abonnement Unibet Coolblue
pi_177238982
Er staan diverse merktekens op de motor maar weet niet precies of ik de juiste heb. Het is voor mij alweer lang geleden dat ik dit aan de hand heb gehad en begon aan mezelf te twijfelen. Daarom graag advies van kenners hier gevraagd.

Ik heb de 1ste cilinder(gezien vanaf de distributiezijde) op BDP staan de markering komt dan ook overeen.

En daarna de nokkenas op de eerste cilinder op tuimelen zetten.

Dit was het eerste wat bij mij opkwam en ik hoop dat er mensen zijn die het kunnen bevestigen of kunnen ontkrachten en dan ook de juiste wijze kunnen aangeven.

Alvast bedankt.
pi_177239180
Voor je al die moeite doet zou je eerst na moeten gaan of je een interference- of een noninterferencemotor hebt.
In het 1e geval is de kans groot dat er nog veel meer behalve je riem kapot is en is het al snel de moeite niet waard.
pi_177240254
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 20:32 schreef vannelle het volgende:
Voor je al die moeite doet zou je eerst na moeten gaan of je een interference- of een noninterferencemotor hebt.
In het 1e geval is de kans groot dat er nog veel meer behalve je riem kapot is en is het al snel de moeite niet waard.
Het is een non interference motor. Als ik het goed begrepen heb
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 vrijdag 16 februari 2018 @ 21:34:03 #4
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_177241107
Da's zo'n Fire motortje toch? Als ik me niet vergis zit er een nokje/streepje op de cilinderkop en op het blok.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_177241379
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 21:34 schreef Straatcommando. het volgende:
Da's zo'n Fire motortje toch? Als ik me niet vergis zit er een nokje/streepje op de cilinderkop en op het blok.
Klopt helemaal. Alleen de tekens die erop staan zijn nogal vaag.
En als ik m op tijd zet met de strepen die ik heb gevonden dan ploft ie uit de uitlaat en hoor ik een blazend geluid uit de carbureteur komen. Alsof ie gewoon volledig van tijd afstaat.

Ik dacht zelf aan een verdraaid tandwiel ofzo.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 vrijdag 16 februari 2018 @ 21:42:29 #6
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_177241396
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 21:41 schreef pascalb112 het volgende:

[..]

Klopt helemaal. Alleen de tekens die erop staan zijn nogal vaag.
En als ik m op tijd zet met de strepen die ik heb gevonden dan ploft ie uit de uitlaat en hoor ik een blazend geluid uit de carbureteur komen. Alsof ie gewoon volledig van tijd afstaat.

Ik dacht zelf aan een verdraaid tandwiel ofzo.
Dan staat ie inderdaad helemaal verkeerd. Is het tandwiel eraf geweest?

Zo ja, heb je 3 andere makkelijke opties. :P
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_177241608
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 21:42 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Dan staat ie inderdaad helemaal verkeerd. Is het tandwiel eraf geweest?
Ik zelf heb hem niet losgehaald. Is een auto van een kennis van mij die eigenlijk geen geld heeft om hem op te knappen. Ik heb zelf al heel wat distributies gedaan maar die stonden allemaal nog goed op tijd.

Daarom hoopte ik dat er hier de kennis was om te kijken of deze goed staat zonder de markeringen. Ik heb er vroeger wel wat over geleerd op school maar aangezien je dit nauwelijks voor hebt ben ik t zo langzamerhand vergeten
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 vrijdag 16 februari 2018 @ 21:50:16 #8
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_177241651
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 21:48 schreef pascalb112 het volgende:

[..]

Ik zelf heb hem niet losgehaald. Is een auto van een kennis van mij die eigenlijk geen geld heeft om hem op te knappen. Ik heb zelf al heel wat distributies gedaan maar die stonden allemaal nog goed op tijd.

Daarom hoopte ik dat er hier de kennis was om te kijken of deze goed staat zonder de markeringen. Ik heb er vroeger wel wat over geleerd op school maar aangezien je dit nauwelijks voor hebt ben ik t zo langzamerhand vergeten
Ik ben al jaren uit het vak, ben het dus ook vergeten. Alleen het 1e cilinder op bdp zetten weet ik nog.

Als je echter ploffen uit de uitlaat hebt met beide nokjes uitgelijnd zou ik haast zeggen dat het tandwiel dus wel los is geweest, maar 90 graden vervroeging of verlating is wel heel veel, knap dat ie dan loopt.
Ploffen lijkt me eerder een tandje of 2 verschoven
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_177242215
Dat is precies mijn gedachte! En lopen doet ie niet. Met starten ploft ie. En lijkt het alsof ie tegengehouden wordt

T eerste wat mij te binnen schoot was cilinder 1 in bdp en dan de nokkenas op de eerste cilinder op tuimelen. Dat ie dan globaal wel goed zou staan. Maar daar ben ik dus alles behalve zeker van.

Net als de volgorde van de cilinders.
Weet jij misschien of de distributie zijde of de bak zijde de eerste cilinder is?
pi_177244163
Normaal zet je de 4de cilinder op tuimelen. Zodoende staat de eerste cilinder op compressie.
Maar er moet ergens een merkteken op de nokkenaspoelie staan bij fiat staat die vaak rechts horizontaal met de cil.kop maar pin me er niet op vast.


Eerst tekens zoeken en dan pas gaan monteren. Anders weet je niks.
pi_177248726
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 23:34 schreef -niemand- het volgende:
Normaal zet je de 4de cilinder op tuimelen. Zodoende staat de eerste cilinder op compressie.
Maar er moet ergens een merkteken op de nokkenaspoelie staan bij fiat staat die vaak rechts horizontaal met de cil.kop maar pin me er niet op vast.


Eerst tekens zoeken en dan pas gaan monteren. Anders weet je niks.
Dat heb ik inderdaad al gedaan de tekens zoeken alleen de motor slaat niet aan en ploft in de uitlaat.

Waardoor ik denk dat de nokkenas pulley gedraaid is.
pi_177249123
Heeft de nokkenas(poelie) geen spiebaantje dan?
Kan het zijn dat je de nokkenas nog eens 180 graden moet draaien?
Krukas en nokkenas draaien zoals je weet niet met dezelfde snelheid, de 1 draait 1 rondje tov de ander 2.
pi_177253856
Heeft ie niet een rotor/verdeler waar je wat aan kan zien?
.
pi_177257911
Het is inmiddels gelukt.

De krukaspulley zat gedraaid.

Er is bij dit type motor op het vliegwiel nog een markering. En die klopte niet met de pulley.

Nadat ik m zo op tijd gezet heb loopt ie als een zonnetje
  zondag 18 februari 2018 @ 02:09:15 #15
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177269001
Woei, heb jij effe mazzel dat hij not interferent is :+

Eind goed al goed ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_177287602
Hahaha dit heb ik laatst ook meegemaakt. In de krukaspulley zit een gaatje en daar moet het nokje van het krukastandwiel inzitten. Anders krijg je idd dat ie gaat ploffen en doen
My dials are pupillated.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')