abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_177198673
Goedemorgen,

Sinds 13 januari zijn ik en mijn vriendin in een nieuwe woning ingetrokken, waarbij de badkamer vloerverwarming heeft. Deze kan geregeld worden via een thermostaat. De thermostaat heeft 2 standen, waarbij de ene stand "Manueel" is, en de andere stand met tijdschema's werkt. De manuele stand werkt prima, je geeft een temperatuur op, en de vloer wordt warm.

De stand met tijdschema's werkt niet naar behoren. Bij deze thermostaat is het zo dat je 4 'momenten' moet opgeven voor de "werkweek" (ma t/m vr) en 4 'momenten' voor weekend (za/zo). Bij dat moment geef je daarbij een temperatuur op, dat de thermostaat moet triggeren om tot het volgende moment die temperatuur vast te houden.

Dus bijvoorbeeld.

07:00 - 22 Graden
09:00 - 18 graden
18:00 - 22 graden
22:00 - 18 graden

Zou betekenen dat je tussen 07:00-09:00 een temperatuur van 22 graden in de badkamer hebt, tussen 09:00-18:00 slechts 18 graden, 18:00-22:00 22 graden, en 22:00 tot de volgende dag 07:00 weer 18. Spreekt redelijk voor zich.

Nu is het echter zo, dat op het moment dat de thermostaat getriggered zou moeten worden om van 18 graden naar 22 te gaan, er niet veel gebeurd. Er komt wel een symbool in beeld dat dat de thermostaat bezig is met op te warmen (om naar 22 graden te gaan), maar de ruimte wordt niet warmer en blijft op 18 graden steken de gehele dag. Op het moment dat het moment is bereikt dat de thermostaat weer terug naar 18 graden moet, gaat het symbooltje van opwarmen ook weer uit en blijft de thermostaat 'normaal' op 18 graden.

Je zou zeggen, wellicht is de thermostaat/vloerverwarming niet goed aangelegd, waardoor de thermostaat gewoon niet warmer kan worden dan 18 graden, maar het vreemde is, dat als ik identiek schema gebruik, maar dan met de temperaturen 20/24 (ipv 18/22) de thermostaat constant op 20 blijft steken.

Hij blijft dus constant op de lage-temperatuur stand staan, terwijl het scherm wel aangeeft dat hij aan het opwarmen is. Het is niet zo dat de lage temperatuur stand niet hoger kan, want als we die op 20 of 22 zetten, dan wordt ie dat ook. Het lijkt erop dat de trigger van laag naar hoog simpelweg niet goed werkt, en om nou de badkamer 24 uur per op 22 graden te zetten terwijl we hem alleen in de ochtend nodig hebben, is ook zoiets.

Heeft iemand hier ervaring / tips mee? (Ik zal proberen als ik thuis ben wat foto's up te loaden van de thermostaat)

Het merk van de Vloerwarming is Veria (Veria Control T45 heb ik online een manual van kunnen vinden)

[ Bericht 2% gewijzigd door Mushral op 15-02-2018 11:32:52 ]
pi_177198966
Waarschijnlijk heb je iets toch niet helemaal goed ingesteld. Is een beetje gissen zonder merk/typenummer.
pi_177199425

Het symbool rechts, opwarming verwarmingselement moet ook aanspringen lijkt me.
pi_177201405
Wat voor opbouw heeft de vloer? Hoe diep ligt de vloerverwarming onder de tegels? Als er een paar cm beton zit tussen de tegels en de vloerverwarming, dan duurt het heel lang voordat je aan het oppervlak merkt dat de verwarming aan staat.

En als dan de tegels een beetje warm beginnen te worden, duurt het nog een flinke tijd voordat de ruimtetemperatuur een paar graden gestegen is.

Vloerverwarming is meer bedoeld voor langdurig verwarmen. Als je om 7u30 een warme badkamer wil hebben, moet je instellen dat het systeem al om 4 uur of 5 uur 's ochtends begint met verwarmen.
pi_177203879
Ik vermoed dat je de vloertemperatuur regelt i.p.v. de ruimte temperatuur. Kijk maar op de volgende pagina vd handleiding.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')