 februari 2018 12:52 schreef Aether het volgende:
Het is een begin: Undercover.
Ik ben hier wel benieuwd naar, alleen vind ik het nu al irritant dat Frank Lammers erin speelt :')
Oh.
  donderdag 22 februari 2018 @ 23:11:00 #50
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_177381123
Liever niet.
Nederlandse films en series zijn meestal waardeloos, ze zijn van hele lage kwaliteit.

Het lijkt me vreselijk als Netflix straks met een shitstorm van Nederlandse flutseries aan komt zetten.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  donderdag 22 februari 2018 @ 23:12:00 #51
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_177381150
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 23:05 schreef JR-Style-93 het volgende:

[..]

Ik ben hier wel benieuwd naar, alleen vind ik het nu al irritant dat Frank Lammers erin speelt :')
Die gast had nooit die irritante Jumbo reclames moeten doen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_177381159
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 23:12 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Die gast had nooit die irritante Jumbo reclames moeten doen.
Ook daarvoor vond ik hem al vreselijk
Oh.
pi_177382817
Verplicht moeten investeren in Nederlandse meuk. :')
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  Moderator vrijdag 23 februari 2018 @ 04:32:13 #54
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_177382833
Flikken en Heer&Meester zijn prima series imo en qua recente films zijn Zwartboek, de Ruyter en Nova Zembla (vond ik wat minder) ook gewoon geschikt voor een internationaal publiek dus het kan best wel in Nederland maar men kiest altijd voor gemakkelijk en goedkoop en dat moet dan nog hevig gesubsidieerd worden ook omdat geen hond het wil zien :')

verder kan ik er zo uit mijn hoofd geen opnoemen, Luizenmoeder vind ik dus echt geen bal aan he maar ik heb niet alles gezien (alleen 1 met sinterklaas en die ervoor (of erna)) dus misschien waren dat precies de verkeerde
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator vrijdag 23 februari 2018 @ 04:34:57 #55
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_177382835

dies ook wel aardig
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_177383583
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 04:32 schreef sp3c het volgende:
Flikken en Heer&Meester zijn prima series imo en qua recente films zijn Zwartboek, de Ruyter en Nova Zembla (vond ik wat minder) ook gewoon geschikt voor een internationaal publiek dus het kan best wel in Nederland maar men kiest altijd voor gemakkelijk en goedkoop en dat moet dan nog hevig gesubsidieerd worden ook omdat geen hond het wil zien :')

verder kan ik er zo uit mijn hoofd geen opnoemen, Luizenmoeder vind ik dus echt geen bal aan he maar ik heb niet alles gezien (alleen 1 met sinterklaas en die ervoor (of erna)) dus misschien waren dat precies de verkeerde
Ik heb alleen Flikken Rotterdam geprobeerd te kijken, die andere serie ken ik niet. Flikken Rotterdam heb ik na 2 afleveringen met kromme tenen de hoop opgegeven. Dat neprotterdamse accent van Amsterdamse acteurs is echt tenenkrommend.

Zwartboek is een goede film, Nova Zembla was gewoon tergend saai.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_177383596
quote:
Wat een flop ook, ipv zichzelf aantrekkelijk maken om te kijken gaan we maar geld stelen van de bedrijven waar we wel graag naar kijken.

Misschien kan de tv markt nog iets leren van de krantenmarkt.
Built for Speed
  vrijdag 23 februari 2018 @ 08:45:39 #58
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_177384472
Nederlandse producties :')

Scandinavische producties _O_
pi_177384528
Ik kijk alleen Britse en Amerikaanse films en series. Hopelijk komt er niet teveel Nederlandse.
  Moderator vrijdag 23 februari 2018 @ 10:07:16 #60
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_177386100
want dan moet je het kijken?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_177386195
Die Nederlandse meuk mag van mij zo snel mogelijk stoppen.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_177386286
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 08:43 schreef polderturk het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. Een aantal Scandinavische producties doen het internationaal heel goed. Nederlandse series zouden ook internationaal kunnen scoren. Een programma als de luizenmoeder kan met ondertiteling verkocht worden. Of ze kunnen het Engelstalig inspreken.
Nederland weet wel hoe ze dit moeten verkopen hoor. De grootste amusement shows komen uit Nederland. Dat onze films en series niet in het buitenland bekend zijn heeft vooral te maken met de reden dat ze héél erg slecht zijn.

quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 14:35 schreef Alexandrier het volgende:
Een Nederlandse productie zal inderdaad niet het niveau van een serie als The Sopranos halen maar dat is ook niet nodig.
Ik denk dat niemand het niveau van The Sopranos meer gaat halen. :'(
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_177386576
Voordeel van Netflix vind ik dat er meer is dan alleen maar Amerikaans en Brits aanbod. Mogelijk gaat de kwaliteit van Nederlandse producties ook omhoog als ze via Netflix een groter budget kunnen krijgen.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  vrijdag 23 februari 2018 @ 10:38:10 #64
8369 speknek
Another day another slay
pi_177386685
Ik heb weinig met het opproppen van falende industrieën. Was al steen des aanstoots tijdens de middelbare school. Dat je verplicht een x aantal Nederlandse literatuur moest lezen, waar de uitgevers handig op insprongen. Sorry er is een reden dat niemand het wil lezen, het is gewoon bagger.

