abonnement Unibet Coolblue
pi_177361374


Onderzoekers integriteit Limburgse wethouder: 'Ollongren had moeten zwijgen'

Minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken had beter "haar kiezen op elkaar kunnen houden" bij het uitspreken van een opvatting over de gang van zaken rond de omstreden wethouder Jo Palmen in Brunssum.
Dat stelt hoogleraar Arno Korsten woensdag in een toelichting op een integriteitsonderzoek naar de kwestie rond Palmen. "Ze heeft erg vlug uit de heup geschoten."

Uit het onderzoek, dat op verzoek van de gemeenteraad is uitgevoerd, is gebleken dat Palmen zich niet schuldig heeft gemaakt aan belangenverstrengeling. Ook is er geen sprake van een groot "integriteitsrisico" voor de gemeenten.

De harde kritiek is pijnlijk voor de D66-minister. Ollongren toonde zich steeds bezorgd over het functioneren van Palmen. Ze vond eerder dat de wethouder zou moeten opstappen. Ook wilde ze desnoods een streep zetten door het besluit van de gemeenteraad om Palmen aan te stellen.

Burgemeester Winants
Volgens Korsten en medeonderzoekers Douwe Jan Elzinga baseerde de minister zich op uitlatingen van voormalig burgemeester Luc Winants van Brunssum en de Limburgse gouverneur Theo Bovens. De burgemeester dikte volgens Elzinga de conclusie van een eerder integriteitsonderzoek aan. Ontlastende informatie is uit het eerdere onderzoek weggehouden, aldus de onderzoekers die het eerdere negatieve integriteitsadvies "ondeugdelijk" noemen.

Zij wijzen erop dat er geen hoor en wederhoor gepleegd met Palmen. Bovendien was de verhouding tussen Palmen en Winants al ernstig verstoord. Daardoor kunnen makkelijk andere overwegingen een rol spelen.

Winants wilde dat Palmen opstapte. Toen deze met steun van de raad weigerde, vertrok Winants, omdat hij naar eigen zeggen de integriteit van het bestuur niet kon garanderen. Korsten en Elzinga vinden het echter '"ongewenst'" als burgemeesters kunnen beslissen over de benoeming van wethouders.

Winants ontkent dat hij de zaak heeft overdreven, zoals de onderzoekers beweren. ''Er was sprake van een meer dan gemiddeld risico, en dan ben ik als burgemeester verplicht actie te ondernemen'', zei Winants woensdag. Hij blijft erbij dat sprake is van belangenverstrengeling en dat Palmen daarom geen wethouder kan zijn.

Procedure
Elzinga en Korsten adviseren een andere procedure, waarbij burgemeester en raad gezamenlijk een integriteitstoets uitvoeren. ''Alleen in uiterste gevallen zou de burgemeester de minister kunnen verzoeken om een benoeming te blokkeren.''

Met hun onderzoek zeggen beide hoogleraren allerlei geruchten en berichten over belangenverstrengeling te ontzenuwen. Palmen zou zich in zijn uitlatingen wel onbehoorlijk en dus niet integer hebben gedragen. Maar volgens de onderzoekers is er desondanks geen hoog integriteitsrisico.

Tegelijkertijd heeft de gemeente een conflict over een lap grond met Palmen te lang laten bestaan en onvoldoende gestreefd naar een oplossing. De onderzoekers oordelen '"dat in een gemeente met verstoorde politiek-bestuurlijke verhoudingen integriteit al heel snel als 'politiek strijdmiddel' wordt gebruikt".

Les
Onderzoeker Elzinga ziet de kwestie als een 'blessing in disguise': een goede les voor heel Nederland hoe hiermee om te gaan. Als je zoals in Limburg de burgemeester de bevoegdheid geeft de integriteit van een wethouder te toetsen, ontstaat er een spanning met de gemeenteraad. Alleen die beslist immers over de benoeming van een wethouder, zegt Elzinga.

"Maar zo'n situatie hadden we nodig. Geen land in Europa waar zoveel wethouders en burgemeesters aftreden om integriteitsproblemen. We zijn er heel scherp op. Soms te scherp, zoals in Brunssum. Maar dat is een leerproces."

Palmen wil pas 6 maart tijdens de eertvolgende raadsvergadering op de uitkomsten van het onderzoek. "Wat ik vind is niet belangrijk. Belangrijk is wat de raad vindt'', zei hij woensdag na afloop van de presentatie.

Kritiek
De Limburgse gouverneur Theo Bovens plaatst kritische kanttekeningen bij het onderzoek. Volgens Bovens bekeken beide hoogleraren de integriteit van Palmen louter juridisch, en niet vanuit bestuurlijk en moreel standpunt. Dat vindt hij te beperkt.

