abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_177138794
Zet je hem toch uit ‘s nachts. Het brengt duidelijk niet de veronderstelde voordelen van een constante temperatuur.

Verder zit er wel een modulerende thermostaat op?
.
pi_177139092
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 10:07 schreef Leandra het volgende:

[..]

Met kerst was de gemiddelde 24-uurs temperatuur (in de Bilt) 7.4 en 5.8 graden vorige week dinsdag en woensdag was dat -2.1 en -2.2 graden, ook de dagen daarvoor was het beduidend kouder dan de dagen voor kerst, je kunt dat dus niet zomaar vergelijken, want je zit met een verschil qua buitentemperatuur van 7.9 tot 9.6 graden, en dat is het gemiddelde, de minimumtemperaturen schelen meer dan 10 graden.

Ik heb met kerst 7.47 en 9.33 m³ verstookt, en vorige week dinsdag en woensdag 12.844 en 11.372 m³ en als het vorige week niet zo zonnig was geweest was dat nog (veel) meer geweest.
Ik zal ook de doelverbruiken voor mijn huis bij een doelstelling van 1.500 m³ per jaar even doorgeven voor die dagen:
Kerst: 5.69 en 6.59
Vorige week dinsdag en woensdag: 11.067 en 11.124
Overigens stelt de app dat mijn doelverbruik van 1.500m³ per jaar over het afgelopen 365 dagen neerkomt op een doel van 1.325m³ want graaddagen enzo.

Enfin; lang verhaal kort: je kunt niet zomaar gaan vergelijken met een paar willekeurige andere dagen.
Als je echt wilt vergelijken zul je gedurende langere tijd dagelijks je verbruik moeten bijhouden met een app zoals energiemanager of mindergas (ik gebruik ze allebei), en ook kijken wat het weer bij jou in de buurt deed; https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2018/februari
Ja snap ik leandra dat weer belangrijk is ik bedoelde met dat voorbeeld met kerst juist dat het verschil zo groot is tov Kerstavond en 1e kerstdag en dat ik toen ook de openhaard aan had in de avond en in de nacht de cv niet aanging.
Ik ben nu bezig met iedere dag op ongeveer zelfde tijdstip de meterstand van slimme meter te noteren en vergelijken met standen in ENGIE app.
Bedankt voor de tip over weertemperaturen want is inderdaad belangrijk.
  maandag 12 februari 2018 @ 21:27:15 #53
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177139192
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 21:23 schreef Kwikzilver het volgende:

[..]

Ja snap ik leandra dat weer belangrijk is ik bedoelde met dat voorbeeld met kerst juist dat het verschil zo groot is tov Kerstavond en 1e kerstdag en dat ik toen ook de openhaard aan had in de avond en in de nacht de cv niet aanging.
Ik ben nu bezig met iedere dag op ongeveer zelfde tijdstip de meterstand van slimme meter te noteren en vergelijken met standen in ENGIE app.
Bedankt voor de tip over weertemperaturen want is inderdaad belangrijk.
Toen was het ook 10 graden warmer 's nachts.... nogal een verschil met vorige week dus.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_177139342
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 21:03 schreef Kwikzilver het volgende:

[..]

Ik snap niet dat de vloer meer afkoelt als het juist warmer wordt in de ruimte. Dat de vloer dan meer afkoelt als wanneer de openhaard niet aan staat.
Ik ga het testen door de openhaard niet aan te doen kijken of de cv dan snachts niet aanslaat.
Het gasverbruik is in de nacht heel hoog. Meer dan 50% van het totale gasverbruik op een dag.
Een voorbeeld:
Afgelopen vrijdag op zaterdag tussen 0.00 en 5.00 uur 4,4 kuub van de 5,8 kuub voor de hele dag.
Ik kan dit zien omdat ik de app van ENGIE heb en de slimme meter en het verbruik per uur kan zien.
Als de CV aan staat, zal de vloer tot 30 graden of meer opwarmen. De vloerverwarming moet immers warmer zijn dan de gewenste kamertemperatuur om de kamer te kunnen verwarmen.