Datzelfde geldt nog veel meer voor Nederlandse tv producties. Ze hebben het heel lang geprobeerd, en heel lang gefaald.

Dat gezegd hebbende, ik snap ook wel dat er een soort sterfhuisconstructie gaande is. Slechte kwaliteit leidt tot teruglopende inkomsten leidt tot slechtere kwaliteit. Op een gegeven moment kan je je niet meer aan je veters optrekken. Dan is het aantrekkelijk als een gigantisch bedrijf als Netflix neerstrijkt dat wel de kwaliteiten heeft goede series te maken, dat je vraagt of ze wat van die expertise inzetten om de Nederlandse markt te verheffen.

Er is alleen maar zolang dat je een drol kunt oppoetsen. Het probleem zit hem meer in de kunstacademies, die theateracteurs opleiden die elke scène overacteren en ar-ti-cu-lé-ren alsof de kijker een peuter is, en de extreme inteelt van de Nederlandse filmbizz die middelmatigheid viert alsof het Citizen Kane is.

Tenzij Netflix volkomen om de Nederlandse tv-industrie gaat bij het maken van Nederlandse producties, zie ik niet hoe hier kwaliteit uit gaat komen. Dat laatste zal alleen wel niet mogen van de lobbyisten, die toch vooral hun eigen inkomen proberen veilig te stellen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 23 februari 2018 @ 15:15:24 #65
456076 PreiKaas
Prei met Kaas
pi_177393992
Er is toch niets of niemand die de Raad van Cultuur tegenhoudt om zelf een bedrijf a la Netflix te beginnen?
Laat ze Nedflix beginnen, met alleen maar Nederlandstalige series en films. Eens kijken of er mensen zijn die daar 10 euro per maand voor over hebben.
  Moderator vrijdag 23 februari 2018 @ 17:07:02 #67
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_177396311
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 15:15 schreef PreiKaas het volgende:
Er is toch niets of niemand die de Raad van Cultuur tegenhoudt om zelf een bedrijf a la Netflix te beginnen?
Laat ze Nedflix beginnen, met alleen maar Nederlandstalige series en films. Eens kijken of er mensen zijn die daar 10 euro per maand voor over hebben.
10 of 20 per jaar zou ik het wel nemen puur uit nieuwsgierigheid

per maand sowieso niet _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 23 februari 2018 @ 17:11:23 #68
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_177396383
Dingen waar Nederland slecht is krijgen een hoop subsidie. Dingen waar Nederland goed in is worden zwaar belast.
De manier om je economie om zeep te helpen. Ook al zijn de bedoelingen goed.
pi_177396489
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 10:16 schreef ITrade het volgende:

[..]

Nederland weet wel hoe ze dit moeten verkopen hoor. De grootste amusement shows komen uit Nederland. Dat onze films en series niet in het buitenland bekend zijn heeft vooral te maken met de reden dat ze héél erg slecht zijn.

[..]

Ik denk dat niemand het niveau van The Sopranos meer gaat halen. :'(
Ik vind persoonlijk Boardwalk Empire veel beter dan the sopranos. The Sopranos heb ik geprobeerd maar het kon mijn aandacht niet vasthouden.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_177396972
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 17:17 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ik vind persoonlijk Boardwalk Empire veel beter dan the sopranos. The Sopranos heb ik geprobeerd maar het kon mijn aandacht niet vasthouden.
Ik was zo "hooked" dat ik zelfs op vakantie bleef binge watchen. :')
Dat had ik juist bij Boardwalk Empire dat ik mijn aandacht er niet bij kon houden, maar een paar afleveringen gezien.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_177397022
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 15:15 schreef PreiKaas het volgende:
Er is toch niets of niemand die de Raad van Cultuur tegenhoudt om zelf een bedrijf a la Netflix te beginnen?
Laat ze Nedflix beginnen, met alleen maar Nederlandstalige series en films. Eens kijken of er mensen zijn die daar 10 euro per maand voor over hebben.
Als het economies voor Netflix al niet interessant is, hoe gaat Nedflix dat dan doen?
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_177397045
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 04:34 schreef sp3c het volgende:

dies ook wel aardig
Ziet er niet slecht uit idd.
Hopende dat de trailer niet te hoogtepunt van de film is dan.
Laatste maanden paar NLse films gezien, via Netflix, en toch wel weer baggerfestival. Op zich aardige verhalen kunnen ze verprutsen.
I´m back.
pi_177397109
Jammer dat er zo negatief wordt gedaan over Nederlandse films en series. Het toch een onderdeel van de Nederlandse cultuur.

