abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_183677136
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
ANWB: prijs elektrische auto is nog altijd obstakel voor Nederlandse particulier

Volgens de jaarlijkse Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB zit elektrisch rijden in Nederland weliswaar in de lift, maar komt volledig elektrisch rijden nog altijd weinig voor onder particuliere automobilisten. De hoge aanschafprijs van ev's is een belangrijke reden.

Bij het onderzoek heeft de ANWB ook specifiek gekeken naar de total cost of ownership van benzineauto's en elektrische auto's. Ook al is de aanschafprijs van elektrische auto's nog altijd veel hoger, het verschil is veel minder groot als de totale kosten in ogenschouw worden genomen. Volgens de gegevens was een elektrische auto in 2017 gemiddeld 10 procent duurder dan een benzineauto, maar inmiddels is dit verschil gedaald naar 6 procent.

Ten opzichte van de Elektrisch Rijden Monitor van vorig jaar is de gemiddelde actieradius van een elektrische auto gestegen van 221 naar 264 kilometer. Het gaat daarbij overigens om elektrische auto's met een aanschafprijs tot 50.000 euro. Verder is het aantal laadpunten toegenomen tot 36.987 openbare laadpunten en 967 snelladers.

De total cost of ownership daalt gestaag en het verschil met een fossiele brandstofwagen is nog maar 6%. Belangrijkste obstakel blijkt de hoge aanschafprijs. Dit jaar is de aardolieprijs relatief laag en dat remt de aanschaf van elektrische wagens.
We can't afford the illusion anymore
pi_183679196
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 10:12 schreef Digi2 het volgende:

[..]


De total cost of ownership daalt gestaag en het verschil met een fossiele brandstofwagen is nog maar 6%. Belangrijkste obstakel blijkt de hoge aanschafprijs. Dit jaar is de aardolieprijs relatief laag en dat remt de aanschaf van elektrische wagens.
Goedkopere batterijen gaat een gamechanger worden.
  woensdag 12 december 2018 @ 13:47:49 #203
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183681248
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 12:05 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Goedkopere batterijen gaat een gamechanger worden.
Yep..... (nofi) alleen nog FF uitvinden..... wat wetenschap wel FF fixt toch ? :+ en industrie ook simpel gaat/kan produceren, laat staan het duurzaam opruimen is vast allemaal geen probleem.

//--//
De uitdaging is vooral hoeveel energie tegen welke (produktie)kosten (ook op termijn) men per opslageenheid kan verstouwen. De LI-ion Tesla batterij kan 250watt/uur per kilo opslaan en kost nu ca ¤400/kg. Benzine kan 12,000 Watt/uur per kilogram opbergen voor zeg één ¤1.
Kwestie van fysica en dan dat doorrekenen.
Zelfs wanneer je het zg slechte rendement van fossiele brandstoffen meeneemt, komt een accu nog niet eens in de buurt van de kosten die toch ergens door iemand betaald moeten (kunnen/gaan) worden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Elektriciteit heeft absoluut een toekomst toekomst. Er zijn alleen twee dingen voor nodig, a) je moet het (zelf, relatief) makkelijk kunnen opwekken (ook als het donker/windstil is) en/of b) grootschalig zonder (transport)verlies en risico (relatief) eenvoudig kunnen opslaan in voor mijn part een emmertje.

Zelf heb denk ik aan Thorium reactors als aanvullend constante energie-bron en gebruik/ontwikkeling van pure waterstof(gas) technologie als primaire opslag/transport.

Verder gaat het mis doordat men zich mediaal concentreert op één onderdeel van de schakels het zg CO2 issue..... hiervoor de motor en/of generator te vervangen met een niet-duurzame oplossing die uiteindelijk wel's net zo schadelijk kan gaan uitwerken.

Het onderwerp dat angstvallig wordt vermeden is de mate van het gebruik door het aantal mensen. Hoe ga je 5-6 miljard mensen vertellen dat zij nauwelijks deel zullen gaan uitmaken van de energie-welvaart omdat de 1-3 miljard "rijken" (wij dus, nu willen) bezig zijn met een transitie.
Omgekeerd hoe ga men de rijken van nu wijsmaken dat ze hun effectieve levensstandaard van nu met 50-75% moeten verlagen zodat de rest op de wereld hun leven kunnen zien verbeteren van 20% tot zeg 40% van wat wij (nu) hebben.
Hegel: "De waarheid is subjectief"
pi_183741266
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
BMW en Porsche demonstreren 450kW-station dat auto in kwartier laadt

BMW en Porsche hebben in Beieren een prototype van een snellaadstation onthuld met een capaciteit van maximaal 450kW. Elektrische auto's kunnen hiermee in vijftien minuten geladen worden, claimen de fabrikanten.

Wie nog sneller weer onderweg wil zijn, kan binnen drie minuten voldoende laden om weer honderd kilometer af te leggen, claimen BMW en Porsche. BMW demonstreerde een BMW i3 met accucapaciteit van 57kWh. Een high voltage dc/dc-converter zette de spanning van 800V om naar de 400V voor de BMW i3, die in een kwartier tot 80 procent van zijn capaciteit te laden was. Het resterende deel gaat waarschijnlijk langzamer: dat is standaard zo om schade te voorkomen. Porsche had een testvoertuig met accucapaciteit van 90kWh die een laadvermogen van 400kW wist te bereiken en zo in nog geen drie minuten genoeg geladen kon worden om 100 kilometer af te leggen.

Het laadstation in de Beierse gemeente Jettingen-Scheppach is gratis te gebruiken en bevat Type 2-connectors van de Combined Charging System-standaard zodat de meeste elektrische auto's ermee overweg kunnen.

De laadpaal is onderdeel van het FastCharge-onderzoeksproject waarin BMW en Porsche samenwerken met onder andere Siemens. Het station is te gebruiken voor voertuigen met 400V- en 800V-accusystemen maar het systeem is al geschikt voor hogere spanningen tot aan 920 volt. Volgens de fabrikanten is de verwachting dat toekomstige elektrische voertuigen op hogere spanning dan nu geladen worden.
Dat je na 3 minuten snelladen 100 km kan gaan afleggen maakt veel verschil want je kan dan na enkele minuten laden weer vertrekken naar huis of werk mocht je batterij bijna leeg zijn onderweg.
We can't afford the illusion anymore
  dinsdag 18 december 2018 @ 00:26:43 #205
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183799754
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 10:23 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dat je na 3 minuten snelladen 100 km kan gaan afleggen maakt veel verschil want je kan dan na enkele minuten laden weer vertrekken naar huis of werk mocht je batterij bijna leeg zijn onderweg.
Dit is wel het serieuzere laadwerk...... 400kW bij 800-1000V is 400-500 Ampère...... , in theorie kan je je 75kWh accu dan volgloeien in ruim 10 minuten....

YT-jan2017:
Hegel: "De waarheid is subjectief"
  dinsdag 18 december 2018 @ 07:54:15 #206
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_184208796
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
Verkoop elektrische auto's haalt nieuw record

De verkoop van elektrische auto's is vorig jaar verdrievoudigd ten opzichte van het voorgaande jaar. In totaal werden 24.024 volledig elektrisch aangedreven auto's geregistreerd.

Dat is een nieuw record, aldus brancheverenigingen RAI Vereniging, BOVAG en dataspecialist RDC.

Van alle auto's die in 2018 op kenteken werden gezet, was 5,4 procent elektrisch. In december verkochten dealers opvallend veel elektrische auto's, voornamelijk uit het duurdere segment. Een belangrijke reden is dat kopers de wijziging van de fiscale regels voor bijtelling bij duurdere elektrische modellen per 1 januari voor wilden zijn.

BOVAG en RAI Vereniging verwachten dat ondanks de nieuwe fiscale regels die minder gunstig zijn ten opzichte van vorig jaar, de verkoop van elektrische auto's ook dit jaar zal groeien. Dat komt door een groter aanbod van elektrische middenklassers. De stijging zal niet zo explosief zijn als vorig jaar, voorspellen de organisaties.
We can't afford the illusion anymore
  zaterdag 5 januari 2019 @ 08:26:47 #208
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_184214363
quote:
Verkoop elektrische auto's stokt dit jaar
De verkoop van elektrische auto’s is vorig jaar verdrievoudigd ten opzichte van 2017, maar dit jaar stort die forse groei in.

Dat verwachten brancheverenigingen RAI Vereniging en Bovag. In 2018 werden er 24.024 volledig elektrische auto's verkocht. Daarmee was 1 op de 20 auto's elektrisch. Dit jaar blijft de verkoop steken op 28.000 stuks, slechts een bescheiden plusje.

De zogeheten Tesla-taks is de boosdoener. Wie een elektrische auto leaset hoefde maar 4 procent van de cataloguswaarde als bijtelling te rekenen. Privé de auto rijden was daardoor goedkoop. Dit jaar geldt die lage bijtelling alleen voor de eerste 50.000 euro van de waarde van de auto. Alles wat de auto meer kost wordt belast met de reguliere 22 procent. Vooral de dure Tesla (prijs rond de 100.000 euro) krijgt daar last van.

De Tesla S werd het meest verkocht (5633 stuks), gevolgd door de Jaguar I-pace (3495 exemplaren) en de Nissan Leaf (3369).

Dat de verkoop volgend jaar toch iets stijgt, komt doordat er meer relatief goedkopere elektrische auto's op de markt komen. De e-Golf, BMW i3, Nissan Leaf en Hyundai Ioniq waren dit jaar ook verantwoordelijk voor de forse groei.

In december was 30 procent van alle verkochte auto’s vol elektrisch. Dit waren vooral modellen uit het hogere segment, zoals de Jaguar I-Pace, Tesla’s Model S en X. Door die auto's nog snel in december te kopen kunnen de leaserijders nog vijf jaar profiteren van de lage bijtelling.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 08:40:19 #209
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184214432
Is het al december 2019 :?
Dan heb ik een lange nacht gehad sinds 4 januari.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_184214946
quote:
10s.gif Op woensdag 12 december 2018 13:47 schreef Vallon het volgende:
Zelf heb denk ik aan Thorium reactors als aanvullend constante energie-bron.
Klinkt goed, ik heb nu zonnepanelen maar wil in de nacht ook stroom. Waar haal ik die dingen?
Klier? Ik? Kijk lekker naar je zelf !
  zaterdag 5 januari 2019 @ 10:21:37 #211
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_184215296
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 09:51 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Klinkt goed, ik heb nu zonnepanelen maar wil in de nacht ook stroom. Waar haal ik die dingen?
Zoals alles, bij de Action.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')