abonnement Unibet Coolblue
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 12 februari 2018 @ 10:02:18 #1
147316 crew  DJMO
#trut
pi_177124267
Nabestaanden van de commando die in 2016 omkwam tijdens een schietoefening in Ossendrecht hebben een claim neergelegd bij het ministerie van Defensie.

De hoogte van het bedrag is niet bekend. Wel dat het behalve om schade door verlies van inkomsten ook om emotionele schade gaat. Advocaat Michael Ruperti zegt dat Defensie tot 1 maart heeft om aan de nabestaanden tegemoet te komen, anders komt het tot een rechtszaak.

Staatssecretaris Barbara Visser (Defensie) is vrijdag in Breda op bezoek geweest bij de nabestaanden. Volgens Ruperti heeft zij gezegd dat Defensie verantwoordelijk is voor wat er is gebeurd. De claim was al eerder ingediend. Defensie bevestigt dat de staatssecretaris een gesprek met de nabestaanden heeft gehad maar doet over de inhoud geen mededelingen. "Dat is privé", aldus de staatssecretaris.

Niet-gekeurd schiethuis

De 35-jarige sergeant Sander Klap werd dodelijk getroffen op de oefenlocatie van de Politieacademie in Ossendrecht. Hij stond op het moment dat een andere deelnemer aan de oefening zijn wapen afvuurde achter het doel, met daartussen alleen een dunne wand.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) uitte vorig jaar harde kritiek op Defensie vanwege het dodelijke ongeval. Zo vond de oefening plaats in een ongeschikt en niet-gekeurd schiethuis. Het slachtoffer, instructeur in opleiding, werd gevraagd de gevechtsschietoefening te begeleiden. Hoewel hij het voor het eerst deed, gebeurde dat zonder persoonlijke begeleiding, zonder gekwalificeerde instructeurs en zonder toezicht.

Mede door dit rapport en de daaropvolgende rapportage van de OVV over het dodelijke mortierongeval in Mali kwam een gebrekkige veiligheidscultuur binnen Defensie bloot te liggen.

Claim bij Defensie om dodelijk schietongeluk
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_177124392
Mijn eerste reactie: Hoeveel is een mensenleven waard?
pi_177124440
Snap dat nooit, het leven van iemand gaan compenseren met geld.
  maandag 12 februari 2018 @ 10:41:41 #4
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_177124857
Volkomen terecht.
pi_177125290
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 10:08 schreef Hiddendoe het volgende:
Mijn eerste reactie: Hoeveel is een mensenleven waard?
Ethisch gezien: onbetaalbaar
Fiscaal gezien: zo weinig mogelijk
Economisch vanuit verdedigende partij: middenmoot tussen ethisch en zo weinig mogelijk
Economisch vanuit aanklagende partij: zoveel als nodig om a) de beoogde inkomstenpost die de persoon voorstelde in zijn carrière in toekomstperspectief te kunnen dekken en b) de emotionele schade die het gemis van een persoon met zich meebrengt.

Ik denk dat je in deze situatie moet denken aan een bedrag met vijf nullen.
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 10:12 schreef henkkeumus het volgende:
Snap dat nooit, het leven van iemand gaan compenseren met geld.
Geld is macht en vanuit die positie kan de hoogte van een verschuldigd bedrag de oren en ogen in een toekomstige, soortgelijke situatie doen openen. Zodat de vereffening naderhand geen tweede keer hoeft plaats te vinden, een groot voordeel voor de aangeklaagde partij.
Daarom zijn (verkeers)boetes ook altijd zo hoog.

Ik hoop dat beide partijen overeenstemming kunnen vinden in de situatie.
Google is your friend, abuse your friends
pi_177129424
quote:
7s.gif Op maandag 12 februari 2018 11:08 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Economisch vanuit aanklagende partij: zoveel als nodig om a) de beoogde inkomstenpost die de persoon voorstelde in zijn carrière in toekomstperspectief te kunnen dekken en b) de emotionele schade die het gemis van een persoon met zich meebrengt.


Ik vraag me dan af hoe ze dit 'meten'.
pi_177131524
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 13:59 schreef henkkeumus het volgende:

[..]

Ik vraag me dan af hoe ze dit 'meten'.
Na deze tekst grotendeels te hebben gelezen, lijkt het dat de rechter de hoogte bepaalt.
Google is your friend, abuse your friends
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')