Maar ik ben ook van mening dat er veel beter geïnvesteerd kan worden in de kwaliteit en onderzoeken wat de kijker het liefst wil zien. Of waarom Scandinavische series het wel goed doen.

Verder heb ik het idee dat veel mensen bij voorhand al vanuit gaan dat een Nederlandse productie slecht is. Jammer, want Nederland heeft best wel een rijke kunstgeschiedenis.
ROBODEMONS..................|:(
pi_177397373
quote:
15s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 17:57 schreef Morrigan het volgende:
Jammer dat er zo negatief wordt gedaan over Nederlandse films en series. Het toch een onderdeel van de Nederlandse cultuur.

Maar ik ben ook van mening dat er veel beter geïnvesteerd kan worden in de kwaliteit en onderzoeken wat de kijker het liefst wil zien. Of waarom Scandinavische series het wel goed doen.

Verder heb ik het idee dat veel mensen bij voorhand al vanuit gaan dat een Nederlandse productie slecht is. Jammer, want Nederland heeft best wel een rijke kunstgeschiedenis.
Het is niet allemaal slecht natuurlijk. Qua films dan althans. In de jaren 70 zijn toch echt wel wat klassiekers gemaakt en Alex van Warmerdam maakte ook goede films in de jaren 80. Dan heb je best nog wel wat films daarna die eruit springen, denk ik. Spoorloos bijvoorbeeld (of ook jaren 80?), naar een boek van Tim Krabbé (Het Gouden Ei). Ik vond de film over de Elfstedentocht van 1963 en de watersnoodramp an sich ook het aanloeren waard zelfs. Ruyter en Nova Zembla weer niet zo.
Ik ben niet aartspessimistisch an sich, zoals speknek hierboven. Ze kunnen het wel, denk ik, maar het moet anders aangepakt worden wrs. O, en laten we niet vergeten dat in de VS ook onnoemelijk veel bagger films en series worden geproduceerd hè.

Scandinavische landen is een chapiter apart: komt door de sfeer ook vooral. De sobere beeldtaal?
Zie je wmb ook met de Franse film en de Italiaanse film in de jaren 50 t/m grofweg 80.
Duitse films scoren ook vrij weinig internationaal gezien trouwens.
En Britten, ja, qua film valt het ook tegen, maar absolute meesters in het genre politieserie natuurlijk.

De aanpak:
1) je moet een goed verhaal hebben. Liefst een mysterie.
2) je moet voldoende financiën hebben.
3) je moet goede acteurs/actrices hebben.
4) je moet een goede directeur hebben.
5) geen plotholes creëren uit mangel aan 1,2,3,4, niet sloppy te werk gaan uit mangel aan vooral 2.

[ Bericht 5% gewijzigd door Ryan3 op 23-02-2018 18:58:15 ]
I´m back.
pi_177397470
Ik denk dat ik 3 Nederlandse films gezien heb de laatste 30 jaar en dan waren er 3 teveel.
Vooral niet in investeren in Nederlandse producties is mijn advies.
pi_177400418
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 10:56 schreef polderturk het volgende:

[..]

We kunnen een serie maken over onderwerpen die actueel zijn in de wereld.

Bijvoorbeeld het #MeToo gebeuren.

Maak een serie over seksuele intimidatie op een kantoor.
Over mannen en vrouwen die zich in een organisatie omhoog neuken en over mannen en vrouwen die dit niet willen.

Vervolgens gooi je er een Nederlands sausje overheen.

Als je er de volgende elementen in stopt zal het wel goed verkopen.
Dikke tieten en veel seks
Scenes uit Red light district in Amsterdam
Drugs
Intriges
Machtsspelletjes
We zitten aardig op een lijn en het voordeel van jou idee is dat het niet de hoofdprijs hoeft te kosten.
pi_177400453
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 12:56 schreef Chai het volgende:

[..]

En waarom hebben de Scandinavische landen dat niet dan? Die hebben ook niet veel inwoners, dus goede acteurs vinden zou weleens lastig kunnen zijn.
Ik heb werkelijk geen idee. Misschien is het omdat het wereldje van acteurs erg klein en gesloten is waardoor andere acteurs/actrices helemaal geen voet aan de grond krijgen.
Ik vond de film over de Ruyter niet slecht, wat ik wel jammer vond was de hoofdrol van Lammers.
Zijn acteerwerk vond ik echt tenenkrommend slecht.
pi_177400608
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 20:57 schreef Chivaz het volgende:

[..]

