Gisteren nog even de publicatie nav het programma Gouden Bergen van de VPRO: "De Elite Zwijgt" opgezocht, van de journalisten Runderkamp en Salverda (Vrij Nederland), en doorgenomen op de relevante hoofdstukken.
Er wordt melding gemaakt van de zes geheimen van premier Lubbers:
1. De belastingaffaire. Investeringsaftrek gebruiken om belastbaar inkomen te reduceren als minister van Economische Zaken in kabinet Den Uyl. Werd rechtgezet door Lubbers zelf, die aangaf van eea niet te op de hoogte te zijn geweest. Overigens werd met die wet investeringsaftrek op grote schaal gesjoemeld.
2. De Nederhorst-affaire. Twee bedrijven uit faillissement Nederhorst-concern overgenomen door Hollandia Kloos. 4 andere bedrijven die ook hier ook op aasden op min of meer oneigenlijke manier weggezet.
3. De Koeweit-affaire. Mismanagement leidt tot 60 miljoen kostenoverschrijding op een portefeuille van 90 miljoen bij bouw vliegtuighangar in Koeweit. Hollandia Kloos wordt uiteindelijk geholpen door hulp belastingbetaler op discutabele manier. Premier Lubbers bemiddelt tijdens officieel bezoek met Koeweitse machthebbers.
4. Zwartwerkers. Via overgenomen bedrijf uit Nederhorst-concern werd met zwartwerkers gewerkt, zowel in Nederland als in Koeweit. Hierdoor werd geen gebruik gemaakt van ex-werknemers van Nederhorst-concern, wat 1 van de voorwaarde bij overname van de twee bedrijven van Nederhorst was.
5. De stichting Lubbers. Niet goed scheiden van belangen grootaandeelhouderschap Hollandia Kloos en functie van minister. Ook wel een beetje laksheid van Den Uyl wrs en ontbreken goede regels: die werden pas aangenomen onder kabinet Van Agt.
6. King Khalid Military City (Saudi-Arabië). Barbaars regime voor buitenlandse contractors bij bouw van dit militaire centrum, waarin Hollandia Kloos participeerde. Inclusief afgegeven niet-jood verklaringen voor westerse werknemers.
De beoordeling: kun je nu stellen dat Lubbers puur en alleen de politiek in is gegaan voor de belangen van zichzelf als grootaandeelhouder van familiebedrijf Hollandia Kloos? Wat duidelijk is, is dat de belangen van de privé-persoon en de ambtshouder Lubbers niet goed gescheiden waren en hierdoor de schijn van belangenverstrengeling ontstond. Oorzaak ligt zoals bij 5. aangegeven door een zekere laksheid, maar ook door het ontbreken van duidelijke regelgeving. Dat Lubbers aanhaalt niet op de hoogte te zijn, is bij een persoon als Lubbers eigenlijk niet goed voorstelbaar ook. Hij heeft daadwerkelijk wrs bij 1., 2. en 3. een scheve schaats gereden. Bij 4. en 6. zou je de verantwoordelijkheid kunnen leggen bij zijn broer als directeur van Hollandia Kloos. En 5. geeft de kern van het probleem destijds aan. Waarbij zij opgemerkt dat de laksheid van de politiek zelf om dit goed te willen regelen ook opmerkelijk is. Twee Kamerleden zaten er maar achteraan Gijs van Aardenne (VVD) en PSP'er Wilbert Willems. Den Uyl gaf na zijn premierschap, in 1986, desgevraagd toe dat eea niet correct behandeld is geweest.
Mijn oordeel is dus niet dat hij puur en alleen, dit was de stelling, vanwege zijn eigen financiële belangen of die van zijn bedrijf de politiek in is gegaan, maar dat 1. er laksheid bestond op dit dossier van de zijde van Lubbers zelf en van de politiek, 2. duidelijk regels ontbraken, onder kabinet Van Agt werden die scherper gesteld, en 3. gezien Lubbers' staat van dienst is niet hard te maken dat alles wat hij in de politiek deed alleen in het kader van zijn privé-belangen werd gedaan. Dit weten we, omdat we achteraf kunnen kijken en niet zoals Runderkamp en Salverda in 1984 nog middenin de actualiteit zitten.
Wat had men minimaal moeten doen? In hoofdstuk 5. wordt dat goed uitgelegd: Lubbers had zijn aandelenportefeuille moeten verkopen aan een stichting, niet slechts uitbesteden aan een stichting, met de optie ze terug te kunnen kopen een bepaalde periode, zeg 4 jaar, na zijn functioneren in de politiek, tegen marktwaarde.
[ Bericht 1% gewijzigd door Ryan3 op 18-02-2018 17:49:55 ]
I´m back.