abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_176974318
Beste mede-fokkers,

Ik heb een vraag over het principe van de "indicatie banenafspraak" en wat hier de specifieke voorwaarden van zijn. Ik kan er helaas weinig over terugvinden.

Is het zo dat je onder deze regeling tot een bepaald bedrag mag verdienen en het vanaf dat punt van de bijstand wordt gekort of wordt alles wat je verdient meteen van de bijstand afgetrokken.

Stel je werkt bijvoorbeeld deeltijd (20u p/w) en je bijverdiensten vallen uit onder het minimum loon of zelfs de bijstandsnorm. Moet je dan alles inleveren voor je bijstand of mag je dan het verschil tot aan het wettelijk minimumloon houden en vanaf dat punt aflossen?
  maandag 5 februari 2018 @ 17:09:18 #2
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_176974604
-
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 16:54 schreef Lazer23 het volgende:
Ik heb een vraag over het principe van de "indicatie banenafspraak" en wat hier de specifieke voorwaarden van zijn. Ik kan er helaas weinig over terugvinden.
https://www.uwv.nl/partic(...)icatie-banenafspraak

quote:
Voorwaarden Indicatie banenafspraak(Klik om in te klappen)

U kunt een Indicatie banenafspraak krijgen als de gemeente u naar werk begeleidt of heeft begeleid. Of als u het voortgezet speciaal onderwijs (vso), praktijkonderwijs (pro) of de entree-opleiding in het mbo volgt of volgde.
Daarnaast:

- heeft u een langdurige ziekte of handicap;
- kunt u werken, maar kunt u door uw ziekte of handicap niet het minimumloon verdienen;
- bent u nog niet opgenomen in het doelgroepregister.
Wat ik er verder van begrijp is dat als jouw inkomen uit die baan minder is dan het minimum loon of de bijstandsnorm, dan wordt dit aangevuld.
Dus niet die baan én de bijstand, maar die baan en dan aangevuld tot bijstandsniveau.

Bijvoorbeeld:
Een alleenstaande van 21 jaar en ouder heeft recht op 992.12 Euro.
Als jij met die 20 uur werken 700 euro verdient, krijg je dus nog 292.12 Euro bijstand.
Verdien je meer dan de 992.12 Euro krijg je geen uitkering meer.
pi_176975326
Bedankt voor de uitleg, in andere woorden. Het bedrag dat je verdient wordt dus aangevuld tot de bijstandsnorm als ik het goed begrijp. Mocht je werkvermogen minder zijn dan wat je verdient met een bijstand, zou je dus kunnen veronderstellen dat je er op dat moment vanuit een individueel standpunt niet op vooruit gaat.

Dat is jammer want ik denk juist dat dat mensen meer aan zou sporen om te willen werken omdat je er niks op vooruit gaat.

[ Bericht 12% gewijzigd door Lazer23 op 07-02-2018 15:52:21 ]
  maandag 5 februari 2018 @ 18:23:09 #4
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_176976036
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 17:47 schreef Lazer23 het volgende:
Bedankt voor de uitleg, in andere woorden. Het bedrag dat je verdient wordt dus aangevuld tot de bijstandsnorm als ik het goed begrijp. Mocht je werkvermogen minder zijn dan wat je verdient met een bijstand, zou je dus kunnen veronderstellen dat je er op dat moment vanuit een individueel standpunt niet op vooruit gaat.

Dat is jammer want ik denk juist dat dat mensen meer aan zou sporen om te willen werken omdat je er niks op vooruit gaat.

