abonnement Unibet Coolblue
pi_177165729
Hoi, ik ben opzoek naar een lens om portretten te maken met m'n Sony a6000/a6500.

Het maakt mij niet uit of dit een vintage lens of een nieuwe lens is, als de prijs maar schappelijk is (tot 500 eu ongeveer). De reden is omdat ik dat hele portret gedoe even wil testen en beetje uitvogelen en dan wel weer een duurdere lens kan en wil kopen.

ik had een beetje rondgekeken en kwam op deze
https://www.bol.com/nl/p/(...)rt/9200000019500617/

maar weet niet of er nog wat anders is wat beter zou zijn.
Hij hoeft niet te kunnen inzoomen, ik kom wel gewoon dichterbij staan als ik schiet.

Wat ik iig wel wil is dat je dat bokeh effect kan creëren (of in ieder geval wazige achtergrond) bij persoon als die er volledig van top tot teen op staat zeg maar, dus niet alleen hoofd.

Kom maar op met jullie suggesties ! :D
Thanks !!!
  dinsdag 13 februari 2018 @ 22:09:13 #2
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_177165861
Ik ken Sony-dingen niet, en ik heb nooit heel veel met portret gedaan, maar ik zou kijken naar een objectief in de richting van 80mm.
Huilen dan.
  woensdag 14 februari 2018 @ 13:04:27 #3
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_177176739
Ook geen ervaring met Sony, maar ik zou sowieso niet gaan zoeken naar een 50mm, eerder een 85, of een 105 (nog beter zelfs). Krijg je over het algemeen net wat betere resultaten mee.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 14 februari 2018 @ 20:49:35 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_177186598
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:05 schreef Tamilselvi het volgende:
-----8<------
Het maakt mij niet uit of dit een vintage lens of een nieuwe lens is, als de prijs maar schappelijk is (tot 500 eu ongeveer)
-------8<-----
Je kunt wel wat overhouden als je op zoek gaat naar een Russische Jupiter J9 2.0/85mm. Pdraad-adaptertje erachter, even wennen aan dat preset-diafragma en spelen maar :Y

Voorbeeldje, ook met een Sony A6000
Winterfair 2014 by Ouwesok, on Flickr

Nog een voorbeeldje, nu op een Olympus E-PL1
Buteo jamaicensis by Ouwesok, on Flickr

Voor geveegde achtergronden op een totaalschot is een 2.0/85 zelfs nog wat aan de korte kant. Voor gewoon portretwerk (een kop) werkt het prima.

Als vintage nou je ding is zou je er, omdat je budget overhoudt ook nog een Helios 44-2 2.0/58mm bij kunnen zoeken. Funfactor net zo groot en er komt best wel dat je zegt van serieus beeld uit.

Ook leuk bij podiumkunsten en zo. Voorbeeldje, wederom met een E-PL1 Olympus erachter.
Helios 44-2 muziek by Ouwesok, on Flickr

Voor de volledigheid ook nog het vogeltje
Buteo jamaicensis by Ouwesok, on Flickr

Je budget is dan nog niet op, dus blijft er nog ruimte over voor een Canon FD 2.8/200 en een FD-e-mount-adaptertje. Een Japanse geweldenaar uit het verleden.

Voorbeeldje, nu op een Panasonic G1
Winterfair 2014 by Ouwesok, on Flickr

Ook leuk voor het podium, nu op mijn Sony A7
The Dolmen by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_177215630
quote:
7s.gif Op woensdag 14 februari 2018 13:04 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ook geen ervaring met Sony, maar ik zou sowieso niet gaan zoeken naar een 50mm, eerder een 85, of een 105 (nog beter zelfs). Krijg je over het algemeen net wat betere resultaten mee.
Bedankt!
pi_177215707
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 20:49 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Je kunt wel wat overhouden als je op zoek gaat naar een Russische Jupiter J9 2.0/85mm. Pdraad-adaptertje erachter, even wennen aan dat preset-diafragma en spelen maar :Y

Voorbeeldje, ook met een Sony A6000
[ link | afbeelding ]Winterfair 2014 by Ouwesok, on Flickr

Nog een voorbeeldje, nu op een Olympus E-PL1
[ link | afbeelding ]Buteo jamaicensis by Ouwesok, on Flickr

Voor geveegde achtergronden op een totaalschot is een 2.0/85 zelfs nog wat aan de korte kant. Voor gewoon portretwerk (een kop) werkt het prima.

Als vintage nou je ding is zou je er, omdat je budget overhoudt ook nog een Helios 44-2 2.0/58mm bij kunnen zoeken. Funfactor net zo groot en er komt best wel dat je zegt van serieus beeld uit.

Ook leuk bij podiumkunsten en zo. Voorbeeldje, wederom met een E-PL1 Olympus erachter.
[ link | afbeelding ]Helios 44-2 muziek by Ouwesok, on Flickr

Voor de volledigheid ook nog het vogeltje
[ link | afbeelding ]Buteo jamaicensis by Ouwesok, on Flickr

Je budget is dan nog niet op, dus blijft er nog ruimte over voor een Canon FD 2.8/200 en een FD-e-mount-adaptertje. Een Japanse geweldenaar uit het verleden.

Voorbeeldje, nu op een Panasonic G1
[ link | afbeelding ]Winterfair 2014 by Ouwesok, on Flickr

Ook leuk voor het podium, nu op mijn Sony A7
[ link | afbeelding ]The Dolmen by Ouwesok, on Flickr
Bedankt dit heeft echt wel geholpen, nu krijg ik gelijk een beeld bij wat de lens kan in plaats van alleen de statische gegevens !!
Ik ga even uitvogelen welke lenzen ik neem.
ja met een adapter werkt trouwens prima, heb een oude Pentax macro lens met adapter op de Sony en werkt wel prima... (had die lens nog ergens liggen dus dacht waarom niet ff testen)

dus jou opties worden zeker meegenomen !!
  zaterdag 17 maart 2018 @ 17:43:20 #7
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_177887611
Minolta heeft een 100mm f;2.8 AF gemaakt die een traploze overstraling heeft en een veelbladig “circulair” diafragma ,je kunt de zachtheid instellen van 0-1-2-3 , het effect heeft wat van de overstralling van een oud niet-kleur gecorigeerd triplet.
Waanzinnig mooi ding, ik heb de mijne destijds voor 650 gulden weten te vinden, ze zijn niet goedkoop maar absoluut de moeite waard, origineel minolta+circulair diafragma+vast brandpunt+lichtsterk, wat wil je nog meer?....
En past uiteraard op sony(=minolta mount)
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 17 maart 2018 @ 18:46:28 #8
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_177888928
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 17:43 schreef robber57 het volgende:
Minolta heeft een 100mm f;2.8 AF gemaakt die een traploze overstraling heeft en een veelbladig “circulair” diafragma ,je kunt de zachtheid instellen van 0-1-2-3 , het effect heeft wat van de overstralling van een oud niet-kleur gecorigeerd triplet.
Waanzinnig mooi ding, ik heb de mijne destijds voor 650 gulden weten te vinden, ze zijn niet goedkoop maar absoluut de moeite waard, origineel minolta+circulair diafragma+vast brandpunt+lichtsterk, wat wil je nog meer?....
En past uiteraard op sony(=minolta mount)
[ afbeelding ]
Deze heeft dan wel weer een A-mount maar op een LA-EA2 of LA-EA4 doet ie het zonder enige beperking op een A6000.
Overigens nog wel een opgave om er een te vinden, er lijken er niet erg veel van in omloop te zijn.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 17 maart 2018 @ 20:03:50 #9
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_177891573
Je zult er ebay voor in de gaten moeten houden of een permanente zoek opdracht met mail notificatie voor instellen.
Het gaat met vlagen, maanden zie je zoiets niet maar een jaar geleden stonden er een stuk of wat te koop varierend in prijs van 400-800 eu,u zie ik er slechts een voor 450 eu.
Opmerkelijk trouwens hoe laag de prijzen voor dit soort optiek is tov de nieuw prijs die er ooit voor betaald is wetende dat die minolta lenzenhet gewoon doen op een sony, ik bedoel dan de witte apo’s 80-200,200,300,400 enz maar ook de 100 macro en 200 macro.
Ik weet nog wel dat ik stond te kwijlen voor de etalage met prijzen van duizenden guldens.
Wat veel mensen niet weten; veel van die jaren 80-90 lenzen zijn gemaakt in samenwerking met Leica :9
Des te opmerkelijker is nu de samenwerking van sony met Zeiss.
pi_177944814
Dankje!

Er passen heel veel lenzen op de Sony, dat is een van de redenen dat ik deze heb gekocht. Dacht dat als ik gestaag vorder het ook leuker zal zijn om gebruik te kunnen maken van verschillende lenzen.

Ik heb tot nu toe op advies van Ouwesok al de Helios bemachtigd. Ben er wel heel blij mee en ben die aan het ontdekken.
Daarnaast heb ik een ouwe Pentax geërfd, op zich niet zo interessant, maar de lens die er bij zat wel. Ben die dus ook aan het gebruiken.
Nu heeft mijn neef nog een Takumara lens (zelfde als Pentax ofzo) die ik ook wel mag hebben. Dus als ik die heb kan ik weer even vooruit. Zijn niet allemaal pro-lenzen maar dat komt later nog wel :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')