abonnement Unibet Coolblue
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 6 februari 2018 @ 17:47:36 #101
74056 crew  ToT
pi_176995573
En @ near death experience; dat is cultureel afhankelijk. Je ziet waarmee je opgegroeid bent.
Een oom van me was atheïst die op een boerderij woonde, en toen hij een hartstilstand kreeg, zag hij een oranje geschilderde hemelpoort met een stukje gras er voor waar kippetjes rondliepen.
Ja, wel een hemelpoort, want van huis uit was die familie wel christelijk, dus heeft hij ook genoeg daarvan mee gekregen.

Hij is inmiddels echt overleden. Geen idee trouwens of deze ervaring met die hemelpoort hem toen van gedachten heeft laten veranderen of niet.
pi_176996218
quote:
11s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 17:37 schreef jogy het volgende:

[..]

Ik meen het hoor. Het is een welgemeend compliment. En breinruftig bedoel ik niet als belediging, het is wat mij betreft een eretitel want je kan vrij denken en alsnog niet los slaan van de ratio. Het zou mij niets verbazen als we allemaal een onderdeel zijn van een universum die zichzelf subjectief ervaart.

Dus je las mijn vorige post niet bepaald objectief ;(.
Oh ja...dan heb ik je verkeerd begrepen...

Mijn welgemeende excuses daarvoor.

quote:
2s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 17:41 schreef ToT het volgende:
Maar goed, hebben bacteriën en sprinkhanen no wel een ziel of niet?

Ze zijn onderdeel van dezelfde realiteit maar staan niet gelijk aan ons.

quote:
2s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 17:47 schreef ToT het volgende:
En @ near death experience; dat is cultureel afhankelijk. Je ziet waarmee je opgegroeid bent.
Een oom van me was atheïst die op een boerderij woonde, en toen hij een hartstilstand kreeg, zag hij een oranje geschilderde hemelpoort met een stukje gras er voor waar kippetjes rondliepen.
Ja, wel een hemelpoort, want van huis uit was die familie wel christelijk, dus heeft hij ook genoeg daarvan mee gekregen.

Hij is inmiddels echt overleden. Geen idee trouwens of deze ervaring met die hemelpoort hem toen van gedachten heeft laten veranderen of niet.
Dat is allemaal goed en aardig, je kunt uit hersenactiviteit (elektrische communicatie/code/materie/etc) niet herleiden wat de inhoud van een NDE (BDE in het Nederlands) is.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 6 februari 2018 @ 21:34:13 #103
74056 crew  ToT
pi_177001300
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 18:22 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Oh ja...dan heb ik je verkeerd begrepen...

Mijn welgemeende excuses daarvoor.

[..]

Ze zijn onderdeel van dezelfde realiteit maar staan niet gelijk aan ons.

[..]

Dat is allemaal goed en aardig, je kunt uit hersenactiviteit (elektrische communicatie/code/materie/etc) niet herleiden wat de inhoud van een NDE (BDE in het Nederlands) is.
Men KAN al heel primitieve beelden uitlezen uit de hersenen als je heel sterk ergens aan denkt.

Het feit dat de technologie op dit moment nog niet geavanceerd genoeg is om letterlijk alles te verklaren, betekent niet dat er een God of the gaps moet zijn om die dingen te kunnen verklaren.
Mensen zijn echt fakking LUI als ze alles op een God moeten afschuiven als ze het niet begrijpen.
Met zo'n houding waren we echt in de middeleeuwen blijven steken.
pi_177001333
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 21:34 schreef ToT het volgende:

[..]

Men KAN al heel primitieve beelden uitlezen uit de hersenen als je heel sterk ergens aan denkt.

Het feit dat de technologie op dit moment nog niet geavanceerd genoeg is om letterlijk alles te verklaren, betekent niet dat er een God of the gaps moet zijn om die dingen te kunnen verklaren.
Mensen zijn echt fakking LUI als ze alles op een God moeten afschuiven als ze het niet begrijpen.
Met zo'n houding waren we echt in de middeleeuwen blijven steken.
Iets dat niet objectief niet meetbaar is blijft objectief niet meetbaar. Zoals subjectieve ervaring. De aarde blijft ook rond.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 6 februari 2018 @ 21:41:57 #105
74056 crew  ToT
pi_177001580
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 21:35 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Iets dat niet objectief niet meetbaar is blijft objectief niet meetbaar. Zoals subjectieve ervaring. De aarde blijft ook rond.
Ja en de meeste scheten stinken. De paus is katholiek en gras is groen! :')
pi_177001645
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 21:41 schreef ToT het volgende:

[..]

