abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 16 februari 2018 @ 16:43:13 #176
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_177234895
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:41 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nou ja, niet in lolbertarische praatjes, daar is iedere vorm van belasting tenslotte diefstal en zou de familie het gewoon moeten opknappen of moet men gaan bedelen op straat.
Heerlijk om doemscenarios te schetsen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  vrijdag 16 februari 2018 @ 16:44:25 #177
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_177234924
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:29 schreef Old_Pal het volgende:

[bla bla links bla bla]

Mijn hemel wat een gelul zeg :')

Groenlinks heeft nog nooit in een kabinet gezeten (enkel één van de voorgangers, de PPR halverwege jaren '70, met slechts 7 van de 97 meederheidszetels). Maar toch hebben ze het hele land naar knoppen geholpen? _O-

Al zou het land "naar de knoppen" zijn, dan nog schrijf je ze achterlijk veel eer toe :')

Sowieso het toebedelen aan 'links' is al achterlijk, het kabinet heeft maar zo'n 25 van de 73 jaren na de oorlog bestaan uit merendeel links. Bij de opbouw: Een lange tijd Drees, Dan 4 jaar Den Uyl in '70s en nog een keer 8 jaar Kok. Het zijn voornamelijk de KVP/CDA en de VVD die het voor het zeggen hadden in NL.. :O

[ Bericht 16% gewijzigd door Gehenna op 16-02-2018 16:58:20 ]
nee, jij dan!
pi_177234968
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:43 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Heerlijk om doemscenarios te schetsen.
Iemand is dakloos, geen contact met familie, geen kennissen waar iemand op terug kan vallen. Hoe zou zo iemand wat jou betreft het hoofd boven water moeten houden?
pi_177234971
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:40 schreef Old_Pal het volgende:

[..]

Ok. Ik heb het wat zwaar aangezet maar ik meen het wel. :)
Dat is misschien nog wel het debielste.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 16 februari 2018 @ 16:48:46 #180
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_177235024
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:46 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Iemand is dakloos, geen contact met familie, geen kennissen waar iemand op terug kan vallen. Hoe zou zo iemand wat jou betreft het hoofd boven water moeten houden?
Een karikatuur van een hulpbehoevende. Iemand is een Somalier die hier als 10 jaar woont en sindsdien bijstand trekt. Waarom zouden we die blijven subsidieren? Waarom in eerste instantie daar mee begonnen?
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_177235093
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:41 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nou ja, niet in lolbertarische praatjes, daar is iedere vorm van belasting tenslotte diefstal en zou de familie het gewoon moeten opknappen of moet men gaan bedelen op straat.
Ik denk dat je het toch enigszins overschat. Het pure haast Darwinistische liberatarisme komt in Nederland praktisch niet voor. Natuurlijk zijn er mensen die in absoluten praten, maar als je enigszins doorvraagt blijkt het dat die mensen ook een hart hebben.
pi_177235194
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:46 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Iemand is dakloos, geen contact met familie, geen kennissen waar iemand op terug kan vallen. Hoe zou zo iemand wat jou betreft het hoofd boven water moeten houden?
Dat kan niet. Echter iemand maar onderhouden schiet ook niet op. Iemand onderhouden is totaal iets anders dan iemand zelfredzaam maken. Dat wordt nogal over het hoofd gezien door beleidsmakers. Economisch rechts denkt dat knijpen ze dwingt wat te gaan doen, en links denkt juist dat spekken de oplossing is. Waar je naartoe moet is een prestatiesysteem, waarin een proactieve opstelling zorgt voor een hogere uitkering, en waarin zelfredzaamheid uiteindelijk leidt tot afname van de uitkering. Een situatie waarin niet werken als aantrekkelijker wordt gezien dan bijv. plantsoenen schoffelen is onwenselijk.
pi_177235204
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:52 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

Ik denk dat je het toch enigszins overschat. Het pure haast Darwinistische liberatarisme komt in Nederland praktisch niet voor. Natuurlijk zijn er mensen die in absoluten praten, maar als je enigszins doorvraagt blijkt het dat die mensen ook een hart hebben.
In het libertarisme-topic hier wordt anders door vrijwel iedere libertariër gesteld dat de overheid dient te verdwijnen en als er al een georganiseerde machtsstructuur is, dat die alleen ingezet dient te worden voor het NAP-principe. Dus ik denk dat je het toch enigszins onderschat.
pi_177235282
lekker ontopic jongens :')
pi_177235363
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:56 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

Dat kan niet. Echter iemand maar onderhouden schiet ook niet op.
Soms moet dat, of je dat nu leuk vindt of niet. En de meeste mensen hebben wel een incentive om weer zelfredzaam te worden. De groep die dat niet heeft terwijl ze daar wel toe in staat zijn is vrij klein.

quote:
Iemand onderhouden is totaal iets anders dan iemand zelfredzaam maken. Dat wordt nogal over het hoofd gezien door beleidsmakers. Economisch rechts denkt dat knijpen ze dwingt wat te gaan doen, en links denkt juist dat spekken de oplossing is. Waar je naartoe moet is een prestatiesysteem, waarin een proactieve opstelling zorgt voor een hogere uitkering, en waarin zelfredzaamheid uiteindelijk leidt tot afname van de uitkering.
Dat wordt al een tijdje geprobeerd maar leidt gezien alle onderzoeken hieromtrent niet echt tot verbetering. Mensen worden doorgaans niet werkloos omdat ze zin hebben om thuis te zitten, uitzonderingen daargelaten.
pi_177235399
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:48 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Een karikatuur van een hulpbehoevende.
Daar gaan we al. :') Wil je nu echt beweren dat er nauwelijks daklozen zijn die geen familie of kennissenkring hebben? Of daar geen contact mee hebben?

Jij leeft echt in Lalala-land.
  vrijdag 16 februari 2018 @ 17:11:49 #187
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_177235538
quote:
10s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 17:05 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Daar gaan we al. :') Wil je nu echt beweren dat er nauwelijks daklozen zijn die geen familie of kennissenkring hebben? Of daar geen contact mee hebben?

Jij leeft echt in Lalala-land.
Lalala-land is dan ook de enige plek waar libertarisme wel werkt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_177235595
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 17:04 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Soms moet dat, of je dat nu leuk vindt of niet.
Klopt, soms
pi_177235606
quote:
10s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 17:05 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Daar gaan we al. :') Wil je nu echt beweren dat er nauwelijks daklozen zijn die geen familie of kennissenkring hebben? Of daar geen contact mee hebben?

Jij leeft echt in Lalala-land.
Die daklozen hebben juist vaak geen uitkering.
pi_177235642
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:56 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

Dat kan niet. Echter iemand maar onderhouden schiet ook niet op. Iemand onderhouden is totaal iets anders dan iemand zelfredzaam maken. Dat wordt nogal over het hoofd gezien door beleidsmakers. Economisch rechts denkt dat knijpen ze dwingt wat te gaan doen, en links denkt juist dat spekken de oplossing is. Waar je naartoe moet is een prestatiesysteem, waarin een proactieve opstelling zorgt voor een hogere uitkering, en waarin zelfredzaamheid uiteindelijk leidt tot afname van de uitkering. Een situatie waarin niet werken als aantrekkelijker wordt gezien dan bijv. plantsoenen schoffelen is onwenselijk.
Bij de WIA bestaat zoiets al na de loongerelateerde uitkering. Verdien je 50% of meer van je restverdiencapaciteit, dan ontvang je een uitkering van 70%(oude loon* - nieuwe loon). Kom je niet aan die 50%, dan krijg je een uitkering wat nog minder is dan de bijstand.

*Is tot max WIA-loon
ROBODEMONS..................|:(
pi_177235757
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 17:15 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

Die daklozen hebben juist vaak geen uitkering.
Eh, jawel. :')
pi_177235943
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 17:23 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Eh, jawel. :')
Nee? Voor zo ver dat interessant is voor de principes achter de discussie... Wat ik ervan heb gelezen is dat daklozen vaak bijv. geen ID hebben, geen bankrekening, niet geregistreerd zijn, geen werk, en niet voldoen aan de verschillende bestaande eisen. Hoe moet je ze dan een uitkering geven?
pi_177235954
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 17:17 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Bij de WIA bestaat zoiets al na de loongerelateerde uitkering. Verdien je 50% of meer van je restverdiencapaciteit, dan ontvang je een uitkering van 70%(oude loon* - nieuwe loon). Kom je niet aan die 50%, dan krijg je een uitkering wat nog minder is dan de bijstand.

*Is tot max WIA-loon
Dat weet ik. Ik was niet bekent met de exacte percentages maar het principe ken ik.
pi_177235968
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 17:37 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

Nee? Voor zo ver dat interessant is voor de principes achter de discussie... Wat ik ervan heb gelezen is dat daklozen vaak bijv. geen ID hebben, geen bankrekening, niet geregistreerd zijn, geen werk, en niet voldoen aan de verschillende bestaande eisen. Hoe moet je ze dan een uitkering geven?
Inschrijven op een postadres en een daklozenuitkering aanvragen.
pi_177236036
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 17:39 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Inschrijven op een postadres en een daklozenuitkering aanvragen.
Dat moet je wel willen.

Waarom zou iemand 500 euro per maand niet willen? Nou ik wou dat niet omdat je verplicht bent om drie avonden per week bij het leger des heils te slapen. Dat betekend(e): tien uur binnen zijn in een zaal met slaapbedden, waar dan het licht uit gaat en de deur op slot... Opgesloten tussen heroine junks en gevaarlijke gekken. Voor veel mensen is dat die 500 euro niet waard.
pi_177236048
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 17:39 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Inschrijven op een postadres en een daklozenuitkering aanvragen.
Ja dat snap ik ook wel. Je hebt mij toch niet horen zeggen dat het onmogelijk is. Veel daklozen weten helemaal niet dat het kan, of hebben problemen om het voor elkaar te krijgen. Ook scherm je met een groep van 50.000 van de ergste gevallen om te beargumenteren dat uitkeringen over het algemeen niet te soepel zijn.
pi_177236318
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 17:46 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

Ja dat snap ik ook wel. Je hebt mij toch niet horen zeggen dat het onmogelijk is.
Je zegt net dat daklozen vaak geen uitkering hebben en dat wat je er van gelezen hebt dat daklozen vaak geen ID hebben. :') Onzinnig gelul dus, maar ik heb er alle vertrouwen in dat je weer creatieve bochten gaat vinden.

quote:
Veel daklozen weten helemaal niet dat het kan, of hebben problemen om het voor elkaar te krijgen.
Ook dit is niet waar. Gemeenten hebben een daklozenloket, kom je je als dakloze melden bij een daklozenopvang voor een slaapplek word je doorverwezen naar dat daklozenloket, die geven je vervolgens een machtiging en informeren je over de mogelijkheden van het hebben van een postadres en aanvraag van een daklozenuitkering.

Het is echt niet meer zo hoogdrempelig als eerst, voor die groep in ieder geval niet.

quote:
Ook scherm je met een groep van 50.000 van de ergste gevallen om te beargumenteren dat uitkeringen over het algemeen niet te soepel zijn.
:')

Uitkeringen zijn inderdaad niet soepel. Bij een daklozenuitkering hangt in veel gemeenten de verplichting aan vast dat je een x aantal nachten per maand bij een daklozenopvang slaapt. Bij een bijstandsuitkering kom je in een onoverzichtelijk web terecht van verplichtingen en tegenprestaties en eisen.

En we hebben kunnen zien dat het verlangen van die tegenprestatie alleen maar leidt tot geldverspilling en het bemoeilijken van het instromen in de arbeidsmarkt. Gemeenten opteren niet voor niets steeds vaker voor een basisinkomen.
pi_177236347
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 17:45 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Dat moet je wel willen.

Waarom zou iemand 500 euro per maand niet willen? Nou ik wou dat niet omdat je verplicht bent om drie avonden per week bij het leger des heils te slapen. Dat betekend(e): tien uur binnen zijn in een zaal met slaapbedden, waar dan het licht uit gaat en de deur op slot... Opgesloten tussen heroine junks en gevaarlijke gekken. Voor veel mensen is dat die 500 euro niet waard.
Nou ja, de mensen die het echt nodig hebben maken er vaak wel gebruik van. Maar je moet wel geluk hebben dat je een beetje een begripvolle gemeentemedewerker tegenover je hebt, dan kun je nog wel eens afspreken dat je niet of nauwelijks van de nachtopvang gebruik maakt en wel het recht op je daklozenuitkering behoudt. Een echt prettige omgeving is het inderdaad niet, zeker niet voor 'economische daklozen'.
pi_177236517
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 18:04 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Je zegt net dat daklozen vaak geen uitkering hebben en dat wat je er van gelezen hebt dat daklozen vaak geen ID hebben. :') Onzinnig gelul dus, maar ik heb er alle vertrouwen in dat je weer creatieve bochten gaat vinden.

[..]

Ook dit is niet waar. Gemeenten hebben een daklozenloket, kom je je als dakloze melden bij een daklozenopvang voor een slaapplek word je doorverwezen naar dat daklozenloket, die geven je vervolgens een machtiging en informeren je over de mogelijkheden van het hebben van een postadres en aanvraag van een daklozenuitkering.

Het is echt niet meer zo hoogdrempelig als eerst, voor die groep in ieder geval niet.

[..]

:')

Uitkeringen zijn inderdaad niet soepel. Bij een daklozenuitkering hangt in veel gemeenten de verplichting aan vast dat je een x aantal nachten per maand bij een daklozenopvang slaapt. Bij een bijstandsuitkering kom je in een onoverzichtelijk web terecht van verplichtingen en tegenprestaties en eisen.

En we hebben kunnen zien dat het verlangen van die tegenprestatie alleen maar leidt tot geldverspilling en het bemoeilijken van het instromen in de arbeidsmarkt. Gemeenten opteren niet voor niets steeds vaker voor een basisinkomen.
In bochten wringen. Juist ja. Het is voor daklozen nu eenmaal lastiger om een uitkering aan te vragen. Ook is het niet zo gek dat daklozen juist problemen hebben met het functioneren binnen het systeem. Ik heb in mijn stad veel daklozen, en weet uit gesprekken met hen dat zij er niet uitkomen. Dat is allemaal niet zo bijzonder, en ik zou verwachten dat jij het juist wel met me eens zou zijn.

De rest is maar een onsamenhangend verhaal. Omdat gemeenten pleiten voor een basisinkomen is dat schijnbaar een goed idee.
pi_177236580
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 18:06 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nou ja, de mensen die het echt nodig hebben maken er vaak wel gebruik van.
Je zal denk ik verbaasd staan over hoe belangrijk je gevoel van eigenwaarde is wanneer je niks hebt. Het meredeel van de thuislozen en een aanzienlijk deel van de daklozen maken er bewust geen gebruik van.

quote:
Maar je moet wel geluk hebben dat je een beetje een begripvolle gemeentemedewerker tegenover je hebt, dan kun je nog wel eens afspreken dat je niet of nauwelijks van de nachtopvang gebruik maakt en wel het recht op je daklozenuitkering behoudt.
Lees: een kleurtje. Ja bitter, maar ik heb ervaring mee. Weet je wat ik te horen kreeg? "Je hoefde niet terug naar Nederland te komenq"
_O-
quote:
Een echt prettige omgeving is het inderdaad niet, zeker niet voor 'economische daklozen'.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 1% gewijzigd door WodanIsGroot op 16-02-2018 18:41:09 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')