abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_177125008
ToniGOD _O_
pi_177125174
quote:
Lundby was bang voor noodberichten op de Olympische Spelen
Heeft driemaal getikt: - Wat gebeurt er?

11 FEBRUARI 2018 CL. 21.18 DEEL VAN FACEBOOK
TORE ULRIK BRATLAND TORE ULRIK BRATLAND

PYEONGCHANG (Dagbladet): maandag, wint skispringer Maren Lundby (23) het olympisch goud in het normale bakkie. Een trainingssessie op zondag weerhoudt haar er niet van, zegt Sports Manager Clas Brede Brĺthen.

De schaatser van de Kolbukameratas wordt groot gemaakt in de Olympische stad Pyeongchang. Maar de zaak - die een lichte tik op de heup gaf - is niet de enige ongewone ervaring in Zuid-Korea. Drie keer zijn zij en anderen met een smartphone gewekt door een ragnarok aan de telefoon. Het geluid is hoog geweest - en er zijn getikte Zuid-Koreaanse noodberichten van de autoriteiten.

De eerste keer was er een brand in het gebied. Mensen werd gevraagd om weg te blijven van de open haard. De tweede keer dat ze werden gewaarschuwd tegen wind en kou. Op zondag meldde de noodaankondiging dat er een aardbeving was op ongeveer 20 mijl van de Olympische stad. Ook kreeg de reporter van Dagbladet deze berichten, die onmogelijk te indiceren waren tenzij je de taal onder de knie had.

TRIVES: Maren Lundby en de andere atleten wonen in hun eigen dorp in Pyeongchang. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
TRIVES: Maren Lundby en de andere atleten wonen in hun eigen dorp in Pyeongchang. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
"Je liegt en slaapt - en dan komen de berichten", zegt Lundby, die de woorden "een beetje bang" gebruikt. Het is bekend dat Noord- en Zuid-Korea een gespannen relatie hebben gehad. Technisch gezien zijn landen nog steeds in oorlog.

Berichten op Facebook
- Nadat ik zo'n bericht had ontvangen, begon ik een bericht op Facebook te sturen. Ik vroeg: "Gaan we nu naar huis? Wat gebeurt er? "Ik leerde snel dat het koud en veel wind was en dat we ons goed moesten kleden.

Lundby gaat verder:

- Toen er vandaag (zondag) een nieuw bericht was, dacht ik dat het zeker niet gevaarlijk was. Maar er was een aardbeving geweest en het is erger.

De noodberichten zijn een onderwerp onder reizigers die niet gewend zijn aan zoiets. Maar voorlopig is het kampioenschap soepel verlopen. Het grootste probleem was de wind en kou. Maar de sprongen zijn goed verlopen. De heuvel in Pyeongchang heeft verbazingwekkende voorruiten.

Lundby springt maandag voor de medaille in de normale bak. Het zijn deze 23-jaar oude stukken om te zeggen.

Maar strikt genomen is het het goud dat er toe doet. Ze wil niet zo hoog zeggen, maar daar is ze vandaag goed in. Ze staat aan het hoofd van de wereldbeker, tegenover Katharina Althaus (Duitsland) en Sara Takanashi (Japan).

Alleen Takanashi is al jarenlang de beste vrouwelijke springer ter wereld. Nu wordt ze opgeschrikt door Lundby. Daarom is de aandacht van het Noorse meisje groot in Japan. Mensen willen weten wie hun favoriet uit positie heeft getipt.

Goed gesprek
"Toen ik in Zuid-Korea landde, wachtten veel journalisten op Takanashi en Yuki Ito. Toen ontdekten ze mij en stroomden om me heen. Het was alsof ik een Japans persoon was.

Nu is het duidelijk: Maren Lundby heeft zichzelf goed gevonden in het normale dienblad in Pyeongchang. Foto: NTB-scanpix
Nu is het duidelijk: Maren Lundby heeft zichzelf goed gevonden in het normale dienblad in Pyeongchang. Foto: NTB-scanpix
Lundby gaat verder:

- Ik ging naar hen toe. Ik zie ze vaak. We groetten en hadden een goed gesprek.

Toen de meisjes in januari in Japan deelnamen, kreeg Lundby veel aandacht. Mensen vroegen naar handtekeningen en selfie met de mobiele camera.

"Ik ervaar dat niet als ik naar het dorp op Toten ga", zegt ze.

Maar in Japan kan het beroemde lied 'Mari, you delive' worden omgedoopt tot 'Maren, you rour.'

Sterkere positie
Aandacht is een uitdrukking dat de hoop van vrouwen een steeds sterkere positie inneemt. Ook in Noorwegen, hoewel niet alle scans worden afgebroken. Het normale baknet is onder meer de enige competitie op de Olympische Spelen.

De meisjes zijn slechts af en toe ontsnapt in grote heuvels. En skiflyging is op dit moment een verre droom. Het argument van de hoge heren in FIS is dat de algemene vaardigheden niet goed genoeg zijn.

Lundby begon te springen toen ze drie jaar oud was. In 20 jaar tijd heeft het Colombiaanse meisje zich ontwikkeld tot degene waarover iedereen spreekt in het hopcircus.

- Mijn broer nam me mee naar de grond. Sindsdien ben ik er geweest. Springen is het coolste wat ik weet.

mousserend
Toen Dagbladet op zondag Lundby ontmoette in het artiestendorp Pyeongchang, was ze bruisend en overduidelijk. Dit is iets waar iedereen om haar heen opschept: aanwezigheid en toewijding.

De hop-bart zorgt voor opschudding in de Verenigde Staten
De hop-bart zorgt voor opschudding in de Verenigde Staten
"Om de voortgang uit te leggen, duurt meer dan tien seconden", zegt coach Christian Meyer.

"Maren heeft het gevoel en de toewijding om te sporten. Het is dit jaar niet gebeurd, ze heeft het helemaal gehad. Ze is een winnaar. We hebben de hele tijd kanonsprongen gezien, maar ze zijn niet zo dichtbij gekomen als nu. De ups en downs gedurende meerdere jaren hebben gezorgd voor een goede ballast.

snotterig
Sportmanager Clas Brede Brĺthen is onder de indruk:

- Ze heeft alles, eenvoudig en duidelijk. Techniek, ruwheid, fitness en ernst. Er is niets om op te wijzen in het negatieve, behalve dat ze me slaat.

- Wat bedoel je?

- Laatst hadden we het over winnen
Noortjes hebben er alle vertrouwen in.
pi_177125180
Zou wel de grootste verrassing van deze OS tot dusverre zijn mocht Lundby niet winnen.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 12 februari 2018 @ 13:52:34 #229
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_177129259
En we zijn begonnen
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 12 februari 2018 @ 13:52:47 #230
284411 crew  heywoodu
pi_177129263
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 11:00 schreef Columbiafan het volgende:
Zou wel de grootste verrassing van deze OS tot dusverre zijn mocht Lundby niet winnen.
Binnen het schansspringen bedoel je, neem ik aan. Dus alleen vergeleken met Wellinger die wel wint :+

Lundby die niet wint zou op echt geen enkele manier ook maar enigszins in de buurt kwam van Gleirscher's goud, Achtereekte's goud of zelfs Krüger's goud lijkt me, wat verrassing betreft.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
pi_177129485
Die meisjes doen dus maar wat volgens Toni
pi_177129540
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 13:52 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Binnen het schansspringen bedoel je, neem ik aan. Dus alleen vergeleken met Wellinger die wel wint :+

Lundby die niet wint zou op echt geen enkele manier ook maar enigszins in de buurt kwam van Gleirscher's goud, Achtereekte's goud of zelfs Krüger's goud lijkt me, wat verrassing betreft.
Daar verschillen we dan van mening over. :D
pi_177129544
quote:
10s.gif Op maandag 12 februari 2018 14:02 schreef showtimer het volgende:
Die meisjes doen dus maar wat volgens Toni
Gun jij het Takanashi ook zo?
pi_177129584
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 14:05 schreef Columbiafan het volgende:

[..]

Gun jij het Takanashi ook zo?
Dit seizoen nog niets gezien eigenlijk. Iraschko blijft wel eng. :@
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 12 februari 2018 @ 14:12:08 #235
284411 crew  heywoodu
pi_177129695
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 14:04 schreef Columbiafan het volgende:

[..]

Daar verschillen we dan van mening over. :D
Dat kan :P Maar Lundy die 95%+ kans heeft om goud te winnen lijkt me echt zwaar overdreven, zeker in een sport als schansspringen, zeker in een sport als schansspringen met de windomstandigheden van deze week.
  Redactie Sport maandag 12 februari 2018 @ 14:15:24 #236
274204 crew  Mexicanobakker
pi_177129781
Ik ken deze sport niet. Is dat ene vrouwtje nu zo goed of de rest nu zo slecht?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 12 februari 2018 @ 14:22:19 #237
284411 crew  heywoodu
pi_177130000
Kriznar ^O^
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 12 februari 2018 @ 14:22:42 #238
284411 crew  heywoodu
pi_177130009
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 14:15 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik ken deze sport niet. Is dat ene vrouwtje nu zo goed of de rest nu zo slecht?
Lundby kent een superseizoen vooral.
pi_177130126
Ik ga meekijken
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_177130155
Peter op de player?
pi_177130238
Wind is wel stuk minder
pi_177130321
Niemand kijkt nog?
  Redactie Sport maandag 12 februari 2018 @ 14:33:44 #243
274204 crew  Mexicanobakker
pi_177130330
quote:
9s.gif Op maandag 12 februari 2018 14:33 schreef franklop het volgende:
Niemand kijkt nog?
Ik keek heel even naar Ireen Woest.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_177130519
Toch weer de wind
pi_177131029
Wordt een strijd tussen Althaus en Lundby
pi_177131160
Lundby kan de druk dus wel aan.
pi_177131356
Lundby, Althaus, Takanashi zou één van de meest logische podiums zijn op deze OS.
pi_177131382
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 14:59 schreef Columbiafan het volgende:
Lundby, Althaus, Takanashi zou één van de meest logische podiums zijn op deze OS.
Naast Kramer - Bergsma - Bloemen op de 10k schaatsen

Of bedoel je ook de volgorde?
pi_177131468
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 15:00 schreef franklop het volgende:

[..]

Naast Kramer - Bergsma - Bloemen op de 10k schaatsen

Of bedoel je ook de volgorde?
De volgorde ja, en die 10 moet natuurlijk nog komen. :D
pi_177131492