abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_177131597
Goedendag medefokkers,

Vandaag is mijn auto goedgekeurd waar ik uiteraard blij mee ben.
Dit was pas na het herstellen van een aantal mankementen die verder niks toevoegen aan mijn vraag.
30 januari ging ik voor de herkeuring en bleek het CO te hoog te zijn wat ze tijdens de voorkeuring niet konden meten ivm lekke uitlaat.
Geeft niks, snap ik.
Maar 30 januari hebben ze de auto ook bij het RDW gemeld als zijnde afkeur kwam ik vandaag achter, waarom ze die melding hebben gedaan is mij een raadsel want dan is de bedoeling van het voorkeuren er wel een beetje af.

Mijn vraag is:
Heb ik vanaf toen gereden met een ongeldige APK of blijft de originele datum alsnog staan?
  maandag 12 februari 2018 @ 15:12:03 #2
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177131700
Je hebt zonder APK gereden.

https://www.rdw.nl/partic(...)k/goed--of-afgekeurd

quote:
Is uw voertuig afgekeurd, dan mag u door een technisch gebrek aan het voertuig niet meer met het voertuig rijden. Ook niet als het oude APK-rapport nog geldig is.
And so is the past
pi_177132403
Hiero in de omgeving doet men niet meer aan 'voorkeuren'.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_177132628
quote:
Da's niet zo mooi, hadden ze me beter kunnen vertellen dat er een melding richting RDW was gegaan, ik wist echt van niks. :(

quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 15:41 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Hiero in de omgeving doet men niet meer aan 'voorkeuren'.
Oh, hier wel. Gaat al jaren goed daarom verbaast het me ook nogal.

Ik kwam er alleen maar achter omdat mijn auto een steekproef kreeg en dat levert een extra formuliertje op.
Daar stond dus op dat ie 30 januari gemeld was als zijnde afkeur door te hoog CO.
Zonder die steekproef had ik dit dus nooit geweten.
Volgend jaar maar eens duidelijke afspraken maken met de garage zodat ze alleen contact zoeken met de RDW als de auto goedgekeurd is.

Of deze zomer......
Aangezien ik alles zelf doe aan de auto wil ik graag een APK in de zomer doen want bij vrieskou onder de auto liggen vind ik al heel lang niet leuk meer.
  maandag 12 februari 2018 @ 17:32:07 #5
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_177134337
UI Made bij VanilleKwark.
pi_177135355
"voorkeuren" mag natuurlijk niet en heeft natuurlijk ook nooit gemogen. Als je vraag wilt voorkeuren, moet je dat doen bij iemand die niet apk bevoegd is -en dus officieel niet weet wat afkeur is- en dus niet bij een apk-station. Als je vervolgens overtuigd bent dat je auto aan de apk voldoet ga je pas naar een apk-station.
pi_177137370
Gereden zonder geldige apk.Wel vreemd dat ze toch iets anders doen dan afgesproken. Ook al was dit ooit een service, het was altijd al iets dat niet helemaal volgens de regels kon.
pi_177143927
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 18:26 schreef paddestoelensoep het volgende:
"voorkeuren" mag natuurlijk niet en heeft natuurlijk ook nooit gemogen. Als je vraag wilt voorkeuren, moet je dat doen bij iemand die niet apk bevoegd is -en dus officieel niet weet wat afkeur is- en dus niet bij een apk-station. Als je vervolgens overtuigd bent dat je auto aan de apk voldoet ga je pas naar een apk-station.
Tuurlijk mag dat wel, zeg je toch of ze de auto even na willen kijken op APK dingetjes en opschrijven wat ik moet doen als ik wél voor de APK ga en graag een goede auto wil aanbieden.
Ik besef nu pas hoe oud ik ben want ik doe dat al 31 jaar zo.
Denk alleen dat de afspraak deze keer niet helemaal duidelijk was want ik heb dit echt nog nooit eerder gehad en een volgende keer komt er ook niet.
Mijn vraag was alleen maar of mijn geldende APK door die afmelding ongeldig was en helaas was dat ook zo.
Dan weet ik dat voor de volgende keer, betere afspraken maken. :)

quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 19:58 schreef Carlos93 het volgende:
Gereden zonder geldige apk.Wel vreemd dat ze toch iets anders doen dan afgesproken. Ook al was dit ooit een service, het was altijd al iets dat niet helemaal volgens de regels kon.
Tsja, zoals ik hierboven al zeg kunnen ze gewoon de auto bekijken zonder contact te maken met het RDW.
Dat contact is alleen maar interessant als de auto goed is óf als er een serieus veiligheidsprobleem is.
In mijn geval ging het om een iets te hoog CO waardoor ik mijn katalysator moest vervangen, is niet echt een veiligheidsdingetje en het was ook niet de afspraak om te klikken naar het RDW want ik had immers nog een geldige APK?
Volgende keer gewoon beter afspreken en dan komt het vast wel goed.

