abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_177361377
Op zich hebben ze wel een punt. De Nederlandse media sector komt steeds meer onder druk te staan door bedrijven als google en Facebook. Daardoor wordt er steeds minder geïnvesteerd in Nederlandse producties.

quote:
'Netflix en Amazon moeten investeren in Nederlandse producties'

Vandaag, 08:01

Aangepast om 08:17

Binnenland, Buitenland

ANP

Buitenlandse streamingdiensten als Netflix en Amazon moeten gaan investeren in Nederlandse producties. Dat schrijft de Raad voor Cultuur in een rapport dat vandaag wordt gepresenteerd. De raad adviseert het kabinet over cultuur en media, maar de adviezen zijn niet bindend.

Door de investering kan de Nederlandse audiovisuele sector beter meekomen in de "ongekende dynamiek" die de komst van (media)bedrijven zoals Netflix, Google, Facebook, Apple en Amazon heeft veroorzaakt, schrijft de Raad voor Cultuur.

Publieke en commerciële omroepen moeten al voldoen aan dit soort wettelijke voorschriften en die moeten er volgens de raad ook komen voor video-on-demand-platforms als Netflix.

In Frankrijk is al afgesproken dat Netflix minimaal 20 procent Franse series moet brengen. Ook moeten nationale producties daar goed vindbaar zijn bij de kijksuggesties op de homepage.

Strijd

De Nederlandse audiovisuele sector staat onder druk door tegenvallende reclame-inkomsten. Adverteerders kiezen massaal voor Facebook en Google. De Raad voor Cultuur zegt dat die techbedrijven zo machtig zijn dat er nauwelijks sprake is van een serieuze, gelijke strijd.

"Er is sprake van een 'winner takes all'-markt, waardoor de Nederlandse film- en tv-industrie het steeds lastiger krijgt om voldoende kwaliteit te leveren en zijn marktaandeel te behouden. Daarmee komt ook de verspreiding van Nederlandse culturele en publieke waarden onder druk te staan", schrijft de raad in het rapport.

Netflix biedt al wel Nederlandse producties aan, maar het Amerikaanse bedrijf investeert niet in de Nederlandse filmwereld. Dat moet anders, vindt de raad. Buitenlandse streamingdiensten zouden een deel van hun omzet in een fonds moeten storten waarmee Nederlandse producties kunnen worden gemaakt.
https://nos.nl/artikel/22(...)ndse-producties.html
pi_177361430
De audiovisuele sector moet zelf eens zorgen dat hun producties ondertiteling als optie hebben.
9 van de 10 Nederlandse producties op DVD/Blu-ray hebben geen ondertiteling, ook niet als het eerder door de publieke omroep met ondertiteling op TV uitgezonden is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_177361450
Ik vind het leuk om Europese series te zien op Netflix. Beetje colour locale meekrijgen. Maar om dat te verplichten, dan krijg je vast alleen troep.
  donderdag 22 februari 2018 @ 08:33:33 #4
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177361572
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 08:26 schreef Leandra het volgende:
De audiovisuele sector moet zelf eens
Precies. Het ligt altijd aan van alles behalve de audiovisuele sector.
And so is the past
pi_177361737
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 08:26 schreef Leandra het volgende:
De audiovisuele sector moet zelf eens zorgen dat hun producties ondertiteling als optie hebben.
9 van de 10 Nederlandse producties op DVD/Blu-ray hebben geen ondertiteling, ook niet als het eerder door de publieke omroep met ondertiteling op TV uitgezonden is.
Je hebt gelijk. Een aantal Scandinavische producties doen het internationaal heel goed. Nederlandse series zouden ook internationaal kunnen scoren. Een programma als de luizenmoeder kan met ondertiteling verkocht worden. Of ze kunnen het Engelstalig inspreken.
pi_177361891
Meeste NL producties zijn bagger en de doelgroep is het nauwelijks waard qua grootte.
Zou liever inzetten op het opnemen van internationale series in ons land. Puur voor marketing. Denk dat we daar uiteindelijk meer aan hebben met z'n allen
pi_177361901
Nou, nou, zo'n nationalistisch artikel ben ik niet gewend van de NOS.
pi_177362219
Boer zoekt vrouw op netflix? Uit general principle zeg ik dan mijn abonnement op hoor.

Ik snap ook niet dat netflix met zo’n franse eis van 20% meegaat. Als de klanten er behoefte aan hebben: logisch. Maar dat nationalistische gezeur, dat moet je lekker naast je neerleggen.
  donderdag 22 februari 2018 @ 09:14:34 #9
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_177362453
Sowieso amusement "verplichten"... je moet wel een enorme kronkel hebben om die redenering met droge ogen vol te houden. Of audiovisueel gesectoreerd zijn ofzo. Voor zendingswerk hebben we de NPO, en voor de rest kun je het prima aan de markt overlaten. Ik lees wel een boek.
Never explain, never apologize.
  donderdag 22 februari 2018 @ 09:16:24 #10
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177362506
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 09:04 schreef VEM2012 het volgende:
Boer zoekt vrouw op netflix? Uit general principle zeg ik dan mijn abonnement op hoor.