Op juridische gronden relativeren beide onderzoekers volgens Bovens een eerdere integriteitstoets over wethouder Palmen. Volgens Bovens ''is een dergelijke relativering bij de door de onderzoekers beschreven risico’s rond integriteit niet wenselijk, niet opportuun en niet verstandig.''
https://www.nu.nl/politie(...)-moeten-zwijgen.html

Wat is dat met dit mens? Het zoveelste schandaal al. Net een paar maanden minister maar de zoveelste keer al dat ze via anti-democratische maatregelen haar zin door wil drijven.De kiezers in Brunssum staan massaal achter JO Palmen , hebben de partij van Jo Palmen de grootste partij in Brunssum gemaakt en dan zegt dit elitaire huppelkutje, dat nog nooit van haar leven door de kiezer ergens voor verkozen is, dat Jo Palmen op moet pleuren. :r

pi_177361380
Beter stapt ze op. Dit kan echt niet meer.
pi_177361391
Ollongren _O_
Met extra vezels!
pi_177361728
D66 heeft de oorlog aan de democratie verklaard, ik kan het niet anders verklaren. :{ Dit zijn geen incidenten meer, een patroon ontvouwt zich.
pi_177361734
Hitsige deerne.
pi_177361744
Ollongren Anti-Democraat
  donderdag 22 februari 2018 @ 08:46:52 #7
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177361820
Mja iets met een kapotte klok.

Die situatie rond Palmen is natuurlijk te gek voor woorden. Ben benieuwd wat dit onderzoek hem gekost heeft.
And so is the past
  donderdag 22 februari 2018 @ 08:51:46 #8
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_177361944
Hielp ze nou nepnieuws de wereld in?
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_177362634
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 08:24 schreef Volkorenbrood het volgende:
Ollongren _O_
_O_ _O_ Ollongren _O_ _O_
  donderdag 22 februari 2018 @ 09:25:09 #10
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_177362655
OllongrenGodin!
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  donderdag 22 februari 2018 @ 09:27:47 #11
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_177362690
Ik ben oprecht onder de indruk van Ollongren. Jammer dat ze het doelwit is geworden van een demoniseringscampagne van Geenstijl cs. Maar goed, dit mag je tegenwoordig niet zeggen van de nieuw-rechtse policor.
pi_177362798
Not this shit again. Ugh.
"Pools are perfect for holding water"
pi_177362835
Was nooit zo'n fan, maar hoe bozer Braindead wordt, hoe langer ik hoop dat ze blijft zitten.

OllongrenGodin _O_ .
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_177362946
Ollongren is de Duivel
pi_177362994
Ik zou haar doen.
pi_177364085
quote:
14s.gif Op donderdag 22 februari 2018 09:37 schreef Ludachrist het volgende:
Was nooit zo'n fan, maar hoe bozer Braindead wordt, hoe langer ik hoop dat ze blijft zitten.

OllongrenGodin _O_ .
Precies. Schijnbaar moeiteloos krijgt deze vrouw heel populistisch rechts Nederland op de kast. Wat een bazin _O_
pi_177364164
Ik denk dat ollongren de 4 jaar niet volmaakt.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_177364196
Wanneer gaat ze aan het wachtgeld?
pi_177364260
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 10:41 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Precies. Schijnbaar moeiteloos krijgt deze vrouw heel populistisch rechts Nederland op de kast. Wat een bazin _O_
En Baudet links... wat een bazen samen _O_
pi_177364292
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 10:52 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

En Baudet links... wat een bazen samen _O_
Ze zijn beiden in ieder geval geen grijze muisjes.
pi_177364433
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 10:41 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Precies. Schijnbaar moeiteloos krijgt deze vrouw heel populistisch rechts Nederland op de kast. Wat een bazin _O_
Ze krijgt ook aardig wat staatsrechtgeleerden e.d. op de kast, en dat is wat minder voor een minister van BZK.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_177364457
quote:
14s.gif Op donderdag 22 februari 2018 09:37 schreef Ludachrist het volgende:
Was nooit zo'n fan, maar hoe bozer Braindead wordt, hoe langer ik hoop dat ze blijft zitten.

OllongrenGodin _O_ .
Ja dat zie je wel vaker inderdaad. Maakt niet uit wat voor debiele koers iemand vaart zolang diegene maar bij je clubje hoort.
Beetje hetzelfde als de Trump fans die wapenbezit voor leraren gaan zitten goedpraten.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_177364551
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 11:04 schreef habitue het volgende:

[..]

Ja dat zie je wel vaker inderdaad. Maakt niet uit wat voor debiele koers iemand vaart zolang diegene maar bij je clubje hoort.
Beetje hetzelfde als de Trump fans die wapenbezit voor leraren gaan zitten goedpraten.
In dat kader wil ik ook graag Sigrid Kaag nog even noemen, die kan ook geen stap zetten zonder dat Braindead gek wordt.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_177364705
Ollongren, het ultieme extreem linkse failliet van D'66. :{w
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_177364740
Ik heb een aantal debatten met de minister gezien en ben niet onder de indruk. Vrij zwakke optredens.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')