quote:
Op zaterdag 17 februari 2018 09:25 schreef Janneke141 het volgende:[..]
Mee eens, maar het (v)mbo biedt dan ook gewoon een theoretische basis.Alhoewel het qua ICT-vaardigheden vrij beperkt is (of in ieder geval afhankelijk van je school), maar dat geldt op alle niveaus. Het is ook verrekt moeilijk om er goed onderwijs in te geven, omdat het zo snel achterhaald is.
Klopt grotendeels maar bepaalde basiskennis van ICT is dan weer wel weer grotendeels ongewijzigd, bv wat kennis van computernetwerktechnologie, computer architectuur e.d. kunnen an sich prima onderwezen worden.
Een programmeertaal beheersen geeft veel voordeel voor het aanleren van andere programmeertalen (uiteraard wisselend per taal, maar basiskennis is nuttig daarin).
Op welk niveau dat aansluit kan ik dan weer onmogelijk inschatten.
Als ouders me vertellen dat hun kind zo goed is met computers, vertellen ze me eigenlijk altijd vooral dat zij zelf werkelijk helemaal niets van computers snappen.
quote:
Bovenbouw vmbo basis en kader.
Wauw petje af, dat lijkt me echt waanzinnig moeilijk.
quote:
Alhoewel je het natuurlijk nooit oneens kan zijn met wat daarin staat, is het natuurlijk wel Dekker ten voeten uit. Want waar is het op gericht? Zorgen dat iedereen zo hoog mogelijk komt.
Weet jij wie er bepaald of ouders hoogopgeleid zijn en hoe dat bepaald wordt?
Overigens klinkt het idd vooral theoretisch heel leuk en idealistisch, hoe realistisch het is is minstens net zo belangrijk.
Daarnaast spelen ook legio andere psycho-sociale en sociaal-economische factoren een rol in oa motivatie, discipline, kennis en ontwikkeling van talent(en).
Verplichte (gratis) huiswerkklas/begeleiding (niet per se door leraren) lijkt me erg nuttig voor veel kinderen.
Ook problemen met taal zijn erg belangrijk, waarbij het problematisch is als een kind meerdere talen half spreekt maar geen enkele echt vloeiend (dat is "nodig" als basis/uitgangspunt naar mijn idee).
Wat ik eigenlijk ook volstrekt onbegrijpelijk vind is dat zover ik zie het grootste deel v/d basisscholen vast houdt aan het volstrekt absurde schema van 's ochtends les, dan 1 uur pauze (naar huis? moet/wil mama niet werken?) en dan als toegift ook nog eens woensdagmiddag vrij.
Als de overheid wil dat vrouwen meer carrière maken, dan moet dit systeem overduidelijk op de schop volgens mij.
Nog los van het schoolsysteem voor kinderen zorgt de snel veranderende maatschappij ervoor dat het grootste deel van de werkenden tijdens zijn/haar beroepsleven waarschijnlijk meerdere keren zal moeten bijleren/omscholen/herleren.
Uiteindelijk zal het overigens de facto waarschijnlijk weinig verschil maken, de meritocratische (cognitieve) bovenklasse zal er niet door verdwijnen.
Tot op zekere hoogte onvermijdelijk en niet noodzakelijk slecht maar empathie en inlevingsvermogen met midden- en onderklasse zijn noodzakelijk voor de meritocraten anders gaat het fout.
Probeer je maar eens voor te stellen dat je amper Engels spreekt, dan leef je echt in een andere wereld.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.