abonnement Unibet Coolblue
pi_177350107
Waarschijnlijk een hele stomme vraag, maar ik snap niet helemaal hoe ik mijn vaatwasser op de afvoer moet aansluiten.

Mijn afvoer ziet als volgt uit:


Achter het knopje/gat gaat een afvoerbuis recht naar beneden.

En de afvoerslang zo:


Ik kan de slang niet in de afvoer hangen, want hij kan de bocht achter het muurtje de afvoerbuis in niet maken. Nu kan ik dat grijze, verharde, gebogen onderdeel weghalen, maar dan komt de kop van de slang nog steeds de bocht niet om.

De afvoer is destijds speciaal gemaakt voor vaatwassers, dus het zou vrij eenvoudig op te lossen moeten zijn. Moet ik hiervoor een verloopstuk hebben? En zo ja, wat voor?
pi_177350160
Zit de afvoer in de muur of in de vloer? Ik denk dat er nog een zwanenhals mist (als die niet achter de muur zit, om rioolstank te voorkomen) en iets van een recht stuk buis waar je de slang vanuit de vaatwasser in kunt hangen.

In de vloer: Zet er een zwanenhals en rechte buis op, hang de slang van de vaatwasser in de rechte buis.
In de muur: zet er een zwanenhals op (met die met een 90 graden bocht eindigt), en een rechte buis. Hang vaatwasserslang in de buis.
pi_177350215
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 18:10 schreef Chicolade het volgende:
Zit de afvoer in de muur of in de vloer? Ik denk dat er nog een zwanenhals mist (als die niet achter de muur zit, om rioolstank te voorkomen) en iets van een recht stuk buis waar je de slang vanuit de vaatwasser in kunt hangen.

In de vloer: Zet er een zwanenhals en rechte buis op, hang de slang van de vaatwasser in de rechte buis.
In de muur: zet er een zwanenhals op (met die met een 90 graden bocht eindigt), en een rechte buis. Hang vaatwasserslang in de buis.
Dank voor je reactie!

Deze zit in de muur: 10cm onder de bovenkant van de vaatwasser en 30cm onder de aanvoerkraan. Ik zie alleen niet helemaal hoe ik daar op een goede manier een zwanenhals op zou moeten zetten. Er zit nergens een ring om te schroeven o.i.d. Alleen gladde buitenring en binnenring. Komt bij dat de zwanenhals dan hoger komt te hangen dan de bovenkant van de vaatwasser. Is dat de bedoeling?
pi_177350300
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 18:15 schreef Pinklady89 het volgende:

[..]

Dank voor je reactie!

Deze zit in de muur: 10cm onder de bovenkant van de vaatwasser en 30cm onder de aanvoerkraan. Ik zie alleen niet helemaal hoe ik daar op een goede manier een zwanenhals op zou moeten zetten. Er zit nergens een ring om te schroeven o.i.d. Alleen gladde buitenring en binnenring. Komt bij dat de zwanenhals dan hoger komt te hangen dan de bovenkant van de vaatwasser. Is dat de bedoeling?
De vaatwasser kan als het goed is hard genoeg pompen om daar geen last van te hebben. Ik weet niet heel veel van aansluitingen en water, maar ik weet wel dat pvc in ons huis op twee manieren bevestigt kon worden: met een soort rubberen ring om de smallere buis (die in de aansluiting gedrukt wordt) of door de buizen via een mof aan elkaar te lijmen. Ik weet niet of dit een ander systeem is, daarvoor zouden we moeten wachten op reacties van meer ervaren klussers :P.
pi_177350345
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 18:21 schreef Chicolade het volgende:

[..]

De vaatwasser kan als het goed is hard genoeg pompen om daar geen last van te hebben. Ik weet niet heel veel van aansluitingen en water, maar ik weet wel dat pvc in ons huis op twee manieren bevestigt kon worden: met een soort rubberen ring om de smallere buis (die in de aansluiting gedrukt wordt) of door de buizen via een mof aan elkaar te lijmen. Ik weet niet of dit een ander systeem is, daarvoor zouden we moeten wachten op reacties van meer ervaren klussers :P.
Ah oke, dank je wel! Ik verwacht inderdaad geen probleem met pompen, maar wel met het esthetische idee en bovendien een probleem met een aanrechtblad erboven ;) Ik zie eerder een ring om die afvoerslang voor me idd, maar laat ik even afwachten wat andere klussers ervan denken.
pi_177350366
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177350405
quote:
Oh dat zou goed kunnen. Waarom kan ik dat zelf niet vinden :N
Dank in ieder geval! Zo meteen even kijken of ze dat in de bouwmarkt verkopen

Edit: Is dit voor een afvoer met schroefdraad? Weet iemand dat?

[ Bericht 4% gewijzigd door Pinklady89 op 21-02-2018 19:09:58 ]
pi_177350548
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 18:28 schreef Pinklady89 het volgende:

[..]

Oh dat zou goed kunnen. Waarom kan ik dat zelf niet vinden :N
Dank in ieder geval! Zo meteen even kijken of ze dat in de bouwmarkt verkopen
Meet je wel de binnendiameter op?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177351110
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 18:36 schreef halfway het volgende:

[..]

Meet je wel de binnendiameter op?
Dank voor de tip! Ik had het stuk meegenomen :) Ze hadden het helaas niet.
pi_177352165
Ik heb in het verleden die u-bocht van extra plastick weggehaald en het rubber eindsstuk van de slang verwijderd. Dan heb je alleen de 'kale slang' over die wel de muur in kan en daar de bocht om. Moet je hem wel weer goed vast/klem zetten in de opening zodat de slang er niet uit kan en er geen geur door komt... Niet de netste oplossing, werkt wel :+
dag
pi_177353931
Zwanehals in de muur lijkt mij ook niet, die kan je nooit schoonmaken. Moet je er niet een op maken, met pvc lijm?
.
pi_177354544
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 21:09 schreef Fer het volgende:
Zwanehals in de muur lijkt mij ook niet, die kan je nooit schoonmaken. Moet je er niet een op maken, met pvc lijm?
Als je slang van beneden komt blijft daar wat water in staan en werkt dat als stankafsluiter.. moet hij wel luchtdicht de muur in gaan..
dag
pi_177358087
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 21:26 schreef Peter het volgende:

[..]

Als je slang van beneden komt blijft daar wat water in staan en werkt dat als stankafsluiter.. moet hij wel luchtdicht de muur in gaan..
Krijg je dan geen problemen met beluchting?
pi_177358403
Kun je een foto maken van de achterkant van het muurtje, waar je de afvoerbuis ziet lopen?

[ Bericht 36% gewijzigd door Knuppel1983 op 21-02-2018 23:56:43 ]
pi_177360836
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 19:57 schreef Peter het volgende:
Ik heb in het verleden die u-bocht van extra plastick weggehaald en het rubber eindsstuk van de slang verwijderd. Dan heb je alleen de 'kale slang' over die wel de muur in kan en daar de bocht om. Moet je hem wel weer goed vast/klem zetten in de opening zodat de slang er niet uit kan en er geen geur door komt... Niet de netste oplossing, werkt wel :+
Heb ik inderdaad ook over nagedacht. Het is vooral dat ik me niet kan voorstellen dat er speciaal een vaatwasserafvoer gemaakt wordt om het vervolgens zo op te lossen. Sterker nog, ik zou het het meest logisch vinden als dat hele u-ding erin kan, maar hij kan de bocht echt niet maken.

quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 23:49 schreef Knuppel1983 het volgende:
Kun je een foto maken van de achterkant van het muurtje, waar je de afvoerbuis ziet lopen?
Ehm, dat muurtje zit tegen de achterwand (=zijmuur van de woning). Het muurtje is een koof voor leidingen, geloof ik. Een foto van de achterkant gaat dus niet lukken. In ieder geval lijkt de afvoerleiding - geloof ik - direct achter het gat in het muurtje een 90 graden hoek naar beneden te maken en door te lopen naar beneden.
pi_177360915
quote:
Dat is een heel mooi ding!

Verder zou je hier gewoon een S-sifon of P-sifon op kunnen maken, daar je afvoerslang in en dan ben je klaar.
Laat die handjes wapperen!
pi_177369682
Wat jij hebt is geen kant en klare afvoer maar een voorbereiding.

Wat hebben we nodig voor deze klus?

1 knie pvc 40 mm mof/spie
eventueel een sok 40 mm
1 meter pvc 40 mm
1 sifon pvc 40 mm
1 zadelbeugel pvc 40 mm
pvc lijm
schuurpapier
ijzerzaag
meetlint
stift

Belangrijk:
Eerst alles in elkaar zetten zonder te lijmen en alle te lijmen oppervlakken moeten geschuurd worden.

Je haalt het witte dopje uit de muur en schuurt de binnenkant van het pvc dat uit de muur steekt.
Je steekt de knie er in zodat ie omhoog wijst.
Je zaagt een stukje van ongeveer 20 cm van je pvc pijp af en doet die in het knietje
Hier bovenop plaats je de sifon
Bovenin de sifon plaats je nog een stukje pvc pijp, zo hoog als mogelijk is

Als alles past zet je met een stift streepjes op de overgang van de verschillende onderdelen zodat je weet hoe ze ten opzichte van elkaar gelijmd moeten worden qua positie/draaiing, eigenlijk alleen belangrijk bij het knietje en je sifon.
Dan haal je alles uit elkaar en schuurt de te lijmen oppervlakken, ook alle losse onderdelen van de sifon.
Smeer 1 onderdeel tegelijk in met lijm en monteer het in de positie die je gemarkeerd hebt.
Lijm is enorm snel droog dus let op wat je doet.
Als je dat eenmaal gedaan hebt klik je het zadelbeugel er op en teken je de boorgaten af (mag natuurlijk ook tijdens de losse montage)
gaatjes boren, plugjes er in en zadel vastschroeven.

En voilį, geen afwashandjes meer. :)

Lang verhaal maar het valt echt reuze mee om zelf te doen.
pi_177369842
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 15:03 schreef vannelle het volgende:
Wat jij hebt is geen kant en klare afvoer maar een voorbereiding.

Wat hebben we nodig voor deze klus?

1 knie pvc 40 mm mof/spie
eventueel een sok 40 mm
1 meter pvc 40 mm
1 sifon pvc 40 mm
1 zadelbeugel pvc 40 mm
pvc lijm
schuurpapier
ijzerzaag
meetlint
stift

Belangrijk:
Eerst alles in elkaar zetten zonder te lijmen en alle te lijmen oppervlakken moeten geschuurd worden.

Je haalt het witte dopje uit de muur en schuurt de binnenkant van het pvc dat uit de muur steekt.
Je steekt de knie er in zodat ie omhoog wijst.
Je zaagt een stukje van ongeveer 20 cm van je pvc pijp af en doet die in het knietje
Hier bovenop plaats je de sifon
Bovenin de sifon plaats je nog een stukje pvc pijp, zo hoog als mogelijk is

Als alles past zet je met een stift streepjes op de overgang van de verschillende onderdelen zodat je weet hoe ze ten opzichte van elkaar gelijmd moeten worden qua positie/draaiing, eigenlijk alleen belangrijk bij het knietje en je sifon.
Dan haal je alles uit elkaar en schuurt de te lijmen oppervlakken, ook alle losse onderdelen van de sifon.
Smeer 1 onderdeel tegelijk in met lijm en monteer het in de positie die je gemarkeerd hebt.
Lijm is enorm snel droog dus let op wat je doet.
Als je dat eenmaal gedaan hebt klik je het zadelbeugel er op en teken je de boorgaten af (mag natuurlijk ook tijdens de losse montage)
gaatjes boren, plugjes er in en zadel vastschroeven.

En voilį, geen afwashandjes meer. :)

Lang verhaal maar het valt echt reuze mee om zelf te doen.
Geen ruimte voor.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177369876
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 18:15 schreef Pinklady89 het volgende:

Deze zit in de muur: 10cm onder de bovenkant van de vaatwasser
Hier had ik overheen gelezen......
Dat is enorm hoog!
Theoretisch zou je dan eerst met een knietje naar beneden moeten gaan, benden het sifon monteren en dan een rechte pijp omhoog.
Maar de bovenkant van die rechte pijp moet toch echt wel aardig hoger zitten dan dan je afvoer waar ie de muur in gaat want anders gaat de boel overstromen zodra er gepompt wordt.

Vreemde constructie dit, veel te hoog.
pi_177369906
quote:
Dan is dit dus het beste idee. ^O^
pi_177369929
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 15:09 schreef halfway het volgende:

[..]

Geen ruimte voor.
Kwam ik ook net achter. :@
pi_177371361
Stom idee misschien maar zou dit niet de aansluiting van de spoelbak zijn en dat ze de spoelbak op de (lager geplaatste) vaatwasser aansluiting hebben aangesloten?
.
pi_177375694
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 15:11 schreef vannelle het volgende:

[..]

Hier had ik overheen gelezen......
Dat is enorm hoog!
Theoretisch zou je dan eerst met een knietje naar beneden moeten gaan, benden het sifon monteren en dan een rechte pijp omhoog.
Maar de bovenkant van die rechte pijp moet toch echt wel aardig hoger zitten dan dan je afvoer waar ie de muur in gaat want anders gaat de boel overstromen zodra er gepompt wordt.

Vreemde constructie dit, veel te hoog.
Ja, het stomme is dus dat de u-slang prima zou werken, maar dat hij het bochtje niet kan maken. Echt heel stom.

Maar toch bedankt voor je input. Ik bestel die mooie aansluiting wel.
pi_177375711
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 16:41 schreef Fer het volgende:
Stom idee misschien maar zou dit niet de aansluiting van de spoelbak zijn en dat ze de spoelbak op de (lager geplaatste) vaatwasser aansluiting hebben aangesloten?
De spoelbak zit 4m verderop. Dit is echt speciaal voor een vaatwasser aangelegd is me verteld.
  donderdag 22 februari 2018 @ 20:09:27 #25
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177375806
Bocht naar beneden.. rechte pijp eraan, vlak boven de vloer (of wat eerder) een u bocht, dan weer een pijp omhoog tot net boven de aansluiting, en je hebt een sifon toch?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')