abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 februari 2018 @ 12:12:17 #1
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_176968413
Een van onze kinderen heeft met regelmaat afspraken met artsen. We proberen dit wel zo veel mogelijk buiten onze vaste werk-uren te plannen, maar dat is niet geheel mogelijk. Als dit allemaal van vakantie-uren af moet gaat me dat zoveel kosten dat er weining tijd over blijft voor daadwerkelijk vrij.

Weet iemand of dit onder kortdurend zorgverlof oid valt? Ik heb al een beetje zitten zoeken in de cao etc maar ik word daar nog niet heel veel wijzer van.

Is er iemand die me in de juiste richting kan sturen?
pi_176968570
Zorgverlof is echt voor zorg aan zieke kinderen (of anderen) als er geen ander alternatief voor handen is. Daar valt artsbezoek helaas niet onder dus...

Voor artsbezoek onder werktijd is voor werknemers wettelijk al niks geregeld, en voor kinderen van werknemers ook niet. Ik zou in overleg met je werkgever kijken wat er mogelijk is, want er zijn geen wettelijke regelingen waar je op kan terugvallen helaas..
pi_176968625
Ik zou zeggen, bespreek het met je leidinggevende en/of afdeling personeelszaken.

Kortdurend zorgverlof is meer gericht op daadwerkelijk verzorgen van thuiswonende, zieke kinderen, niet zozeer voor doktersafspraken.
Vermoed dat dit toch echt neerkomt op verlof uren opnemen, maar wellicht is je werkgever coulant?
Sowieso is zorgverlof ook gelimiteerd w.b. aantal op te nemen uren en kan het gevolg hebben voor je inkomen.
  maandag 5 februari 2018 @ 12:40:52 #4
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_176968888
Ja he, dat had ik idd ook al gevonden, dat het puur voor acute zorg is.

Mijn werkgever is heel coulant en flexibel hoor, en ik heb er vooralsnog geen commentaar op gekregen als ik weg ga voor een afspraak en dan in de avonduren nog even wat werk, maar het leek me voor mijn gemoedsrust een fijn gevoel om te kunnen zeggen 'maar daar en daar staat dat dat ook echt mag'. ;)
Het voelt gewoon toch heel rot om zo vaak te zeggen 'dan en dan moet ik eerder weg' etc. etc.
  † In Memoriam † maandag 5 februari 2018 @ 13:08:57 #5
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_176969403
Als ze er op je werk niet mee zitten moet jij het ook niet doen :)
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  maandag 5 februari 2018 @ 13:29:04 #6
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_176969737
Zolang je kind niet zelfstandig naar een arts kan zou ik het zien als een vorm van calamiteitenverlof, zolang het verzuim alléén is voor de tijd die je nodig hebt voor het artsbezoek.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  maandag 5 februari 2018 @ 13:33:02 #7
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_176969810
Hij is 8, dus dat kan echt nog niet.

quote:
7s.gif Op maandag 5 februari 2018 13:08 schreef just me het volgende:
Als ze er op je werk niet mee zitten moet jij het ook niet doen :)
Is ook zo. :* Maar toch, het gevoel he... ;) 'Dat wat heurt' zit er stevig in gebakken. ;)
pi_176969993
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 12:40 schreef Brighteyes het volgende:
Ja he, dat had ik idd ook al gevonden, dat het puur voor acute zorg is.

Mijn werkgever is heel coulant en flexibel hoor, en ik heb er vooralsnog geen commentaar op gekregen als ik weg ga voor een afspraak en dan in de avonduren nog even wat werk, maar het leek me voor mijn gemoedsrust een fijn gevoel om te kunnen zeggen 'maar daar en daar staat dat dat ook echt mag'. ;)
Het voelt gewoon toch heel rot om zo vaak te zeggen 'dan en dan moet ik eerder weg' etc. etc.
:) Snap je, maar je moet ook wel zeker weten dat op het moment je iets van regelgeving aanhaalt dit ook daadwerkelijk klopt. Anders creëert het alleen maar irritatie en dat is precies wat je wilt vermijden. Het is redelijk vervelend als medewerkers gaan zwaaien met "ik heb hier recht op" en uiteindelijk blijkt het toch nogal anders in elkaar te zitten.

Buiten dat, het beste blijft nog steeds gewoon domweg overleg met je leidinggevende in dit soort situaties. Als deze er nu geen probleem mee heeft, misschien onder het mom van "zit er toch mee, want ik vind het vervelend richting bedrijf/collega's". Hou er echter rekening mee dat het ook een resultaat kan hebben waar je niet op zit te wachten.
  maandag 5 februari 2018 @ 13:45:10 #9
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_176970027
Daarom vroeg ik hier ook of men iets wist, omdat ik niet wil schermen met 'ik heb er recht op' zonder dat daadwerkelijk te weten. Ik kan me namelijk wel voorstellen dat dit vaker voor komt, dat mensen veel weg moeten voor hun kind.

Het leek me handig te weten of en wat mocht het ooit een keer ter sprake komen. We hadden vanmorgen weer een intake waar nu al weer 3 afspraken uit voorvloeien en er zullen er meer volgen. Dat triggerde mijn vraag.
pi_176970159
ik heb dit zelfde issue aangegeven bij mijn werkgever , we zijn overeengekomen dat ik hiervoor zorgverlof mag opnemen , wat inhoud 70% doorbetaald.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  maandag 5 februari 2018 @ 13:54:33 #11
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_176970214
Oh, dat is ook wel een goeie, mocht het ooit een probleem worden, dan kijken of dit een optie is.
pi_176976311
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 13:29 schreef Worteltjestaart het volgende:
Zolang je kind niet zelfstandig naar een arts kan zou ik het zien als een vorm van calamiteitenverlof.
quote:
Moet u vrij nemen om een dringend privéprobleem op te lossen, dan kunt u calamiteitenverlof of kort verzuimverlof opnemen. Het moet gaan om zeer bijzondere persoonlijke of onvoorziene omstandigheden waardoor u vrij moet nemen.
Link

Niet echt :D

Het is vervelend dat je veel vrije tijd kwijt bent met doktersbezoek, maar je werkgever kan er ook weinig aan doen. Er is bij mijn weten geen regeling waar de werkgever weer op kan terugvallen, dus als jij de rekening niet betaalt (in de vorm van vrije dagen), dan ligt de rekening bij je werkgever. Betekent dus ook: aan hem (haar) de keuze om je dit toe te staan zónder hier (doorbetaalde) vrije tijd voor op te hoeven nemen.
  maandag 5 februari 2018 @ 18:48:14 #13
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_176976492
Ik ben het niet helemaal eens dat de rekening bij mijn werkgever ligt. Misschien in een baan waar ik per se vervangen zou moeten worden (bijv winkel).
In mijn geval komt het neer op ‘hetzelfde werk in minder uren of buiten kantooruren’.

Maar je hebt op zich gelijk hoor, het is mijn kind hoor, niet die van hen, absoluut.
Toch denk ik dat vrije uren ook echt ontspannen door kunnen brengen ook nodig is, zowel voor mezelf als voor mijn werkgever. ;)

Ik knijp mezelf dan maar in mijn handen met mijn flexibele werkgever. :Y
pi_176976664
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 18:48 schreef Brighteyes het volgende:
Ik ben het niet helemaal eens dat de rekening bij mijn werkgever ligt. Misschien in een baan waar ik per se vervangen zou moeten worden (bijv winkel).
In mijn geval komt het neer op ‘hetzelfde werk in minder uren of buiten kantooruren’.
Tsja... als je met je werkgever in die discussie komt, dan is de relatie al niet best vrees ik. Maar het komt er op neer dat je betaald wordt voor een x-aantal uur. Kan je het blijkbaar in minder uur, dan krijg je teveel. Als je het werk buiten kantooruren kunt inhalen, dan is er weinig aan de hand.

quote:
Maar je hebt op zich gelijk hoor, het is mijn kind hoor, niet die van hen, absoluut.
Toch denk ik dat vrije uren ook echt ontspannen door kunnen brengen ook nodig is, zowel voor mezelf als voor mijn werkgever. ;)
Ik denk niet dat werknemers er zo naar kijken, maar daartoe geven de meeste werkgevers méér dan de 20 wettelijke vrije dagen. Dan heb je wat extra ruimte om dingen te regelen.

quote:
Ik knijp mezelf dan maar in mijn handen met mijn flexibele werkgever. :Y
Het knijpen zal wel wederzijds zijn; als jij een goede werknemer bent (wat je ongetwijfeld en vast en zeker bent O+ ) dan heeft je werkgever er weinig belang bij om niet flexibel te zijn. Je wordt er uiteindelijk beiden beter van.
pi_176985388
Dat kortdurend zorgverlof vinden werkgevers lastig kwamen wij achter. Kind van 5 belandde onverwacht in het ziekenhuis. Ziekenhuis gaat er vanuit dat je bij je kind blijft (dag en nacht), maar beide werkgevers redeneerden dat dit geen aanleiding tot zorgverlof was want kind was toch opgenomen. Uiteindelijk opgelost met vrije dagen en werkdagen schuiven, want je wilt gewoon bij je zieke kind zijn.
Dat is toch een rare kronkel in die voorwaarden van het zorgverlof. Je krijgt het niet bij opname terwijl je als ouder dan echt 24/7 vast zit in het ziekenhuis.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  dinsdag 6 februari 2018 @ 07:29:14 #16
238326 Worteltjestaart
pi_176985411
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 18:56 schreef Queller het volgende:
Maar het komt er op neer dat je betaald wordt voor een x-aantal uur. Kan je het blijkbaar in minder uur, dan krijg je teveel.
Zo werkt het natuurlijk niet altijd.
Van mij wordt verwacht dat ik mijn taken doe, en er wordt niet met een prikklok oid gekeken of ik niet eens 5 minuten eerder weg ben.
Dat werkt twee kanten op: incidenteel overwerk wordt ook niet als extra loon uitbetaald.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
  dinsdag 6 februari 2018 @ 07:56:56 #17
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_176985668
Calamiteitenverlof ...

https://www.rijksoverheid(...)teitenverlof-opnemen

Laatste punt staat jouw situatie zelfs als voorbeeld. Kost je geen geld en geen uren.
Dum de dum
  dinsdag 6 februari 2018 @ 09:25:25 #18
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_176986834
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 07:29 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Zo werkt het natuurlijk niet altijd.
Van mij wordt verwacht dat ik mijn taken doe, en er wordt niet met een prikklok oid gekeken of ik niet eens 5 minuten eerder weg ben.
Dat werkt twee kanten op: incidenteel overwerk wordt ook niet als extra loon uitbetaald.
Zo werkt het hier inderdaad ook. Ik kan geen overuren schrijven, ook niet als ik in het weekend en op vrije dagen op reis ben voor mijn werk, dus het gaat hier op zich goed, met geven en nemen zeg maar. Zij flexibel, ik flexibel, als mijn werk maar af is.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 07:56 schreef Fe2O3 het volgende:
Calamiteitenverlof ...

https://www.rijksoverheid(...)teitenverlof-opnemen

Laatste punt staat jouw situatie zelfs als voorbeeld. Kost je geen geld en geen uren.
Tx, dat lijkt hem toch wel te zijn inderdaad. Mocht het ooit nodig zijn.
  dinsdag 6 februari 2018 @ 09:36:56 #19
238326 Worteltjestaart
pi_176987028
^O^ :s)
pi_176987480
Kan het soms niet afwijken per CAO?
In de thuiszorg kan het vallen onder bijzonder verlof.
Daar staat in over zorgen voor een ziek gezinslid (zoals kind bijv.)
Maar daar valt dan ook ziekenhuisafspraken onder.

Daar lijkt het specifiek omschreven te zijn, zolang men het maar 2 weken van te voren aangeeft, hoewel ik mij afvraag hoe realistisch dat is.
  dinsdag 6 februari 2018 @ 10:50:18 #21
238326 Worteltjestaart
pi_176988096
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 10:10 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Kan het soms niet afwijken per CAO?
Bij mijn weten mag een CAO geen beperkingen stellen aan minimale wettelijke bepalingen, maar mag het wel verruimen.
Dus als de wet zegt dat het calamiteitenverlof is met 100% doorbetaling, mag de CAO niet spreken van zorgverlof met <100% doorbetaling.
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
pi_176993617
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 10:50 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Bij mijn weten mag een CAO geen beperkingen stellen aan minimale wettelijke bepalingen, maar mag het wel verruimen.
Dus als de wet zegt dat het calamiteitenverlof is met 100% doorbetaling, mag de CAO niet spreken van zorgverlof met <100% doorbetaling.
Helaas...
"Andere afspraken zorgverlof in cao
In uw cao of regeling van uw personeelsvertegenwoordiging kunnen andere afspraken staan over zorgverlof. Als dit zo is, gelden die afspraken. Ook als deze nadelig voor u zijn." https://www.rijksoverheid(...)zorgverlof-aanvragen

En over een opname:
Voor iemand die bijvoorbeeld in het ziekenhuis ligt, kunt u meestal geen kortdurend zorgverlof opnemen. Want de zieke krijgt al verzorging.

Dat is het kromme: ik mag wel calamiteitenverlof opnemen om mijn kind van school op te pikken en naar het ziekenhuis te brengen, maar als het kind dan moet blijven krijg ik geen zorgverlof. Want er wordt toch voor dat kind gezorgd in het ziekenhuis. Terwijl het ziekenhuis dus andersom redeneert en zegt dat de ouder verplicht aanwezig moet zijn.
  dinsdag 6 februari 2018 @ 19:03:09 #23
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_176996945
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 16:01 schreef d.k. het volgende:

[..]

Helaas...
"Andere afspraken zorgverlof in cao
In uw cao of regeling van uw personeelsvertegenwoordiging kunnen andere afspraken staan over zorgverlof. Als dit zo is, gelden die afspraken. Ook als deze nadelig voor u zijn." https://www.rijksoverheid(...)zorgverlof-aanvragen

En over een opname:
Voor iemand die bijvoorbeeld in het ziekenhuis ligt, kunt u meestal geen kortdurend zorgverlof opnemen. Want de zieke krijgt al verzorging.

Dat is het kromme: ik mag wel calamiteitenverlof opnemen om mijn kind van school op te pikken en naar het ziekenhuis te brengen, maar als het kind dan moet blijven krijg ik geen zorgverlof. Want er wordt toch voor dat kind gezorgd in het ziekenhuis. Terwijl het ziekenhuis dus andersom redeneert en zegt dat de ouder verplicht aanwezig moet zijn.
Jouw verplichte aanwezigheid is niet voor zorg, maar om beslissingen te nemen aangaande de zorg die het ziekenhuis levert en natuurlijk om je kind een beetje te ondersteunen ed.

Mocht de situatie dus zo acuut zijn dat jij daar nodig bent om non stop belangrijke zaken met artsen te bespreken en te beslissen -> calamiteitenverlof. Het lijkt me dat een situatie als dat wel onder het kopje "als u door bijzondere persoonlijke omstandigheden vrij moet nemen." past.

Is het een slaap onderzoek oid, dan zou je richting gewoon verlof of misschien ouderschapsverlof kunnen gaan.

Het meeste heb je hier aan een welwillende werkgever, hier is het ook geven en nemen. Ik zet bezoeken aan dokter ed. niet eens in het systeem, net als dat ik weekeinden en avonden op reis niet vergoed krijg.
Dum de dum
pi_176997401
Ik snap dat het geven en nemen is. In dit geval werd het heel veel nemen en slikken. Kind lag aan de monitor, was echt doodziek. Alleen laten was geen optie en mocht ook niet van het ziekenhuis, we waren er 24/7 (en in de nachten op een stretcher slaap je echt niet heel lekker of heel diep).
Ik kreeg uiteindelijk geen enkele dag zorgverlof en alleen voor dag 1 calamiteitenverlof. Heb zelfs nog 1 middag mijn eigen ouders bij mijn ziek kind gezet en ben gaan werken. De andere dagen gingen van mijn vakantie uren af. Geloof me, daarna werd ik ook heel flauw in het schrijven van overuren.
Maar inderdaad, als een werkgever slim is dan geeft hij je ruimte en als je als werknemer slim bent dan misbruik je die ruimte niet en doe je soms een stapje extra.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')