Dat het een slechte naam had kwam ik pas achter nadat ik hem had gekocht. Ik had snel een scooter voor school nodig. Ik ben vrij handig met elektra en een multimeter. Ik heb op internet al een diagram gevonden. Wat kan ik meten aan de spanningsregelaar? Ik neem aan dat ik dan de accu moet aansluiten maar dan heb ik weer gelijk kortsluiting... (Zonder contact meer dan 10a volgens de multimeter)quote:Op zondag 11 februari 2018 22:33 schreef Sounddragon het volgende:
Klinkt als een sjinees stuk ellende.
Startmotor maakt duidelijk sluiting, misschien heeft die je spannimgsregelaar gemold, waardoor nu de rest van je elektronica ook aan het overlijden is.
Bovenstaande zijn aannames, want; meten is weten.
Sjinese scooters zijn op een uitzondering zo hier en daar na, gewoon inferieur in elkaar geflanste rijdende drama's. En als ik het zo lees heb jij een volbloedje te pakken.
Als je handig bent met elektra en een multimeter valt er misschien nog wat te rommelen als er onderdelen verkrijgbaar zijn, anders wens ik je veel sterkte met het verlies.
Een goede start zou zijn om alles te ontkoppelen en te beginnen te meten bij de spanningsregelaar. Dan kun je van daar uit verder gaan kijken. Soms kan een rottig contactje of een brakke stekker een hoop ellende opleveren.
Helemaal gelijk in.quote:Op zondag 11 februari 2018 22:33 schreef Sounddragon het volgende:
Sjinese scooters zijn op een uitzondering zo hier en daar na, gewoon inferieur in elkaar geflanste rijdende drama's.
Ik meet 0v aan kabels die aan de accu moeten komen wanneer de scooter loopt. Denk toch dat de startmotor kortsluiting maakt. Accu zelf is meer dan 12v dus die sluit ik liever niet aan want dan is deze ook kapot door de kortsluiting. Is dit een idee: https://nl.aliexpress.com(...)b-9c55f5bcf78a&tpp=1quote:Op maandag 12 februari 2018 12:27 schreef Sounddragon het volgende:
Na de spanningsregelaar zou je een mooie vlakke contstante spanning moeten hebben van ergens tussen de 13 en 14 volt.
Als je alle verbruikers ontkoppelt en het aansluiten van je accu levert kortsluiting op, dan weet je dus meteen waar het probleem zit.
stekker van de cockpit los, alle lampjes van de voor- en achterverlichting en de richtingaanwijzers eruit eruit, claxon los, dan heb je redelijk alles uit de stroomkring getrokken lijkt me.
Ik heb ook nog bij het balhoofd gekeken maar niks raars kunnen vinden.quote:Op maandag 12 februari 2018 12:42 schreef -niemand- het volgende:
Met het balhoofd bedoel ik het gedeelte onder het stuur.
Door het sturen kan de kabelboom doorschuren tegen het frame daar.
Als ik het goed begrijp maakt je constante + sluiting met de massa.
Eerste verdachte is een doorgesleten kabelboom. Of de starter maakt ergens sluiting.
Heb je alles ontkoppeld?quote:Op dinsdag 13 februari 2018 12:57 schreef speedfan het volgende:
[..]
Ik meet 0v aan kabels die aan de accu moeten komen wanneer de scooter loopt. Denk toch dat de startmotor kortsluiting maakt. Accu zelf is meer dan 12v dus die sluit ik liever niet aan want dan is deze ook kapot door de kortsluiting. Is dit een idee: https://nl.aliexpress.com(...)b-9c55f5bcf78a&tpp=1
[..]
Ik heb ook nog bij het balhoofd gekeken maar niks raars kunnen vinden.
Als de startmotor sluiting maakt, waarom loopt hij dan wel zonder accu?quote:Op zondag 11 februari 2018 22:33 schreef Sounddragon het volgende:
Klinkt als een sjinees stuk ellende.
Startmotor maakt duidelijk sluiting, misschien heeft die je spannimgsregelaar gemold, waardoor nu de rest van je elektronica ook aan het overlijden is.
Zo ver ik weet wel. Ik denk echter dat daar niet het probleem ligt want de toeter, knipperlicht, nachtlamp en het grote licht werkt allemaal.quote:
Ook met de startmotor ontkoppeld loopt de motor, wel heel moeilijk, maar de lichten en toeter werken. Misschien loopt er toch een stroom vanaf de ontsteking? Werkelijk waar geen idee, maar daarom ben ik hier.quote:Op dinsdag 13 februari 2018 15:12 schreef daNpy het volgende:
[..]
Als de startmotor sluiting maakt, waarom loopt hij dan wel zonder accu?
Dan zou de opgewekte stroom door de dynamo de kortste weg kiezen (sluiting) en niet via de ontsteking.
Kan het niet zijn dat er een spoel gemeten wordt van de startmotor waardoor het lijkt op sluiting?
Daarom: alles eraf en beginnen met meten bij het begin.quote:Op dinsdag 13 februari 2018 15:12 schreef daNpy het volgende:
[..]
Als de startmotor sluiting maakt, waarom loopt hij dan wel zonder accu?
Dan zou de opgewekte stroom door de dynamo de kortste weg kiezen (sluiting) en niet via de ontsteking.
Kan het niet zijn dat er een spoel gemeten wordt van de startmotor waardoor het lijkt op sluiting?
Maar alles hangt aan elkaar.. alleen met de kale kabelboom als begin kun je stuk voor stuk alles doormeten en proberen..quote:Op dinsdag 13 februari 2018 15:40 schreef speedfan het volgende:
[..]
Zo ver ik weet wel. Ik denk echter dat daar niet het probleem ligt want de toeter, knipperlicht, nachtlamp en het grote licht werkt allemaal.
[..]
Ook met de startmotor ontkoppeld loopt de motor, wel heel moeilijk, maar de lichten en toeter werken. Misschien loopt er toch een stroom vanaf de ontsteking? Werkelijk waar geen idee, maar daarom ben ik hier.
Maar het is dus normaal dat alle punten van de startmotor contact maken met elkaar volgens de multimeter? https://drive.google.com/(...)gf0/view?usp=sharingquote:Op dinsdag 13 februari 2018 15:48 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Daarom: alles eraf en beginnen met meten bij het begin.
Ik geloof er niks van dat het de startmotor is.
[..]
Maar alles hangt aan elkaar.. alleen met de kale kabelboom als begin kun je stuk voor stuk alles doormeten en proberen..
Er loopt geen stroom vanaf de ontsteking.. je lichtspoel levert de (meestal wissel-)stroom, de spanningsregelaar maakt daar bruikbare gelijkstroom van en daarna wordt het gedistribueerd naar de diverse onderdelen, waarschijnlijk via een zekeringenkastje ofzo..
Eerst alles eraf en kijken wat die spanningsregelaar doet. Ik denk namelijk dat dat de boosdoener is. Spanningsregelaars zijn kwetsbaar en snel stuk.. een startmotor niet. Een kapotte spanningsregelaar kan wél de rest om zeep helpen; accu, cdi, cockpit, alles gaat er aan als het ongeregelde stroom krijgt. je accu kan de boel een beetje afvlakken in sommige gevallen, maar ook die wordt niet happy van wisselstroom. Een kapotte accu kan dan weer wél de spanningsregelaar mollen als je er gewoon plompverloren mee door blijft rijden.
Meten is weten, gokken doe je in het casino.
Geen idee, een startmotor is en vrij 'dom' ding.. als je hem een cm verdraait kan het zomaar zijn dat het anders is. koolborstels zouden volgens mij altijd contact moeten maken, dus kan zomaar zijn dat dat gewoon goed is.quote:Op dinsdag 13 februari 2018 16:12 schreef speedfan het volgende:
[..]
Maar het is dus normaal dat alle punten van de startmotor contact maken met elkaar volgens de multimeter? https://drive.google.com/(...)gf0/view?usp=sharing
Ik ga dan van het weekend alle kappen er af halen dan kan ik alles goed loskoppelen. Heb daar nu geen tijd voor door school. Ik houd jullie op de hoogte.
De aansluiting met het "oogje" mag dus geen contact maken met de rest. Hier hoort namelijk de pluskabel op. Als deze aan de massa ligt krijg je natuurlijk kortsluitingquote:Op dinsdag 13 februari 2018 16:12 schreef speedfan het volgende:
[..]
Maar het is dus normaal dat alle punten van de startmotor contact maken met elkaar volgens de multimeter? https://drive.google.com/(...)gf0/view?usp=sharing
Ik ga dan van het weekend alle kappen er af halen dan kan ik alles goed loskoppelen. Heb daar nu geen tijd voor door school. Ik houd jullie op de hoogte.
Dat zou mijn redenatie ook zijn, maar het gekke is dat de motor heel erg inhoud als de startmotor losgekoppeld wordt. Startmotor weer aangesloten en hij draait weer prima.quote:Op dinsdag 13 februari 2018 17:00 schreef -niemand- het volgende:
[..]
De aansluiting met het "oogje" mag dus geen contact maken met de rest. Hier hoort namelijk de pluskabel op. Als deze aan de massa ligt krijg je natuurlijk kortsluiting
Told yaquote:Op zaterdag 17 februari 2018 18:59 schreef speedfan het volgende:
Vandaag alles losgekoppeld. Kortsluiting lijkt van de spanningsregelaar af te komen. Ik heb een nieuwe besteld en zal de topic updaten als ik meer weet.
Goede tip. Zal het vandaag in orde maken.quote:Op zondag 18 februari 2018 02:01 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Told ya
En zet in de tussentijd je accu even aan de lader (even uitbouwen), dan weet je straks iig zeker dat die vol (en goed) is.. 2 dagen aan een druppellader moet voldoende zijn.. dan een nachtje laten rusten en in de ochtend even de spanning meten.. die moet tussen de 12.3 en 12.8 zijn.. is het minder, dan is die ook stuk. Niet mee door blijven rijden dan; die gaat ook langzaamaan deaud, dan maakt ie sluiting, en dan gaat de volgende spanningsregelaar kapot..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |