abonnement Unibet Coolblue
pi_177326118
waar blijft je zwangerschap foto?
pi_177326139
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 18:07 schreef Aloulu het volgende:
Als opa en oma alleen nog in het buitenland zijn geboren. Dus beide ouders in NL vanaf hun jeugd, spreken onderling dan ook NLs en voor hun kinderen – derde generatie – is NLs de moedertaal.

Bij Marokkanen is dit al flink in gang gezet. Bij Turken minder als bij de mgharba. Het is een normaal gevolg van migratie overigens. Enige wat het enigszins zou kunnen tegenhouden is als men veel trouwt met landgenoten uit land van herkomst. Dan begint dat proces opnieuw.
Ja, begrijp niet waarom bij Turken niet. Nou ja, die praten gewoon Turks al zijn ze derde generatie. Zal het te maken hebben met nationalisme?
pi_177326146
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 18:20 schreef tailfox het volgende:
waar blijft je zwangerschap foto?
Bied je je hulp aan?
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
pi_177326153
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 18:22 schreef marsan het volgende:

[..]

Bied je je hulp aan?
ja *O*
pi_177326159
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 18:22 schreef tailfox het volgende:

[..]

ja *O*
ik zeg doen
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
pi_177326242
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 18:23 schreef marsan het volgende:

[..]

ik zeg doen
eigenlijk ook hulp bij de zwangerschap he
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
pi_177327452
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 13:40 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Ik zie zelfs jonge gemengde stelletjes met kinderen, met Nederlandse vrouw en Marokkaanse man waarbij de man nog in het Arabisch tegen zijn kinderen loopt te praten :')
Wat is er erg aan tweetalig opvoeden?
pi_177327808
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 18:21 schreef Maghrebijnse het volgende:
Ja, begrijp niet waarom bij Turken niet. Nou ja, die praten gewoon Turks al zijn ze derde generatie. Zal het te maken hebben met nationalisme?
Ja zal wel volksaard zijn. Sowieso ken ik in NL geen minderheidsgroep die nationalistischer dan Turken zijn. Volgens mij zijn Marokkaanse berbers (grootste groep in NL) al helemaal niet nationalistisch. Arabieren wel iets meer ook vergeleken bij Turken helemaal niet ;(
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
  dinsdag 20 februari 2018 @ 20:02:09 #59
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_177327954
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 19:39 schreef Bilmiyorum_ het volgende:

[..]

Wat is er erg aan tweetalig opvoeden?
Niks hoor. Alleen worden het meestal twee gebroken talen ipv een vloeiend.
pi_177327989
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:02 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Niks hoor. Alleen worden het meestal twee gebroken talen ipv een vloeiend.
Bron?
  dinsdag 20 februari 2018 @ 20:04:55 #61
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_177328019
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:03 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Bron?
Alle Marokkanen waar je drie generaties verder nog steeds aan kan horen dat het Marokkanen zijn.
pi_177328023
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:02 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Niks hoor. Alleen worden het meestal twee gebroken talen ipv een vloeiend.
Ik spreek beter Nederlands dan menigeen.

Mijn Turks is daarentegen is bagger. Om te janken.

Wat was uw punt ook al weer?
pi_177328055
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:04 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Alle Marokkanen waar je drie generaties verder nog steeds aan kan horen dat het Marokkanen zijn.
Ik kreeg vorige keer een opmerking van mijn manager:

Wat spreek je goed Nederlands, ik hoor niet dat je een allochtoon bent.


Ik: :')
pi_177328189
Sommige tokkie Hollanders ook. Te dom om te poepen.
  User die overal opduikt 2022 dinsdag 20 februari 2018 @ 20:12:45 #65
186611 Haags
pi_177328246
3 of 4
Zonder wrijving geen glans
pi_177328380
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:04 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Alle Marokkanen waar je drie generaties verder nog steeds aan kan horen dat het Marokkanen zijn.
Als je die eentalig Nederlands op zou voeden, nemen die straattaal nog steeds over van elkaar. Er zijn ook Nederlanders die met zo'n accent praten.
pi_177328471
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 19:56 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Ja zal wel volksaard zijn. Sowieso ken ik in NL geen minderheidsgroep die nationalistischer dan Turken zijn. Volgens mij zijn Marokkaanse berbers (grootste groep in NL) al helemaal niet nationalistisch. Arabieren wel iets meer ook vergeleken bij Turken helemaal niet ;(
Jarenlange onderdrukking heeft het nationalisme gesmoord, maar je ziet wel meer en meer dat het Berbers nationalisme terug komt. Zie ook bijvoorbeeld heel veel op bruiloften dat men kiest voor Berbers kledingdracht en ook zag ik in de Sahara dat men daar heel trots is op de Noord-Afrikaanse geschiedenis.

Marokkanen, Algerijnen en Tunesiërs kunnen wat dat betreft nog wat van de Turken opsteken. Hoe ga jij dat later doen met je kids? Thuis gewoon het Maghrebijns-Arabisch praten?

quote:
Ik heb allemaal boeken over de geschiedenis van Noord-Afrika, cultuur daarvan en de verschillende religies. Ben echt van plan de kinderen dagelijks op een speelse wijze ze dingen te leren over Noord-Afrika. En elke zomer sowieso naar Marokko en rondreizen en ze dan de verschillende culturen leren.


[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2018 20:22:46 ]
pi_177328490
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:17 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Als je die eentalig Nederlands op zou voeden, nemen die straattaal nog steeds over van elkaar. Er zijn ook Nederlanders die met zo'n accent praten.
Heeft ook niks te maken met tweetaligheid.
pi_177328823
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:20 schreef Maghrebijnse het volgende:
Jarenlange onderdrukking heeft het nationalisme gesmoord, maar je ziet wel meer en meer dat het Berbers nationalisme terug komt. Zie ook bijvoorbeeld heel veel op bruiloften dat men kiest voor Berbers kledingdracht en ook zag ik in de Sahara dat men daar heel trots is op de Noord-Afrikaanse geschiedenis.
Dat zie ik ook bij Nederlandse Marokkanen (berbers). Meer uitdragend en uitsprekend van die identiteit. Alleen mis je met het berbers gewoon dat het geen geschreven taal is, enkel mondeling. Dat is heel belangrijk zeker om het in het buitenland door te geven. Als je het niet ook veel op tv hoort en/of om je heen kan het wel je moedertaal zijn maar blijft het een "huis-tuin-keukentaal".

quote:
Marokkanen, Algerijnen en Tunesiërs kunnen wat dat betreft nog wat van de Turken opsteken. Hoe ga jij dat later doen met je kids? Thuis gewoon het Maghrebijns-Arabisch praten?
Ja je weet dat mijn vrouw niet uit NL komt dus wij spreken automatisch Arabisch thuis.
En zodoende zal ons dochtertje dat ook meekrijgen. Ik vind het wel belangrijk dat ze ook van kleins af aan "fos7a Arabisch" wat basis meekrijgen; geen grammatica perse maar wel vocabulair. Dat heb ik ook gehad en helpt enorm. Het NLs zal ik actief meegeven zodra ze naar school gaat, dus ook met haar boekjes lezen in het NLs enzo. Of eigenlijk creche als ze dan echt in een NLse omgeving terecht komt.

Ik vind de taal belangrijk maar dat nationalisme qua land betreft hoeft helemaal niet van mij. Zal op dat gebied ook weinig meegeven.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_177329060
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:33 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Dat zie ik ook bij Nederlandse Marokkanen (berbers). Meer uitdragend en uitsprekend van die identiteit. Alleen mis je met het berbers gewoon dat het geen geschreven taal is, enkel mondeling. Dat is heel belangrijk zeker om het in het buitenland door te geven. Als je het niet ook veel op tv hoort en/of om je heen kan het wel je moedertaal zijn maar blijft het een "huis-tuin-keukentaal".

[..]

Ja je weet dat mijn vrouw niet uit NL komt dus wij spreken automatisch Arabisch thuis.
En zodoende zal ons dochtertje dat ook meekrijgen. Ik vind het wel belangrijk dat ze ook van kleins af aan "fos7a Arabisch" wat basis meekrijgen; geen grammatica perse maar wel vocabulair. Dat heb ik ook gehad en helpt enorm. Het NLs zal ik actief meegeven zodra ze naar school gaat, dus ook met haar boekjes lezen in het NLs enzo. Of eigenlijk creche als ze dan echt in een NLse omgeving terecht komt.

Ik vind de taal belangrijk maar dat nationalisme qua land betreft hoeft helemaal niet van mij. Zal op dat gebied ook weinig meegeven.
Ja, blij dat de onderdrukking van Berbers minder wordt. Ik dacht me te menen dat er wel een geschreven taal is: het Tifinagh? Maar goed, dan zit je nog met allerlei verschillen soorten Berbers die elk weer een ander dialect spreken. Spreken ze in Tunesië nog Berbers of gewoon helemaal niet meer?

Oh ja, was me even ontgaan. Dat is wel fijn en een voordeel voor de kinderen! Ik zie het ook echt als een dikke pluspunt dat mijn man geboren en getogen is in vaderland en dus vloeiend Marokkaans spreekt. Allemaal beter voor mijn toekomstige kindjes.

Waarom vind je het fos7a belangrijk, vanwege het lezen en bestuderen van de Koran?
pi_177329340
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:40 schreef Maghrebijnse het volgende:
Ja, blij dat de onderdrukking van Berbers minder wordt. Ik dacht me te menen dat er wel een geschreven taal is: het Tifinagh? Maar goed, dan zit je nog met allerlei verschillen soorten Berbers die elk weer een ander dialect spreken. Spreken ze in Tunesië nog Berbers of gewoon helemaal niet meer?
Volgens mij niet meer. Op internet weleens gelezen dat nog enkele tienduizenden zijn in bepaalde dorpen in het Zuiden. Maar in de realiteit nog nooit gehoord dat mensen het ook echt spraken. Als dat al zo is zullen het enkel de ouderen zijn. Op een gegeven moment zijn het te weinig sprekers om een taal nog echt levendig te houden.

quote:
Waarom vind je het fos7a belangrijk, vanwege het lezen en bestuderen van de Koran?
Ja dat zeker. En omdat fos7a de sleutel is tot communiceren met andere Arabieren (dialecten).
Al 7anout ghadi gaat een Egyptenaar of Irakees niet begrijpen. Al-Dokaan honak wel.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_177329497
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:48 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Volgens mij niet meer. Op internet weleens gelezen dat nog enkele tienduizenden zijn in bepaalde dorpen in het Zuiden. Maar in de realiteit nog nooit gehoord dat mensen het ook echt spraken. Als dat al zo is zullen het enkel de ouderen zijn. Op een gegeven moment zijn het te weinig sprekers om een taal nog echt levendig te houden.

[..]

Ja dat zeker. En omdat fos7a de sleutel is tot communiceren met andere Arabieren (dialecten).
Al 7anout ghadi gaat een Egyptenaar of Irakees niet begrijpen. Al-Dokaan honak wel.
Apart dat het in Tunesië helemaal verdwenen is, daar waar in Marokko overal nog wel Berbers gesproken wordt. Hoor in de stad waar ik vandaan kom ook altijd wel mensen in Berbers praten, maar ook zodra ik richting het zuiden ga: ze spreken overal alleen maar berbers in de dorpen en kleine steden. Heel mooi om te zien/horen.

Hahaha, maar wij hebben dan ook een gruwelijke taal. Aparte woorden ook. _O- Arabieren nemen ook de moeite niet om ons dialect te verstaan, maar verwachten altijd andersom dat wij ze maar kunnen verstaan.
  Moderator dinsdag 20 februari 2018 @ 20:52:32 #73
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_177329498
Wat een kuttopic is dit geworden
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_177329509
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:52 schreef Plompzakker het volgende:
Wat een kuttopic is dit geworden
Kouwed. Yallah, tla3.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2018 20:53:02 ]
  Moderator dinsdag 20 februari 2018 @ 20:54:04 #75
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_177329550
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:52 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Kouwed. Yallah, tla3.
Is dat een random gegenereerd wachtwoord?
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')