abonnement Unibet Coolblue
pi_177035146
"In maart 1943 meldde de 17-jarige Van der Zant zich opeens bij de SS. Samen met Bertus Swaanswijk, beter bekend als Lucebert, was hij in een vlaag de Meldungsstelle van het SS-Ersatzkommando op de hoek van de Dam en de Nieuwendijk binnengegaan en had zich ingeschreven. Zijn vriend aarzelde nog en voerde het voornemen niet uit. Vandaar dat Lucebert nooit het etiket 'fout' opgeplakt heeft gekregen."

Bovenstaande passage staat in Grijs Verleden, een beroemd boek uit 2001 waarin historicus Chris van der Heijden afrekent met het idee dat 'goed' en 'fout' in de jaren 1940-45 al scherp waren onderscheiden. De meeste Nederlanders waren volgens Van der Heijden 'grijs' en opportunistisch: "de werkelijkheid was veel complexer dan we denken."
Kotsen

Vandaag werd bekend dat de dichter Lucebert in de oorlog nazistische en antisemitische opvattingen had. Luceberts biograaf Wim Hazeu schrijft erover in de biografie van de door hem zeer bewonderde kunstenaar.

Hazeu had het manuscript van zijn boek al af toen hij werd benaderd door de dochter van een vrouw die in de oorlog bevriend was geweest met Lucebert. Hij had haar vanuit Duitsland - dat hij zijn 'Wahlheimat' noemde - brieven geschreven waaruit zijn nazi-sympathieën zonneklaar bleken. Hazeu was hierdoor totaal verrast en zo verbijsterd dat hij al snel niet verder kon lezen, zegt hij tegen de Volkskrant. "Ik ben opgestaan van achter de tafel, naar buiten gelopen en heb staan kotsen."

Ook Luceberts vriend Remco Campert wist van niets. "Ik heb nooit iets vermoed en ik vind het verschrikkelijk", zegt de dichter in de krant.

Historicus Van der Heijden vindt die verbazing van Hazeu en Campert dan weer verbazend. "Ik roep al vijftien jaar dat het veel complexer ligt dan we dachten. In veel gevallen lagen 'goed' en 'fout' niet ver van elkaar."

De vriend met wie Lucebert naar de SS ging, werd later bekend als de dichter Hans Andreus. Hij meldde zich wel bij de SS, waarvoor hij in Joegoslavië en aan het Oostfront vocht. Hij had al snel spijt gehad, maar kon niet meer terug en hield daardoor zijn hele leven het stigma fout te zijn geweest.

Toch was er tussen de mentaliteit van de twee vrienden nauwelijks of geen verschil, constateerde Van der Heijden in 2001 al. "Beiden hadden van praktische politiek geen benul en hadden er ook geen belangstelling voor. Fascisme stond voor hen gelijk aan 'vitalistisch', een even dromerig als heftig verlangen naar groots, meer en anders."

Van der Heijden voegt eraan toe dat het destijds pubers waren, jochies die baalden van het suffe Nederland. "Dit is het zoveelste geval waaruit blijkt dat de scherpe scheiding tussen 'goed' en 'fout' een valse constructie is. Hazeu en Campert zijn daarin blijven geloven, hoewel de laatste jaren volop publicaties zijn verschenen waaruit blijkt dat het ingewikkelder was."

Van der Heijden vindt het geval-Lucebert extra fascinerend omdat hij zich na de oorlog als model-verzetsheld presenteerde. De vijftigers, waartoe Lucebert en Campert behoorden, hebben volgens hem "een enorm verhaal gemaakt van hun anti-establishment denken, dat ook links denken was. Dat zou zijn voortgekomen uit de oorlog, toen ze anti-Duits waren."

Ook het verhaal van Campert is ingewikkeld, althans dat van zijn vader Jan Campert. Die is vooral bekend van het gedicht De achttien dooden over de eerste gefusilleerde verzetsstrijders tijdens de bezetting. Jan Campert stierf in concentratiekamp Neuengamme en gold na de oorlog als een verzetsheld.

Maar in 2005 beweerde een verzetsman dat Campert in Neuengamme als verrader door het verzet was geliquideerd. Dat verhaal bleek niet te checken. Onderzoek in opdracht van de gemeente Den Haag wees wel uit dat Campert niet geheel zuiver was geweest. Hij had bijvoorbeeld Duitse propagandaboekjes vertaald en gesolliciteerd bij het persbureau ANP nadat daar alle Joden waren ontslagen.

Achteraf bleek al veel langer bekend dat er 'iets' met Jan Campert was geweest. Het Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie concludeerde al in 1950 dat de dichtersmythe niet klopte.

Van der Heijden zegt dat ook hieruit weer blijkt dat de scheiding tussen 'goed' en 'fout' niet heel duidelijk was. "Je kon tegelijk in het verzet zitten en fout zijn. Dat willen mensen niet horen."

Van der Heijdens opmerkingen over Lucebert bleven destijds overigens bepaald niet onopgemerkt. Hij werd erop aangevallen door onder anderen NRC-columnist Elsbeth Etty en in het tv-programma Buitenhof. "Een schande was het dat ik de goede Lucebert zo door het slijk durfde halen. En kijk nu eens."
https://nos.nl/artikel/22(...)-mogen-verbazen.html

Tja, toch wel raar.

Blijkbaar kan veel talent samengaan met een slecht beoordelingsvermogen.
pi_177035430
Hij ondertekende sommige brieven met 'Sieg Heil!' en 'Heil Hitler!'.
https://www.volkskrant.nl(...)et-nazisme~a4567411/
Zo hé... niet mis! En toch denk ik, het was misschien zijn expressiviteit en niet het bewust kiezen voor krankzinnig geweld wat hem bezielde.
pi_177035466
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 15:33 schreef Loekie1 het volgende:

Tja, toch wel raar

Blijkbaar kan veel talent samengaan met een slecht beoordelingsvermogen.
Wat is raar? Veel talent en toch een slecht beoordelingsvermogen? Het ene staat compleet los van het ander.
pi_177035475
Het strookt gewoon niet met 'Alles van waarde is weerloos'. Geen nazi zou dat verzonnen hebben.
pi_177035494
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 15:48 schreef Loekie1 het volgende:
Hij ondertekende sommige brieven met 'Sieg Heil!' en 'Heil Hitler!'.
https://www.volkskrant.nl(...)et-nazisme~a4567411/
Zo hé... niet mis! En toch denk ik, het was misschien zijn expressiviteit en niet het bewust kiezen voor krankzinnig geweld wat hem bezielde.
Dat zullen we nooit weten. Het boeit mij ook niet zoveel eerlijk gezegd. Leuk om dit te weten, maar wat moeten we ermee? Zijn werk op de brandstapel gooien?
  donderdag 8 februari 2018 @ 15:53:33 #6
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177035559
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 15:51 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Dat zullen we nooit weten. Het boeit mij ook niet zoveel eerlijk gezegd. Leuk om dit te weten, maar wat moeten we ermee? Zijn werk op de brandstapel gooien?
Naar buiten rennen en kotsen blijkbaar.
And so is the past
pi_177035638
quote:
14s.gif Op donderdag 8 februari 2018 15:53 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Naar buiten rennen en kotsen blijkbaar.
Rationeel is dit niet slecht voor de schrijver. Hoop extra ophef en dus meer verkoop waarschijnlijk :T
pi_177035647
quote:
14s.gif Op donderdag 8 februari 2018 15:53 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Naar buiten rennen en kotsen blijkbaar.
Het joch was 17 en op die leeftijd ben je op zoek. Hij is echt niet de eerste die zich laat verblinden door mooie woorden.
pi_177035663
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2018 15:57 schreef bamibij het volgende:

[..]

Rationeel is dit niet slecht voor de schrijver. Hoop extra ophef en dus meer verkoop waarschijnlijk :T
Lucebert is al een paar jaartjes dood hoor.

:P
pi_177035668
ik ben geen lieflijke dichter
ik ben de schielijke oplichter
der liefde, zie onder haar de haat
en daarop een kaaklende daad.

lyriek is de moeder der politiek,
ik ben niets dan omroeper van oproer
en mijn mystiek is het bedorven voer
van leugen waarmee de deugd zich uitziekt.

ik bericht, dat de dichters van fluweel
schuw en humanisties dood gaan.
voortaan zal de hete ijzeren keel
der ontroerde beulen muzikaal opengaan.

nog ik, die in deze bundel woon
als een rat in de val, snak naar het riool
van revolutie en roep: rijmratten, hoon,
hoon nog deze veel te schone poëzieschool.
https://www.volkskrant.nl(...)et-nazisme~a4567411/
pi_177035669
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2018 15:57 schreef bamibij het volgende:

[..]

Rationeel is dit niet slecht voor de schrijver. Hoop extra ophef en dus meer verkoop waarschijnlijk :T
Daar zal hij weinig van merken, daar hij al bijna 25 jaar dood is.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  donderdag 8 februari 2018 @ 16:00:50 #12
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_177035738
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 15:57 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Het joch was 17 en op die leeftijd ben je op zoek. Hij is echt niet de eerste die zich laat verblinden door mooie woorden.
Beetje zoals de pubers die zich bij IS meldden om eens lekker te gaan slachten en verkrachten.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_177035791
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2018 16:00 schreef Perrin het volgende:

[..]

Beetje zoals de pubers die zich bij IS meldden om eens lekker te gaan slachten en verkrachten.
Behalve dat er toen nog geen internet of tv was.
pi_177035870
Overigens vind ik zijn gedichten over het algemeen gebakken lucht, en nu krijgt het ook nog iets neps.
  donderdag 8 februari 2018 @ 16:06:19 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177035889
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 15:48 schreef Loekie1 het volgende:
Hij ondertekende sommige brieven met 'Sieg Heil!' en 'Heil Hitler!'.
https://www.volkskrant.nl(...)et-nazisme~a4567411/
Zo hé... niet mis! En toch denk ik, het was misschien zijn expressiviteit en niet het bewust kiezen voor krankzinnig geweld wat hem bezielde.
Tja. 17. Wat kun je dan van iemand oordelingsvermogen zeggen. Bovendien was het een andere tijd en beheersten de Duitsers de media volkomen. Hij had niet de gelegenheid een afgewogen en objectief beeld te vormen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 8 februari 2018 @ 16:07:29 #16
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_177035929
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 16:05 schreef Loekie1 het volgende:
Overigens vind ik zijn gedichten over het algemeen gebakken lucht, en nu krijgt het ook nog iets neps.
Engerd :r
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_177036057
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 16:05 schreef Loekie1 het volgende:
Overigens vind ik zijn gedichten over het algemeen gebakken lucht, en nu krijgt het ook nog iets neps.
Dichters komen inderdaad vaak gekunsteld over.
pi_177036145
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 15:50 schreef Loekie1 het volgende:
Het strookt gewoon niet met 'Alles van waarde is weerloos'. Geen nazi zou dat verzonnen hebben.
Misschien dacht hij dat joden niet zo weerloos waren? :X
nee, jij dan!
pi_177036336
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 15:50 schreef Loekie1 het volgende:
Het strookt gewoon niet met 'Alles van waarde is weerloos'. Geen nazi zou dat verzonnen hebben.
Het strookt prima met een ex-nazi die ingezien heeft hoe fout hij zat als tiener
pi_177036375
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 16:06 schreef LXIV het volgende:

[..]

Tja. 17. Wat kun je dan van iemand oordelingsvermogen zeggen. Bovendien was het een andere tijd en beheersten de Duitsers de media volkomen. Hij had niet de gelegenheid een afgewogen en objectief beeld te vormen.
Dit vooral.
nee, jij dan!
pi_177036431
Ik vind hem als dichter nep maar als beeldend kunstenaar fascinerend.
pi_177036561
quote:
14s.gif Op donderdag 8 februari 2018 16:23 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Dit vooral.
Noem mij één 17-jarige die een afgewogen en objectief beeld tracht te vormen over iets dat hem emotioneel heeft geraakt.
pi_177036670
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 16:25 schreef Loekie1 het volgende:
Ik vind hem als dichter nep maar als beeldend kunstenaar fascinerend.
Moest even googlen, want dat wist ik dus niet. Zijn schilderijen spreken mij absoluut niet aan.
Nogal kinderlijke pogingen om Picasso te imiteren, lijkt me.
pi_177036750
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 16:29 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Noem mij één 17-jarige die een afgewogen en objectief beeld tracht te vormen over iets dat hem emotioneel heeft geraakt.
Die zijn er dus ook niet/amper, dat was het punt. Volgens mij zijn we het gewoon eens :P
nee, jij dan!
pi_177039515
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 15:58 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Lucebert is al een paar jaartjes dood hoor.

:P
De schrijver van de biografie natuurlijk.. Dat was immers ook degene die naar eigen zeggen moest kotsen van de ontdekking vh naziverleden
pi_177042030
Kotsen is overdreven.

Fysiek misselijk voelde Wim Hazeu zich, na het inzien van brieven van Lucebert die aan antisemitische duidelijkheid niets te wensen overlieten. "Ik ging tijdens het lezen af en toe naar buiten om bij te komen. In de auto op weg naar huis moest ik stoppen, ik voelde me kwetsbaar en ik wilde geen ongeluk veroorzaken."

https://www.trouw.nl/cult(...)ieveling-~a3776f70c/
  donderdag 8 februari 2018 @ 20:55:30 #27
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177042075
Céline was ook een nazi sympathisant, schreef prachtige literatuur
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_177048763
Zijn eerste brief uit Duitsland aan Tiny ondertekende hij al met 'Sieg Heil und Heil Hitler'. In de loop van de correspondentie geeft hij aan ge­kozen te hebben voor het 'superieure Germaanse ras' en noemt hij Aldolf Hitler 'onze Führer.'

Hij schrijft: 'Eerst wanneer alle Germaansche stammen verenigd zijn zal de Jood geen gelegenheid meer hebben bloed tegen gelijk bloed op te zetten.'

Ook in andere brieven ventileert hij het antisemitische gedachtengoed. 'De Joodse sjacherige zwetsaard heeft ons Nederduitsers erg, erg besmet.'
https://www.parool.nl/kun(...)et-nazisme~a4567426/
  vrijdag 9 februari 2018 @ 08:00:24 #29
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_177048901
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 20:53 schreef Loekie1 het volgende:
Kotsen is overdreven.

Fysiek misselijk voelde Wim Hazeu zich, na het inzien van brieven van Lucebert die aan antisemitische duidelijkheid niets te wensen overlieten. "Ik ging tijdens het lezen af en toe naar buiten om bij te komen. In de auto op weg naar huis moest ik stoppen, ik voelde me kwetsbaar en ik wilde geen ongeluk veroorzaken."

https://www.trouw.nl/cult(...)ieveling-~a3776f70c/
:') wat een theater om woordjes.
  vrijdag 9 februari 2018 @ 08:01:10 #30
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_177048907
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2018 20:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Céline was ook een nazi sympathisant, schreef prachtige literatuur
Dion?
  vrijdag 9 februari 2018 @ 08:19:29 #31
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177049018
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 08:01 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Dion?
Klik
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_177049037
slechts adoratie.
Hoog tijd dat ik zijn oeuvre
nog eens nazi.

Alles van waarde is Wehrmacht.
http://toptwitter.com/nl/Lucebert-hash
  vrijdag 9 februari 2018 @ 08:57:44 #33
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177049416
Lucebert speelde na de oorlog in ieder geval niet de moraalapostel, itt Günter Grass die alles en iedereen zijn vingertje opstak, echter verzweeg dat hij zelf in de Waffen SS diende
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_177049668
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 20:53 schreef Loekie1 het volgende:
Kotsen is overdreven.

Fysiek misselijk voelde Wim Hazeu zich, na het inzien van brieven van Lucebert die aan antisemitische duidelijkheid niets te wensen overlieten. "Ik ging tijdens het lezen af en toe naar buiten om bij te komen. In de auto op weg naar huis moest ik stoppen, ik voelde me kwetsbaar en ik wilde geen ongeluk veroorzaken."

https://www.trouw.nl/cult(...)ieveling-~a3776f70c/

Nadat Hazeu een brief of vijftien had gelezen, kon hij niet verder. 'Ik ben opgestaan van achter de tafel, naar buiten gelopen en heb staan kotsen in de tuin. Het hele beeld dat ik had van de geëngageerde kunstenaar Lucebert was verpulverd. Tegen die mensen heb ik gezegd: ik kom graag later bij u terug. Onderweg heb ik mijn auto aan de kant gezet, omdat ik bang was dat ik zou verongelukken. Voor eeuwig in de berm zou verdwijnen.'
pi_177049738
Wat een gezeik weer over niks..
pi_177049763
quote:
Voor eeuwig in de berm zou verdwijnen.
Wat een melodramatisch gezwam...
  vrijdag 9 februari 2018 @ 09:26:50 #37
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177049809
quote:
12s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 09:15 schreef The_Temp het volgende:

[..]


Nadat Hazeu een brief of vijftien had gelezen, kon hij niet verder. 'Ik ben opgestaan van achter de tafel, naar buiten gelopen en heb staan kotsen in de tuin. Het hele beeld dat ik had van de geëngageerde kunstenaar Lucebert was verpulverd. Tegen die mensen heb ik gezegd: ik kom graag later bij u terug. Onderweg heb ik mijn auto aan de kant gezet, omdat ik bang was dat ik zou verongelukken. Voor eeuwig in de berm zou verdwijnen.'

Etaleren wat voor ontzettend gevoelig deugmens hij wel niet is. Liever een pilsje met Lucebert dan met zo’n eikel.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_177049910
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 09:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

Etaleren wat voor ontzettend gevoelig deugmens hij wel niet is. Liever een pilsje met Lucebert dan met zo’n eikel.
Ik denk dat het meer te maken heeft met een idee hebben van iemand dat dan in een paar momenten totaal een andere wending neemt, daar kun je misselijk van worden, en draaierig. Als je dan in de auto zit en je voelt je draaiierig, dat is niet prettig natuurlijk.
pi_177049937
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 09:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

Etaleren wat voor ontzettend gevoelig deugmens hij wel niet is. Liever een pilsje met Lucebert dan met zo’n eikel.
Precies dit. Je zou van zo'n intellectuele biografie schrijvert ook kunnen verwachten dat hij die brieven in de context kan plaatsen. Luceber was nog een jong pikkie ten tijde van die brieven, als ik het goed begrijp. Als je jong bent sla je wel eens op hol. Op dat moment had men natuurlijk niet de inzichten van nu. Nee, het gaat Hazeu helemaal niet om Lucebert maar puur en alleen om een mooi interview in het linkse deugkrantje.
pi_177051368
BERGEN ''Kinderen moeten niet in een school worden opgeleid die vernoemd is naar een antisemiet.''Dat vindt Bob Polak, schrijver, columnist en inwoner van Bergen, nu bekend is geworden dat de bekende Bergense dichter Lucebert in zijn jonge jaren sympathiseerde met de nazi’s.

Het is allemaal te lezen in een biografie die vandaag verschijnt over de beroemde Nederlandse dichter van de hand van Wim Hazeu. Lucebert ging volgens de biografie vrijwillig naar Duitsland om te werken in de Duitse wapenindustrie. Hij stuurde tijdens die tijd brieven met antisemitische strekking naar zijn vriendin in Nederland.

In de brieven spreekt Lucebert over de 'Joodse sjacherige zwetsaard' en 'machtjoden'. Ook ondertekende hij die soms met 'Sieg Heil!' en 'Heil Hitler!' Lucebert liet zich ook neerbuigend uit over de "negercultuur" en noemde Hitler "onze Führer".

