abonnement Unibet Coolblue
pi_177228098
Hallo allemaal!

Ik lees al een hele tijd mee op het forum, maar heb nu ook maar eens een account aangemaakt omdat ik met een vraag zit. Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Ik doe momenteel een hbo-bachelor (richting engineering / industrial design), en vanaf het eerste begin is mijn doel geweest om daarna een universitaire master te gaan volgen. Ik voldoe (tot nu toe) dan ook aan alle eisen voor de wo-master die ik wil volgen.

In 2019 zal ik mijn bachelor afronden... en nu begin ik te twijfelen. Wanneer ik mijn hbo-diploma behaal, zal ik 23 jaar oud zijn. Als ik de master ga volgen die mij het meest aanspreekt, zal ik pas geheel zijn afgestudeerd op mijn 26e... Ik heb het gevoel dat ik dan de eerste 30 jaar van mijn leven heb vergooid aan in de schoolbanken zitten (ookal is dat natuurlijk onzin).

Mijn vraag: wat zijn de redenen om wel of juist geen master te gaan doen? Is het mogelijk geld te verdienen tijdens een voltijd master? Zo kun je bijvoorbeeld in het tweede masterjaar ervoor kiezen om stage lopen én een afstudeerstage doen. Met een beetje geluk vind ik iets met een mooie stagevergoeding (en kans op een baan). Als ik dan het halfjaar voordat de premaster begint fulltime ga werken bij mijn bijbaan, heb ik maar één jaartje zonder inkomen.

Ik heb inmiddels al 3,5 jaar een serieuze relatie die erg goed gaat. Wij zouden eigenlijk ergens binnenkort willen gaan samenwonen, maar als ik een master ga volgen kan dat niet. Of nouja, dan zouden we samen alles op zijn salaris moeten doen, en dat wil ik liever niet.

Wat is jullie mening?
pi_177229654
Geld
Je vergooid pas je tijd als je geen opleiding volgt
pi_177231130
Wil je later een functie gaan doen waar je (per se) een master titel voor nodig hebt = doen. Anders kun je beter gaan werken en dus al werkervaring opdoen.

Wat je ook kiest, ga er weloverwogen in anders snij je jezelf in de vingers.
pi_177232028
Van je 23ste tot 73ste werken is gewoon kut.
  Moderator vrijdag 16 februari 2018 @ 16:17:20 #5
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_177234323
Met 23 jaar ben je echt een broekie bij je master straks.
pi_177238435
Ik heb zelf ook een master gedaan na mijn hbo, en merk dat als je aan de slag wil bij klein- en middenbedrijven die master opzich niet echt nodig is (wel altijd meegenomen natuurlijk). Wil je echter bij grote bedrijven aan de slag, dan is een master bijna altijd wel vereist.
pi_177253232
Ik ben ook op mijn 26ste klaar. Valt hartstikke mee. beter langer studeren dan nu beginnen met werken en tot je 80ste door moeten.
pi_177257069
Niet iedereen volgt nominaal vwo-bachelor-master en is klaar op 21/22. Je ziet een hoop mensen (ook uit het buitenland) die er gewoon veel later aan beginnen.

Eigenlijk kan alleen jij je vraag beantwoorden. Waar wil je over 5 jaar zijn? Met of zonder master? Al met 4-5 jaar werkervaring of met 2? Hoe belangrijk is het voor je dat je gaat samenwonen met je vriend?
pi_177427247
Je kunt een fulltimebaan en een master m.i prima combineren, zolang je werkgever flexibel kan denken als je er even een paar uur tussen uit moet om college te gaan volgen...maar dat gaat wel eisen stellen aan je relatie en je vermogen om te verhuizen/klussen/socialeleven/hobbies. Dusseh, wat vind je het belangrijkst? (Ik kreeg m’n eerste kind ook nog aan het begin van de master, het kan nog gekker)
Haai
pi_177427651
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 22:57 schreef MadDorito het volgende:
Je kunt een fulltimebaan en een master m.i prima combineren, zolang je werkgever flexibel kan denken als je er even een paar uur tussen uit moet om college te gaan volgen...maar dat gaat wel eisen stellen aan je relatie en je vermogen om te verhuizen/klussen/socialeleven/hobbies. Dusseh, wat vind je het belangrijkst? (Ik kreeg m’n eerste kind ook nog aan het begin van de master, het kan nog gekker)
Dan deed je geen technische master gok ik.
pi_177430766
Vanwaar de haast? Baan, relatie, toe maar.

Ik ben indertijd op mijn 21e gaan werken, en dat kan ik eigenlijk niemand aanraden. Begin 20 denk je alles al te weten, maar je komt dan eigenlijk net kijken.

Gebruik de vrijheid die je nu hebt om uit te vogelen wie je bent en wat je wil. Want je zit wel voor de rest van je leven vast aan de keuzes die je nu maakt.

WO master: doen. Gewetensvraag: waar komt de twijfel om die master te volgen vandaan? Als dit afkomstig is uit je relatie, dan mag je ook wel eens nadenken of die relatie wel zo stabiel is. Dat klinkt hard, maar als er nu geen steun is voor zoiets eenvoudigs als een studie, wacht dan maar totdat er kindervoetjes door de kamer heen lopen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_177431940
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 23:13 schreef Seastem het volgende:

[..]

Dan deed je geen technische master gok ik.
Waarom zou je een technische master doen?
Haai
pi_177432566
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2018 09:44 schreef MadDorito het volgende:

[..]

Waarom zou je een technische master doen?
Omdat ts een technische bachelor heeft. Een opleiding in de techniek vergt nou eenmaal meer tijd en moeite. Het beeld wat jij schetst is niet realistisch in de situatie van ts.
pi_177432836
Bedrijfskunde kun je volgens mij overal achteraan doen, dikke kans dat t nog beter voor je carrière is ook.

@TS, volgens mij is de meerwaarde van een master pas later in je carrière. Je zult de eerste tien jaar waarschijnlijk qua carrière en salaris achterlopen t.o.v. de mensen die recht uit het HBO begonnen zijn met werken. In mijn gebied (Bedrijfseconomie) is een WO opleiding vaak meer een wens dan een eis, totdat je bij de “top” functies aan komt. Tegelijkertijd heb ik genoeg directeuren gezien die alleen een ing. hebben (meestal met wat bedrijfskundige aanvulling). Vanuit carrière perspectief en de wens niet al te veel tijd kwijt te zijn, zou ik zelf voor zon combi gaan.. voor een technische master krijg je later in je leven echter waarschijnlijk nooit meer de kans/gelegenheid, dus dat is wel een beetje nu of nooit als daar je passie ligt..

[ Bericht 78% gewijzigd door MadDorito op 25-02-2018 10:46:35 ]
Haai
pi_177432936
In de intro tekst van ts is op te maken dat ie een 2 jarige master voor ogen heeft, dat is duidelijk geen 1 jarige master in bedrijfskunde ;) .
  zondag 25 februari 2018 @ 12:05:23 #16
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_177434498
Je kunt altijd nog een paar jaar gaan werken en daarna weer met een master beginnen. Is in het buitenland de normaalste gang van zaken en m.i. ook waardevoller, omdat je dan beter weet wat je wilt en je de link met de praktijk begrijpt.
pi_177446810
Als je dat nog niet gedaan hebt, loop een keer mee met mensen van de master die je wil volgen. Mijn inschatting is dat je met je 23 echt niet onder de oudsten valt.

Je gaat er later echt wat aan hebben. Kwesties als samenwonen zijn natuurlijk moeilijk maar studeren is wel leuk.
pi_177446908
quote:
In 2019 zal ik mijn bachelor afronden... en nu begin ik te twijfelen. Wanneer ik mijn hbo-diploma behaal, zal ik 23 jaar oud zijn. Als ik de master ga volgen die mij het meest aanspreekt, zal ik pas geheel zijn afgestudeerd op mijn 26e... Ik heb het gevoel dat ik dan de eerste 30 jaar van mijn leven heb vergooid aan in de schoolbanken zitten (ookal is dat natuurlijk onzin).
Nouja, deze twijfel vind ik een tikkeltje laf, geld / tijd / leeftijd.... Je bent tering jong, als jij die studie wilt volbrengen heeft dat 100x meer toegevoegde waarde op je leven dan 3 jaartjes eerder beginnen met werken.

Mja en geld.... Krijg je geen stufi meer dan? Heb je geen bijbaantje waar je van kan leven?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_177455840
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2018 12:05 schreef tfors het volgende:
Je kunt altijd nog een paar jaar gaan werken en daarna weer met een master beginnen. Is in het buitenland de normaalste gang van zaken en m.i. ook waardevoller, omdat je dan beter weet wat je wilt en je de link met de praktijk begrijpt.
Ik ben wel benieuwd of dit financieel aantrekkelijk(er) is. Dat zal in het buitenland ook ongetwijfeld anders geregeld zijn.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')