Ik snap ook niet dat netflix met zo’n franse eis van 20% meegaat. Als de klanten er behoefte aan hebben: logisch. Maar dat nationalistische gezeur, dat moet je lekker naast je neerleggen.
Die ongein heeft Frankrijk altijd gehad. Hun radiostations moeten ook een minimaal percentage Franstalig draaien. Soms zoveel dat artiesten zelfs een speciale Franse versie van een nummer opnemen.
And so is the past
pi_177362580
Of misschien eens kijken waarom het de Scandinavische collega's wel lukt. Volgens mij hebben die zich nog altijd eerst bewezen en eventuele investeringen van Netflix oid kwamen daarna pas.

Momenteel staan er al wel een aantal Nederlandse films en series op Netflix, maar als die nu al minimaal bekeken worden is investeren ook niet aantrekkelijk. Series in het Frans zullen wellicht nog aanslaan in andere Franstalige landen. Waarschijnlijk ziet Netflix er zelf ook nog wel een meerwaarde in die zij kunnen vermarkten, 20% is toch een forse eis. Hoewel zo'n eis ook ingewilligd kan worden door te snijden in het (buitenlandse) Netflixaanbod in Frankrijk.

Ik vraag me af in hoeverre Nederland überhaupt iets kan eisen. De Nederlandse Netflixkijker zit meestal niet op Nederlands aanbod te wachten.
pi_177362583
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 08:43 schreef polderturk het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. Een aantal Scandinavische producties doen het internationaal heel goed. Nederlandse series zouden ook internationaal kunnen scoren. Een programma als de luizenmoeder kan met ondertiteling verkocht worden. Of ze kunnen het Engelstalig inspreken.
Hmwa, denk niet dat de situaties die de Luizenmoeder uitvergroot op het beeld brengt aanspreekt in het buitenland. Simpelweg omdat het daar op een basisschool er heel anders aan toe gaat.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_177362610
Alsjeblieft niet. De eerste Nederlandse serie of film die ik te pruimen vind moet ik nog tegenkomen.
pi_177362693
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 09:20 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Hmwa, denk niet dat de situaties die de Luizenmoeder uitvergroot op het beeld brengt aanspreekt in het buitenland. Simpelweg omdat het daar op een basisschool er heel anders aan toe gaat.
Ik kijk op Netflix de Deense serie Rita en daar gaat het er op school ook anders aan toe, maar de tijdsgeest is hetzelfde en ouders stellen bijvoorbeeld ook eisen vanwege hun hooggevoelige zoon.

De Luizenmoeder is natuurlijk ook expres zo Nederlands mogelijk georiënteerd met dingen als Winterklaas en taalgrapjes die niet te vertalen zijn.
pi_177362729
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 09:22 schreef westwoodblvd het volgende:
Alsjeblieft niet. De eerste Nederlandse serie of film die ik te pruimen vind moet ik nog tegenkomen.
Ik vond Penoza wel aardig. Al zwakte het de laatste 2 seizoenen wel af.

Verder hoop ik gewoon dat Netflix het programma aanbod vast kan blijven stellen op basis van kwaliteit en niet op basis van welk land een productie heeft gemaakt.
pi_177362739
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 09:22 schreef westwoodblvd het volgende:
Alsjeblieft niet. De eerste Nederlandse serie of film die ik te pruimen vind moet ik nog tegenkomen.
We kunnen de Nederlandse culturele sector niet zomaar dood laten bloeden.
We hebben acteurs, actrices, komieken, presentatoren etc die onze cultuur verspreiden.
Als we niks doen zullen er heel veel zonder werk komen te zitten.
pi_177362826
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 08:27 schreef MevrouwPuff het volgende:
Ik vind het leuk om Europese series te zien op Netflix. Beetje colour locale meekrijgen. Maar om dat te verplichten, dan krijg je vast alleen troep.
China kent vele eigenschappen die het land tot grote hoogtes weet te brengen. Maar het levert geen geloofwaardige rock bands af. Hoogstens grappig aanziende imitaties.

Diezelfde vergelijking kun je ook voor de Nederlandse films en series maken. Enkele uitzonderingen misschien nagelaten, maar Nederland is geen acteerland. De kwaliteit ten opzichte van veel internationale producties is veel te laag.

Vooral het Nederlandse seriegehalte is om van te janken en de acteerprestaties tenenkrommend. Presentatrices die de ene avond talentenshows en spelletjesprogramma's presenteren om dan vervolgens op een andere avond de inspecteur in een misdaadserie te gaan spelen. Zoiets werkt hoogstens op de lachspieren, maar het is natuurlijk volkomen ongeloofwaardig te noemen.

Dus laat Nederland zijn kwaliteiten vooral zien in ondernemerschap en export. Liefst met een iets minder belerend vingertje. Dat zijn onze kwaliteiten. Acteren hoort daar helaas niet bij.
pi_177362873
De omgekeerde wereld als je het mij vraagt. In Nederland is kwaliteit vaak heel ver te zoeken, het aantal kwaliteitsproducties is op een hand te tellen. Begin eerst eens met kwaliteit, laat zien dat de producties de investering waard zijn. Netflix produceert heel veel producties buiten Amerika. Scandinavische, Duitse, Zuid Amerikaanse etc.

Dit is net zo’n debiel idee als dat van de NPO om Netflix geld te laten betalen aan de NPO om de teruglopende inkomsten de compenseren. Hoe krijgt men het verzonnen, en het dan nog zo weten te brengen alsof het de normaalste zaak van de wereld is om andermans geld op te eisen……

Ik zou ze vierkant in hun gezicht uitlachen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_177362882
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 09:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Dit is net zo’n debiel idee als dat van de NPO om Netflix geld te laten betalen aan de NPO om de teruglopende inkomsten de compenseren. Hoe krijgt men het verzonnen, en het dan nog zo weten te brengen alsof het de normaalste zaak van de wereld is om andermans geld op te eisen……
Huh wat!?
pi_177363029
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 09:40 schreef Igen het volgende:

[..]

Huh wat!?
Correctie, ze willen niet dat Netflix extra gaat betalen maar de kabelaars.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1356685/toeslag-op-tv-kijken
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_177363570
Wat belachelijk zeg....
We mogen in Nederland juist blij zijn met hoe het nu is.
Gewoon goede kwalitatieve series die gebracht worden die in het Nederlands ondertiteld kunnen worden.
Ik ben veel in Spanje en daar wordt echt alles opnieuw ingesproken, dus het Engels verdwijnt volledig en krijg je van die hele gekke vage Spaanse stemmen.

Nederland moet zichzelf gewoon opdoeken als het op vocale muziek aankomt en films en series maken moeten we ook gewoon lekker over gaan laten aan het buitenland.
Doen ze daar veel beter, voegt helemaal niets toe als het van Nederlandse origin is. Al snap ik dat ze moeten opkomen voor banen hier.
pi_177363872
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 09:30 schreef polderturk het volgende:

[..]

We kunnen de Nederlandse culturele sector niet zomaar dood laten bloeden.
We hebben acteurs, actrices, komieken, presentatoren etc die onze cultuur verspreiden.
Als we niks doen zullen er heel veel zonder werk komen te zitten.
Onze cultuur waarheen verspreiden dan? Je denkt toch niet dat een buitenlander een Nederlandse serie gaat zitten kijken?

Ik vind het van de zotte om private bedrijven van overheidswege een verplichting op te leggen dat ze bepaalde producten moeten aanbieden omdat er anders mensen hun baan kwijtraken. Zo werkt de vrije markt. Als er geen vraag naar Nederlandse series is, dan is er ook geen vraag naar Nederlandse acteurs voor series. Moeten die maar een nieuwe baan gaan zoeken. Reclames ofzo.
pi_177363899
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 10:31 schreef westwoodblvd het volgende:
Onze cultuur waarheen verspreiden dan? Je denkt toch niet dat een buitenlander een Nederlandse serie gaat zitten kijken?
Als het een goede serie is waarom niet? in Nederland kijken we ook Scandinavische series. Maar dat is het probleem, Nederlandse producties zijn vaak van erbarmelijke kwaliteit met steeds weer dezelfde slechte acteurs.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_177363928
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 10:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Als het een goede serie is waarom niet? in Nederland kijken we ook Scandinavische series. Maar dat is het probleem, Nederlandse producties zijn vaak van erbarmelijke kwaliteit met steeds weer dezelfde slechte acteurs.
Daarom, als je een slecht product levert, dan prijs je jezelf uit de markt. Zo ook Nederlandse producties. Zoiets kunstmatig in leven houden door bedrijven verplichtingen op te leggen die troep uit te moeten gaan zenden is van de zotte.

Als er een echt goede Nederlandse serie zou worden gemaakt, zou Netflix daar de rechten wel van kopen.
pi_177363964
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 10:34 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Daarom, als je een slecht product levert, dan prijs je jezelf uit de markt. Zo ook Nederlandse producties. Zoiets kunstmatig in leven houden door bedrijven verplichtingen op te leggen die troep uit te moeten gaan zenden is van de zotte.

Als er een echt goede Nederlandse serie zou worden gemaakt, zou Netflix daar de rechten wel van kopen.
Exact.

Kwaliteit verkoopt zichzelf.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')