Ja en de meeste scheten stinken. De paus is katholiek en gras is groen! :')
Je kunt het ontkennen wat je wilt.

Een subjectieve ervaring is wat anders dan een objectieve waarneming. En dat blijft zo.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 6 februari 2018 @ 21:45:36 #107
74056 crew  ToT
pi_177001730
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 21:43 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Je kunt het ontkennen wat je wit.

Een subjectieve ervaring is wat anders dan een objectieve waarneming. En dat blijft zo.
Subjectieve ervaringen zijn deels aan te tonen; pijn is te meten, de aanwezigheid van bepaalde hormonen e.d. zeggen weer dingen over je gemoedstoestand enz.

Ik weet dat het eng is als de mysterie van het leven steeds verder ontrafeld wordt, maar er is gewoon steeds minder en minder plaats voor het spirituele naarmate de wetenschap vordert.

Er ZIJN natuurlijk nog wel mysteries, maar dat wordt gewoon steeds minder, en dat is maar goed ook; hoe minder bijgeloof er in de wereld is, hoe minder wetten en regels daarover gemaakt kan worden. Minder martelingen en executies omdat men die regeltjes van die onzichtbare mannetjes niet opvolgt enzo.
pi_177001801
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 21:45 schreef ToT het volgende:

[..]

Subjectieve ervaringen zijn deels aan te tonen; pijn is te meten, de aanwezigheid van bepaalde hormonen e.d. zeggen weer dingen over je gemoedstoestand enz.

Ik weet dat het eng is als de mysterie van het leven steeds verder ontrafeld wordt, maar er is gewoon steeds minder en minder plaats voor het spirituele naarmate de wetenschap vordert.
Niks wat je objectief en collectief kan aantonen is vergelijkbaar met een subjectieve, individuele ervaring. Dat is zo, dat was zo en dat blijft zo.

gedrag, taal, hersenchemie, subjectieve rapporten, hersenscans, blablaba staan niet gelijk aan de subjectieve ervaring 'liefde'

jammer voor je
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 6 februari 2018 @ 21:54:24 #109
74056 crew  ToT
pi_177002061
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 21:47 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Niks wat je objectief en collectief kan aantonen is vergelijkbaar met een subjectieve, individuele ervaring. Dat is zo, dat was zo en dat blijft zo.

gedrag, taal, hersenchemie, subjectieve rapporten, hersenscans, blablaba staan niet gelijk aan de subjectieve ervaring 'liefde'

jammer voor je
:') Echt joh! :')

En ja, persoonlijke ervaringen zijn nog moeilijk te meten, maar als al beelden in hersenen gescand en zichtbaar gemaakt kunnen worden en pijn te meten valt, dan kun je wel blijven gillen dat ook in de toekomst men nooit je subjectieve ervaringen zal kunnen aantonen / meten, dan zit je echt met je vingers in je oren en ogen dicht van "LALALALALALALALALALALALALALALAA!!!!!!!!"

Ik snap je angst wel dat je wil blijven geloven dat je een onsterfelijke ziel hebt, en het feit dat de wetenschap de hersenen nog niet volledig kan ontleden geeft hoop dat die ziel zou kunnen bestaan.
Tja vooruit, als je die hoop wil houden: prima! ^O^ Zolang je maar niet anderen regels probeert op te leggen van die space-aliens met grote hoofden in dimensie X. ^O^
pi_177002239
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 21:54 schreef ToT het volgende:

[..]

:') Echt joh! :')

En ja, persoonlijke ervaringen zijn nog moeilijk te meten, maar als al beelden in hersenen gescand en zichtbaar gemaakt kunnen worden en pijn te meten valt, dan kun je wel blijven gillen dat ook in de toekomst men nooit je subjectieve ervaringen zal kunnen aantonen / meten, dan zit je echt met je vingers in je oren en ogen dicht van "LALALALALALALALALALALALALALALAA!!!!!!!!"

Ik snap je angst wel dat je wil blijven geloven dat je een onsterfelijke ziel hebt, en het feit dat de wetenschap de hersenen nog niet volledig kan ontleden geeft hoop dat die ziel zou kunnen bestaan.
Tja vooruit, als je die hoop wil houden: prima! ^O^ Zolang je maar niet anderen regels probeert op te leggen van die space-aliens met grote hoofden in dimensie X. ^O^
Iets wat zich alleen in de 1e persoon afspeelt (subjectieve ervaring) blijft altijd een 1e persoonsfenomeen, zoals de zon voor altijd een 3e persoonsfenomeen is.

'Liefde' is en blijft een 1e persoonsfenomeen dat voor elk individu, mens en dier, anders is. En dat blijft niet meetbaar.

De zon blijft altijd een 3e persoonsfenomeen.

Simpel genoeg
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 6 februari 2018 @ 21:59:22 #111
74056 crew  ToT
pi_177002276
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 21:58 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Iets wat zich alleen in de 1e persoon afspeelt (subjectieve ervaring) blijft altijd een 1e persoonsfenomeen, zoals de zon voor altijd een 3e persoonsfenomeen is.

'Liefde' is en blijft een 1e persoonsfenomeen dat voor elk individu, mens en dier, anders is. En dat blijft niet meetbaar.

De zon blijft altijd een 3e persoonsfenomeen.

Simpel genoeg
Wat jij wil! ^O^ Als dat je geruststelling geeft en je in een leven na de dood laat geloven.... ^O^
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 6 februari 2018 @ 22:01:35 #112
74056 crew  ToT
pi_177002378
Overigens hoef je niet overal getalletjes aan te moeten hangen om het te laten bestaan.

Interactie tussen mensen levert veranderingen in neuronen en in de hormoonhishouding op e.d.
Dat is allemaal wel meetbaar, maar de exacte invloed daarvan op de persoon in kwestie.....tja, daar kun je vooralsnog geen getalletjes aan hangen, DUS bestaat het niet / bewijst dat dat er een ziel bestaat.........okee, ik vind het best.
pi_177002447
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 22:01 schreef ToT het volgende:
Overigens hoef je niet overal getalletjes aan te moeten hangen om het te laten bestaan.

Interactie tussen mensen levert veranderingen in neuronen en in de hormoonhishouding op e.d.
Dat is allemaal wel meetbaar, maar de exacte invloed daarvan op de persoon in kwestie.....tja, daar kun je vooralsnog geen getalletjes aan hangen, DUS bestaat het niet / bewijst dat dat er een ziel bestaat.........okee, ik vind het best.
Niet alles dat bestaat is objectief meetbaar. Dat is echt een basisprincipe die ze jou in groep 3 van de lagere school hadden moeten uitleggen.
pi_177002501
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 21:58 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Iets wat zich alleen in de 1e persoon afspeelt (subjectieve ervaring) blijft altijd een 1e persoonsfenomeen, zoals de zon voor altijd een 3e persoonsfenomeen is.

'Liefde' is en blijft een 1e persoonsfenomeen dat voor elk individu, mens en dier, anders is. En dat blijft niet meetbaar.

De zon blijft altijd een 3e persoonsfenomeen.

Simpel genoeg
'Liefde' bestaat ook niet.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 6 februari 2018 @ 22:05:10 #115
74056 crew  ToT
pi_177002519
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 22:03 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Niet alles dat bestaat is objectief meetbaar. Dat is echt een basisprincipe die ze jou in groep 3 van de lagere school hadden moeten uitleggen.
Nogmaals; de wetenschap is meer en meer aan het aantonen, ook wat er in de hersenen afspeelt.

Maar zelfs al ZOU je ook in de verre toekomst bepaalde dingen niet keihard in getalletjes om kunnen zetten (persoonlijke opvatting of zo), dan NOG bewijst dat niet dat dat geen gewoon proces in de hersenen is.
pi_177002582
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 22:05 schreef ToT het volgende:

[..]

Nogmaals; de wetenschap is meer en meer aan het aantonen, ook wat er in de hersenen afspeelt.

Maar zelfs al ZOU je ook in de verre toekomst bepaalde dingen niet keihard in getalletjes om kunnen zetten (persoonlijke opvatting of zo), dan NOG bewijst dat niet dat dat geen gewoon proces in de hersenen is.
het zijn twee aparte fenomenen (objectief vs subjectief) en daarom leidt objectieve data nooit causaal tot subjectieve fenomenen

nu niet en in de toekomst niet

quote:
1s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 22:04 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

'Liefde' bestaat ook niet.
'Liefde' is een bestaand fenomeen
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 6 februari 2018 @ 22:08:03 #117
74056 crew  ToT
pi_177002589
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 22:04 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Liefde bestaat ook niet.
Gewoon een truc van de natuur om je te laten voortplanten.
Betekent niet dat je er niet intens van kunt genieten.
Ik hou ook ontzettend veel van mijn vriendin met wie ik samenwoon, maar ik geloof echt niet dat we onsterfelijke zielen hebben die een onderlinge verbinding hebben of zo.
Zelfde geldt voor als we later kinderen hebben; daar zal ik ongetwijfeld zielsveel van gaan houden, maar ook zij zullen geen onsterfelijke ziel hebben (die onder alien control vanuit dimensie X staan :') ). Dat neemt niet weg dat ze ongelooflijk veel voor mij zullen betekenen. Maar dat is het ouder-instinct; iets wat in je genen ingebakken zit.
Ik denk ook wel dat je met genetische manipulatie die instincten uit zou kunnen schakelen.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 6 februari 2018 @ 22:09:08 #118
74056 crew  ToT
pi_177002621
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 22:07 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

het zijn twee aparte fenomenen (objectief vs subjectief) en daarom leidt objectieve data nooit causaal tot subjectieve fenomenen

nu niet en in de toekomst niet

Tja laten we er een leuk woordspelletje van maken! :')

De subjectieve wereld wordt meer en meer onderzocht en zal op den duur echt wel ontrafeld worden.

WELLES!
NIETUS!
WELLES!
NIETUS!
pi_177002636
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 22:08 schreef ToT het volgende:

[..]

Gewoon een truc van de natuur om je te laten voortplanten.
Betekent niet dat je er niet intens van kunt genieten.
Ik hou ook ontzettend veel van mijn vriendin met wie ik samenwoon, maar ik geloof echt niet dat we onsterfelijke zielen hebben die een onderlinge verbinding hebben of zo.
Zelfde geldt voor als we later kinderen hebben; daar zal ik ongetwijfeld zielsveel van gaan houden, maar ook zij zullen geen onsterfelijke ziel hebben (die onder alien control vanuit dimensie X staan :') ). Dat neemt niet weg dat ze ongelooflijk veel voor mij zullen betekenen. Maar dat is het ouder-instinct; iets wat in je genen ingebakken zit.
Ik denk ook wel dat je met genetische manipulatie die instincten uit zou kunnen schakelen.
Het is geen 'truc' en jij kan het met je robots niet nabootsen. Omdat je het niet kan meten. Omdat je objectieve data en subjectieve fenomenen niet kunt vergelijken. En dus kun jij niet aan data komen om bewuste robots te maken.

Nooit niet
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 6 februari 2018 @ 22:10:24 #120
74056 crew  ToT
pi_177002652
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 22:09 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Het is geen 'truc' en jij kan het met je robots niet nabootsen. Omdat je het niet kan meten. Omdat je objectieve data en subjectieve fenomenen niet kunt vergelijken. En dus kun jij niet aan data komen om bewuste robots te maken.

Nooit niet
Nogmaals: als deze gedachte jou gelukkig maakt en hoop geeft: prima! :*
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 6 februari 2018 @ 22:11:07 #121
74056 crew  ToT
pi_177002674
In de dierenwereld zijn genoeg voorbeelden te zien dat het leven alleen maar om voortplanting draait.
pi_177002699
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 22:10 schreef ToT het volgende:

[..]

Nogmaals: als deze gedachte jou gelukkig maakt en hoop geeft: prima! :*
Nee ik heb namelijk geen belang om te verdedigen. Jij hebt een groot belang te verdedigen. Jij bent degene die zegt dat het mysterie langzaamaan aan het oplossen is, niet ik.

Het is verspilde moeite ToT. Je kunt je tijd beter besteden aan iets nuttigers dan onbeantwoordbare vragen te proberen beantwoorden.
pi_177002719
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 22:07 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

...

'Liefde' is een bestaand fenomeen
Nee het is een verzinsel.

Dit is constant het punt van je onderwerpen en daarom snap ik je arrogantie niet.
pi_177002771
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 22:13 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Nee het is een verzinsel.

Dit is constant het punt van je onderwerpen en daarom snap ik je arrogantie niet.
'liefde' is een subjectief verifieerbaar fenomeen en daarmee onderdeel van de werkelijkheid.

De ervaring 'liefde' is niet te meten en daarom kun jij niet aan data komen om 'liefde' in robots na te bootsen (of bewustzijn in het algemeen)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 6 februari 2018 @ 22:15:49 #125
74056 crew  ToT
pi_177002799
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 22:12 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Nee ik heb namelijk geen belang om te verdedigen. Jij hebt een groot belang te verdedigen. Jij bent degene die zegt dat het mysterie langzaamaan aan het oplossen is, niet ik.

Het is verspilde moeite ToT. Je kunt je tijd beter besteden aan iets nuttigers dan onbeantwoordbare vragen te proberen beantwoorden.
Vragen onbeantwoordbaar noemen remt de ontwikkeling van de mensheid; het is de meest luie en lakse houding die je kunt hebben en toont een slap karakter aan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')