Als de CV niet aan gaat (bijvoorbeeld omdat het dankzij de openhaard lekker warm is in de ruimte waar de thermostaat hangt) zal de vloer afkoelen tot iets minder dan de kamertemperatuur.

Wanneer de haard is gedoofd en de kamertemperatuur weer is gedaald tot onder de waarde die is ingesteld op de thermostaat, gaat de CV weer aan en moet er flink wat energie geleverd worden om de betonnen vloer met vloerverwarming weer op 30 graden te krijgen.

Zeker wanneer de onderkant van de vloer niet goed geïsoleerd is, kan met een paar uur de open haard aan de vloer enorm afkoelen.

Wat voor isolatie zit er onder de vloer, en hoe dik is dat?
pi_177139959
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 14:30 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

een gaard (ook gesloten) creert een koude luchtstroom. Mogelijk loopt die langs je thermostaat en slaat je cv aan. Kijk eens wst je cv doet terwijl je stookt.
Ga ik doen 👍🏻
pi_177139991
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 13:13 schreef Piger het volgende:
Wat is de aanvoertemperatuur van de ketel? Lage temperatuur is wat vloerverwarming zuiniger maakt. Je hebt natuurlijk wel nog radiatoren dus heel erg omlaag kan niet.

Verder inderdaad ook belangrijk dat je de juiste thermostaat hebt.
Weet ik niet ga morgen zal even checken morgen
pi_177140020
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 14:30 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

een gaard (ook gesloten) creert een koude luchtstroom. Mogelijk loopt die langs je thermostaat en slaat je cv aan. Kijk eens wst je cv doet terwijl je stookt.
Ga ik doen dank je
pi_177140114
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 17:01 schreef Fer het volgende:

[..]

Dat is geen ijzeren wet. In een woning een goede isolatie en een enorme warmteopslag in de vloer en muren (dik beton) gaat dit inderdaad op. Ik heb een nachtverlaging van 2c en zelfs dat haal ik op de koudste nachten niet. Temperatuur is amper 1,5c lager in de ochtend en cv springt ook niet aan ‘s nachts.

In jouw woning, waar de buitentemperatuur een flinke invloed lijkt te hebben, kan nachtverlaging erg nuttig zijn. Heb je het nu koud in de ochtend? Je kan overwegen ‘s nachts naar 15c te gaan dan in de ochtend naar 17 en eind van de dag naar 18.

Het aanspringen van de kachel en opwarmen van de vloer kan ook voor een warm gevoel zorgen, bedenk alleen wel dat je een uur voor het opstaan ofzo al moet starten met stoken ivm de traagheid van het systeem.
Ook dat ga ik testen Thanks
pi_177140160
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 19:25 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

valt tegen. het aantal m3 verse lucht dst de vlam nodig heeft veranderd niet. als ik in de winter mijn dichte haard aan doe zijn mijn andere ruimtes ijskoud. Door elk kiertje wordt buitrnlucht aangezogen.
Echt waar? Dat wist ik echt niet. De openhaard verwarmt toch de ruimte waar die staat.
  maandag 12 februari 2018 @ 22:06:45 #60
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177140276
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 22:02 schreef Kwikzilver het volgende:

[..]

Echt waar? Dat wist ik echt niet. De openhaard verwarmt toch de ruimte waar die staat.
Maar niet de vloer en de thermostaat denkt dat de kamer warm genoeg is.
Als de openhaard vervolgens uit is denkt de thermostaat "Shit, het is veel te koud hier; volop stoken"

En hoe zit het in die nacht met de schuif van de openhaard? Is die dan nog open of al dicht?
Want hier houden we hem voor de veiligheid ook vaak 's nachts nog open als de openhaard aan geweest is.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_177140518
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 21:11 schreef Fer het volgende:
Zet je hem toch uit ‘s nachts. Het brengt duidelijk niet de veronderstelde voordelen van een constante temperatuur.

Verder zit er wel een modulerende thermostaat op?
Wat bedoel je met modulerende werking Fer?
pi_177140577
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 21:27 schreef Leandra het volgende:

[..]

Toen was het ook 10 graden warmer 's nachts.... nogal een verschil met vorige week dus.
Ja klopt alleen tussen kerstavond en 1 kerstdag is ongeveer gelijke temperatuur maar wel 9 kuub verschil in gasverbruik.
1e kerstdag maar 2 kuub verstookt dat is toch best raar of blijft er dan zoveel warmte ‘hangen’
pi_177140831
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 22:21 schreef Kwikzilver het volgende:

[..]

Ja klopt alleen tussen kerstavond en 1 kerstdag is ongeveer gelijke temperatuur maar wel 9 kuub verschil in gasverbruik.
1e kerstdag maar 2 kuub verstookt dat is toch best raar of blijft er dan zoveel warmte ‘hangen’
Vergeet wind ook niet
pi_177141066
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 22:06 schreef Leandra het volgende:

[..]

Maar niet de vloer en de thermostaat denkt dat de kamer warm genoeg is.
Als de openhaard vervolgens uit is denkt de thermostaat "Shit, het is veel te koud hier; volop stoken"

En hoe zit het in die nacht met de schuif van de openhaard? Is die dan nog open of al dicht?
Want hier houden we hem voor de veiligheid ook vaak 's nachts nog open als de openhaard aan geweest is.
daar zit wat in inderdaad alleen dan is t nog wel raar dat de cv dan zoveel pakt ongeveer 4 kuub gemiddeld per nacht.
De schuif staat inderdaad open zowel dag als na het met deur dicht.
  maandag 12 februari 2018 @ 22:52:11 #65
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177141091
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 22:51 schreef Kwikzilver het volgende:

[..]

daar zit wat in inderdaad alleen dan is t nog wel raar dat de cv dan zoveel pakt ongeveer 4 kuub gemiddeld per nacht.
Dus alle warme lucht trekt vrolijk via de openhaard naar buiten terwijl het buiten min 6 is.....
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_177141715
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 22:51 schreef Kwikzilver het volgende:

[..]

Omdat je vloer helemaal afkoelt gedurende de avond dat je haard lekker loopt te branden. Vervolgens doof je het vuur en ga je slapen. De kamer koelt weer af tot onder de 18c. De vloer is nog steeds koud, maar de cv springt nu aan. Begint je vloer weer op te warmen met cv water, maar inmiddels zakt de temp tot 17c. De cv stookt nog flink door, totdat eindelijk de vloer warm wordt en de kamertemperatuur begint te stijgen. Zo’n koude vloer kost flink veel energie om op te warmen.
.
  maandag 12 februari 2018 @ 23:27:31 #67
123757 Vieze_Freddy
ok vieze freddy is aandeburt
pi_177141765
Hoi Kwikzilver,
Ik heb hier een vergelijkbaar situatie.
sinds een halfjaar in een jaren 30 huis met op de begane grond 65m2 vloerverwarming en op de 1e verdieping in 4 kamers een radiator. Enigste verschil is dat ik geen (open)haard heb.
Ook hier merk ik dat overdag de verwarming modulerend aan gaat en daarbij (relatief) vrij weinig stookt. In de nachtelijke uren gaat de verwarming harder branden om de aangegeven temperatuur te behalen. Hierdoor gaan de radiators op de 1e verdieping ook aan waardoor het daar vrij warm wordt.
Ik heb verschillende dingen geprobeerd maar nog geen optimale oplossing gevonden. Als ik de verwarming dag en nacht op 20 laat staan, dan lijkt het de meest voordelige optie te zijn. Juist als ik de thermostaat in de nacht op 19 zet, dan is het verbruik zo'n 6 a 7 m3 om de kamer beneden weer op de 20 te krijgen. Laat ik hem op 20 graden staan, dan is dit zo'n 3,5 m3 over de hele nacht.

Ik heb nog een oude meter dus heb in de afgelopen 2 maanden elk uur een foto gemaakt met de webcam om het verbruik bij te houden.

Elke nacht weer behalve bij uitschieters van -4 of kouder zie ik nauwelijks of geen verbruik tussen 2300 en 0500 en dan begint vervolgens zie ik weer wat gas verbruik.

