abonnement Unibet Coolblue
pi_177321123
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 11:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Gebaseerd op wat? Een andere mening dan die van jou?
Gebaseerd op inderdaad mijn inschatting en haar hoge score op de CITO toets.
pi_177321146
quote:
2s.gif Op maandag 19 februari 2018 12:36 schreef Reya het volgende:

[..]

Dat mensen zaken ambiëren die weinig realistisch zijn is niets nieuws; hele volksstammen willen tenslotte graag topvoetballer of popster worden.

[..]

Dat hangt van je eigen criteria af. Hoogopgeleid geeft in ieder geval wel meer status over het algemeen, en daar zijn de meeste mensen wel redelijk gevoelig voor.
Daar word ik ook zo moe van. Tegenwoordig is dat allemaal leuk en moet dat gestimuleerd worden. Dat het statistisch gezien gegarandeerd tot falen leidt boeit niet. Ik ben blij dat mij ouders hier nuchterder instonden. Niet dat ik ooit die ambitie heb gehad.
pi_177328316
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 09:25 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Mee eens, maar het (v)mbo biedt dan ook gewoon een theoretische basis.Alhoewel het qua ICT-vaardigheden vrij beperkt is (of in ieder geval afhankelijk van je school), maar dat geldt op alle niveaus. Het is ook verrekt moeilijk om er goed onderwijs in te geven, omdat het zo snel achterhaald is.
Klopt grotendeels maar bepaalde basiskennis van ICT is dan weer wel weer grotendeels ongewijzigd, bv wat kennis van computernetwerktechnologie, computer architectuur e.d. kunnen an sich prima onderwezen worden.
Een programmeertaal beheersen geeft veel voordeel voor het aanleren van andere programmeertalen (uiteraard wisselend per taal, maar basiskennis is nuttig daarin).

Op welk niveau dat aansluit kan ik dan weer onmogelijk inschatten.
Als ouders me vertellen dat hun kind zo goed is met computers, vertellen ze me eigenlijk altijd vooral dat zij zelf werkelijk helemaal niets van computers snappen.
quote:
Bovenbouw vmbo basis en kader.
Wauw petje af, dat lijkt me echt waanzinnig moeilijk.
quote:
Alhoewel je het natuurlijk nooit oneens kan zijn met wat daarin staat, is het natuurlijk wel Dekker ten voeten uit. Want waar is het op gericht? Zorgen dat iedereen zo hoog mogelijk komt.
Weet jij wie er bepaald of ouders hoogopgeleid zijn en hoe dat bepaald wordt?

Overigens klinkt het idd vooral theoretisch heel leuk en idealistisch, hoe realistisch het is is minstens net zo belangrijk.
Daarnaast spelen ook legio andere psycho-sociale en sociaal-economische factoren een rol in oa motivatie, discipline, kennis en ontwikkeling van talent(en).
Verplichte (gratis) huiswerkklas/begeleiding (niet per se door leraren) lijkt me erg nuttig voor veel kinderen.

Ook problemen met taal zijn erg belangrijk, waarbij het problematisch is als een kind meerdere talen half spreekt maar geen enkele echt vloeiend (dat is "nodig" als basis/uitgangspunt naar mijn idee).

Wat ik eigenlijk ook volstrekt onbegrijpelijk vind is dat zover ik zie het grootste deel v/d basisscholen vast houdt aan het volstrekt absurde schema van 's ochtends les, dan 1 uur pauze (naar huis? moet/wil mama niet werken?) en dan als toegift ook nog eens woensdagmiddag vrij.
Als de overheid wil dat vrouwen meer carrière maken, dan moet dit systeem overduidelijk op de schop volgens mij.

Nog los van het schoolsysteem voor kinderen zorgt de snel veranderende maatschappij ervoor dat het grootste deel van de werkenden tijdens zijn/haar beroepsleven waarschijnlijk meerdere keren zal moeten bijleren/omscholen/herleren.

Uiteindelijk zal het overigens de facto waarschijnlijk weinig verschil maken, de meritocratische (cognitieve) bovenklasse zal er niet door verdwijnen.
Tot op zekere hoogte onvermijdelijk en niet noodzakelijk slecht maar empathie en inlevingsvermogen met midden- en onderklasse zijn noodzakelijk voor de meritocraten anders gaat het fout.
Probeer je maar eens voor te stellen dat je amper Engels spreekt, dan leef je echt in een andere wereld.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_177337074
Ach ik hoorde ze laatst ook weer bij BNR, WE ZITTEN TE SPRINGEN OM VAKMENSEN. Nu was mijn vader zo een vakman, 62 jaar keihard gewerkt als alround timmerman, kon vrijwel alles met zijn handen, timmeren, stucen, elektriciteit, metselen, werk voorbereiden, etc. Maar wat houd hij over met zijn pensioen? Een paar 100 euro boven op zijn AOWtje, hij heeft al onze kinderen van jongs af aan aangeraden om met je handen te gaan werken. Het hele probleem is dat er geen enkel respect is voor vakmensen, als je een advocaat 500 euro moet betalen voor een consult van 3 uur zegt iedereen: Hij is heel goed!. Maar als er een badkamer verbouwd moet worden dan vinden ze 30 euro per uur al te veel, en gaat men driftig op zoek naar een Pool die het zwart voor de helft doet.

Kortom als men respect voor vakmensen wilt, dan zou er eens drastisch wat moeten veranderen aan de lonen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 21 februari 2018 @ 07:20:28 #30
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177337157
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 12:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Maar niet alle mensen kunnen naar het HBO. Dat is gewoon de realiteit.
Klopt, maar er is een grote groep die na 15-20 jaar werkervaring wel de capaciteit heeft voor HBO en dat in principe ook nodig heeft om door te groeien. Door ons onderwijssysteem is het heel lastig (en duur) om na je 30e nog een HBO-studie te beginnen.
  woensdag 21 februari 2018 @ 13:59:31 #31
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177345118
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 07:16 schreef Reya het volgende:

Jij hebt een bepaald beeld van wat belangrijk is voor je kinderen, dus je neemt aan dat de rest van de wereld dat ook heeft? :?
Ik ben er van overtuigd dat een groot deel van de wereld dat niet heeft. En ik ben er ook van overtuigd dat dat de oorzaak is van veel van de ellende op onze aardkloot. Want het draait allemaal alleen maar om geld! geld! geld! Ook bij jou, blijkbaar.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 21 februari 2018 @ 21:01:31 #32
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_177353643
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:15 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Klopt grotendeels maar bepaalde basiskennis van ICT is dan weer wel weer grotendeels ongewijzigd, bv wat kennis van computernetwerktechnologie, computer architectuur e.d. kunnen an sich prima onderwezen worden.
Een programmeertaal beheersen geeft veel voordeel voor het aanleren van andere programmeertalen (uiteraard wisselend per taal, maar basiskennis is nuttig daarin).

Op welk niveau dat aansluit kan ik dan weer onmogelijk inschatten.
Als ouders me vertellen dat hun kind zo goed is met computers, vertellen ze me eigenlijk altijd vooral dat zij zelf werkelijk helemaal niets van computers snappen.
Het lijkt me wel een interessante optie om op havo en vwo programmeren als moderne vreemde taal te kwalificeren. Voor een die-hard bètaleerling stukken nuttiger dan Frans of Spaans.

Voor de doelgroep waar ik aan lesgeef is het al een redelijke uitdaging om ze hun werkstukken op zo'n manier te laten opslaan dat ze nog terug te vinden zijn, de basis van e-mail en MS Office te laten begrijpen en ze te overtuigen van het feit dat Comic Sans echt geen goed lettertype is voor een sollicitatiebrief.
quote:
[..]

Wauw petje af, dat lijkt me echt waanzinnig moeilijk.
Basisvoorwaarde is dat je kan accepteren dat er van alles niet lukt. Als je dat kan, dan is het leuk werk en prima te doen.
Overigens denk ik wel, zonder dat ik het kan bewijzen, dat een vmbo-docent makkelijker in het vwo kan gaan lesgeven dan vice versa.
quote:
[..]

Weet jij wie er bepaaldt of ouders hoogopgeleid zijn en hoe dat bepaald wordt?
In het geven van de schooladviezen: de leerkrachten, en dan nog grotendeels onbewust.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_177355236
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 21:01 schreef Janneke141 het volgende:

Het lijkt me wel een interessante optie om op havo en vwo programmeren als moderne vreemde taal te kwalificeren. Voor een die-hard bètaleerling stukken nuttiger dan Frans of Spaans.
Voor bèta's is dat idd wel een goed plan.
quote:
Basisvoorwaarde is dat je kan accepteren dat er van alles niet lukt. Als je dat kan, dan is het leuk werk en prima te doen.
Overigens denk ik wel, zonder dat ik het kan bewijzen, dat een vmbo-docent makkelijker in het vwo kan gaan lesgeven dan vice versa.
Qua ervaring in sociaal lastige situaties en de kunst van duidelijk uitleggen zal je op het VMBO idd waarschijnlijk harder uitgedaagd worden.
Uiteindelijk denk ik dat lesgeven toch ook wel iets is waar mensen aanleg voor moeten hebben.

quote:
In het geven van de schooladviezen: de leerkrachten, en dan nog grotendeels onbewust.
Ahum, domme fout.
Maar er wordt dus niet echt bepaald/gevraagd of duidelijk aangegeven welke ouders dan daadwerkelijk laagopgeleid zijn?
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_177539382
https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-onderwijs-a1593776
Er is zóveel jargon in het onderwijs.

Japke-d. Bouma sprak met 'de leraar van het jaar 2017'. Hij ergert zich aan modetermen in het onderwijs.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  vrijdag 2 maart 2018 @ 18:18:39 #35
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_177555082
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 22:50 schreef Tanatos het volgende:
Er is zóveel jargon in het onderwijs.
En slechts zeer zelden wordt het door een leraar bedacht. Allemaal managersgezwets.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_177561666
Op de opleiding word je er ook mee doodgegooid en als je de termen niet zelf ook gebruikt, ben je de sjaak |:(

En verder, we zijn in Nederland heel goed in het benadrukken wat er niet goed gaat, nou dan kom je op het (v)mbo wel aan je trekken. Maar ga eens kijken wat er wél goed gaat en dan zul je zien dat je ook daarmee op het (v)mbo aan je trekken komt ^O^
pi_177568609
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 18:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En slechts zeer zelden wordt het door een leraar bedacht. Allemaal managersgezwets.
Dat die managers dan ook maar de stigmatiserende vraag of ze laagopgeleid zijn aan de ouders gaan stellen.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')