Preciesquote:Op zondag 11 februari 2018 10:58 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daar betalen ze dan maar lekker voor in hun bijlmerflatje
Je kan in Amsterdam best bijbouwen. Werkgelegenheid verplaatsen kan daarentegen niet zomaar. Je kan mensen immers niet dwingen om in Lelystad bedrijven op te richten.quote:Op zondag 11 februari 2018 11:08 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat meer spreiding van die werkgelegenheid lijkt me dan een betere optie. Je kan immers in Amsterdam niet oneindig bijbouwen.
Als je een grote stad creeert, met goed OV, bijvoorbeeld electrisch OV onder de grond, goede fiets/voetgangerinfra, alles dicht bij elkaar, energieneutrale appartementen, etc. dan is dat heel efficiënt en schoon allemaal. Dan is het in zo'n stad ook schoner dan op het platteland met varkensstallen en diesels.quote:Op zondag 11 februari 2018 11:09 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ligt er aan wat je onder milieu verstaat. Voor je eigen milieu is het echt niet goed om in Amsterdam te gaan wonen hoor.
Dit is toch op zich een prima verdeling zo te zien? Op de postzegel die Nederland is vind je binnen 15 km altijd wel een werk-gemeente.quote:
Je kunt bedrijven stimuleren om vestigingen elders te openen.quote:Op zondag 11 februari 2018 11:17 schreef Igen het volgende:
[..]
Je kan in Amsterdam best bijbouwen. Werkgelegenheid verplaatsen kan daarentegen niet zomaar. Je kan mensen immers niet dwingen om in Lelystad bedrijven op te richten.
En Q-koorts.quote:Op zondag 11 februari 2018 11:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je een grote stad creeert, met goed OV, bijvoorbeeld electrisch OV onder de grond, goede fiets/voetgangerinfra, alles dicht bij elkaar, energieneutrale appartementen, etc. dan is dat heel efficiënt en schoon allemaal. Dan is het in zo'n stad ook schoner dan op het platteland met varkensstallen en diesels.
Bedrijven zien liever Amsterdam op het nationale en internationale visitekaartje. Lelystad is geen sterk merk.quote:Op zondag 11 februari 2018 11:17 schreef Igen het volgende:
[..]
Je kan in Amsterdam best bijbouwen. Werkgelegenheid verplaatsen kan daarentegen niet zomaar. Je kan mensen immers niet dwingen om in Lelystad bedrijven op te richten.
Als je een nieuwe stad bouwt kan dit allemaal, maar er is nu eenmaal sprake van een erfenis omdat steden niet in 1x gebouwd worden.quote:Op zondag 11 februari 2018 11:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je een grote stad creeert, met goed OV, bijvoorbeeld electrisch OV onder de grond, goede fiets/voetgangerinfra, alles dicht bij elkaar, energieneutrale appartementen, etc. dan is dat heel efficiënt en schoon allemaal. Dan is het in zo'n stad ook schoner dan op het platteland met varkensstallen en diesels.
Voor Nederlanders (moi incluis) is Amsterdam een gigantische, overbevolkte mega-metropool waar met geen mogelijkheid nog iemand bij kan. Internationaal gezien valt dat best nog wel mee. Je kunt idd best bijbouwen, als je het maar slim doet. Je zou het ook zo kunnen doen dat het mensen mogelijk maakt bijv geen auto nodig te hebben.quote:Op zondag 11 februari 2018 11:17 schreef Igen het volgende:
[..]
Je kan in Amsterdam best bijbouwen. Werkgelegenheid verplaatsen kan daarentegen niet zomaar. Je kan mensen immers niet dwingen om in Lelystad bedrijven op te richten.
Als je een bedrijf in Lelystad hebt kun je gerust Amsterdam op het kaartje schrijven. Dat is min of meer hetzelfde.quote:Op zondag 11 februari 2018 11:23 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Bedrijven zien liever Amsterdam op het nationale en internationale visitekaartje. Lelystad is geen sterk merk.
Ik zie niet in hoe je een ander systeem bouwt wat betaalbaar is wat de auto overtreft in ook maar 1 punt.quote:Op zondag 11 februari 2018 11:23 schreef LXIV het volgende:
Je zou het ook zo kunnen doen dat het mensen mogelijk maakt bijv geen auto nodig te hebben.
Dat klopt, maar in Noord kan je dat wel doen. En dan zit je ook nog binnen 10 minuten in het centrum.quote:Op zondag 11 februari 2018 11:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als je een nieuwe stad bouwt kan dit allemaal, maar er is nu eenmaal sprake van een erfenis omdat steden niet in 1x gebouwd worden.
Amsterdam is al aardig oud en bij de eerste bouw was hetgeen je schrijft er niet.
Ah dus nu verklein je je stad tot een wijk ipv wat je net zei....quote:Op zondag 11 februari 2018 11:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat klopt, maar in Noord kan je dat wel doen. En dan zit je ook nog binnen 10 minuten in het centrum.
Wanneer alles zo dicht bij elkaar ligt dat je het gewoon te voet kunt doen of met de fiets. Veel mensen in Amsterdam hebben al geen auto meer. Ook niet nodig als je daar werkt, je sociale kring hebt en alles kunt kopen wat je wil.quote:Op zondag 11 februari 2018 11:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik zie niet in hoe je een ander systeem bouwt wat betaalbaar is wat de auto overtreft in ook maar 1 punt.
van de ene kant naar de andere kant van de stad te voet....quote:Op zondag 11 februari 2018 11:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wanneer alles zo dicht bij elkaar ligt dat je het gewoon te voet kunt doen of met de fiets. Veel mensen in Amsterdam hebben al geen auto meer. Ook niet nodig als je daar werkt, je sociale kring hebt en alles kunt kopen wat je wil.
Hier haalt iedereen die 18 wordt nog meteen zijn rijbewijs en koopt een auto. In Amsterdam is dat helemaal niet meer hot
Idd, desnoods zet je een belmiep in Amsterdam neerquote:Op zondag 11 februari 2018 11:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je een bedrijf in Lelystad hebt kun je gerust Amsterdam op het kaartje schrijven. Dat is min of meer hetzelfde.
Bijvoorbeeld.quote:Op zondag 11 februari 2018 11:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je kunt bedrijven stimuleren om vestigingen elders te openen.
Maar hoe zie je dat bijbouwen voor je? Alle Amsterdammers in grote torenflats?
Mja..quote:Op zondag 11 februari 2018 11:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je een bedrijf in Lelystad hebt kun je gerust Amsterdam op het kaartje schrijven. Dat is min of meer hetzelfde.
Of 'Amsterdam area' of 'groot Amsterdam'quote:Op zondag 11 februari 2018 11:28 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Mja..
Je kunt je dan misschien een postbus in Amsterdam hebben.
Ook mogelijk, en internationaal zou dat zeker een verschil maken al is 'omgeving' voor veel Nederlanders niet 't zelfde als 'in het hart van..'.quote:Op zondag 11 februari 2018 11:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Of 'Amsterdam area' of 'groot Amsterdam'
Theoretisch (zonder files) sta ik zelfs binnen een uur in het centrum van Amsterdam. Internationaal gezien is dat dan ook 'Amsterdam area'. Dat geldt voor meer dan de helft van Nederland.quote:Op zondag 11 februari 2018 11:33 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ook mogelijk, en internationaal zou dat zeker een mogelijk verschil maken al is 'omgeving' voor veel Nederlanders niet 't zelfde als 'in het hart van..'.
Dat is waar..quote:Op zondag 11 februari 2018 11:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Theoretisch (zonder files) sta ik zelfs binnen een uur in het centrum van Amsterdam. Internationaal gezien is dat dan ook 'Amsterdam area'. Dat geldt voor meer dan de helft van Nederland.
Dan wat langer. Maar met de trein ook een uurtje.quote:
Het moet natuurlijk geen Hong Kong worden, maar zelfs de originele Bijlmer-hoogbouw had zo veel groen dat de bevolkingsdichtheid niet groter was dan die van een wijk met rijtjeshuizen. Bij de sanering is daadwerkelijk ook een hoop hoogbouw door rijtjeshuizen vervangen.quote:Op zondag 11 februari 2018 11:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Voor Nederlanders (moi incluis) is Amsterdam een gigantische, overbevolkte mega-metropool waar met geen mogelijkheid nog iemand bij kan. Internationaal gezien valt dat best nog wel mee. Je kunt idd best bijbouwen, als je het maar slim doet. Je zou het ook zo kunnen doen dat het mensen mogelijk maakt bijv geen auto nodig te hebben.
Hoogbouw hoeft helemaal niet tot verpaupering te leiden, als er maar de juiste mensen in komen te wonen.quote:Op zondag 11 februari 2018 11:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Het moet natuurlijk geen Hong Kong worden, maar zelfs de originele Bijlmer-hoogbouw had zo veel groen dat de bevolkingsdichtheid niet groter was dan die van een wijk met rijtjeshuizen. Bij de sanering is daadwerkelijk ook een hoop hoogbouw door rijtjeshuizen vervangen.
Een kosmopolitische wereldstad zou het toch wel aan moeten durven om een klein beetje compacter te bouwen dan dat, als in de praktijk blijkt dat de vraag de spuigaten uit loopt en de mensen liever wat kleiner maar dan wel in de stad wonen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |