https://www.uwv.nl/partic(...)icatie-banenafspraakquote:Op maandag 5 februari 2018 16:54 schreef Lazer23 het volgende:
Ik heb een vraag over het principe van de "indicatie banenafspraak" en wat hier de specifieke voorwaarden van zijn. Ik kan er helaas weinig over terugvinden.
Wat ik er verder van begrijp is dat als jouw inkomen uit die baan minder is dan het minimum loon of de bijstandsnorm, dan wordt dit aangevuld.quote:Voorwaarden Indicatie banenafspraak(Klik om in te klappen)
U kunt een Indicatie banenafspraak krijgen als de gemeente u naar werk begeleidt of heeft begeleid. Of als u het voortgezet speciaal onderwijs (vso), praktijkonderwijs (pro) of de entree-opleiding in het mbo volgt of volgde.
Daarnaast:
- heeft u een langdurige ziekte of handicap;
- kunt u werken, maar kunt u door uw ziekte of handicap niet het minimumloon verdienen;
- bent u nog niet opgenomen in het doelgroepregister.
Als je minder verdient dan de bijstand, krijg je inderdaad niet meer dan de bijstand. Je wordt echter niet gekort op werkvermogen an sich. Als je vermindert werkvermogen hebt, wordt dat gecompenseerd naar de werkgever door de gemeente met een loonkostensubsidiequote:Op maandag 5 februari 2018 17:47 schreef Lazer23 het volgende:
Bedankt voor de uitleg, in andere woorden. Het bedrag dat je verdient wordt dus aangevuld tot de bijstandsnorm als ik het goed begrijp. Mocht je werkvermogen minder zijn dan wat je verdient met een bijstand, zou je dus kunnen veronderstellen dat je er op dat moment vanuit een individueel standpunt niet op vooruit gaat.
Dat is jammer want ik denk juist dat dat mensen meer aan zou sporen om te willen werken omdat je er niks op vooruit gaat.
Bedankt voor de uitleg.
Op de website staat "De werkgever vraagt de loonkostensubsidie aan voor de werknemer als deze minder dan het minimumloon kan verdienen. De loonkostensubsidie vergoedt het verschil tussen loonwaarde en minimumloon. Het is bedoeld voor werknemers die vallen onder de doelgroep van de banenafspraak."quote:Als je minder verdient dan de bijstand, krijg je inderdaad niet meer dan de bijstand. Je wordt echter niet gekort op werkvermogen an sich. Als je vermindert werkvermogen hebt, wordt dat gecompenseerd naar de werkgever door de gemeente met een loonkostensubsidie
Met 20 uur kom je waarschijnlijk wel in de buurt van de bijstandsnorm en wie weet wat er nog meer mogelijk is. Vergeet ook niet dat je nog vakantiegeld erbovenop krijgt en je ook waarschijnlijk pensioen gaat opbouwen. Dat laatste wordt in ieder geval niet ingehouden door de gemeente, dus erop vooruit ga je sowieso. Al zie je daar pas veel later wat van.
Overigens is de regering van plan om in te voeren dat je onder wettelijk minimumloon betaald kunt worden met een verminderde arbeidsprestatie, en sowieso nooit boven bijstandsniveau, dus wat dat betreft kun je maar beter nu instromen dan wachten.
Nee, zoals je het zegt. Verdien je méér dan die ¤942,51 dan krijg je géén uitkering meer en mag je alles zelf houden.quote:Op maandag 5 februari 2018 20:26 schreef Lazer23 het volgende:
[..]
Op de website staat "De werkgever vraagt de loonkostensubsidie aan voor de werknemer als deze minder dan het minimumloon kan verdienen. De loonkostensubsidie vergoedt het verschil tussen loonwaarde en minimumloon. Het is bedoeld voor werknemers die vallen onder de doelgroep van de banenafspraak."
Dat geld dus pas vanaf de ¤ 942,51?
Het minimum maandloon is namelijk 1.578,00
Als alles wat je tot dit bedrag erbij werkt en de rest zou moeten gebruiken om af te lossen zou het logisch zijn, gezien het minimumloon op zich al niet veel is.
Zoals ik het nu begrijp, verdien je dan tot de 942,51 en wat je erboven krijgt mag je houden, klopt dit? Of is het een optelsom die doorgaat tot aan het minimumloon.