Als overdag de zon 1 a 2 uur op de vloer heeft geschenen, dan is het verbruik overdag aanzienlijk lager.

algemene gegevens voor enig vergelijk:
-2 onder 1 kap jaren 30
-150m2 woon oppervlak
-1 groot enkel laags glas-in-lood in de hal van 2m hoog bij 1m breed (moet nog iets van voor of achter zet raampje in)
-Rest van het huis dubbel glas maar helaas nog in tochtende kozijnen (projectje voor de komende maanden)
-Begane grond heeft een betonnen vloer met tempex broodjes isolatie
-Gemiddeld verbruik sinds half december is 13.377m3 per dag (incl uitvogelen wat nou zuiniger is)

Ik hoop gemiddeld 2 a 3 m3 lager verbruik te behalen als glas-in-lood een extra venster krijgt en de kozijnen bijgewerkt zijn zodat de toch aanzienlijk minder is.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt. Tips mijn kant op zijn ook welkom :Y)
Staat te spacen, maar ik ben niet van Star Trek
  dinsdag 13 februari 2018 @ 07:21:25 #68
123757 Vieze_Freddy
ok vieze freddy is aandeburt
pi_177144161
Owja, vaak heb je een tijdelijke stand op je thermostaat waarbij je een openhaard-stand kan selecteren. Hiermee blijft de ketel rustig aan doorstoken zodat de rest van het huis niet zonder verwarming komt te zitten.
Staat te spacen, maar ik ben niet van Star Trek
pi_177144200
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 22:52 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dus alle warme lucht trekt vrolijk via de openhaard naar buiten terwijl het buiten min 6 is.....
Ook als het deurtje van de openhaard dicht is? Ik heb de schuif gelijk dicht gedaan 👍🏻
Thanks!
pi_177144276
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 23:24 schreef Fer het volgende:

[..]

Omdat je vloer helemaal afkoelt gedurende de avond dat je haard lekker loopt te branden. Vervolgens doof je het vuur en ga je slapen. De kamer koelt weer af tot onder de 18c. De vloer is nog steeds koud, maar de cv springt nu aan. Begint je vloer weer op te warmen met cv water, maar inmiddels zakt de temp tot 17c. De cv stookt nog flink door, totdat eindelijk de vloer warm wordt en de kamertemperatuur begint te stijgen. Zo’n koude vloer kost flink veel energie om op te warmen.
Wat ik niet begrijp Fer waarom koelt de vloer meer af als de openhaard aan staat. Door de warmte die blijft hangen (valt overigens wel mee want als de openhaard aanstaat dan scheelt dat vaak maar 0.5 graad dat de temperatuur bij de thermostaat omhoog gaat tov als ik geen openhaard aan heb.
Ik heb de afgelopen 2 avonden de openhaard niet aan gehad en was nog steeds verbruik en scheelde niet met de nacht ervoor. Nu ik de thermostaat voor de avond naar 17 graden heb gezet zie ik wel dat de cv in ochtend hard moet werken. En daardoor weer meer verbruikt 🙈
Wat weer apart is dat vrijdagnacht het verbruik veel hoger was dan zaterdag en zondagnacht.
pi_177144369
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 23:27 schreef Vieze_Freddy het volgende:
Hoi Kwikzilver,
Ik heb hier een vergelijkbaar situatie.
sinds een halfjaar in een jaren 30 huis met op de begane grond 65m2 vloerverwarming en op de 1e verdieping in 4 kamers een radiator. Enigste verschil is dat ik geen (open)haard heb.
Ook hier merk ik dat overdag de verwarming modulerend aan gaat en daarbij (relatief) vrij weinig stookt. In de nachtelijke uren gaat de verwarming harder branden om de aangegeven temperatuur te behalen. Hierdoor gaan de radiators op de 1e verdieping ook aan waardoor het daar vrij warm wordt.
Ik heb verschillende dingen geprobeerd maar nog geen optimale oplossing gevonden. Als ik de verwarming dag en nacht op 20 laat staan, dan lijkt het de meest voordelige optie te zijn. Juist als ik de thermostaat in de nacht op 19 zet, dan is het verbruik zo'n 6 a 7 m3 om de kamer beneden weer op de 20 te krijgen. Laat ik hem op 20 graden staan, dan is dit zo'n 3,5 m3 over de hele nacht.

