abonnement Unibet Coolblue
pi_177324901
Verzorgingsstaat, participatiestaat, of welk labeltje er ook maar aanhangt versus de Geloofstaat.

Persoonlijk krijg ik steeds meer de indruk dat men nu van een generatie is die de verzorgingsstaat als iets negatiefs ziet en mensen die iets meer op de verzorging teren als profiteurs zien, misschien is dat zelfs altijd wel zo geweest. Je ziet dat bepaalde mate ook in ontwikkelingslanden dat de rijkeren en de middenklasse marginale staatssteun voor de allerarmsten als iets negatiefs zien als in "Ze krijgen een (krot van een) woning en dan klagen ze nog".

In landen die geen vangnet kennen kun je ondernemer zijn of een goede baan hebben en van dag één op dag geraakt worden door een medeweggebruiker en arbeidsongeschikt raken. Afhankelijk van hoe je situatie eruit ziet of hoe je contract eruit ziet zal je in het beste geval nog een paar maanden tot een jaar 50% van je salaris krijgen maar daarna zit je als arbeidsongeschikte min of meer in een vacuum richting de dood. In dat vacuum mag je hopen dat je familie je rekeningen kan betalen. Jij was de kinderbijslag want de staat kent zoiets niet tenzij je letterlijk bijna op straat woont en men het straatbeeld voor de rijkeren wat wil opruimen. Dus als je vrouw niet werkt en voor de kinderen zorgt zal zij die rol van jou moeten overnemen tegen een lager inkomen. Als je vrouw ook niet meer kan werken moet je weer bij de familie aankloppen. En door de bril van de familie bekeken is dit een ongewenste last die omdat men gelovig is maar opvangt onder het mom van naastenliefde waarin de kerk predict dat als je maar genoeg gelooft alles wel in orde komt.

In dit scenario verdwijnt de
vrijheid van drie partijen en dit soort cliffhanger-maatschappijen zijn er veel. In Nederland verbaast het me weinig dat zoveel mensen ongelovig zijn maar in dit soort maatschappijen verbaast het me weinig dat het geloof en bijgeloof 'het' ankerpunt zijn. Je hebt betaalbare beunhazen versus peperdure bedrijven en geen inboedelverzekering omdat zoiets als zekerheid dat er een goed dak opzit en dat je spullen vergoed worden alleen voor de hoogste inkomens is weggelegd. Mensen bidden dat het huis niet overstroomt, dat er geen brand uitbreekt en het allemaal wel meevalt, in zekere zin is het geloof daar een filler voor wat er daar niet aan zekerheid aanwezig is.

Mijn vragen
Deugt het huidige Nederlandse systeem? Wat moet er evt anders

Welke belang(en) hebben religieuze politieke partijen bij het behouden van de verzorgingsstaat? Jaag je mensen de kerk er mee uit?

Als de verzorgingsstaat het ene uiterste is en totale overleving het andere, waar misschien ook wel voordelen aanzitten. Welk land heeft in dat geval de beste "mix"?

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 20-02-2018 17:13:39 ]
  dinsdag 20 februari 2018 @ 17:35:43 #2
242879 Onnoman
The On And Only
pi_177325371
rijkswaterstaat
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  dinsdag 20 februari 2018 @ 17:36:21 #3
242879 Onnoman
The On And Only
pi_177325382
weet jij waar het gebouw van Rijkswaterstaat?
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  dinsdag 20 februari 2018 @ 17:38:33 #4
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_177325417
Wat er misschien anders moet is mensen al van jongs af aan beter informeren over hoe belangrijk de verzorgingsstaat is. Dat de sociale zekerheid en (collectieve) zorg voor veiligheid, stabiliteit, en welvaart zorgt. Als mensen aan uitkeringen denken, dan denken velen automatisch aan criminele mocros en tokkies die niet willen werken en frauderen.

Terwijl er bijvoorbeeld in de bijstand een gigantische groep zit die echt niet kunnen werken. Ze voldoen niet aan de (hoge) eisen van een werkgever. Dus mensen die echt iets mankeren, daar wordt niet genoeg bij stilgestaan. Deze groep wordt nu trouwens ook uitgebuit als gevolg van de lachwekkende participatie wet.

Maar het helpt natuurlijk niet mee als je massaal kansloze mensen uit Afrika en het Midden Oosten hier laat blijven, waarvan je van tevoren al weet dat het gros nooit zal gaan werken. Dat is een enorm probleem.

Weet niet welk land de beste "mix" heeft, maar ik vind Noorwegen het land waar elk land een voorbeeld aan mag nemen. Noorwegen staat ook op nummer 1 in de meeste lijstjes.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_177325452
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 17:36 schreef Onnoman het volgende:
weet jij waar het gebouw van Rijkswaterstaat?
In de Rijkswaterstraat
  dinsdag 20 februari 2018 @ 17:41:11 #6
242879 Onnoman
The On And Only
pi_177325474
quote:
15s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 17:40 schreef Beathoven het volgende:

[..]

In de Rijkswaterstraat
nee.. in water
ook wel rijkswater
daar staat rijkswater
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_177325645
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 17:38 schreef Harvest89 het volgende:
Wat er misschien anders moet is mensen al van jongs af aan beter informeren over hoe belangrijk de verzorgingsstaat is. Dat de sociale zekerheid en (collectieve) zorg voor veiligheid, stabiliteit, en welvaart zorgt. Als mensen aan uitkeringen denken, dan denken velen automatisch aan criminele mocros en tokkies die niet willen werken en frauderen.
Point.

quote:
Terwijl er bijvoorbeeld in de bijstand een gigantische groep zit die echt niet kunnen werken. Ze voldoen niet aan de (hoge) eisen van een werkgever. Dus mensen die echt iets mankeren, daar wordt niet genoeg bij stilgestaan. Deze groep wordt nu trouwens ook uitgebuit als gevolg van de lachwekkende participatie wet.

Maar het helpt natuurlijk niet mee als je massaal kansloze mensen uit Afrika en het Midden Oosten hier laat blijven, waarvan je van tevoren al weet dat het gros nooit zal gaan werken. Dat is een enorm probleem.
De reden dat ik de verzorgingsstaat een pre vind is met name dat je anderen hun vrijheid niet ontneemt.

Laten we zeggen dat ik je broer ben (wat je niet mag hopen) en mij overkomt iets. In een arm land zou ik je figuurlijk om de nek hangen op financieel gebied of als jij niet wil de ouders die misschien een klein pensioen hebben. Kortom je komt op straat of je melkt anderen uit onder t mom van 'het is familie'. Als je de verzorgingsstaat wegtrekt is het eerste wat je krijgt dat iedereen weer fysiek voor iedereen moet zorgen. Klinkt op papier leuk maar in de praktijk ben je gewoon als 2e partij je vrijheid kwijt.

quote:
Weet niet welk land de beste "mix" heeft, maar ik vind Noorwegen het land waar elk land een voorbeeld aan mag nemen. Noorwegen staat ook op nummer 1 in de meeste lijstjes.
Noorwegen is vooral heel rijk en men heeft 2 of 2,5x zoveel koopkracht, maar wat is er beter qua vangnet daar? Nooit in verdiept eigenlijk. Ik heb wel wat Noorse kennissen maar nooit naar gevraagd...
  dinsdag 20 februari 2018 @ 18:24:26 #8
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_177326184
Is Noorwegen dan geen mooie maatstaf m.b.t. welke staat wenselijk is? Als mensen daar het gelukkigst zeggen te zijn?

Een overlevingsstaat zoals de V.S. vind ik het voorbeeld hoe het niet moet. Geen enkel vangnet, geen respect voor diegenen die het niet redden. Nederland was het andere uiterste (nu minder): hier kun je nogal eens tussen de mazen doorglippen en misbruik maken van de voorzieningen.
Misschien is het wel een teken van beschaving, hoe een land omgaat met de zwakkeren.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 19:43:48 #9
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_177327551
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 17:06 schreef Beathoven het volgende:

Persoonlijk krijg ik steeds meer de indruk dat men nu van een generatie is die de verzorgingsstaat als iets negatiefs ziet en mensen die iets meer op de verzorging teren als profiteurs zien,
Dat komt omdat half NL de propaganda van de Telegraaf serieus neemt.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 20 februari 2018 @ 19:46:18 #10
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_177327616
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 17:35 schreef Onnoman het volgende:
rijkswaterstaat
Als je nou niet serieus wil reageren, reageer dan niet.
:r :r
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
  dinsdag 20 februari 2018 @ 19:47:36 #11
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_177327647
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 17:06 schreef Beathoven het volgende:
Persoonlijk krijg ik steeds meer de indruk dat men nu van een generatie is die de verzorgingsstaat als iets negatiefs ziet en mensen die iets meer op de verzorging teren als profiteurs zien, misschien is dat zelfs altijd wel zo geweest. Je ziet dat bepaalde mate ook in ontwikkelingslanden dat de rijkeren en de middenklasse marginale staatssteun voor de allerarmsten als iets negatiefs zien als in "Ze krijgen een (krot van een) woning en dan klagen ze nog".
Dit is dus precies wat de VVD wil dat je ziet en denkt.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
  dinsdag 20 februari 2018 @ 19:48:37 #12
242879 Onnoman
The On And Only
pi_177327669
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 19:46 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Als je nou niet serieus wil reageren, reageer dan niet.
:r :r
kom naar buiten dan.. gaan we een potje knokken
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  dinsdag 20 februari 2018 @ 19:48:42 #13
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_177327673
Maar een en ander is natuurlijk afgebroken omdat volgens het Neoliberalisme in de bv Nederland iedere inwoner een werknemer en consument is die rendement op moet leveren.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 20 februari 2018 @ 19:49:30 #14
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_177327691
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 19:48 schreef Onnoman het volgende:

