http://www.nhnieuws.nl/ni(...)sterdam-met-Eurostarquote:Nog twee maandjes geduld, maar dan kunnen treinreizigers rechtstreeks van Londen naar Amsterdam. De hogesnelheidstrein Eurostar gaat vanaf 4 april twee maal per dag pendelen tussen de Engelse en en Nederlandse hoofdstad en de tickets zijn niet duur. Om te concurreren met de luchtvaart zijn vroegboekers voor veertig euro aan de overkant van de Noordzee.
De Eurostar rijdt al bijna 25 jaar tussen Engeland en Frankrijk en over twee maanden wordt dus ook ons kikkerlandje toegevoegd aan het traject. De langverwachte treinverbinding gaat voorlopig wel alleen van Londen naar Nederland.
Reizigers die vanaf Amsterdam richting Londen willen, zijn vermoedelijk de komende twee jaar nog aangewezen op de andere hogesnelheidstrein Thalys, om zo via Brussel in Engeland uit te komen. Wel verandert de prijs voor deze route: het oude starttarief van 59 euro wordt verlaagd naar 49 euro.
De relatief goedkope treintickets voor de route Londen-Amsterdam zijn vanaf 20 februari te koop. Eurostar wil 'het gevecht' aangaan met de vliegtuigmaatschappijen. Wel geldt dat het goedkope tarief van veertig euro alleen beschikbaar is voor de eerste boekers. Als de eerste kaartjes zijn verkocht, gaat de prijs geleidelijk omhoog.
Reistijd
Op het gebied van reistijd kan de Eurostar ook aardig concurreren met het vliegtuig. Van Londen naar Rotterdam zit je net iets meer dan drie uur in de trein. Wie door wil naar Amsterdam, is veertig minuten langer onderweg. Door de overstap en controles in Brussel duurt de heenreis beduidend langer: op zijn snelst 4 uur en 40 minuten.
quote:Op vrijdag 9 februari 2018 18:17 schreef spijkerbroek het volgende:
Bij het maken van dit topic ging me het niet zozeer om de prijzen en concurrentie eigenlijk.
Het ging me om hoe de reis van Amsterdam naar Londen eruit gaat zien de komende jaren (totdat er in Amsterdam een controlemogelijkheid is).
https://nos.nl/artikel/22(...)r-het-vliegtuig.htmlquote:Vliegen naar Londen? Er is best kans dat we dat in de toekomst een stuk minder zullen doen. De trein moet de komende jaren een volwaardig alternatief worden voor de enkele miljoenen passagiers die jaarlijks tussen Amsterdam en Londen reizen. Toch vragen deskundigen zich af hoe groot de concurrentie voor het vliegtuig wordt.
Spoorwegbedrijven en vervoerders zien een groeimarkt voor internationale treinreizen. Zo start het Britse bedrijf Eurostar - dat sinds 1994 met treinen via de Kanaaltunnel tussen Londen, Parijs en Brussel rijdt - vanaf 4 april met een rechtstreekse treinverbinding van Londen naar Amsterdam. De andere kant op, van Amsterdam of Rotterdam rechtstreeks naar Londen, is vanaf eind 2019 pas een optie.
Een kaartje voor een enkele treinreis Londen-Amsterdam heb je vanaf 40 euro; daarmee concurreert de hogesnelheidstrein serieus met low-cost vliegtuigmaatschappijen (vanaf 18 euro naar Londen Stansted).
Geen lange rijen
De trein is ook aantrekkelijk omdat passagiers van stadscentrum naar stadscentrum reizen, niet te maken krijgen met lange rijen bij incheckbalies en al helemaal niet met een bagageband.
Tot nu toe kon een treinreis van Amsterdam naar Londen nog niet concurreren met een vliegreis als het gaat om tijd. Maar nu er een rechtstreekse verbinding komt (let wel: er zijn een korte stops in Brussel en Rotterdam) duurt de rit 3 uur en 41 minuten. Wie het vliegtuig pakt is door het wachten op luchthavens en het reizen van of naar een stadscentrum zeker vier tot vijf uur kwijt.
Toch moeten Nederlanders nog even geduld hebben voordat ze binnen vier uur in hartje Londen kunnen staan. Voorlopig moeten reizigers vanaf Amsterdam, Schiphol of Rotterdam met die andere hogesnelheidstrein, de Thalys, naar Brussel-Zuid. Daar zijn paspoort- en veiligheidscontroles. Daarna kan worden overgestapt op de Eurostar naar Londen.
Oorzaak: de Nederlandse en Britse overheid hebben nog geen overeenkomst over controles op Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal. De speciale terminals voor Eurostar zijn op die stations al wel in aanbouw.
Ja precies. Maar de eurostar rijdt wel náár Amsterdam. En rijdt dus leeg terug naar Brussel. Dat kan toch helemaal niet uit?quote:Op vrijdag 9 februari 2018 18:36 schreef tompsv18 het volgende:
Voorlopig moeten reizigers vanaf Amsterdam, Schiphol of Rotterdam met die andere hogesnelheidstrein, de Thalys, naar Brussel-Zuid. Daar zijn paspoort- en veiligheidscontroles. Daarna kan worden overgestapt op de Eurostar naar Londen.
Dan reis jij met 1e klas ofzo?quote:Op vrijdag 9 februari 2018 18:25 schreef Captain_Ghost het volgende:
Nou, voor de binnenland is treinrit duurder dan de reis naar London! hoe wilt je als NS dat aan consumenten uitleggen.
Dit inderdaad?quote:Op vrijdag 9 februari 2018 18:45 schreef spijkerbroek het volgende:
Ja precies. Maar de eurostar rijdt wel náár Amsterdam. En rijdt dus leeg terug naar Brussel. Dat kan toch helemaal niet uit?
Gaat niet speciaal om de prijs hè.quote:Op vrijdag 9 februari 2018 18:13 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Beetje vroeg hoeken en je vliegt ook voor dat bedrag naar Londen.
Voor mij een half uur naar Amsterdam Centraal en 40 minuten naar Schiphol. Qua reistijd zal het niet heel erg uit elkaar lopen in totaal. De treinreis duurt langer, maar die brengt je wel in hartje Londen. Met het vliegtuig moet je eerst nog van het vliegveld naar Londen. En check-in etc duurt langer bij het vliegen.quote:Op vrijdag 9 februari 2018 19:08 schreef bianconeri het volgende:
Nou ja ik ben al 2,5 uur bijna onderweg naar AMS. Dan nog die tijd in de trein.
Tegenwoordig met digitaal inchecken gaat vliegen al wat sneller en kan goedkoper. Daarbij vlieg ik zelf liever.
Plus dat ik vanaf Eelde als goed is wel naar Londen kan. Niet dat dat gepland staat, al wel gezien, maar stel dat dan vlieg ik liever persoonlijk.
Voor Randstadjers zal het wel kunnen denk ik.
Ik ga over een paar maanden naar Londen en heb toevallig gekozen voor de treinreis ipv vliegen. De redenen waren simpel, op de gekozen data was vliegen duurder dan de treinreis. En hoewel vlieger sneller is qua reistijd komt het al met al qua tijd erg overeen als je de reis van en naar vliegveld meerekent en de wachttijd voor het vliegen.quote:Op vrijdag 9 februari 2018 19:12 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Voor mij een half uur naar Amsterdam Centraal en 40 minuten naar Schiphol. Qua reistijd zal het niet heel erg uit elkaar lopen in totaal. De treinreis duurt langer, maar die brengt je wel in hartje Londen. Met het vliegtuig moet je eerst nog van het vliegveld naar Londen. En check-in etc duurt langer bij het vliegen.
Dan ben je ook meteen een hele dag kwijt. Dat is voor mij iig geen alternatief.quote:Op vrijdag 9 februari 2018 19:38 schreef braadkipgang het volgende:
Met de bus kan je dikwijls nog goedkoper!
Hij rijdt leeg van Amsterdam naar Brussel.quote:Op vrijdag 9 februari 2018 18:08 schreef spijkerbroek het volgende:
Maar ik lees tegenstrijdige zaken hier. De trein rijdt rechtstreeks van Londen naar Amsterdam, maar om van Amsterdam naar Londen te gaan, moet je eerst nog wél overstappen in Brussel? Laten ze dan de eurostar leeg van Amsterdam naar Brussel rijden om daar passagiers, die met de Thalys van Amsterdam naar Brussel reizen, op te pikken?
Ik snap dat in Amsterdam nog geen paspoort- en bagagecontrole is, maar bovenstaande kan
toch helemaal niet uit voor ze? Of reis je vanaf Amsterdam wél met de eurostar, waar je uit moet stappen met je bagage, door de controle gaat om dan dezelfde trein weer in te gaan?