Ik heb werkelijk geen idee. Misschien is het omdat het wereldje van acteurs erg klein en gesloten is waardoor andere acteurs/actrices helemaal geen voet aan de grond krijgen.
Ik vond de film over de Ruyter niet slecht, wat ik wel jammer vond was de hoofdrol van Lammers.
Zijn acteerwerk vond ik echt tenenkrommend slecht.
Grote kans dat mensen uit die landen ook steeds weer dezelfde acteurs overal zien opduiken natuurlijk hè. Zelfde als wij hebben met de Halina's en de hoe heet die andere doos ook al weer, ooit vriendinnetje van Kelder.

Ik vond de film Ruyter wel erg oppervlakkig ergens, de cgi was ook niet je dat, en ja, alles kwam een beetje te mooi over ook. Zaten ook fouten in, nu ben ik geen expert hoor. En bij Lammers denk je aan de Jumbo.

Overigens had hij wel weer een leuke kinderserie: Sterke verhalen uit zoutvloed, volgens mij. En paar leuke sketches: Hoes!

[ Bericht 8% gewijzigd door Ryan3 op 23-02-2018 21:14:01 ]
I´m back.
pi_177400913
Heeft gewoon met kwaliteit te maken.
Bij onze zuiderburen in België doen ze het een stuk beter.
pi_177401895
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 10:38 schreef speknek het volgende:
Ik heb weinig met het opproppen van falende industrieën. Was al steen des aanstoots tijdens de middelbare school. Dat je verplicht een x aantal Nederlandse literatuur moest lezen, waar de uitgevers handig op insprongen. Sorry er is een reden dat niemand het wil lezen, het is gewoon bagger.
En als je weinig interesse in de tweede wereldoorlog, seks of Nederlands-Indië hebt dan valt 80% ook al af.
pi_177402052
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 22:10 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

En als je weinig interesse in de tweede wereldoorlog, seks of Nederlands-Indië hebt dan valt 80% ook al af.
Je grijpt nu het hoofdstuk Paul Verhoeven aan, begrijp ik?
Verhoeven heeft heel goede films gemaakt, maar heeft ook het film- en serieklimaat in NL een beetje vernacheld, denk ik.
Het is een hoofdstuk apart.
I´m back.
pi_177403036
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 18:15 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het is niet allemaal slecht natuurlijk. Qua films dan althans. In de jaren 70 zijn toch echt wel wat klassiekers gemaakt en Alex van Warmerdam maakte ook goede films in de jaren 80. Dan heb je best nog wel wat films daarna die eruit springen, denk ik. Spoorloos bijvoorbeeld (of ook jaren 80?), naar een boek van Tim Krabbé (Het Gouden Ei). Ik vond de film over de Elfstedentocht van 1963 en de watersnoodramp an sich ook het aanloeren waard zelfs. Ruyter en Nova Zembla weer niet zo.
Ik ben niet aartspessimistisch an sich, zoals speknek hierboven. Ze kunnen het wel, denk ik, maar het moet anders aangepakt worden wrs. O, en laten we niet vergeten dat in de VS ook onnoemelijk veel bagger films en series worden geproduceerd hè.

Scandinavische landen is een chapiter apart: komt door de sfeer ook vooral. De sobere beeldtaal?
Zie je wmb ook met de Franse film en de Italiaanse film in de jaren 50 t/m grofweg 80.
Duitse films scoren ook vrij weinig internationaal gezien trouwens.
En Britten, ja, qua film valt het ook tegen, maar absolute meesters in het genre politieserie natuurlijk.

De aanpak:
1) je moet een goed verhaal hebben. Liefst een mysterie.
2) je moet voldoende financiën hebben.
3) je moet goede acteurs/actrices hebben.
4) je moet een goede directeur hebben.
5) geen plotholes creëren uit mangel aan 1,2,3,4, niet sloppy te werk gaan uit mangel aan vooral 2.
Ik denk dat Nederlandse films en series vooral een bepaalde sfeer en identiteit missen. Iets wat een film of serie authentiek maakt. Daarnaast hebben belichting en vooral geluid (of gebrek er aan) ook enorm veel invloed op de kwaliteit van een productie. Toch zijn er genoeg Nederlandse films die ik wel kan waarderen.

En het klopt dat ook uit de VS een hele hoop bagger komt. Veel van die films zijn in mijn ogen kil en missen een 'ziel'.
ROBODEMONS..................|:(
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')