Stel dat je full time werkt, en 70 procent loonwaarde hebt. Dan krijg jij gewoon je normale loon waar je recht op hebt van de werkgever. De gemeente betaalt dan ¤ 473,40 aan de werkgever. Dat is 30 procent van het minimumloon om je verminderde arbeidsprestatie te compenseren, maar daar merk jij niets van.quote:Op maandag 5 februari 2018 20:26 schreef Lazer23 het volgende:
[..]
Op de website staat "De werkgever vraagt de loonkostensubsidie aan voor de werknemer als deze minder dan het minimumloon kan verdienen. De loonkostensubsidie vergoedt het verschil tussen loonwaarde en minimumloon. Het is bedoeld voor werknemers die vallen onder de doelgroep van de banenafspraak."
Dat geld dus pas vanaf de ¤ 942,51?
Het minimum maandloon is namelijk 1.578,00
Aflossen? Ik volg je even niet.quote:Als alles wat je tot dit bedrag erbij werkt en de rest zou moeten gebruiken om af te lossen zou het logisch zijn, gezien het minimumloon op zich al niet veel is.
Zodra je erboven zit, ga je uit uit de uitkering en is er helemaal geen sprake meer van houden/niet houden. Mag je helemaal zelf weten wat je doet. En dat is echt wat waard, geloof me.quote:Zoals ik het nu begrijp, verdien je dan tot de 942,51 en wat je erboven krijgt mag je houden, klopt dit? Of is het een optelsom die doorgaat tot aan het minimumloon.
'Gratis' werken is zeker nuttig, maar je gaat het niet eeuwig volhouden als alle energie die je erin steekt je nooit wat extra oplevert. Ben daar zelf ook bijna aan onderdoor gegaan.quote:Op maandag 5 februari 2018 18:32 schreef Brighteyes het volgende:
Waarom zou dit alleen interessant zijn als je er financieel op vooruit ging?
Daar ben ik het volledig mee eens, echter heb ik sociale contacten binnen groepen waar ik actief ben en uit ik mij door middel van sport of boeken die ik lees. Ik denk dat financiële middelen kunnen bijdragen aan een gezonder sociaal leven en een gezondere leefstandaard en ik vind het ook logisch dat daarvoor gewerkt moet worden. In de oude wajong, zover ik begreep kon je tot een bepaald bedrag verdienen en hoe meer je verdiende, hoe meer er gekort werd. Dat zou voor mij een ideaal iets zijn, echter is dat inmiddels volledig weggevallen.quote:Op maandag 5 februari 2018 22:23 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik snap het ergens wel.
Ik ben ook van mening dat werken sowieso altijd goed is voor structuur, sociale contacten en persoonlijke ontwikkeling.
Maar ik hoor ook altijd dat "werken moet lonen", en daar ben ik het helemaal mee eens.
Als je gaat werken dan investeer je tijd en energie in een functie, en dat geldt zeker voor mensen in het doelgroepenregister.
Veelal maak je ook reiskosten die, als je pech hebt, niet eens worden vergoedt (of niet kostendekkend zijn), dus in de praktijk ga je er dan nog op achteruit ook.
Ik kan me heel goed voorstellen dat dat voor mensen met een arbeidsbeperking die op bijstandsniveau leven niet motiverend werkt.
Ik heb lang gewacht met reageren maar ik moet het toch kwijt.quote:Op dinsdag 6 februari 2018 01:11 schreef Lazer23 het volgende:
[..]
Daar ben ik het volledig mee eens, echter heb ik sociale contacten binnen groepen waar ik actief ben en uit ik mij door middel van sport of boeken die ik lees. Ik denk dat financiële middelen kunnen bijdragen aan een gezonder sociaal leven en een gezondere leefstandaard en ik vind het ook logisch dat daarvoor gewerkt moet worden. In de oude wajong, zover ik begreep kon je tot een bepaald bedrag verdienen en hoe meer je verdiende, hoe meer er gekort werd. Dat zou voor mij een ideaal iets zijn, echter is dat inmiddels volledig weggevallen.