Schrijver en Bergenaar Bob Polak is verbijsterd. Hij schreef het boek 'Hier ligt Hemelrijk' waarin verhalen staan over schrijvers, dichters en kunstenaars die in het kunstdorpje begraven zijn. Ook Lucebert staat in het boek. ''Je gaat zijn werk nu met heel andere ogen bekijken. Lucebert is totaal ongeloofwaardig, hij is een bedrieger.''
http://www2.nhnieuws.nl/n(...)-naam-moeten-krijgen
  vrijdag 9 februari 2018 @ 11:16:51 #41
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177051695
Prins Bernhard zat bij de Waffen SS, de SA, nam smeergeld aan, had kinderen bij andere vrouwen en ook naar hem zijn scholen vernoemd.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 9 februari 2018 @ 11:17:50 #42
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177051734
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 11:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Prins Bernhard zat bij de Waffen SS, de SA, nam smeergeld aan, had kinderen bij andere vrouwen en ook naar hem zijn scholen vernoemd.
En die was toen geen 17
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_177051761
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 09:37 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Precies dit. Je zou van zo'n intellectuele biografie schrijvert ook kunnen verwachten dat hij die brieven in de context kan plaatsen. Luceber was nog een jong pikkie ten tijde van die brieven, als ik het goed begrijp. Als je jong bent sla je wel eens op hol. Op dat moment had men natuurlijk niet de inzichten van nu. Nee, het gaat Hazeu helemaal niet om Lucebert maar puur en alleen om een mooi interview in het linkse deugkrantje.
Je kan natuurlijk als jong jochie een foutje maken (al waren de misdaden van de SS in 1943 wel duidelijk hoor), maar om dan vervolgens te gaan doen alsof je in t verzet hebt gezeten... wat een lul ben je dan.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  vrijdag 9 februari 2018 @ 11:20:36 #44
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177051823
Vind het wel opvallend dat wanneer iemand kunstenaar is, dichter of zanger en men was "fout" dat dit zeer nagedragen wordt. Echter, de hele NL industrie draaide voor de Nazi's. Van de meubelindustrie die geweerkolven maakte, tot Philips die radar appartuur maakte, bunkerbouwers en wat al niet meer. Hele overheden werkte mee aan de jodenvervolging.
Maar men wind zich op over een dichter met foute sympatieen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_177051955
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 11:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Vind het wel opvallend dat wanneer iemand kunstenaar is, dichter of zanger en men was "fout" dat dit zeer nagedragen wordt. Echter, de hele NL industrie draaide voor de Nazi's. Van de meubelindustrie die geweerkolven maakte, tot Philips die radar appartuur maakte, bunkerbouwers en wat al niet meer. Hele overheden werkte mee aan de jodenvervolging.
Maar men wind zich op over een dichter met foute sympatieen.
Lucebert was niet alleen kunstenaar maar ook opinieleider, bij de politionele acties bijvoorbeeld. Dat zal meespelen..
  vrijdag 9 februari 2018 @ 11:26:54 #46
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177052018
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 11:24 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Lucebert was niet alleen kunstenaar maar ook opinieleider, bij de politionele acties bijvoorbeeld. Dat zal meespelen..
Joop Heester zong operettes, is men ook nog steeds boos op
En met het afkeuren van de politionele acties had Lucebert gewoon gelijk
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_177052264
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 11:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Vind het wel opvallend dat wanneer iemand kunstenaar is, dichter of zanger en men was "fout" dat dit zeer nagedragen wordt. Echter, de hele NL industrie draaide voor de Nazi's. Van de meubelindustrie die geweerkolven maakte, tot Philips die radar appartuur maakte, bunkerbouwers en wat al niet meer. Hele overheden werkte mee aan de jodenvervolging.
Maar men wind zich op over een dichter met foute sympatieen.
Mwah ja er is ook wel een verschilletje tussen iets produceren op bevel van de nazi’s en je vrijwillig en pro-actief aanmelden bij de SS, vinnik.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_177053085
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 11:05 schreef Loekie1 het volgende:
BERGEN ''Kinderen moeten niet in een school worden opgeleid die vernoemd is naar een antisemiet.''Dat vindt Bob Polak, schrijver, columnist en inwoner van Bergen, nu bekend is geworden dat de bekende Bergense dichter Lucebert in zijn jonge jaren sympathiseerde met de nazi’s.

Het is allemaal te lezen in een biografie die vandaag verschijnt over de beroemde Nederlandse dichter van de hand van Wim Hazeu. Lucebert ging volgens de biografie vrijwillig naar Duitsland om te werken in de Duitse wapenindustrie. Hij stuurde tijdens die tijd brieven met antisemitische strekking naar zijn vriendin in Nederland.

In de brieven spreekt Lucebert over de 'Joodse sjacherige zwetsaard' en 'machtjoden'. Ook ondertekende hij die soms met 'Sieg Heil!' en 'Heil Hitler!' Lucebert liet zich ook neerbuigend uit over de "negercultuur" en noemde Hitler "onze Führer".

Schrijver en Bergenaar Bob Polak is verbijsterd. Hij schreef het boek 'Hier ligt Hemelrijk' waarin verhalen staan over schrijvers, dichters en kunstenaars die in het kunstdorpje begraven zijn. Ook Lucebert staat in het boek. ''Je gaat zijn werk nu met heel andere ogen bekijken. Lucebert is totaal ongeloofwaardig, hij is een bedrieger.''
http://www2.nhnieuws.nl/n(...)-naam-moeten-krijgen
Die laatste zin. Wat heeft zijn artistieke nalatenschap te maken met antisemitisme?
Je moet het werk van iemand niet op deze manier beoordelen, vooral omdat je dan zelf ook niet echt meer geloofwaardig overkomt.
pi_177053199
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 11:35 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Mwah ja er is ook wel een verschilletje tussen iets produceren op bevel van de nazi’s en je vrijwillig en pro-actief aanmelden bij de SS, vinnik.
Wat is dat verschil dan? En hoe bewijs je zoiets?
pi_177053222
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 11:05 schreef Loekie1 het volgende:
BERGEN ''Kinderen moeten niet in een school worden opgeleid die vernoemd is naar een antisemiet.''Dat vindt Bob Polak, schrijver, columnist en inwoner van Bergen, nu bekend is geworden dat de bekende Bergense dichter Lucebert in zijn jonge jaren sympathiseerde met de nazi’s.

Het is allemaal te lezen in een biografie die vandaag verschijnt over de beroemde Nederlandse dichter van de hand van Wim Hazeu. Lucebert ging volgens de biografie vrijwillig naar Duitsland om te werken in de Duitse wapenindustrie. Hij stuurde tijdens die tijd brieven met antisemitische strekking naar zijn vriendin in Nederland.

In de brieven spreekt Lucebert over de 'Joodse sjacherige zwetsaard' en 'machtjoden'. Ook ondertekende hij die soms met 'Sieg Heil!' en 'Heil Hitler!' Lucebert liet zich ook neerbuigend uit over de "negercultuur" en noemde Hitler "onze Führer".

Schrijver en Bergenaar Bob Polak is verbijsterd. Hij schreef het boek 'Hier ligt Hemelrijk' waarin verhalen staan over schrijvers, dichters en kunstenaars die in het kunstdorpje begraven zijn. Ook Lucebert staat in het boek. ''Je gaat zijn werk nu met heel andere ogen bekijken. Lucebert is totaal ongeloofwaardig, hij is een bedrieger.''
http://www2.nhnieuws.nl/n(...)-naam-moeten-krijgen
Lucebert heeft, in de huidige tijd gezien, verkeerde ideeën gehad. Maar dat hadden er wel meer in die tijd.

Ik vind het kwalijker om een school te vernoemen naar iemand die daadwerkelijk bloed aan zijn handen had.

http://nelsonmandelaschool.nl/
http://obsnelsonmandela.nl/
https://mandela.psg.nl/
  vrijdag 9 februari 2018 @ 12:07:28 #51
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177053281
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 11:35 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Mwah ja er is ook wel een verschilletje tussen iets produceren op bevel van de nazi’s en je vrijwillig en pro-actief aanmelden bij de SS, vinnik.
Lucebert meldde zich niet aan bij de ss
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_177053576
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 12:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Lucebert meldde zich niet aan bij de ss
Dit dus. Je kunt dus net zo goed alle middeleeuwse literatuur afkraken want toen werden er mensen op de brandstapel gezet vanwege foute ideeën.
Of foute haarkleur. Of vanwege twee verschillend gekleurde ogen.
Of de Amerikaanse literatuur. Of Sjors en Sjimmie. Want Sjors is blank en Sjimmie is zwart en dus het domme negertje.
Kan vandaag de dag niet meer. Toch?
Of Lucky Luke met zijn eeuwige peuk. Kan ook niet meer. Want roken is ongezond en kost de maatschappij een hoop centjes. Centjes die je zou kunnen besteden aan.. ja wat eigenlijk?
  vrijdag 9 februari 2018 @ 12:18:01 #53
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177053619
Lucebert was fout, maar er waren heel veel foutere mensen waar nauwelijk opwinding over is
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_177053620
Nog een paar maanden en bepaalde users staan te klappen voor de daden van de Waffen SS.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  vrijdag 9 februari 2018 @ 12:22:16 #55
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177053747
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 12:18 schreef Nielsch het volgende:
Nog een paar maanden en bepaalde users staan te klappen voor de daden van de Waffen SS.
???
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_177054223
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 12:18 schreef Nielsch het volgende:
Nog een paar maanden en bepaalde users staan te klappen voor de daden van de Waffen SS.
Omdat Lucebert op 17-jarige leeftijd fan was van dit clubje?
Get real. Lucebert was een schrijver, een dichter.
Zijn werk staat hier helemaal los van.

Anders gezegd: Ik ben een vrouw met verkeerde ideeën. Moeten mijn kinderen dan afgerekend worden hierop?
pi_177054404
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 11:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Vind het wel opvallend dat wanneer iemand kunstenaar is, dichter of zanger en men was "fout" dat dit zeer nagedragen wordt. Echter, de hele NL industrie draaide voor de Nazi's. Van de meubelindustrie die geweerkolven maakte, tot Philips die radar appartuur maakte, bunkerbouwers en wat al niet meer. Hele overheden werkte mee aan de jodenvervolging.
Maar men wind zich op over een dichter met foute sympatieen.
Jij als Duitser staat hier niet helemaal neutraal in denk ik.
pi_177054458
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 12:05 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Lucebert heeft, in de huidige tijd gezien, verkeerde ideeën gehad.
In "zijn tijd" waren die ideeën niet fout?
  vrijdag 9 februari 2018 @ 12:46:33 #59
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177054543
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 12:41 schreef gelly het volgende:

[..]

Jij als Duitser staat hier niet helemaal neutraal in denk ik.
Als je geen argumenten hebt speel je maar op de persoon?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 9 februari 2018 @ 12:55:26 #60
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177054781
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 12:43 schreef gelly het volgende:

[..]

In "zijn tijd" waren die ideeën niet fout?
Nee, de norm.
And so is the past
pi_177054796
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 12:55 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Nee, de norm.
De norm wat?
pi_177054884
Dat zijn verzetsvrienden hem nooit eens uitgehoord hebben.
pi_177054929
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 12:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Lucebert meldde zich niet aan bij de ss
Hij meldde zich vrijwillig aan om in een wapenfabriek in Duitsland te gaan werken, en kwam daar op kantoor terecht.
pi_177054965
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 13:01 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Hij meldde zich vrijwillig aan om in een wapenfabriek in Duitsland te gaan werken, en kwam daar op kantoor terecht.
Nou, poeh he.

Iemand die wil werken in een tijdperk dat er geen bijstandsuitkeringen bestaan.
  vrijdag 9 februari 2018 @ 13:10:34 #65
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177055156
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 13:01 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Hij meldde zich vrijwillig aan om in Duitsland te gaan werken, en kwam daar bij een wapenfabriek kantoor terecht.
Zo klopt ie
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_177055690
Bertus Aafjes zat aardig goed met zijn recensie toentertijd:

De meest geruchtmakende aanval op de experimentele dichters kwam van Bertus Aafjes, die in juni 1953 drie artikelen publiceerde in Elseviers Weekblad. Volgens hem pleegden de experimentelen verraad aan de geest, aan het intellect en aan de cultuur als geheel. Ze oriënteerden zich eenzijdig op het lichamelijke en het onderbewustzijn en hun werk resulteerde in ‘een ware ravage aan flarden van hersenen en verminkt intellect’. Dit had niets meer te maken met ‘de schone letteren’, dit was het bandeloos toegeven aan driften, dit was de dictatuur van de onderbuik.

De experimentelen predikten een nieuwe nihilistische revolutie, en zo kort na de oorlog hoefde Aafjes niet lang te zoeken naar vergelijkingsmateriaal: ‘Lees ik Lucebert’s poëzie, dan heb ik het gevoel dat de SS de poëzie is binnen gemarcheerd. Een totalitair stelsel van rauwe gevoelens en instincten, met de laarzen aan van een verschrikkelijke uniformiteit, uit zich in een dwangmatig Sieg Heil van woorden als: oe, a, oer, ei, urinoir.’

In De Groene Amsterdammer van 4 juli 1953 antwoordde Lucebert met een hartstochtelijke, woedende ‘Open brief aan Bertus Aafjes’. Wat opvalt is dat de woordvoerder van de avant-gardistische dichters nog onbekommerd gebruik kan maken van de Tale Kanaäns. Wanneer hij Aafjes vergelijkt met Pilatus of Kajafas hoeft daar geen voetnoot bij. Zelf identificeert hij zich, in alle bescheidenheid, niet alleen met Orpheus, maar ook met de lijdende Christus.
https://www.groene.nl/artikel/een-streep-onder-wat-dood-is

Uit antwoordbrief van Lucebert:
En u, die wilt vermoeden dat de SS mijn poëzie binnen marcheerde, zou als u dichter was weten, dat nog nimmer op de hartslag der poëzie een knecht van haat, macht en onrecht marcheerde en dat dit ook nimmer geschieden zal, maar u, die nu blijkbaar liever de mammon dan de muze dient, wilt wel graag verzwijgen dat het zwarte gevaar niet met ironie, zwarte humor, toorn en kreten van angst en vertwijfeling, maar steeds met zoetgevooisde lente- en liefdesliedjes en zalvende stichtelijke spreuken over voorzienigheid, vrijheid, cultuur etc. op de lippen het lichaam en de ziel onder deze laars vol rozen vertrapt.
https://www.groene.nl/artikel/open-brief-aan-bertus-aafjes

Simon Carmiggelt had het eens aan de stok met Lucebert:
In 1964 verweet Simon Carmiggelt Lucebert dat die zijn kunstwerken gereserveerd hield voor ‘botte, van smaak en gevoel gespeende burgers, die niets van welk kunstwerk dan óók begrijpen, maar het aan de wand hangen als statussymbool.’ Lucebert kon een voorbeeld nemen aan Aat Veldhoen, die betaalbare kunst maakte voor de gewone man.
https://www.lubberhuizen.nl/de-parelduiker-2017-5

[ Bericht 15% gewijzigd door Loekie1 op 09-02-2018 14:11:00 ]
pi_177055758
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 13:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zo klopt ie
Hier staat het anders:

Bertus meldde zich later aan voor werk in de Duitse wapenindustrie en vertrok naar Duitsland. Bij een springstoffenfabriek kwam hij door zijn goede beheersing van het Duits op kantoor terecht.
"Dat was voor hem het paradijs", zegt Hazeu. "Hij was omringd met boeken, mocht naar de bioscoop, musea, bibliotheek. Ongekend. Van de afgrijselijke werkelijkheid om hem heen merkte hij niets, althans, hij liet er niets van in zijn brieven blijken.
https://www.trouw.nl/cult(...)ieveling-~a3776f70c/

Toch is dit een mooi interview met Lucebert waarin goed duidelijk wordt hoe hij werkt en waarom hij zo werkt:
https://wimdewagt.nl/kunstjournalistiek/lucebert

[ Bericht 4% gewijzigd door Loekie1 op 09-02-2018 14:05:06 ]
  vrijdag 9 februari 2018 @ 14:35:06 #68
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_177057213
Zijn werk wordt er alleen maar interessanter door.
Ervan uitgaande dat ie als kunstenaar geen hoge schijn wilde ophouden maar juist putte uit de donkerste hoeken van zijn ziel.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_177057408
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 12:18 schreef Nielsch het volgende:
Nog een paar maanden en bepaalde users staan te klappen voor de daden van de Waffen SS.
Het begint er inderdaad op te lijken. De SS is al gedegradeerd tot 'clubje'.

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 12:36 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Omdat Lucebert op 17-jarige leeftijd fan was van dit clubje?
Get real. Lucebert was een schrijver, een dichter.
Zijn werk staat hier helemaal los van.

Anders gezegd: Ik ben een vrouw met verkeerde ideeën. Moeten mijn kinderen dan afgerekend worden hierop?
'fan van een clubje'.

Hoe krijg je het uit je toetsenbord.
pi_177061983
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 14:45 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Het begint er inderdaad op te lijken. De SS is al gedegradeerd tot 'clubje'.

[..]

'fan van een clubje'.

Hoe krijg je het uit je toetsenbord.
Heel makkelijk. Gewoon een kwestie van de juiste toetsen indrukken.
Ik snap de hele commotie rond dit feit niet goed.
  vrijdag 9 februari 2018 @ 18:44:20 #71
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177062288
Storm in een glas water. What’s. Next? Mogen de straks de schilderwerken van A. Hitler niet meer mooi vinden wegens diens vermeend anti-semitisme?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 9 februari 2018 @ 19:07:05 #72
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_177062792
Vooral geschiedkundig een opmerkelijk feit. Maar het is inderdaad overdreven om hem af te rekenen omdat hij als tiener zich door de verkeerde ideeen te laten beinvloeden. Dan zijn er nog heel wat meer mensen die je kan afschrijven.

Grappig trouwens die foto's te zien van hem in zijn dertiger jaren. Volgens mij zou hij in 2018 een ongekend sekssymbool zijn geweest :D
pi_177062933
Ik heb dat boek hier staan en het toen gelezen, nog een topic over gemaakt: C&H / Grijs verleden. De bezetting Was toen net op FOK! zie ik. Wel gediscussieerd met familieleden, die de oorlog hadden meegemaakt, over dat boek btw.
Kan me niet herinneren deze passage. Ook een beetje vreemd allemaal.

Wel eens btw met Van der Heijden dat bepaalde dingen veel complexer liggen hoor.
Ik bedoel de Nederlandsche Unie wordt eigenlijk ook altijd een beetje verzwegen.
I´m back.
  vrijdag 9 februari 2018 @ 19:21:25 #74
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_177063077
Wáár het idee vandaan komt dat een kunstenaar over een roomblanke ziel moet beschikken, is mij sowieso een raadsel.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_177063349
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 19:21 schreef Ringo het volgende:
Wáár het idee vandaan komt dat een kunstenaar over een roomblanke ziel moet beschikken, is mij sowieso een raadsel.
Strominkje geweest in de kunst hè. Zie je ook mooi in die film Novocento, die vriendin van Alfredo Berlinghieri.

Verder ben ik het eens met Van der Heijden, met die aantekening, dat dat wrs alleen gold voor NL. Duitsers waren in principe redelijk coulant in NL. Bezettingsleger bestond uit maaglijders, zeg maar, de kneusjes, konden ze lekker volle melk en boter eten hier. Tot ongeveer 1944.
Enfin, ik ben ook verder niet au courant, want er is paar jaar geleden weer een publicatie geweest die bewees dat het er wel wat extremer aan toeging ook bij de NSB btw. Dus niet alleen bij de NLse SS.

En ja de Nederlandsche Unie is toch ook wel een vrij eigenaardig ding. Seriously hè. Die werd volgens mij veertien dagen na 10 mei al opgericht, brachten ook een krantje uit en de oplage was groter dan alle landelijke kranten bij mekaar. Werden wel door de Duitsers ongeveer een jaar later weer verboden. Wat ergens vreemd is. Ze probeerden de NLers mee te krijgen in hun waanzin, wrs zagen ze in NLers het volk dat het dichtste bij hun zat, ze wisten dat NSB niet werd geaccepteerd, waarom dan de NLsche Unie niet? Die werd echt wel geapprecieerd getuige de oplage van hun krantje... Denk toch een strategie-foutje. Maar ja, goed, daar staan onze oosterburen gelukkig om bekend hè.

Overigens prachtige film Novocento, geeft een beetje de oerstrijd aan tussen links en rechts, waar we nu nog steeds mee te dealen hebben.




[ Bericht 5% gewijzigd door Ryan3 op 09-02-2018 20:01:09 ]
I´m back.
pi_177063451
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 19:07 schreef Hexagon het volgende:
Vooral geschiedkundig een opmerkelijk feit. Maar het is inderdaad overdreven om hem af te rekenen omdat hij als tiener zich door de verkeerde ideeen te laten beinvloeden. Dan zijn er nog heel wat meer mensen die je kan afschrijven.

Grappig trouwens die foto's te zien van hem in zijn dertiger jaren. Volgens mij zou hij in 2018 een ongekend sekssymbool zijn geweest :D
Ja, zoals Joop Den Uyl, bedoel je? :P.
I´m back.
pi_177063477
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 18:44 schreef LXIV het volgende:
Storm in een glas water. What’s. Next? Mogen de straks de schilderwerken van A. Hitler niet meer mooi vinden wegens diens vermeend anti-semitisme?
Matige schilder.
pi_177063778
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 19:38 schreef Tem het volgende:

[..]

Matige schilder.
Ja, en als ze dan in Wenen wat coulanter zouden zijn geweest als jij ook bent: nou ja, kom maar op de opleiding, why not, dan had de geschiedenis er wrs anders uitgezien.

[ Bericht 5% gewijzigd door Ryan3 op 09-02-2018 20:05:44 ]
I´m back.
pi_177064083
Andreus en zijn kameraad Bertus Swaanswijk (Lucebert) woonden in 1942 een propaganda-bijeenkomst bij van het Nationaal-Socialistisch Studentenfront. Volgens een zegsman werden ze gegrepen door de idealistische retoriek. In een noot bekent Van der Vegt dat deze versie nadrukkelijk is tegengesproken door Lucebert, 'die zich echter méér gebeurtenissen uit deze jaren niet kon herinneren'. Volgens mij vergist Van der Vegt zich hier. Als Lucebert zich dit verhaal niet kon herinneren, waarom zou hij het dan nadrukkelijk tegenspreken? Dat wijst op iets anders dan het vergeten zijn. Blijkbaar wist Lucebert zeker wat er niet gebeurd was.
https://www.volkskrant.nl(...)f-idolatrie~a400497/
pi_177064155
"Alles van waarde is weerloos" is sinds 2016 ook weg:

quote:
Bekend van hem is de dichtregel Alles van waarde is weerloos uit het gedicht De zeer oude zingt uit 1953. De zin stond sinds de jaren 80 (of eerder) tot 2016 nabij Station Rotterdam Blaak in grote neon-letters op de dakrand van de Willem de Kooning academie, inclusief zijn naam.
I´m back.
  vrijdag 9 februari 2018 @ 20:55:41 #81
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177065374
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 19:21 schreef Ringo het volgende:
Wáár het idee vandaan komt dat een kunstenaar over een roomblanke ziel moet beschikken, is mij sowieso een raadsel.
Dit helemaal.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_177065856
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 20:55 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dit helemaal.
Je moet niet vergeten LXIV dat in de eerste decennia na de oorlog veel heftiger werd gereageerd op landverraders omdat de meeste mensen de ellende van de oorlog zelf aan den lijve hadden ondervonden. Ik zie nu overduidelijk in de reacties terug dat dit compleet een-ver-van-mijn-bed-show is geworden voor veel users en dat zij niet in staat zijn om zich in deze tijden te verplaatsen.

Als dit echter destijds bekend was geweest zou hij een veel moeizamere carrière hebben gehad. Niet zozeer omdat dit afbreuk deed aan de kwaliteit van zijn werk, maar omdat mensen simpelweg niets met hem te maken willen hebben. Blijkbaar heeft hij dit zijn hele leven verborgen kunnen houden en heeft hij nooit publiekelijk afstand genomen van zijn foute verleden.
  vrijdag 9 februari 2018 @ 21:10:45 #83
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177065890
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 19:52 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, en als ze dan in Wenen wat coulanter zouden zijn geweest als jij ook bent: nou ja, kom maar op de opleiding, why not, dan had de geschiedenis er wrs anders uitgezien.
Tja, wanneer was Stalin dan naar het westen gekomen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_177065982
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 21:09 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Je moet niet vergeten LXIV dat in de eerste decennia na de oorlog veel heftiger werd gereageerd op landverraders omdat de meeste mensen de ellende van de oorlog zelf aan den lijve hadden ondervonden. Ik zie nu overduidelijk in de reacties terug dat dit compleet een-ver-van-mijn-bed-show is geworden voor veel users en dat zij niet in staat zijn om zich in deze tijden te verplaatsen.
Bittere waarheid is dat navenant weinig NLers heel erg geleden hebben, tot einde 1944, en dan voornamelijk nog in de Randstad. Het idee dat mensen, toch nog steeds, hebben van de bezetting is mede tot stand gebracht na de oorlog, maar voornamelijk door vertekening. Lees dat boek van Chris van der Heijden, zou ik zeggen.
Ranke's wie es wirlich war komen we nooit achter btw.
I´m back.
pi_177066012
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 21:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tja, wanneer was Stalin dan naar het westen gekomen?
Ja, dat heb ik in dat topic over Polen al aangehaald, dat is een discussie idd, echter daarmee hebben we niet echt te dealen, dat is what-if.
I´m back.
  vrijdag 9 februari 2018 @ 21:15:55 #86
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177066049
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 21:14 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, dat heb ik in dat topic over Polen al aangehaald, dat is een discussie idd, echter daarmee hebben we niet echt te dealen, dat is what-if.
Heee, jij begon over als die nu wel aan de kunstacademie was toegelaten
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_177066073
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 21:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heee, jij begon over als die nu wel aan de kunstacademie was toegelaten
Was meer een plaagstootje naar Tem eigenlijk.
I´m back.
pi_177066077
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 21:13 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Bittere waarheid is dat navenant weinig NLers heel erg geleden hebben, tot einde 1944, en dan voornamelijk nog in de Randstad. Het idee dat mensen, toch nog steeds, hebben van de bezetting is mede tot stand gebracht na de oorlog, maar voornamelijk door vertekening.
Ik heb regelmatig gesprekken met ouderen gevoerd en voer deze regelmatig nog hoe zij de oorlog waarbij hun vaderland bezet werd en de tijd daarna hebben beleefd, maar reken maar dat het voor heel veel mensen een zeer angstige en onzekere tijd is geweest.
  vrijdag 9 februari 2018 @ 21:17:24 #89
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177066095
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 21:13 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Bittere waarheid is dat navenant weinig NLers heel erg geleden hebben, tot einde 1944, en dan voornamelijk nog in de Randstad. Het idee dat mensen, toch nog steeds, hebben van de bezetting is mede tot stand gebracht na de oorlog, maar voornamelijk door vertekening. Lees dat boek van Chris van der Heijden, zou ik zeggen.
Ranke's wie es wirlich war komen we nooit achter btw.
Net zoals dat Rotterdam plat is gegaan door het bombardement. Ja, de schade was groot maar de stad zag haar kans schoon en sloopte hele wijken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 9 februari 2018 @ 21:17:40 #90
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177066102
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 21:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tja, wanneer was Stalin dan naar het westen gekomen?
bedoel je dat we zonder hitler Russisch hadden gesproken?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_177066134
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 21:16 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Ik heb regelmatig gesprekken met ouderen gevoerd en voer deze regelmatig nog hoe zij de oorlog waarbij hun vaderland bezet werd en de tijd daarna hebben beleefd, maar reken maar dat het voor heel veel mensen een zeer angstige en onzekere tijd is geweest.
Ja, ik heb dat in het verleden ook veel gedaan (ook met Duitsers btw). En ik heb heel verschillende antwoorden daarop gekregen, uit verschillende streken en tijden binnen die oorlog.
Daarbij is oral history overrated.
I´m back.
pi_177066178
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 21:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Net zoals dat Rotterdam plat is gegaan door het bombardement. Ja, de schade was groot maar de stad zag haar kans schoon en sloopte hele wijken
Rotterdam werd wel gezien als een heel kwalijk ding uiteraard, maar het leven ging ook gewoon verder.
I´m back.
  vrijdag 9 februari 2018 @ 21:19:43 #93
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177066186
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 21:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

bedoel je dat we zonder hitler Russisch hadden gesproken?
Geen idee.
Ik vraag me af of en wanneer Stalin naar het westen was gekomen. De SU was sowieso op een gegeven moment in elkaar gevallen omdat het economisch systeem niet deugd
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_177066216
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 21:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

bedoel je dat we zonder hitler Russisch hadden gesproken?
Is wel de discussie idd, Stalin wilde eigenlijk wel aanvallen, Hitler was hem voor, volgens sommige historici.
I´m back.
  vrijdag 9 februari 2018 @ 21:29:00 #95
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177066510
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 21:20 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Is wel de discussie idd, Stalin wilde eigenlijk wel aanvallen, Hitler was hem voor, volgens sommige historici.
Hitler zelf beweerde ook altijd de Soviet-Unie uit noodzaak aangevallen te hebben. Hij had eigenlijk de rest van zijn leven wel kunnen besteden aan het integreren van de al veroverde landen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_177066579
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 21:29 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hitler zelf beweerde ook altijd de Soviet-Unie uit noodzaak aangevallen te hebben. Hij had eigenlijk de rest van zijn leven wel kunnen besteden aan het integreren van de al veroverde landen.
Ja, en dat is los van wat Hitler te bèrde bracht dus. Onlangs nog eens gelezen. Het is echter what-if natuurlijk.
I´m back.
pi_177066743
Ik heb geen idee wie Lucebert is, en dat had ik graag zo gehouden.
pi_177066927
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 21:36 schreef JimmyDean het volgende:
Ik heb geen idee wie Lucebert is, en dat had ik graag zo gehouden.
Je zult je ook ergens een keer in verdiepen joh. Puh, echt niet nodig.
I´m back.
pi_177067239
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 21:46 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Daar heb ik net zo veel interesse in als in Lucebert's nazigroeten.
Luceberts nazigroeten zijn een voetnoot bij een veel interessanter onderwerp uiteraard. Het beslaat niet alleen die oorlog en bezetting zelf, maar ook hoe die oorlog en bezetting vervolgens terecht kwam in de NLse narrative, in onze geschiedenis. En ja, ik vind wat dat betreft dat boek van Van de Heijden heel erg interessant.

Overigens Andere Tijden heeft ook aardige docu daarover.

En overigens vraag ik me ook af of the narrative over onze hele geschiedenis niet een beetje bijstelling verdient ook. En ook over het zelfbeeld van NL annoNu. Maar dit terzijde.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ryan3 op 09-02-2018 22:09:36 ]
I´m back.
pi_177074372
Er wordt van Hans Andreus gezegd dat ie maniakaal bezig was en te onkritisch was bij het samenstellen van bundels.
Dat zou je van Lucebert ook kunnen zeggen. Heel veel schilderijen maken en te weinig dingen afkeuren. Trek je dat door naar het karakter, dan is dat enigszins een verklaring voor meelopen met verkeerde stromingen: heel veel willen beleven en daarbij te onkritisch.
En wellicht een gebrek aan empathie, waardoor de ellende van de razzia’ s hen niet deerde.
Voor Lucebert was goed en kwaad een thema in zijn kunst, maar niet zoals bij Picasso, die het leed zelf kon verbeelden in een schilderij zoals Guernica.

[ Bericht 20% gewijzigd door Loekie1 op 10-02-2018 09:32:07 ]
pi_177074611
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 21:52 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

En overigens vraag ik me ook af of the narrative over onze hele geschiedenis niet een beetje bijstelling verdient ook. En ook over het zelfbeeld van NL annoNu. Maar dit terzijde.
Een béétje bijstelling?

We zijn decennialang zowat voorgelogen met niet bestaande verzetspropaganda.
pi_177109732
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 09:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

Etaleren wat voor ontzettend gevoelig deugmens hij wel niet is. Liever een pilsje met Lucebert dan met zo’n eikel.
Nee zo is / was het niet.

Hazeu was echt totaal van slag na het lezen van de brieven.

(Komt uit zeer betrouwbare bron)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')