Iemand die me dit uit kan leggen?
Wat een verspilling.quote:Op vrijdag 9 februari 2018 19:43 schreef FredvZ het volgende:
Hij rijdt leeg van Amsterdam naar Brussel.
Jep en dat allemaal omdat ze twee stations moeten voorzien van wat hekken en bagagescanners.quote:
De meeste mensen kunnen wel met de fiets bij een station komen lijkt me. En als je echt ver op het platteland woont kun je waarschijnlijk dicht bij het station parkeren? (kleine dorpjes)quote:Op vrijdag 9 februari 2018 19:46 schreef devlinmr het volgende:
Bij het vliegveld kan ik mijn auto kwijt voor langere tijd, bij een treinstation niet. Voor mij dus niet relevant
Ze kunnen iets op Schiphol Plaza bouwen, maar dan is het open karakter van die ruimte meteen weg. En iedereen moet er dan omheen lopen, want tussen de sporen door is nu gewoon de snelste looproute. Niet handig dus.quote:Op vrijdag 9 februari 2018 19:52 schreef FredvZ het volgende:
Jep en dat allemaal omdat ze twee stations moeten voorzien van wat hekken en bagagescanners.
Op Schiphol gaat de trein volgens mij helemaal niet stoppen, geloof niet dat er iemand ooit rekening mee heeft gehouden om ook dat treinstation te voorzien van paspoort- en bagagecontrole.
Op de fiets met een koffer?... Ben je wel lekker?quote:Op vrijdag 9 februari 2018 19:54 schreef autoknutselaar het volgende:
[..]
De meeste mensen kunnen wel met de fiets bij een station komen lijkt me. En als je echt ver op het platteland woont kun je waarschijnlijk dicht bij het station parkeren? (kleine dorpjes)
De trein is vaak een beetje duurder dan een budget vliegtuig. Maar ik vind zelf de trein veel leuker. Vooral iets eten van een echt bord in de restauratiewagen terwijl buiten het landschap voorbij vliegt is wel een hoogtepunt van de reis voor mij.
Extra "gate" op de Holland Boulevard tussen Lounge 2 en 3 achter de douane met een lift naar de treinsporen zou een leuke optie zijn.quote:Op vrijdag 9 februari 2018 19:55 schreef spijkerbroek het volgende:
Ze kunnen iets op Schiphol Plaza bouwen, maar dan is het open karakter van die ruimte meteen weg. En iedereen moet er dan omheen lopen, want tussen de sporen door is nu gewoon de snelste looproute. Niet handig dus.
Dan moet je door de controle samen met alle vliegtuigpassagiers? Dan ben je de tijdwinst wel weer kwijt..quote:Op vrijdag 9 februari 2018 19:59 schreef FredvZ het volgende:
Extra "gate" op de Holland Boulevard tussen Lounge 2 en 3 achter de douane met een lift naar de treinsporen zou een leuke optie zijn.
Heb je alleen nog het probleem dat je het perron een half uur voor vertrek niet kan gebruiken voor andere treinen. Dat is met de eilandperrons op Schiphol niet te doen.
Als je niet honderden euro's voor je ticket wil betalen moet je ook bij de Eurostar een uur voor vertrek aanwezig zijn.quote:Op vrijdag 9 februari 2018 20:02 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dan moet je door de controle samen met alle vliegtuigpassagiers? Dan ben je de tijdwinst wel weer kwijt..
Met tijd heb ik het inderdaad ook over het hele proces.quote:Op vrijdag 9 februari 2018 19:12 schreef spijkerbroek het volgende:
Voor mij een half uur naar Amsterdam Centraal en 40 minuten naar Schiphol. Qua reistijd zal het niet heel erg uit elkaar lopen in totaal. De treinreis duurt langer, maar die brengt je wel in hartje Londen. Met het vliegtuig moet je eerst nog van het vliegveld naar Londen. En check-in etc duurt langer bij het vliegen.
Ik woon buiten NS station bereik dus ik hoor daar al toe.quote:Op vrijdag 9 februari 2018 19:54 schreef autoknutselaar het volgende:
[..]
De meeste mensen kunnen wel met de fiets bij een station komen lijkt me. En als je echt ver op het platteland woont kun je waarschijnlijk dicht bij het station parkeren? (kleine dorpjes)
De trein is vaak een beetje duurder dan een budget vliegtuig. Maar ik vind zelf de trein veel leuker. Vooral iets eten van een echt bord in de restauratiewagen terwijl buiten het landschap voorbij vliegt is wel een hoogtepunt van de reis voor mij.
Je hebt zeker een abonnement voor trein ritje geschaft.. Geen idee welk.quote:Op vrijdag 9 februari 2018 18:59 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dan reis jij met 1e klas ofzo?
Ik doe enkeltje 2e klas hele land door voor 10 tot 12 euro.
Ik heb niet eens een chipkaart, gebruik OV nooit.quote:Op vrijdag 9 februari 2018 22:02 schreef Captain_Ghost het volgende:
Je hebt zeker een abonnement voor trein ritje geschaft.. Geen idee welk.
Laten we even voor de voorbeeld nemen van treinrit vanaf Utrecht centraal naar Amsterdam en of Groningen.
Prijs naar Amsterdam is enkele rit 7,60.
Prijs naar Groningen is 24,90 enkele rit. Beide uiteraard op 2e klas.
Volgens NS site zelf.
Aanbiedingen zijn afwisselende.. afhankelijk wat ze bied en voorwaarden is. Je kan niet zomaar naar Amsterdam gaan wanneer je wilt met aanbieding.quote:Op vrijdag 9 februari 2018 22:14 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik heb niet eens een chipkaart, gebruik OV nooit.
Je hebt nog nooit van aanbiedingen gehoord ofzo?
Die zijn er eigenlijk altijd.
Ja ik reis eigenlijk altijd met een rugzak en een klein tentje / matje / pitje. Scheelt ook nogal van persoon tot persoon. Ik ben nog relatief jong / gezond / sterk met 50 jaar. Ik kan me voorstellen dat ik over een jaar of 20 niet meer zo makkelijk bepakt en bezakt op de fiets spring.quote:Op vrijdag 9 februari 2018 19:58 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Op de fiets met een koffer?... Ben je wel lekker?
Sowieso zet ik mijn auto niet bij een treinstation op een parkeerplaats, dan weet ik zeker dat ie op zijn minst beschadigd, maar waarschijnlijk gejat wordt.
Ik vind het idee van vliegen wel héél bijzonder. Vooral dat je soms bovenop de wolken kan kijken. Altijd een soort gevoel alsof het helemaal niet de bedoeling is dat dat kan. Wat me tegenstaat is vooral dat je bijvoorbeeld in een regenachtig koud grijs Amsterdam instapt en dan opeens uitstapt in een zonnig warm Italië. Het duurt bij mij altijd een tijdje voordat ik doorheb dat ik echt ver weg ben. Met de trein gaat de overgang veel geleidelijker.quote:Op vrijdag 9 februari 2018 20:43 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik woon buiten NS station bereik dus ik hoor daar al toe.
Ik moet dan wel met bus of auto (brengen, niet neerzetten) naar Assen toe.
Dus voor mij nog een voorafgaand proces.
Zelf vind ik treinreizen ook prettig, alleen ben al genoeg kwijt naar het westen dus ben er dan wel klaar mee.
Vliegen vind ik zelf ook mooier, lekker relaxen op schiphol en het uitzicht. Gewoon hele beleving elke keer weer. Treinen niet zo.
Heeft met fitheid niks te maken. Gewoon geen zin in om af te zien of te kramperen. Doe mij maar een villa met privé zwembad.quote:Op zaterdag 10 februari 2018 14:57 schreef autoknutselaar het volgende:
[..]
Ja ik reis eigenlijk altijd met een rugzak en een klein tentje / matje / pitje. Scheelt ook nogal van persoon tot persoon. Ik ben nog relatief jong / gezond / sterk met 50 jaar. Ik kan me voorstellen dat ik over een jaar of 20 niet meer zo makkelijk bepakt en bezakt op de fiets spring.
Ook daar kun je naartoe reizen met je bagage in een handzame tas.quote:Op zaterdag 10 februari 2018 16:11 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Heeft met fitheid niks te maken. Gewoon geen zin in om af te zien of te kramperen. Doe mij maar een villa met privé zwembad.
Neuh, 4 koffers in de auto. Vliegtuig in, aankomen, koffers in de huurauto klaar. Beddengoed huur ik daar welquote:Op zaterdag 10 februari 2018 16:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ook daar kun je naartoe reizen met je bagage in een handzame tas.
Sterker nog: als ik dan eigen linnengoed moet meenemen hoeft het al niet meer, dan boek ik wel wat anders.
Ja, daar gaat dit hele topic over.quote:Op zaterdag 10 februari 2018 19:06 schreef Negentiendertig het volgende:
Het hele plan van die trein is inmiddels uitsteld (quelle surprise). Hopelijk kunnen we in 2020 met de trein naar Londen :’)
https://www.nu.nl/amsterd(...)uitgesteld-2020.html
De directe trein UK - Nederland gaat gelukkig wel door.quote:Op zaterdag 10 februari 2018 19:06 schreef Negentiendertig het volgende:
Het hele plan van die trein is inmiddels uitsteld (quelle surprise). Hopelijk kunnen we in 2020 met de trein naar Londen :’)
https://www.nu.nl/amsterd(...)uitgesteld-2020.html
Wel in de zin dat de trein je centrum naar centrum brengt, als je in Londen in Heathrow of nog erger bijvoorbeeld Luton bent, moet je nog naar het centrum ook, die tijd en kosten moet je ook meerekenen.quote:Op vrijdag 9 februari 2018 18:12 schreef tompsv18 het volgende:
80 retour dus in het begin en daarna wordt het alleen maar duurder. Vliegtickets naar Londen zijn meestal voor 25-40 retour te boeken. Ze gaan nog steeds de concurrentie niet aan dus.
Plus dat je met een trein wel gewoon een fatsoenlijke koffer mee kan nemen, in plaats van dat je in het vliegtuig moet puzzelen/keuzes moet maken qua kleding om alles in je handbagage mee te nemen. Of je boekt wel ruimbagage bij, maar a) dat kost extra tijd om op te halen en b) dat kost extra geld. Dus dat maakt de trein direct een stuk aantrekkelijker.quote:Op maandag 12 februari 2018 01:46 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Wel in de zin dat de trein je centrum naar centrum brengt, als je in Londen in Heathrow of nog erger bijvoorbeeld Luton bent, moet je nog naar het centrum ook, die tijd en kosten moet je ook meerekenen.
Ik denk niet dat er heel veel Nederlanders in Londen gaan backpacken.quote:Op maandag 12 februari 2018 11:49 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Plus dat je met een trein wel gewoon een fatsoenlijke koffer mee kan nemen, in plaats van dat je in het vliegtuig moet puzzelen/keuzes moet maken qua kleding om alles in je handbagage mee te nemen. Of je boekt wel ruimbagage bij, maar a) dat kost extra tijd om op te halen en b) dat kost extra geld. Dus dat maakt de trein direct een stuk aantrekkelijker.
(ik backpack wel eens en vind het vliegtuig een serieuze hobbel bij vakanties. Je mag geen gas mee en je moet maar hopen dat je backpack daar een beetje ongeschonden uitkomt. Je hebt wel flightbags, maar die zijn ook weer een x-aantal gram, waar je niet op zit te wachten als je gaat backpacken)
Dat is waar Maar vanuit Londen kan je wel op veel andere interessante plekken rondom Londen komen (Zuid(-West)-Engeland bijvoorbeeld).quote:Op maandag 12 februari 2018 14:01 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ik denk niet dat er heel veel Nederlanders in Londen gaan backpacken.
Eurostar:quote:
De terugweg is dus vanaf april 1 rit. Dus geen overstap. Op de heenweg naar Londen moet je voorlopig nog wel overstappen ( ).quote:Op dinsdag 13 februari 2018 00:19 schreef Redefine het volgende:
Zelf ga ik denk ik pas weer een keer naar Londen als de Eurostar verbinding eindelijk eens definitief af is. Andere locaties hebben nu even voorrang bij mij. Maar ook vind ik de opzet zoals het nu nog is niet zo ideaal als het wel kan zijn. Met de intercity eerst een lang stuk naar Brussel dan daar overstappen. Maar vooral de terugweg. Want daar zit je vaak met de aansluiting op de trein terug naar NL. Kan je zomaar pech hebben dat je een uur moet wachten op de volgende trein.
Al kan het helaas nog wel even duren voordat het eindelijk echt helemaal via de Eurostar kan. Eerst waren er al jaren geruchten dat de directe verbinding vanaf Amsterdam (en Rotterdam) er toch echt binnenkort ging aankomen. Totdat begin vorig jaar (of eind 2016?) het geen geruchten meer waren. Maar toen zou er eind 2017 alles volledig gaan rijden. Daarna werd het voorjaar 2018, en nu is dat al uitgesteld. Waarbij je dus op de heenweg nog steeds met de overstap zit.
En dan is de verwachting ook nog eens dat het nog twee jaar gaat duren voordat er definitief geen overstap meer nodig is. Schiet lekker op zo. Al is het wel zo dat het meest vervelende nadeel, bij de terugweg, wel al eerder is opgelost.
Vind dat laatste regeltje ook wel opvallend: bederfbare waren als vlees, vis en zuivelproducten. Mag je geen gesmeerde boterham met rookvlees meenemen?quote:Op maandag 12 februari 2018 19:26 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Eurostar:
https://www.eurostar.com/(...)/verboden-voorwerpen
[ afbeelding ]
Thalys:
https://www.thalys.com/nl(...)/plan-uw-reis#bagage
SNCF:
https://nl.oui.sncf/nl/hulp-nl/bagagevervoer
De NS, DB en NMBS zeggen als je het vraagt dat het niet mag, maar het staat nergens in de vervoersvoorwaarden.
Ik denk niet dat ze je daarvoor de trein uit donderen. Ik neem aan dat dat meer gaat om hele hammen en stinkkaas die niet goed ingepakt zijn bv.quote:Op dinsdag 13 februari 2018 12:11 schreef Postbus100 het volgende:
Vind dat laatste regeltje ook wel opvallend: bederfbare waren als vlees, vis en zuivelproducten. Mag je geen gesmeerde boterham met rookvlees meenemen?
Dan hadden ze pindakaas ook wel verboden. Denk dat het gaat om bacterieën en ziektes enzo. Risico voor eigen vee.quote:Op dinsdag 13 februari 2018 12:25 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze je daarvoor de trein uit donderen. Ik neem aan dat dat meer gaat om hele hammen en stinkkaas die niet goed ingepakt zijn bv.
Waar ik in treinen ook een hekel aan heb, zijn sinaasappels, mandarijnen en warme snacks als patat en frikandel. Dat stinkt de hele trein door en de geur blijft hangen. Yuck.
Tel de tijd die je kwijt bent er eens bij op + de extra kosten om op plek B te komen. Die vergeten de meeste mensen gemaks halve evenquote:Op vrijdag 9 februari 2018 18:12 schreef tompsv18 het volgende:
80 retour dus in het begin en daarna wordt het alleen maar duurder. Vliegtickets naar Londen zijn meestal voor 25-40 retour te boeken. Ze gaan nog steeds de concurrentie niet aan dus.
Dat is mede dankzij de laatste uitbraak van MKZ, jaren geleden.quote:Op dinsdag 13 februari 2018 12:11 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Vind dat laatste regeltje ook wel opvallend: bederfbare waren als vlees, vis en zuivelproducten. Mag je geen gesmeerde boterham met rookvlees meenemen?
Dat het op de terugweg gelukkig straks wel al is opgelost, haalde ik net al aan. Dus dat scheelt wel op het meeste vervelende stuk. Maar het blijft wel heel erg suf als het echt nog jaren gaat duren voordat je ook op de heenweg zonder overstap er naartoe kunt.quote:Op dinsdag 13 februari 2018 02:59 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
De terugweg is dus vanaf april 1 rit. Dus geen overstap. Op de heenweg naar Londen moet je voorlopig nog wel overstappen ( ).
Precies. Wat ik ook al aangaf. Als er vergeleken wordt, is het vaak zo dat men bij het vliegen puur de reistijd neemt, terwijl de totale tijd niet altijd ver van de totale trein tijd hoeft te liggen. Ook op het gebied van de kosten wordt er vaak veel te gemakkelijk over gedaan. Sowieso is het grote verschil dat er maar één aanbieder voor die trein is en niet tig zoals met vliegen. Plus dat de kosten voor de trein grotendeels vast staan. Terwijl het bij vliegen ervan af hangt, wanneer, met wie, vanaf waar en waarnaartoe je boekt.quote:Op dinsdag 13 februari 2018 15:04 schreef daanski82 het volgende:
[..]
Tel de tijd die je kwijt bent er eens bij op + de extra kosten om op plek B te komen. Die vergeten de meeste mensen gemaks halve even
Zeker Londen, waarbij de snelste verbinding (die Heatrow bla bla trein) een pondje of 25 kost.quote:Op dinsdag 13 februari 2018 15:04 schreef daanski82 het volgende:
[..]
Tel de tijd die je kwijt bent er eens bij op + de extra kosten om op plek B te komen. Die vergeten de meeste mensen gemaks halve even
En in bepaalde gevallen moet je dan nog in de stad zien te komen, afhankelijk van welk vliegveld je land.quote:Op dinsdag 13 februari 2018 23:07 schreef Redefine het volgende:
[..]
Precies. Wat ik ook al aangaf. Als er vergeleken wordt, is het vaak zo dat men bij het vliegen puur de reistijd neemt, terwijl de totale tijd niet altijd ver van de totale trein tijd hoeft te liggen. Ook op het gebied van de kosten wordt er vaak veel te gemakkelijk over gedaan. Sowieso is het grote verschil dat er maar één aanbieder voor die trein is en niet tig zoals met vliegen. Plus dat de kosten voor de trein grotendeels vast staan. Terwijl het bij vliegen ervan af hangt, wanneer, met wie, vanaf waar en waarnaartoe je boekt.
er wordt wel een melding getoond dat per 9 april de dienstregeling gaat wijzigen bv bij Eurostar die om 15:04 uit London vertrektquote:
Vanaf 4pm staat er nu, dus vijf uur Nederlandse tijd.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 10:25 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
er wordt wel een melding getoond dat per 9 april de dienstregeling gaat wijzigen bv bij Eurostar die om 15:04 uit London vertrekt
https://www.nu.nl/reizen/(...)n-pas-eind-2019.htmlquote:Treinen Eurostar tussen Amsterdam en Londen rijden pas vanaf eind 2019
Gepubliceerd: 06 juni 2018 18:03
Laatste update: 06 juni 2018 19:38
Rechtstreeks met de Eurostar van Amsterdam naar Londen is pas mogelijk met de dienstregeling van eind 2019. De Tweede Kamer wil dat het sneller geregeld wordt, maar dat is niet mogelijk. ''We doen onze stinkende best", zei staatssecretaris Mark Harbers (Justitie en Veiligheid).
Er moet eerst een nieuw verdrag tussen Nederland, België, Frankrijk en Groot-Brittannië komen. Ook moet met de Britten een bilateraal verdrag worden gesloten, aldus Harbers. Hij gaf nog een ''winstwaarschuwing". De Brexit kan nog leiden tot extra bagagecontrole in Frankrijk.
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) gaat verder kijken of het mogelijk is om te komen tot een snellere treinverbinding met Berlijn. In eerste instantie zou het dan moeten gaan om één snelle verbinding per dag. Op dit moment stopt de trein naar Berlijn op veel plaatsen in Duitsland om het traject rendabel te maken.
Reizigers die vanuit Nederland naar Londen willen reizen met de trein zijn nu nog aangewezen op Thalys-treinen naar Brussel-Zuid. Daar stappen ze na paspoort- en veiligheidscontroles over op de Eurostar naar de Britse hoofdstad.
De overstap is nodig omdat er nog geen paspoortcontroles plaats kunnen vinden op Nederlandse stations. Op Britse stations zijn die controles wel mogelijk en daardoor is er vanuit Londen wel een rechtstreekse verbinding naar Amsterdam. In april reed de eerste rechtstreekse trein vanuit Londen naar Amsterdam.
Volgens Eurostar reizen jaarlijks vier miljoen mensen tussen Londen en Amsterdam. De goedkoopste tickets voor een enkele reis van Nederland naar Londen moeten 40 euro gaan kosten.
Jezusquote:Op woensdag 6 juni 2018 19:46 schreef Felixa het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/reizen/(...)n-pas-eind-2019.html
Dat duurt maar en dat duurt maar...
Tegen die tijd is alles weer anders met Brexit dus dat zit er dik in.quote:Op woensdag 6 juni 2018 21:27 schreef Redefine het volgende:
Het zou mij niets verbazen als het tegen die tijd weer wordt uitgesteld
Ja. Plus dat ze bij dit soort dingen altijd zo stom zijn om elke keer er een datum op te plakken. Zeker als iets al meerdere keren is opgeschoven moet je helemaal geen datum meer noemen. Dat neemt niemand meer serieus.quote:Op woensdag 6 juni 2018 21:45 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Tegen die tijd is alles weer anders met Brexit dus dat zit er dik in.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |