abonnement Unibet Coolblue
pi_177315810
Prachtig bericht hoor,
maar ik vind dat de fietsers zichzelf niet gedragen. Daar moet wat aan gebeuren!
Idioten die anderen geen ruimte geven en door rood fietsen en lopen te schelden en tieren op anderen. Laten we daar iets aan doen!


ANWB: Fietspad moet veiliger, het is tijd voor een wake-upcall

De ANWB wil dat gemeenten gaan zorgen voor veiliger fietspaden. Per gemeente moet volgens ANWB-baas Frits van Bruggen ook bekeken worden of er meer 30-kilometerzones bij kunnen komen.
Marcia Nieuwenhuis 20-02-18, 03:00 Laatste update: 08:13


Ver­keers­vei­lig­heid is in de vergetelheid geraakt
Frits van Bruggen, hoofddirecteur ANWB

Die oproep doet hoofddirecteur van de ANWB Frits van Bruggen vandaag in een interview in deze krant. ,,Verkeersveiligheid is in de vergetelheid geraakt. We merken onvoldoende urgentie in de gemeenteraden. Het is tijd voor een wake-upcall.''

Uit een onderzoek onder ruim 22.000 ANWB-leden blijkt dat 27 procent van de achterban zich onveilig voelt op de fiets. Fietsers voelen zich het onveiligst in de grote steden. Amsterdam komt als slechtste uit de bus: 44 procent voelt zich daar onveilig op de fiets.

Ook in Delft (37 procent), Maastricht (36 procent), Utrecht (35 procent) en Den Haag (34 procent) voelt meer dan een derde zich niet veilig in het verkeer op de tweewieler. Steden als Zwolle, Lelystad en Almere scoren het best: daar voelt ruim 80 procent zich veilig op de fiets.
Veiligheid

De ANWB roept vandaag de kandidaat-gemeenteraadsleden van 28 grote gemeenten in Nederland op aandacht te vragen voor de veiligheid van de fietsers. ,,Wij willen graag met de gemeente in gesprek over mogelijke oplossingen van de knelpunten'', zo staat er te lezen.

Gemeenten mogen daarbij volgens de ANWB-topman omstreden maatregelen niet uit de weg gaan. ,,We moeten per stad en dorp bekijken of er 30-kilometerzones bij moeten komen.'' Op de vraag of hij niet bang is daarmee automobilisten – waarvoor de ANWB ook de belangenbehartiger is – tegen zich in het harnas te jagen, antwoordt hij: ,,Meer 30-kilometerzones, daar zal niet iedere autobezitter blij mee zijn. Daar zullen we ook discussie over krijgen. Maar het gaat niet om autootje pesten of fietsen pesten, het gaat om de veiligheid.''


Bron: https://www.ad.nl/binnenl(...)ake-upcall~aca5a92d/
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_177315825
Je klinkt een beetje zoutig, ts. Was er gestrooid vanmorgen?
pi_177315965
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:06 schreef LurkJeRot het volgende:
Je klinkt een beetje zoutig, ts. Was er gestrooid vanmorgen?
Ik was vanmorgen lopend. Maar ik moet vanmiddag boodschappen doen, dat doe ik vaker op de fiets, en dan is het altijd hommeles. Ik krijg vanavond mensen op bezoek om voetbal te kijken.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_177315978
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:15 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ik was vanmorgen lopend. Maar ik moet vanmiddag boodschappen doen, dat doe ik vaker op de fiets, en dan is het altijd hommeles. Ik krijg vanavond mensen op bezoek om voetbal te kijken.
Gezellig.
pi_177315983
Het een sluit het ander niet uit natuurlijk.
Weet precies waar je op doelt qua fietsers die de regels aan hun laars lappen maar het er zijn ook enorm veel situaties waar je als fietser je in een voorrangspositie begeeft maar enorm op je tellen moet letten om niet voor je sodemieter gereden te worden.

Slecht verlichtte rotondes, voorrangswegen. Met name in het donker moet je echt goed opletten want sommige automobilisten kijken gewoon niet of de zichtbaarheid is enorm matig. Ik pleit voor verlichting en sensoren in de weg die aangeven of er een fietser aankomt op gevaarlijke punten. Ook smalle wegen zonder fietspad zijn een probleem met het enorm toegenomen wegverkeer.
blablablabla
pi_177315987
quote:
17s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:16 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

Gezellig.
Ja altijd!
Gehaktballetjes maken vanavond, biertje erbij, gaat helemaal goed komen.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_177316055
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:17 schreef Elan het volgende:
Het een sluit het ander niet uit natuurlijk.
Weet precies waar je op doelt qua fietsers die de regels aan hun laars lappen maar het er zijn ook enorm veel situaties waar je als fietser je in een voorrangspositie begeeft maar enorm op je tellen moet letten om niet voor je sodemieter gereden te worden.

Slecht verlichtte rotondes, voorrangswegen. Met name in het donker moet je echt goed opletten want sommige automobilisten kijken gewoon niet of de zichtbaarheid is enorm matig. Ik pleit voor verlichting en sensoren in de weg die aangeven of er een fietser aankomt op gevaarlijke punten. Ook smalle wegen zonder fietspad zijn een probleem met het enorm toegenomen wegverkeer.
Zorgen dat je verlichting in orde is, voor en achter, scheelt heel veel. Alhoewel de voorlamp soms best wel instabiel is, dat valt me wel tegen.
Ik heb ook zo'n geel hesje gekocht, valt enorm op. Kost maar een scheet bij de Action.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_177316138
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:23 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Zorgen dat je verlichting in orde is, voor en achter, scheelt heel veel. Alhoewel de voorlamp soms best wel instabiel is, dat valt me wel tegen.
Ik heb ook zo'n geel hesje gekocht, valt enorm op. Kost maar een scheet bij de Action.
Klopt. ik zie regelmatig negers met een zwarte jas donkere fiets zonder verlichting rijden dat is echt levensgevaarlijk. Zouden ze wel wat strenger op mogen controleren ook.
blablablabla
pi_177316204
Verder mag hier en daar de asfaltering of stoeplegging wat beter. Soms dan rommel je gewoon echt over die tegels heen en is het afwachten wanneer zo ding omhoog gaat steken.

Verder valt me op dat lang niet iedereen zijn hand uitsteekt bij het afslaan, dus wat ik wil zeggen, als je over veiligere fietspaden hebt, mag je als fietser ook wel je hand in eigen boezem steken.
Laten we maar even zwijgen over die lollige vaders op bakfietsen die blijkbaar alles mogen op het fietspad als het gevolg van hun zaadproductie in de bak zit.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_177316248
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:23 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Zorgen dat je verlichting in orde is, voor en achter, scheelt heel veel. Alhoewel de voorlamp soms best wel instabiel is, dat valt me wel tegen.
Ik heb ook zo'n geel hesje gekocht, valt enorm op. Kost maar een scheet bij de Action.
Daar ga ik toch echt niet mee fietsen. Ongeacht de hoeveelheid verorberde gehaktballen en bier.

Er zijn grenzen. _O-
  dinsdag 20 februari 2018 @ 10:41:13 #11
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177316327
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:35 schreef Elzies het volgende:

[..]

Daar ga ik toch echt niet mee fietsen. Ongeacht de hoeveelheid verorberde gehaktballen en bier.

Er zijn grenzen. _O-
Achterlijk eigenlijk, dat de overheid miljoenen zou moeten investeren in mensen die hun eigen leven nog geen euro waard vinden.
And so is the past
  dinsdag 20 februari 2018 @ 10:43:51 #12
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177316384
Zichtbaarheid heeft ook te maken met bermbeheer. Als het onkruid een meter hoog staat zie je fietsverlichting niet.
Gaat over verlichting van obstakels en onderhoud.
Onduidelijke voorrangssituaties, vooral op rotondes. Slecht afgestelde verkeerslichten. Fietsstroken "aan de verkeerde kant van de weg". Te smalle wegen voor te veel fietsverkeer. Etc.
Mag inderdaad weer eens aandacht krijgen.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 10:43:53 #13
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_177316386
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:35 schreef Elzies het volgende:

[..]

Daar ga ik toch echt niet mee fietsen. Ongeacht de hoeveelheid verorberde gehaktballen en bier.

Er zijn grenzen. _O-
In het donker maakt dat toch niet uit.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_177316436
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:43 schreef ShevaJB het volgende:

[..]

In het donker maakt dat toch niet uit.
Jawel, de hesjes zijn reflecterend. In de tijd dat ik een auto had, was ik enorm blij met zulke fietsers. Je ziet ze namelijk al op flinke afstand, het licht van de autokoplampen laten die hesjes fel oplichten. Volgens mij scheelt dat heel veel verkeersongelukken per jaar.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 10:46:56 #15
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_177316448
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:46 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Jawel, de hesjes zijn reflecterend. In de tijd dat ik een auto had, was ik enorm blij met zulke fietsers. Je ziet ze namelijk al op flinke afstand, het licht van de autokoplampen laten die hesjes fel oplichten. Volgens mij scheelt dat heel veel verkeersongelukken per jaar.
Ik bedoel dat het niet uitmaakt dat je voor lul fietst met zo'n debiel hesje aan als niemand je herkent in het donker.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
  dinsdag 20 februari 2018 @ 10:48:56 #16
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177316475
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:46 schreef ShevaJB het volgende:

[..]

Ik bedoel dat het niet uitmaakt dat je voor lul fietst met zo'n debiel hesje aan als niemand je herkent in het donker.
Denken dat je relevant genoeg bent om voor lul te kunnen staan. :').
And so is the past
pi_177316480
Over Amsterdam kan ik niet meepraten maar echt heel veel fietsers hebben belabberde verlichting. Zo'n minilampje van Action zie ik helemaal niet. Dan moet ik keihard remmen wanneer ik een fietser zie op 10 meter afstand
  dinsdag 20 februari 2018 @ 10:50:19 #18
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_177316499
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:48 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Denken dat je relevant genoeg bent om voor lul te kunnen staan. :').
Jij niet dan?
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_177316513
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:46 schreef ShevaJB het volgende:

[..]

Ik bedoel dat het niet uitmaakt dat je voor lul fietst met zo'n debiel hesje aan als niemand je herkent in het donker.
Je lult wel anders als je onder een auto ligt. En de autobestuurder ook. Het komt van twee kanten. Allebei heb je schade, als je er levend uit komt. Je fiets is kapot, je belandt in het ziekenhuis en de autobestuurder slaapt 's nachts niet meer.

Dan is de keuze voor mij snel gemaakt. Dan maar een lullig hesje aan, dat duurt maar een half uur. Een rolstoel je hele leven.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 10:53:58 #20
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177316573
In hoeveel landen is fietsen eigenlijk beter geregeld als Nederland?
Wat is er precies onveilig? Voor mensen die niet snappen dat deelnemen aan het verkeer de verantwoordelijkheid is van alle deelnemers hoef je niet veel voor uit te vinden. Die mensen blijven zich toch egoļstisch gedragen, met welk hulpmiddel dan ook.

Ik snap het bericht wel hoor, "Wij van WC-Eend..."
De ANWB moet hun subsidies weer veiligstellen natuurlijk.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 10:56:07 #21
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_177316622
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:50 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Je lult wel anders als je onder een auto ligt. En de autobestuurder ook. Het komt van twee kanten. Allebei heb je schade, als je er levend uit komt. Je fiets is kapot, je belandt in het ziekenhuis en de autobestuurder slaapt 's nachts niet meer.

Dan is de keuze voor mij snel gemaakt. Dan maar een lullig hesje aan, dat duurt maar een half uur. Een rolstoel je hele leven.
Als je het nog eens terug leest dan zul je zien dat ik probeer aan te geven dat het lullige karakter van zo'n hesje geen reden is om het niet te dragen.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_177316644
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:35 schreef Elzies het volgende:

[..]

Daar ga ik toch echt niet mee fietsen. Ongeacht de hoeveelheid verorberde gehaktballen en bier.

Er zijn grenzen. _O-
Oh, ik wel, als het donker is? Absoluut.
Alsof het mij een ruk boeit of iemand me ziet in zo'n ding :')
pi_177316649
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:53 schreef daNpy het volgende:
In hoeveel landen is fietsen eigenlijk beter geregeld als Nederland?
Wat is er precies onveilig? Voor mensen die niet snappen dat deelnemen aan het verkeer de verantwoordelijkheid is van alle deelnemers hoef je niet veel voor uit te vinden. Die mensen blijven zich toch egoļstisch gedragen, met welk hulpmiddel dan ook.

Ik snap het bericht wel hoor, "Wij van WC-Eend..."
De ANWB moet hun subsidies weer veiligstellen natuurlijk.
De grootste problemen zijn de tegels en inderdaad de begroeing ernaast, merk ik.
Ook zie ik vaak zijwegen die door de struiken en bomen geen uitzicht geven op het fietspad dat voorrang heeft voor automobilisten. Ze kunnen niet zien of er een fietser aan komt, of ze moeten al met de neus op het fietspad staan en dan kan het al te laat zijn.
De bebording mag beter en ook is het niet overal duidelijk wanneer een fietser voorrang heeft.

Verder moeten er waarschuwingsborden geplaatst worden voor fietsers als er gevaarlijke plekken zijn, vooral in bosrijk gebied.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_177316675
Een groot gedeelte van het aantal ongevallen onder fietsers wordt veroorzaakt door een eenzijdig ongeval, oftewel iemand die van z'n fiets valt (en vaak is dat een oudere):

quote:
Veel eenzijdige fietsongevallen
Bij een groot deel van de fietsongevallen is sprake
van een eenzijdig ongeval oftewel een ongeval
waarbij geen andere verkeersdeelnemer betrokken is.
Vaak is dat een val van de fiets. Bij de SEHbehandelingen
in verband met letsel door een
fietsongeval, was in 2012 bijna twee derde van de
fietsers (61%) gewond geraakt door een eenzijdig
fietsongeval in zo’n negentig procent van de gevallen
een val van de fiets (53%). Bij drie op de tien SEHbehandelingen
was het letsel veroorzaakt door een
botsing: van het totaal aantal slachtoffers had 23%
had een botsing met een andere weggebruiker (veelal
een auto of een andere fietser) en zes procent een
botsing met een obstakel bijvoorbeeld een paal of een
stoeprand.
http://www.fietsberaad.nl(...)0Fietsongevallen.pdf

Slecht zichtbaar zijn en/of andere verkeersdeelnemers lijken dus niet zozeer de boosdoeners, (verminderde) fietsvaardigheid wel.
pi_177316716
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:56 schreef ShevaJB het volgende:

[..]

Als je het nog eens terug leest dan zul je zien dat ik probeer aan te geven dat het lullige karakter van zo'n hesje geen reden is om het niet te dragen.
Je hebt gelijk, sorry.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_177316764
Ach is toch fantastisch ze hebben nog steeds donors nodig
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  dinsdag 20 februari 2018 @ 11:02:31 #27
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_177316767
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 11:00 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, sorry.
Geen probleem. Kan levens redden zo''n vest.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_177316770
En verder: handhaving.
Er wordt amper gecontroleerd. Nog steeds fietst de helft zonder licht en krijgt nooit een boete. Zelfde als het met fietsen door rood, nou valt er weinig te flitsen, maar politie zie je nooit.
Autosnelrijders en alcomobilisten worden vaak gepakt, maar fietsers die niet bij de les blijven krijgen nooit een boete. Bijna nooit. Daarom krijg je asociaal gedrag. Omdat het kan.
En als er boetes worden uitgedeeld, bijvoorbeeld voor niet-werkend-licht, dan is de verbazing enorm. Kun je zien hoe de cultuur is vergroeid hier.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_177316932
Een Postcodeloterijfiets helpt ook. :)
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_177316941
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Een groot gedeelte van het aantal ongevallen onder fietsers wordt veroorzaakt door een eenzijdig ongeval, oftewel iemand die van z'n fiets valt (en vaak is dat een oudere):

[..]

http://www.fietsberaad.nl(...)0Fietsongevallen.pdf

Slecht zichtbaar zijn en/of andere verkeersdeelnemers lijken dus niet zozeer de boosdoeners, (verminderde) fietsvaardigheid wel.
Dat is uit 2012, zaten we midden in de crisis dus aanzienlijk minder autoverkeer.

Al moet je al die bejaarden op e-bikes ook niet onderschatten.
blablablabla
  dinsdag 20 februari 2018 @ 11:14:13 #31
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177316963
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 11:12 schreef Sigaartje het volgende:
Een Postcodeloterijfiets helpt ook. :)
Ja, daarmee wil je niet dood gevonden worden. :').
And so is the past
pi_177317050
Iemand al uitgezocht wat de toedracht van het fietsongeluk van die dochter van de ANWBobo was?

Meer on-topic:

En ook hier word weer op 'Feelings' ingespeeld... "x% voelt zich onveiliger"

Ja, als je als 70+er niet kunt omgaan met je elektrische fiets, zal dat wel een onveilig gevoel geven, maar dat is geheel wederzijds voor je medeweggenoten!

