Ik was vanmorgen lopend. Maar ik moet vanmiddag boodschappen doen, dat doe ik vaker op de fiets, en dan is het altijd hommeles. Ik krijg vanavond mensen op bezoek om voetbal te kijken.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 10:06 schreef LurkJeRot het volgende:
Je klinkt een beetje zoutig, ts. Was er gestrooid vanmorgen?
Gezellig.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 10:15 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Ik was vanmorgen lopend. Maar ik moet vanmiddag boodschappen doen, dat doe ik vaker op de fiets, en dan is het altijd hommeles. Ik krijg vanavond mensen op bezoek om voetbal te kijken.
Ja altijd!quote:
Zorgen dat je verlichting in orde is, voor en achter, scheelt heel veel. Alhoewel de voorlamp soms best wel instabiel is, dat valt me wel tegen.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 10:17 schreef Elan het volgende:
Het een sluit het ander niet uit natuurlijk.
Weet precies waar je op doelt qua fietsers die de regels aan hun laars lappen maar het er zijn ook enorm veel situaties waar je als fietser je in een voorrangspositie begeeft maar enorm op je tellen moet letten om niet voor je sodemieter gereden te worden.
Slecht verlichtte rotondes, voorrangswegen. Met name in het donker moet je echt goed opletten want sommige automobilisten kijken gewoon niet of de zichtbaarheid is enorm matig. Ik pleit voor verlichting en sensoren in de weg die aangeven of er een fietser aankomt op gevaarlijke punten. Ook smalle wegen zonder fietspad zijn een probleem met het enorm toegenomen wegverkeer.
Klopt. ik zie regelmatig negers met een zwarte jas donkere fiets zonder verlichting rijden dat is echt levensgevaarlijk. Zouden ze wel wat strenger op mogen controleren ook.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 10:23 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Zorgen dat je verlichting in orde is, voor en achter, scheelt heel veel. Alhoewel de voorlamp soms best wel instabiel is, dat valt me wel tegen.
Ik heb ook zo'n geel hesje gekocht, valt enorm op. Kost maar een scheet bij de Action.
Daar ga ik toch echt niet mee fietsen. Ongeacht de hoeveelheid verorberde gehaktballen en bier.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 10:23 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Zorgen dat je verlichting in orde is, voor en achter, scheelt heel veel. Alhoewel de voorlamp soms best wel instabiel is, dat valt me wel tegen.
Ik heb ook zo'n geel hesje gekocht, valt enorm op. Kost maar een scheet bij de Action.
Achterlijk eigenlijk, dat de overheid miljoenen zou moeten investeren in mensen die hun eigen leven nog geen euro waard vinden.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 10:35 schreef Elzies het volgende:
[..]
Daar ga ik toch echt niet mee fietsen. Ongeacht de hoeveelheid verorberde gehaktballen en bier.
Er zijn grenzen.
In het donker maakt dat toch niet uit.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 10:35 schreef Elzies het volgende:
[..]
Daar ga ik toch echt niet mee fietsen. Ongeacht de hoeveelheid verorberde gehaktballen en bier.
Er zijn grenzen.
Jawel, de hesjes zijn reflecterend. In de tijd dat ik een auto had, was ik enorm blij met zulke fietsers. Je ziet ze namelijk al op flinke afstand, het licht van de autokoplampen laten die hesjes fel oplichten. Volgens mij scheelt dat heel veel verkeersongelukken per jaar.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 10:43 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
In het donker maakt dat toch niet uit.
Ik bedoel dat het niet uitmaakt dat je voor lul fietst met zo'n debiel hesje aan als niemand je herkent in het donker.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 10:46 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Jawel, de hesjes zijn reflecterend. In de tijd dat ik een auto had, was ik enorm blij met zulke fietsers. Je ziet ze namelijk al op flinke afstand, het licht van de autokoplampen laten die hesjes fel oplichten. Volgens mij scheelt dat heel veel verkeersongelukken per jaar.