[..]

kom naar buiten dan.. gaan we een potje knokken
Bitchfight! :9~
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_177327719
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 18:24 schreef Boca_Raton het volgende:
Is Noorwegen dan geen mooie maatstaf m.b.t. welke staat wenselijk is? Als mensen daar het gelukkigst zeggen te zijn?

Een overlevingsstaat zoals de V.S. vind ik het voorbeeld hoe het niet moet. Geen enkel vangnet, geen respect voor diegenen die het niet redden. Nederland was het andere uiterste (nu minder): hier kun je nogal eens tussen de mazen doorglippen en misbruik maken van de voorzieningen.
Misschien is het wel een teken van beschaving, hoe een land omgaat met de zwakkeren.
Je kunt overal in theorie wel misbruik van maken en echte rotte appels zullen er altijd en in ieder systeem zijn. Zo waren er Hollywood acteurs die bijen gingen houden om subsidiepotjes leeg te trekken.

Maar misbruik maken en ergens recht op hebben (wat door anderen als misbruik wordt gezien) zijn ook weer twee verschillende dingen. Een heleboel Nederlanders "voelen" dat er misbruik wordt gemaakt en projecteren dat maar in de leegte. Maar in de praktijk is het vrij lastig om echt iets vol te misbruiken. Als je in de bijstand wil moet je eerst je eigen vermogen opeten, niemand die zo gek is. Tenzij je echt in de problemen zit en zoiets nodig is, in dat geval is een uitkering weer te rechtvaardigen.
pi_177330497
Ik zie niet goed in wat er positiever is aan een verzorgingsstaat t.o.v. een participatiestaat. (Niet dat het per definitie anders is) En dan moet men niet aankomen met "ja maar sommigen kunnen niet participeren". Ten eerste kan dat wel degelijk (uitzonderingen daargelaten) en ten tweede is dat ook helemaal de bedoeling niet. In een verzorgingsstaat wordt ook niet iedereen verzorgd. Het wordt een soort drogreden: ja maar denk aan die mensen die gehandicapt zijn, of ziek. Zij moeten gewoon participeren voor zover dat mogelijk is. Als dat niet goed mogelijk is, voldoen zij nog steeds aan die eis.

Ik vind het heel terecht dat men afstand neemt van het idee dat een verzorgingsstaat ook echt moet verzorgen. Het lijkt me gezond dat men zoveel mogelijk gepusht wordt om aan zelfontplooiing te doen.
pi_177330738
Er is weinig mis met het Nederlandse systeem en hoe dat bedoelt is, maar het is te goed mogelijk om er misbruik van te maken. Er is ook te weinig ruimte voor mensen die wel iets kunnen, maar niet voor 100%, om daar invulling aan te geven.

De relatie met het geloof zie ik niet zo en lijkt me ook niet heel interessant tbh. (Of ik mis iets)?
  dinsdag 20 februari 2018 @ 22:59:30 #18
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_177334230
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 17:06 schreef Beathoven het volgende:
In landen die geen vangnet kennen kun je ondernemer zijn of een goede baan hebben en van dag één op dag geraakt worden door een medeweggebruiker en arbeidsongeschikt raken. Afhankelijk van hoe je situatie eruit ziet of hoe je contract eruit ziet zal je in het beste geval nog een paar maanden tot een jaar 50% van je salaris krijgen maar daarna zit je als arbeidsongeschikte min of meer in een vacuum richting de dood.
Hoewel dit wel wat cru is, denk ik dat een ondernemer in Nederland bij arbeidsongeschiktheid, gegeven de hoge prijzen voor een AOV, ook het bokje is. Een werknemer heeft in Nederland dan doorgaans een paar jaar (!) een doorbetaald salaris en niet zo gek lang geleden was de WAO een manier om een hele hoop mensen gedeeltelijk afgekeurd thuis te laten zitten met een salaris dat redelijk in de buurt kwam van 75% van een vroeger inkomen. Begrijp me goed, ik ben best voor wat basale solidariteit, maar waarom zouden burgers jou een salaris moeten garanderen omdat je ooit (voor het noodlot je trof) een riant salaris genoot?

In de basis is solidariteit goed, maar in het huidige stelsel is wel een heel groot deel van Nederland afhankelijk van de solidariteit van een ander. Voor elke euro die er aan extra herverdeling nodig is, zijn de marginale kosten 50 cent. Als je 10 euro meer belasting gaat betalen, dan kost de verzorgingsstaat 5 euro en de rest gaat dan naar een veelheid aan begunstigden, van mensen met een afbetaalde woning, tot mensen die een riant inkomen genoten voordat ze werden afgekeurd, tot mensen die in de bijstand sappelen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 23:00:19 #19
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_177334256
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 18:24 schreef Boca_Raton het volgende:
Is Noorwegen dan geen mooie maatstaf m.b.t. welke staat wenselijk is? Als mensen daar het gelukkigst zeggen te zijn?
Lastig wel, om het Noorse systeem te kopiëren.
Dan heb je namelijk behoorlijk veel olie nodig. Willen wij doorboren in Groningen?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 23:20:13 #20
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_177334693
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 21:18 schreef Mr.Major het volgende:
En dan moet men niet aankomen met "ja maar sommigen kunnen niet participeren". Ten eerste kan dat wel degelijk (uitzonderingen daargelaten)
_O-
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_177335387
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 21:18 schreef Mr.Major het volgende:
Ik zie niet goed in wat er positiever is aan een verzorgingsstaat t.o.v. een participatiestaat. (Niet dat het per definitie anders is) En dan moet men niet aankomen met "ja maar sommigen kunnen niet participeren". Ten eerste kan dat wel degelijk (uitzonderingen daargelaten) en ten tweede is dat ook helemaal de bedoeling niet.
Participatiestaat is in de kern volgens mij gewoon een nieuwe noemer voor hetzelfde product. Uiteindelijk vind ik de naam verzorgingsstaat de lading wat beter dekken. Niet iedereen is in staat om te participeren, maar het idee is dat degenen die er voor even of langere tijd buiten vallen iig een dak boven hun hoofd hebben, kunnen eten en hun kinderen naar school kunnen laten gaan. De kinderen van arbeidsongeschikten in andere landen zijn gezegend of gedupeerd, afhankelijk van de rijkdom van de familie waarin ze opgroeien. In Nederland kan ieder kind hetzelfde traject doorlopen. Dat is goed.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 21-02-2018 00:12:28 ]
pi_177335408
quote:
15s.gif Op diinsdag 20 februari 2018 23:00 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Lastig wel, om het Noorse systeem te kopiëren.
Dan heb je namelijk behoorlijk veel olie nodig. Willen wij doorboren in Groningen?
Maar de olie zegt weer niks over het systeem. Wat is er zo goed of zoveel beter aan het Noorse vangnet? Als het beter is dan het Nederlandse dan wil men dat in Nederland echt niet invoeren met alle kritiek op dit systeem.
  woensdag 21 februari 2018 @ 00:15:39 #23
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_177335469
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 00:06 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Maar de olie zegt weer niks over het systeem. Wat is er zo goed of zoveel beter aan het Noorse vangnet? Als het beter is dan het Nederlandse dan wil men dat in Nederland echt niet invoeren met alle kritiek op dit systeem.
Geld zegt wel iets over het systeem. Ze kunnen in Somalie nog zo reikhalzend naar het Noorse systeem kijken, als je de centen mist om voor je medeburgers te zorgen krijg je geen verzorgingsstaat van de grond. Even los van of het Noorse systeem een walhalla is.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_177335730
quote:
15s.gif Op woensdag 21 februari 2018 00:15 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Geld zegt wel iets over het systeem. Ze kunnen in Somalie nog zo reikhalzend naar het Noorse systeem kijken, als je de centen mist om voor je medeburgers te zorgen krijg je geen verzorgingsstaat van de grond. Even los van of het Noorse systeem een walhalla is.
op die fiets. Tel daarbij op dat in landen waar het mogelijk zou zijn je poreuze wetten hebt met slechte handhaving waarbinnen politici op het speelveld dat ze hebben er vaak voor zorgen dat ze met name er zelf privé beter van worden. Een gekozen burgemeesterspost bemachtigen is daar soms een jackpot. Lekker met de armen overelkaar zitten, de stad laten verslonzen en ergens anders het geld parkeren. Om over de landelijke schaal nog maar te zwijgen.
  woensdag 21 februari 2018 @ 01:39:59 #25
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_177335909
quote:
15s.gif Op woensdag 21 februari 2018 00:15 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Geld zegt wel iets over het systeem. Ze kunnen in Somalie nog zo reikhalzend naar het Noorse systeem kijken, als je de centen mist om voor je medeburgers te zorgen krijg je geen verzorgingsstaat van de grond. Even los van of het Noorse systeem een walhalla is.
Het Noorse systeem is hier ook haalbaar, het is een kwestie van inrichten.

Je moet bijvoorbeeld dan niet de dividendbelasting gaan afschaffen, dan wordt het iets moeilijker natuurlijk.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')