abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_177315810
Prachtig bericht hoor,
maar ik vind dat de fietsers zichzelf niet gedragen. Daar moet wat aan gebeuren!
Idioten die anderen geen ruimte geven en door rood fietsen en lopen te schelden en tieren op anderen. Laten we daar iets aan doen!


ANWB: Fietspad moet veiliger, het is tijd voor een wake-upcall

De ANWB wil dat gemeenten gaan zorgen voor veiliger fietspaden. Per gemeente moet volgens ANWB-baas Frits van Bruggen ook bekeken worden of er meer 30-kilometerzones bij kunnen komen.
Marcia Nieuwenhuis 20-02-18, 03:00 Laatste update: 08:13


Ver­keers­vei­lig­heid is in de vergetelheid geraakt
Frits van Bruggen, hoofddirecteur ANWB

Die oproep doet hoofddirecteur van de ANWB Frits van Bruggen vandaag in een interview in deze krant. ,,Verkeersveiligheid is in de vergetelheid geraakt. We merken onvoldoende urgentie in de gemeenteraden. Het is tijd voor een wake-upcall.''

Uit een onderzoek onder ruim 22.000 ANWB-leden blijkt dat 27 procent van de achterban zich onveilig voelt op de fiets. Fietsers voelen zich het onveiligst in de grote steden. Amsterdam komt als slechtste uit de bus: 44 procent voelt zich daar onveilig op de fiets.

Ook in Delft (37 procent), Maastricht (36 procent), Utrecht (35 procent) en Den Haag (34 procent) voelt meer dan een derde zich niet veilig in het verkeer op de tweewieler. Steden als Zwolle, Lelystad en Almere scoren het best: daar voelt ruim 80 procent zich veilig op de fiets.
Veiligheid

De ANWB roept vandaag de kandidaat-gemeenteraadsleden van 28 grote gemeenten in Nederland op aandacht te vragen voor de veiligheid van de fietsers. ,,Wij willen graag met de gemeente in gesprek over mogelijke oplossingen van de knelpunten'', zo staat er te lezen.

Gemeenten mogen daarbij volgens de ANWB-topman omstreden maatregelen niet uit de weg gaan. ,,We moeten per stad en dorp bekijken of er 30-kilometerzones bij moeten komen.'' Op de vraag of hij niet bang is daarmee automobilisten – waarvoor de ANWB ook de belangenbehartiger is – tegen zich in het harnas te jagen, antwoordt hij: ,,Meer 30-kilometerzones, daar zal niet iedere autobezitter blij mee zijn. Daar zullen we ook discussie over krijgen. Maar het gaat niet om autootje pesten of fietsen pesten, het gaat om de veiligheid.''


Bron: https://www.ad.nl/binnenl(...)ake-upcall~aca5a92d/
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_177315825
Je klinkt een beetje zoutig, ts. Was er gestrooid vanmorgen?
pi_177315965
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:06 schreef LurkJeRot het volgende:
Je klinkt een beetje zoutig, ts. Was er gestrooid vanmorgen?
Ik was vanmorgen lopend. Maar ik moet vanmiddag boodschappen doen, dat doe ik vaker op de fiets, en dan is het altijd hommeles. Ik krijg vanavond mensen op bezoek om voetbal te kijken.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_177315978
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:15 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ik was vanmorgen lopend. Maar ik moet vanmiddag boodschappen doen, dat doe ik vaker op de fiets, en dan is het altijd hommeles. Ik krijg vanavond mensen op bezoek om voetbal te kijken.
Gezellig.
pi_177315983
Het een sluit het ander niet uit natuurlijk.
Weet precies waar je op doelt qua fietsers die de regels aan hun laars lappen maar het er zijn ook enorm veel situaties waar je als fietser je in een voorrangspositie begeeft maar enorm op je tellen moet letten om niet voor je sodemieter gereden te worden.

Slecht verlichtte rotondes, voorrangswegen. Met name in het donker moet je echt goed opletten want sommige automobilisten kijken gewoon niet of de zichtbaarheid is enorm matig. Ik pleit voor verlichting en sensoren in de weg die aangeven of er een fietser aankomt op gevaarlijke punten. Ook smalle wegen zonder fietspad zijn een probleem met het enorm toegenomen wegverkeer.
blablablabla
pi_177315987
quote:
17s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:16 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

Gezellig.
Ja altijd!
Gehaktballetjes maken vanavond, biertje erbij, gaat helemaal goed komen.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_177316055
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:17 schreef Elan het volgende:
Het een sluit het ander niet uit natuurlijk.
Weet precies waar je op doelt qua fietsers die de regels aan hun laars lappen maar het er zijn ook enorm veel situaties waar je als fietser je in een voorrangspositie begeeft maar enorm op je tellen moet letten om niet voor je sodemieter gereden te worden.

Slecht verlichtte rotondes, voorrangswegen. Met name in het donker moet je echt goed opletten want sommige automobilisten kijken gewoon niet of de zichtbaarheid is enorm matig. Ik pleit voor verlichting en sensoren in de weg die aangeven of er een fietser aankomt op gevaarlijke punten. Ook smalle wegen zonder fietspad zijn een probleem met het enorm toegenomen wegverkeer.
Zorgen dat je verlichting in orde is, voor en achter, scheelt heel veel. Alhoewel de voorlamp soms best wel instabiel is, dat valt me wel tegen.
Ik heb ook zo'n geel hesje gekocht, valt enorm op. Kost maar een scheet bij de Action.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_177316138
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:23 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Zorgen dat je verlichting in orde is, voor en achter, scheelt heel veel. Alhoewel de voorlamp soms best wel instabiel is, dat valt me wel tegen.
Ik heb ook zo'n geel hesje gekocht, valt enorm op. Kost maar een scheet bij de Action.
Klopt. ik zie regelmatig negers met een zwarte jas donkere fiets zonder verlichting rijden dat is echt levensgevaarlijk. Zouden ze wel wat strenger op mogen controleren ook.
blablablabla
pi_177316204
Verder mag hier en daar de asfaltering of stoeplegging wat beter. Soms dan rommel je gewoon echt over die tegels heen en is het afwachten wanneer zo ding omhoog gaat steken.

Verder valt me op dat lang niet iedereen zijn hand uitsteekt bij het afslaan, dus wat ik wil zeggen, als je over veiligere fietspaden hebt, mag je als fietser ook wel je hand in eigen boezem steken.
Laten we maar even zwijgen over die lollige vaders op bakfietsen die blijkbaar alles mogen op het fietspad als het gevolg van hun zaadproductie in de bak zit.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_177316248
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:23 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Zorgen dat je verlichting in orde is, voor en achter, scheelt heel veel. Alhoewel de voorlamp soms best wel instabiel is, dat valt me wel tegen.
Ik heb ook zo'n geel hesje gekocht, valt enorm op. Kost maar een scheet bij de Action.
Daar ga ik toch echt niet mee fietsen. Ongeacht de hoeveelheid verorberde gehaktballen en bier.

Er zijn grenzen. _O-
  dinsdag 20 februari 2018 @ 10:41:13 #11
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177316327
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:35 schreef Elzies het volgende:

[..]

Daar ga ik toch echt niet mee fietsen. Ongeacht de hoeveelheid verorberde gehaktballen en bier.

Er zijn grenzen. _O-
Achterlijk eigenlijk, dat de overheid miljoenen zou moeten investeren in mensen die hun eigen leven nog geen euro waard vinden.
And so is the past
  dinsdag 20 februari 2018 @ 10:43:51 #12
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177316384
Zichtbaarheid heeft ook te maken met bermbeheer. Als het onkruid een meter hoog staat zie je fietsverlichting niet.
Gaat over verlichting van obstakels en onderhoud.
Onduidelijke voorrangssituaties, vooral op rotondes. Slecht afgestelde verkeerslichten. Fietsstroken "aan de verkeerde kant van de weg". Te smalle wegen voor te veel fietsverkeer. Etc.
Mag inderdaad weer eens aandacht krijgen.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 10:43:53 #13
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_177316386
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:35 schreef Elzies het volgende:

[..]

Daar ga ik toch echt niet mee fietsen. Ongeacht de hoeveelheid verorberde gehaktballen en bier.

Er zijn grenzen. _O-
In het donker maakt dat toch niet uit.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_177316436
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:43 schreef ShevaJB het volgende:

[..]

In het donker maakt dat toch niet uit.
Jawel, de hesjes zijn reflecterend. In de tijd dat ik een auto had, was ik enorm blij met zulke fietsers. Je ziet ze namelijk al op flinke afstand, het licht van de autokoplampen laten die hesjes fel oplichten. Volgens mij scheelt dat heel veel verkeersongelukken per jaar.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 10:46:56 #15
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_177316448
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:46 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Jawel, de hesjes zijn reflecterend. In de tijd dat ik een auto had, was ik enorm blij met zulke fietsers. Je ziet ze namelijk al op flinke afstand, het licht van de autokoplampen laten die hesjes fel oplichten. Volgens mij scheelt dat heel veel verkeersongelukken per jaar.
Ik bedoel dat het niet uitmaakt dat je voor lul fietst met zo'n debiel hesje aan als niemand je herkent in het donker.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
  dinsdag 20 februari 2018 @ 10:48:56 #16
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177316475
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:46 schreef ShevaJB het volgende:

[..]

Ik bedoel dat het niet uitmaakt dat je voor lul fietst met zo'n debiel hesje aan als niemand je herkent in het donker.
Denken dat je relevant genoeg bent om voor lul te kunnen staan. :').
And so is the past
pi_177316480
Over Amsterdam kan ik niet meepraten maar echt heel veel fietsers hebben belabberde verlichting. Zo'n minilampje van Action zie ik helemaal niet. Dan moet ik keihard remmen wanneer ik een fietser zie op 10 meter afstand
  dinsdag 20 februari 2018 @ 10:50:19 #18
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_177316499
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:48 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Denken dat je relevant genoeg bent om voor lul te kunnen staan. :').
Jij niet dan?
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_177316513
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:46 schreef ShevaJB het volgende:

[..]

Ik bedoel dat het niet uitmaakt dat je voor lul fietst met zo'n debiel hesje aan als niemand je herkent in het donker.
Je lult wel anders als je onder een auto ligt. En de autobestuurder ook. Het komt van twee kanten. Allebei heb je schade, als je er levend uit komt. Je fiets is kapot, je belandt in het ziekenhuis en de autobestuurder slaapt 's nachts niet meer.

Dan is de keuze voor mij snel gemaakt. Dan maar een lullig hesje aan, dat duurt maar een half uur. Een rolstoel je hele leven.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 10:53:58 #20
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177316573
In hoeveel landen is fietsen eigenlijk beter geregeld als Nederland?
Wat is er precies onveilig? Voor mensen die niet snappen dat deelnemen aan het verkeer de verantwoordelijkheid is van alle deelnemers hoef je niet veel voor uit te vinden. Die mensen blijven zich toch egoïstisch gedragen, met welk hulpmiddel dan ook.

Ik snap het bericht wel hoor, "Wij van WC-Eend..."
De ANWB moet hun subsidies weer veiligstellen natuurlijk.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 10:56:07 #21
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_177316622
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:50 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Je lult wel anders als je onder een auto ligt. En de autobestuurder ook. Het komt van twee kanten. Allebei heb je schade, als je er levend uit komt. Je fiets is kapot, je belandt in het ziekenhuis en de autobestuurder slaapt 's nachts niet meer.

Dan is de keuze voor mij snel gemaakt. Dan maar een lullig hesje aan, dat duurt maar een half uur. Een rolstoel je hele leven.
Als je het nog eens terug leest dan zul je zien dat ik probeer aan te geven dat het lullige karakter van zo'n hesje geen reden is om het niet te dragen.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_177316644
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:35 schreef Elzies het volgende:

[..]

Daar ga ik toch echt niet mee fietsen. Ongeacht de hoeveelheid verorberde gehaktballen en bier.

Er zijn grenzen. _O-
Oh, ik wel, als het donker is? Absoluut.
Alsof het mij een ruk boeit of iemand me ziet in zo'n ding :')
pi_177316649
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:53 schreef daNpy het volgende:
In hoeveel landen is fietsen eigenlijk beter geregeld als Nederland?
Wat is er precies onveilig? Voor mensen die niet snappen dat deelnemen aan het verkeer de verantwoordelijkheid is van alle deelnemers hoef je niet veel voor uit te vinden. Die mensen blijven zich toch egoïstisch gedragen, met welk hulpmiddel dan ook.

Ik snap het bericht wel hoor, "Wij van WC-Eend..."
De ANWB moet hun subsidies weer veiligstellen natuurlijk.
De grootste problemen zijn de tegels en inderdaad de begroeing ernaast, merk ik.
Ook zie ik vaak zijwegen die door de struiken en bomen geen uitzicht geven op het fietspad dat voorrang heeft voor automobilisten. Ze kunnen niet zien of er een fietser aan komt, of ze moeten al met de neus op het fietspad staan en dan kan het al te laat zijn.
De bebording mag beter en ook is het niet overal duidelijk wanneer een fietser voorrang heeft.

Verder moeten er waarschuwingsborden geplaatst worden voor fietsers als er gevaarlijke plekken zijn, vooral in bosrijk gebied.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_177316675
Een groot gedeelte van het aantal ongevallen onder fietsers wordt veroorzaakt door een eenzijdig ongeval, oftewel iemand die van z'n fiets valt (en vaak is dat een oudere):

quote:
Veel eenzijdige fietsongevallen
Bij een groot deel van de fietsongevallen is sprake
van een eenzijdig ongeval oftewel een ongeval
waarbij geen andere verkeersdeelnemer betrokken is.
Vaak is dat een val van de fiets. Bij de SEHbehandelingen
in verband met letsel door een
fietsongeval, was in 2012 bijna twee derde van de
fietsers (61%) gewond geraakt door een eenzijdig
fietsongeval in zo’n negentig procent van de gevallen
een val van de fiets (53%). Bij drie op de tien SEHbehandelingen
was het letsel veroorzaakt door een
botsing: van het totaal aantal slachtoffers had 23%
had een botsing met een andere weggebruiker (veelal
een auto of een andere fietser) en zes procent een
botsing met een obstakel bijvoorbeeld een paal of een
stoeprand.
http://www.fietsberaad.nl(...)0Fietsongevallen.pdf

Slecht zichtbaar zijn en/of andere verkeersdeelnemers lijken dus niet zozeer de boosdoeners, (verminderde) fietsvaardigheid wel.
pi_177316716
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:56 schreef ShevaJB het volgende:

[..]

Als je het nog eens terug leest dan zul je zien dat ik probeer aan te geven dat het lullige karakter van zo'n hesje geen reden is om het niet te dragen.
Je hebt gelijk, sorry.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')