abonnement Unibet Coolblue
pi_183677136
quote:
ANWB: prijs elektrische auto is nog altijd obstakel voor Nederlandse particulier

Volgens de jaarlijkse Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB zit elektrisch rijden in Nederland weliswaar in de lift, maar komt volledig elektrisch rijden nog altijd weinig voor onder particuliere automobilisten. De hoge aanschafprijs van ev's is een belangrijke reden.

Bij het onderzoek heeft de ANWB ook specifiek gekeken naar de total cost of ownership van benzineauto's en elektrische auto's. Ook al is de aanschafprijs van elektrische auto's nog altijd veel hoger, het verschil is veel minder groot als de totale kosten in ogenschouw worden genomen. Volgens de gegevens was een elektrische auto in 2017 gemiddeld 10 procent duurder dan een benzineauto, maar inmiddels is dit verschil gedaald naar 6 procent.

Ten opzichte van de Elektrisch Rijden Monitor van vorig jaar is de gemiddelde actieradius van een elektrische auto gestegen van 221 naar 264 kilometer. Het gaat daarbij overigens om elektrische auto's met een aanschafprijs tot 50.000 euro. Verder is het aantal laadpunten toegenomen tot 36.987 openbare laadpunten en 967 snelladers.

De total cost of ownership daalt gestaag en het verschil met een fossiele brandstofwagen is nog maar 6%. Belangrijkste obstakel blijkt de hoge aanschafprijs. Dit jaar is de aardolieprijs relatief laag en dat remt de aanschaf van elektrische wagens.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_183679196
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 10:12 schreef Digi2 het volgende:

[..]


De total cost of ownership daalt gestaag en het verschil met een fossiele brandstofwagen is nog maar 6%. Belangrijkste obstakel blijkt de hoge aanschafprijs. Dit jaar is de aardolieprijs relatief laag en dat remt de aanschaf van elektrische wagens.
Goedkopere batterijen gaat een gamechanger worden.
  woensdag 12 december 2018 @ 13:47:49 #203
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183681248
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 12:05 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Goedkopere batterijen gaat een gamechanger worden.
Yep..... (nofi) alleen nog FF uitvinden..... wat wetenschap wel FF fixt toch ? :+ en industrie ook simpel gaat/kan produceren, laat staan het duurzaam opruimen is vast allemaal geen probleem.

//--//
De uitdaging is vooral hoeveel energie tegen welke (produktie)kosten (ook op termijn) men per opslageenheid kan verstouwen. De LI-ion Tesla batterij kan 250watt/uur per kilo opslaan en kost nu ca ¤400/kg. Benzine kan 12,000 Watt/uur per kilogram opbergen voor zeg één ¤1.
Kwestie van fysica en dan dat doorrekenen.
Zelfs wanneer je het zg slechte rendement van fossiele brandstoffen meeneemt, komt een accu nog niet eens in de buurt van de kosten die toch ergens door iemand betaald moeten (kunnen/gaan) worden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Elektriciteit heeft absoluut een toekomst toekomst. Er zijn alleen twee dingen voor nodig, a) je moet het (zelf, relatief) makkelijk kunnen opwekken (ook als het donker/windstil is) en/of b) grootschalig zonder (transport)verlies en risico (relatief) eenvoudig kunnen opslaan in voor mijn part een emmertje.

Zelf heb denk ik aan Thorium reactors als aanvullend constante energie-bron en gebruik/ontwikkeling van pure waterstof(gas) technologie als primaire opslag/transport.

Verder gaat het mis doordat men zich mediaal concentreert op één onderdeel van de schakels het zg CO2 issue..... hiervoor de motor en/of generator te vervangen met een niet-duurzame oplossing die uiteindelijk wel's net zo schadelijk kan gaan uitwerken.

Het onderwerp dat angstvallig wordt vermeden is de mate van het gebruik door het aantal mensen. Hoe ga je 5-6 miljard mensen vertellen dat zij nauwelijks deel zullen gaan uitmaken van de energie-welvaart omdat de 1-3 miljard "rijken" (wij dus, nu willen) bezig zijn met een transitie.
Omgekeerd hoe ga men de rijken van nu wijsmaken dat ze hun effectieve levensstandaard van nu met 50-75% moeten verlagen zodat de rest op de wereld hun leven kunnen zien verbeteren van 20% tot zeg 40% van wat wij (nu) hebben.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_183741266
quote:
BMW en Porsche demonstreren 450kW-station dat auto in kwartier laadt

BMW en Porsche hebben in Beieren een prototype van een snellaadstation onthuld met een capaciteit van maximaal 450kW. Elektrische auto's kunnen hiermee in vijftien minuten geladen worden, claimen de fabrikanten.

Wie nog sneller weer onderweg wil zijn, kan binnen drie minuten voldoende laden om weer honderd kilometer af te leggen, claimen BMW en Porsche. BMW demonstreerde een BMW i3 met accucapaciteit van 57kWh. Een high voltage dc/dc-converter zette de spanning van 800V om naar de 400V voor de BMW i3, die in een kwartier tot 80 procent van zijn capaciteit te laden was. Het resterende deel gaat waarschijnlijk langzamer: dat is standaard zo om schade te voorkomen. Porsche had een testvoertuig met accucapaciteit van 90kWh die een laadvermogen van 400kW wist te bereiken en zo in nog geen drie minuten genoeg geladen kon worden om 100 kilometer af te leggen.

Het laadstation in de Beierse gemeente Jettingen-Scheppach is gratis te gebruiken en bevat Type 2-connectors van de Combined Charging System-standaard zodat de meeste elektrische auto's ermee overweg kunnen.

De laadpaal is onderdeel van het FastCharge-onderzoeksproject waarin BMW en Porsche samenwerken met onder andere Siemens. Het station is te gebruiken voor voertuigen met 400V- en 800V-accusystemen maar het systeem is al geschikt voor hogere spanningen tot aan 920 volt. Volgens de fabrikanten is de verwachting dat toekomstige elektrische voertuigen op hogere spanning dan nu geladen worden.
Dat je na 3 minuten snelladen 100 km kan gaan afleggen maakt veel verschil want je kan dan na enkele minuten laden weer vertrekken naar huis of werk mocht je batterij bijna leeg zijn onderweg.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 18 december 2018 @ 00:26:43 #205
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183799754
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 10:23 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dat je na 3 minuten snelladen 100 km kan gaan afleggen maakt veel verschil want je kan dan na enkele minuten laden weer vertrekken naar huis of werk mocht je batterij bijna leeg zijn onderweg.
Dit is wel het serieuzere laadwerk...... 400kW bij 800-1000V is 400-500 Ampère...... , in theorie kan je je 75kWh accu dan volgloeien in ruim 10 minuten....

YT-jan2017:
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 18 december 2018 @ 07:54:15 #206
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_184208796
quote:
Verkoop elektrische auto's haalt nieuw record

De verkoop van elektrische auto's is vorig jaar verdrievoudigd ten opzichte van het voorgaande jaar. In totaal werden 24.024 volledig elektrisch aangedreven auto's geregistreerd.

Dat is een nieuw record, aldus brancheverenigingen RAI Vereniging, BOVAG en dataspecialist RDC.

Van alle auto's die in 2018 op kenteken werden gezet, was 5,4 procent elektrisch. In december verkochten dealers opvallend veel elektrische auto's, voornamelijk uit het duurdere segment. Een belangrijke reden is dat kopers de wijziging van de fiscale regels voor bijtelling bij duurdere elektrische modellen per 1 januari voor wilden zijn.

BOVAG en RAI Vereniging verwachten dat ondanks de nieuwe fiscale regels die minder gunstig zijn ten opzichte van vorig jaar, de verkoop van elektrische auto's ook dit jaar zal groeien. Dat komt door een groter aanbod van elektrische middenklassers. De stijging zal niet zo explosief zijn als vorig jaar, voorspellen de organisaties.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 5 januari 2019 @ 08:26:47 #208
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_184214363
quote:
Verkoop elektrische auto's stokt dit jaar
De verkoop van elektrische auto’s is vorig jaar verdrievoudigd ten opzichte van 2017, maar dit jaar stort die forse groei in.

Dat verwachten brancheverenigingen RAI Vereniging en Bovag. In 2018 werden er 24.024 volledig elektrische auto's verkocht. Daarmee was 1 op de 20 auto's elektrisch. Dit jaar blijft de verkoop steken op 28.000 stuks, slechts een bescheiden plusje.

De zogeheten Tesla-taks is de boosdoener. Wie een elektrische auto leaset hoefde maar 4 procent van de cataloguswaarde als bijtelling te rekenen. Privé de auto rijden was daardoor goedkoop. Dit jaar geldt die lage bijtelling alleen voor de eerste 50.000 euro van de waarde van de auto. Alles wat de auto meer kost wordt belast met de reguliere 22 procent. Vooral de dure Tesla (prijs rond de 100.000 euro) krijgt daar last van.

De Tesla S werd het meest verkocht (5633 stuks), gevolgd door de Jaguar I-pace (3495 exemplaren) en de Nissan Leaf (3369).

Dat de verkoop volgend jaar toch iets stijgt, komt doordat er meer relatief goedkopere elektrische auto's op de markt komen. De e-Golf, BMW i3, Nissan Leaf en Hyundai Ioniq waren dit jaar ook verantwoordelijk voor de forse groei.

In december was 30 procent van alle verkochte auto’s vol elektrisch. Dit waren vooral modellen uit het hogere segment, zoals de Jaguar I-Pace, Tesla’s Model S en X. Door die auto's nog snel in december te kopen kunnen de leaserijders nog vijf jaar profiteren van de lage bijtelling.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 08:40:19 #209
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184214432
Is het al december 2019 :?
Dan heb ik een lange nacht gehad sinds 4 januari.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 09:51:35 #210
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184214946
quote:
10s.gif Op woensdag 12 december 2018 13:47 schreef Vallon het volgende:
Zelf heb denk ik aan Thorium reactors als aanvullend constante energie-bron.
Klinkt goed, ik heb nu zonnepanelen maar wil in de nacht ook stroom. Waar haal ik die dingen?
Tot nooit .......
  zaterdag 5 januari 2019 @ 10:21:37 #211
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_184215296
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 09:51 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Klinkt goed, ik heb nu zonnepanelen maar wil in de nacht ook stroom. Waar haal ik die dingen?
Zoals alles, bij de Action.
pi_184816984
quote:
Hogere bijtelling: haast geen Tesla verkocht in januari

De nieuwe bijtellingsregels die per 1 januari zijn ingegaan zorgen ervoor dat er haast geen Tesla's zijn verkocht in de eerste maand van 2019. Ook bij andere luxe elektrische wagens stortte de verkoop in.

Dat blijkt uit de nieuwste verkoopcijfers van brancheorganisatie Bovag. In januari werden er slechts 14 exemplaren verkocht van de Tesla Model S. Van de Model X gingen er zelfs maar 9 over de spreekwoordelijke toonbank.

Min 99 procent
Dat staat in schril contrast tot de recordmaand december. Toen werden er nog 1558 stuks van de Model S verkocht en 652 Model X'en. Dat betekent een maand-op-maand-daling van 99,1 procent en 98,6 procent, respectievelijk.

Die ontwikkeling is trouwens ook te zien bij de grote concurrent van de Model S, de Jaguar I-Pace. Daarvan werden er in januari 15 verkocht. Een maand eerder waren dat er nog 2621: een afname van 99,4 procent.

Nieuwe regels
De reden van de gigantische daling is eenvoudig: in december kregen de peperdure elektrische wagens nog een stuk meer fiscale steuntjes in de rug. Dat zit hem in de bijtellingsregels voor leaseauto's.

In 2018 was de bijtelling voor volledig elektrische auto's slechts 4 procent, die regels blijven nog vijf jaar in stand voor mensen die in 2018 een leasecontract afsloten. Vanaf 2019 geldt die 4 procent alleen over de waarde van de auto tot 50.000 euro. Over het bedrag dat de auto meer kost, geldt de 'gewone' bijtelling van 22 procent.

Veel duurder
Ter illustratie: dat komt er op neer dat je een Tesla van 100.000 euro al reed voor zo'n 173 euro netto per maand in 2018. In 2019 kost diezelfde auto de leaserijder al 563 euro per maand. Een nogal aanzienlijk verschil dus.

Dat verklaart ook dat er in december zo veel wagens zijn verkocht. De oude bijtellingsregels gelden namelijk nog voor wagens die voor 31 december op kenteken zijn gezet. Met andere woorden: de leasemaatschappijen hebben een voorraadje aangelegd.

Of de afbouw van de fiscale stimulans voor de elektrische auto's ook een langdurig negatief effect heeft op de verkoop van de dure wagens, zal later in het jaar moeten blijken.
De model 3 is een stuk goedkoper dan een model S en de leasekosten pm zullen dus veel lager uitkomen. Het kan echter nog wel even duren voordat de "budget" model 3 in europa op de markt komt. Deze zullen naar verwachting eind dit jaar eerst naar de amerikaanse markt gaan.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 5 februari 2019 @ 08:04:23 #213
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_184829558
Wederom een bevestiging dat het alleen maar om de bijtelling gaat. :W
pi_184831433
quote:
Tesla koopt bedrijf dat supercondensatoren en accu-onderdelen maakt

Tesla heeft een bod uitgebracht op het bedrijf Maxwell, een Amerikaanse producent van supercondensatoren en accu-onderdelen. De overname, waar meer dan 200 miljoen dollar mee is gemoeid, moet nog worden goedgekeurd door de relevante instanties.

Maxwell meldt dat er maandag een definitieve overeenkomst is gesloten waarmee het bedrijf wordt overgenomen door Tesla. Het bedrijf van Elon Musk biedt 4,75 dollar per aandeel, waarmee de totale som die wordt neergeteld voor de overname uitkomt op ongeveer 218 miljoen dollar. De overname moet nog worden goedgekeurd door de U.S. Securities and Exchange Commission.

Ook al zijn supercondensatoren in vergelijking met lithium-ionaccu's beter in staat om een hoge piekstroom op te slaan, de overname is vermoedelijk niet zozeer bedoeld om technologie inzake supercondensatoren te bemachtigen. Deze alternatieve technologie voor het opslaan en afgeven van energie is in vergelijking met lithium-ionaccu's weliswaar veel sneller op te laden en gaat veel langer mee, maar heeft als belangrijkste nadeel een energiedichtheid die veel lager is. Dat maakt supercondensatoren niet erg geschikt voor bijvoorbeeld consumentenelektronica of elektrische auto's. Supercondensatoren van Maxwell worden wel onder meer gebruikt in Chinese hybride bussen, maar dan worden ze enkel gebruikt als aanvulling, waarbij de remenergie wordt gebruikt om ze bij te laden.

In het persbericht meldt Maxwell dat de overeenkomst gepaard gaat met een aantal onzekerheden en risico's, waaronder de mate van verandering en innovatie op het vlak van droge elektroden. Maxwell is al enige tijd bezig deze relatief nieuwe technologie te ontwikkelen, die bedoeld is voor lithium-ionaccu's in auto's. Bij gebruik van deze technologie zou de energiedichtheid van de door Tesla gebruikte accu's omhoog gaan, waardoor een groter bereik of minder accu's nodig zijn. Daarnaast zou het goedkoper zijn om deze accu's op basis van deze technologie te produceren en zouden de accu's langer moeten meegaan.
Supercondensatoren kunnen ook handig zijn om voor korte duur een zeer grote stroomsterkte te kunnen leveren zoals bij het inhalen. Dit kan behulpzaam zijn het gebruik van kobalt verder te reduceren of zelfs geheel overbodig te maken. De technologie van Maxwell zou mogelijk ook gebruikt kunnen worden voor het produceren van een solid state accu.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 5 februari 2019 @ 12:30:08 #215
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_184833228
quote:
19s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 08:04 schreef Gunner het volgende:
Wederom een bevestiging dat het alleen maar om de bijtelling gaat. :W
En het is ook duidelijk aan wie electrische auto's zo ongeveer uitsluitend verkocht worden.
Gewoon even een 99% daling in verkopen :')
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 5 februari 2019 @ 13:38:35 #216
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_184834453
quote:
19s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 08:04 schreef Gunner het volgende:
Wederom een bevestiging dat het alleen maar om de bijtelling gaat. :W
Ja zonder belastingvoordeel betaal je meer wegenbelasting op een EV want die zijn veel zwaarder in dezelfde klasse als een verbrandingsmotor.
pi_184866187
quote:
Tesla verlaagt prijs van Model 3 opnieuw

Tesla verlaagt opnieuw de prijs van de Model 3 nadat het concern eerder stopte met het dure doorverwijzingsprogramma. Tesla haalt nog eens 1.100 dollar van de prijs af, waarmee de goedkoopste variant van de Model 3 in de Verenigde Staten 42.900 dollar kost.

Door financiële voordelen vanuit de Amerikaanse overheid kost de auto volgens Tesla ongeveer 35.000 dollar. Op Twitter zegt topman Elon Musk alles te doen wat hij kan om de kosten te drukken.

Eerder dit jaar meldde Tesla ook al kosten te besparen door 7 procent van de voltijdsbanen te schrappen.

Gevraagd naar een prijsdaling in Europa zegt hij dat een btw-tarief van 20 procent en importtarieven van 10 procent meestal resulteren in een 30 procent hogere prijs in Europa.

Op de Nederlandse site van Tesla kan een Model 3 besteld worden vanaf 58.800 euro.

Tesla leverde in het vierde kwartaal minder exemplaren van de Model 3 dan verwacht. Het bedrijf verlaagde de prijzen van alle modellen om een verlaging van de financiële voordelen vanuit de overheid te compenseren.
In de VS kost een goedkopere versie model 3 vanaf nu dus circa $35.000 inclusief subsidies en in de EU circa $45.000 maar dat kan per EU-land sterk verschillen door de diverse landelijke subsidies etc.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_185891201
quote:
'Audi-fabriek in België bouwt helft minder e-tron-auto's door tekort aan accu's'

Een Duitse regionale omroep meldt op basis van bronnen bij toeleveranciers en fabrieksmedewerkers dat een Brusselse Audi-fabriek dagelijks de helft minder elektrische Audi e-tron produceert, omdat er een tekort is aan de benodigde accu's.

De regionale Duitse omroep Bayerischer Rundfunk meldt dat het oorspronkelijk de bedoeling was dat dagelijks zo'n 300 Audi e-trons van de band zouden rollen, maar dat zijn er momenteel ongeveer 150. Volgens de bronnen krijgt Audi onvoldoende accu's van zijn leverancier LG Chem. Dat bedrijf zou momenteel onvoldoende accu's uit de Poolse fabriek aanleveren. Audi heeft eerder al een conflict gehad met LG Chem, waarbij de Zuid-Koreaanse accufabrikant de prijzen met tien procent zou hebben verhoogd.

Audi wilde geen commentaar geven op de berichten. Een woordvoerder van de autofabrikant gaf wel aan dat er bij elk nieuw model dat in productie gaat uitdagingen om de hoek komen kijken. Volgens haar gaat het daarbij om een samenspel met ontwikkelingspartners en leveranciers, waarmee de problemen worden opgelost.

De Tijd meldt dat vanuit Belgische vakbonden wordt bevestigd dat de accuaanvoer nogal fluctueert en dus niet vlekkeloos verloopt. De vertragingen vanuit de Poolse fabriek van LG Chem zouden onder meer te maken hebben met het feit dat de cellenproductie onlangs van Zuid-Korea naar Polen is verplaatst, waardoor ze opnieuw moesten worden gekeurd.

Naar verluidt zouden er al 20.000 reserveringen zijn geplaatst voor de nieuwe, geheel elektrische suv van Audi. De leveringstijd zit nu rond de vijf maanden. De eerste e-tron rolde in de Brusselse fabriek in september vorig jaar van de band. Vanaf eind vorig jaar zijn de eerste leveringen begonnen.
De kosten en leverbaarheid van lithium accucellen is de achilleshiel van de europese autofabrikanten om de omslag naar elektromobiliteit te kunnen maken. De grote afhankelijkheid van aziatische leveranciers ziet de duitse overheid inmiddels als een bedreiging voor hun industrie.

Wirtschaftsminister Altmaier "Keinen technologischen Ausverkauf zulassen"
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_185891242
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 15:46 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De model 3 is een stuk goedkoper dan een model S en de leasekosten pm zullen dus veel lager uitkomen. Het kan echter nog wel even duren voordat de "budget" model 3 in europa op de markt komt. Deze zullen naar verwachting eind dit jaar eerst naar de amerikaanse markt gaan.
Huh, hij rijdt nu al in Nederland rond hoor.
pi_185891264
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2019 07:35 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Huh, hij rijdt nu al in Nederland rond hoor.
Het "budget" model Model 3 niet voor zover mij bekend. Als je een bron hebt die een prijs vermeld van circa 35.000 euro voor een model 3 wat het "budget" Model 3 zou moeten kosten zie ik dat graag. Er zijn verschillende typen Model 3 maar zover ik weet wil Musk de amerikaanse markt 1st gaan bedienen met "budget" Model 3's en daarna pas europa.

quote:
Tesla Model 3-variant van 35.000 dollar komt binnen half jaar uit in Europa
Het is nog onbekend hoeveel de 35.000 dollar kostende auto in euro's gaat kosten. De Standard Range-variant is nog niet op de site verschenen. Vermoedelijk is dat omdat hij nog niet in Europa verschijnt, terwijl hij wel in de Verenigde Staten uitkomt. Alleen de zwarte variant kost 35.000 dollar, andere versies kosten tweeduizend dollar extra.


[ Bericht 7% gewijzigd door Digi2 op 28-03-2019 08:02:06 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_185893892
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 07:38 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Het "budget" model Model 3 niet voor zover mij bekend. Als je een bron hebt die een prijs vermeld van circa 35.000 euro voor een model 3 wat het "budget" Model 3 zou moeten kosten zie ik dat graag. Er zijn verschillende typen Model 3 maar zover ik weet wil Musk de amerikaanse markt 1st gaan bedienen met "budget" Model 3's en daarna pas europa.
[..]

Oh op die manier ja. Ik dacht dat hij met de 3 het budgetmodel van Tesla bedoelde :P
pi_185979977
quote:
Tesla Mania Means Over Half of Norway Car Sales Are Now Electric

Electric vehicles accounted for more than half of Norway’s car sales in March, making history in the country following record registrations of Tesla Inc.’s Model 3.

Per inhabitant, Norway already boasts more electric cars than any other place on Earth thanks to generous incentives. Last month, new registrations of electric vehicles climbed to 58 percent of the total, according to figures released on Monday by the Norwegian Road Federation.
Tesla Inc. Ships Some 1,800 Vehicles in Key Rollout

With 5,315 new cars registered, Tesla’s Model 3 accounted for 29 percent of the new sales. That beat the previous record of 2,172 (held by the Nissan Leaf) by a wide margin, as reported by Bloomberg last week.
In Noorwegen gaat de omslag naar elektromobiliteit in rap tempo door. Gezien de grote hoeveelheid waterkracht elektriciteit die er beschikbaar is geen vreemde trend.
quote:
https://en.wikipedia.org/wiki/Electricity_sector_in_Norway
hydropower stations that provide 98% of the nation's power.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 2 april 2019 @ 09:07:43 #223
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_185984843
De bouwkwaliteit van de 3 schijnt nogal tegen te vallen. Je zou toch denken dat ze dat na gelijke problemen met voorgaande modellen dit wel zouden kunnen voorkomen.

Laten we hopen dat ze het over twee jaar gefixt hebben als ik de EV-markt ga verkennen. Mits subsidie natuurlijk.
  dinsdag 2 april 2019 @ 09:08:39 #224
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_185984858
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 07:31 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De kosten en leverbaarheid van lithium accucellen is de achilleshiel van de europese autofabrikanten om de omslag naar elektromobiliteit te kunnen maken. De grote afhankelijkheid van aziatische leveranciers ziet de duitse overheid inmiddels als een bedreiging voor hun industrie.

Wirtschaftsminister Altmaier "Keinen technologischen Ausverkauf zulassen"
"De gevestigde order maakt gehad van Tesla zodra die massa's elektrische auto's gaan maken".

Heb dit echt zoveeeeel gehoord dat ik er moe van wordt en wat blijkt?
De "gevestigde orde" heeft al 10 jaar af kunnen kijken hoe Tesla dit doet (7 jaar als je de productie enkel mee rekent) en dan komen ze met dit soort antwoorden:

Productie niet op orde, auto's die niet vooruit de branden zijn met snelladen (lees 6 uur nodig hebben), Auto's die maar 1x per dag kunnen snel laden, Auto's die niet meer werken als ze langer dan 12 uur aan een lader hangen.

Hierboven benoem ik 4 verschillende modellen van 5 verschillende fabrikanten waarvan er geen 1 een Tesla is.

Moet de concurrentie dan uit China komen? Nio, Byton?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  dinsdag 2 april 2019 @ 09:24:34 #225
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_185985031
Op Tesla is ook wel genoeg aan te merken.
Google zoeken naar build quality model 3

[ Bericht 63% gewijzigd door Gunner op 02-04-2019 09:36:21 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')