Vaak worden de reiskosten niet vergoed, dat klopt. Dat was inderdaad een ander valblok voor mij. Buitenom dat ik meer zal moeten eten door het arbeid dat ik verricht waardoor mijn kosten hoger uit zullen vallen en ik meer moeite heb om een leven op de rails te krijgen dat al volledig van de baan is. Dus word je dan als het waar gedwongen om meer te werken dan je op dat moment aankan om er iets voor terug te krijgen. En ik snap het, je krijgt er al wat voor terug maar dat is niet genoeg om een fatsoenlijke leefstandaard te hebben. Een wajong kom je bijvoorbeeld prima van rond, een minimumloon ook al een bijstand daar red je het gewoon niet mee tenzij je in volledige isolatie met beperkingen wil leven en op elk dubbeltje moet letten wat denk ik alleen maar voor meer stress zorgt. Iedereen wil iets op kunnen bouwen, ook iemand die een verminderd arbeidsvermogen heeft.
Wie zegt dat hij / zij Wajong krijgt?quote:Op woensdag 7 februari 2018 09:37 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik heb lang gewacht met reageren maar ik moet het toch kwijt.
Je zit in een redelijke luxe situatie. Een uitkering voor het leven zonder het gezeik en gedoe dat je in de bijstand hebt, gewoon mogen samenwonen e.d. en nog allemaal mooie regelingen om je aantrekkelijk te maken voor werkgevers. Hulp bij de vleet ook nog eens.
Je wordt niet gekort op je uitkering; je wordt aangevuld tot een minimumbedrag. Knijp je handjes nu eens dicht en klaag niet zo. Ja, je kunt pech hebben met een werkgever (been there, done that) maar iedere werkplek is weer iets op je cv waardoor het makkelijker wordt om een baan te krijgen waar je wel financieel beter van wordt. Ga overleggen met je uitkerende instantie als je geen reiskostenvergoeding krijgt bv. Ze zijn met Wajong een stuk behulpzamer dan met bijstand.
Dat is een gok inderdaad aan de hand van zijn verhaal. Hij zegt ook dat hij een verminderd arbeidsvermogen heeft.quote:Op woensdag 7 februari 2018 09:44 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Wie zegt dat hij / zij Wajong krijgt?
Maar tegenwoordig zitten ook veel mensen met verminderd arbeidsvermogen in de Bijstand.quote:Op woensdag 7 februari 2018 12:21 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat is een gok inderdaad aan de hand van zijn verhaal. Hij zegt ook dat hij een verminderd arbeidsvermogen heeft.
Wel een hele hele rare gok dan. TS heeft het specifiek over bijstand, bijstandsnormen en ga zo maar door. Bovendien is er bij Wajong'ers helemaal geen sprake van een loonkostensubsidie.quote:Op woensdag 7 februari 2018 12:21 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat is een gok inderdaad aan de hand van zijn verhaal. Hij zegt ook dat hij een verminderd arbeidsvermogen heeft.
Waar haalt hij het waanidee dan vandaan dat je in de bijstand zou worden aangevuld tot minimumloon?quote:Op woensdag 7 februari 2018 13:00 schreef Zelva het volgende:
[..]
Wel een hele hele rare gok dan. TS heeft het specifiek over bijstand, bijstandsnormen en ga zo maar door. Bovendien is er bij Wajong'ers helemaal geen sprake van een loonkostensubsidie.
No way dat TS niet in de bijstand zit.
Volgens mij wordt het inkomen van mensen met een arbeidsbeperking die onder het doelgroepregister vallen (de genoemde 'banenafspraak') aangevuld tot het minimumloon.quote:Op woensdag 7 februari 2018 14:19 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Waar haalt hij het waanidee dan vandaan dat je in de bijstand zou worden aangevuld tot minimumloon?
Heeft u daar misschien een bron van? Dat zou mij ontzettend kunnen helpen!quote:Volgens mij wordt het inkomen van mensen met een arbeidsbeperking die onder het doelgroepregister vallen (de genoemde 'banenafspraak') aangevuld tot het minimumloon.
Degenen die vallen onder verantwoordelijkheid van de gemeente (Bijstand / Participatiewet) worden dan dus door de gemeente aangevuld tot het minimumloon, uiteraard voor de hoeveelheid uren die zij werken.
Nee, je wordt niet aangevuld tot minimumloon. Je krijgt gewoon het loon volgens de gewone salariëring of volgens een speciale doelgroepenschaal die begint bij minimumloon. Maar als je part time werkt word je natuurlijk niet betaald voor het fulltime minimumloon, dus dan kan het zijn dat je onder bijstandsniveau blijft zitten. En dat wordt dan aangevuld tot bijstandsniveau.quote:Op woensdag 7 februari 2018 15:27 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Volgens mij wordt het inkomen van mensen met een arbeidsbeperking die onder het doelgroepregister vallen (de genoemde 'banenafspraak') aangevuld tot het minimumloon.
Degenen die vallen onder verantwoordelijkheid van de gemeente (Bijstand / Participatiewet) worden dan dus door de gemeente aangevuld tot het minimumloon, uiteraard voor de hoeveelheid uren die zij werken.
Als ik het zo bekijk dan ga ik er niks op vooruit als ik onder de bijstandsnorm zit met mijn inkomen uit werk. Persoonlijk gezien, kan ik daar geen motivatie in vinden. Dan houd ik het liever bij vrijwilligerswerk. Daar zijn de eisen minder hoog, worden geen verwachtingen gesteld en draag ik naar mijn mening ook bij aan de directe omgeving.quote:Nee, je wordt niet aangevuld tot minimumloon. Je krijgt gewoon het loon volgens de gewone salariëring of volgens een speciale doelgroepenschaal die begint bij minimumloon. Maar als je part time werkt word je natuurlijk niet betaald voor het fulltime minimumloon, dus dan kan het zijn dat je onder bijstandsniveau blijft zitten. En dat wordt dan aangevuld tot bijstandsniveau.
Ik kan me dat heel goed voorstellen hoor, want het is allemaal best ingewikkelde materie en voor de doelgroeper zelf is de informatie erg summier, verwarrend en het roept soms meer vragen op dan dat er antwoorden komen. Als 'klant' moet je echt moeite doen om wat diepgravende informatie te vinden, die voor de werkgevers dan weer wel volop beschikbaar is.quote:Op woensdag 7 februari 2018 14:19 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Waar haalt hij het waanidee dan vandaan dat je in de bijstand zou worden aangevuld tot minimumloon?
Sorry, maar dat is echt allemaal niet relevant. Zodra je een indicatie banenafspraak hebt en in de Participatiewet zit, is de gemeente voor jou verantwoordelijk, niet andersom. Van op de huid zitten zal geen sprake meer zijn, er is immers vastgesteld dat je niet in staat bent om helemaal zelfstandig minimumloon te verdienen en daarbij hulp van de gemeente nodig hebt.quote:Het staat goed op je cv als je af en toe werkt, al zijn dat maar projectjes. Grootste voordeel is dat de bijstand minder op je huid zit als je op die manier aantoont dat je alles aanpakt wat je krijgen kunt, al kom je daarmee niet uit de uitkering.
Kan ik me goed voorstellen hoor. Heb zelf jaren post gedaan met een boel vrijwilligerswerk erbij, daar was ik echter klaar mee en mijn motivatie was ook helemaal weggeëbd. Mag me gelukkig prijzen dat ik wel in staat bent full time te werken en heel veel capaciteiten heb. Daardoor ben ik nu uit de uitkering.quote:Op woensdag 7 februari 2018 16:20 schreef Lazer23 het volgende:
[..]
Als ik het zo bekijk dan ga ik er niks op vooruit als ik onder de bijstandsnorm zit met mijn inkomen uit werk. Persoonlijk gezien, kan ik daar geen motivatie in vinden. Dan houd ik het liever bij vrijwilligerswerk. Daar zijn de eisen minder hoog, worden geen verwachtingen gesteld en draag ik naar mijn mening ook bij aan de directe omgeving.
Dat is fijn om te horen, wat goed dat je dat gelukt is!quote:Kan ik me goed voorstellen hoor. Heb zelf jaren post gedaan met een boel vrijwilligerswerk erbij, daar was ik echter klaar mee en mijn motivatie was ook helemaal weggeëbd. Mag me gelukkig prijzen dat ik wel in staat bent full time te werken en heel veel capaciteiten heb. Daardoor ben ik nu uit de uitkering.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |