abonnement Unibet Coolblue
pi_183677136
quote:
ANWB: prijs elektrische auto is nog altijd obstakel voor Nederlandse particulier

Volgens de jaarlijkse Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB zit elektrisch rijden in Nederland weliswaar in de lift, maar komt volledig elektrisch rijden nog altijd weinig voor onder particuliere automobilisten. De hoge aanschafprijs van ev's is een belangrijke reden.

Bij het onderzoek heeft de ANWB ook specifiek gekeken naar de total cost of ownership van benzineauto's en elektrische auto's. Ook al is de aanschafprijs van elektrische auto's nog altijd veel hoger, het verschil is veel minder groot als de totale kosten in ogenschouw worden genomen. Volgens de gegevens was een elektrische auto in 2017 gemiddeld 10 procent duurder dan een benzineauto, maar inmiddels is dit verschil gedaald naar 6 procent.

Ten opzichte van de Elektrisch Rijden Monitor van vorig jaar is de gemiddelde actieradius van een elektrische auto gestegen van 221 naar 264 kilometer. Het gaat daarbij overigens om elektrische auto's met een aanschafprijs tot 50.000 euro. Verder is het aantal laadpunten toegenomen tot 36.987 openbare laadpunten en 967 snelladers.

De total cost of ownership daalt gestaag en het verschil met een fossiele brandstofwagen is nog maar 6%. Belangrijkste obstakel blijkt de hoge aanschafprijs. Dit jaar is de aardolieprijs relatief laag en dat remt de aanschaf van elektrische wagens.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_183679196
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 10:12 schreef Digi2 het volgende:

[..]


De total cost of ownership daalt gestaag en het verschil met een fossiele brandstofwagen is nog maar 6%. Belangrijkste obstakel blijkt de hoge aanschafprijs. Dit jaar is de aardolieprijs relatief laag en dat remt de aanschaf van elektrische wagens.
Goedkopere batterijen gaat een gamechanger worden.
  woensdag 12 december 2018 @ 13:47:49 #203
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183681248
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 12:05 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Goedkopere batterijen gaat een gamechanger worden.
Yep..... (nofi) alleen nog FF uitvinden..... wat wetenschap wel FF fixt toch ? :+ en industrie ook simpel gaat/kan produceren, laat staan het duurzaam opruimen is vast allemaal geen probleem.

//--//
De uitdaging is vooral hoeveel energie tegen welke (produktie)kosten (ook op termijn) men per opslageenheid kan verstouwen. De LI-ion Tesla batterij kan 250watt/uur per kilo opslaan en kost nu ca ¤400/kg. Benzine kan 12,000 Watt/uur per kilogram opbergen voor zeg één ¤1.
Kwestie van fysica en dan dat doorrekenen.
Zelfs wanneer je het zg slechte rendement van fossiele brandstoffen meeneemt, komt een accu nog niet eens in de buurt van de kosten die toch ergens door iemand betaald moeten (kunnen/gaan) worden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Elektriciteit heeft absoluut een toekomst toekomst. Er zijn alleen twee dingen voor nodig, a) je moet het (zelf, relatief) makkelijk kunnen opwekken (ook als het donker/windstil is) en/of b) grootschalig zonder (transport)verlies en risico (relatief) eenvoudig kunnen opslaan in voor mijn part een emmertje.

Zelf heb denk ik aan Thorium reactors als aanvullend constante energie-bron en gebruik/ontwikkeling van pure waterstof(gas) technologie als primaire opslag/transport.

Verder gaat het mis doordat men zich mediaal concentreert op één onderdeel van de schakels het zg CO2 issue..... hiervoor de motor en/of generator te vervangen met een niet-duurzame oplossing die uiteindelijk wel's net zo schadelijk kan gaan uitwerken.

Het onderwerp dat angstvallig wordt vermeden is de mate van het gebruik door het aantal mensen. Hoe ga je 5-6 miljard mensen vertellen dat zij nauwelijks deel zullen gaan uitmaken van de energie-welvaart omdat de 1-3 miljard "rijken" (wij dus, nu willen) bezig zijn met een transitie.
Omgekeerd hoe ga men de rijken van nu wijsmaken dat ze hun effectieve levensstandaard van nu met 50-75% moeten verlagen zodat de rest op de wereld hun leven kunnen zien verbeteren van 20% tot zeg 40% van wat wij (nu) hebben.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_183741266
quote:
BMW en Porsche demonstreren 450kW-station dat auto in kwartier laadt

BMW en Porsche hebben in Beieren een prototype van een snellaadstation onthuld met een capaciteit van maximaal 450kW. Elektrische auto's kunnen hiermee in vijftien minuten geladen worden, claimen de fabrikanten.

Wie nog sneller weer onderweg wil zijn, kan binnen drie minuten voldoende laden om weer honderd kilometer af te leggen, claimen BMW en Porsche. BMW demonstreerde een BMW i3 met accucapaciteit van 57kWh. Een high voltage dc/dc-converter zette de spanning van 800V om naar de 400V voor de BMW i3, die in een kwartier tot 80 procent van zijn capaciteit te laden was. Het resterende deel gaat waarschijnlijk langzamer: dat is standaard zo om schade te voorkomen. Porsche had een testvoertuig met accucapaciteit van 90kWh die een laadvermogen van 400kW wist te bereiken en zo in nog geen drie minuten genoeg geladen kon worden om 100 kilometer af te leggen.

Het laadstation in de Beierse gemeente Jettingen-Scheppach is gratis te gebruiken en bevat Type 2-connectors van de Combined Charging System-standaard zodat de meeste elektrische auto's ermee overweg kunnen.

De laadpaal is onderdeel van het FastCharge-onderzoeksproject waarin BMW en Porsche samenwerken met onder andere Siemens. Het station is te gebruiken voor voertuigen met 400V- en 800V-accusystemen maar het systeem is al geschikt voor hogere spanningen tot aan 920 volt. Volgens de fabrikanten is de verwachting dat toekomstige elektrische voertuigen op hogere spanning dan nu geladen worden.
Dat je na 3 minuten snelladen 100 km kan gaan afleggen maakt veel verschil want je kan dan na enkele minuten laden weer vertrekken naar huis of werk mocht je batterij bijna leeg zijn onderweg.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 18 december 2018 @ 00:26:43 #205
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183799754
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 10:23 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dat je na 3 minuten snelladen 100 km kan gaan afleggen maakt veel verschil want je kan dan na enkele minuten laden weer vertrekken naar huis of werk mocht je batterij bijna leeg zijn onderweg.
Dit is wel het serieuzere laadwerk...... 400kW bij 800-1000V is 400-500 Ampère...... , in theorie kan je je 75kWh accu dan volgloeien in ruim 10 minuten....

YT-jan2017:
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 18 december 2018 @ 07:54:15 #206
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_184208796
quote:
Verkoop elektrische auto's haalt nieuw record

De verkoop van elektrische auto's is vorig jaar verdrievoudigd ten opzichte van het voorgaande jaar. In totaal werden 24.024 volledig elektrisch aangedreven auto's geregistreerd.

Dat is een nieuw record, aldus brancheverenigingen RAI Vereniging, BOVAG en dataspecialist RDC.

Van alle auto's die in 2018 op kenteken werden gezet, was 5,4 procent elektrisch. In december verkochten dealers opvallend veel elektrische auto's, voornamelijk uit het duurdere segment. Een belangrijke reden is dat kopers de wijziging van de fiscale regels voor bijtelling bij duurdere elektrische modellen per 1 januari voor wilden zijn.

BOVAG en RAI Vereniging verwachten dat ondanks de nieuwe fiscale regels die minder gunstig zijn ten opzichte van vorig jaar, de verkoop van elektrische auto's ook dit jaar zal groeien. Dat komt door een groter aanbod van elektrische middenklassers. De stijging zal niet zo explosief zijn als vorig jaar, voorspellen de organisaties.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 5 januari 2019 @ 08:26:47 #208
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_184214363
quote:
Verkoop elektrische auto's stokt dit jaar
De verkoop van elektrische auto’s is vorig jaar verdrievoudigd ten opzichte van 2017, maar dit jaar stort die forse groei in.

Dat verwachten brancheverenigingen RAI Vereniging en Bovag. In 2018 werden er 24.024 volledig elektrische auto's verkocht. Daarmee was 1 op de 20 auto's elektrisch. Dit jaar blijft de verkoop steken op 28.000 stuks, slechts een bescheiden plusje.

De zogeheten Tesla-taks is de boosdoener. Wie een elektrische auto leaset hoefde maar 4 procent van de cataloguswaarde als bijtelling te rekenen. Privé de auto rijden was daardoor goedkoop. Dit jaar geldt die lage bijtelling alleen voor de eerste 50.000 euro van de waarde van de auto. Alles wat de auto meer kost wordt belast met de reguliere 22 procent. Vooral de dure Tesla (prijs rond de 100.000 euro) krijgt daar last van.

De Tesla S werd het meest verkocht (5633 stuks), gevolgd door de Jaguar I-pace (3495 exemplaren) en de Nissan Leaf (3369).

Dat de verkoop volgend jaar toch iets stijgt, komt doordat er meer relatief goedkopere elektrische auto's op de markt komen. De e-Golf, BMW i3, Nissan Leaf en Hyundai Ioniq waren dit jaar ook verantwoordelijk voor de forse groei.

In december was 30 procent van alle verkochte auto’s vol elektrisch. Dit waren vooral modellen uit het hogere segment, zoals de Jaguar I-Pace, Tesla’s Model S en X. Door die auto's nog snel in december te kopen kunnen de leaserijders nog vijf jaar profiteren van de lage bijtelling.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 08:40:19 #209
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184214432
Is het al december 2019 :?
Dan heb ik een lange nacht gehad sinds 4 januari.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 09:51:35 #210
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184214946
quote:
10s.gif Op woensdag 12 december 2018 13:47 schreef Vallon het volgende:
Zelf heb denk ik aan Thorium reactors als aanvullend constante energie-bron.
Klinkt goed, ik heb nu zonnepanelen maar wil in de nacht ook stroom. Waar haal ik die dingen?
Tot nooit .......
  zaterdag 5 januari 2019 @ 10:21:37 #211
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_184215296
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 09:51 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Klinkt goed, ik heb nu zonnepanelen maar wil in de nacht ook stroom. Waar haal ik die dingen?
Zoals alles, bij de Action.
pi_184816984
quote:
Hogere bijtelling: haast geen Tesla verkocht in januari

De nieuwe bijtellingsregels die per 1 januari zijn ingegaan zorgen ervoor dat er haast geen Tesla's zijn verkocht in de eerste maand van 2019. Ook bij andere luxe elektrische wagens stortte de verkoop in.

Dat blijkt uit de nieuwste verkoopcijfers van brancheorganisatie Bovag. In januari werden er slechts 14 exemplaren verkocht van de Tesla Model S. Van de Model X gingen er zelfs maar 9 over de spreekwoordelijke toonbank.

Min 99 procent
Dat staat in schril contrast tot de recordmaand december. Toen werden er nog 1558 stuks van de Model S verkocht en 652 Model X'en. Dat betekent een maand-op-maand-daling van 99,1 procent en 98,6 procent, respectievelijk.

Die ontwikkeling is trouwens ook te zien bij de grote concurrent van de Model S, de Jaguar I-Pace. Daarvan werden er in januari 15 verkocht. Een maand eerder waren dat er nog 2621: een afname van 99,4 procent.

Nieuwe regels
De reden van de gigantische daling is eenvoudig: in december kregen de peperdure elektrische wagens nog een stuk meer fiscale steuntjes in de rug. Dat zit hem in de bijtellingsregels voor leaseauto's.

In 2018 was de bijtelling voor volledig elektrische auto's slechts 4 procent, die regels blijven nog vijf jaar in stand voor mensen die in 2018 een leasecontract afsloten. Vanaf 2019 geldt die 4 procent alleen over de waarde van de auto tot 50.000 euro. Over het bedrag dat de auto meer kost, geldt de 'gewone' bijtelling van 22 procent.

Veel duurder
Ter illustratie: dat komt er op neer dat je een Tesla van 100.000 euro al reed voor zo'n 173 euro netto per maand in 2018. In 2019 kost diezelfde auto de leaserijder al 563 euro per maand. Een nogal aanzienlijk verschil dus.

Dat verklaart ook dat er in december zo veel wagens zijn verkocht. De oude bijtellingsregels gelden namelijk nog voor wagens die voor 31 december op kenteken zijn gezet. Met andere woorden: de leasemaatschappijen hebben een voorraadje aangelegd.

Of de afbouw van de fiscale stimulans voor de elektrische auto's ook een langdurig negatief effect heeft op de verkoop van de dure wagens, zal later in het jaar moeten blijken.
De model 3 is een stuk goedkoper dan een model S en de leasekosten pm zullen dus veel lager uitkomen. Het kan echter nog wel even duren voordat de "budget" model 3 in europa op de markt komt. Deze zullen naar verwachting eind dit jaar eerst naar de amerikaanse markt gaan.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 5 februari 2019 @ 08:04:23 #213
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_184829558
Wederom een bevestiging dat het alleen maar om de bijtelling gaat. :W
pi_184831433
quote:
Tesla koopt bedrijf dat supercondensatoren en accu-onderdelen maakt

Tesla heeft een bod uitgebracht op het bedrijf Maxwell, een Amerikaanse producent van supercondensatoren en accu-onderdelen. De overname, waar meer dan 200 miljoen dollar mee is gemoeid, moet nog worden goedgekeurd door de relevante instanties.

Maxwell meldt dat er maandag een definitieve overeenkomst is gesloten waarmee het bedrijf wordt overgenomen door Tesla. Het bedrijf van Elon Musk biedt 4,75 dollar per aandeel, waarmee de totale som die wordt neergeteld voor de overname uitkomt op ongeveer 218 miljoen dollar. De overname moet nog worden goedgekeurd door de U.S. Securities and Exchange Commission.

Ook al zijn supercondensatoren in vergelijking met lithium-ionaccu's beter in staat om een hoge piekstroom op te slaan, de overname is vermoedelijk niet zozeer bedoeld om technologie inzake supercondensatoren te bemachtigen. Deze alternatieve technologie voor het opslaan en afgeven van energie is in vergelijking met lithium-ionaccu's weliswaar veel sneller op te laden en gaat veel langer mee, maar heeft als belangrijkste nadeel een energiedichtheid die veel lager is. Dat maakt supercondensatoren niet erg geschikt voor bijvoorbeeld consumentenelektronica of elektrische auto's. Supercondensatoren van Maxwell worden wel onder meer gebruikt in Chinese hybride bussen, maar dan worden ze enkel gebruikt als aanvulling, waarbij de remenergie wordt gebruikt om ze bij te laden.

In het persbericht meldt Maxwell dat de overeenkomst gepaard gaat met een aantal onzekerheden en risico's, waaronder de mate van verandering en innovatie op het vlak van droge elektroden. Maxwell is al enige tijd bezig deze relatief nieuwe technologie te ontwikkelen, die bedoeld is voor lithium-ionaccu's in auto's. Bij gebruik van deze technologie zou de energiedichtheid van de door Tesla gebruikte accu's omhoog gaan, waardoor een groter bereik of minder accu's nodig zijn. Daarnaast zou het goedkoper zijn om deze accu's op basis van deze technologie te produceren en zouden de accu's langer moeten meegaan.
Supercondensatoren kunnen ook handig zijn om voor korte duur een zeer grote stroomsterkte te kunnen leveren zoals bij het inhalen. Dit kan behulpzaam zijn het gebruik van kobalt verder te reduceren of zelfs geheel overbodig te maken. De technologie van Maxwell zou mogelijk ook gebruikt kunnen worden voor het produceren van een solid state accu.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 5 februari 2019 @ 12:30:08 #215
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_184833228
quote:
19s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 08:04 schreef Gunner het volgende:
Wederom een bevestiging dat het alleen maar om de bijtelling gaat. :W
En het is ook duidelijk aan wie electrische auto's zo ongeveer uitsluitend verkocht worden.
Gewoon even een 99% daling in verkopen :')
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 5 februari 2019 @ 13:38:35 #216
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_184834453
quote:
19s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 08:04 schreef Gunner het volgende:
Wederom een bevestiging dat het alleen maar om de bijtelling gaat. :W
Ja zonder belastingvoordeel betaal je meer wegenbelasting op een EV want die zijn veel zwaarder in dezelfde klasse als een verbrandingsmotor.
pi_184866187
quote:
Tesla verlaagt prijs van Model 3 opnieuw

Tesla verlaagt opnieuw de prijs van de Model 3 nadat het concern eerder stopte met het dure doorverwijzingsprogramma. Tesla haalt nog eens 1.100 dollar van de prijs af, waarmee de goedkoopste variant van de Model 3 in de Verenigde Staten 42.900 dollar kost.

Door financiële voordelen vanuit de Amerikaanse overheid kost de auto volgens Tesla ongeveer 35.000 dollar. Op Twitter zegt topman Elon Musk alles te doen wat hij kan om de kosten te drukken.

Eerder dit jaar meldde Tesla ook al kosten te besparen door 7 procent van de voltijdsbanen te schrappen.

Gevraagd naar een prijsdaling in Europa zegt hij dat een btw-tarief van 20 procent en importtarieven van 10 procent meestal resulteren in een 30 procent hogere prijs in Europa.

Op de Nederlandse site van Tesla kan een Model 3 besteld worden vanaf 58.800 euro.

Tesla leverde in het vierde kwartaal minder exemplaren van de Model 3 dan verwacht. Het bedrijf verlaagde de prijzen van alle modellen om een verlaging van de financiële voordelen vanuit de overheid te compenseren.
In de VS kost een goedkopere versie model 3 vanaf nu dus circa $35.000 inclusief subsidies en in de EU circa $45.000 maar dat kan per EU-land sterk verschillen door de diverse landelijke subsidies etc.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_185891201
quote:
'Audi-fabriek in België bouwt helft minder e-tron-auto's door tekort aan accu's'

Een Duitse regionale omroep meldt op basis van bronnen bij toeleveranciers en fabrieksmedewerkers dat een Brusselse Audi-fabriek dagelijks de helft minder elektrische Audi e-tron produceert, omdat er een tekort is aan de benodigde accu's.

De regionale Duitse omroep Bayerischer Rundfunk meldt dat het oorspronkelijk de bedoeling was dat dagelijks zo'n 300 Audi e-trons van de band zouden rollen, maar dat zijn er momenteel ongeveer 150. Volgens de bronnen krijgt Audi onvoldoende accu's van zijn leverancier LG Chem. Dat bedrijf zou momenteel onvoldoende accu's uit de Poolse fabriek aanleveren. Audi heeft eerder al een conflict gehad met LG Chem, waarbij de Zuid-Koreaanse accufabrikant de prijzen met tien procent zou hebben verhoogd.

Audi wilde geen commentaar geven op de berichten. Een woordvoerder van de autofabrikant gaf wel aan dat er bij elk nieuw model dat in productie gaat uitdagingen om de hoek komen kijken. Volgens haar gaat het daarbij om een samenspel met ontwikkelingspartners en leveranciers, waarmee de problemen worden opgelost.

De Tijd meldt dat vanuit Belgische vakbonden wordt bevestigd dat de accuaanvoer nogal fluctueert en dus niet vlekkeloos verloopt. De vertragingen vanuit de Poolse fabriek van LG Chem zouden onder meer te maken hebben met het feit dat de cellenproductie onlangs van Zuid-Korea naar Polen is verplaatst, waardoor ze opnieuw moesten worden gekeurd.

Naar verluidt zouden er al 20.000 reserveringen zijn geplaatst voor de nieuwe, geheel elektrische suv van Audi. De leveringstijd zit nu rond de vijf maanden. De eerste e-tron rolde in de Brusselse fabriek in september vorig jaar van de band. Vanaf eind vorig jaar zijn de eerste leveringen begonnen.
De kosten en leverbaarheid van lithium accucellen is de achilleshiel van de europese autofabrikanten om de omslag naar elektromobiliteit te kunnen maken. De grote afhankelijkheid van aziatische leveranciers ziet de duitse overheid inmiddels als een bedreiging voor hun industrie.

Wirtschaftsminister Altmaier "Keinen technologischen Ausverkauf zulassen"
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_185891242
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 15:46 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De model 3 is een stuk goedkoper dan een model S en de leasekosten pm zullen dus veel lager uitkomen. Het kan echter nog wel even duren voordat de "budget" model 3 in europa op de markt komt. Deze zullen naar verwachting eind dit jaar eerst naar de amerikaanse markt gaan.
Huh, hij rijdt nu al in Nederland rond hoor.
pi_185891264
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2019 07:35 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Huh, hij rijdt nu al in Nederland rond hoor.
Het "budget" model Model 3 niet voor zover mij bekend. Als je een bron hebt die een prijs vermeld van circa 35.000 euro voor een model 3 wat het "budget" Model 3 zou moeten kosten zie ik dat graag. Er zijn verschillende typen Model 3 maar zover ik weet wil Musk de amerikaanse markt 1st gaan bedienen met "budget" Model 3's en daarna pas europa.

quote:
Tesla Model 3-variant van 35.000 dollar komt binnen half jaar uit in Europa
Het is nog onbekend hoeveel de 35.000 dollar kostende auto in euro's gaat kosten. De Standard Range-variant is nog niet op de site verschenen. Vermoedelijk is dat omdat hij nog niet in Europa verschijnt, terwijl hij wel in de Verenigde Staten uitkomt. Alleen de zwarte variant kost 35.000 dollar, andere versies kosten tweeduizend dollar extra.


[ Bericht 7% gewijzigd door Digi2 op 28-03-2019 08:02:06 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_185893892
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 07:38 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Het "budget" model Model 3 niet voor zover mij bekend. Als je een bron hebt die een prijs vermeld van circa 35.000 euro voor een model 3 wat het "budget" Model 3 zou moeten kosten zie ik dat graag. Er zijn verschillende typen Model 3 maar zover ik weet wil Musk de amerikaanse markt 1st gaan bedienen met "budget" Model 3's en daarna pas europa.
[..]

Oh op die manier ja. Ik dacht dat hij met de 3 het budgetmodel van Tesla bedoelde :P
pi_185979977
quote:
Tesla Mania Means Over Half of Norway Car Sales Are Now Electric

Electric vehicles accounted for more than half of Norway’s car sales in March, making history in the country following record registrations of Tesla Inc.’s Model 3.

Per inhabitant, Norway already boasts more electric cars than any other place on Earth thanks to generous incentives. Last month, new registrations of electric vehicles climbed to 58 percent of the total, according to figures released on Monday by the Norwegian Road Federation.
Tesla Inc. Ships Some 1,800 Vehicles in Key Rollout

With 5,315 new cars registered, Tesla’s Model 3 accounted for 29 percent of the new sales. That beat the previous record of 2,172 (held by the Nissan Leaf) by a wide margin, as reported by Bloomberg last week.
In Noorwegen gaat de omslag naar elektromobiliteit in rap tempo door. Gezien de grote hoeveelheid waterkracht elektriciteit die er beschikbaar is geen vreemde trend.
quote:
https://en.wikipedia.org/wiki/Electricity_sector_in_Norway
hydropower stations that provide 98% of the nation's power.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 2 april 2019 @ 09:07:43 #223
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_185984843
De bouwkwaliteit van de 3 schijnt nogal tegen te vallen. Je zou toch denken dat ze dat na gelijke problemen met voorgaande modellen dit wel zouden kunnen voorkomen.

Laten we hopen dat ze het over twee jaar gefixt hebben als ik de EV-markt ga verkennen. Mits subsidie natuurlijk.
  dinsdag 2 april 2019 @ 09:08:39 #224
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_185984858
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 07:31 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De kosten en leverbaarheid van lithium accucellen is de achilleshiel van de europese autofabrikanten om de omslag naar elektromobiliteit te kunnen maken. De grote afhankelijkheid van aziatische leveranciers ziet de duitse overheid inmiddels als een bedreiging voor hun industrie.

Wirtschaftsminister Altmaier "Keinen technologischen Ausverkauf zulassen"
"De gevestigde order maakt gehad van Tesla zodra die massa's elektrische auto's gaan maken".

Heb dit echt zoveeeeel gehoord dat ik er moe van wordt en wat blijkt?
De "gevestigde orde" heeft al 10 jaar af kunnen kijken hoe Tesla dit doet (7 jaar als je de productie enkel mee rekent) en dan komen ze met dit soort antwoorden:

Productie niet op orde, auto's die niet vooruit de branden zijn met snelladen (lees 6 uur nodig hebben), Auto's die maar 1x per dag kunnen snel laden, Auto's die niet meer werken als ze langer dan 12 uur aan een lader hangen.

Hierboven benoem ik 4 verschillende modellen van 5 verschillende fabrikanten waarvan er geen 1 een Tesla is.

Moet de concurrentie dan uit China komen? Nio, Byton?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  dinsdag 2 april 2019 @ 09:24:34 #225
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_185985031
Op Tesla is ook wel genoeg aan te merken.
Google zoeken naar build quality model 3

[ Bericht 63% gewijzigd door Gunner op 02-04-2019 09:36:21 ]
  vrijdag 12 april 2019 @ 11:28:56 #226
240100 ATan
Listige code is lastig lezen
pi_186171407
Om relevant toe te voegen aan de discussie, hier een copypaste van mijn reaktie op de frontpage:
quote:
Op donderdag 11 april 2019 @ 22:34 schreef ansitermiet het volgende:


[..]

en dat is waarschijnlijk de truc: met behulp van civiele investeerders bouwen de energiemaatschappijen al die zonnevelden en windmolenparken, die vervolgens van hen zijn zodat ze alsnog het monopolie hebben over de stroomlevering.
De gewone burger die het in eigen hand wil houden op z'n eigen dak kan vervolgens de tering krijgen inderdaad.

En zolang bijv. Eneco het alleenrecht schijnt te hebben op de verkoop van de Tesla thuis-accu gaat het m ook niet echt worden op de vrije markt...

De overheid krijgt ineens gigantisch veel haast met het klimaatplan, maar vergaloppeert zichzelf op de praktisch uitwerking.
Ten eerste moet er eerst fors geinvesteerd worden in de landelijke backbone, en ten tweede moeten mensen toch echt wel geld hebben voor al dit soort leuke dingen.

Ik zou graag van het gas af willen, maar woon in een stokoud huis waarin het eigenlijk niet meer loont om te isoleren, dan is nieuwbouw misschien wel goedkoper, maar dat mag niet want beschermde binnenstad.
Daarnaast heb ik sowieso het geld niet.

Dus wat moet ik dan, als welwillende burger die best z'n huis zou willen isoleren en de daken vol wil gooien?
Subsidie van de gemeente samen met de buren? Ja, van dat kleine bedragje kan ik nog net de inkt van de factuur voor het hele project betalen.
We kunnen als Nederland prima overstappen van gas op een mengsel op basis van ammoniak- en/of hydrazine gas, wat zeer schone verbranding en elektrolyse oplevert. Daarnaast is een schoon chemisch mengsel natuurkundig beter voor energiebehoud, bij stroomlevering over de kabel is er veel energieverlies. Dus een schoon chemisch mengsel is netto beter voor het milieu, klimaat en economisch de portomonnaie van iedereen. Dan kan je hetzelfde gasleidingnetwerk blijven gebruiken (alleen heb je nieuwe branderpitjes of injectoren nodig, maar dat heb je toch sowieso al nodig na een klein tijdje ter vervanging).

Maar ja dan kan er niet genoeg verdiend worden natuurlijk, het is financieel veel gunstiger voor energiebedrijven om mensen afhankelijk te maken van de windmolenparken met 'slimme boilers' en 'slimme meters', inclusief het energieverlies. Jij betaalt toch wel. Dus alle alternatieven doodnegeren zodat je de monopolie-oplossing erdoorheen gedrukt krijgt!

Zodra je dit soort zaken als overheid overlevert aan de markt, trek je als overheid en maatschappij altijd aan het laatste eind en wordt je de slaaf van het globalistisch netwerk van bedrijven en/of landbedrijven, zoals de VS waar zelfs de centrale bank een private onderneming is.
  dinsdag 23 april 2019 @ 09:08:55 #227
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_186375825
Robotaxi incoming...
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_186377973
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 09:08 schreef nils7 het volgende:
Robotaxi incoming...
Dat gaat nog wel even duren, zeker op grotere schaal. De autoindustrie wordt in bescherming genomen en een defacto monopolie zal niet getolereerd worden. Nederland en Noorwegen bijv. zullen vermoedelijk een uitzondering hierop zijn omdat zij geen grote autoindustrie de hand boven het hoofd hoeven houden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 23 april 2019 @ 12:11:54 #229
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_186378142
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 11:59 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dat gaat nog wel even duren, zeker op grotere schaal. De autoindustrie wordt in bescherming genomen en een defacto monopolie zal niet getolereerd worden. Nederland en Noorwegen bijv. zullen vermoedelijk een uitzondering hierop zijn omdat zij geen grote autoindustrie de hand boven het hoofd hoeven houden.
Mwah, Google is een van de grootste spelers, en Apple waarschijnlijk ook (zouden ook aan een zelfrijdende auto werken). Dan spreek je al over 2 gigantische bedrijven die goed zijn in lobbyen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_186378435
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 april 2019 12:11 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Mwah, Google is een van de grootste spelers, en Apple waarschijnlijk ook (zouden ook aan een zelfrijdende auto werken). Dan spreek je al over 2 gigantische bedrijven die goed zijn in lobbyen.
Google en Apple zijn nog niet op het niveau van Tesla en hebben ook geen behoefte aan een voorsprong van Tesla. Google en Apple hebben geen eigen autofabrieken en grote autofabrikanten lijken in hun strategie deze edge niet uit handen te willen geven. Zij zetten in op eigen zelfrijdende technologie, gebruiken NVidia technologie of combinaties hiervan.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 23 april 2019 @ 13:05:20 #231
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_186378891
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 12:30 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Google en Apple zijn nog niet op het niveau van Tesla en hebben ook geen behoefte aan een voorsprong van Tesla. Google en Apple hebben geen eigen autofabrieken en grote autofabrikanten lijken in hun strategie deze edge niet uit handen te willen geven. Zij zetten in op eigen zelfrijdende technologie, gebruiken NVidia technologie of combinaties hiervan.
maar, wat bedoel je dan met wat je hierboven zei? Als tesla ermee bezig is, en alle grote andere merken (volkswagen, BMW, japanse en koreaanse merken) hoezo zou het dan nog lang duren? Lijkt mij eerder dat het razendsnel gaat omdat de eerste een groot deel van de markt kan veroveren.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_186379269
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 april 2019 13:05 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

maar, wat bedoel je dan met wat je hierboven zei? Als tesla ermee bezig is, en alle grote andere merken (volkswagen, BMW, japanse en koreaanse merken) hoezo zou het dan nog lang duren? Lijkt mij eerder dat het razendsnel gaat omdat de eerste een groot deel van de markt kan veroveren.
Landen met een aanzienlijk belang in de autoindustrie zullen niet toleren dat al in 2020/2021 Teslas volledig autonoom mogen rijden al zouden ze dat kunnen. Vertragen totdat de autoindustrie zelf volledig autonome autos kan maken en aanbieden is cruciaal. Dat de US heffingen wil opleggen aan airbus na het 737 Max debacle is ook geen toeval. De US heeft veel te verliezen nu de A320 geen concurrentie meer heeft.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 23 april 2019 @ 13:48:17 #233
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_186379399
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 13:37 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Landen met een aanzienlijk belang in de autoindustrie zullen niet toleren dat al in 2020/2021 Teslas volledig autonoom mogen rijden al zouden ze dat kunnen. Vertragen totdat de autoindustrie zelf volledig autonome autos kan maken en aanbieden is cruciaal. Dat de US heffingen wil opleggen aan airbus na het 737 Max debacle is ook geen toeval. De US heeft veel te verliezen nu de A320 geen concurrentie meer heeft.
Ik weet het nog net zo niet. Tesla zou ook niet eens zo heel veel voorlopen op andere concurrenten. Volgens mij heeft alleen Elon Musk dat gezegd (wij van WC eend). En lijken ze vooral voor te lopen omdat ze veel laten zien. Andere bedrijven zijn even hard bezig met testen.

En als ze al voorlopen gaat dat echt om 2-3 jaar, niet meer.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  dinsdag 23 april 2019 @ 15:42:19 #234
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_186380818
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2019 11:28 schreef ATan het volgende:
Om relevant toe te voegen aan de discussie, hier een copypaste van mijn reaktie op de frontpage:
[..]

We kunnen als Nederland prima overstappen van gas op een mengsel op basis van ammoniak- en/of hydrazine gas, wat zeer schone verbranding en elektrolyse oplevert. Daarnaast is een schoon chemisch mengsel natuurkundig beter voor energiebehoud, bij stroomlevering over de kabel is er veel energieverlies. Dus een schoon chemisch mengsel is netto beter voor het milieu, klimaat en economisch de portomonnaie van iedereen. Dan kan je hetzelfde gasleidingnetwerk blijven gebruiken (alleen heb je nieuwe branderpitjes of injectoren nodig, maar dat heb je toch sowieso al nodig na een klein tijdje ter vervanging).

Maar ja dan kan er niet genoeg verdiend worden natuurlijk, het is financieel veel gunstiger voor energiebedrijven om mensen afhankelijk te maken van de windmolenparken met 'slimme boilers' en 'slimme meters', inclusief het energieverlies. Jij betaalt toch wel. Dus alle alternatieven doodnegeren zodat je de monopolie-oplossing erdoorheen gedrukt krijgt!

Zodra je dit soort zaken als overheid overlevert aan de markt, trek je als overheid en maatschappij altijd aan het laatste eind en wordt je de slaaf van het globalistisch netwerk van bhttps://en.m.wikipedia.org/wiki/Hydrazineedrijven en/of landbedrijven, zoals de VS waar zelfs de centrale bank een private onderneming is.
Hydrazine in je huis... ben je wel helemaal goed?


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hydrazine

Hydrazine is highly toxic and dangerously unstable unless handled in solution as e.g., hydrazine hydrate (NH
2NH
2 · xH
2O).
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_186381260
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 15:42 schreef nixxx het volgende:

[..]

Hydrazine in je huis... ben je wel helemaal goed?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hydrazine

Hydrazine is highly toxic and dangerously unstable unless handled in solution as e.g., hydrazine hydrate (NH
2NH
2 · xH
2O).
Beschikbaarheid van grotere hoeveelheden hydrazine zijn i.v.m. terrorisme een nogo lijkt me. Hydrazinenitraat dat eenvoudig te maken is met ammoniumnitraat en hydrazine en is een buitengewoon krachtig explosief. Het is zelfs veel krachtiger dan bijv semtex/C4. Scherfwerking is tussen de 160% en 180% van die van TNT.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 23-04-2019 16:17:00 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  woensdag 24 april 2019 @ 14:13:37 #236
240100 ATan
Listige code is lastig lezen
pi_186397316
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 16:11 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Beschikbaarheid van grotere hoeveelheden hydrazine zijn i.v.m. terrorisme een nogo lijkt me. Hydrazinenitraat dat eenvoudig te maken is met ammoniumnitraat en hydrazine en is een buitengewoon krachtig explosief. Het is zelfs veel krachtiger dan bijv semtex/C4. Scherfwerking is tussen de 160% en 180% van die van TNT.
Benzine is ook aardig explosief. Een thermobarische bom, de grootst denkbare niet-nucleaire bom, gebruikt benzine. Gaan we dan ook benzine verbieden voortaan?
Al het goede kan voor kwade doeleinden gebruikt worden.

Een hydrazinenitraatterrorrist zal vooral zichzelf opblazen want het is nogal instabiel, dus daar maak ik me geen zorgen over.

Hydrazine is puur vrij explosief, je kan een kwart hydrazine mengen met een helft methanol en een kwart water om het stabiel op te slaan. Dit werd notabene in de 2e wereldoorlog al op grote schaal gedaan.
pi_186737931
quote:
Aantal elektrische auto's op de weg sinds vorig jaar verdubbeld

Het aantal volledig elektrisch aangedreven auto's in Nederland is afgelopen jaar verdubbeld. Op 1 januari 2019 ging het om bijna 45.000 voertuigen, tweemaal zoveel als een jaar eerder.

Dat schrijft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gebaseerd op cijfers van wegverkeersdienst RDW.

Hiermee tonen volledig elektrische auto's een forse groeispurt. Begin 2014 waren er nog 4600 van deze auto's en vijf jaar later is dit dus bijna vertienvoudigd.
Ondanks de gestage toename is nog maar een klein deel van het wagenpark in Nederland volledig elektrisch.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_186738566
Ik kwam een leuke publicatie tegen over brandstofceltechnologie. Er is nu een oplossing om de levensduur van brandstofcellen te verbeteren en ze efficiënter te laten werken. Door de verbeterde levensduur hoeven ze nu minder overgedimensioneerd te worden (scheelt in de kosten en gewicht).
Het idee is dat je niet één brandstofcel gebruikt maar meerdere kleine die je naar behoefte uit- en aanschakelt. Je hoeft ze dan niet op deellast te gebruiken, wat minder efficiënt is. Ook heb je dan geen variabele belasting, wat slecht is voor de levensduur.
Bijvoorbeeld 3 brandstofcellen van 10, 20 en 40 kW. De brandstofcellen kunnen dan 10, 20, 30 (10+20), 40, 50 (10+40), 60 (20+40) of 70 (10+20+40) kW vermogen leveren. De variatie kun je bufferen in het accupakket (je hebt dan wel een aanzienlijk accupakket nodig, zoals in de plug-in hybride FCEV van Audi).
Die 70 kW is in dat voorbeeld het maximale vermogen met piek efficiency. Je kunt nog meer vermogen er uit halen (bijvoorbeeld op de autobahn), maar dan gaat je verbruik wel omhoog en bekort je de levensduur van de brandstofcel.
  vrijdag 10 mei 2019 @ 10:09:18 #239
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_186739624
In de eerste 24 uur heeft Volkswagen toch 10.000 orders ontvangen voor hun ID3.
Goed nieuws!
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  vrijdag 10 mei 2019 @ 10:35:37 #240
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_186740031
Ja de leasemaatschappijen zullen er wel bovenop gesprongen zijn.

Ben benieuwd wat de echte prijs gaat worden. De kleine lettertjes bij de prijs maken me wat wantrouwig....
  zaterdag 11 mei 2019 @ 08:31:22 #241
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_186758520
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2019 09:04 schreef Benger het volgende:
Ik kwam een leuke publicatie tegen over brandstofceltechnologie. Er is nu een oplossing om de levensduur van brandstofcellen te verbeteren en ze efficiënter te laten werken. Door de verbeterde levensduur hoeven ze nu minder overgedimensioneerd te worden (scheelt in de kosten en gewicht).
Het idee is dat je niet één brandstofcel gebruikt maar meerdere kleine die je naar behoefte uit- en aanschakelt. Je hoeft ze dan niet op deellast te gebruiken, wat minder efficiënt is. Ook heb je dan geen variabele belasting, wat slecht is voor de levensduur.
Bijvoorbeeld 3 brandstofcellen van 10, 20 en 40 kW. De brandstofcellen kunnen dan 10, 20, 30 (10+20), 40, 50 (10+40), 60 (20+40) of 70 (10+20+40) kW vermogen leveren. De variatie kun je bufferen in het accupakket (je hebt dan wel een aanzienlijk accupakket nodig, zoals in de plug-in hybride FCEV van Audi).
Die 70 kW is in dat voorbeeld het maximale vermogen met piek efficiency. Je kunt nog meer vermogen er uit halen (bijvoorbeeld op de autobahn), maar dan gaat je verbruik wel omhoog en bekort je de levensduur van de brandstofcel.
linkje?
pi_186758793
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2019 08:31 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

linkje?
Nederlands artikel op Waterstofmagazine
Artikel op website universiteit van Waterloo

[ Bericht 16% gewijzigd door Benger op 11-05-2019 09:10:54 ]
pi_186759081
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2019 10:09 schreef nils7 het volgende:
In de eerste 24 uur heeft Volkswagen toch 10.000 orders ontvangen voor hun ID3.
Goed nieuws!
Het zijn geen orders en het is ook geen zekerheid. Als ik volgend jaar een id3 bestel maak ik net zoveel kans. Laat ze eerst maar met alle informatie komen, ook het interieur graag. Duurt allemaal veel te lang imo
pi_187701236
quote:
Tesla Model 3 best verkochte auto in juni, autoverkopen dalen

De Tesla Model 3 is de best verkochte auto in Nederland. Afgelopen maand werden er 2487 verkocht, oftewel 6 procent van alle verkochte auto's.

Dat blijkt uit cijfers van de Bovag en Rai Vereniging over de maand juni. In vergelijking met vorig jaar werden er minder auto's verkocht. In juni 2018 werden er bijvoorbeeld 46.746 nieuwe auto's verkocht, afgelopen juni waren dat 41.671 auto's.

Lage bijtelling
De goede prestatie van de Tesla Model 3 heeft vooral te maken met de prijs, weet Floris Liebrand van de Rai Vereniging. Tot 50.000 euro betaal je 4 procent bijtelling, alles daarboven kost 22 procent.

Populaire leasewagen
De standaarduitvoering van de Model 3 kost 47.800 euro en valt dus exact binnen die 50.000 euro. "De auto is vooral populair bij zakelijke leaserijders. Je hebt dan een mooie, relatief luxe auto voor een relatief laag bedrag per maand", zegt Liebrand.

De Model 3 is sinds maart te koop in Nederland. Sinds die tijd is hij 6.063 keer over de toonbank gegaan. Gemeten over het afgelopen half jaar zijn alleen de Volkswagen Polo (6.607 keer) en de Ford Focus (6.443) populairder.
Ben benieuwd of juni de enige maand zal zijn dat de model 3 de best verkochte wagen is, of dat nog enkele maanden zal volhouden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_188340174

Veel lithiumbatterijen bevatten nogal wat Kobalt maar bijv. Tesla is erin geslaagd dat drastisch terug te dringen met de introductie van hun 2170 accucell. Of andere fabrikanten er even succesvol in zullen zijn valt te betwijfelen maar de markt lijkt er op vooruit te lopen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 8 augustus 2019 @ 13:17:27 #246
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_188345428
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 00:18 schreef Digi2 het volgende:
[ afbeelding ]
Veel lithiumbatterijen bevatten nogal wat Kobalt maar bijv. Tesla is erin geslaagd dat drastisch terug te dringen met de introductie van hun 2170 accucell. Of andere fabrikanten er even succesvol in zullen zijn valt te betwijfelen maar de markt lijkt er op vooruit te lopen.
https://electrek.co/2019/(...)ls-beat-solid-state/
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_188348775
quote:
Interessant artikel, maar ze hebben maar "80% capacity remaining after 90 charge–discharge cycles". Daar zijn ze al trots op. Dat zullen er nog 10x zo veel moeten worden en dan niet alleen in het lab, maar ook in een voertuig. We zullen zien of dit ooit wat wordt.
pi_188373356
quote:
'Elektrische auto kost binnenkort minder dan gewone auto'

Een elektrische auto kost op dit moment een flinke duit meer dan een auto met een verbrandingsmotor. Maar dat zal niet veel langer zo zijn. Het kantelpunt is nabij volgens Volkswagen.

Als u op dit moment geïnteresseerd bent om […] over te stappen naar stroom als drijvende kracht voor uw auto, dan moet u daar flink voor in de buidel tasten. […] Maar als we Volkswagen mogen geloven duurt dit niet lang meer.
[…]
"We geloven er heilig in dat het kantelpunt erg dichtbij is. En dat kantelpunt zal op prijsgelijkheid zijn." De VW-topman denkt dat dit grotendeels te danken is aan de $50 miljard die de autofabrikant in de ontwikkeling van elektrische auto's heeft gestoken. Daardoor zullen de EV's snel op grotere schaal geproduceerd kunnen worden. En dat zal de prijs omlaag drijven. De VW Group, bestaande uit 12 merken waaronder Audi, Bentley en Porsche, wil voor 2028 70 volledig elektrische auto's op de markt hebben. Hiervan zouden er tegen die tijd 22 miljoen op de weg moeten rijden.
Volkswagen heeft de trend al gedeeltelijk ingezet met de aankomende Volkswagen ID.3. Deze heeft prijzen onder de ¤40.000,-. Uiteindelijk komt er nog een basismodel met minder bereik bij. Deze gaat rond de ¤30.000,- kosten. Dat is vergelijkbaar aan de prijs van een gemiddelde Volkswagen Golf. Fischer denkt dan ook niet dat mensen echt overgehaald moeten worden om een BEV (Battery Electric Vehicle) te kopen.
"Ik denk niet dat we mensen hoeven te overtuigen. Er is al een fundamentele interesse en iedereen weet waar we naartoe gaan. En als je gaat rekenen, dan zijn de onderhoudskosten voor het bezitten van een volledig elektrisch voertuig ongeveer de helft," aldus Fischer.

Maar er zijn nog wat hordes die genomen moeten worden voordat de elektrische auto echt geaccepteerd wordt. Volkswagen heeft onderzoek onder potentiële kopers gedaan. Daaruit kwam bijvoorbeeld naar voren dat mensen het nog steeds niet vertrouwen om met een elektrische auto door water te rijden. Elektriciteit en water zijn namelijk geen vrienden van elkaar. Daarnaast is 'range-anxiety' niet meer aan de orde. Mensen maken zich nu eerder zorgen over het laden en waar dat allemaal wel en niet kan, oftewel 'charge-anxiety'.
https://www.autovisie.nl/(...)nder-dan-gewone-auto

Een paar kanttekeningen van mijn kant over prijspariteit
VW probeert auto's te maken met acceptabele prestaties tegen een zo laag mogelijke prijs. Misschien dat ze wel een heel eind komen, maar dan heb je dus een auto die niet heel snel kan laden, met niet heel veel bereik en ook niet heel snel optrekt. Bij Tesla hebben ze een andere strategie: gebruik de voordelen van elektrisch rijden door auto's te maken die ook snel kunnen optrekken (en ook veel energie kunnen regenereren bij het remmen en snel geladen kunnen worden). Ik denk dat er een beperkte markt is voor auto's met een lage laadsnelheid. Tegelijkertijd geldt dat ook voor de duurdere oplossingen van Tesla. Wel zullen beide visies naast elkaar in de markt bestaan.
Daarnaast is belangrijk dat de TCO van een elektrische auto laag is. Vooral doordat er efficiënter met energie wordt omgegaan. Het verhaal over onderhoudskosten hoor ik vaak, maar tegelijkertijd zijn de kosten voor banden vaak wel hoog: zware voertuigen met snelle acceleratie is geen goede combinatie. Niet iedereen heeft in de praktijk lage onderhoudskosten.
Door de lage TCO hoeft een elektrische auto niet per se hetzelfde te kosten in aanschaf als een benzineauto om concurrerend te zijn.
Een onzekerheid is de restwaarde als er meer occasions worden aangeboden. De technologie ontwikkeld zich snel, waardoor occasions snel verouderen. Ook loopt het bereik terug naarmate de accu ouder wordt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Benger op 10-08-2019 11:33:19 ]
  maandag 12 augustus 2019 @ 08:41:20 #249
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_188402530
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 11:27 schreef Benger het volgende:

[..]

https://www.autovisie.nl/(...)nder-dan-gewone-auto

Een paar kanttekeningen van mijn kant over prijspariteit
VW probeert auto's te maken met acceptabele prestaties tegen een zo laag mogelijke prijs. Misschien dat ze wel een heel eind komen, maar dan heb je dus een auto die niet heel snel kan laden, met niet heel veel bereik en ook niet heel snel optrekt. Bij Tesla hebben ze een andere strategie: gebruik de voordelen van elektrisch rijden door auto's te maken die ook snel kunnen optrekken (en ook veel energie kunnen regenereren bij het remmen en snel geladen kunnen worden). Ik denk dat er een beperkte markt is voor auto's met een lage laadsnelheid. Tegelijkertijd geldt dat ook voor de duurdere oplossingen van Tesla. Wel zullen beide visies naast elkaar in de markt bestaan.
Daarnaast is belangrijk dat de TCO van een elektrische auto laag is. Vooral doordat er efficiënter met energie wordt omgegaan. Het verhaal over onderhoudskosten hoor ik vaak, maar tegelijkertijd zijn de kosten voor banden vaak wel hoog: zware voertuigen met snelle acceleratie is geen goede combinatie. Niet iedereen heeft in de praktijk lage onderhoudskosten.
Door de lage TCO hoeft een elektrische auto niet per se hetzelfde te kosten in aanschaf als een benzineauto om concurrerend te zijn.
Een onzekerheid is de restwaarde als er meer occasions worden aangeboden. De technologie ontwikkeld zich snel, waardoor occasions snel verouderen. Ook loopt het bereik terug naarmate de accu ouder wordt.
Het gaat om het gebruik en of het makkelijk is.
Voor een lage prijs maar een shit ervaring zal ook wel verkopen, initieel of voor mensen die gewoon weinig rijden.

Maar waar de consument het om gaat is de range (vanaf 400 km is dat al prima voor 80% van de gebruikers) en het snel laden.
Helaas zijn er maar weinig merken die dat op dit moment snappen.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_188875116
quote:
Porsche Taycan
Porsche heeft het publiek flink warm gemaakt voor haar eerste elektrische auto. Nog voor de meeste details bekend waren gemaakt ontving Porsche al zo veel reserveringen voor de auto dat het eerste jaar alle productie slots al vergeven zijn. Wil je nu een Porsche Taycan hebben dan zal je minstens 1,5 jaar moeten wachten voordat hij in productie zal gaan. De Taycan Turbo is leverbaar met vanafprijs van ¤ 157.100. De snellere Porsche Taycan Turbo S is leverbaar vanaf ¤ 191.000.
Het zal nog ff duren voordat we ze op de weg tegenkomen, valt ook buiten het prijssegment van de meeste autorijders.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')