Bedankt voor de uitleg :).
Als je minder verdient dan de bijstand, krijg je inderdaad niet meer dan de bijstand. Je wordt echter niet gekort op werkvermogen an sich. Als je vermindert werkvermogen hebt, wordt dat gecompenseerd naar de werkgever door de gemeente met een loonkostensubsidie

Met 20 uur kom je waarschijnlijk wel in de buurt van de bijstandsnorm en wie weet wat er nog meer mogelijk is. Vergeet ook niet dat je nog vakantiegeld erbovenop krijgt en je ook waarschijnlijk pensioen gaat opbouwen. Dat laatste wordt in ieder geval niet ingehouden door de gemeente, dus erop vooruit ga je sowieso. Al zie je daar pas veel later wat van.

Overigens is de regering van plan om in te voeren dat je onder wettelijk minimumloon betaald kunt worden met een verminderde arbeidsprestatie, en sowieso nooit boven bijstandsniveau, dus wat dat betreft kun je maar beter nu instromen dan wachten.
  maandag 5 februari 2018 @ 18:32:42 #5
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_176976229
Waarom zou dit alleen interessant zijn als je er financieel op vooruit ging?
pi_176978678
quote:
Als je minder verdient dan de bijstand, krijg je inderdaad niet meer dan de bijstand. Je wordt echter niet gekort op werkvermogen an sich. Als je vermindert werkvermogen hebt, wordt dat gecompenseerd naar de werkgever door de gemeente met een loonkostensubsidie

Met 20 uur kom je waarschijnlijk wel in de buurt van de bijstandsnorm en wie weet wat er nog meer mogelijk is. Vergeet ook niet dat je nog vakantiegeld erbovenop krijgt en je ook waarschijnlijk pensioen gaat opbouwen. Dat laatste wordt in ieder geval niet ingehouden door de gemeente, dus erop vooruit ga je sowieso. Al zie je daar pas veel later wat van.

Overigens is de regering van plan om in te voeren dat je onder wettelijk minimumloon betaald kunt worden met een verminderde arbeidsprestatie, en sowieso nooit boven bijstandsniveau, dus wat dat betreft kun je maar beter nu instromen dan wachten.
Op de website staat "De werkgever vraagt de loonkostensubsidie aan voor de werknemer als deze minder dan het minimumloon kan verdienen. De loonkostensubsidie vergoedt het verschil tussen loonwaarde en minimumloon. Het is bedoeld voor werknemers die vallen onder de doelgroep van de banenafspraak."

Dat geld dus pas vanaf de ¤ 942,51?

Het minimum maandloon is namelijk 1.578,00
Als alles wat je tot dit bedrag erbij werkt en de rest zou moeten gebruiken om af te lossen zou het logisch zijn, gezien het minimumloon op zich al niet veel is.

Zoals ik het nu begrijp, verdien je dan tot de 942,51 en wat je erboven krijgt mag je houden, klopt dit? Of is het een optelsom die doorgaat tot aan het minimumloon.
pi_176978907
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 20:26 schreef Lazer23 het volgende:

[..]

Op de website staat "De werkgever vraagt de loonkostensubsidie aan voor de werknemer als deze minder dan het minimumloon kan verdienen. De loonkostensubsidie vergoedt het verschil tussen loonwaarde en minimumloon. Het is bedoeld voor werknemers die vallen onder de doelgroep van de banenafspraak."

Als alles wat je tot dit bedrag erbij werkt en de rest zou moeten gebruiken om af te lossen zou het logisch zijn, gezien het minimumloon op zich al niet veel is.

Zoals ik het nu begrijp, verdien je dan tot de 942,51 en wat je erboven krijgt mag je houden, klopt dit? Of is het een optelsom die doorgaat tot aan het minimumloon.
Nee, zoals je het zegt. Verdien je méér dan die ¤942,51 dan krijg je géén uitkering meer en mag je alles zelf houden.
  maandag 5 februari 2018 @ 21:29:25 #8
39333 Zelva
pi_176980478
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 20:26 schreef Lazer23 het volgende:

[..]

Stel dat je full time werkt, en 70 procent loonwaarde hebt. Dan krijg jij gewoon je normale loon waar je recht op hebt van de werkgever. De gemeente betaalt dan ¤ 473,40 aan de werkgever. Dat is 30 procent van het minimumloon om je verminderde arbeidsprestatie te compenseren, maar daar merk jij niets van.

Bovendien kan de werkgever profiteren van allerlei andere voordeeltjes zoals de no-riskpolicy. Als jij ziek wordt, kost dat de werkgever niets.

quote:
Aflossen? Ik volg je even niet.

quote:
Zodra je erboven zit, ga je uit uit de uitkering en is er helemaal geen sprake meer van houden/niet houden. Mag je helemaal zelf weten wat je doet. En dat is echt wat waard, geloof me.
  maandag 5 februari 2018 @ 21:31:11 #9
39333 Zelva
pi_176980528
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 18:32 schreef Brighteyes het volgende:
Waarom zou dit alleen interessant zijn als je er financieel op vooruit ging?
'Gratis' werken is zeker nuttig, maar je gaat het niet eeuwig volhouden als alle energie die je erin steekt je nooit wat extra oplevert. Ben daar zelf ook bijna aan onderdoor gegaan.
pi_176981657
Ik bedoel daarmee hetgeen wat je extra moet betalen, gezien je hoe dan ook toch belasting moet betalen over het geld wat je dan extra krijgt. Ik zie het meer zo, een bijstand zie ik als een minimaal bedrag om rond te komen. Als iemand met een minder arbeidsvermogen vind ik het geen punt om een steentje bij te dragen maar als ik er niks van terug zie anders dan het gevoel krijg dat ik een steentje bijdraag, zit daar voor mij geen motivatie in. Dan krijg ik een zeurende baas die dingen vraagt die ik niet wil doen om vervolgens uren op te offeren die ik ook zou kunnen besteden aan vrijwilligerswerk of andere dingen die ik als nuttig zie. En ik snap dat dat voor sommige mensen moeilijk te begrijpen is maar ik ga van mijn eigen situatie uit. En uit die situatie wil ik het liefst vanaf iets kleins iets opbouwen. Alleen als je in een bijstandsnorm zit, kun je al voor bepaalde dingen niet sparen dus worden tegelijk veel beperkingen opgelegd. Daarom zou ik het niet raar vinden als je op basis van je werkvermogen extra zou kunnen bijverdienen tot bijvoorbeeld het minimumloon waarover je al dan niet belasting betaald en toe probeert te werken naar iets vast. Als je de vruchten van je arbeid niet terug ziet, wat voor nut heeft het arbeid dan anders dan dat sommige mensen het misschien als plicht zien. Niet iedereen heeft veel energie en ik wil de mijne wijs besteden met dingen die mij vooruit helpen, niet vast zetten. Dus ja, dat stukje vooruitgang vind ik erg belangrijk en nee aan de slag gaan op zich zie ik niet als vooruitgang. Werken zie ik niet als vooruitgang, ik zie het als een beperking waaruit ik een vooruitgang kan opbouwen. Alleen die vooruitgang moet zich wel uiten in financiële middelen.
pi_176982165
Ik snap het ergens wel.

Ik ben ook van mening dat werken sowieso altijd goed is voor structuur, sociale contacten en persoonlijke ontwikkeling.

Maar ik hoor ook altijd dat "werken moet lonen", en daar ben ik het helemaal mee eens.

Als je gaat werken dan investeer je tijd en energie in een functie, en dat geldt zeker voor mensen in het doelgroepenregister.

Veelal maak je ook reiskosten die, als je pech hebt, niet eens worden vergoedt (of niet kostendekkend zijn), dus in de praktijk ga je er dan nog op achteruit ook.

Ik kan me heel goed voorstellen dat dat voor mensen met een arbeidsbeperking die op bijstandsniveau leven niet motiverend werkt.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_176984784
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 22:23 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik snap het ergens wel.

Ik ben ook van mening dat werken sowieso altijd goed is voor structuur, sociale contacten en persoonlijke ontwikkeling.

Maar ik hoor ook altijd dat "werken moet lonen", en daar ben ik het helemaal mee eens.

Als je gaat werken dan investeer je tijd en energie in een functie, en dat geldt zeker voor mensen in het doelgroepenregister.

Veelal maak je ook reiskosten die, als je pech hebt, niet eens worden vergoedt (of niet kostendekkend zijn), dus in de praktijk ga je er dan nog op achteruit ook.

Ik kan me heel goed voorstellen dat dat voor mensen met een arbeidsbeperking die op bijstandsniveau leven niet motiverend werkt.
Daar ben ik het volledig mee eens, echter heb ik sociale contacten binnen groepen waar ik actief ben en uit ik mij door middel van sport of boeken die ik lees. Ik denk dat financiële middelen kunnen bijdragen aan een gezonder sociaal leven en een gezondere leefstandaard en ik vind het ook logisch dat daarvoor gewerkt moet worden. In de oude wajong, zover ik begreep kon je tot een bepaald bedrag verdienen en hoe meer je verdiende, hoe meer er gekort werd. Dat zou voor mij een ideaal iets zijn, echter is dat inmiddels volledig weggevallen.

Vaak worden de reiskosten niet vergoed, dat klopt. Dat was inderdaad een ander valblok voor mij. Buitenom dat ik meer zal moeten eten door het arbeid dat ik verricht waardoor mijn kosten hoger uit zullen vallen en ik meer moeite heb om een leven op de rails te krijgen dat al volledig van de baan is. Dus word je dan als het waar gedwongen om meer te werken dan je op dat moment aankan om er iets voor terug te krijgen. En ik snap het, je krijgt er al wat voor terug maar dat is niet genoeg om een fatsoenlijke leefstandaard te hebben. Een wajong kom je bijvoorbeeld prima van rond, een minimumloon ook al een bijstand daar red je het gewoon niet mee tenzij je in volledige isolatie met beperkingen wil leven en op elk dubbeltje moet letten wat denk ik alleen maar voor meer stress zorgt. Iedereen wil iets op kunnen bouwen, ook iemand die een verminderd arbeidsvermogen heeft.
pi_177008309
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 01:11 schreef Lazer23 het volgende:

[..]

Daar ben ik het volledig mee eens, echter heb ik sociale contacten binnen groepen waar ik actief ben en uit ik mij door middel van sport of boeken die ik lees. Ik denk dat financiële middelen kunnen bijdragen aan een gezonder sociaal leven en een gezondere leefstandaard en ik vind het ook logisch dat daarvoor gewerkt moet worden. In de oude wajong, zover ik begreep kon je tot een bepaald bedrag verdienen en hoe meer je verdiende, hoe meer er gekort werd. Dat zou voor mij een ideaal iets zijn, echter is dat inmiddels volledig weggevallen.

Vaak worden de reiskosten niet vergoed, dat klopt. Dat was inderdaad een ander valblok voor mij. Buitenom dat ik meer zal moeten eten door het arbeid dat ik verricht waardoor mijn kosten hoger uit zullen vallen en ik meer moeite heb om een leven op de rails te krijgen dat al volledig van de baan is. Dus word je dan als het waar gedwongen om meer te werken dan je op dat moment aankan om er iets voor terug te krijgen. En ik snap het, je krijgt er al wat voor terug maar dat is niet genoeg om een fatsoenlijke leefstandaard te hebben. Een wajong kom je bijvoorbeeld prima van rond, een minimumloon ook al een bijstand daar red je het gewoon niet mee tenzij je in volledige isolatie met beperkingen wil leven en op elk dubbeltje moet letten wat denk ik alleen maar voor meer stress zorgt. Iedereen wil iets op kunnen bouwen, ook iemand die een verminderd arbeidsvermogen heeft.
Ik heb lang gewacht met reageren maar ik moet het toch kwijt.

Je zit in een redelijke luxe situatie. Een uitkering voor het leven zonder het gezeik en gedoe dat je in de bijstand hebt, gewoon mogen samenwonen e.d. en nog allemaal mooie regelingen om je aantrekkelijk te maken voor werkgevers. Hulp bij de vleet ook nog eens.

Je wordt niet gekort op je uitkering; je wordt aangevuld tot een minimumbedrag. Knijp je handjes nu eens dicht en klaag niet zo. Ja, je kunt pech hebben met een werkgever (been there, done that) maar iedere werkplek is weer iets op je cv waardoor het makkelijker wordt om een baan te krijgen waar je wel financieel beter van wordt. Ga overleggen met je uitkerende instantie als je geen reiskostenvergoeding krijgt bv. Ze zijn met Wajong een stuk behulpzamer dan met bijstand.
pi_177008412
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 09:37 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik heb lang gewacht met reageren maar ik moet het toch kwijt.

Je zit in een redelijke luxe situatie. Een uitkering voor het leven zonder het gezeik en gedoe dat je in de bijstand hebt, gewoon mogen samenwonen e.d. en nog allemaal mooie regelingen om je aantrekkelijk te maken voor werkgevers. Hulp bij de vleet ook nog eens.

Je wordt niet gekort op je uitkering; je wordt aangevuld tot een minimumbedrag. Knijp je handjes nu eens dicht en klaag niet zo. Ja, je kunt pech hebben met een werkgever (been there, done that) maar iedere werkplek is weer iets op je cv waardoor het makkelijker wordt om een baan te krijgen waar je wel financieel beter van wordt. Ga overleggen met je uitkerende instantie als je geen reiskostenvergoeding krijgt bv. Ze zijn met Wajong een stuk behulpzamer dan met bijstand.
Wie zegt dat hij / zij Wajong krijgt?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_177011256
quote:
1s.gif Op woensdag 7 februari 2018 09:44 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Wie zegt dat hij / zij Wajong krijgt?
Dat is een gok inderdaad aan de hand van zijn verhaal. Hij zegt ook dat hij een verminderd arbeidsvermogen heeft.
pi_177011493
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 12:21 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat is een gok inderdaad aan de hand van zijn verhaal. Hij zegt ook dat hij een verminderd arbeidsvermogen heeft.
Maar tegenwoordig zitten ook veel mensen met verminderd arbeidsvermogen in de Bijstand.

Sterker nog; de nieuwe Wajong keuringen zijn dusdanig streng dat iedereen die niet meer dan 80% arbeidsongeschikt is automatisch in de Bijstand belandt.
  woensdag 7 februari 2018 @ 13:00:30 #17
39333 Zelva
pi_177011913
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 12:21 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Wel een hele hele rare gok dan. TS heeft het specifiek over bijstand, bijstandsnormen en ga zo maar door. Bovendien is er bij Wajong'ers helemaal geen sprake van een loonkostensubsidie.

No way dat TS niet in de bijstand zit.
pi_177013171
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 13:00 schreef Zelva het volgende:

[..]

Wel een hele hele rare gok dan. TS heeft het specifiek over bijstand, bijstandsnormen en ga zo maar door. Bovendien is er bij Wajong'ers helemaal geen sprake van een loonkostensubsidie.

No way dat TS niet in de bijstand zit.
Waar haalt hij het waanidee dan vandaan dat je in de bijstand zou worden aangevuld tot minimumloon?

Bijstandsniveau wordt gezien als bestaansminimum. De overheid zorgt dat je minimaal dat hebt om van te leven en vult je aan tot dat bedrag als je enige inkomsten hebt. Niet alles voelt dan eerlijk inderdaad maar dat is nu eenmaal zo. Ik vind het erger dat ik steeds afwijzingen krijg, veel moeite doe en op gesprek kom om dan te horen dat de vacature is teruggetrokken of intern vervuld, dat ik mijn privacy kwijt raak en haast paranoïde word van die controles dan dat ik het oneerlijk vind dat ik niet een deel van mijn zelf verdiende geld mag houden.

Het staat goed op je cv als je af en toe werkt, al zijn dat maar projectjes. Grootste voordeel is dat de bijstand minder op je huid zit als je op die manier aantoont dat je alles aanpakt wat je krijgen kunt, al kom je daarmee niet uit de uitkering.
pi_177014631
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 14:19 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Waar haalt hij het waanidee dan vandaan dat je in de bijstand zou worden aangevuld tot minimumloon?

Volgens mij wordt het inkomen van mensen met een arbeidsbeperking die onder het doelgroepregister vallen (de genoemde 'banenafspraak') aangevuld tot het minimumloon.

Degenen die vallen onder verantwoordelijkheid van de gemeente (Bijstand / Participatiewet) worden dan dus door de gemeente aangevuld tot het minimumloon, uiteraard voor de hoeveelheid uren die zij werken.
pi_177014798
Ik zit in de bijstand ja. Het cv etc. maken mij niet uit, het gaat mij puur om de leefstandaard en het gevoel in een fijne omgeving te wonen.Sommige mensen moeten eerst van binnen tot rust kunnen komen om het van buiten te uiten en dat kan niet in een onrustige omgeving. Ik vind niet dat ik in een luxe positie zit, omdat mijn mogelijkheden redelijk beperkt zijn. In de bijstand word je in een traject gezet waar ze je de eerste beste baan willen voorschrijven en niet kijken naar jouw persoonlijke situatie/omstandigheden. Er zit een vorm van dwang bij wat niet voor iedereen even gezond is.

Door de wijziging van de regeling maken veel mensen geen aanspraak meer op een wajong wat ik een slechte zaak vind.

Als je het hebt over regelingen, er zijn geen regelingen waarvan ik op de hoogte ben die mij enig voordeel brengen in een werkomgeving.

Naar mijn weten, kun je alleen in de wajong terecht komen als je volledig arbeidsongeschikt bent verklaard. Tenminste, dat is wat het UWV veronderstelde.

Wat je zei over de reiskosten, daar heb ik het bijvoorbeeld al over gehad alleen werd bij verteld dat ik daar geen keuze in had. Tegelijk gaat bijvoorbeeld wel mijn fiets stuk of wordt deze gestolen uit de berging en heb ik gewoon geen geld om deze te vervangen Ik zit nu in een soort van positie waar maanden geleden met mij contact opgenomen zou worden alleen dat nooit gebeurd is. Ik woon in een buurt die mij alleen verder naar beneden trekt dus voor mij is het wel van belang dat ik iets kan doen wat voor mij haalbaar is en ten tweede, waar ik wat van terug zie.

quote:
Volgens mij wordt het inkomen van mensen met een arbeidsbeperking die onder het doelgroepregister vallen (de genoemde 'banenafspraak') aangevuld tot het minimumloon.

Degenen die vallen onder verantwoordelijkheid van de gemeente (Bijstand / Participatiewet) worden dan dus door de gemeente aangevuld tot het minimumloon, uiteraard voor de hoeveelheid uren die zij werken.
Heeft u daar misschien een bron van? Dat zou mij ontzettend kunnen helpen!

[ Bericht 18% gewijzigd door Lazer23 op 07-02-2018 15:51:51 ]
  woensdag 7 februari 2018 @ 16:13:09 #21
39333 Zelva
pi_177015370
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 15:27 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Nee, je wordt niet aangevuld tot minimumloon. Je krijgt gewoon het loon volgens de gewone salariëring of volgens een speciale doelgroepenschaal die begint bij minimumloon. Maar als je part time werkt word je natuurlijk niet betaald voor het fulltime minimumloon, dus dan kan het zijn dat je onder bijstandsniveau blijft zitten. En dat wordt dan aangevuld tot bijstandsniveau.
pi_177015490
quote:
Nee, je wordt niet aangevuld tot minimumloon. Je krijgt gewoon het loon volgens de gewone salariëring of volgens een speciale doelgroepenschaal die begint bij minimumloon. Maar als je part time werkt word je natuurlijk niet betaald voor het fulltime minimumloon, dus dan kan het zijn dat je onder bijstandsniveau blijft zitten. En dat wordt dan aangevuld tot bijstandsniveau.
Als ik het zo bekijk dan ga ik er niks op vooruit als ik onder de bijstandsnorm zit met mijn inkomen uit werk. Persoonlijk gezien, kan ik daar geen motivatie in vinden. Dan houd ik het liever bij vrijwilligerswerk. Daar zijn de eisen minder hoog, worden geen verwachtingen gesteld en draag ik naar mijn mening ook bij aan de directe omgeving.
  woensdag 7 februari 2018 @ 16:21:26 #23
39333 Zelva
pi_177015507
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 14:19 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik kan me dat heel goed voorstellen hoor, want het is allemaal best ingewikkelde materie en voor de doelgroeper zelf is de informatie erg summier, verwarrend en het roept soms meer vragen op dan dat er antwoorden komen. Als 'klant' moet je echt moeite doen om wat diepgravende informatie te vinden, die voor de werkgevers dan weer wel volop beschikbaar is.

Zelfs bij de gemeentes zijn de ins en outs totaal niet bekend. Zo zijn de CAO-bepalingen voor de werknemers van de gemeente zelf al volstrekt illegaal. Ben zelf als doelgroeper bij een gemeente aan de slag gegaan en heb een bezwaar moeten aantekenen tegen mijn aanstelling omdat ik onderbetaald werd terwijl dat niet mocht volgens de wetgeving.

quote:
Het staat goed op je cv als je af en toe werkt, al zijn dat maar projectjes. Grootste voordeel is dat de bijstand minder op je huid zit als je op die manier aantoont dat je alles aanpakt wat je krijgen kunt, al kom je daarmee niet uit de uitkering.
Sorry, maar dat is echt allemaal niet relevant. Zodra je een indicatie banenafspraak hebt en in de Participatiewet zit, is de gemeente voor jou verantwoordelijk, niet andersom. Van op de huid zitten zal geen sprake meer zijn, er is immers vastgesteld dat je niet in staat bent om helemaal zelfstandig minimumloon te verdienen en daarbij hulp van de gemeente nodig hebt.
  woensdag 7 februari 2018 @ 16:25:05 #24
39333 Zelva
pi_177015565
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 16:20 schreef Lazer23 het volgende:

[..]

Als ik het zo bekijk dan ga ik er niks op vooruit als ik onder de bijstandsnorm zit met mijn inkomen uit werk. Persoonlijk gezien, kan ik daar geen motivatie in vinden. Dan houd ik het liever bij vrijwilligerswerk. Daar zijn de eisen minder hoog, worden geen verwachtingen gesteld en draag ik naar mijn mening ook bij aan de directe omgeving.
Kan ik me goed voorstellen hoor. Heb zelf jaren post gedaan met een boel vrijwilligerswerk erbij, daar was ik echter klaar mee en mijn motivatie was ook helemaal weggeëbd. Mag me gelukkig prijzen dat ik wel in staat bent full time te werken en heel veel capaciteiten heb. Daardoor ben ik nu uit de uitkering.
pi_177015591
quote:
Kan ik me goed voorstellen hoor. Heb zelf jaren post gedaan met een boel vrijwilligerswerk erbij, daar was ik echter klaar mee en mijn motivatie was ook helemaal weggeëbd. Mag me gelukkig prijzen dat ik wel in staat bent full time te werken en heel veel capaciteiten heb. Daardoor ben ik nu uit de uitkering.
Dat is fijn om te horen, wat goed dat je dat gelukt is!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')