abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 2 februari 2018 @ 18:26:43 #1
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_176909422
quote:
Ouders die hun kinderen van school houden buiten de officiële vakanties om moeten meteen een boete krijgen. Het Openbaar Ministerie (OM) wil een proef beginnen waarin leerplichtambtenaren deze boetes zelf kunnen geven. Tot nu toe komt de boete pas na tussenkomst van de rechtbank bij overtredende ouders terecht.

6.000 meldingen van 'luxeverzuim'
Duizenden ouders houden hun kinderen buiten de officiële vakanties om van school. Dit doen ze om bijvoorbeeld wat eerder of goedkoper op vakantie te gaan. Het Algemeen Dagblad meldt dat er in het schooljaar 2015-16 ruim 6.000 meldingen waren van dit zogenoemde luxeverzuim. Na een eerste waarschuwing leggen leerplichtambtenaren nu nog processen-verbaal neer bij het OM, waarna de rechtbank beslist of er een boete wordt gegeven van 100 euro per dag.

Het Openbaar Ministerie zou deze bevoegdheid willen geven aan leerplichtambtenaren. Ouders zouden dan sneller een boete krijgen. Dit zou ook duidelijker maken dat luxeverzuim niet kan. Voorlopig gaat het om een proef waaraan gemeenten mee kunnen doen.

Geert Looijschelder, bestuurder van scholenkoepel STIP in Hilversum, moedigt de proef aan. “Het is goed dat leerplichtambtenaren meer verantwoordelijkheid krijgen bij het geven van boetes. Op termijn hoop ik dat ouders vakantiedagen op een flexibele manier voor hun kinderen kunnen opnemen, maar tot die tijd zijn er regels die dat tegenhouden.” Hij ziet dat rechters nu soms begrip tonen voor ouders en een boete niet opleggen.

Snipperdagen beter dan boetes
Marieke Boon van de organisatie Ouders & Onderwijs is niet enthousiast over het plan. Volgens haar is er juist behoefte aan meer flexibiliteit en minder regels. “Ik denk dat je duidelijk ziet dat mensen vragen om wat meer flexibilisering van de vakantiedagen. Dat past ook bij maatschappelijke ontwikkelingen rondom werk. Daarin worden mensen ook steeds flexibeler. Nu bepalen scholen wat de vakantiedagen zijn en daar heb je je als ouder maar naar te schikken”.

Boon verwacht dat het plan slecht zal vallen bij ouders met kinderen op de basisschool: “Er ontstaat bij ouders wrevel als de regels star worden uitgevoerd. De vraag is ook: wat is het nadeel voor het kind als het een dag eerder weggaat voor vakantie”.
https://eenvandaag.avrotr(...)rzuim-tegen-te-gaan/

Al decennia een bekend fenomeen: leerlingen die op de vrijdag voor de vakantie afwezig zijn, want die is vast op vakantie. Terwijl de ouders van de andere leerlingen iets meer plichtsgetrouw zijn ingesteld, dus die zijn wel op school. In de praktijk blijft het bij een bestraffend vingertje, maar nu moet een ambtenaar dus boetes kunnen opleggen aan de ouders. De (leerplicht-)wet wordt immers overtreden.

Die ouder-club ziet dat anders: ja, de wet wordt overtreden. Dat is een probleem. Oplossing: geef ons gewoon legaal een dag vrij, dan hoeft het ook niet meer illegaal.

Onderliggende vraag is duidelijk: is het huidige model van vaste schoolvakanties nog van deze tijd, of mag je in deze tijd verwachten dat een school dezelfde openingstijden heeft als de lokale Albert Heijn, zodat je als ouder zelf met je kind kan inplannen wanneer er geleerd wordt?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Redactie Games vrijdag 2 februari 2018 @ 18:27:24 #2
436761 crew  Puddington
Ja, die nerd!
pi_176909431
Ik ben wel benieuwd naar jouw mening als lerares zijnde, Janneke.
Don't weep for the stupid, you'll be crying all day
pi_176909432
Janken :')
  vrijdag 2 februari 2018 @ 18:29:12 #4
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_176909468
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 18:27 schreef Puddington het volgende:
Ik ben wel benieuwd naar jouw mening als lerares zijnde, Janneke.
Die gaat op een later moment in dit topic zeker komen, maar die wilde ik er juist vanwege mijn beroep nog even buiten houden om de discussie niet meteen een bepaalde richting op te duwen. Ik ben gewoon benieuwd hoe anderen erover denken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_176909475
En om 12.00uur met de caravan al voor de school staan te wachten.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  vrijdag 2 februari 2018 @ 18:30:46 #6
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_176909497
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 18:27 schreef Puddington het volgende:
Ik ben wel benieuwd naar jouw mening als lerares zijnde, Janneke.
Als docent, of docent zijnde.
Niet beiden.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  vrijdag 2 februari 2018 @ 18:32:00 #7
468509 _--_
In varietate concordia
pi_176909516
Alsof er de laatste dag nog iets zinnigs wordt gedaan.
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  vrijdag 2 februari 2018 @ 18:32:14 #8
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_176909521
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 18:30 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Als docent, of docent zijnde.
Niet beiden.
Beide.

Zullen we dan nu weer ontopic?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 2 februari 2018 @ 18:33:29 #9
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_176909553
Het filerijden moet worden opgelost door werktijden aan te passen, maar de eeuwige strijd om (school)vakanties die in dezelfde periodes zijn gepland horen zo en vanaf nu moeten er boetes worden gegeven als daar omheen wordt gewerkt! Ja, logisch.

Wat zal zo'n kind ook een gigantische leerachterstand oplopen door één dag te missen, de verschrikkelijk intensieve dag net voor de vakantie waarbij elk kind zó aandachtig oplet! Goed dat dit wordt aangepakt!
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
  vrijdag 2 februari 2018 @ 18:34:00 #10
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_176909565
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 18:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Beide.

Zullen we dan nu weer ontopic?
Excuus.

Ik snap de roep om meer vrijheid, ik zie alleen niet hoe dat vanuit een school geregeld zou kunnen worden.
Nu loop je als personeel je al 3 slagen in de rondte om te kunnen voldoen aan de wensen van leerlingen en ouders.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  vrijdag 2 februari 2018 @ 18:39:50 #11
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_176909729
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 18:33 schreef MacorgaZ het volgende:
Het filerijden moet worden opgelost door werktijden aan te passen, maar de eeuwige strijd om (school)vakanties die in dezelfde periodes zijn gepland horen zo en vanaf nu moeten er boetes worden gegeven als daar omheen wordt gewerkt! Ja, logisch.

Wat zal zo'n kind ook een gigantische leerachterstand oplopen door één dag te missen, de verschrikkelijk intensieve dag net voor de vakantie waarbij elk kind zó aandachtig oplet! Goed dat dit wordt aangepakt!
Wat het lastig maakt is dat als je de laatste dag voor de schoolvakantie vrijblijvend maakt, minstens de helft niet komt en heb je hetzelfde probleem maar dan een dag eerder.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 2 februari 2018 @ 18:39:51 #12
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_176909731
Ach, nu lossen ouders het op door een werkgeversverklaring van 'onmisbaarheid' te overleggen.
Zelfs distributiecentra werken mee aan deze ongein om hun magazijnmedewerkers goedkopere tickets te kunnen laten boeken naar niet nader te noemen (maar gemakkelijk te raden) bestemmingen.

Bron: Ervaring.
  vrijdag 2 februari 2018 @ 18:41:48 #13
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_176909760
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 18:34 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Excuus.

Ik snap de roep om meer vrijheid, ik zie alleen niet hoe dat vanuit een school geregeld zou kunnen worden.
Nu loop je als personeel je al 3 slagen in de rondte om te kunnen voldoen aan de wensen van leerlingen en ouders.
Je kunt je school natuurlijk 52 weken open gooien en van de ouders verlangen dat ze hun kinderen ergens tussen de 200 en 210 dagen naar school sturen om te voldoen aan de leerplichtwet. Kun je als docent ook eens vrij nemen op het moment dat het je uitkomt.

Maar dat doet iets met je onderwijs. Klassikaal onderwijs zoals we dat kennen stopt dan effectief.

Oh, en je moet ouders wel even een disclaimer laten tekenen dat ze je niet aanklagen als ze op vakantie zijn tijdens de schoolfoto :P
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 2 februari 2018 @ 18:45:15 #14
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_176909825
Wat een overtrokken gedoe, boetes opleggen. :')
  vrijdag 2 februari 2018 @ 18:45:32 #15
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_176909831
Als je ouders toe gaat staan om hun kinderen legaal een dag eerder thuis te houden, ga je natuurlijk wel een glijdende schaal in volgens mij. Het is dan een kwestie van tijd voordat een klas op de laatste dag voor de vakantie een klas compleet leeg is, op de docent na.
En dan komen geheid de ouders die hun kind nóg een dag eerder thuis houden, want één dagje, dat moet toch kunnen?

Dus naar mijn idee, de wet aanpassen of handhaven. Dat leerplichtambtenaren zelf boetes kunnen geven helpt met het handhaven van de wet. Ik denk goed idee dus.
Als de wolken aan staan blijf je gaan
pi_176909839
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 18:33 schreef MacorgaZ het volgende:
Het filerijden moet worden opgelost door werktijden aan te passen, maar de eeuwige strijd om (school)vakanties die in dezelfde periodes zijn gepland horen zo en vanaf nu moeten er boetes worden gegeven als daar omheen wordt gewerkt! Ja, logisch.

Wat zal zo'n kind ook een gigantische leerachterstand oplopen door één dag te missen, de verschrikkelijk intensieve dag net voor de vakantie waarbij elk kind zó aandachtig oplet! Goed dat dit wordt aangepakt!
Tuurlijk, ganzenbord of stratego heeft alle aandacht nodig. Of de traditionele film op het digiboard, waar achteraf nog even een prijsvraag over gesteld gaat worden.
.
  vrijdag 2 februari 2018 @ 18:47:13 #17
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_176909858
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 18:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je kunt je school natuurlijk 52 weken open gooien en van de ouders verlangen dat ze hun kinderen ergens tussen de 200 en 210 dagen naar school sturen om te voldoen aan de leerplichtwet. Kun je als docent ook eens vrij nemen op het moment dat het je uitkomt.

Maar dat doet iets met je onderwijs. Klassikaal onderwijs zoals we dat kennen stopt dan effectief.

Oh, en je moet ouders wel even een disclaimer laten tekenen dat ze je niet aanklagen als ze op vakantie zijn tijdens de schoolfoto :P
Dan gaat een hoop extra kosten aan docenten en OOP.
Als de overheid hiermee over de brug wil komen, hoor je mij niet klagen.

Misschien dat het iets kan doen aan het hoge percentage docenten dat overspannen thuis zit. Nou zit onderwijs (en vooral VMBO onderwijs) al boven het gemiddelde percentage, maar onze school zit daar nog een stukje boven, pijnlijk genoeg.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  vrijdag 2 februari 2018 @ 18:50:52 #18
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_176909952
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 18:47 schreef Kaneelstokje het volgende:
Dan gaat een hoop extra kosten aan docenten en OOP.
Weet ik niet. Als er minder leerlingen op school zijn heb je ook minder personeel nodig, toch? Het verdeelt zich gewoon anders over het jaar.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_176910165
Scholen zijn zo 1980, tegenwoordig kan dat veel makkelijker en goedkoper via internet.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_176910194
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 18:32 schreef _--_ het volgende:
Alsof er de laatste dag nog iets zinnigs wordt gedaan.
Dit zo spannend is die laatste dag ook weer niet.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  vrijdag 2 februari 2018 @ 19:11:10 #21
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_176910405
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 18:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Weet ik niet. Als er minder leerlingen op school zijn heb je ook minder personeel nodig, toch? Het verdeelt zich gewoon anders over het jaar.
Hmm, ik denk vooral OOP.
Jij ziet het voor je dat school 365 dagen per jaar open is en dat ouders het jaar van te voren aangeven welke dagen hun kind(eren) op school zijn? Het minimum aan personeel moet dus altijd aanwezig zijn, wat voor mijn school meer zou gaan kosten. Denk hierbij aan een roostermaker, een receptioniste, een conciërge, een (adjunct)directeur.

Dan moet je een docentenbestand hebben dat ook van te voren zijn dagen doorgeeft. Op sommige dagen meer docenten, op andere dagen minder. Overleg wordt moeilijker. Steeds wisselende klassensamenstellingen, en met andere docenten.

Qua docenten hebben we nu al moeite met bepaalde vakken om überhaupt mensen te vinden, laat staan dat het allemaal zo goed samen past dat we als één les kunnen geven.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  Moderator vrijdag 2 februari 2018 @ 19:19:14 #22
236264 crew  capricia
pi_176910581
Er zit hier in de buurt een democratische school. En die werkt al zo.
Ouders kunnen zelf de vakanties indelen en de school (die overloopt in een BSO met dezelfde groep leerkrachten) is altijd van 8 tot 1830 open.

Ik denk dat de toekomst dit wel gaat brengen.
Definitely not CIA
pi_176910679
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 18:41 schreef Janneke141 het volgende:
Kun je als docent ook eens vrij nemen op het moment dat het je uitkomt.
Gelijke vrij dagen als andere werkende, zal je het lachen wel vergaan dan.
pi_176910846
In mijn laatste schooljaar was het sowieso al vrij om te bepalen of ik in de les verscheen of niet. Maar goed, dat was natuurlijk wel middelbaar onderwijs. En mits je prestaties dat toelieten.

Ik vind het wel een lastige overweging. De overheid lijkt me niet in de positie om voor een ouder in deze mate te moeten bepalen wat goed of slecht is voor het kind. Aan de andere kant laat je het kind ook wel erg wennen aan het feit dat je kan doen en laten wat je wil. En of die 100 euro per dag nou een handhavingsmaatregel is die pijn doet, ik vraag het me af. Die dag eerder vrij lijkt me niet om een goedkopere all-in naar Turkije te kunnen regelen, maar eerder om Zwarte Zaterdag te vermijden met Mees en Juno. Daar maakt dat meiertje ook niet zoveel voor uit.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_176911066
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 19:31 schreef nostra het volgende:
En of die 100 euro per dag nou een handhavingsmaatregel is die pijn doet, ik vraag het me af. Die dag eerder vrij lijkt me niet om een goedkopere all-in naar Turkije te kunnen regelen, maar eerder om Zwarte Zaterdag te vermijden met Mees en Juno.
Ik neem aan dat men liever ziet dat men zijn vakantiegeld in Nederland uitgeven doet, zouden ze een graantje willen meepikken?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')