Vind het alleen vreemd dat ze me 30 januari niet hebben verteld dat mijn APK ineens niet meer geldig was en me gewoon weggestuurd hebben met de mededeling dat ik mijn katalysator moet vervangen.
Ga ik nog wel even over bellen denk ik, vind het nogal slordig eerlijk gezegd.
pi_177143931
quote:
Als je wil zeuren kun je op z'n minst de juiste context proberen te zoeken.
Doe eens wat beter je best.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 08:05:01 #10
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_177144491
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 06:04 schreef vannelle het volgende:

[..]

Als je wil zeuren kun je op z'n minst de juiste context proberen te zoeken.
Doe eens wat beter je best.
Context is hier niet zo relevant. Het is best wel een taalfout.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_177144944
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 06:03 schreef vannelle het volgende:
Vind het alleen vreemd dat ze me 30 januari niet hebben verteld dat mijn APK ineens niet meer geldig was en me gewoon weggestuurd hebben met de mededeling dat ik mijn katalysator moet vervangen.
Ga ik nog wel even over bellen denk ik, vind het nogal slordig eerlijk gezegd.
Als de auto afgemeld wordt bij de RDW (goedkeur of afkeur) MOET er een APK-rapport gemaakt worden en aan de klant worden gegeven.
Als klant heb je het recht om in beroep te gaan tegen b.v. een afkeur. Dat recht is je dus ontnomen. Plus dat je onbewust een overtreding maakte die is uitgelokt door die garage.
Even melden bij de RDW, dan kan die erop toezien dat het bij anderen niet meer gebeurd.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 09:06:18 #12
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_177144979
Had vorig jaar dus hetzelfde :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2017 16:54 schreef vannelle het volgende:

[..]

Dat heeft alleen maar een voordeel als je'm laat VOORkeuren en dus geen "echte" APK laat doen.
En dat je dus een lijstje met reparatiepunten mee krijgt die je binnen een afgesproken periode fixed en daarna weer laat keuren.
En dat mag 2 maanden voor je APK afloopt dus 14 maanden APK op een auto is mogelijk.
Als je hem 10 maanden na de vorige APK laat keuren en ze keuren hem af is die APK dus maar 10 maanden geldig geweest.
Dit jaar breng ik hem gewoon een week voordat de APK verloopt, want keuren ze hem bij de "voorkeuring" af rijd je alsnog onverzekerd.

[ Bericht 6% gewijzigd door Woelwater op 13-02-2018 09:17:42 ]
  dinsdag 13 februari 2018 @ 22:31:50 #13
53151 T42
Pinball Wizard
pi_177166789
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 18:26 schreef paddestoelensoep het volgende:
"voorkeuren" mag natuurlijk niet en heeft natuurlijk ook nooit gemogen. Als je vraag wilt voorkeuren, moet je dat doen bij iemand die niet apk bevoegd is -en dus officieel niet weet wat afkeur is- en dus niet bij een apk-station. Als je vervolgens overtuigd bent dat je auto aan de apk voldoet ga je pas naar een apk-station.
waar staat dat?
pi_177167026
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 09:06 schreef Woelwater het volgende:
Had vorig jaar dus hetzelfde :)

[..]

Als je hem 10 maanden na de vorige APK laat keuren en ze keuren hem af is die APK dus maar 10 maanden geldig geweest.
Dit jaar breng ik hem gewoon een week voordat de APK verloopt, want keuren ze hem bij de "voorkeuring" af rijd je alsnog onverzekerd.
Huh wat? Je mag dan toch nog gewoon 2 maanden verder rijden tot je apk verloopt? Ook als ze hem afkeuren 2 maanden voor eind van die apk?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  dinsdag 13 februari 2018 @ 22:39:25 #15
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_177167077
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:37 schreef Miniem het volgende:

[..]

Huh wat? Je mag dan toch nog gewoon 2 maanden verder rijden tot je apk verloopt? Ook als ze hem afkeuren 2 maanden voor eind van die apk?
Nee, afgekeurd is afgekeurd.
pi_177167259
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:39 schreef Tinos85 het volgende:

[..]

Nee, afgekeurd is afgekeurd.
Dat is alleen als hij dan daadwerkelijk afgemeld wordt. Stomme regel eigenlijk. Apk is toch 12 maanden geldig. Niet 10 maanden...
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_177167844
Ik lees overigens ook dit:

quote:
Mag ik nog met mijn auto rijden als hij is afgekeurd?
Een afkeuring doet geen afbreuk aan de geldigheidsduur van een bestaand keuringsbewijs. U kunt dus ook niet bekeurd worden omdat uw auto is afgekeurd. De politie kan slechts zien of auto een geldig keuringsbewijs heeft. Echter bent u veplicht in een technisch deugdelijke auto te rijden. De afkeuring leert u dus dat uw auto niet aan de eisen voldoet en u er dus niet mee aan het verkeer mag deelnemen. Dit was echter voordat uw auto werd gekeurd ook al het geval. De kans dat de politie u bekeurt vanwege een technisch mankement is na een afkeuring niet groter of kleiner dan vóór de keuring.
Dus het mag wel?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_177168720
Mag gewoon hoor.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 23:49:05 #19
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_177168743
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 23:05 schreef Miniem het volgende:
Ik lees overigens ook dit:

[..]

Dus het mag wel?
quote:
Afgekeurd
Is uw voertuig afgekeurd, dan mag u door een technisch gebrek aan het voertuig niet meer met het voertuig rijden. Ook niet als het oude APK-rapport nog geldig is. Het voertuig voldoet namelijk niet meer aan de APK-eisen.
https://www.rdw.nl/partic(...)k/goed--of-afgekeurd

Volgens het RDW dus niet.
pi_177171236
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:37 schreef Miniem het volgende:

[..]

Huh wat? Je mag dan toch nog gewoon 2 maanden verder rijden tot je apk verloopt? Ook als ze hem afkeuren 2 maanden voor eind van die apk?
Als ze'm niet afmelden bij het RDW is er niks aan de hand en ga je alleen met een takenlijstje bij de garage vandaan.
Voorkeuring had ik in December al laten doen zodat ik de tijd zou hebben dingen te repareren en toen hebben ze niks doorgegeven aan het RDW.
Precies zoals ik het graag wil.
Wellicht is het dit keer een foutje van een medewerker geweest want de eigenaar van die garage wist heel goed wat ik wilde.
pi_177175127
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 08:19 schreef vannelle het volgende:

[..]

Als ze'm niet afmelden bij het RDW is er niks aan de hand en ga je alleen met een takenlijstje bij de garage vandaan.
Voorkeuring had ik in December al laten doen zodat ik de tijd zou hebben dingen te repareren en toen hebben ze niks doorgegeven aan het RDW.
Precies zoals ik het graag wil.
Wellicht is het dit keer een foutje van een medewerker geweest want de eigenaar van die garage wist heel goed wat ik wilde.
Ook als ze hem wel afmelden is je vorige keuring nog geldig.
Volgens het RDW niet, maar in de algemene gegevens is de vorige keuring nog gewoon geldig. Zie mijn vorige post.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  woensdag 14 februari 2018 @ 12:16:15 #22
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177175325
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 12:11 schreef Miniem het volgende:

[..]

Ook als ze hem wel afmelden is je vorige keuring nog geldig.
Volgens het RDW niet, maar in de algemene gegevens is de vorige keuring nog gewoon geldig. Zie mijn vorige post.
Post eerst eens de bron, dan praten we verder.

Info op een officiële site telt hier iets zwaarder dan de bewering van een user.
And so is the past
pi_177178204
quote:
14s.gif Op woensdag 14 februari 2018 12:16 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Post eerst eens de bron, dan praten we verder.

Info op een officiële site telt hier iets zwaarder dan de bewering van een user.
Abeelen onafhankelijke apk keuring. Zo ff geen link.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  woensdag 14 februari 2018 @ 14:17:44 #24
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177178468
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 14:08 schreef Miniem het volgende:

[..]

Abeelen onafhankelijke apk keuring. Zo ff geen link.
Geweldig dat Abeelen dat vindt maar het gaat nergens over natuurlijk.

RDW gegevens kloppen en met een afgemelde auto krijg je gewoon een bekeuring als je aangehouden wordt. AUB geen foute informatie geven zonder bronvermelding.
And so is the past
pi_177187075
quote:
7s.gif Op woensdag 14 februari 2018 14:17 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Geweldig dat Abeelen dat vindt maar het gaat nergens over natuurlijk.

RDW gegevens kloppen en met een afgemelde auto krijg je gewoon een bekeuring als je aangehouden wordt. AUB geen foute informatie geven zonder bronvermelding.
Je gaat geen boete krijgen met een afgemelde auto. Alleen als de apk verlopen is. Als de politie het nakijkt in het systeem zien ze de nog geldige apk. Geen afmelding.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')