[ Bericht 60% gewijzigd door Het_Bokje op 20-02-2018 11:25:15 ]
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_177317115
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 11:14 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Ja, daarmee wil je niet dood gevonden worden. :').
Ik heb er een! Gewonnen!
Echt een pakfiets. Niet kapot te krijgen. Fietst heerlijk, alleen je moet er niet mee een heuvel op.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 13:49:02 #34
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177320658
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:57 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

De grootste problemen zijn de tegels en inderdaad de begroeing ernaast, merk ik.
Ook zie ik vaak zijwegen die door de struiken en bomen geen uitzicht geven op het fietspad dat voorrang heeft voor automobilisten. Ze kunnen niet zien of er een fietser aan komt, of ze moeten al met de neus op het fietspad staan en dan kan het al te laat zijn.
De bebording mag beter en ook is het niet overal duidelijk wanneer een fietser voorrang heeft.

Bovenstaande is allemaal met dank aan de politiek, die denkt namelijk dat gevaarlijke situaties veroorzaken (zicht wegnemen door o.a. begroeiing) er voor zorgt dat mensen minder hard gaan rijden en er dus minder ongelukken gebeuren -> |:(
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_177320937
quote:
8s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 11:12 schreef Elan het volgende:

[..]

Dat is uit 2012, zaten we midden in de crisis dus aanzienlijk minder autoverkeer.

Al moet je al die bejaarden op e-bikes ook niet onderschatten.

Wellicht is het percentage fietsende slachtoffers op het totaal aantal verkeersslachtoffers door het economisch herstel iets gewijzigd, maar ook in 2016 was het grootste gedeelte van de fietsongelukjes zelf zonder andere directe betrokkenen. Uit het rapport "Fietsongevallen in Nederland 2016":

quote:
Enkelvoudige en meervoudige fietsongevallen
Fietsongevallen kunnen worden verdeeld in twee typen: enkelvoudig en
meervoudig. Bij meervoudige fietsongevallen is er sprake van een botsing met
een andere verkeersdeelnemer. Bij enkelvoudige fietsongevallen is er sprake van
een botsing met een object (zoals een paaltje), een val zonder botsing of een
ongeval tijdens op- en afstappen.
Twee derde van de fietsongevallen in dit onderzoek waren enkelvoudige
ongevallen (67%). Het aandeel enkelvoudige fietsongevallen was het hoogst bij
ongevallen met een elektrische fiets (74%). Ongevallen op een gewone fiets
waren in twee derde deel van de gevallen enkelvoudig (65%). Racefietsers
overkwam relatief het vaakst een meervoudig ongeval; in 41 procent van de
gevallen was een andere verkeersdeelnemer betrokken bij een ongeval op een
racefiets (zie Tabel 3.2).
Slachtoffers op een racefiets hadden een significant groter aandeel meervoudige
fietsongevallen (OR=1,74; CI 1,34 – 2,25) dan slachtoffers op een gewone fiets.
Bij mountainbikers (OR=0,41; CI 0,29 – 0,59) en slachtoffers op een elektrische
fiets (OR=0,72; CI 0,56 – 0,92) was het aandeel meervoudige ongevallen juist
kleiner dan bij een gewone fiets.
Dat enkelvoudige ongevallen met name voorkomen bij elektrische fietsers en meervoudige dan weer bij racefietsers past overigens wel in het beeld dat ik van de gemiddelde betreffende verkeersdeelnemers heb...
pi_177321157
Wat is een fiets?
pi_177321898
Nog meer 30 km/u zones? Wat een treurnis!

Fietsers misdragen zich vaak enorm in het verkeer en vertikken geregeld zaken als licht voeren in het donker. Laat ze dat eerst eens gaan doen voordat er nog vaker stapvoets gereden moet worden.
pi_177324360
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 14:48 schreef VEM2012 het volgende:
Nog meer 30 km/u zones? Wat een treurnis!

Fietsers misdragen zich vaak enorm in het verkeer en vertikken geregeld zaken als licht voeren in het donker. Laat ze dat eerst eens gaan doen voordat er nog vaker stapvoets gereden moet worden.
30 kilometer zones heeft vooral met kinderen in een woonwijk te maken. Dus hoe meer hoe beter. We rijden over het algemeen al veel te hard. En waarvoor? Vertrek eens eerder van huis!
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 16:56:55 #39
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177324715
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 16:30 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

30 kilometer zones heeft vooral met kinderen in een woonwijk te maken. Dus hoe meer hoe beter. We rijden over het algemeen al veel te hard. En waarvoor? Vertrek eens eerder van huis!
Waarom leren kinderen eigenlijk niet meer dat botsen pijn doet? Misschien kijken ze dan (en later) een keer uit.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_177324871
In mijn optiek hebben al die vrije fietspaden en rotondes niks toegevoegd aan de veiligheid. Fietsers zijn hierdoor vaker slecht zichtbaar omdat ze soms wel enkele meters rechts fietsen en zo verdwijnen in de dode hoek. Veel mensen kijken ook slecht of niet bij het afslaan, dus een fietser wordt m.i. net zo vaak geschept als zonder die fietspaden.

Daarnaast mensen die aan de verkeerde kant fietsen, snor-scooters die met 40-50 langssuizen, invalidewagentjes, enz.
.
pi_177325013
Het gemiddelde lid van de ANWB is ook 90 ofzo. Dan voelt alles onveilig :')
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_177325215
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 16:30 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

30 kilometer zones heeft vooral met kinderen in een woonwijk te maken. Dus hoe meer hoe beter. We rijden over het algemeen al veel te hard. En waarvoor? Vertrek eens eerder van huis!
Precies

Je wil geen dode op je geweten omdat je op tijd op je werk moet zijn en te laat vertrekt. Dat beetje minder snelheid zal een halve minuut schelen. Maar het is net als met kinderen, eerst moet men de vingers branden voor het besef komt.
pi_177325938
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:05 schreef Sigaartje het volgende:
Uit een onderzoek onder ruim 22.000 ANWB-leden blijkt dat 27 procent van de achterban zich onveilig voelt op de fiets. Fietsers voelen zich het onveiligst in de grote steden. Amsterdam komt als slechtste uit de bus: 44 procent voelt zich daar onveilig op de fiets.
Misschien moeten ze eens gaan handhaven op fiets verkeersregels in Amsterdam.

Paar weken geleden dit nog in het nieuws waar ik het helemaal mee eens ben: https://www.parool.nl/ams(...)eersjungle~a4561623/
  dinsdag 20 februari 2018 @ 18:10:25 #44
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_177325981
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:49 schreef Frozen-assassin het volgende:
Over Amsterdam kan ik niet meepraten maar echt heel veel fietsers hebben belabberde verlichting. Zo'n minilampje van Action zie ik helemaal niet. Dan moet ik keihard remmen wanneer ik een fietser zie op 10 meter afstand
En dat is gewoon toegestaan zelfs. Mag ook wel wat aan gedaan worden.
pi_177326035
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 16:30 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

30 kilometer zones heeft vooral met kinderen in een woonwijk te maken. Dus hoe meer hoe beter. We rijden over het algemeen al veel te hard. En waarvoor? Vertrek eens eerder van huis!
Ik moet van afspraak naar afspraak. Niet iedereen zit de godganse dag op zijn reet zoals jij kennelijk.

30 km/u zones heeft vooral met doorgeschoten veiligheidszucht te maken. 90% van die zones slaat nergens op (net als de 60 km/u zones).
pi_177326208
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 18:14 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ik moet van afspraak naar afspraak. Niet iedereen zit de godganse dag op zijn reet zoals jij kennelijk.

30 km/u zones heeft vooral met doorgeschoten veiligheidszucht te maken. 90% van die zones slaat nergens op (net als de 60 km/u zones).
Dan zorg je maar dat je dat incalculeert met je afspraak naar afspraak.
Als je van afspraak naar afspraak moet, kun je ook met jezelf afspreken dat je 30 rijdt in 30 km-gebieden en kun je daar je tijd op aanpassen. Als je dat niet kunt moet je maar eens naar een cursus Timemanagement.

Want ik vind 30 hard genoeg in wijken.

Een leven is belangrijker dan die afspraak naar afspraak van jou makker.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_177326378
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 16:30 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

30 kilometer zones heeft vooral met kinderen in een woonwijk te maken. Dus hoe meer hoe beter. We rijden over het algemeen al veel te hard. En waarvoor? Vertrek eens eerder van huis!
Flauwekul, als voorbeeld de straat waar in aan woon:


Het is een straat die nogal onoverzichtelijk is, aan beiden kanten fietspaden, veel lossende wagens, en veel koeriers, daarnaast altijd dat gezeur van mensen die veel onderweg zijn :') :') :')

Zijn meestal mensen die vooral heel veel onnodig op lokatie afspreken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_177326487
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 16:30 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

30 kilometer zones heeft vooral met kinderen in een woonwijk te maken. Dus hoe meer hoe beter. We rijden over het algemeen al veel te hard. En waarvoor? Vertrek eens eerder van huis!
Kinderen behoren in woonwijken niet op straat te zijn. Dat ze maar op een van de vele scholen spelen. Hun ouders moeten toch in de woonwijken kunnen racen?
pi_177327104
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 18:43 schreef torentje het volgende:

[..]

Kinderen behoren in woonwijken niet op straat te zijn. Dat ze maar op een van de vele scholen spelen. Hun ouders moeten toch in de woonwijken kunnen racen?
Walgelijk dat er mensen wonen in woonwijken waar ze plezier willen hebben. Ik pleit voor meer asfalt
  dinsdag 20 februari 2018 @ 19:27:16 #50
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_177327270
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 14:02 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Wellicht is het percentage fietsende slachtoffers op het totaal aantal verkeersslachtoffers door het economisch herstel iets gewijzigd, maar ook in 2016 was het grootste gedeelte van de fietsongelukjes zelf zonder andere directe betrokkenen. Uit het rapport "Fietsongevallen in Nederland 2016"
Ja, en de vergrijzing en de opkomst van elektrische fietsen zal niet helpen om dat omlaag te krijgen.
pi_177327291
Ze moeten die fast e-bikes eens van het fietspad verbannen voordat er ongelukken gebeuren.
Met een scooter die 30 mag moet je op de openbare weg, maar met een fiets die 60 gaat hoor je op het fietspad :')
U MAD?
pi_177328621
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 18:26 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Dan zorg je maar dat je dat incalculeert met je afspraak naar afspraak.
Als je van afspraak naar afspraak moet, kun je ook met jezelf afspreken dat je 30 rijdt in 30 km-gebieden en kun je daar je tijd op aanpassen. Als je dat niet kunt moet je maar eens naar een cursus Timemanagement.

Want ik vind 30 hard genoeg in wijken.

Een leven is belangrijker dan die afspraak naar afspraak van jou makker.
Wat jij hard genoeg vindt zal mij werkelijk aan mijn reet roesten. Ik heb gewoon veel dagen dat ik van hot naar her moet. Dat kan ik niet even over twee dagen uitsmeren.

30 km/u met de auto is gewoon te zot voor woorden in verreweg de meeste situaties. Ik negeer dat. Met de kans dat het mij een keer een boete kost. Traag rijden kost mij echter een veelvoud.

En mijn auto stopt voor mij indien nodig, dus dat veiligheidsargument gaat helemaal niet op.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 20:30:02 #53
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177328707
Slechte excusen. Veiligheid staat altijd voorop.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_177328784
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:26 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Wat jij hard genoeg vindt zal mij werkelijk aan mijn reet roesten. Ik heb gewoon veel dagen dat ik van hot naar her moet. Dat kan ik niet even over twee dagen uitsmeren.

30 km/u met de auto is gewoon te zot voor woorden in verreweg de meeste situaties. Ik negeer dat. Met de kans dat het mij een keer een boete kost. Traag rijden kost mij echter een veelvoud.

En mijn auto stopt voor mij indien nodig, dus dat veiligheidsargument gaat helemaal niet op.
Rijd jij in een KITT?

Ik begrijp nu die afspraak naar afspraak en hot naar her ook iets beter.
pi_177328835
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:30 schreef daNpy het volgende:
Slechte excusen. Veiligheid staat altijd voorop.
Veiligheid is helemaal niet in geding. Ja, ter hoogte van een school als die toevallig net uit is. Maar verder? Kom op, met die 30 km/u zones is gestrooid alsof het niets is.

Toen auto’s nog veel onveiliger waren was 50 de norm. Niemand die mij ooit heeft uit kunnen leggen waarom nu dan ineens dat onveilig is geworden.

En zeker in Amsterdam. Wat fietsers daar uitvreten, dat is pas levensgevaarlijk. Maar met de auto mag je daar ook blij zijn als je 15 km/u haalt. Dus wat daar meer 30 km/u zones uit gaan halen?
pi_177328871
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:32 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Rijd jij in een KITT?

Ik begrijp nu die afspraak naar afspraak en hot naar her ook iets beter.
Tesla. En ja, die komt ook als je hem roept. Wel net iets minder spectaculair dan in de serie. Maar de auto is dan ook mooier en veel sneller dan die afzichtelijke pontiac.
pi_177329019
Centra moeten gewoon autovrij gemaakt worden iedereen maar op de fiets. :D
  dinsdag 20 februari 2018 @ 20:42:05 #58
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_177329115
Ik vind dat voor alle fietsers, van jong tot oud, zo'n oranje vlaggetje verplicht moet worden.

pi_177329348
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:42 schreef the-eye het volgende:
Ik vind dat voor alle fietsers, van jong tot oud, zo'n oranje vlaggetje verplicht moet worden.

[ afbeelding ]
Vlaggetje zit veels te hoog voor de meeste Ferraririjders.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 20:49:14 #60
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_177329386
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:48 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Vlaggetje zit veels te hoog voor de meeste Ferraririjders.
Die moeten dan verplicht een periscoop
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 20 februari 2018 @ 21:45:53 #61
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_177331617
Laten we beginnen met de semi immuniteit die fietsers genieten als zijnde zwakke verkeersdeelnemer af te schaffen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_177331745
Men zou fietsen moeten weren uit steden, zodat de auto's ruim baan hebben.
pi_177333766
Fietsers :')
Deze oproep :')
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
  dinsdag 20 februari 2018 @ 22:59:49 #64
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_177334240
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 21:45 schreef Straatcommando. het volgende:
Laten we beginnen met de semi immuniteit die fietsers genieten als zijnde zwakke verkeersdeelnemer af te schaffen.
gewoon vogelvrij verklaren , kijken wat er dan gebeurd ...
Fietser met een Mobile telefoon in zijn of haar handen , is een beller en geen verkeersdeelnemer .. is bij aanrijding het zelfde als je tegen een paaltje rijd , omdat het geen verkeersdeelnemer is >:) , kijken of dat soort mensen dan wel eens gaan leren dat fietsen en bellen niet samen gaan ,, zo ie zo al een mobile vasthouden in het verkeer of bellen :-(

Even een paar min zonder kan toch wel kom op
Ik stijg als een vogel, maar kom never in nesten…!
pi_177335465
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 21:48 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Men zou fietsen moeten weren uit steden, zodat de auto's ruim baan hebben.
Ga eens buurten in een 3e wereldland als voetganger.
  woensdag 21 februari 2018 @ 20:21:04 #66
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_177352673
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:05 schreef Sigaartje het volgende:
Uit een onderzoek onder ruim 22.000 ANWB-leden blijkt dat 27 procent van de achterban zich onveilig voelt op de fiets.
Je onveilig voelen is wat anders dan in een onveilige situatie verkeren.

30 km-zones zorgen vaak voor een vals gevoel van veiligheid bij fietsers, terwijl ze bij geen enkele snelheid veilig zijn voor een tonnen wegende auto. Het gevoel van onveiligheid zorgt er juist voor dat fietsers waakzamer worden en daardoor minder snel afgeleid worden door allerlei randzaken. Ik durf te stellen dat een 50 km-weg nauwelijks onveiliger is voor fietsers, zo niet veiliger als de weg overzichtelijker is dan een smalle kronkelige 30 km-weg.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_177352815
quote:
4s.gif Op woensdag 21 februari 2018 20:21 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Je onveilig voelen is wat anders dan in een onveilige situatie verkeren.

30 km-zones zorgen vaak voor een vals gevoel van veiligheid bij fietsers, terwijl ze bij geen enkele snelheid veilig zijn voor een tonnen wegende auto. Het gevoel van onveiligheid zorgt er juist voor dat fietsers waakzamer worden en daardoor minder snel afgeleid worden door allerlei randzaken. Ik durf te stellen dat een 50 km-weg nauwelijks onveiliger is voor fietsers, zo niet veiliger als de weg overzichtelijker is dan een smalle kronkelige 30 km-weg.
In Nederland zou dat met de Nederlandse verkeersopleidingen en regels wel een experimentje waard zijn. In het buitenland speel je paperboy met het ontwijken van openslaande deuren (niemand kijkt naar fietsers) en inhalers die ook niet zoveel om fietsers geven.
pi_177353852
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 21:48 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Men zou fietsen moeten weren uit steden, zodat de auto's ruim baan hebben.
Ruim baan? Als iedere fietser dan in de auto stapt staat alles direct vast. Automobilisten zouden blij moeten zijn met veel fietsers.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')