Denken dat je relevant genoeg bent om voor lul te kunnen staan. .quote:Op dinsdag 20 februari 2018 10:46 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
Ik bedoel dat het niet uitmaakt dat je voor lul fietst met zo'n debiel hesje aan als niemand je herkent in het donker.
Jij niet dan?quote:Op dinsdag 20 februari 2018 10:48 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Denken dat je relevant genoeg bent om voor lul te kunnen staan. .
Je lult wel anders als je onder een auto ligt. En de autobestuurder ook. Het komt van twee kanten. Allebei heb je schade, als je er levend uit komt. Je fiets is kapot, je belandt in het ziekenhuis en de autobestuurder slaapt 's nachts niet meer.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 10:46 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
Ik bedoel dat het niet uitmaakt dat je voor lul fietst met zo'n debiel hesje aan als niemand je herkent in het donker.
Als je het nog eens terug leest dan zul je zien dat ik probeer aan te geven dat het lullige karakter van zo'n hesje geen reden is om het niet te dragen.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 10:50 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Je lult wel anders als je onder een auto ligt. En de autobestuurder ook. Het komt van twee kanten. Allebei heb je schade, als je er levend uit komt. Je fiets is kapot, je belandt in het ziekenhuis en de autobestuurder slaapt 's nachts niet meer.
Dan is de keuze voor mij snel gemaakt. Dan maar een lullig hesje aan, dat duurt maar een half uur. Een rolstoel je hele leven.
Oh, ik wel, als het donker is? Absoluut.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 10:35 schreef Elzies het volgende:
[..]
Daar ga ik toch echt niet mee fietsen. Ongeacht de hoeveelheid verorberde gehaktballen en bier.
Er zijn grenzen.
De grootste problemen zijn de tegels en inderdaad de begroeing ernaast, merk ik.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 10:53 schreef daNpy het volgende:
In hoeveel landen is fietsen eigenlijk beter geregeld als Nederland?
Wat is er precies onveilig? Voor mensen die niet snappen dat deelnemen aan het verkeer de verantwoordelijkheid is van alle deelnemers hoef je niet veel voor uit te vinden. Die mensen blijven zich toch egoļstisch gedragen, met welk hulpmiddel dan ook.
Ik snap het bericht wel hoor, "Wij van WC-Eend..."
De ANWB moet hun subsidies weer veiligstellen natuurlijk.
http://www.fietsberaad.nl(...)0Fietsongevallen.pdfquote:Veel eenzijdige fietsongevallen
Bij een groot deel van de fietsongevallen is sprake
van een eenzijdig ongeval oftewel een ongeval
waarbij geen andere verkeersdeelnemer betrokken is.
Vaak is dat een val van de fiets. Bij de SEHbehandelingen
in verband met letsel door een
fietsongeval, was in 2012 bijna twee derde van de
fietsers (61%) gewond geraakt door een eenzijdig
fietsongeval in zo’n negentig procent van de gevallen
een val van de fiets (53%). Bij drie op de tien SEHbehandelingen
was het letsel veroorzaakt door een
botsing: van het totaal aantal slachtoffers had 23%
had een botsing met een andere weggebruiker (veelal
een auto of een andere fietser) en zes procent een
botsing met een obstakel bijvoorbeeld een paal of een
stoeprand.
Je hebt gelijk, sorry.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 10:56 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
Als je het nog eens terug leest dan zul je zien dat ik probeer aan te geven dat het lullige karakter van zo'n hesje geen reden is om het niet te dragen.
Geen probleem. Kan levens redden zo''n vest.quote:
Dat is uit 2012, zaten we midden in de crisis dus aanzienlijk minder autoverkeer.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 10:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Een groot gedeelte van het aantal ongevallen onder fietsers wordt veroorzaakt door een eenzijdig ongeval, oftewel iemand die van z'n fiets valt (en vaak is dat een oudere):
[..]
http://www.fietsberaad.nl(...)0Fietsongevallen.pdf
Slecht zichtbaar zijn en/of andere verkeersdeelnemers lijken dus niet zozeer de boosdoeners, (verminderde) fietsvaardigheid wel.
Ja, daarmee wil je niet dood gevonden worden. .quote:Op dinsdag 20 februari 2018 11:12 schreef Sigaartje het volgende:
Een Postcodeloterijfiets helpt ook.
Ik heb er een! Gewonnen!quote:Op dinsdag 20 februari 2018 11:14 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Ja, daarmee wil je niet dood gevonden worden. .
Bovenstaande is allemaal met dank aan de politiek, die denkt namelijk dat gevaarlijke situaties veroorzaken (zicht wegnemen door o.a. begroeiing) er voor zorgt dat mensen minder hard gaan rijden en er dus minder ongelukken gebeuren ->quote:Op dinsdag 20 februari 2018 10:57 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
De grootste problemen zijn de tegels en inderdaad de begroeing ernaast, merk ik.
Ook zie ik vaak zijwegen die door de struiken en bomen geen uitzicht geven op het fietspad dat voorrang heeft voor automobilisten. Ze kunnen niet zien of er een fietser aan komt, of ze moeten al met de neus op het fietspad staan en dan kan het al te laat zijn.
De bebording mag beter en ook is het niet overal duidelijk wanneer een fietser voorrang heeft.
Wellicht is het percentage fietsende slachtoffers op het totaal aantal verkeersslachtoffers door het economisch herstel iets gewijzigd, maar ook in 2016 was het grootste gedeelte van de fietsongelukjes zelf zonder andere directe betrokkenen. Uit het rapport "Fietsongevallen in Nederland 2016":quote:Op dinsdag 20 februari 2018 11:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is uit 2012, zaten we midden in de crisis dus aanzienlijk minder autoverkeer.
Al moet je al die bejaarden op e-bikes ook niet onderschatten.
Dat enkelvoudige ongevallen met name voorkomen bij elektrische fietsers en meervoudige dan weer bij racefietsers past overigens wel in het beeld dat ik van de gemiddelde betreffende verkeersdeelnemers heb...quote:Enkelvoudige en meervoudige fietsongevallen
Fietsongevallen kunnen worden verdeeld in twee typen: enkelvoudig en
meervoudig. Bij meervoudige fietsongevallen is er sprake van een botsing met
een andere verkeersdeelnemer. Bij enkelvoudige fietsongevallen is er sprake van
een botsing met een object (zoals een paaltje), een val zonder botsing of een
ongeval tijdens op- en afstappen.
Twee derde van de fietsongevallen in dit onderzoek waren enkelvoudige
ongevallen (67%). Het aandeel enkelvoudige fietsongevallen was het hoogst bij
ongevallen met een elektrische fiets (74%). Ongevallen op een gewone fiets
waren in twee derde deel van de gevallen enkelvoudig (65%). Racefietsers
overkwam relatief het vaakst een meervoudig ongeval; in 41 procent van de
gevallen was een andere verkeersdeelnemer betrokken bij een ongeval op een
racefiets (zie Tabel 3.2).
Slachtoffers op een racefiets hadden een significant groter aandeel meervoudige
fietsongevallen (OR=1,74; CI 1,34 – 2,25) dan slachtoffers op een gewone fiets.
Bij mountainbikers (OR=0,41; CI 0,29 – 0,59) en slachtoffers op een elektrische
fiets (OR=0,72; CI 0,56 – 0,92) was het aandeel meervoudige ongevallen juist
kleiner dan bij een gewone fiets.
30 kilometer zones heeft vooral met kinderen in een woonwijk te maken. Dus hoe meer hoe beter. We rijden over het algemeen al veel te hard. En waarvoor? Vertrek eens eerder van huis!quote:Op dinsdag 20 februari 2018 14:48 schreef VEM2012 het volgende:
Nog meer 30 km/u zones? Wat een treurnis!
Fietsers misdragen zich vaak enorm in het verkeer en vertikken geregeld zaken als licht voeren in het donker. Laat ze dat eerst eens gaan doen voordat er nog vaker stapvoets gereden moet worden.
Waarom leren kinderen eigenlijk niet meer dat botsen pijn doet? Misschien kijken ze dan (en later) een keer uit.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 16:30 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
30 kilometer zones heeft vooral met kinderen in een woonwijk te maken. Dus hoe meer hoe beter. We rijden over het algemeen al veel te hard. En waarvoor? Vertrek eens eerder van huis!
Preciesquote:Op dinsdag 20 februari 2018 16:30 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
30 kilometer zones heeft vooral met kinderen in een woonwijk te maken. Dus hoe meer hoe beter. We rijden over het algemeen al veel te hard. En waarvoor? Vertrek eens eerder van huis!
Misschien moeten ze eens gaan handhaven op fiets verkeersregels in Amsterdam.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 10:05 schreef Sigaartje het volgende:
Uit een onderzoek onder ruim 22.000 ANWB-leden blijkt dat 27 procent van de achterban zich onveilig voelt op de fiets. Fietsers voelen zich het onveiligst in de grote steden. Amsterdam komt als slechtste uit de bus: 44 procent voelt zich daar onveilig op de fiets.
En dat is gewoon toegestaan zelfs. Mag ook wel wat aan gedaan worden.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 10:49 schreef Frozen-assassin het volgende:
Over Amsterdam kan ik niet meepraten maar echt heel veel fietsers hebben belabberde verlichting. Zo'n minilampje van Action zie ik helemaal niet. Dan moet ik keihard remmen wanneer ik een fietser zie op 10 meter afstand
Ik moet van afspraak naar afspraak. Niet iedereen zit de godganse dag op zijn reet zoals jij kennelijk.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 16:30 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
30 kilometer zones heeft vooral met kinderen in een woonwijk te maken. Dus hoe meer hoe beter. We rijden over het algemeen al veel te hard. En waarvoor? Vertrek eens eerder van huis!
Dan zorg je maar dat je dat incalculeert met je afspraak naar afspraak.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 18:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik moet van afspraak naar afspraak. Niet iedereen zit de godganse dag op zijn reet zoals jij kennelijk.
30 km/u zones heeft vooral met doorgeschoten veiligheidszucht te maken. 90% van die zones slaat nergens op (net als de 60 km/u zones).
Flauwekul, als voorbeeld de straat waar in aan woon:quote:Op dinsdag 20 februari 2018 16:30 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
30 kilometer zones heeft vooral met kinderen in een woonwijk te maken. Dus hoe meer hoe beter. We rijden over het algemeen al veel te hard. En waarvoor? Vertrek eens eerder van huis!
Kinderen behoren in woonwijken niet op straat te zijn. Dat ze maar op een van de vele scholen spelen. Hun ouders moeten toch in de woonwijken kunnen racen?quote:Op dinsdag 20 februari 2018 16:30 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
30 kilometer zones heeft vooral met kinderen in een woonwijk te maken. Dus hoe meer hoe beter. We rijden over het algemeen al veel te hard. En waarvoor? Vertrek eens eerder van huis!
Walgelijk dat er mensen wonen in woonwijken waar ze plezier willen hebben. Ik pleit voor meer asfaltquote:Op dinsdag 20 februari 2018 18:43 schreef torentje het volgende:
[..]
Kinderen behoren in woonwijken niet op straat te zijn. Dat ze maar op een van de vele scholen spelen. Hun ouders moeten toch in de woonwijken kunnen racen?
Ja, en de vergrijzing en de opkomst van elektrische fietsen zal niet helpen om dat omlaag te krijgen.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 14:02 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Wellicht is het percentage fietsende slachtoffers op het totaal aantal verkeersslachtoffers door het economisch herstel iets gewijzigd, maar ook in 2016 was het grootste gedeelte van de fietsongelukjes zelf zonder andere directe betrokkenen. Uit het rapport "Fietsongevallen in Nederland 2016"
Wat jij hard genoeg vindt zal mij werkelijk aan mijn reet roesten. Ik heb gewoon veel dagen dat ik van hot naar her moet. Dat kan ik niet even over twee dagen uitsmeren.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 18:26 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Dan zorg je maar dat je dat incalculeert met je afspraak naar afspraak.
Als je van afspraak naar afspraak moet, kun je ook met jezelf afspreken dat je 30 rijdt in 30 km-gebieden en kun je daar je tijd op aanpassen. Als je dat niet kunt moet je maar eens naar een cursus Timemanagement.
Want ik vind 30 hard genoeg in wijken.
Een leven is belangrijker dan die afspraak naar afspraak van jou makker.
Rijd jij in een KITT?quote:Op dinsdag 20 februari 2018 20:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat jij hard genoeg vindt zal mij werkelijk aan mijn reet roesten. Ik heb gewoon veel dagen dat ik van hot naar her moet. Dat kan ik niet even over twee dagen uitsmeren.
30 km/u met de auto is gewoon te zot voor woorden in verreweg de meeste situaties. Ik negeer dat. Met de kans dat het mij een keer een boete kost. Traag rijden kost mij echter een veelvoud.
En mijn auto stopt voor mij indien nodig, dus dat veiligheidsargument gaat helemaal niet op.
Veiligheid is helemaal niet in geding. Ja, ter hoogte van een school als die toevallig net uit is. Maar verder? Kom op, met die 30 km/u zones is gestrooid alsof het niets is.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 20:30 schreef daNpy het volgende:
Slechte excusen. Veiligheid staat altijd voorop.
Tesla. En ja, die komt ook als je hem roept. Wel net iets minder spectaculair dan in de serie. Maar de auto is dan ook mooier en veel sneller dan die afzichtelijke pontiac.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 20:32 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Rijd jij in een KITT?
Ik begrijp nu die afspraak naar afspraak en hot naar her ook iets beter.
Vlaggetje zit veels te hoog voor de meeste Ferraririjders.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 20:42 schreef the-eye het volgende:
Ik vind dat voor alle fietsers, van jong tot oud, zo'n oranje vlaggetje verplicht moet worden.
[ afbeelding ]
Die moeten dan verplicht een periscoopquote:Op dinsdag 20 februari 2018 20:48 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Vlaggetje zit veels te hoog voor de meeste Ferraririjders.
gewoon vogelvrij verklaren , kijken wat er dan gebeurd ...quote:Op dinsdag 20 februari 2018 21:45 schreef Straatcommando. het volgende:
Laten we beginnen met de semi immuniteit die fietsers genieten als zijnde zwakke verkeersdeelnemer af te schaffen.
Ga eens buurten in een 3e wereldland als voetganger.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 21:48 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Men zou fietsen moeten weren uit steden, zodat de auto's ruim baan hebben.
Je onveilig voelen is wat anders dan in een onveilige situatie verkeren.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 10:05 schreef Sigaartje het volgende:
Uit een onderzoek onder ruim 22.000 ANWB-leden blijkt dat 27 procent van de achterban zich onveilig voelt op de fiets.
In Nederland zou dat met de Nederlandse verkeersopleidingen en regels wel een experimentje waard zijn. In het buitenland speel je paperboy met het ontwijken van openslaande deuren (niemand kijkt naar fietsers) en inhalers die ook niet zoveel om fietsers geven.quote:Op woensdag 21 februari 2018 20:21 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je onveilig voelen is wat anders dan in een onveilige situatie verkeren.
30 km-zones zorgen vaak voor een vals gevoel van veiligheid bij fietsers, terwijl ze bij geen enkele snelheid veilig zijn voor een tonnen wegende auto. Het gevoel van onveiligheid zorgt er juist voor dat fietsers waakzamer worden en daardoor minder snel afgeleid worden door allerlei randzaken. Ik durf te stellen dat een 50 km-weg nauwelijks onveiliger is voor fietsers, zo niet veiliger als de weg overzichtelijker is dan een smalle kronkelige 30 km-weg.
Ruim baan? Als iedere fietser dan in de auto stapt staat alles direct vast. Automobilisten zouden blij moeten zijn met veel fietsers.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 21:48 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Men zou fietsen moeten weren uit steden, zodat de auto's ruim baan hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |