Dat is TATP ook maar dat heeft terroristen er niet van weerhouden het regelmatig te gebruiken. De verkoop van geconcentreerd waterstofperoxide is daarom aan banden gelegd.quote:Op woensdag 24 april 2019 14:13 schreef ATan het volgende:
[..}
Een hydrazinenitraatterrorrist zal vooral zichzelf opblazen want het is nogal instabiel
quote:Mercedes-Benz heeft aangekondigd te stoppen met de ontwikkeling van verbrandingsmotoren. Althans, voorlopig dan.
Dat zegt Daimlers ontwikkelingsleider Markus Schäfer tegen het Duitse Auto Motor Sport. Na de lancering van een nieuwe reeks verbrandingsmotoren, die we onder andere in de E- en S-klasse tegenkomen, stopt de fabrikant volgens de topman met de ontwikkeling van dergelijke aandrijflijnen. De volle focus wordt op, hoe kan het ook anders, elektrificatie gelegd. Ook gaat Daimler naar eigen zeggen aan de slag met eigen batterij-ontwikkeling en transmissies. “Het totale budget voor onderzoeken blijft op een hoog niveau”, aldus Schäfer.
Na de onthulling van de volledig elektrische Mercedes-Benz EQC vorig jaar staan er al meerdere nieuwe modellen in de wachtrij om zich te laten zien. Neem de EQA op basis van de A-klasse en de Vision EQS die een vooruitblik is van een elektrisch broertje van de S-klasse. Schäfer dekt zich overigens in, want hij schiet de verbrandingsmotor nog niet helemaal af. Nieuwe ontwikkelingen in de toekomst worden dan ook niet uitgesloten.
Bron
Een kleine 50.000 euro voor vind ik nog best prijzig voor een auto. Voor Tesla is er op dit moment geen prikkel om een goedkopere versie van de model 3 te gaan verkopen in europa. Er is geen concurrentie voor de Model 3 als het om bereik/prijs verhouding gaat.quote:Tesla Model 3 blijft de best verkochte auto in Nederland
Net als in de afgelopen maanden is de Tesla Model 3 de meest verkochte auto in september. Totaal werden er vorige maand 5768 van het nieuwe exemplaren van Tesla's instapmodel geregistreerd. Daarmee haalt de Model 3 van Tesla een marktaandeel van 15,5 procent in september.
Dat blijkt uit cijfers van brancheorganisaties Bovag en de RAI Vereniging over de eerste negen maanden van 2019.
Ook over het hele jaar gemeten staat de Model 3 met 13.587 exemplaren fier bovenaan de lijst van meest verkochte modellen. Daarmee haalt de goedkoopste Tesla een marktaandeel van 4,1 procent. De Volkswagen Polo (9684 stuks verkocht) en de Ford Focus (8606 stuks) volgen op respectievelijk plaats twee en drie.
Populair onder leaserijders
De Tesla Model 3 is vooral populair onder leaserijders. Met een vanafprijs van 48.980 euro kost de Model 3 iets minder dan een halve ton. Daarmee valt de elektrische auto net onder de grens van 4 procent bijtelling, alles daarboven kost 22 procent bijtelling.
De grote vraag is of dit ding wel met winst verkocht wordt, of onder de kostprijs?quote:Op woensdag 2 oktober 2019 08:42 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een kleine 50.000 euro voor vind ik nog best prijzig voor een auto. Voor Tesla is er op dit moment geen prikkel om een goedkopere versie van de model 3 te gaan verkopen in europa. Er is geen concurrentie voor de Model 3 als het om bereik/prijs verhouding gaat.
Q1 was de bruto marge op een model 3 circa 20%. Nu is de goedkope versie van de model 3 niet meer verkrijgbaar en het is dus onwaarschijnlijk dat die marge veel lager zou zijn op dit moment, laat staan negatief zou zijn.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 09:00 schreef daNpy het volgende:
[..]
De grote vraag is of dit ding wel met winst verkocht wordt, of onder de kostprijs?
quote:Why Tesla’s Model 3 Gross Margin Contracted in Q1 2019
What hurt the Model 3’s gross margin?