Ik heb nog een oude meter dus heb in de afgelopen 2 maanden elk uur een foto gemaakt met de webcam om het verbruik bij te houden.

Elke nacht weer behalve bij uitschieters van -4 of kouder zie ik nauwelijks of geen verbruik tussen 2300 en 0500 en dan begint vervolgens zie ik weer wat gas verbruik.

Als overdag de zon 1 a 2 uur op de vloer heeft geschenen, dan is het verbruik overdag aanzienlijk lager.

algemene gegevens voor enig vergelijk:
-2 onder 1 kap jaren 30
-150m2 woon oppervlak
-1 groot enkel laags glas-in-lood in de hal van 2m hoog bij 1m breed (moet nog iets van voor of achter zet raampje in)
-Rest van het huis dubbel glas maar helaas nog in tochtende kozijnen (projectje voor de komende maanden)
-Begane grond heeft een betonnen vloer met tempex broodjes isolatie
-Gemiddeld verbruik sinds half december is 13.377m3 per dag (incl uitvogelen wat nou zuiniger is)

Ik hoop gemiddeld 2 a 3 m3 lager verbruik te behalen als glas-in-lood een extra venster krijgt en de kozijnen bijgewerkt zijn zodat de toch aanzienlijk minder is.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt. Tips mijn kant op zijn ook welkom :Y)
Thanks Freddy, ja daar heb ik wel wat aan stelt me wel gerust over dat verbruik snachts.
Wat mij dan nog niet logisch lijkt dat er schommelingen zitten (bij mij) in de nachten die toch redelijk gelijk zijn qua weer.
Afgelopen week woensdag op donderdag nog geen halve kuub verbruikt en bijv vrijdag op zaterdag bijna 5 kuub 🤔
Blijft toch vreemd (ik zal nog eens naar t weer kijken of daar veel extreems inzit)
pi_177144377
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 07:21 schreef Vieze_Freddy het volgende:
Owja, vaak heb je een tijdelijke stand op je thermostaat waarbij je een openhaard-stand kan selecteren. Hiermee blijft de ketel rustig aan doorstoken zodat de rest van het huis niet zonder verwarming komt te zitten.
Dat zou ik niet weten zal eens googelen op moduline 300 van nefit want die heb ik 👍🏻
  dinsdag 13 februari 2018 @ 07:53:57 #73
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177144411
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 07:29 schreef Kwikzilver het volgende:

[..]

Ook als het deurtje van de openhaard dicht is? Ik heb de schuif gelijk dicht gedaan 👍🏻
Thanks!
Weet ik niet, mijn openhaard heeft geen deurtje, maar ik vloek wel hartgrondig als mijn man de volgende ochtend de schuif niet heeft dichtgedaan.
Ik kan me ook voorstellen dat zo'n deurtje niet echt veel helpt, de openhaard zal tijdens het branden toch verse lucht aangevoerd moeten krijgen, dus die trekt er ook gewoon uit als de openhaard uit is en de schuif nog open staat.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_177386211
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 07:53 schreef Leandra het volgende:

[..]

Weet ik niet, mijn openhaard heeft geen deurtje, maar ik vloek wel hartgrondig als mijn man de volgende ochtend de schuif niet heeft dichtgedaan.
Ik kan me ook voorstellen dat zo'n deurtje niet echt veel helpt, de openhaard zal tijdens het branden toch verse lucht aangevoerd moeten krijgen, dus die trekt er ook gewoon uit als de openhaard uit is en de schuif nog open staat.
Het deurtje van mijn Openhaard is echt goed dicht. Sluit heel goed. Lucht haalt hij volgens mij uit rookkanaal en de schuif eronder. 👍🏻
Doe nu wel elke keer de schuif onder deurtje dicht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')