abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_176899403
Wij spelen met het idee om een kavel te kopen en daar zelf een huis op neer te zetten. Nou hebben we allebei een baan en een druk leven, dus de bouw zou volledig uitbesteed moeten worden.

Er zijn best wat aanbieders van prefab-huizen, waardoor je vantevoren zou moeten weten wat je ongeveer kwijt bent. Naast de kosten voor het huis en de kavel rekenen we:
- Leges, 5000 euro
- Nutsvoorzieningen, 5000 euro
- Heien, 10.0000 tot 15.0000 euro
- Rioolaansluiting, 1500 euro
- Plafonds/wanden, 5000 euro
- Vloer, 3000 euro
- Keuken/badkamer, 18.000 euro
- Tuin, 3000 euro

Mijn vraag: wie heeft er ervaring met zelf een (prefab) huis neerzetten? Wat voor kosten moeten we nog meer rekening mee houden? Lukte het om je aan het budget te houden?

Maar ook: hoeveel gedoe is het? Was je nonstop bezig met gezeik met aannemers, of is het af en toe een beetje bijsturen?

Zitten nog in de oriënterende fase, dus alle advies is welkom!
  vrijdag 2 februari 2018 @ 09:55:46 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_176899480
nofi, maar waarom zou je als je al zo'n druk leven hebt dan dit ook nog eens op je vork nemen?
So we just called him Fred
  Vis een optie? vrijdag 2 februari 2018 @ 09:59:59 #3
70532 loveli
N
pi_176899533
Inschrijven bij de KvK. Als bedrijf kun je makkeijker materialen bestellen dan als privépersoon.
crap in = crap out
pi_176899534
afhankelijk van je smaak (duur of niet) maar de kosten zijn wat aan de voorzichtige kant denk ik..

indien je zelf aanpakt dan zou het wellicht lukken..
  Vis een optie? vrijdag 2 februari 2018 @ 10:01:12 #5
70532 loveli
N
pi_176899551
"Het eerste huis jouw je voor je vijand. Het tweede voor je vriend. Het derde voor jezelf".

Je zult een hoop leren/fouten maken.
crap in = crap out
  Redactie Frontpage vrijdag 2 februari 2018 @ 10:03:05 #6
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_176899574
Keuken en badkamer voor 18.000 euro? Dan heb je een heel karige badkamer en een keuken van Ikea zonder al te veel poespas.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  vrijdag 2 februari 2018 @ 10:21:41 #7
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_176899865
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 10:03 schreef JeMoeder het volgende:
Keuken en badkamer voor 18.000 euro? Dan heb je een heel karige badkamer en een keuken van Ikea zonder al te veel poespas.
18K lijkt me ruim genoeg. Die keuken- en badkamerboeren laten je graag anders geloven, maar zo duur zijn keukens en badkamers helemaal niet.
  vrijdag 2 februari 2018 @ 10:22:33 #8
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_176899888
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 09:59 schreef loveli het volgende:
Inschrijven bij de KvK. Als bedrijf kun je makkeijker materialen bestellen dan als privépersoon.
Heet wel als nadeel dat je geen aanspraak kan maken op consumentenrechten. Dat kan wel vervelend zijn als iets bij aankomst kapot is.
pi_176899901
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 09:55 schreef FredvZ het volgende:
nofi, maar waarom zou je als je al zo'n druk leven hebt dan dit ook nog eens op je vork nemen?
Tja, we zijn al een tijdje op zoek naar een ander huis, maar niks kunnen vinden gezien de huidige schaarste. Met zo'n kavel kan je er eentje volledig naar eigen wensen neerzetten, en heb je straks een vrijstaand huis voor een lager bedrag dan waar je een bestaand huis voor koopt.

Maar inderdaad, het extra gedoe is wel een groot punt. Vandaar ook dit topic om de ervaringen een beetje te peilen :)
pi_176899942
Ik ben er de afgelopen weken achter gekomen dat je voor 3000 euro geen tuin kan laten aanleggen. Zeker bij een vrijstaand huis heb je dus 4 tuinen...
  Redactie Frontpage vrijdag 2 februari 2018 @ 10:26:55 #11
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_176899955
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 10:21 schreef FredvZ het volgende:

[..]

18K lijkt me ruim genoeg. Die keuken- en badkamerboeren laten je graag anders geloven, maar zo duur zijn keukens en badkamers helemaal niet.
Een basiskeuken lukt natuurlijk ruim, maar een wat luxer ontwerp gaat je wel iets meer kosten.

Ik ben het met je eens dat in de keuken en sanitairwereld echt te veel cowboys rond lopen, ik voel me hoe dan ook altijd genaaid wanneer ik zoiets koop. Behalve dan bij de Ikea.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  vrijdag 2 februari 2018 @ 10:28:50 #12
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_176899987
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 10:23 schreef The_Temp het volgende:
Tja, we zijn al een tijdje op zoek naar een ander huis, maar niks kunnen vinden gezien de huidige schaarste. Met zo'n kavel kan je er eentje volledig naar eigen wensen neerzetten, en heb je straks een vrijstaand huis voor een lager bedrag dan waar je een bestaand huis voor koopt.
Dat ben ik zeker met je eens, maar hoe meer "eigen wens", hoe meer tijd je er in zal moeten steken. Je zal zo'n aannemer toch moeten vertellen wat je wil hebben en dan moet hij het nog begrijpen ook.
quote:
Maar inderdaad, het extra gedoe is wel een groot punt. Vandaar ook dit topic om de ervaringen een beetje te peilen :)
Tja, als je er eentje uit het boekje besteld en daar voor de rest geen aanpassingen op wil hebben, dan is het wel te doen. Een huis heb ik nog nooit neergezet, maar wel allerlei civiel technische objecten in het landschap en zelfs bij de meest standaard prefab dingen kostte het nog aardig wat tijd om alles geregeld te krijgen.
  vrijdag 2 februari 2018 @ 10:29:24 #13
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_176899995
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 10:26 schreef Jurgendbr het volgende:
Ik ben er de afgelopen weken achter gekomen dat je voor 3000 euro geen tuin kan laten aanleggen. Zeker bij een vrijstaand huis heb je dus 4 tuinen...
Met 3000 aan graszaad kom je een heel eind :P
pi_176900003
In dit topic bij de buren staat veel nuttig info en ervaringen
  vrijdag 2 februari 2018 @ 10:44:11 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176900230
Als je weinig tijd hebt en er ook geen verstand van hebt zou ik het niet doen. Als je alles uitbesteed dan heb je ook nauwelijks financieel voordeel. Het is dan toch veel gemakkelijker en veiliger om gewoon een bestaand huis of een nieuwbouwhuis te kopen?

Als je zelf tijd hebt en wat kunt dan valt veel te besparen door dingen zelf te doen en koopjes te regelen.
The End Times are wild
pi_176900341
Wij hebben net een nieuwbouwhuis laten bouwen in een project dus met een projectaannemer dus 1 aanspreekpunt en zelf geen onderaannemers. Dat is zeker geen dagtaak maar het is een enorme hoop geregel (vooraf, tijdens en erna) en ik moet er niet aan denken om naast beide een drukke baan een dergelijk project zelf te moeten aansturen. Kijk je wel eens van die bouwprogramma's op tv? Meestal zijn dat enorme huizen maar daar zie je in elk geval dat je er continue bovenop moet zitten als je wilt dat het gebeurd zoals je in je hoofd hebt. Inmiddels zijn wij 3 maanden opgeleverd en nog steeds bezig met de nasleep en dan moet de tuin nog.

Even wat vragen die me te binnen schieten als ik je lijstje zie. Met nutsvoorzieningen bedoel je dan al het kabel en leidingwerk in huis? Heb je daarbij ook de meterkast, alle stopcontacten, schakelaars en dergelijke gerekend (en de installatie daarvan)? Ik denk dat je rijkelijk laag zit namelijk. Wat ik ook mis is verwarming (ik zou vloerverwarming en een warmtepomp doen), binnendeuren en zonnepanelen. Ik ben ook benieuwd naar wat voor vloer je voor 3000 wil neerleggen? Laminaat dat je zelf gaat leggen? Je laat verdorie een nieuw huis bouwen dat je naar je smaak kan maken en waar je de komende tig jaar niet weggaat. Dan ga je dus voor kwaliteit, dit is het moment om daarin te investeren en niet lopen beknibbelen op dit soort zaken.
En nee die tuin ga je met geen mogelijkheid redden voor 3000, ja met rondom graszoden. Oh heb je gedacht aan een schuurtje oid en erfafscheiding, schuttingen, hekwerk, een haag?

Je ziet ik kan nog wel even doorgaan.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_176900363
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 10:29 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Met 3000 aan graszaad kom je een heel eind :P
Als je de rest allemaal zelf doet wel.
Op het moment dat een hovenier een spade in de grond zet, is het al kassa.
Logisch, zo'n man/vrouw moet ook brood op de plank brengen maar ik snap waarom er een hoop zwart gaat.
pi_176900368
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 10:21 schreef FredvZ het volgende:
Klopt, ze proberen je zoveel mogelijk geld uit de zak te troffelen. Voor een fractie van de adviesprijs, kan je al een prima keuken aanschaffen. Kijk ook eens bij Hornbach.

Verder is ¤3000,- voor een tuin (ik denk aan 400 m2) wel wat karig, tenzij je zelf aan de slag gaat met equipment.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176900436
quote:
Met zo'n kavel kan je er eentje volledig naar eigen wensen neerzetten, en heb je straks een vrijstaand huis voor een lager bedrag dan waar je een bestaand huis voor koopt.
Kort door de bocht. Dat "straks" kan wel eens een martelgang van 2 jaar worden, heb ik bij mijn schoonfamilie gezien: bouw startte een kwartaal later, lag stil t.g.v. de "winter", liep uit door gebrek aan mankracht en nog wat vergunningszaken. Al met al ruim 3/4 jaar later dan gepland en al die tijd wel bouwrente betalen en dus dubbele lasten gedurende die periode. Overd e staat van de oplevering kan ik een apart topic maken, kort gezegd: :'( :'( :'(
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176900454
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 10:50 schreef Karstman het volgende:
Wij hebben net een nieuwbouwhuis laten bouwen in een project dus met een projectaannemer dus 1 aanspreekpunt en zelf geen onderaannemers. Dat is zeker geen dagtaak maar het is een enorme hoop geregel (vooraf, tijdens en erna) en ik moet er niet aan denken om naast beide een drukke baan een dergelijk project zelf te moeten aansturen. Kijk je wel eens van die bouwprogramma's op tv? Meestal zijn dat enorme huizen maar daar zie je in elk geval dat je er continue bovenop moet zitten als je wilt dat het gebeurd zoals je in je hoofd hebt. Inmiddels zijn wij 3 maanden opgeleverd en nog steeds bezig met de nasleep en dan moet de tuin nog.

Even wat vragen die me te binnen schieten als ik je lijstje zie. Met nutsvoorzieningen bedoel je dan al het kabel en leidingwerk in huis? Heb je daarbij ook de meterkast, alle stopcontacten, schakelaars en dergelijke gerekend (en de installatie daarvan)? Ik denk dat je rijkelijk laag zit namelijk. Wat ik ook mis is verwarming (ik zou vloerverwarming en een warmtepomp doen), binnendeuren en zonnepanelen. Ik ben ook benieuwd naar wat voor vloer je voor 3000 wil neerleggen? Laminaat dat je zelf gaat leggen? Je laat verdorie een nieuw huis bouwen dat je naar je smaak kan maken en waar je de komende tig jaar niet weggaat. Dan ga je dus voor kwaliteit, dit is het moment om daarin te investeren en niet lopen beknibbelen op dit soort zaken.
En nee die tuin ga je met geen mogelijkheid redden voor 3000, ja met rondom graszoden. Oh heb je gedacht aan een schuurtje oid en erfafscheiding, schuttingen, hekwerk, een haag?

Je ziet ik kan nog wel even doorgaan.
Jij zit in hetzelfde schuitje als ik. :P Ik ben nu bezig met de tuin en dat kost een bom duiten.
Ik heb een garage naast het huis, dus ook een oprit en mijn huis is zo 9 meter breed geworden. De tuin dus ook.

@TS: er komen nog heel veel kosten bij.
pi_176900538
quote:

[..]

Met zo'n kavel kan je er eentje volledig naar eigen wensen neerzetten, en heb je straks een vrijstaand huis voor een lager bedrag dan waar je een bestaand huis voor koopt.

Tenzij je casco laat bouwen (of de grond geschonken hebt gekregen) en de rest zelf doet, kan je bovenstaande rustig vergeten. Waarde na oplevering is over het algemeen lager dan je totale kosten. Het voordeel van laten bouwen zit dan vooral in het volledig naar eigen wensen neerzitten.
pi_176900541
quote:
5s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 09:49 schreef The_Temp het volgende:
Maar ook: hoeveel gedoe is het? Was je nonstop bezig met gezeik met aannemers, of is het af en toe een beetje bijsturen?

ik heb niet een prefab huis gebouwd maar een bestaand huis gerenoveerd..... (vrienden en familie hebben wel zelf gebouwd, deels ok prefab of iig prefab bouwdelen en veel eigenleistung)

de door jou genoemde kosten zijn zeker wat betreft bv vloeren, plafonds/wanden, tuin, nuts e.d; heel krap... of je moet een liliputterhuisje bouwen en besparen op materialen (wat meestal geen goed plan is)

verder, ga er zeker vanuit dat het tijdsintensief en ook energie vreet, tenzij je een aparte architect of externe Bouwleider inhuurt wt ook best kosten zijn (die echter zeker lonen als je je zelf de tijd en moeite en vaak ook extrakosten wilt sparen).

Bij twee vrienden is het zelf bouwen ook uitgemond in een einde-van-de-relatie toen al het bouwwerk eenmaal klaar was (vast niet alleen dor dat bouwen, maar de stress heeft zeker niets goeds gedaan en mogelijk bestaande problemen versterkt).
Een kennis is binnen 6 maanden van een zwarte kop met haar naar volledig grijs gegaan...
Ik zou je zeker afraden daarover licht te denken
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_176900991
quote:
5s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 09:49 schreef The_Temp het volgende:
Hoeveel m2 kavel en hoeveel m3 inhoud heb je als wens?
  vrijdag 2 februari 2018 @ 11:35:37 #24
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_176901044
Ja, buitengewoon ervaren. Zelf een prefab huis neergezet, maar dan wel letterlijk zelf.
Om je vast uit de droom te helpen; Misschien mag je neerzetten wat je wil, maar dat is niet gebruikelijk, maar goedkoper dan een bestaand huis kopen zal het nooit zijn. Zolang dat de uitkomst van je budget is, is het nog niet compleet. Het geef5 je wel de mogelijkheid een huis te bouwen op maat van jouw wensen. Of in jouw geval, te laten bouwen, want je bouwt niet zelf.
Als je het werk uitbesteed en bouwt een bewoonbaar oppervlak tussen de 150 en 250m2, dan is een redelijk uitgangspunt voor een budget van een normaal afgewerkte woning, zonder buitengewone luxe, en zonder tuinaanleg op dit moment zo’n 2000¤/m2. Tuinaanleg mag je gerust een gemiddelde van 100¤/m2 rekenen.

Ik ben van nature een optimist, ben ervaren in project management, en inmiddels dus ook een ervaren bouwer, en in sommige opzichten nu ook ervaren bouwvakker. Het budget heb ik met 2% overschreden, wat niet veel is, maar vooral omdat je dat volledig zelf in de hand hebt als je zelf het werk doet.
  vrijdag 2 februari 2018 @ 11:42:43 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176901148
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 11:35 schreef Rtificial het volgende:
Ja, buitengewoon ervaren. Zelf een prefab huis neergezet, maar dan wel letterlijk zelf.
Om je vast uit de droom te helpen; Misschien mag je neerzetten wat je wil, maar dat is niet gebruikelijk, maar goedkoper dan een bestaand huis kopen zal het nooit zijn. Zolang dat de uitkomst van je budget is, is het nog niet compleet. Het geef5 je wel de mogelijkheid een huis te bouwen op maat van jouw wensen. Of in jouw geval, te laten bouwen, want je bouwt niet zelf.
Als je het werk uitbesteed en bouwt een bewoonbaar oppervlak tussen de 150 en 250m2, dan is een redelijk uitgangspunt voor een budget van een normaal afgewerkte woning, zonder buitengewone luxe, en zonder tuinaanleg op dit moment zo’n 2000¤/m2. Tuinaanleg mag je gerust een gemiddelde van 100¤/m2 rekenen.

Ik ben van nature een optimist, ben ervaren in project management, en inmiddels dus ook een ervaren bouwer, en in sommige opzichten nu ook ervaren bouwvakker. Het budget heb ik met 2% overschreden, wat niet veel is, maar vooral omdat je dat volledig zelf in de hand hebt als je zelf het werk doet.
100 euro / m2 voor tuinaanleg is wel heel veel! Ik heb mijn tuingrond gekocht voor 40 euro de meter!
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')