Unlike in the fourth quarter of 2018, Tesla’s gross margins from the Model S and X contracted in the first quarter of 2019. Price cuts in the Models S and X along with lower deliveries affected the gross margins of these models in the quarter.
In the first quarter, Tesla’s Model 3 gross margin contracted to ~20%. During Tesla’s first-quarter earnings conference call, its CFO, Zachary Kirkhorn, blamed recent Model 3 pricing adjustments and high demand for lower-priced Model 3 variants for the contraction in the Model 3’s gross margin.
Nee, want het gaat om de bruto marge. Netto zullen ze geen of nauwelijks winst maken.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 09:20 schreef daNpy het volgende:
Dan kunnen ze de gesubsidieerde Model S weer terugbetalen aandeelhouders uitkeren.
Het lijkt me dat ze de winst voorlopig aanwenden om de productie verder uit te breiden en te optimaliseren. In de EU is nog niet eens een Gigafactory zoals nu in Shanghai gebouwd wordt en zodra de bouw van Gigafactory europe van start gaat is daar ook kapitaal voor nodig.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 09:20 schreef daNpy het volgende:
Dan kunnen ze de gesubsidieerde Model S weer terugbetalen aandeelhouders uitkeren.
Net zoveel als het bouwen van een andere auto fabriek die bijvoorbeeld Volkswagen ook aan het bouwen is.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 11:24 schreef daNpy het volgende:
Gigafactory?
Wat gaat dat allemaal uitstoten dan? Kunnen we niet beter oude auto's blijven rijden ipv een vervuilende fabriek neer te plempen die auto's gaat fabriceren welke fossiele materialen gebruiken voor de accu's?
Batterijen fabriekquote:Op woensdag 2 oktober 2019 11:35 schreef nils7 het volgende:
[..]
Net zoveel als het bouwen van een andere auto fabriek die bijvoorbeeld Volkswagen ook aan het bouwen is.
De Gigafactories van Tesla zoals die in Shanghai zullen zowel accus als autos gaan fabriceren mede omdat het minder vervoersbewegingen veroorzaakt en dus minder uitstoot.quote:
Het staat niet letterlijk in het bericht dat ik vond maar het lijkt erop dat VW dat ook wil gaan doen. Voor nu is het een enorme accu fabriek. Uiteraard is productie concentreren op 1 locatie effectiever. Al hebben auto fabrikanten vele toeleveranciers die niet allemaal bij/naast de montageplant zitten.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 22:07 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De Gigafactories van Tesla zoals die in Shanghai zullen zowel accus als autos gaan fabriceren mede omdat het minder vervoersbewegingen veroorzaakt en dus minder uitstoot.
Je kan de aanschafprijs van een elektrische auto niet vergelijken met die van een ICE. De overige kosten bij een elektrische auto zijn veel lager.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 08:42 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een kleine 50.000 euro voor vind ik nog best prijzig voor een auto. Voor Tesla is er op dit moment geen prikkel om een goedkopere versie van de model 3 te gaan verkopen in europa. Er is geen concurrentie voor de Model 3 als het om bereik/prijs verhouding gaat.
Zolang Tesla nog een recordaantal orders in de boeken heeft is er voorlopig geen noodzaak om goedkopere autos te gaan produceren dan de huidige versies van de Model 3. Een veel gebruikt argument van de Tesla-shorts is dat het aantal orders sterk zou dalen maar daarvan is geen enkele sprake momenteel.quote:Tesla leverde in afgelopen kwartaal recordaantal van 97.000 auto's
Tesla heeft in de afgelopen drie maanden wereldwijd 97.000 auto's geleverd, waarvan 79.600 Model 3's. Niet eerder heeft Tesla zoveel auto's geleverd in een kwartaal. In 2019 zijn tot nu toe al meer Tesla's geleverd dan in heel 2018.
Uit de cijfers die Tesla online heeft gezet blijkt dat er in het afgelopen kwartaal 96.155 auto's zijn geproduceerd. De fabrikant leverde iets meer modellen, omdat het ook gaat om exemplaren die al eerder zijn gemaakt.
Tesla zegt in het derde kwartaal ook een recordaantal orders ontvangen te hebben en daardoor is de verwachting dat ook het vierde kwartaal afgesloten zal worden met een groot aantal leveringen. Tesla heeft begin dit jaar het doel gesteld om 360.000 tot 400.000 auto's te leveren in 2019. Om dat te halen is er nog een recordkwartaal nodig.
Het genoemde aantal leveringen is volgens Tesla een conservatieve schatting; het bedrijf telt leveringen pas als het papierwerk is afgerond en de auto bij de klant staat. Het daadwerkelijke aantal leveringen kan tot 0,5 procent hoger zijn volgens het bedrijf.
De leveringen van Tesla zijn dit jaar flink gestegen door de verkrijgbaarheid van de Tesla Model 3 in meer landen. Onder andere in Nederland is dit nieuwe model zeer populair. Deze week bleek dat er in Nederland in de eerste drie kwartalen van dit jaar 13.587 Model 3's zijn geregistreerd.
Opmerkelijk dat men in zo'n ver stadium in de bouw van de fabriek pas toestemming krijgt om te gaan produceren.quote:Tesla krijgt groen licht om in China te produceren
Het Chinese ministerie van Industrie en Informatietechnologie heeft Tesla donderdag aan een lijst van goedgekeurde autofabrikanten toegevoegd. Dit betekent dat de automaker nu in China mag gaan produceren.
Tesla is al bezig een fabriek ter waarde van 2 miljard dollar (1,8 miljard euro) te bouwen in Sjanghai, wat de eerste overzeese autofabriek van het merk zou zijn. Eerder werd al het plan van Tesla onthuld om in oktober met de productie in deze fabriek te beginnen.
Tesla wil in China dit jaar nog een productie van ruim duizend Model 3-wagens halen, maar het is de vraag of dat haalbaar is. Er is onder meer onzekerheid over orders, werknemers en leveranciers.
Wel krijgt de automaker extra steun van de Chinese overheid. De autoriteiten hebben hulp aangeboden bij het afbouwen van de fabriek en Tesla-modellen werden eind augustus uitgesloten van een autoaankoopbelasting van 10 procent.
Dat China de fabriek groen licht geeft, is exemplarisch voor het beleid van Peking om de automarkt langzaam voor buitenlandse bedrijven open te stellen. De Tesla-fabriek wordt de eerste autofabriek in China die volledig in handen is van een buitenlands bedrijf.
De cijfers van Q3 zijn nu bekend en de bruto marge is 22,8% Tesla heeft een kapitaalbuffer van $5,3 miljard. Eind dit jaar zal ook bekend worden gemaakt waar de europese Gigafactory gebouwd zal worden die M3 en MY gaat produceren.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 09:00 schreef daNpy het volgende:
[..]
De grote vraag is of dit ding wel met winst verkocht wordt, of onder de kostprijs?
quote:Tesla surprises with a profit in the third quarter
The automotive gross margin widened to 22.8% in the third quarter, from 18.9% in the previous period. The automotive gross margin has not yet recovered to the 25.8% of the same quarter in 2018.
The company’s cash and cash equivalents balance increased to $5.3 billion.
Voorlopig zal er geen dividend uitgekeerd worden. De kapitaalreserve houden ze o.a. aan om tegenslagen te kunnen doorstaan zoals bijv. een eventuele recessie. Daarnaast zal er nogal wat kapitaal nodig zijn voor de bouw van Gigafactory europe.quote:
quote:https://ir.tesla.com/investor-faqs
Does Tesla pay a dividend? Does it plan to?
Tesla has never declared dividends on our common stock. We intend on retaining all future earnings to finance future growth and therefore, do not anticipate paying any cash dividends in the foreseeable future.
quote:Duitse subsidie voor elektrische auto's wordt met 50 procent verhoogd
De subsidie op plug-inhybrides en volledig elektrische voertuigen in Duitsland wordt met 50 procent verhoogd. Dat heeft bondskanselier Angela Merkel afgesproken met de Duitse auto-industrie. Op die manier moeten in 2030 minimaal tien miljoen stekkerauto's op de Duitse wegen rijden.
Met de maatregelen loopt de subsidie op volledig elektrische auto's met een prijs tot 40.000 euro op naar 6.000 euro. Voor plug-inhybrides in die prijsklasse stijgt de subsidie naar 4.500 euro.
De aankondiging van de hogere subsidies vallen samen met de start van de productie van de volledig elektrische Volkswagen ID.3, die in Duitsland voor minder dan 40.000 euro in de markt gezet zal worden. Volgend jaar verschijnt een uitvoering van zo'n 30.000 euro.
Voor duurdere elektrische voertuigen is het subsidiebedrag voortaan 5.000 euro, terwijl het bedrag voor plug-inhybrides oploopt tot 4.000 euro.
quote:Elektrische auto's dun gezaaid in Europa, maar niet in Nederland
In Nederland rijden volgens cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) ruim 172.000 stekkerauto's rond, waarvan meer dan 75.000 volledig elektrisch zijn. Mede dankzij het succes van de Tesla Model 3 werd in september de jaarprognose van de RAI Vereniging voor het aantal registraties van nieuwe, volledig elektrische auto's al overschreden.
Voor europa is het van geo-politiek en strategisch belang. We hebben zelf geen grote aardolie-reserves en zijn daardoor erg afhankelijk van landen met nogal bedenkelijke regimes, die we daarmee feitelijk financieel steunen. Daarnaast speelt de CO2 en stikstof uitstoot een rol en dat kan met elektrische autos worden teruggedrongen. Het hangt er vanaf hoe je de stroom produceert.quote:Op dinsdag 5 november 2019 13:22 schreef daNpy het volgende:
Verder zit er dus niemand op te wachten.
quote:Prijzen elektrische auto's Volkswagen duiken onder grens van 25.000 euro
De prijzen van de nieuwe elektrische stadsauto's van de Volkswagen Group in Nederland beginnen bij 23.290 euro. Voor dat bedrag krijg je een Skoda Citigo-e iV geleverd, die op papier een actieradius van 260 kilometer heeft. Een dergelijk rijbereik was tot voor kort alleen haalbaar met een twee keer zo duur model.
De Seat Mii electric is 110 euro duurder, terwijl de Volkswagen e-Up 185 euro meer kost. Dat laatste merk gaat uit van een rijbereik van 250 kilometer in plaats van 265 kilometer. Bij enkel stadsverkeer is volgens Seat op één acculading een afstand van 358 kilometer mogelijk.
De drie technisch identieke auto's hebben een accupakket van 38 kWh in de bodem, die met een 40 kWh-lader binnen een uur weer tot 80 procent bijgeladen is. Met een 7,2 kW-lader heb je ruim vier uur nodig. De elektromotor levert 61 kW (83 pk).
De bagageruimte van de drieling bedraagt 260 liter en 923 liter met de achterbank plat. De drie modellen komen begin volgend jaar naar Nederland.
Inderdaad. De aanschafsubsidie is nog steeds erg vaag voor particulieren dus zal het nog steeds een exclusief feestje blijven voor zakelijke rijders en ondernemers. De reclames in de media zeggen genoeg " 4% dit, 4% dat...."quote:Op dinsdag 5 november 2019 13:22 schreef daNpy het volgende:
Jammer dat ook Duitsland hierin mee gaat. Het zegt genoeg dat E auto's alleen in Nederland populair zijn omdat de staat meebetaald. Verder zit er dus niemand op te wachten.
Agreed.quote:Op dinsdag 5 november 2019 15:12 schreef Gunner het volgende:
Leuk feel good berichtje maar het is nog steeds geen echt alternatief voor een ICE. Wie gaat er nu 25000 euro voor een up! betalen met een beperkt actieradius (op papier al, dus de praktijk zal een stuk minder zijn)
Twee instap upjes met een fatsoenlijk actieradius gaat voor iets meer dan de helft.
[..]
Inderdaad. De aanschafsubsidie is nog steeds erg vaag voor particulieren dus zal het nog steeds een exclusief feestje blijven voor zakelijke rijders en ondernemers. De reclames in de media zeggen genoeg " 4% dit, 4% dat...."
nee, ik twijfel echt sterk of mijn volgende nieuwe auto een EV zal worden alhoewel de ID3 er best aardig uitziet. Maar goed, een jaar wachten op de productie van een auto ga ik dus niet doen. Dat zijn in ieder geval al de eerste indicaties.
Dat is altijd het geval naar mijn idee. De massa wordt geschoren want daar valt het te halen, Jan Modaal is Jan is de lul zeg maar Er zullen nu uiteindelijk betaalbare elektrische autos door beschikbaar komen.quote:Op dinsdag 5 november 2019 15:33 schreef daNpy het volgende:
[..]
En zodra het bereikbaar wordt voor de massa, gaan alle voordelen eraf want anders loopt de schatkist inkomsten mis.
Ja, alleen hoe lang gaat dat nog duren?quote:Op dinsdag 5 november 2019 15:50 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat is altijd het geval naar mijn in idee. De massa wordt geschoren want daar valt het te halen, Jan Modaal is Jan is de lul zeg maar Er zullen nu uiteindelijk betaalbare elektrische autos door beschikbaar komen.
Tesla gaat een Gigafactory in europa bouwen, naar ik aanneem volgend jaar al. Doel van Musk is altijd geweest betaalbare elektrische autos beschikbaar te krijgen voor het grote publiek. Mochten fabrikanten daarin verzaken dan is dat een flinke stok achter de deur zoals wel blijkt. Dat tesla nog goedkoper modellen zal gaan aanbieden dan de M3 is voor een bedrijf als VW een nachtmerrie. In europa is voor dergelijke wagens een enorme markt namelijk.quote:Op dinsdag 5 november 2019 16:06 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja, alleen hoe lang gaat dat nog duren?
Omdat een elektrische auto uit minder bewegende onderdelen bestaat heeft die veel minder onderhoud nodig. De efficientie van elektromotoren is veel hoger dan die van een ICE. Veel stroom kan zonder of met weinig CO2 uitstoot opgewekt worden. Je kunt je auto veelal thuis "tanken". Je financiert in veel mindere mate bedenkelijke regimes (kobalt uit de Kongo vervalt hopelijk ook op termijn). Dat zijn positieve aspecten van een elektrische auto. De fabrikage van een ICE auto is vaak nog goedkoper, met name vanwege de kosten van de accucellen maar daar is een dalende trend in waar te nemen. Wat zijn dan precies die grote nadelen van een elektrische auto, zelfs als op termijn de subsidies wegvallen?quote:Op dinsdag 5 november 2019 20:52 schreef daNpy het volgende:
Uiteraard is er in Europa een enorme markt, zolang er nog belasting voordeel geldt. Als dat eenmaal weg is zit men met de nadelen van een e-auto voor de kosten van een ICE.
Er zijn ook elektrische auto's waarbij dat niet hoeft of je hoogstens even na 3 a 4 uur een broodje met koffie besteld en verorberd en je daarna al weer onderweg bent.quote:Op woensdag 6 november 2019 08:10 schreef daNpy het volgende:
Accu lease, beperkte actie radius, mag er eigenlijk al een degelijke aanhanger (2 ton+) achter een E-auto?
Voor mijn vriendin, die 30km/dag rijdt is die actie radius geen probleem. Maar wil je een weekendje weg wil je wel dezelfde dag nog aankomen en niet elke 2 uur een uurtje moeten laden.
Ik weet idd dat je met een 20 minuten tot 80% kan laden maar dan heb je dus ook geen 100 % reikwijdte, wat inhoud dat je nog vaker moet stoppen. Een beetje diesel rijdt 1000 km op een tank en zelfs onze 3 serie haalt 800km als je normaal rijdt op de snelweg.quote:Op woensdag 6 november 2019 08:24 schreef nils7 het volgende:
[..]
Er zijn ook elektrische auto's waarbij dat niet hoeft of je hoogstens even na 3 a 4 uur een broodje met koffie besteld en verorberd en je daarna al weer onderweg bent.
Dus jij stopt nooit als je richting zuid-frankrijk rijdt?quote:Op woensdag 6 november 2019 08:26 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik weet idd dat je met een 20 minuten tot 80% kan laden maar dan heb je dus ook geen 100 % reikwijdte, wat inhoud dat je nog vaker moet stoppen. Een beetje diesel rijdt 1000 km op een tank en zelfs onze 3 serie haalt 800km als je normaal rijdt op de snelweg.
Jawel maar niet omdat ik per sé moet tanken en ook niet elke keer 20 minuten.quote:Op woensdag 6 november 2019 08:27 schreef nils7 het volgende:
[..]
Dus jij stopt nooit als je richting zuid-frankrijk rijdt?
Uiteraard maar het is niet echt gezond in 1x 800+ km's te rijden en gevaarlijk.quote:Op woensdag 6 november 2019 08:33 schreef daNpy het volgende:
[..]
Jawel maar niet omdat ik per sé moet tanken en ook niet elke keer 20 minuten.
Je snapt toch wel dat er een verschil zit tussen 20 minuten moeten stoppen om voor <300 km bij te laden of 1x in een paar minuten weer > 800 km te kunnen rijden.
Accu lease? Dat was toch in het verleden bij Renault, maar verder niet?quote:Op woensdag 6 november 2019 08:10 schreef daNpy het volgende:
Accu lease, beperkte actie radius, mag er eigenlijk al een degelijke aanhanger (2 ton+) achter een E-auto?
Voor mijn vriendin, die 30km/dag rijdt is die actie radius geen probleem. Maar wil je een weekendje weg wil je wel dezelfde dag nog aankomen en niet elke 2 uur een uurtje moeten laden.
Bij een tweedehands Zoë nog steeds dus.quote:Op woensdag 6 november 2019 09:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Accu lease? Dat was toch in het verleden bij Renault, maar verder niet?
En nu nog steeds? Of heb je niet meer dezelfde rijstijl omdat je anders langer aan het laden bent dan dat je aan het rijden bent?quote:En daarna had ik met mijn benzineauto’s echt geen betere range. Ook niet met 100 liter aan boord. Ik hou van een beetje pit onder het pedaal.
De e niro heeft een lagere instapprijs, maar vink je wat zaken aan die de Model 3 standaard heeft, dan zit je al heel dicht tegen de prijs van de Model 3 aan. Terwijl de Model 3 wel geleverd kan worden ipv pas over een jaar, je het voordeel hebt van de superchargers en de Model 3 gewoon veel beter rijdt.quote:Op woensdag 6 november 2019 08:45 schreef nils7 het volgende:
[..]
Uiteraard maar het is niet echt gezond in 1x 800+ km's te rijden en gevaarlijk.
Ik heb het even voor je onderzocht
En heb even een populaire bestemming genomen voor Nederlanders: Disneyland Paris.
Vanuit een locatie rond Amsterdam Zuid-Oost naar Disneyland Paris.
Google maps geeft voor de gewone auto de volgende route:
4:40 aan reistijd.
Nu heb ik voor de trip de goedkoopste Tesla Model 3 genomen (de standard range, dus geen long of + etc.) en gebruik makend van enkel het supercharge netwerk.
Vertrekken met 90% batterij en met minimaal 10% nog over aankomen op bestemming of eventuele laadstops.
04:55 aan rij tijd (sommige laadpunten zitten natuurlijk niet bij een parking aan de snelweg).
- Laad stop 1: 12 minuten
- Laad stop 2: 28 minuten
- Laad stop 3: 7 minuten
Totale reistijd: 05:44
Ruim een uur langer, mits je in 1 ruk naar Disney rijdt. Als je daar dus een stop van een half uurtje bij doet is het nog maar een half uurtje langer "dan normaal".
Als ik thuis met een 100% lading zou vertrekken dan zou ik er 4 minuten sneller over doen.
Als je dan roept dat de Tesla Model 3 niet betaalbaar is, de Kia E-Niro doet er net zo lang over.
De Zoe met het grootste bereik doet inderdaad over dat stuk wel 6:30.
De goedkoopste Audi E-tron doet er trouwens 06:04 over.
De most bang for buck is de E-Niro overigens
Source: abetterrouteplanner.com die vrij accuraat is
Ja, een Zoë zou ik niet kopen.quote:Op woensdag 6 november 2019 09:10 schreef daNpy het volgende:
[..]
Bij een tweedehands Zoë nog steeds dus.
[..]
En nu nog steeds? Of heb je niet meer dezelfde rijstijl omdat je anders langer aan het laden bent dan dat je aan het rijden bent?
Verder wordt er niet ingegaan op mijn aanhanger vraag, want trekgewicht = 0 aldus autoweek. Praktisch.
Ik snap het idee wel, maar het is zo jammer dat de mensen die ervoor betalen er geen kunnen betalen. Dat dankzij de politiek die je echt niet van vooruit kijken of technisch inzicht kunt betichten.quote:Op woensdag 6 november 2019 09:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, als je eenmaal over bent naar elektrisch, dan snap je het.
De mensen die geen elektrische auto kunnen betalen zijn eerder netto ontvangers dan betalers. Dus dat verhaal van de minima die de rijken sponsoren vanwege een lagere bijtelling klopt niet echt.quote:Op woensdag 6 november 2019 09:22 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik snap het idee wel, maar het is zo jammer dat de mensen die ervoor betalen er geen kunnen betalen. Dat dankzij de politiek die je echt niet van vooruit kijken of technisch inzicht kunt betichten.
Ik ken eigenlijk geen Jan Modaal of beter verdienend -zonder eigen firma- die zélf een elektrische auto heeft, ondanks BPM en MRB voordelen. Als ze MRB en BPM gelijktrekken voor E-auto's, kijken wie er dan nog zo'n auto wil. Zolang dat niet is betaald de 'gewone' man de E-auto's van mensen die hem wel kunnen betalen.quote:Op woensdag 6 november 2019 09:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De mensen die geen elektrische auto kunnen betalen zijn eerder netto ontvangers dan betalers. Dus dat verhaal van de minima die de rijken sponsoren vanwege een lagere bijtelling klopt niet echt.
Dat hoor ik vaker, maar ik geloof het niet. Ik zou graag m'n nieuwe auto van 40k inruilen voor dezelfde en dan de bijtelling betalen. Geen onderhoud, verzekering, brandstofkosten, afschrijving, lekker op vakantie naar zuid-frankrijk met de tankpas in de hand. Ik zou het wel weten hoor. Hou ik lekker die 40K op de bank staan en lachend aan de pomp bij de zoveelste accijnsverhoging.quote:Op woensdag 6 november 2019 09:26 schreef VEM2012 het volgende:
(Al was het maar omdat de bijtelling voor de meeste auto’s gewoon absurd hoog is en niet in verhouding staat tot het werkelijke voordeel)
Je hoeft mij niet de voordelen van een Model 3 uit te leggen, want ook ik zou liever de Model 3 (Eigenlijk liever de Y) rijden dan de E-Niro.quote:Op woensdag 6 november 2019 09:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De e niro heeft een lagere instapprijs, maar vink je wat zaken aan die de Model 3 standaard heeft, dan zit je al heel dicht tegen de prijs van de Model 3 aan. Terwijl de Model 3 wel geleverd kan worden ipv pas over een jaar, je het voordeel hebt van de superchargers en de Model 3 gewoon veel beter rijdt.
Dus nee, niet echt bang for the buck als je het mij vraagt. Zeker niet als je meerekent dat de bijtelling voor de e niro 8% gaat zijn en voor de M3 4%.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar de meeste mensen beginnen te kijken naar de basis prijs en daar in is de E-Niro iets competatiever.
En dat ie dan pas leverbaar is in Oktober 2020 staat er niet altijd bij.
Net zoals dat ze bij Jaguar of Audi dealers gewoon verkondigen dat je kan laden bij Tesla SuperchargersDat de politiek niet vooruit kijkt kan ik je beamen.quote:Op woensdag 6 november 2019 09:22 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik snap het idee wel, maar het is zo jammer dat de mensen die ervoor betalen er geen kunnen betalen. Dat dankzij de politiek die je echt niet van vooruit kijken of technisch inzicht kunt betichten.
Maar laten we niet doen of de gewone man de Tesla van de directeur (of tegenwoordig de consultant of account manager) betaald.
Want als we dat gaan vergelijken mag je je gaan afvragen wie de jaarlijkse 7 miljard subsidie aan de olie- en gasindustrie betaald.N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
Mrb lijkt mij niet echt de bepalende invloed, BPM is gewoon ‘gelijkgetrokken’, want is gewoon obv uitstoot.quote:Op woensdag 6 november 2019 09:39 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik ken eigenlijk geen Jan Modaal of beter verdienend -zonder eigen firma- die zélf een elektrische auto heeft, ondanks BPM en MRB voordelen. Als ze MRB en BPM gelijktrekken voor E-auto's, kijken wie er dan nog zo'n auto wil. Zolang dat niet is betaald de 'gewone' man de E-auto's van mensen die hem wel kunnen betalen.
De laatste ICE die ik kocht kostte 35k per jaar incl afschrijving. Bijtelling lag bijna op 50k!!! Dat is bijna 1,5x de totale kosten en ik gebruikte dat ding voor een groot deel zakelijk.quote:Op woensdag 6 november 2019 09:47 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dat hoor ik vaker, maar ik geloof het niet. Ik zou graag m'n nieuwe auto van 40k inruilen voor dezelfde en dan de bijtelling betalen. Geen onderhoud, verzekering, brandstofkosten, afschrijving, lekker op vakantie naar zuid-frankrijk met de tankpas in de hand. Ik zou het wel weten hoor. Hou ik lekker die 40K op de bank staan en lachend aan de pomp bij de zoveelste accijnsverhoging.
En niet genoeg voordeel? Het hebben van een brandstofpas maakt het al ineens heel voordelig als ik zie wat ik per maand tank en dan rij ik niet eens zoveel (verdeeld over twee auto's ongeveer 2000 per maand)
Nee sorry, als ik dat meestal lees denk ik niet er inzicht lijkt te zijn als men dezelfde luxe wagen zelf zou gaan kopen (als ze dat al kunnen, de meeste leaserijders zou zijn luxe full options wagen nooit zelf kunnen betalen)
(ik spreek even in het algemeen, niet naar jou persoonlijk)
Verder is het denk ik wel een feit dat EV's in Nederland ook bijna niet verkocht zouden worden als er niet zo'n gunstig fiscaal klimaat zou zijn. Je ziet het wel aan de extreme dalingen in de verkoop van o.a de Outlander PHEV en zijn soortgenoten toen de voordelen wegvielen. Ik denk niet dat we daar over hoeven te discussiëren.
Trek daar het je voordeel van de brandstofpas vanaf? Of is dat geen voordeel? Niet alleen prive heb je daar voordeel van maar ook in woonwerkverkeer. Niet iedereen krijgt een goede reiskostenvergoeding immers.quote:Op woensdag 6 november 2019 10:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De laatste ICE die ik kocht kostte 35k per jaar incl afschrijving. Bijtelling lag bijna op 50k!!! Dat is bijna 1,5x de totale kosten en ik gebruikte dat ding voor een groot deel zakelijk.
Nou is dat geen standaard modelletje, dus even kijken naar een 40k auto:
Bijtelling is 9.000 euro.
Kosten: verzekering plus wegenbelasting 1.500. Benzine 2.500 (je rijdt 20.000 km schat ik nu even in). Onderhoud 1.200. Afschrijving 4.000 p.jr.
Dan zit je op 9.200 aan kosten.
Hoe is dan een bijtelling van 9.000 euro reëel?
Wat bedoel je met het voordeel van de brandstofpas? Ik neem toch de brandstofkosten mee?quote:Op woensdag 6 november 2019 11:02 schreef Gunner het volgende:
Trek daar het je voordeel van de brandstofpas vanaf? Of is dat geen voordeel? Niet alleen prive heb je daar voordeel van maar ook in woonwerkverkeer. Niet iedereen krijgt een goede reiskostenvergoeding immers.
(onderhoud kost me trouwens geen 1200 euro per jaar op een nieuwe auto. Met een longlife-beurtje a 400 euro eens in de twee jaar en misschien een setje banden na 3)
En hoe kom je aan 50K aan bijtellingskosten?
(verder wat mij sterkt in m'n idee waarom het niet klopt; maar voor arguments sake laten we even aannemen dat wat je zegt klopt.... waarom doet iedere zakelijke rijder dat dan? waarom houden ze geen Km-registratie bij en rijden dan zelf een vergelijkbare nieuwe auto nieuw? want blijkbaar laat iedereen zich graag naaien? of willen ze zo graag pronken voor de buurman)
Toegegeven, dit is een hele andere discussie en hier eigenlijk OT.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |