18K lijkt me ruim genoeg. Die keuken- en badkamerboeren laten je graag anders geloven, maar zo duur zijn keukens en badkamers helemaal niet.quote:Op vrijdag 2 februari 2018 10:03 schreef JeMoeder het volgende:
Keuken en badkamer voor 18.000 euro? Dan heb je een heel karige badkamer en een keuken van Ikea zonder al te veel poespas.
Heet wel als nadeel dat je geen aanspraak kan maken op consumentenrechten. Dat kan wel vervelend zijn als iets bij aankomst kapot is.quote:Op vrijdag 2 februari 2018 09:59 schreef loveli het volgende:
Inschrijven bij de KvK. Als bedrijf kun je makkeijker materialen bestellen dan als privépersoon.
Tja, we zijn al een tijdje op zoek naar een ander huis, maar niks kunnen vinden gezien de huidige schaarste. Met zo'n kavel kan je er eentje volledig naar eigen wensen neerzetten, en heb je straks een vrijstaand huis voor een lager bedrag dan waar je een bestaand huis voor koopt.quote:Op vrijdag 2 februari 2018 09:55 schreef FredvZ het volgende:
nofi, maar waarom zou je als je al zo'n druk leven hebt dan dit ook nog eens op je vork nemen?
Een basiskeuken lukt natuurlijk ruim, maar een wat luxer ontwerp gaat je wel iets meer kosten.quote:Op vrijdag 2 februari 2018 10:21 schreef FredvZ het volgende:
[..]
18K lijkt me ruim genoeg. Die keuken- en badkamerboeren laten je graag anders geloven, maar zo duur zijn keukens en badkamers helemaal niet.
Dat ben ik zeker met je eens, maar hoe meer "eigen wens", hoe meer tijd je er in zal moeten steken. Je zal zo'n aannemer toch moeten vertellen wat je wil hebben en dan moet hij het nog begrijpen ook.quote:Op vrijdag 2 februari 2018 10:23 schreef The_Temp het volgende:
Tja, we zijn al een tijdje op zoek naar een ander huis, maar niks kunnen vinden gezien de huidige schaarste. Met zo'n kavel kan je er eentje volledig naar eigen wensen neerzetten, en heb je straks een vrijstaand huis voor een lager bedrag dan waar je een bestaand huis voor koopt.
Tja, als je er eentje uit het boekje besteld en daar voor de rest geen aanpassingen op wil hebben, dan is het wel te doen. Een huis heb ik nog nooit neergezet, maar wel allerlei civiel technische objecten in het landschap en zelfs bij de meest standaard prefab dingen kostte het nog aardig wat tijd om alles geregeld te krijgen.quote:Maar inderdaad, het extra gedoe is wel een groot punt. Vandaar ook dit topic om de ervaringen een beetje te peilen
Met 3000 aan graszaad kom je een heel eindquote:Op vrijdag 2 februari 2018 10:26 schreef Jurgendbr het volgende:
Ik ben er de afgelopen weken achter gekomen dat je voor 3000 euro geen tuin kan laten aanleggen. Zeker bij een vrijstaand huis heb je dus 4 tuinen...
Als je de rest allemaal zelf doet wel.quote:Op vrijdag 2 februari 2018 10:29 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Met 3000 aan graszaad kom je een heel eind
Klopt, ze proberen je zoveel mogelijk geld uit de zak te troffelen. Voor een fractie van de adviesprijs, kan je al een prima keuken aanschaffen. Kijk ook eens bij Hornbach.quote:Op vrijdag 2 februari 2018 10:21 schreef FredvZ het volgende:
18K lijkt me ruim genoeg. Die keuken- en badkamerboeren laten je graag anders geloven, maar zo duur zijn keukens en badkamers helemaal niet.
Kort door de bocht. Dat "straks" kan wel eens een martelgang van 2 jaar worden, heb ik bij mijn schoonfamilie gezien: bouw startte een kwartaal later, lag stil t.g.v. de "winter", liep uit door gebrek aan mankracht en nog wat vergunningszaken. Al met al ruim 3/4 jaar later dan gepland en al die tijd wel bouwrente betalen en dus dubbele lasten gedurende die periode. Overd e staat van de oplevering kan ik een apart topic maken, kort gezegd:quote:Op vrijdag 2 februari 2018 10:23 schreef The_Temp het volgende:
Met zo'n kavel kan je er eentje volledig naar eigen wensen neerzetten, en heb je straks een vrijstaand huis voor een lager bedrag dan waar je een bestaand huis voor koopt.
Jij zit in hetzelfde schuitje als ik.quote:Op vrijdag 2 februari 2018 10:50 schreef Karstman het volgende:
Wij hebben net een nieuwbouwhuis laten bouwen in een project dus met een projectaannemer dus 1 aanspreekpunt en zelf geen onderaannemers. Dat is zeker geen dagtaak maar het is een enorme hoop geregel (vooraf, tijdens en erna) en ik moet er niet aan denken om naast beide een drukke baan een dergelijk project zelf te moeten aansturen. Kijk je wel eens van die bouwprogramma's op tv? Meestal zijn dat enorme huizen maar daar zie je in elk geval dat je er continue bovenop moet zitten als je wilt dat het gebeurd zoals je in je hoofd hebt. Inmiddels zijn wij 3 maanden opgeleverd en nog steeds bezig met de nasleep en dan moet de tuin nog.
Even wat vragen die me te binnen schieten als ik je lijstje zie. Met nutsvoorzieningen bedoel je dan al het kabel en leidingwerk in huis? Heb je daarbij ook de meterkast, alle stopcontacten, schakelaars en dergelijke gerekend (en de installatie daarvan)? Ik denk dat je rijkelijk laag zit namelijk. Wat ik ook mis is verwarming (ik zou vloerverwarming en een warmtepomp doen), binnendeuren en zonnepanelen. Ik ben ook benieuwd naar wat voor vloer je voor 3000 wil neerleggen? Laminaat dat je zelf gaat leggen? Je laat verdorie een nieuw huis bouwen dat je naar je smaak kan maken en waar je de komende tig jaar niet weggaat. Dan ga je dus voor kwaliteit, dit is het moment om daarin te investeren en niet lopen beknibbelen op dit soort zaken.
En nee die tuin ga je met geen mogelijkheid redden voor 3000, ja met rondom graszoden. Oh heb je gedacht aan een schuurtje oid en erfafscheiding, schuttingen, hekwerk, een haag?
Je ziet ik kan nog wel even doorgaan.
Tenzij je casco laat bouwen (of de grond geschonken hebt gekregen) en de rest zelf doet, kan je bovenstaande rustig vergeten. Waarde na oplevering is over het algemeen lager dan je totale kosten. Het voordeel van laten bouwen zit dan vooral in het volledig naar eigen wensen neerzitten.quote:Op vrijdag 2 februari 2018 10:23 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Met zo'n kavel kan je er eentje volledig naar eigen wensen neerzetten, en heb je straks een vrijstaand huis voor een lager bedrag dan waar je een bestaand huis voor koopt.
ik heb niet een prefab huis gebouwd maar een bestaand huis gerenoveerd..... (vrienden en familie hebben wel zelf gebouwd, deels ok prefab of iig prefab bouwdelen en veel eigenleistung)quote:Op vrijdag 2 februari 2018 09:49 schreef The_Temp het volgende:
Maar ook: hoeveel gedoe is het? Was je nonstop bezig met gezeik met aannemers, of is het af en toe een beetje bijsturen?
Zitten nog in de oriënterende fase, dus alle advies is welkom!
Hoeveel m2 kavel en hoeveel m3 inhoud heb je als wens?quote:Op vrijdag 2 februari 2018 09:49 schreef The_Temp het volgende:
Zitten nog in de oriënterende fase, dus alle advies is welkom!
100 euro / m2 voor tuinaanleg is wel heel veel! Ik heb mijn tuingrond gekocht voor 40 euro de meter!quote:Op vrijdag 2 februari 2018 11:35 schreef Rtificial het volgende:
Ja, buitengewoon ervaren. Zelf een prefab huis neergezet, maar dan wel letterlijk zelf.
Om je vast uit de droom te helpen; Misschien mag je neerzetten wat je wil, maar dat is niet gebruikelijk, maar goedkoper dan een bestaand huis kopen zal het nooit zijn. Zolang dat de uitkomst van je budget is, is het nog niet compleet. Het geef5 je wel de mogelijkheid een huis te bouwen op maat van jouw wensen. Of in jouw geval, te laten bouwen, want je bouwt niet zelf.
Als je het werk uitbesteed en bouwt een bewoonbaar oppervlak tussen de 150 en 250m2, dan is een redelijk uitgangspunt voor een budget van een normaal afgewerkte woning, zonder buitengewone luxe, en zonder tuinaanleg op dit moment zo’n 2000¤/m2. Tuinaanleg mag je gerust een gemiddelde van 100¤/m2 rekenen.
Ik ben van nature een optimist, ben ervaren in project management, en inmiddels dus ook een ervaren bouwer, en in sommige opzichten nu ook ervaren bouwvakker. Het budget heb ik met 2% overschreden, wat niet veel is, maar vooral omdat je dat volledig zelf in de hand hebt als je zelf het werk doet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |