quote:ANWB: prijs elektrische auto is nog altijd obstakel voor Nederlandse particulier
Volgens de jaarlijkse Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB zit elektrisch rijden in Nederland weliswaar in de lift, maar komt volledig elektrisch rijden nog altijd weinig voor onder particuliere automobilisten. De hoge aanschafprijs van ev's is een belangrijke reden.
Bij het onderzoek heeft de ANWB ook specifiek gekeken naar de total cost of ownership van benzineauto's en elektrische auto's. Ook al is de aanschafprijs van elektrische auto's nog altijd veel hoger, het verschil is veel minder groot als de totale kosten in ogenschouw worden genomen. Volgens de gegevens was een elektrische auto in 2017 gemiddeld 10 procent duurder dan een benzineauto, maar inmiddels is dit verschil gedaald naar 6 procent.
Ten opzichte van de Elektrisch Rijden Monitor van vorig jaar is de gemiddelde actieradius van een elektrische auto gestegen van 221 naar 264 kilometer. Het gaat daarbij overigens om elektrische auto's met een aanschafprijs tot 50.000 euro. Verder is het aantal laadpunten toegenomen tot 36.987 openbare laadpunten en 967 snelladers.
Goedkopere batterijen gaat een gamechanger worden.quote:Op woensdag 12 december 2018 10:12 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De total cost of ownership daalt gestaag en het verschil met een fossiele brandstofwagen is nog maar 6%. Belangrijkste obstakel blijkt de hoge aanschafprijs. Dit jaar is de aardolieprijs relatief laag en dat remt de aanschaf van elektrische wagens.
Yep..... (nofi) alleen nog FF uitvinden..... wat wetenschap wel FF fixt toch ? en industrie ook simpel gaat/kan produceren, laat staan het duurzaam opruimen is vast allemaal geen probleem.quote:Op woensdag 12 december 2018 12:05 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Goedkopere batterijen gaat een gamechanger worden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Elektriciteit heeft absoluut een toekomst toekomst. Er zijn alleen twee dingen voor nodig, a) je moet het (zelf, relatief) makkelijk kunnen opwekken (ook als het donker/windstil is) en/of b) grootschalig zonder (transport)verlies en risico (relatief) eenvoudig kunnen opslaan in voor mijn part een emmertje.
Zelf heb denk ik aan Thorium reactors als aanvullend constante energie-bron en gebruik/ontwikkeling van pure waterstof(gas) technologie als primaire opslag/transport.
Verder gaat het mis doordat men zich mediaal concentreert op één onderdeel van de schakels het zg CO2 issue..... hiervoor de motor en/of generator te vervangen met een niet-duurzame oplossing die uiteindelijk wel's net zo schadelijk kan gaan uitwerken.
Het onderwerp dat angstvallig wordt vermeden is de mate van het gebruik door het aantal mensen. Hoe ga je 5-6 miljard mensen vertellen dat zij nauwelijks deel zullen gaan uitmaken van de energie-welvaart omdat de 1-3 miljard "rijken" (wij dus, nu willen) bezig zijn met een transitie.
Omgekeerd hoe ga men de rijken van nu wijsmaken dat ze hun effectieve levensstandaard van nu met 50-75% moeten verlagen zodat de rest op de wereld hun leven kunnen zien verbeteren van 20% tot zeg 40% van wat wij (nu) hebben."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
Dat je na 3 minuten snelladen 100 km kan gaan afleggen maakt veel verschil want je kan dan na enkele minuten laden weer vertrekken naar huis of werk mocht je batterij bijna leeg zijn onderweg.quote:BMW en Porsche demonstreren 450kW-station dat auto in kwartier laadt
BMW en Porsche hebben in Beieren een prototype van een snellaadstation onthuld met een capaciteit van maximaal 450kW. Elektrische auto's kunnen hiermee in vijftien minuten geladen worden, claimen de fabrikanten.
Wie nog sneller weer onderweg wil zijn, kan binnen drie minuten voldoende laden om weer honderd kilometer af te leggen, claimen BMW en Porsche. BMW demonstreerde een BMW i3 met accucapaciteit van 57kWh. Een high voltage dc/dc-converter zette de spanning van 800V om naar de 400V voor de BMW i3, die in een kwartier tot 80 procent van zijn capaciteit te laden was. Het resterende deel gaat waarschijnlijk langzamer: dat is standaard zo om schade te voorkomen. Porsche had een testvoertuig met accucapaciteit van 90kWh die een laadvermogen van 400kW wist te bereiken en zo in nog geen drie minuten genoeg geladen kon worden om 100 kilometer af te leggen.
Het laadstation in de Beierse gemeente Jettingen-Scheppach is gratis te gebruiken en bevat Type 2-connectors van de Combined Charging System-standaard zodat de meeste elektrische auto's ermee overweg kunnen.
De laadpaal is onderdeel van het FastCharge-onderzoeksproject waarin BMW en Porsche samenwerken met onder andere Siemens. Het station is te gebruiken voor voertuigen met 400V- en 800V-accusystemen maar het systeem is al geschikt voor hogere spanningen tot aan 920 volt. Volgens de fabrikanten is de verwachting dat toekomstige elektrische voertuigen op hogere spanning dan nu geladen worden.
Dit is wel het serieuzere laadwerk...... 400kW bij 800-1000V is 400-500 Ampère...... , in theorie kan je je 75kWh accu dan volgloeien in ruim 10 minuten....quote:Op zaterdag 15 december 2018 10:23 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat je na 3 minuten snelladen 100 km kan gaan afleggen maakt veel verschil want je kan dan na enkele minuten laden weer vertrekken naar huis of werk mocht je batterij bijna leeg zijn onderweg.
quote:Verkoop elektrische auto's haalt nieuw record
De verkoop van elektrische auto's is vorig jaar verdrievoudigd ten opzichte van het voorgaande jaar. In totaal werden 24.024 volledig elektrisch aangedreven auto's geregistreerd.
Dat is een nieuw record, aldus brancheverenigingen RAI Vereniging, BOVAG en dataspecialist RDC.
Van alle auto's die in 2018 op kenteken werden gezet, was 5,4 procent elektrisch. In december verkochten dealers opvallend veel elektrische auto's, voornamelijk uit het duurdere segment. Een belangrijke reden is dat kopers de wijziging van de fiscale regels voor bijtelling bij duurdere elektrische modellen per 1 januari voor wilden zijn.
BOVAG en RAI Vereniging verwachten dat ondanks de nieuwe fiscale regels die minder gunstig zijn ten opzichte van vorig jaar, de verkoop van elektrische auto's ook dit jaar zal groeien. Dat komt door een groter aanbod van elektrische middenklassers. De stijging zal niet zo explosief zijn als vorig jaar, voorspellen de organisaties.
quote:Verkoop elektrische auto's stokt dit jaar
De verkoop van elektrische auto’s is vorig jaar verdrievoudigd ten opzichte van 2017, maar dit jaar stort die forse groei in.
Dat verwachten brancheverenigingen RAI Vereniging en Bovag. In 2018 werden er 24.024 volledig elektrische auto's verkocht. Daarmee was 1 op de 20 auto's elektrisch. Dit jaar blijft de verkoop steken op 28.000 stuks, slechts een bescheiden plusje.
De zogeheten Tesla-taks is de boosdoener. Wie een elektrische auto leaset hoefde maar 4 procent van de cataloguswaarde als bijtelling te rekenen. Privé de auto rijden was daardoor goedkoop. Dit jaar geldt die lage bijtelling alleen voor de eerste 50.000 euro van de waarde van de auto. Alles wat de auto meer kost wordt belast met de reguliere 22 procent. Vooral de dure Tesla (prijs rond de 100.000 euro) krijgt daar last van.
De Tesla S werd het meest verkocht (5633 stuks), gevolgd door de Jaguar I-pace (3495 exemplaren) en de Nissan Leaf (3369).
Dat de verkoop volgend jaar toch iets stijgt, komt doordat er meer relatief goedkopere elektrische auto's op de markt komen. De e-Golf, BMW i3, Nissan Leaf en Hyundai Ioniq waren dit jaar ook verantwoordelijk voor de forse groei.
In december was 30 procent van alle verkochte auto’s vol elektrisch. Dit waren vooral modellen uit het hogere segment, zoals de Jaguar I-Pace, Tesla’s Model S en X. Door die auto's nog snel in december te kopen kunnen de leaserijders nog vijf jaar profiteren van de lage bijtelling.
Klinkt goed, ik heb nu zonnepanelen maar wil in de nacht ook stroom. Waar haal ik die dingen?quote:Op woensdag 12 december 2018 13:47 schreef Vallon het volgende:
Zelf heb denk ik aan Thorium reactors als aanvullend constante energie-bron.
Zoals alles, bij de Action.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 09:51 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Klinkt goed, ik heb nu zonnepanelen maar wil in de nacht ook stroom. Waar haal ik die dingen?
De model 3 is een stuk goedkoper dan een model S en de leasekosten pm zullen dus veel lager uitkomen. Het kan echter nog wel even duren voordat de "budget" model 3 in europa op de markt komt. Deze zullen naar verwachting eind dit jaar eerst naar de amerikaanse markt gaan.quote:Hogere bijtelling: haast geen Tesla verkocht in januari
De nieuwe bijtellingsregels die per 1 januari zijn ingegaan zorgen ervoor dat er haast geen Tesla's zijn verkocht in de eerste maand van 2019. Ook bij andere luxe elektrische wagens stortte de verkoop in.
Dat blijkt uit de nieuwste verkoopcijfers van brancheorganisatie Bovag. In januari werden er slechts 14 exemplaren verkocht van de Tesla Model S. Van de Model X gingen er zelfs maar 9 over de spreekwoordelijke toonbank.
Min 99 procent
Dat staat in schril contrast tot de recordmaand december. Toen werden er nog 1558 stuks van de Model S verkocht en 652 Model X'en. Dat betekent een maand-op-maand-daling van 99,1 procent en 98,6 procent, respectievelijk.
Die ontwikkeling is trouwens ook te zien bij de grote concurrent van de Model S, de Jaguar I-Pace. Daarvan werden er in januari 15 verkocht. Een maand eerder waren dat er nog 2621: een afname van 99,4 procent.
Nieuwe regels
De reden van de gigantische daling is eenvoudig: in december kregen de peperdure elektrische wagens nog een stuk meer fiscale steuntjes in de rug. Dat zit hem in de bijtellingsregels voor leaseauto's.
In 2018 was de bijtelling voor volledig elektrische auto's slechts 4 procent, die regels blijven nog vijf jaar in stand voor mensen die in 2018 een leasecontract afsloten. Vanaf 2019 geldt die 4 procent alleen over de waarde van de auto tot 50.000 euro. Over het bedrag dat de auto meer kost, geldt de 'gewone' bijtelling van 22 procent.
Veel duurder
Ter illustratie: dat komt er op neer dat je een Tesla van 100.000 euro al reed voor zo'n 173 euro netto per maand in 2018. In 2019 kost diezelfde auto de leaserijder al 563 euro per maand. Een nogal aanzienlijk verschil dus.
Dat verklaart ook dat er in december zo veel wagens zijn verkocht. De oude bijtellingsregels gelden namelijk nog voor wagens die voor 31 december op kenteken zijn gezet. Met andere woorden: de leasemaatschappijen hebben een voorraadje aangelegd.
Of de afbouw van de fiscale stimulans voor de elektrische auto's ook een langdurig negatief effect heeft op de verkoop van de dure wagens, zal later in het jaar moeten blijken.
Supercondensatoren kunnen ook handig zijn om voor korte duur een zeer grote stroomsterkte te kunnen leveren zoals bij het inhalen. Dit kan behulpzaam zijn het gebruik van kobalt verder te reduceren of zelfs geheel overbodig te maken. De technologie van Maxwell zou mogelijk ook gebruikt kunnen worden voor het produceren van een solid state accu.quote:Tesla koopt bedrijf dat supercondensatoren en accu-onderdelen maakt
Tesla heeft een bod uitgebracht op het bedrijf Maxwell, een Amerikaanse producent van supercondensatoren en accu-onderdelen. De overname, waar meer dan 200 miljoen dollar mee is gemoeid, moet nog worden goedgekeurd door de relevante instanties.
Maxwell meldt dat er maandag een definitieve overeenkomst is gesloten waarmee het bedrijf wordt overgenomen door Tesla. Het bedrijf van Elon Musk biedt 4,75 dollar per aandeel, waarmee de totale som die wordt neergeteld voor de overname uitkomt op ongeveer 218 miljoen dollar. De overname moet nog worden goedgekeurd door de U.S. Securities and Exchange Commission.
Ook al zijn supercondensatoren in vergelijking met lithium-ionaccu's beter in staat om een hoge piekstroom op te slaan, de overname is vermoedelijk niet zozeer bedoeld om technologie inzake supercondensatoren te bemachtigen. Deze alternatieve technologie voor het opslaan en afgeven van energie is in vergelijking met lithium-ionaccu's weliswaar veel sneller op te laden en gaat veel langer mee, maar heeft als belangrijkste nadeel een energiedichtheid die veel lager is. Dat maakt supercondensatoren niet erg geschikt voor bijvoorbeeld consumentenelektronica of elektrische auto's. Supercondensatoren van Maxwell worden wel onder meer gebruikt in Chinese hybride bussen, maar dan worden ze enkel gebruikt als aanvulling, waarbij de remenergie wordt gebruikt om ze bij te laden.
In het persbericht meldt Maxwell dat de overeenkomst gepaard gaat met een aantal onzekerheden en risico's, waaronder de mate van verandering en innovatie op het vlak van droge elektroden. Maxwell is al enige tijd bezig deze relatief nieuwe technologie te ontwikkelen, die bedoeld is voor lithium-ionaccu's in auto's. Bij gebruik van deze technologie zou de energiedichtheid van de door Tesla gebruikte accu's omhoog gaan, waardoor een groter bereik of minder accu's nodig zijn. Daarnaast zou het goedkoper zijn om deze accu's op basis van deze technologie te produceren en zouden de accu's langer moeten meegaan.
En het is ook duidelijk aan wie electrische auto's zo ongeveer uitsluitend verkocht worden.quote:Op dinsdag 5 februari 2019 08:04 schreef Gunner het volgende:
Wederom een bevestiging dat het alleen maar om de bijtelling gaat.
Ja zonder belastingvoordeel betaal je meer wegenbelasting op een EV want die zijn veel zwaarder in dezelfde klasse als een verbrandingsmotor.quote:Op dinsdag 5 februari 2019 08:04 schreef Gunner het volgende:
Wederom een bevestiging dat het alleen maar om de bijtelling gaat.
In de VS kost een goedkopere versie model 3 vanaf nu dus circa $35.000 inclusief subsidies en in de EU circa $45.000 maar dat kan per EU-land sterk verschillen door de diverse landelijke subsidies etc.quote:Tesla verlaagt prijs van Model 3 opnieuw
Tesla verlaagt opnieuw de prijs van de Model 3 nadat het concern eerder stopte met het dure doorverwijzingsprogramma. Tesla haalt nog eens 1.100 dollar van de prijs af, waarmee de goedkoopste variant van de Model 3 in de Verenigde Staten 42.900 dollar kost.
Door financiële voordelen vanuit de Amerikaanse overheid kost de auto volgens Tesla ongeveer 35.000 dollar. Op Twitter zegt topman Elon Musk alles te doen wat hij kan om de kosten te drukken.
Eerder dit jaar meldde Tesla ook al kosten te besparen door 7 procent van de voltijdsbanen te schrappen.
Gevraagd naar een prijsdaling in Europa zegt hij dat een btw-tarief van 20 procent en importtarieven van 10 procent meestal resulteren in een 30 procent hogere prijs in Europa.
Op de Nederlandse site van Tesla kan een Model 3 besteld worden vanaf 58.800 euro.
Tesla leverde in het vierde kwartaal minder exemplaren van de Model 3 dan verwacht. Het bedrijf verlaagde de prijzen van alle modellen om een verlaging van de financiële voordelen vanuit de overheid te compenseren.
De kosten en leverbaarheid van lithium accucellen is de achilleshiel van de europese autofabrikanten om de omslag naar elektromobiliteit te kunnen maken. De grote afhankelijkheid van aziatische leveranciers ziet de duitse overheid inmiddels als een bedreiging voor hun industrie.quote:'Audi-fabriek in België bouwt helft minder e-tron-auto's door tekort aan accu's'
Een Duitse regionale omroep meldt op basis van bronnen bij toeleveranciers en fabrieksmedewerkers dat een Brusselse Audi-fabriek dagelijks de helft minder elektrische Audi e-tron produceert, omdat er een tekort is aan de benodigde accu's.
De regionale Duitse omroep Bayerischer Rundfunk meldt dat het oorspronkelijk de bedoeling was dat dagelijks zo'n 300 Audi e-trons van de band zouden rollen, maar dat zijn er momenteel ongeveer 150. Volgens de bronnen krijgt Audi onvoldoende accu's van zijn leverancier LG Chem. Dat bedrijf zou momenteel onvoldoende accu's uit de Poolse fabriek aanleveren. Audi heeft eerder al een conflict gehad met LG Chem, waarbij de Zuid-Koreaanse accufabrikant de prijzen met tien procent zou hebben verhoogd.
Audi wilde geen commentaar geven op de berichten. Een woordvoerder van de autofabrikant gaf wel aan dat er bij elk nieuw model dat in productie gaat uitdagingen om de hoek komen kijken. Volgens haar gaat het daarbij om een samenspel met ontwikkelingspartners en leveranciers, waarmee de problemen worden opgelost.
De Tijd meldt dat vanuit Belgische vakbonden wordt bevestigd dat de accuaanvoer nogal fluctueert en dus niet vlekkeloos verloopt. De vertragingen vanuit de Poolse fabriek van LG Chem zouden onder meer te maken hebben met het feit dat de cellenproductie onlangs van Zuid-Korea naar Polen is verplaatst, waardoor ze opnieuw moesten worden gekeurd.
Naar verluidt zouden er al 20.000 reserveringen zijn geplaatst voor de nieuwe, geheel elektrische suv van Audi. De leveringstijd zit nu rond de vijf maanden. De eerste e-tron rolde in de Brusselse fabriek in september vorig jaar van de band. Vanaf eind vorig jaar zijn de eerste leveringen begonnen.
Huh, hij rijdt nu al in Nederland rond hoor.quote:Op maandag 4 februari 2019 15:46 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De model 3 is een stuk goedkoper dan een model S en de leasekosten pm zullen dus veel lager uitkomen. Het kan echter nog wel even duren voordat de "budget" model 3 in europa op de markt komt. Deze zullen naar verwachting eind dit jaar eerst naar de amerikaanse markt gaan.
Het "budget" model Model 3 niet voor zover mij bekend. Als je een bron hebt die een prijs vermeld van circa 35.000 euro voor een model 3 wat het "budget" Model 3 zou moeten kosten zie ik dat graag. Er zijn verschillende typen Model 3 maar zover ik weet wil Musk de amerikaanse markt 1st gaan bedienen met "budget" Model 3's en daarna pas europa.quote:Op donderdag 28 maart 2019 07:35 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Huh, hij rijdt nu al in Nederland rond hoor.
quote:Tesla Model 3-variant van 35.000 dollar komt binnen half jaar uit in Europa
Het is nog onbekend hoeveel de 35.000 dollar kostende auto in euro's gaat kosten. De Standard Range-variant is nog niet op de site verschenen. Vermoedelijk is dat omdat hij nog niet in Europa verschijnt, terwijl hij wel in de Verenigde Staten uitkomt. Alleen de zwarte variant kost 35.000 dollar, andere versies kosten tweeduizend dollar extra.
Oh op die manier ja. Ik dacht dat hij met de 3 het budgetmodel van Tesla bedoeldequote:Op donderdag 28 maart 2019 07:38 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het "budget" model Model 3 niet voor zover mij bekend. Als je een bron hebt die een prijs vermeld van circa 35.000 euro voor een model 3 wat het "budget" Model 3 zou moeten kosten zie ik dat graag. Er zijn verschillende typen Model 3 maar zover ik weet wil Musk de amerikaanse markt 1st gaan bedienen met "budget" Model 3's en daarna pas europa.
[..]
In Noorwegen gaat de omslag naar elektromobiliteit in rap tempo door. Gezien de grote hoeveelheid waterkracht elektriciteit die er beschikbaar is geen vreemde trend.quote:Tesla Mania Means Over Half of Norway Car Sales Are Now Electric
Electric vehicles accounted for more than half of Norway’s car sales in March, making history in the country following record registrations of Tesla Inc.’s Model 3.
Per inhabitant, Norway already boasts more electric cars than any other place on Earth thanks to generous incentives. Last month, new registrations of electric vehicles climbed to 58 percent of the total, according to figures released on Monday by the Norwegian Road Federation.
Tesla Inc. Ships Some 1,800 Vehicles in Key Rollout
With 5,315 new cars registered, Tesla’s Model 3 accounted for 29 percent of the new sales. That beat the previous record of 2,172 (held by the Nissan Leaf) by a wide margin, as reported by Bloomberg last week.
quote:https://en.wikipedia.org/wiki/Electricity_sector_in_Norway
hydropower stations that provide 98% of the nation's power.
"De gevestigde order maakt gehad van Tesla zodra die massa's elektrische auto's gaan maken".quote:Op donderdag 28 maart 2019 07:31 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De kosten en leverbaarheid van lithium accucellen is de achilleshiel van de europese autofabrikanten om de omslag naar elektromobiliteit te kunnen maken. De grote afhankelijkheid van aziatische leveranciers ziet de duitse overheid inmiddels als een bedreiging voor hun industrie.
Wirtschaftsminister Altmaier "Keinen technologischen Ausverkauf zulassen"
We kunnen als Nederland prima overstappen van gas op een mengsel op basis van ammoniak- en/of hydrazine gas, wat zeer schone verbranding en elektrolyse oplevert. Daarnaast is een schoon chemisch mengsel natuurkundig beter voor energiebehoud, bij stroomlevering over de kabel is er veel energieverlies. Dus een schoon chemisch mengsel is netto beter voor het milieu, klimaat en economisch de portomonnaie van iedereen. Dan kan je hetzelfde gasleidingnetwerk blijven gebruiken (alleen heb je nieuwe branderpitjes of injectoren nodig, maar dat heb je toch sowieso al nodig na een klein tijdje ter vervanging).quote:Op donderdag 11 april 2019 @ 22:34 schreef ansitermiet het volgende:
[..]
en dat is waarschijnlijk de truc: met behulp van civiele investeerders bouwen de energiemaatschappijen al die zonnevelden en windmolenparken, die vervolgens van hen zijn zodat ze alsnog het monopolie hebben over de stroomlevering.
De gewone burger die het in eigen hand wil houden op z'n eigen dak kan vervolgens de tering krijgen inderdaad.
En zolang bijv. Eneco het alleenrecht schijnt te hebben op de verkoop van de Tesla thuis-accu gaat het m ook niet echt worden op de vrije markt...
De overheid krijgt ineens gigantisch veel haast met het klimaatplan, maar vergaloppeert zichzelf op de praktisch uitwerking.
Ten eerste moet er eerst fors geinvesteerd worden in de landelijke backbone, en ten tweede moeten mensen toch echt wel geld hebben voor al dit soort leuke dingen.
Ik zou graag van het gas af willen, maar woon in een stokoud huis waarin het eigenlijk niet meer loont om te isoleren, dan is nieuwbouw misschien wel goedkoper, maar dat mag niet want beschermde binnenstad.
Daarnaast heb ik sowieso het geld niet.
Dus wat moet ik dan, als welwillende burger die best z'n huis zou willen isoleren en de daken vol wil gooien?
Subsidie van de gemeente samen met de buren? Ja, van dat kleine bedragje kan ik nog net de inkt van de factuur voor het hele project betalen.
Dat gaat nog wel even duren, zeker op grotere schaal. De autoindustrie wordt in bescherming genomen en een defacto monopolie zal niet getolereerd worden. Nederland en Noorwegen bijv. zullen vermoedelijk een uitzondering hierop zijn omdat zij geen grote autoindustrie de hand boven het hoofd hoeven houden.quote:
Mwah, Google is een van de grootste spelers, en Apple waarschijnlijk ook (zouden ook aan een zelfrijdende auto werken). Dan spreek je al over 2 gigantische bedrijven die goed zijn in lobbyen.quote:Op dinsdag 23 april 2019 11:59 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat gaat nog wel even duren, zeker op grotere schaal. De autoindustrie wordt in bescherming genomen en een defacto monopolie zal niet getolereerd worden. Nederland en Noorwegen bijv. zullen vermoedelijk een uitzondering hierop zijn omdat zij geen grote autoindustrie de hand boven het hoofd hoeven houden.
Google en Apple zijn nog niet op het niveau van Tesla en hebben ook geen behoefte aan een voorsprong van Tesla. Google en Apple hebben geen eigen autofabrieken en grote autofabrikanten lijken in hun strategie deze edge niet uit handen te willen geven. Zij zetten in op eigen zelfrijdende technologie, gebruiken NVidia technologie of combinaties hiervan.quote:Op dinsdag 23 april 2019 12:11 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Mwah, Google is een van de grootste spelers, en Apple waarschijnlijk ook (zouden ook aan een zelfrijdende auto werken). Dan spreek je al over 2 gigantische bedrijven die goed zijn in lobbyen.
maar, wat bedoel je dan met wat je hierboven zei? Als tesla ermee bezig is, en alle grote andere merken (volkswagen, BMW, japanse en koreaanse merken) hoezo zou het dan nog lang duren? Lijkt mij eerder dat het razendsnel gaat omdat de eerste een groot deel van de markt kan veroveren.quote:Op dinsdag 23 april 2019 12:30 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Google en Apple zijn nog niet op het niveau van Tesla en hebben ook geen behoefte aan een voorsprong van Tesla. Google en Apple hebben geen eigen autofabrieken en grote autofabrikanten lijken in hun strategie deze edge niet uit handen te willen geven. Zij zetten in op eigen zelfrijdende technologie, gebruiken NVidia technologie of combinaties hiervan.
Landen met een aanzienlijk belang in de autoindustrie zullen niet toleren dat al in 2020/2021 Teslas volledig autonoom mogen rijden al zouden ze dat kunnen. Vertragen totdat de autoindustrie zelf volledig autonome autos kan maken en aanbieden is cruciaal. Dat de US heffingen wil opleggen aan airbus na het 737 Max debacle is ook geen toeval. De US heeft veel te verliezen nu de A320 geen concurrentie meer heeft.quote:Op dinsdag 23 april 2019 13:05 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
maar, wat bedoel je dan met wat je hierboven zei? Als tesla ermee bezig is, en alle grote andere merken (volkswagen, BMW, japanse en koreaanse merken) hoezo zou het dan nog lang duren? Lijkt mij eerder dat het razendsnel gaat omdat de eerste een groot deel van de markt kan veroveren.
Ik weet het nog net zo niet. Tesla zou ook niet eens zo heel veel voorlopen op andere concurrenten. Volgens mij heeft alleen Elon Musk dat gezegd (wij van WC eend). En lijken ze vooral voor te lopen omdat ze veel laten zien. Andere bedrijven zijn even hard bezig met testen.quote:Op dinsdag 23 april 2019 13:37 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Landen met een aanzienlijk belang in de autoindustrie zullen niet toleren dat al in 2020/2021 Teslas volledig autonoom mogen rijden al zouden ze dat kunnen. Vertragen totdat de autoindustrie zelf volledig autonome autos kan maken en aanbieden is cruciaal. Dat de US heffingen wil opleggen aan airbus na het 737 Max debacle is ook geen toeval. De US heeft veel te verliezen nu de A320 geen concurrentie meer heeft.
Hydrazine in je huis... ben je wel helemaal goed?quote:Op vrijdag 12 april 2019 11:28 schreef ATan het volgende:
Om relevant toe te voegen aan de discussie, hier een copypaste van mijn reaktie op de frontpage:
[..]
We kunnen als Nederland prima overstappen van gas op een mengsel op basis van ammoniak- en/of hydrazine gas, wat zeer schone verbranding en elektrolyse oplevert. Daarnaast is een schoon chemisch mengsel natuurkundig beter voor energiebehoud, bij stroomlevering over de kabel is er veel energieverlies. Dus een schoon chemisch mengsel is netto beter voor het milieu, klimaat en economisch de portomonnaie van iedereen. Dan kan je hetzelfde gasleidingnetwerk blijven gebruiken (alleen heb je nieuwe branderpitjes of injectoren nodig, maar dat heb je toch sowieso al nodig na een klein tijdje ter vervanging).
Maar ja dan kan er niet genoeg verdiend worden natuurlijk, het is financieel veel gunstiger voor energiebedrijven om mensen afhankelijk te maken van de windmolenparken met 'slimme boilers' en 'slimme meters', inclusief het energieverlies. Jij betaalt toch wel. Dus alle alternatieven doodnegeren zodat je de monopolie-oplossing erdoorheen gedrukt krijgt!
Zodra je dit soort zaken als overheid overlevert aan de markt, trek je als overheid en maatschappij altijd aan het laatste eind en wordt je de slaaf van het globalistisch netwerk van bhttps://en.m.wikipedia.org/wiki/Hydrazineedrijven en/of landbedrijven, zoals de VS waar zelfs de centrale bank een private onderneming is.
Beschikbaarheid van grotere hoeveelheden hydrazine zijn i.v.m. terrorisme een nogo lijkt me. Hydrazinenitraat dat eenvoudig te maken is met ammoniumnitraat en hydrazine en is een buitengewoon krachtig explosief. Het is zelfs veel krachtiger dan bijv semtex/C4. Scherfwerking is tussen de 160% en 180% van die van TNT.quote:Op dinsdag 23 april 2019 15:42 schreef nixxx het volgende:
[..]
Hydrazine in je huis... ben je wel helemaal goed?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hydrazine
Hydrazine is highly toxic and dangerously unstable unless handled in solution as e.g., hydrazine hydrate (NH
2NH
2 · xH
2O).
Benzine is ook aardig explosief. Een thermobarische bom, de grootst denkbare niet-nucleaire bom, gebruikt benzine. Gaan we dan ook benzine verbieden voortaan?quote:Op dinsdag 23 april 2019 16:11 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Beschikbaarheid van grotere hoeveelheden hydrazine zijn i.v.m. terrorisme een nogo lijkt me. Hydrazinenitraat dat eenvoudig te maken is met ammoniumnitraat en hydrazine en is een buitengewoon krachtig explosief. Het is zelfs veel krachtiger dan bijv semtex/C4. Scherfwerking is tussen de 160% en 180% van die van TNT.
Ondanks de gestage toename is nog maar een klein deel van het wagenpark in Nederland volledig elektrisch.quote:Aantal elektrische auto's op de weg sinds vorig jaar verdubbeld
Het aantal volledig elektrisch aangedreven auto's in Nederland is afgelopen jaar verdubbeld. Op 1 januari 2019 ging het om bijna 45.000 voertuigen, tweemaal zoveel als een jaar eerder.
Dat schrijft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gebaseerd op cijfers van wegverkeersdienst RDW.
Hiermee tonen volledig elektrische auto's een forse groeispurt. Begin 2014 waren er nog 4600 van deze auto's en vijf jaar later is dit dus bijna vertienvoudigd.
linkje?quote:Op vrijdag 10 mei 2019 09:04 schreef Benger het volgende:
Ik kwam een leuke publicatie tegen over brandstofceltechnologie. Er is nu een oplossing om de levensduur van brandstofcellen te verbeteren en ze efficiënter te laten werken. Door de verbeterde levensduur hoeven ze nu minder overgedimensioneerd te worden (scheelt in de kosten en gewicht).
Het idee is dat je niet één brandstofcel gebruikt maar meerdere kleine die je naar behoefte uit- en aanschakelt. Je hoeft ze dan niet op deellast te gebruiken, wat minder efficiënt is. Ook heb je dan geen variabele belasting, wat slecht is voor de levensduur.
Bijvoorbeeld 3 brandstofcellen van 10, 20 en 40 kW. De brandstofcellen kunnen dan 10, 20, 30 (10+20), 40, 50 (10+40), 60 (20+40) of 70 (10+20+40) kW vermogen leveren. De variatie kun je bufferen in het accupakket (je hebt dan wel een aanzienlijk accupakket nodig, zoals in de plug-in hybride FCEV van Audi).
Die 70 kW is in dat voorbeeld het maximale vermogen met piek efficiency. Je kunt nog meer vermogen er uit halen (bijvoorbeeld op de autobahn), maar dan gaat je verbruik wel omhoog en bekort je de levensduur van de brandstofcel.
Nederlands artikel op Waterstofmagazinequote:
Het zijn geen orders en het is ook geen zekerheid. Als ik volgend jaar een id3 bestel maak ik net zoveel kans. Laat ze eerst maar met alle informatie komen, ook het interieur graag. Duurt allemaal veel te lang imoquote:Op vrijdag 10 mei 2019 10:09 schreef nils7 het volgende:
In de eerste 24 uur heeft Volkswagen toch 10.000 orders ontvangen voor hun ID3.
Goed nieuws!
Ben benieuwd of juni de enige maand zal zijn dat de model 3 de best verkochte wagen is, of dat nog enkele maanden zal volhouden.quote:Tesla Model 3 best verkochte auto in juni, autoverkopen dalen
De Tesla Model 3 is de best verkochte auto in Nederland. Afgelopen maand werden er 2487 verkocht, oftewel 6 procent van alle verkochte auto's.
Dat blijkt uit cijfers van de Bovag en Rai Vereniging over de maand juni. In vergelijking met vorig jaar werden er minder auto's verkocht. In juni 2018 werden er bijvoorbeeld 46.746 nieuwe auto's verkocht, afgelopen juni waren dat 41.671 auto's.
Lage bijtelling
De goede prestatie van de Tesla Model 3 heeft vooral te maken met de prijs, weet Floris Liebrand van de Rai Vereniging. Tot 50.000 euro betaal je 4 procent bijtelling, alles daarboven kost 22 procent.
Populaire leasewagen
De standaarduitvoering van de Model 3 kost 47.800 euro en valt dus exact binnen die 50.000 euro. "De auto is vooral populair bij zakelijke leaserijders. Je hebt dan een mooie, relatief luxe auto voor een relatief laag bedrag per maand", zegt Liebrand.
De Model 3 is sinds maart te koop in Nederland. Sinds die tijd is hij 6.063 keer over de toonbank gegaan. Gemeten over het afgelopen half jaar zijn alleen de Volkswagen Polo (6.607 keer) en de Ford Focus (6.443) populairder.
https://electrek.co/2019/(...)ls-beat-solid-state/quote:Op donderdag 8 augustus 2019 00:18 schreef Digi2 het volgende:
[ afbeelding ]
Veel lithiumbatterijen bevatten nogal wat Kobalt maar bijv. Tesla is erin geslaagd dat drastisch terug te dringen met de introductie van hun 2170 accucell. Of andere fabrikanten er even succesvol in zullen zijn valt te betwijfelen maar de markt lijkt er op vooruit te lopen.
Interessant artikel, maar ze hebben maar "80% capacity remaining after 90 charge–discharge cycles". Daar zijn ze al trots op. Dat zullen er nog 10x zo veel moeten worden en dan niet alleen in het lab, maar ook in een voertuig. We zullen zien of dit ooit wat wordt.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 13:17 schreef nils7 het volgende:
[..]
https://electrek.co/2019/(...)ls-beat-solid-state/
https://www.autovisie.nl/(...)nder-dan-gewone-autoquote:'Elektrische auto kost binnenkort minder dan gewone auto'
Een elektrische auto kost op dit moment een flinke duit meer dan een auto met een verbrandingsmotor. Maar dat zal niet veel langer zo zijn. Het kantelpunt is nabij volgens Volkswagen.
Als u op dit moment geïnteresseerd bent om […] over te stappen naar stroom als drijvende kracht voor uw auto, dan moet u daar flink voor in de buidel tasten. […] Maar als we Volkswagen mogen geloven duurt dit niet lang meer.
[…]
"We geloven er heilig in dat het kantelpunt erg dichtbij is. En dat kantelpunt zal op prijsgelijkheid zijn." De VW-topman denkt dat dit grotendeels te danken is aan de $50 miljard die de autofabrikant in de ontwikkeling van elektrische auto's heeft gestoken. Daardoor zullen de EV's snel op grotere schaal geproduceerd kunnen worden. En dat zal de prijs omlaag drijven. De VW Group, bestaande uit 12 merken waaronder Audi, Bentley en Porsche, wil voor 2028 70 volledig elektrische auto's op de markt hebben. Hiervan zouden er tegen die tijd 22 miljoen op de weg moeten rijden.
Volkswagen heeft de trend al gedeeltelijk ingezet met de aankomende Volkswagen ID.3. Deze heeft prijzen onder de ¤40.000,-. Uiteindelijk komt er nog een basismodel met minder bereik bij. Deze gaat rond de ¤30.000,- kosten. Dat is vergelijkbaar aan de prijs van een gemiddelde Volkswagen Golf. Fischer denkt dan ook niet dat mensen echt overgehaald moeten worden om een BEV (Battery Electric Vehicle) te kopen.
"Ik denk niet dat we mensen hoeven te overtuigen. Er is al een fundamentele interesse en iedereen weet waar we naartoe gaan. En als je gaat rekenen, dan zijn de onderhoudskosten voor het bezitten van een volledig elektrisch voertuig ongeveer de helft," aldus Fischer.
Maar er zijn nog wat hordes die genomen moeten worden voordat de elektrische auto echt geaccepteerd wordt. Volkswagen heeft onderzoek onder potentiële kopers gedaan. Daaruit kwam bijvoorbeeld naar voren dat mensen het nog steeds niet vertrouwen om met een elektrische auto door water te rijden. Elektriciteit en water zijn namelijk geen vrienden van elkaar. Daarnaast is 'range-anxiety' niet meer aan de orde. Mensen maken zich nu eerder zorgen over het laden en waar dat allemaal wel en niet kan, oftewel 'charge-anxiety'.
Het gaat om het gebruik en of het makkelijk is.quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 11:27 schreef Benger het volgende:
[..]
https://www.autovisie.nl/(...)nder-dan-gewone-auto
Een paar kanttekeningen van mijn kant over prijspariteit
VW probeert auto's te maken met acceptabele prestaties tegen een zo laag mogelijke prijs. Misschien dat ze wel een heel eind komen, maar dan heb je dus een auto die niet heel snel kan laden, met niet heel veel bereik en ook niet heel snel optrekt. Bij Tesla hebben ze een andere strategie: gebruik de voordelen van elektrisch rijden door auto's te maken die ook snel kunnen optrekken (en ook veel energie kunnen regenereren bij het remmen en snel geladen kunnen worden). Ik denk dat er een beperkte markt is voor auto's met een lage laadsnelheid. Tegelijkertijd geldt dat ook voor de duurdere oplossingen van Tesla. Wel zullen beide visies naast elkaar in de markt bestaan.
Daarnaast is belangrijk dat de TCO van een elektrische auto laag is. Vooral doordat er efficiënter met energie wordt omgegaan. Het verhaal over onderhoudskosten hoor ik vaak, maar tegelijkertijd zijn de kosten voor banden vaak wel hoog: zware voertuigen met snelle acceleratie is geen goede combinatie. Niet iedereen heeft in de praktijk lage onderhoudskosten.
Door de lage TCO hoeft een elektrische auto niet per se hetzelfde te kosten in aanschaf als een benzineauto om concurrerend te zijn.
Een onzekerheid is de restwaarde als er meer occasions worden aangeboden. De technologie ontwikkeld zich snel, waardoor occasions snel verouderen. Ook loopt het bereik terug naarmate de accu ouder wordt.
Het zal nog ff duren voordat we ze op de weg tegenkomen, valt ook buiten het prijssegment van de meeste autorijders.quote:Porsche Taycan
Porsche heeft het publiek flink warm gemaakt voor haar eerste elektrische auto. Nog voor de meeste details bekend waren gemaakt ontving Porsche al zo veel reserveringen voor de auto dat het eerste jaar alle productie slots al vergeven zijn. Wil je nu een Porsche Taycan hebben dan zal je minstens 1,5 jaar moeten wachten voordat hij in productie zal gaan. De Taycan Turbo is leverbaar met vanafprijs van ¤ 157.100. De snellere Porsche Taycan Turbo S is leverbaar vanaf ¤ 191.000.
Dat is TATP ook maar dat heeft terroristen er niet van weerhouden het regelmatig te gebruiken. De verkoop van geconcentreerd waterstofperoxide is daarom aan banden gelegd.quote:Op woensdag 24 april 2019 14:13 schreef ATan het volgende:
[..}
Een hydrazinenitraatterrorrist zal vooral zichzelf opblazen want het is nogal instabiel
quote:Mercedes-Benz heeft aangekondigd te stoppen met de ontwikkeling van verbrandingsmotoren. Althans, voorlopig dan.
Dat zegt Daimlers ontwikkelingsleider Markus Schäfer tegen het Duitse Auto Motor Sport. Na de lancering van een nieuwe reeks verbrandingsmotoren, die we onder andere in de E- en S-klasse tegenkomen, stopt de fabrikant volgens de topman met de ontwikkeling van dergelijke aandrijflijnen. De volle focus wordt op, hoe kan het ook anders, elektrificatie gelegd. Ook gaat Daimler naar eigen zeggen aan de slag met eigen batterij-ontwikkeling en transmissies. “Het totale budget voor onderzoeken blijft op een hoog niveau”, aldus Schäfer.
Na de onthulling van de volledig elektrische Mercedes-Benz EQC vorig jaar staan er al meerdere nieuwe modellen in de wachtrij om zich te laten zien. Neem de EQA op basis van de A-klasse en de Vision EQS die een vooruitblik is van een elektrisch broertje van de S-klasse. Schäfer dekt zich overigens in, want hij schiet de verbrandingsmotor nog niet helemaal af. Nieuwe ontwikkelingen in de toekomst worden dan ook niet uitgesloten.
Bron
Een kleine 50.000 euro voor vind ik nog best prijzig voor een auto. Voor Tesla is er op dit moment geen prikkel om een goedkopere versie van de model 3 te gaan verkopen in europa. Er is geen concurrentie voor de Model 3 als het om bereik/prijs verhouding gaat.quote:Tesla Model 3 blijft de best verkochte auto in Nederland
Net als in de afgelopen maanden is de Tesla Model 3 de meest verkochte auto in september. Totaal werden er vorige maand 5768 van het nieuwe exemplaren van Tesla's instapmodel geregistreerd. Daarmee haalt de Model 3 van Tesla een marktaandeel van 15,5 procent in september.
Dat blijkt uit cijfers van brancheorganisaties Bovag en de RAI Vereniging over de eerste negen maanden van 2019.
Ook over het hele jaar gemeten staat de Model 3 met 13.587 exemplaren fier bovenaan de lijst van meest verkochte modellen. Daarmee haalt de goedkoopste Tesla een marktaandeel van 4,1 procent. De Volkswagen Polo (9684 stuks verkocht) en de Ford Focus (8606 stuks) volgen op respectievelijk plaats twee en drie.
Populair onder leaserijders
De Tesla Model 3 is vooral populair onder leaserijders. Met een vanafprijs van 48.980 euro kost de Model 3 iets minder dan een halve ton. Daarmee valt de elektrische auto net onder de grens van 4 procent bijtelling, alles daarboven kost 22 procent bijtelling.
De grote vraag is of dit ding wel met winst verkocht wordt, of onder de kostprijs?quote:Op woensdag 2 oktober 2019 08:42 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een kleine 50.000 euro voor vind ik nog best prijzig voor een auto. Voor Tesla is er op dit moment geen prikkel om een goedkopere versie van de model 3 te gaan verkopen in europa. Er is geen concurrentie voor de Model 3 als het om bereik/prijs verhouding gaat.
Q1 was de bruto marge op een model 3 circa 20%. Nu is de goedkope versie van de model 3 niet meer verkrijgbaar en het is dus onwaarschijnlijk dat die marge veel lager zou zijn op dit moment, laat staan negatief zou zijn.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 09:00 schreef daNpy het volgende:
[..]
De grote vraag is of dit ding wel met winst verkocht wordt, of onder de kostprijs?
quote:Why Tesla’s Model 3 Gross Margin Contracted in Q1 2019
What hurt the Model 3’s gross margin?
Unlike in the fourth quarter of 2018, Tesla’s gross margins from the Model S and X contracted in the first quarter of 2019. Price cuts in the Models S and X along with lower deliveries affected the gross margins of these models in the quarter.
In the first quarter, Tesla’s Model 3 gross margin contracted to ~20%. During Tesla’s first-quarter earnings conference call, its CFO, Zachary Kirkhorn, blamed recent Model 3 pricing adjustments and high demand for lower-priced Model 3 variants for the contraction in the Model 3’s gross margin.
Nee, want het gaat om de bruto marge. Netto zullen ze geen of nauwelijks winst maken.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 09:20 schreef daNpy het volgende:
Dan kunnen ze de gesubsidieerde Model S weer terugbetalen aandeelhouders uitkeren.
Het lijkt me dat ze de winst voorlopig aanwenden om de productie verder uit te breiden en te optimaliseren. In de EU is nog niet eens een Gigafactory zoals nu in Shanghai gebouwd wordt en zodra de bouw van Gigafactory europe van start gaat is daar ook kapitaal voor nodig.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 09:20 schreef daNpy het volgende:
Dan kunnen ze de gesubsidieerde Model S weer terugbetalen aandeelhouders uitkeren.
Net zoveel als het bouwen van een andere auto fabriek die bijvoorbeeld Volkswagen ook aan het bouwen is.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 11:24 schreef daNpy het volgende:
Gigafactory?
Wat gaat dat allemaal uitstoten dan? Kunnen we niet beter oude auto's blijven rijden ipv een vervuilende fabriek neer te plempen die auto's gaat fabriceren welke fossiele materialen gebruiken voor de accu's?
Batterijen fabriekquote:Op woensdag 2 oktober 2019 11:35 schreef nils7 het volgende:
[..]
Net zoveel als het bouwen van een andere auto fabriek die bijvoorbeeld Volkswagen ook aan het bouwen is.
De Gigafactories van Tesla zoals die in Shanghai zullen zowel accus als autos gaan fabriceren mede omdat het minder vervoersbewegingen veroorzaakt en dus minder uitstoot.quote:
Het staat niet letterlijk in het bericht dat ik vond maar het lijkt erop dat VW dat ook wil gaan doen. Voor nu is het een enorme accu fabriek. Uiteraard is productie concentreren op 1 locatie effectiever. Al hebben auto fabrikanten vele toeleveranciers die niet allemaal bij/naast de montageplant zitten.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 22:07 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De Gigafactories van Tesla zoals die in Shanghai zullen zowel accus als autos gaan fabriceren mede omdat het minder vervoersbewegingen veroorzaakt en dus minder uitstoot.
Je kan de aanschafprijs van een elektrische auto niet vergelijken met die van een ICE. De overige kosten bij een elektrische auto zijn veel lager.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 08:42 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een kleine 50.000 euro voor vind ik nog best prijzig voor een auto. Voor Tesla is er op dit moment geen prikkel om een goedkopere versie van de model 3 te gaan verkopen in europa. Er is geen concurrentie voor de Model 3 als het om bereik/prijs verhouding gaat.
Zolang Tesla nog een recordaantal orders in de boeken heeft is er voorlopig geen noodzaak om goedkopere autos te gaan produceren dan de huidige versies van de Model 3. Een veel gebruikt argument van de Tesla-shorts is dat het aantal orders sterk zou dalen maar daarvan is geen enkele sprake momenteel.quote:Tesla leverde in afgelopen kwartaal recordaantal van 97.000 auto's
Tesla heeft in de afgelopen drie maanden wereldwijd 97.000 auto's geleverd, waarvan 79.600 Model 3's. Niet eerder heeft Tesla zoveel auto's geleverd in een kwartaal. In 2019 zijn tot nu toe al meer Tesla's geleverd dan in heel 2018.
Uit de cijfers die Tesla online heeft gezet blijkt dat er in het afgelopen kwartaal 96.155 auto's zijn geproduceerd. De fabrikant leverde iets meer modellen, omdat het ook gaat om exemplaren die al eerder zijn gemaakt.
Tesla zegt in het derde kwartaal ook een recordaantal orders ontvangen te hebben en daardoor is de verwachting dat ook het vierde kwartaal afgesloten zal worden met een groot aantal leveringen. Tesla heeft begin dit jaar het doel gesteld om 360.000 tot 400.000 auto's te leveren in 2019. Om dat te halen is er nog een recordkwartaal nodig.
Het genoemde aantal leveringen is volgens Tesla een conservatieve schatting; het bedrijf telt leveringen pas als het papierwerk is afgerond en de auto bij de klant staat. Het daadwerkelijke aantal leveringen kan tot 0,5 procent hoger zijn volgens het bedrijf.
De leveringen van Tesla zijn dit jaar flink gestegen door de verkrijgbaarheid van de Tesla Model 3 in meer landen. Onder andere in Nederland is dit nieuwe model zeer populair. Deze week bleek dat er in Nederland in de eerste drie kwartalen van dit jaar 13.587 Model 3's zijn geregistreerd.
Opmerkelijk dat men in zo'n ver stadium in de bouw van de fabriek pas toestemming krijgt om te gaan produceren.quote:Tesla krijgt groen licht om in China te produceren
Het Chinese ministerie van Industrie en Informatietechnologie heeft Tesla donderdag aan een lijst van goedgekeurde autofabrikanten toegevoegd. Dit betekent dat de automaker nu in China mag gaan produceren.
Tesla is al bezig een fabriek ter waarde van 2 miljard dollar (1,8 miljard euro) te bouwen in Sjanghai, wat de eerste overzeese autofabriek van het merk zou zijn. Eerder werd al het plan van Tesla onthuld om in oktober met de productie in deze fabriek te beginnen.
Tesla wil in China dit jaar nog een productie van ruim duizend Model 3-wagens halen, maar het is de vraag of dat haalbaar is. Er is onder meer onzekerheid over orders, werknemers en leveranciers.
Wel krijgt de automaker extra steun van de Chinese overheid. De autoriteiten hebben hulp aangeboden bij het afbouwen van de fabriek en Tesla-modellen werden eind augustus uitgesloten van een autoaankoopbelasting van 10 procent.
Dat China de fabriek groen licht geeft, is exemplarisch voor het beleid van Peking om de automarkt langzaam voor buitenlandse bedrijven open te stellen. De Tesla-fabriek wordt de eerste autofabriek in China die volledig in handen is van een buitenlands bedrijf.
De cijfers van Q3 zijn nu bekend en de bruto marge is 22,8% Tesla heeft een kapitaalbuffer van $5,3 miljard. Eind dit jaar zal ook bekend worden gemaakt waar de europese Gigafactory gebouwd zal worden die M3 en MY gaat produceren.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 09:00 schreef daNpy het volgende:
[..]
De grote vraag is of dit ding wel met winst verkocht wordt, of onder de kostprijs?
quote:Tesla surprises with a profit in the third quarter
The automotive gross margin widened to 22.8% in the third quarter, from 18.9% in the previous period. The automotive gross margin has not yet recovered to the 25.8% of the same quarter in 2018.
The company’s cash and cash equivalents balance increased to $5.3 billion.
Voorlopig zal er geen dividend uitgekeerd worden. De kapitaalreserve houden ze o.a. aan om tegenslagen te kunnen doorstaan zoals bijv. een eventuele recessie. Daarnaast zal er nogal wat kapitaal nodig zijn voor de bouw van Gigafactory europe.quote:
quote:https://ir.tesla.com/investor-faqs
Does Tesla pay a dividend? Does it plan to?
Tesla has never declared dividends on our common stock. We intend on retaining all future earnings to finance future growth and therefore, do not anticipate paying any cash dividends in the foreseeable future.
quote:Duitse subsidie voor elektrische auto's wordt met 50 procent verhoogd
De subsidie op plug-inhybrides en volledig elektrische voertuigen in Duitsland wordt met 50 procent verhoogd. Dat heeft bondskanselier Angela Merkel afgesproken met de Duitse auto-industrie. Op die manier moeten in 2030 minimaal tien miljoen stekkerauto's op de Duitse wegen rijden.
Met de maatregelen loopt de subsidie op volledig elektrische auto's met een prijs tot 40.000 euro op naar 6.000 euro. Voor plug-inhybrides in die prijsklasse stijgt de subsidie naar 4.500 euro.
De aankondiging van de hogere subsidies vallen samen met de start van de productie van de volledig elektrische Volkswagen ID.3, die in Duitsland voor minder dan 40.000 euro in de markt gezet zal worden. Volgend jaar verschijnt een uitvoering van zo'n 30.000 euro.
Voor duurdere elektrische voertuigen is het subsidiebedrag voortaan 5.000 euro, terwijl het bedrag voor plug-inhybrides oploopt tot 4.000 euro.
quote:Elektrische auto's dun gezaaid in Europa, maar niet in Nederland
In Nederland rijden volgens cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) ruim 172.000 stekkerauto's rond, waarvan meer dan 75.000 volledig elektrisch zijn. Mede dankzij het succes van de Tesla Model 3 werd in september de jaarprognose van de RAI Vereniging voor het aantal registraties van nieuwe, volledig elektrische auto's al overschreden.
Voor europa is het van geo-politiek en strategisch belang. We hebben zelf geen grote aardolie-reserves en zijn daardoor erg afhankelijk van landen met nogal bedenkelijke regimes, die we daarmee feitelijk financieel steunen. Daarnaast speelt de CO2 en stikstof uitstoot een rol en dat kan met elektrische autos worden teruggedrongen. Het hangt er vanaf hoe je de stroom produceert.quote:Op dinsdag 5 november 2019 13:22 schreef daNpy het volgende:
Verder zit er dus niemand op te wachten.
quote:Prijzen elektrische auto's Volkswagen duiken onder grens van 25.000 euro
De prijzen van de nieuwe elektrische stadsauto's van de Volkswagen Group in Nederland beginnen bij 23.290 euro. Voor dat bedrag krijg je een Skoda Citigo-e iV geleverd, die op papier een actieradius van 260 kilometer heeft. Een dergelijk rijbereik was tot voor kort alleen haalbaar met een twee keer zo duur model.
De Seat Mii electric is 110 euro duurder, terwijl de Volkswagen e-Up 185 euro meer kost. Dat laatste merk gaat uit van een rijbereik van 250 kilometer in plaats van 265 kilometer. Bij enkel stadsverkeer is volgens Seat op één acculading een afstand van 358 kilometer mogelijk.
De drie technisch identieke auto's hebben een accupakket van 38 kWh in de bodem, die met een 40 kWh-lader binnen een uur weer tot 80 procent bijgeladen is. Met een 7,2 kW-lader heb je ruim vier uur nodig. De elektromotor levert 61 kW (83 pk).
De bagageruimte van de drieling bedraagt 260 liter en 923 liter met de achterbank plat. De drie modellen komen begin volgend jaar naar Nederland.
Inderdaad. De aanschafsubsidie is nog steeds erg vaag voor particulieren dus zal het nog steeds een exclusief feestje blijven voor zakelijke rijders en ondernemers. De reclames in de media zeggen genoeg " 4% dit, 4% dat...."quote:Op dinsdag 5 november 2019 13:22 schreef daNpy het volgende:
Jammer dat ook Duitsland hierin mee gaat. Het zegt genoeg dat E auto's alleen in Nederland populair zijn omdat de staat meebetaald. Verder zit er dus niemand op te wachten.
Agreed.quote:Op dinsdag 5 november 2019 15:12 schreef Gunner het volgende:
Leuk feel good berichtje maar het is nog steeds geen echt alternatief voor een ICE. Wie gaat er nu 25000 euro voor een up! betalen met een beperkt actieradius (op papier al, dus de praktijk zal een stuk minder zijn)
Twee instap upjes met een fatsoenlijk actieradius gaat voor iets meer dan de helft.
[..]
Inderdaad. De aanschafsubsidie is nog steeds erg vaag voor particulieren dus zal het nog steeds een exclusief feestje blijven voor zakelijke rijders en ondernemers. De reclames in de media zeggen genoeg " 4% dit, 4% dat...."
nee, ik twijfel echt sterk of mijn volgende nieuwe auto een EV zal worden alhoewel de ID3 er best aardig uitziet. Maar goed, een jaar wachten op de productie van een auto ga ik dus niet doen. Dat zijn in ieder geval al de eerste indicaties.
Dat is altijd het geval naar mijn idee. De massa wordt geschoren want daar valt het te halen, Jan Modaal is Jan is de lul zeg maar Er zullen nu uiteindelijk betaalbare elektrische autos door beschikbaar komen.quote:Op dinsdag 5 november 2019 15:33 schreef daNpy het volgende:
[..]
En zodra het bereikbaar wordt voor de massa, gaan alle voordelen eraf want anders loopt de schatkist inkomsten mis.
Ja, alleen hoe lang gaat dat nog duren?quote:Op dinsdag 5 november 2019 15:50 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat is altijd het geval naar mijn in idee. De massa wordt geschoren want daar valt het te halen, Jan Modaal is Jan is de lul zeg maar Er zullen nu uiteindelijk betaalbare elektrische autos door beschikbaar komen.
Tesla gaat een Gigafactory in europa bouwen, naar ik aanneem volgend jaar al. Doel van Musk is altijd geweest betaalbare elektrische autos beschikbaar te krijgen voor het grote publiek. Mochten fabrikanten daarin verzaken dan is dat een flinke stok achter de deur zoals wel blijkt. Dat tesla nog goedkoper modellen zal gaan aanbieden dan de M3 is voor een bedrijf als VW een nachtmerrie. In europa is voor dergelijke wagens een enorme markt namelijk.quote:Op dinsdag 5 november 2019 16:06 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja, alleen hoe lang gaat dat nog duren?
Omdat een elektrische auto uit minder bewegende onderdelen bestaat heeft die veel minder onderhoud nodig. De efficientie van elektromotoren is veel hoger dan die van een ICE. Veel stroom kan zonder of met weinig CO2 uitstoot opgewekt worden. Je kunt je auto veelal thuis "tanken". Je financiert in veel mindere mate bedenkelijke regimes (kobalt uit de Kongo vervalt hopelijk ook op termijn). Dat zijn positieve aspecten van een elektrische auto. De fabrikage van een ICE auto is vaak nog goedkoper, met name vanwege de kosten van de accucellen maar daar is een dalende trend in waar te nemen. Wat zijn dan precies die grote nadelen van een elektrische auto, zelfs als op termijn de subsidies wegvallen?quote:Op dinsdag 5 november 2019 20:52 schreef daNpy het volgende:
Uiteraard is er in Europa een enorme markt, zolang er nog belasting voordeel geldt. Als dat eenmaal weg is zit men met de nadelen van een e-auto voor de kosten van een ICE.
Er zijn ook elektrische auto's waarbij dat niet hoeft of je hoogstens even na 3 a 4 uur een broodje met koffie besteld en verorberd en je daarna al weer onderweg bent.quote:Op woensdag 6 november 2019 08:10 schreef daNpy het volgende:
Accu lease, beperkte actie radius, mag er eigenlijk al een degelijke aanhanger (2 ton+) achter een E-auto?
Voor mijn vriendin, die 30km/dag rijdt is die actie radius geen probleem. Maar wil je een weekendje weg wil je wel dezelfde dag nog aankomen en niet elke 2 uur een uurtje moeten laden.
Ik weet idd dat je met een 20 minuten tot 80% kan laden maar dan heb je dus ook geen 100 % reikwijdte, wat inhoud dat je nog vaker moet stoppen. Een beetje diesel rijdt 1000 km op een tank en zelfs onze 3 serie haalt 800km als je normaal rijdt op de snelweg.quote:Op woensdag 6 november 2019 08:24 schreef nils7 het volgende:
[..]
Er zijn ook elektrische auto's waarbij dat niet hoeft of je hoogstens even na 3 a 4 uur een broodje met koffie besteld en verorberd en je daarna al weer onderweg bent.
Dus jij stopt nooit als je richting zuid-frankrijk rijdt?quote:Op woensdag 6 november 2019 08:26 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik weet idd dat je met een 20 minuten tot 80% kan laden maar dan heb je dus ook geen 100 % reikwijdte, wat inhoud dat je nog vaker moet stoppen. Een beetje diesel rijdt 1000 km op een tank en zelfs onze 3 serie haalt 800km als je normaal rijdt op de snelweg.
Jawel maar niet omdat ik per sé moet tanken en ook niet elke keer 20 minuten.quote:Op woensdag 6 november 2019 08:27 schreef nils7 het volgende:
[..]
Dus jij stopt nooit als je richting zuid-frankrijk rijdt?
Uiteraard maar het is niet echt gezond in 1x 800+ km's te rijden en gevaarlijk.quote:Op woensdag 6 november 2019 08:33 schreef daNpy het volgende:
[..]
Jawel maar niet omdat ik per sé moet tanken en ook niet elke keer 20 minuten.
Je snapt toch wel dat er een verschil zit tussen 20 minuten moeten stoppen om voor <300 km bij te laden of 1x in een paar minuten weer > 800 km te kunnen rijden.
Accu lease? Dat was toch in het verleden bij Renault, maar verder niet?quote:Op woensdag 6 november 2019 08:10 schreef daNpy het volgende:
Accu lease, beperkte actie radius, mag er eigenlijk al een degelijke aanhanger (2 ton+) achter een E-auto?
Voor mijn vriendin, die 30km/dag rijdt is die actie radius geen probleem. Maar wil je een weekendje weg wil je wel dezelfde dag nog aankomen en niet elke 2 uur een uurtje moeten laden.
Bij een tweedehands Zoë nog steeds dus.quote:Op woensdag 6 november 2019 09:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Accu lease? Dat was toch in het verleden bij Renault, maar verder niet?
En nu nog steeds? Of heb je niet meer dezelfde rijstijl omdat je anders langer aan het laden bent dan dat je aan het rijden bent?quote:En daarna had ik met mijn benzineauto’s echt geen betere range. Ook niet met 100 liter aan boord. Ik hou van een beetje pit onder het pedaal.
De e niro heeft een lagere instapprijs, maar vink je wat zaken aan die de Model 3 standaard heeft, dan zit je al heel dicht tegen de prijs van de Model 3 aan. Terwijl de Model 3 wel geleverd kan worden ipv pas over een jaar, je het voordeel hebt van de superchargers en de Model 3 gewoon veel beter rijdt.quote:Op woensdag 6 november 2019 08:45 schreef nils7 het volgende:
[..]
Uiteraard maar het is niet echt gezond in 1x 800+ km's te rijden en gevaarlijk.
Ik heb het even voor je onderzocht
En heb even een populaire bestemming genomen voor Nederlanders: Disneyland Paris.
Vanuit een locatie rond Amsterdam Zuid-Oost naar Disneyland Paris.
Google maps geeft voor de gewone auto de volgende route:
4:40 aan reistijd.
Nu heb ik voor de trip de goedkoopste Tesla Model 3 genomen (de standard range, dus geen long of + etc.) en gebruik makend van enkel het supercharge netwerk.
Vertrekken met 90% batterij en met minimaal 10% nog over aankomen op bestemming of eventuele laadstops.
04:55 aan rij tijd (sommige laadpunten zitten natuurlijk niet bij een parking aan de snelweg).
- Laad stop 1: 12 minuten
- Laad stop 2: 28 minuten
- Laad stop 3: 7 minuten
Totale reistijd: 05:44
Ruim een uur langer, mits je in 1 ruk naar Disney rijdt. Als je daar dus een stop van een half uurtje bij doet is het nog maar een half uurtje langer "dan normaal".
Als ik thuis met een 100% lading zou vertrekken dan zou ik er 4 minuten sneller over doen.
Als je dan roept dat de Tesla Model 3 niet betaalbaar is, de Kia E-Niro doet er net zo lang over.
De Zoe met het grootste bereik doet inderdaad over dat stuk wel 6:30.
De goedkoopste Audi E-tron doet er trouwens 06:04 over.
De most bang for buck is de E-Niro overigens
Source: abetterrouteplanner.com die vrij accuraat is
Ja, een Zoë zou ik niet kopen.quote:Op woensdag 6 november 2019 09:10 schreef daNpy het volgende:
[..]
Bij een tweedehands Zoë nog steeds dus.
[..]
En nu nog steeds? Of heb je niet meer dezelfde rijstijl omdat je anders langer aan het laden bent dan dat je aan het rijden bent?
Verder wordt er niet ingegaan op mijn aanhanger vraag, want trekgewicht = 0 aldus autoweek. Praktisch.
Ik snap het idee wel, maar het is zo jammer dat de mensen die ervoor betalen er geen kunnen betalen. Dat dankzij de politiek die je echt niet van vooruit kijken of technisch inzicht kunt betichten.quote:Op woensdag 6 november 2019 09:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, als je eenmaal over bent naar elektrisch, dan snap je het.
De mensen die geen elektrische auto kunnen betalen zijn eerder netto ontvangers dan betalers. Dus dat verhaal van de minima die de rijken sponsoren vanwege een lagere bijtelling klopt niet echt.quote:Op woensdag 6 november 2019 09:22 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik snap het idee wel, maar het is zo jammer dat de mensen die ervoor betalen er geen kunnen betalen. Dat dankzij de politiek die je echt niet van vooruit kijken of technisch inzicht kunt betichten.
Ik ken eigenlijk geen Jan Modaal of beter verdienend -zonder eigen firma- die zélf een elektrische auto heeft, ondanks BPM en MRB voordelen. Als ze MRB en BPM gelijktrekken voor E-auto's, kijken wie er dan nog zo'n auto wil. Zolang dat niet is betaald de 'gewone' man de E-auto's van mensen die hem wel kunnen betalen.quote:Op woensdag 6 november 2019 09:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De mensen die geen elektrische auto kunnen betalen zijn eerder netto ontvangers dan betalers. Dus dat verhaal van de minima die de rijken sponsoren vanwege een lagere bijtelling klopt niet echt.
Dat hoor ik vaker, maar ik geloof het niet. Ik zou graag m'n nieuwe auto van 40k inruilen voor dezelfde en dan de bijtelling betalen. Geen onderhoud, verzekering, brandstofkosten, afschrijving, lekker op vakantie naar zuid-frankrijk met de tankpas in de hand. Ik zou het wel weten hoor. Hou ik lekker die 40K op de bank staan en lachend aan de pomp bij de zoveelste accijnsverhoging.quote:Op woensdag 6 november 2019 09:26 schreef VEM2012 het volgende:
(Al was het maar omdat de bijtelling voor de meeste auto’s gewoon absurd hoog is en niet in verhouding staat tot het werkelijke voordeel)
Je hoeft mij niet de voordelen van een Model 3 uit te leggen, want ook ik zou liever de Model 3 (Eigenlijk liever de Y) rijden dan de E-Niro.quote:Op woensdag 6 november 2019 09:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De e niro heeft een lagere instapprijs, maar vink je wat zaken aan die de Model 3 standaard heeft, dan zit je al heel dicht tegen de prijs van de Model 3 aan. Terwijl de Model 3 wel geleverd kan worden ipv pas over een jaar, je het voordeel hebt van de superchargers en de Model 3 gewoon veel beter rijdt.
Dus nee, niet echt bang for the buck als je het mij vraagt. Zeker niet als je meerekent dat de bijtelling voor de e niro 8% gaat zijn en voor de M3 4%.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar de meeste mensen beginnen te kijken naar de basis prijs en daar in is de E-Niro iets competatiever.
En dat ie dan pas leverbaar is in Oktober 2020 staat er niet altijd bij.
Net zoals dat ze bij Jaguar of Audi dealers gewoon verkondigen dat je kan laden bij Tesla SuperchargersDat de politiek niet vooruit kijkt kan ik je beamen.quote:Op woensdag 6 november 2019 09:22 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik snap het idee wel, maar het is zo jammer dat de mensen die ervoor betalen er geen kunnen betalen. Dat dankzij de politiek die je echt niet van vooruit kijken of technisch inzicht kunt betichten.
Maar laten we niet doen of de gewone man de Tesla van de directeur (of tegenwoordig de consultant of account manager) betaald.
Want als we dat gaan vergelijken mag je je gaan afvragen wie de jaarlijkse 7 miljard subsidie aan de olie- en gasindustrie betaald.N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
Mrb lijkt mij niet echt de bepalende invloed, BPM is gewoon ‘gelijkgetrokken’, want is gewoon obv uitstoot.quote:Op woensdag 6 november 2019 09:39 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik ken eigenlijk geen Jan Modaal of beter verdienend -zonder eigen firma- die zélf een elektrische auto heeft, ondanks BPM en MRB voordelen. Als ze MRB en BPM gelijktrekken voor E-auto's, kijken wie er dan nog zo'n auto wil. Zolang dat niet is betaald de 'gewone' man de E-auto's van mensen die hem wel kunnen betalen.
De laatste ICE die ik kocht kostte 35k per jaar incl afschrijving. Bijtelling lag bijna op 50k!!! Dat is bijna 1,5x de totale kosten en ik gebruikte dat ding voor een groot deel zakelijk.quote:Op woensdag 6 november 2019 09:47 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dat hoor ik vaker, maar ik geloof het niet. Ik zou graag m'n nieuwe auto van 40k inruilen voor dezelfde en dan de bijtelling betalen. Geen onderhoud, verzekering, brandstofkosten, afschrijving, lekker op vakantie naar zuid-frankrijk met de tankpas in de hand. Ik zou het wel weten hoor. Hou ik lekker die 40K op de bank staan en lachend aan de pomp bij de zoveelste accijnsverhoging.
En niet genoeg voordeel? Het hebben van een brandstofpas maakt het al ineens heel voordelig als ik zie wat ik per maand tank en dan rij ik niet eens zoveel (verdeeld over twee auto's ongeveer 2000 per maand)
Nee sorry, als ik dat meestal lees denk ik niet er inzicht lijkt te zijn als men dezelfde luxe wagen zelf zou gaan kopen (als ze dat al kunnen, de meeste leaserijders zou zijn luxe full options wagen nooit zelf kunnen betalen)
(ik spreek even in het algemeen, niet naar jou persoonlijk)
Verder is het denk ik wel een feit dat EV's in Nederland ook bijna niet verkocht zouden worden als er niet zo'n gunstig fiscaal klimaat zou zijn. Je ziet het wel aan de extreme dalingen in de verkoop van o.a de Outlander PHEV en zijn soortgenoten toen de voordelen wegvielen. Ik denk niet dat we daar over hoeven te discussiëren.
Trek daar het je voordeel van de brandstofpas vanaf? Of is dat geen voordeel? Niet alleen prive heb je daar voordeel van maar ook in woonwerkverkeer. Niet iedereen krijgt een goede reiskostenvergoeding immers.quote:Op woensdag 6 november 2019 10:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De laatste ICE die ik kocht kostte 35k per jaar incl afschrijving. Bijtelling lag bijna op 50k!!! Dat is bijna 1,5x de totale kosten en ik gebruikte dat ding voor een groot deel zakelijk.
Nou is dat geen standaard modelletje, dus even kijken naar een 40k auto:
Bijtelling is 9.000 euro.
Kosten: verzekering plus wegenbelasting 1.500. Benzine 2.500 (je rijdt 20.000 km schat ik nu even in). Onderhoud 1.200. Afschrijving 4.000 p.jr.
Dan zit je op 9.200 aan kosten.
Hoe is dan een bijtelling van 9.000 euro reëel?
Wat bedoel je met het voordeel van de brandstofpas? Ik neem toch de brandstofkosten mee?quote:Op woensdag 6 november 2019 11:02 schreef Gunner het volgende:
Trek daar het je voordeel van de brandstofpas vanaf? Of is dat geen voordeel? Niet alleen prive heb je daar voordeel van maar ook in woonwerkverkeer. Niet iedereen krijgt een goede reiskostenvergoeding immers.
(onderhoud kost me trouwens geen 1200 euro per jaar op een nieuwe auto. Met een longlife-beurtje a 400 euro eens in de twee jaar en misschien een setje banden na 3)
En hoe kom je aan 50K aan bijtellingskosten?
(verder wat mij sterkt in m'n idee waarom het niet klopt; maar voor arguments sake laten we even aannemen dat wat je zegt klopt.... waarom doet iedere zakelijke rijder dat dan? waarom houden ze geen Km-registratie bij en rijden dan zelf een vergelijkbare nieuwe auto nieuw? want blijkbaar laat iedereen zich graag naaien? of willen ze zo graag pronken voor de buurman)
Toegegeven, dit is een hele andere discussie en hier eigenlijk OT.
Je maakt trouwens een kapitale rekenfout door er vanuit te gaan dat die 9000 euro bijtelling een netto-bedrag is. Dat is het niet; Een auto van 40K voor iemand die 50.000 euro per jaar verdiend kost hem maximaal 400 euro netto, dat is hoogstens 5000 netto per jaar.quote:Op woensdag 6 november 2019 10:35 schreef VEM2012 het volgende:
Nou is dat geen standaard modelletje, dus even kijken naar een 40k auto:
Bijtelling is 9.000 euro.
Hoe is dan een bijtelling van 9.000 euro reëel?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |