abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_177110130
De accu van m'n bus -loopt als je de moter afzet- in een kwartier leeg. Zo leeg dat de deuren niet eens meer open willen. Tuurlijk; nieuwe accu, maar d'r zit meer achter volgens mij. Die accu laadde wel gewoon... Waar lekt die stroom weg?!
pi_177110219
Hoe moeten wij dat weten met deze karige informatie?
  zondag 11 februari 2018 @ 16:00:47 #3
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177110354
Gloeisysteem blijft waarschijnlijk hangen.. anders kan er nooit heel veel stroom zo snel weglopen..

Zekeringen 1 voor 1 trekken en je komt er vanzelf achter..
pi_177110420
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 15:56 schreef Embraer89 het volgende:
Hoe moeten wij dat weten met deze karige informatie?
oke, stond stil na de tweede stop op een ritje stad (half uur rijden), uur motor af, kwartier rijden, start niet meer: na hulp bij starten zonder gezeur naar huis, verder twee dagen geen probleem. dan slaat ie af tijdens het rijden en na opladen door garagist blijft dat... nu dus echt dood
pi_177110592
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 16:02 schreef mamaster het volgende:

[..]

oke, stond stil na de tweede stop op een ritje stad (half uur rijden), uur motor af, kwartier rijden, start niet meer: na hulp bij starten zonder gezeur naar huis, verder twee dagen geen probleem. dan slaat ie af tijdens het rijden en na opladen door garagist blijft dat... nu dus echt dood
Bedoel eigen waar hij dan stroom zou moeten lekken, maar dit klinkt gewoon als een kapotte accu, het is nu ook een paar dagen onder 0 geweest, en een accu die al niet zoveel meer te zeggen heeft geeft het dan op.

Zet trouwens de aanjager, verlichting en dergelijke wel uit als je hem start.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2018 16:09:59 ]
pi_177110760
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 16:02 schreef mamaster het volgende:

[..]

oke, stond stil na de tweede stop op een ritje stad (half uur rijden), uur motor af, kwartier rijden, start niet meer: na hulp bij starten zonder gezeur naar huis, verder twee dagen geen probleem. dan slaat ie af tijdens het rijden en na opladen door garagist blijft dat... nu dus echt dood
Onderweg leegraken is dus je dynamo kaduk.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177111509
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 16:13 schreef halfway het volgende:

[..]

Onderweg leegraken is dus je dynamo kaduk.
Nee, als de motor draait geeft de dynamo voldoende stroom (14,4 volt) maar de accu raakt zeer snel leeg als de bus even stilstaat. Okee, de accu is nu stuk maar we hebben het idee dat er meer achter steekt dan een stukke accu.
pi_177111731
quote:
14s.gif Op zondag 11 februari 2018 16:00 schreef Zolderkamer het volgende:
Gloeisysteem blijft waarschijnlijk hangen.. anders kan er nooit heel veel stroom zo snel weglopen..

Zekeringen 1 voor 1 trekken en je komt er vanzelf achter..
Okee, da's een prima idee, dat gaan we eens natrekken.
pi_177113251
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 16:46 schreef mamaster het volgende:

[..]

Okee, da's een prima idee, dat gaan we eens natrekken.
Zet er nou eerst gewoon een nieuwe accu in. 99% kans dat het probleem dan al is opgelost.
  zondag 11 februari 2018 @ 18:45:37 #10
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_177114356
Eerst je accu even door laten meten (hebben ze bij de garage testers voor)

Als die goed is even met een multimeter het verlies meten.
Verlies je teveel ampere, zekering voor zekering eruit trekken.

Niet zomaar domweg accu's vervangen of zekeringen trekken, dat heeft geen enkel nut
Als ook van de sarcastische opmerkingen
  maandag 12 februari 2018 @ 00:36:04 #11
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177121247
quote:
7s.gif Op zondag 11 februari 2018 18:45 schreef bokkepoot het volgende:
Eerst je accu even door laten meten (hebben ze bij de garage testers voor)

Als die goed is even met een multimeter het verlies meten.
Verlies je teveel ampere, zekering voor zekering eruit trekken.

Niet zomaar domweg accu's vervangen of zekeringen trekken, dat heeft geen enkel nut
Lees de OP nog eens? Er komt al een nieuwe accu..
pi_177128496
okee, andere accu en met een testlampje alle zekeringen getest op lekstroom. Twee zekeringen lijken te lekken maar, nu hebben we een echte franse bus met franse gebruiksaanwijzing (en franse slag). De anti demarrage kan ik nog vertalen, da's een anti start beveiliging. Maar wat is in 's hemelsnaam een "coupe consommateurs"? Dat lijkt mij een anti lek beveiliging (maar juist als ik die zekering eruit haal brandt het lampje beduidend minder fel).
Blijft de vraag, wat doen we eraan en verklaart dit alle problemen die we hebben?
pi_177133923
Wellicht is het gewoon handig om de volgende informatie te geven:
Welk merk bus
Welk type
Welk jaartal
Welke motor
Welke zekering (nummer) gaat het precies om
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  maandag 12 februari 2018 @ 18:20:30 #14
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_177135250
Het kan de dynamo zijn. Als er een diode in de diodebrug in sluiting ligt laadt de dynamo toch. Alleen bij stilstaande motor word de accu met diezelfde snelheid weer leeggetrokken. De zekering van de dynamo zit vaak op of in de buurt van de accu.
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_177135481
t kan zoveel zijn. Maar dat is een kwestie van meten. Zonder verdere info wordt het zo op afstand ook heel lastig om een diagnose te stellen.

Ouderwets zekeringtrekken werkt prima als het een oude auto betreft. Maar met nieuwere auto's gaat dat geintje niet meer op.
Auto's met bv een canbus blijven vaak stroom gebruiken, totdat het systeem in rust gaat (dat kan varieeren van 10min tot een uur of whatever).

Het trekken van een zekering of openen van een deur oid kan weer zorgen dat het systeem actief wordt. Dat geeft dus vertekende resultaten.

Bij moderne auto's moet je zorgen dat het systeem in rust komt (Dus deuren en motorkap dicht, of bypassen) en dan de spanningsval over de zekeringen meten.

VW heeft daar een mooi documentje over, wat iig van toepassing is op alle recentere VAG auto's (VW, Seat, Skoda, Audi)

https://wiki.bentleypubli(...)t.draw.tb.pdf?api=v2

quote:
Due to the state of the CAN Bus communications in the vehicle, it is no longer acceptable to pull each individual fuse one at a time to try and identify which circuit is consuming current. Removal / reinsertion of a fuse while vehicle is in a sleep state may wake the bus of the vehicle. and invalidate the test. Identifying "consuming" circuits must be done by measuring a voltage drop across fuse and aligning with the value in matrix located at end of this document.
pi_177138874
Zeg mensen, wel zo iets stoms en simpels tegen gekomen vandaag in die bus... ondanks op z'n strakst aangedraaid blijkt de minpoolklem niet echt vast te zitten, als dat ding nou niet altijd contact maakt... verklaart iniedergeval waarom 'ie vaak niet start als de accu vol en goed (lees nieuw) is. Zou 'ie daardoor ook afslaan tijdens het rijden?
(renault master, 2005, 2.2 DCI)
  maandag 12 februari 2018 @ 21:34:17 #17
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177139365
quote:
7s.gif Op maandag 12 februari 2018 21:14 schreef mamaster het volgende:
Zeg mensen, wel zo iets stoms en simpels tegen gekomen vandaag in die bus... ondanks op z'n strakst aangedraaid blijkt de minpoolklem niet echt vast te zitten, als dat ding nou niet altijd contact maakt... verklaart iniedergeval waarom 'ie vaak niet start als de accu vol en goed (lees nieuw) is. Zou 'ie daardoor ook afslaan tijdens het rijden?
(renault master, 2005, 2.2 DCI)
welnee joh, computers doen het prima zonder stroom.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 12 februari 2018 @ 21:54:56 #18
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_177139890
quote:
14s.gif Op maandag 12 februari 2018 00:36 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Lees de OP nog eens? Er komt al een nieuwe accu..
Zoals gezegd, eerst meten voordat je blind vervangt..

quote:
7s.gif Op maandag 12 februari 2018 21:14 schreef mamaster het volgende:
Zeg mensen, wel zo iets stoms en simpels tegen gekomen vandaag in die bus... ondanks op z'n strakst aangedraaid blijkt de minpoolklem niet echt vast te zitten, als dat ding nou niet altijd contact maakt... verklaart iniedergeval waarom 'ie vaak niet start als de accu vol en goed (lees nieuw) is. Zou 'ie daardoor ook afslaan tijdens het rijden?
(renault master, 2005, 2.2 DCI)
Probably wel. pool beetje stevigere klemmen en proberen maar?
Als ook van de sarcastische opmerkingen
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')