abonnement Unibet Coolblue
pi_181430820
Mooi man!
Herkenbaar. Ik heb zelf zeker anderhalf jaar nodig gehad om te leren omgaan met (in mijn ogen) tijdsverlies. Vaak lijken dingen heel onnodig. Later ga je merken hoe log de organisatie is en ga je die momentjes benutten. Wachten maakt een groot deel van je dienst uit. Als je dat nu al gaat leren accepteren wordt het alleen maar makkelijker voor je.
Ik ben ook vaak om 4 uur uit mn nest gekomen om rond de middag eens in de bus te stappen en weg te rijden. Die tijd voelt dan vaak als verloren en... dat is tie ook. Gewoon aan wennen, dat maakt je tijd makkelijker.

Ik heb nagedacht over wat leuke anekdotes...

1. Tijdens een wandelevenement waaraan ook militairen deelnamen was ik onderdeel van de wacht. Er was een militair kamp met hek eromheen en dat mochten we bewaken, beveiligen en daarvoor deden we ook de toegangscontrole.
Op de dag voor het evenement kwam er een grote groep militairen uit verschillende landen aan bij de poort op het moment dat er een oefening bezig was.
Mijn opdracht was "de weg vrijhouden", "niemand erin/eruit". Dit deed ik samen met 3 andere collega's en de oefening duurde een uurtje of anderhalf.

2 dagen later loop ik met m'n buddy patrouille over het terrein en komt er een Zwitsers militair met enorme baard op me af. "HEY GUARDGUY!", "I'm calling you guardguy cause you made me wait an hour at the gate..." En voor ik kan reageren: "WAIT HERE!"
Dus mn buddy en ik kijken elkaar aan en denken, straks wil hij ons hier ook laten staan als tegenprestatie... Komt ie 3 minuten later terug met 2 grote stukken Zwitserse chocolade en bedankt ons voor wat we daar doen.
Erg leuk voorval want ik dacht echt dat ie ons daar zou laten staan.

2. Voordat ik naar een inzet ging moest ik nog even tanken. We mochten net weer een uniform aan in de auto dus ik stap uit bij het selfservice tankstation, tenue correct en moet even wachten op een wat oudere dame die net wil pinnen.
Ze kijkt me aan, laat haar ogen over het uniform gaan en maakt een geluid als een verlegen schoolmeisje.
Vanaf dat moment gaat ze alles hardop staan vertellen wat ze doet. "O, hij vraagt naar mn pincode", "O, ik moet mn pasje er uit halen"...
Het pinnen is gelukt en loopt vervolgens naar haar auto. Ik kom nog dichter bij want ik ga ook pinnen en sta ondertussen naast haar. Weer dat geluid van een giechelend schoolmeisje, en terwijl ik sta te pinnen wil ze tanken. Ze houdt het uiteinde van het vulpistool ergens bij de auto en spuit heel de auto onder...
Weer dat giechelende geluid en dan "O, ik moet m er wel in douwen".... Ik ging helemaal stuk...

Niet echt anekdotes over stoere militaire dingen maar wel leuk om mee gemaakt te hebben. De manier waarop mensen naar militairen kijken is heel bijzonder en aangezien ik een voorliefde heb voor het observeren van de medemens is dit toch wel erg leuk.

3. Dit is wel een leuk verhaal.
Soms ben je oefenvijand voor een eenheid die zich aan het opwerken is. Zo ook toen er een oefening was bij een treinstation(foto's in de November Romeo te vinden, ik sta er niet op :-) ).
Het was de bedoeling dat we met 4 man het station in kwamen en met de trein zouden vertrekken (niet echt vertrekken maar we moesten het wel proberen) .
mijn 3 buddy's waren best neutraal gekleed en kwamen zonder veel problemen binnen. We hadden af gesproken dat we ieder uit een andere richting het station zouden naderen en ik de aandacht naar me toe zou trekken. En inderdaad. iedereen loopt het terrein op en op het moment dat ik in zicht ben gaan alle groenen koppies mijn kant op kijken.

Ik loop met kale kop, leren jas en hardrockshirtje rustig naar een ingang, spint de laatste dertig meter, laat een braaf gezinnetje schrikken terwijl ik mezelf onder de poortjes doorwurm en loop door naar de schuifdeur. Iedereen zag me, ze weten dat ik er ben en de buddy's maken nu veel meer kans om hun doel te bereiken. Sta ik aan die deur, die gaat niet open. Shift...grrr..
Er komt een aardige persoon aan die m via de andere zijde open maakt en ik sprint via de trap naar het middelste perron waar ik me verdekt opstel achter een reclamezuil.
Ik wissel een blik met de collega's en zie dat ik gespot ben door de patrouille op een ander perron. Heftig in de porto boerend lopen ze de trap op om naar mijn perron te komen...

Ik pak stiekem de lift en terwijl zij de trap naar beneden pakken ga ik met de lift naar boven en naar het perron waar zij eerder liepen, verdekt opgesteld wacht ik op de trein en zie hun tevergeefs zoeken...
De trein laat nog even op zich wachten en ik wordt opnieuw gespot. Terwijl zij snel naar mijn perron terugkeren komt ook de trein aan en terwijl ik de trein in stap, uit stap (ik kon niet echt weg) hoor ik heel hard "Halt"

En op dat moment doen de collega's hun ding waarop ik reageer, "Ik ben hier niet, Ik zit in die trein..." Grinnik.
Dat soort kat en muis spelletjes zijn echt enorm leuk om te doen en het is voor iedereen enorm waardevol en leerzaam om te zien hoeveel tijd communicatie soms opslokt.
pi_181478844
Super leuk om te lezen! Thanks!
pi_181616195
Tweede week en de ARB lichting 201808 te School Zuid zit erop.

Week met gemixte gevoelens. Enerzijds is het behalen van het certificaat basisschutter een mooie prestatie. De schietdag was leuk en zeker een mooie ervaring.
Het militaire leven wordt steeds meer routine en je gaat steeds meer dingen automatisch doen.

Daarentegen was de bivak niet leuk. Het heeft alleen maar geregend. Alles was zeiknat en iedereen was doodmoe. Het hoort er misschien ook wel een beetje bij maar persoonlijk ben ik van mening dat het ook wel een tandje lichter had gekund.

Een ander iets, aan hier kan nkerkhofs over mee praten (lees zijn blog) was dat er bij de eindceremonie niet van ieder bat iemand aanwezig was. Hierdoor kregen sommige hun strepen dus niet. Persoonlijk vind ik dat je dit niet kan maken als defensie zijnde. Zeker niet als het al vaker is gebeurd. Maar ja...nieuwe les voor defensie zullen we maar zeggen.

De opleiding in zijn algemeen genomen kijk ik er positief op terug en zie ik het als een mooie start bij de NATRES. Maar als ik het voor het zeggen had ging het curriculum van die opleiding flink op de schop.
pi_181639863
Herkenbaar. Toen ik de opleiding net af had gerond voelde ik me hetzelfde en ik heb ook 2 jaar moeten wennen aan het "omgaan met teleurstellingen".
Nu ik die 2 jaar verder ben heb ik een hoop bij geleerd en weet ik dat deze organisatie nu eenmaal niet werkt zoals het in de burgermaatschappij gaat of hoe ik het zou doen. Het heeft me een hoop frustratie gekost en ook nu nog zie ik mensen weggaan die hier niet mee om kunnen gaan.
Er tegenover staat dat je dingen doet die je nergens anders doet en dat er een kameraadschap is die je nergens anders vind.
Dit weekend toevallig ook gelegen op dezelfde locatie waar jij waarschijnlijk ook je bivak had. We hadden schietdag, wat koken in het veld en veel exercitie.
Zelf zou ik van mening zijn dat exercitie, bivak en koken te velde overal in NL wel had gekund, zeker dichter bij huis wat goedkoper zou zijn geweest. Ook denk ik dat wanneer je naar de schietbaan gaat je je gaat richten op het schieten. Maar bij Defensie werkt het nu eenmaal anders. Dus uiteindelijk heb ik 30 patronen verschoten maar we hebben met de maten geweldig veel plezier gehad en ikzelf heb weer veel bijgeleerd. Ik merk dat ik door dit soort dingen emotioneel steeds veerkrachtiger wordt en in mijn dagelijks leven veel te danken heb aan juist die slechte momenten bij de baas.
Ook ik heb vaak gedacht dat het allemaal wel een tandje minder kon maar ik weet nu dat wanneer ik normaal zou opgeven nog makkelijk uren door kan. Dat helpt je wanneer je ingezet gaat worden want ook dat gaat je gebeuren. En wanneer je ingezet gaat worden is het belangrijk dat je die complete 12uur scherp blijft, je handelingen goed blijft doen en je voor je buddy en jezelf goed blijft zorgen.
Al met al zijn dus ook die vervelende dingen lessen die je veerkrachtig maken en opbouwen. Gewoon doorgaan dus, accepteren dat het zo is, je buddy's blijven motiveren en niet negatief gaan worden. Dat werkt het beste en daar leer je het meeste van!

Naar welke Cie ga je? Ik weet dat onze SMI nog is wezen kijken bij jullie.
pi_181657111
@HeavyWeaponsGuy
En? AMO met succes kunnen afronden? Ik zag een foto op facebook voorbij komen.


excuses, browser was niet gerefreshed
pi_181657704
@nkerkhof
Super leuk om te lezen, dit is precies wat ik bedoelde. Bedankt voor het delen. Leuk om te zien dat je het nog steeds goed naar je zin hebt.

@HeavyWeaponsGuy
Wat was voor jou uiteindelijk het hoogtepunt van de twee weken?
pi_181728248
Net gebeld met defensie en deze wisten mij te vertellen dat de eerste volgende AMO pas in maart 2019 is. Het kan zijn dat er in het najaar nog 1 wordt ingelast, maar dit gaven ze weinig kans.

Dit word nog erg lang wachten, zoals de hele sollicitatie procedure! :)
pi_181730419
Het waren inderdaad twee epische weken.

Wat ik minder episch vind is dat ik mijn aangewezen contactpersoon niet kan bereiken. Nog niets gehoord van defensie behalve dat de beëdiging 29 september in Ahoy Rotterdam is.
Komende woensdag moet ik daar verplicht voor oefenen.

Helaas heb ik nog niets vernomen over de defensiepas of waar ik überhaupt mijn DT jas kan ophalen terwijl ik die woensdag dus nodig heb.

Ik heb ook nog veel verplichtingen in de burgermaatschappij dus een snellere levering van informatie en duidelijkheid vind ik van defensie uit best wel op zijn plaats.

Al met al een prachtig bedrijf waar ik graag veel voor zou willen doen. Qua communicatie heb ik echter al vele irritaties gehad. Dit was ook al zo toen ik in 2009 bij het beroeps solliciteerde.
Jammer dat er in al die tijd niets is veranderd.

Wachten dan maar weer helaas.
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
pi_181732445
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 15:46 schreef Boompie91 het volgende:
Net gebeld met defensie en deze wisten mij te vertellen dat de eerste volgende AMO pas in maart 2019 is. Het kan zijn dat er in het najaar nog 1 wordt ingelast, maar dit gaven ze weinig kans.

Dit word nog erg lang wachten, zoals de hele sollicitatie procedure! :)
Is je veiligheidsonderzoek al afgerond? Heb tot nu toe nog niks gehoord :(
pi_181737033
Ik heb ook nog geen brief. Maar heb gebeld naar defensie en die vertelden mij dat mijn profiel 'code 90' was. Dit betekende dat ik aangesteld was en dat alles was goedgekeurd. Ik moet binnen een week de brief ontvangen konden ze mij verzekeren.
pi_181746969
Van je veiligheidsonderzoek hoor je niets. Dat gaat automatisch, tenzij het niet goed is natuurlijk.

Je keuzebrief kan even duren, de amo's van dit jaar zijn afgelopen/vol. Ik gok dat er in februari gestart wordt met de nieuwe opleidingen.

@gobline, het leukste van de opleiding ? Dat 48 individuen, 1 groep worden. Zelf vond ik de bivak mooi. Oefeningetjes zoals de "rode lantaarn" en een kamp inrichten. Ik zelf heb al wat schietervaring maar lui die nooit hadden geschoten kwamen met hele grote glimlachjes de baan af.

@Eiwitshake , die pas komt vanzelf wel. Bijzonder dat jij je beëdiging al heb, gezien er mensen zijn die eerder hun AMO hebben en nog niets gehoord hebben. Maakt verder ook niet uit. Bel je GPC of je PC. Meestal hebben ze reserve DT's. Bij onze kleedatum was er niemand van de DT's wij moesten later (na de AMO) terug komen. Volgens de mevrouw liggen er bijna 100 jassen die gemaakt moeten worden voor de Natres. Dan nog niet eens te spreken over de andere.

Ik heb mijn defensie pas ook nog niet ( tijdens de amo konden er geen foto's gemaakt worden). Het is wat lastig door de poort komen. Moet dus voor een foto weer een halve dag vrij nemen. Als je pas al onderweg is haalt meestal iemand van je cie die op. Zorg dat je de envelop met pincode goed bewaard die wordt naar je huis gestuurd. Mijn ervaring is dat binnen mijn eenheid eigenlijk alles goed geregeld is. Als ik wat vraag, of wat nodig heb wordt daarvoor altijd wel een oplossing gezocht.
pi_181802536
Mijn brief is binnen! Maandag gelijk Maar eveb bellen.
pi_181814204
Afgelopen vrijdag mijn psychologische keuring gehad en geslaagd. Voor de belangstellenden een korte toelichting:

Ik was rond 8 uur al aanwezig op de Kattenburgerstaat in Amsterdam. Aangezien ik met de motor was, kon ik mooi dichtbij parkeren. Ik moest me aanmelden in een gebouw direct bij de toegangspoort. Vervolgens hebben we met een groepje van zo'n 7 man een kwartier gewacht, waarna we werden opgehaald en begeleid naar het daadwerkelijke gebouw. Hier moesten we opnieuw aanmelden met de ID kaart en vervolgens plaatsnemen in de wachtruimte. Tevens was het mogelijk gebruik te maken van de kluisjes. In de wachtruimte was voldoende zitplaats en er werd ook eten en drinken aangeboden.

Ik was als één van de eersten aan de beurt, en mocht naar een andere wachtkamer. Ik moest mijn LDS formulier inleveren en wederom een kwartiertje wachten. Vervolgens werd ik opgehaald voor het psychologische gesprek, welke ongeveer anderhalf uur duurde. Naderhand kon ik mij vrijwel direct melden voor de capaciteitentest. Deze test, bestaande uit 5 onderdelen, duurde ongeveer een uurtje. Na de test kon ik terug naar de tweede wachtkamer waar ik zo'n 20 minuten heb mogen wachten. Ik werd opgehaald door de psycholoog en kreeg mijn uitslag positief te horen.

Hierna kon ik weer naar de eerste wachtruimte waar ik iets gegeten heb. Na ongeveer een half uur werd ik opgehaald door iemand van het 20e bataljon. Hij heeft mijn ingevulde documenten in ontvangst genomen en vervolgens de uitnodiging in orde gemaakt. Over twee weken mag ik opkomen voor de medische keuring. Ik kon rond een uurtje of één weer naar huis toe.

Paar tips voor de toekomstige deelnemers;
- zorg dat je op tijd bent
- zorg dat je alles geprint en geordend bij je hebt
- neem iets van vermaak mee voor als je lang moet wachten

Dit waren mijn ervaringen. Hopelijk geeft dat een beetje een actueel beeld voor aanstaande sollicitanten.

Groeten,

Golbline

[ Bericht 2% gewijzigd door Awsom op 10-09-2018 11:57:18 ]
pi_181823739
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 11:44 schreef golbline het volgende:
Over twee weken mag ik opkomen voor de medische keuring. Ik kon rond een uurtje of één weer naar huis toe.
Bij mij was de psychologische keuring 3 maanden geleden precies hetzelfde zoals jij het nu beschrijft.
Bij de medische keuring heb ik een hele dag tot 5-6 uur op de kazerne gezeten met zeer lange wachttijden (soms wel 3 uur wachten). dus neem idd iets mee.

Bij de medische keuring worden de sollicitanten in groepen opgedeeld, je bent een halve dag de verschillende medische tests aan het doen en als iedereen van je groep deze gehad heeft ga je naar buiten om de sporttests te doen (of net andersom, wat uit komt).

Ik had een paar keer per week gesport om te oefenen en haalde 2700m in 12 minuten, maar een jongen viel al na 1500 meter af, dus zorg dat je thuis even een afstand uitzet en met een klokje deze test nabootst voordat je voor niks naar amsterdam reist. De meeste groepsgenoten zaten rond de 2100-2300m als resultaat. dit was natuurlijk voor cluster 6 dus 2100m is het minimum dat gevraagd wordt.

Denk er wel na dat je jezelf niet kapot loopt bij de hardlooptest, na deze test gingen we gewichten verplaatsen (niks speciaals, 20kg optillen en op en neer lopen. lachertje.), en meteen hierna gingen we marsen. Met 25 kilo 20 minuten flink doorlopen voel je wel in je kuiten. als je achter de groep raakt zullen de instructeurs je een waarschuwing geven, als je twee keer achter raakt ben je afgekeurd.

TLDR: Beetje sportief doen de maand voor de keuring en je haalt het met gemak! (cluster 6)
Het kan vriezen, Het kan dooien, Maar als je op je bek gaat zijn ze te laat met strooien.
pi_181827977
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 20:09 schreef Spreuktegel het volgende:

[..]

Bij mij was de psychologische keuring 3 maanden geleden precies hetzelfde zoals jij het nu beschrijft.
Bij de medische keuring heb ik een hele dag tot 5-6 uur op de kazerne gezeten met zeer lange wachttijden (soms wel 3 uur wachten). dus neem idd iets mee.

Bij de medische keuring worden de sollicitanten in groepen opgedeeld, je bent een halve dag de verschillende medische tests aan het doen en als iedereen van je groep deze gehad heeft ga je naar buiten om de sporttests te doen (of net andersom, wat uit komt).

Ik had een paar keer per week gesport om te oefenen en haalde 2700m in 12 minuten, maar een jongen viel al na 1500 meter af, dus zorg dat je thuis even een afstand uitzet en met een klokje deze test nabootst voordat je voor niks naar amsterdam reist. De meeste groepsgenoten zaten rond de 2100-2300m als resultaat. dit was natuurlijk voor cluster 6 dus 2100m is het minimum dat gevraagd wordt.

Denk er wel na dat je jezelf niet kapot loopt bij de hardlooptest, na deze test gingen we gewichten verplaatsen (niks speciaals, 20kg optillen en op en neer lopen. lachertje.), en meteen hierna gingen we marsen. Met 25 kilo 20 minuten flink doorlopen voel je wel in je kuiten. als je achter de groep raakt zullen de instructeurs je een waarschuwing geven, als je twee keer achter raakt ben je afgekeurd.

TLDR: Beetje sportief doen de maand voor de keuring en je haalt het met gemak! (cluster 6)
Wat wel belangrijk is om te onthouden is dat de arts je uiteindelijk goed of afkeurt. Mocht je een of twee testen net niet halen, dan is dat afhankelijk van welke arts je eindgesprek doet niet direct een ramp. Ga dus niet direct bij de pakken neerzitten en doe gewoon je best op de andere onderdelen.
Hoewel ik betwijfel of de jongen die na 1500m is afgevallen is goedgekeurd houdt men dus wel een kleine marge aan.
pi_181828746
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 22:43 schreef Capstie het volgende:

[..]

Wat wel belangrijk is om te onthouden is dat de arts je uiteindelijk goed of afkeurt. Mocht je een of twee testen net niet halen, dan is dat afhankelijk van welke arts je eindgesprek doet niet direct een ramp. Ga dus niet direct bij de pakken neerzitten en doe gewoon je best op de andere onderdelen.
Hoewel ik betwijfel of de jongen die na 1500m is afgevallen is goedgekeurd houdt men dus wel een kleine marge aan.
Ik zat langs hem toen we naar de arts moesten voor het eindresultaat, hij zat al een uur te huilen dat hij perse bij defensie wou en dit zijn droom was (had dan meer gesport sukkel), en is uiteindelijk ook zeker afgekeurd.
Ook jongens die de 2100m net niet gehaald werden waren afgekeurd, of dit afhankelijk is van de functie weet ik niet. Kan ook zijn dat ze andere dingen fout hadden gedaan.
Het kan vriezen, Het kan dooien, Maar als je op je bek gaat zijn ze te laat met strooien.
  Moderator maandag 10 september 2018 @ 23:35:02 #217
257132 crew  Awsom
pi_181829048
1500 meter is ook wel echt heel weinig zeg :')
pi_181830059
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 23:19 schreef Spreuktegel het volgende:

[..]

Ik zat langs hem toen we naar de arts moesten voor het eindresultaat, hij zat al een uur te huilen dat hij perse bij defensie wou en dit zijn droom was (had dan meer gesport sukkel), en is uiteindelijk ook zeker afgekeurd.
Ook jongens die de 2100m net niet gehaald werden waren afgekeurd, of dit afhankelijk is van de functie weet ik niet. Kan ook zijn dat ze andere dingen fout hadden gedaan.
Bewijst maar dat een psychologisch onderzoek lang niet zo foutloos is als men voor doet komen, zeker als het aankomt op weerbaarheid :D

Ik heb zelf 2150m ipv de verplichte 2200m gehaald. Het zal denk ik neerkomen op functie, hoeveel tijd je nog hebt om je te verbeteren tot de oproep en wellicht toch het humeur van de arts.
pi_181917261
Zijn er nog NatRessers die in Amersfoort hebben mee gedaan bij de oefening op het station daar? Zag er erg tof en leerzaam uit.
pi_181962377
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 12:45 schreef nkerkhof het volgende:
knip

Naar welke Cie ga je? Ik weet dat onze SMI nog is wezen kijken bij jullie.
Bedankt voor je verhaal. Je hebt zeker gelijk.

Sorry voor de late reactie, ik ga naar de delta cie 30 natres.

quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 09:30 schreef golbline het volgende:

@HeavyWeaponsGuy
Wat was voor jou uiteindelijk het hoogtepunt van de twee weken?
Ik denk de ceremonie uiteindelijk. Je strepen krijgen en de baret mogen dragen voelt toch als een beloning voor die twee weken. Twee weken die echt niet altijd even makkelijk waren..
pi_181989665
Ik had je nog proberen te identificeren HeavyWeaponsGuy samen met Eiwitshake tijdens de BBQ maar volgens mij hield je je angstvallig stil :P, ik dacht toen nog... Is het die kerel die op de dag voor de ceremonie in de ochtendgloren in het bos toch nog besloot te stoppen :'). Eiwitshake had ik overigens zo ontdekt, een echte FOK!ker :P

Ik heb zelf ook de AMO gedaan in augustus maar vond het meer richting scouting 2.0. Ging allemaal soepel en was niet zwaar. Ben van mening dat het allemaal een stuk strakker mocht. Marcheren ging heel vaak fout, niet omdat er niet goed geleid werd. Maar er waren mensen die het simpelweg weigerden goed te doen. Zelfs nadat ze aangesproken werden door mede-reservisten, rete irritant, 100x opdrukken zul je, naar mijn mening dan 😈. De serganten waren ook erg relaxed, op eentje na die niet voor rede vatbaar was. Wat ook jammer was, was dat de serganten, me name de jongere, niet altijd het juiste voorbeeld gaven. Zij zaten met regelmaat op hun mobiel ook op momenten waar dat niet zou moeten. Bijvoorbeeld, toen ik een vraag stelde na een oefening in de SIM. De cursus was puur gericht op het behalen van je schietcertificaat en de rest was allemaal "proeven" en mooi meegenomen. Voor de rest was het wel allemaal erg leuk hoor ^^!

[ Bericht 1% gewijzigd door Dale. op 18-09-2018 19:20:16 ]
pi_182021811
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2018 19:07 schreef Dale. het volgende:
Ik had je nog proberen te identificeren HeavyWeaponsGuy samen met Eiwitshake tijdens de BBQ maar volgens mij hield je je angstvallig stil :P, ik dacht toen nog... Is het die kerel die op de dag voor de ceremonie in de ochtendgloren in het bos toch nog besloot te stoppen :'). Eiwitshake had ik overigens zo ontdekt, een echte FOK!ker :P

Ik heb zelf ook de AMO gedaan in augustus maar vond het meer richting scouting 2.0. Ging allemaal soepel en was niet zwaar. Ben van mening dat het allemaal een stuk strakker mocht. Marcheren ging heel vaak fout, niet omdat er niet goed geleid werd. Maar er waren mensen die het simpelweg weigerden goed te doen. Zelfs nadat ze aangesproken werden door mede-reservisten, rete irritant, 100x opdrukken zul je, naar mijn mening dan 😈. De serganten waren ook erg relaxed, op eentje na die niet voor rede vatbaar was. Wat ook jammer was, was dat de serganten, me name de jongere, niet altijd het juiste voorbeeld gaven. Zij zaten met regelmaat op hun mobiel ook op momenten waar dat niet zou moeten. Bijvoorbeeld, toen ik een vraag stelde na een oefening in de SIM. De cursus was puur gericht op het behalen van je schietcertificaat en de rest was allemaal "proeven" en mooi meegenomen. Voor de rest was het wel allemaal erg leuk hoor ^^!
haha nee, dat was ik niet. Ik zat zelf in de bravo groep, kamer 113. Ben niet lang op de BBQ geweest ivm met mijn taxi.

Ik deel je mening over het kader zeker wel. Dat hebben we de laatste dag ook gezamelijk uitgesproken bij de evaluatie.

edit: mocht je je nog steeds afvragen wie ik ben, de meest recente reactie in onze groepsapp is van mij ;)

[ Bericht 4% gewijzigd door HeavyWeaponsGuy op 20-09-2018 15:46:54 ]
pi_182033961
Wie moet je bellen voor een statusupdate van het veiligheidsonderzoek? Er werd mij het advies gegeven even te bellen als ik eind september nog niks gehoord zou hebben, maar weet niet meer met wie. 8)7 Gewoon werving en selectie?
pi_182041619
Heb ik wel gedaan. Je BSN nummer in de aanslag en dan kunnen ze je zo vertellen wat de status is. Die van mij bleek al een tijdje goed gekeurd te zijn. Kreeg 3 weken later mijn aanstellingsbrief.
  Moderator vrijdag 21 september 2018 @ 10:37:28 #225
257132 crew  Awsom
pi_182043744
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 20:35 schreef Capstie het volgende:
Wie moet je bellen voor een statusupdate van het veiligheidsonderzoek? Er werd mij het advies gegeven even te bellen als ik eind september nog niks gehoord zou hebben, maar weet niet meer met wie. 8)7 Gewoon werving en selectie?
Ja, en als die het niet kunnen zien zetten ze je wel door naar iemand die het wel kan. :)
pi_182048283
Net gebeld, blijkbaar is de verklaring geen bezwaar gisteren bij ze binnengekomen en zou ik binnen 3 weken m'n definitieve aanstelling per post krijgen. *O*
pi_182048894
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 15:28 schreef Capstie het volgende:
Net gebeld, blijkbaar is de verklaring geen bezwaar gisteren bij ze binnengekomen en zou ik binnen 3 weken m'n definitieve aanstelling per post krijgen. *O*
Goed bezig, alvast welkom bij de NATRES!
pi_182098264
Goedemorgen allemaal,

Afgelopen vrijdag ook mijn medische en fysieke keuring gehad en behaald. Wederom een korte toelichting:

We werden om half 8 verwacht op de locatie in Amsterdam. Na aanmelding bij de balie konden we plaatsnemen in de wachtruimte. Vervolgens werd de groep opgehaald en werden we naar het keuringsgebouw gebracht. Hierna moesten we naar de medische wachtruimte waar het wachten begon.

In de ochtend had ik eerst een standaard keuring met gewicht, lengte en bloeddruk. Hierna volgde het intake gesprek bij de arts waarbij longen en hart werden gekeurd. Vervolgens had ik mijn gehoortest. Deze was voor mij erg spannend aangezien ik een geschiedenis heb met mijn oren. Gelukkig met de hakken over de sloot gehaald.

Hierna was het omkleden en klaarmaken voor het fysieke deel. Iedereen kreeg een rugzak welke meegenomen moest worden. De rugzakken werden bij de sintelbaan achter gelaten, waarna we naar de sportzaal gingen. Hier hebben we een klein parcours gedaan. Daarna was het weer naar buiten voor de hardlooptest. Na de hardlooptest kwam het gedeelte met de gewichtsverplaatsing van 20 kg. Als laatste hadden we de gezamenlijke mars met 25 kg op de rug.

Toen dit achter de rug was, was het weer naar binnen en douchen. Hierna volgde de pauze in de kantine. Voor mij resteerde alleen nog de oogtest. Toen ik deze achter de rug had, was ik als één van de laatsten over gebleven. Ik mocht plaatsnemen in de wachtruimte voor mijn eindgesprek, waar ik uiteindelijk een positieve beoordeling kreeg.

Paar tips voor de toekomstige deelnemers;
- kom op tijd
- neem wat eten mee vanuit de kantine naar de medische wachtruimte, een paar stuks fruit of wat broodjes
- zorg dat je voldoende eet voor het fysieke deel. Bij ons kwam het als een lichte verrassing dat we ineens naar buiten moesten
- neem iets mee om de tijd te doden
- zorg dat je alles ingevuld en geordend bij je hebt
- drink niet teveel koffie in de morgen, dit in verband met je bloeddruk

Dit waren mijn ervaringen. Hopelijk geeft dat een beetje een actueel beeld voor aanstaande sollicitanten.

Groeten,

Golbline
  Moderator maandag 1 oktober 2018 @ 14:33:35 #229
257132 crew  Awsom
pi_182253163
Leuk om te lezen Golbline! :)

Er is weer een nieuwe November Romeo uit!
pi_182267899
Lekker bezig Golbline! Waar ga je terecht komen?

Zelf beediging gehad in Ahoy afgelopen weekend, was een heel gave ervaring.
pi_182269076
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2018 08:21 schreef Happydutch het volgende:

Zelf beediging gehad in Ahoy afgelopen weekend, was een heel gave ervaring.
Zag er keurig uit, was er graag bij geweest.
Helaas, DT nog niet compleet!
pi_182272723
Bij 20 Bataljon, Foxtrot-cie in Schaarsbergen.

Zag foto's voorbij komen op Facebook, zag er inderdaad erg indrukwekkend uit. Hoop dat ik volgend jaar ergens aan de beurt ben :).

@HeavyWeaponsGuy
Jammer om te horen. Er viel dus ook niks te regelen met lenen ofzo?
pi_182278877
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2018 13:58 schreef golbline het volgende:

@HeavyWeaponsGuy
Jammer om te horen. Er viel dus ook niks te regelen met lenen ofzo?
Helaas niet, toen ik de uitnodiging kreeg had ik mijn cie nog niet ontmoet dus lenen was er niet bij en de verplichte oefenavond was op dezelfde avond als mijn eerste opkomst bij mijn cie.
Dus moest een keuze maken.
pi_182287162
Leuk gobline, zit je op een mooie locatie.

@HeavyWeaponsGuy, had je al een uitnodiging gehad? Bij ons zijn er ook een aantal die niet mochten omdat het al vol was. Was iemand bij ons die had er een jaar op gewacht.

Maar goed, jasje al onderweg? Of moet je nog langs het KPU
pi_182368461
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 08:00 schreef Happydutch het volgende:
Leuk gobline, zit je op een mooie locatie.

@HeavyWeaponsGuy, had je al een uitnodiging gehad? Bij ons zijn er ook een aantal die niet mochten omdat het al vol was. Was iemand bij ons die had er een jaar op gewacht.

Maar goed, jasje al onderweg? Of moet je nog langs het KPU
Die had ik gehad ja (per e-mail) maar had me dus afgemeld.
Van het DT jasje nog niks vernomen, kan Mulan ook nog niet in deze het ligt even stil.
Dat ze hem maar opsturen, heb me al laten opmeten bij het KPU, ga niet nog een keer het halve land er voor door.

Dit weekend mijn eerste keer ISK gehad.
Wat is het daar groot zeg.
Wel flink wat nieuwe dingen gedaan. Echt heel erg blij met mijn keuze voor de Natres.
Zit bij een super leuk peleton met stuk voor stuk gemotiveerde vrouwen en mannen.
pi_182387034
Ik heb nog even op de baan naast je gelegen. Inschieten ter voorbereiding op de LSVW.
Was een leuk weekend. Alleen beetje jammer dat we voor niets met die Lee Enfield hebben lopen sleuren. Die hadden we gewoon kunnen laten staan waar die stond :-)
Nog iets meegekregen van de LSVW?
pi_182405439
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 11:25 schreef nkerkhof het volgende:
Ik heb nog even op de baan naast je gelegen. Inschieten ter voorbereiding op de LSVW.
Was een leuk weekend. Alleen beetje jammer dat we voor niets met die Lee Enfield hebben lopen sleuren. Die hadden we gewoon kunnen laten staan waar die stond :-)
Nog iets meegekregen van de LSVW?
Ik zag de fotos van dat ding ja ;) . Zag er zwaar uit.

Waren jullie dat die aant schieten waren met een minimi op de schietbaan links?

Vooral de verplaatsingen gezien en langs reservisten gereden die bezig waren in de ochtend. De rest van de zaterdag zaten we vrij ver de harskamp op.

Hopelijk mag ik komend jaar ook van de partij zijn ;) met de komende vierdaagse ben ik er in ieder geval. We moeten onze eer verdedigen ;)
pi_182448683
Ik ben dus sinds een week of 4 aangesteld bij 10 natres en gelijk te horen gekregen dat er in 2018 geen AMO's meer zijn en dat de planning voor 2019 nog niet bekend is.
Nu willen ze ons al wel op laten komen om bijvoorbeeld al te beginnen met ZHKH, andere cases en alvast te binden met de groep, zonder dat we aan wapens en communicatie materiaal zitten.

Ik wacht dus op een uitnodiging om te kleden en heb al 2x gebeld en gemaild. Laatste nieuws is:

''U zult snel van ons horen.''

Gevalletje 'defensie snel'? Ik kan in ieder geval NIET meer wachten haha.
pi_182449235
Zo te horen is de eerste oefening al begonnen. ( wachten)

Bij ons zit ook iemand die een paar keer meegekeken heeft met oefenavonden. Echt een goede oplossing voor het lange wachten. Echter is dit concept vrij nieuw...

Het zou mooi zijn als je met iemand binnen je Cie in contact kan komen. Ken je daar iemand? Vaak zijn ze enthausiast en nodigen ze je graag uit. Maar dit kan wel locatie afhankelijk zijn.

Hoe lang wacht je al, die 4 weken?
pi_182449863
Ik heb als eerste voorkeur opgegeven: Havelte en als tweede keus: Leeuwarden.
Ik weet niet of er hier iemand is die daar gelegerd is en/of mensen kennen die hier zitten? Zou super graag in contact komen met deze mensen.

Ik heb me in Juni 2017 ingeschreven. Dus al met al wacht ik al een dikke anderhalf jaar!
Ik heb de medische keuring halverwege juli gehaald en ben sinds 4 weken aangesteld.

The waiting game is strong. :)
pi_182459453
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:43 schreef Boompie91 het volgende:
Ik heb als eerste voorkeur opgegeven: Havelte en als tweede keus: Leeuwarden.
Daar zitten toch geen NR cie’s, of wel?
------
Nothing but the rain
pi_182459923
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 06:44 schreef HeavyWeaponsGuy het volgende:

[..]

Ik zag de fotos van dat ding ja ;) . Zag er zwaar uit.

Waren jullie dat die aant schieten waren met een minimi op de schietbaan links?

Vooral de verplaatsingen gezien en langs reservisten gereden die bezig waren in de ochtend. De rest van de zaterdag zaten we vrij ver de harskamp op.

Hopelijk mag ik komend jaar ook van de partij zijn ;) met de komende vierdaagse ben ik er in ieder geval. We moeten onze eer verdedigen ;)
Nee, dat zullen wij niet geweest zijn. Bij ons geen Minimi. :-)
Het was op de Noorderheidebaan.
Mooi man, succes met je loopbaan!
pi_182463409
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 21:01 schreef sobertje het volgende:

[..]

Daar zitten toch geen NR cie’s, of wel?
Ik kreeg die keuze wel! Dus lijkt mij wel. Maar ik kon het eerlijk gezegd zelf ook niet vinden..
pi_182467198
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 23:10 schreef Boompie91 het volgende:

[..]

Ik kreeg die keuze wel! Dus lijkt mij wel. Maar ik kon het eerlijk gezegd zelf ook niet vinden..
Veel plezier bij de GLR!
  Moderator vrijdag 12 oktober 2018 @ 09:56:30 #245
257132 crew  Awsom
pi_182468578
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 21:01 schreef sobertje het volgende:

[..]

Daar zitten toch geen NR cie’s, of wel?
Jawel hoor.
pi_182470070
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 09:56 schreef Awsom het volgende:

[..]

Jawel hoor.
Ken jij mensen hier?

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 07:53 schreef Philipp11 het volgende:

[..]

Veel plezier bij de GLR!
Heb gesolliciteerd en ben gekeurd voor Natres, maar kreeg de keuze dus voor Havelte en Leeuwarden. Dit per mail en na het halen van de medische keuring.
Havelte is de leukste zei die hoge pief na het halen van de keuring, die tweede keuze is dan ook als er 0,0 plek is op je eerste keuze.

We gaan het zien en we gaan weer wachten.
  Moderator vrijdag 12 oktober 2018 @ 12:13:15 #247
257132 crew  Awsom
pi_182470673
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 11:35 schreef Boompie91 het volgende:
Ken jij mensen hier?
Dat niet, ik weet gewoon toevallig dat er (in ieder geval een tijdje terug) op beide locaties in ieder geval een paar pelotons zitten.
pi_182472190
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 11:34 schreef Boompie91 het volgende:
Ik ben dus sinds een week of 4 aangesteld bij 10 natres en gelijk te horen gekregen dat er in 2018 geen AMO's meer zijn en dat de planning voor 2019 nog niet bekend is.
Nu willen ze ons al wel op laten komen om bijvoorbeeld al te beginnen met ZHKH, andere cases en alvast te binden met de groep, zonder dat we aan wapens en communicatie materiaal zitten.

Ik wacht dus op een uitnodiging om te kleden en heb al 2x gebeld en gemaild. Laatste nieuws is:

''U zult snel van ons horen.''

Gevalletje 'defensie snel'? Ik kan in ieder geval NIET meer wachten haha.
Hier hetzelfde bericht ontvangen. In november langs bij KPU, en volgende week ergens m'n Defensie pas regelen.
In die mail stond dat er eind deze week contact opgenomen zou moeten worden, maar tot nu toe nog angstvallig stil hier :(
pi_182485839
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 09:56 schreef Awsom het volgende:

[..]

Jawel hoor.
Nooit geweten, ik dacht alleen BatStaf van 10 in Havelte. Welke Cie zit daar en in Leeuwarden eigenlijk?
------
Nothing but the rain
pi_182595291
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 06:37 schreef sobertje het volgende:

[..]

Nooit geweten, ik dacht alleen BatStaf van 10 in Havelte. Welke Cie zit daar en in Leeuwarden eigenlijk?
Ook wel benieuwd naar..

Ik heb inmiddels weer 1,5 week wachten er op zitten en het enige wat ik als reactie krijg is: "u zult spoedig van ons horen".

Het gekke is wel dat Capstie ongeveer dezelfde week is goedgekeurd en al een kleed datum heeft. Heeft 20natres meer prio oid?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')