abonnement Unibet Coolblue
pi_176898681
Beste mensen,

Bij een een autogarage in heb ik een Citroën Berlingo 600 1.6HDI 55KW bestelbusje uit 2009 (kilometerstand 174201) gekocht. Omdat ik geen verstand van auto's heb, heb ik bij een Citroën dealer tegenover deze garage een aankoopkeuring laten uitvoeren. Uit die aankoopkeuring kwamen geen aandachtspunten, behalve dat de auto toe was aan een onderhoudsbeurt. Op basis van dit rapport heb ik de auto gekocht voor 4450 euro (excl. BTW).

Thuis aangekomen heb ik de auto direct bij mijn (universele) garage aangeboden om de onderhoudsbeurt uit te laten voeren. Deze wilde dit niet doen omdat ze sterk het vermoeden had dat de koppakking lekte. Dit baseerde ze op het feit dat de koelvloeistof zwart was van de olie of roet, dat de koelvloeistof lekte uit het expansievat en dat de slangen en het expansievat ook bij een koude motor onder hoge druk stonden (bij het losdraaien van de deksel spoot het koelvloeistof eruit). Ze raadde me aan dit aan te kaarten bij de verkoper.

Zowel bij de verkoper als bij de Citroën dealer die de aankoopkeuring heeft uitgevoerd heb ik dit gedaan. De laatste bood aan de auto opnieuw te testen. Ik heb de auto daar gebracht en volgens de daaruit voortkomende nieuwe factuur is er een controle uitgevoerd aan het koelsysteem met een drukpers waarna het koelsysteem goed is bevonden. Op de factuur werd ook vermeld dat er oudzeer olie in het koelsysteem aanwezig was, maar dat dit van eerdere reparaties afkomstig zou kunnen zijn. Direct na deze test ben ik naar de verkopende garage gegaan. Ik had hem namelijk beloofd op de hoogte te houden. De verkoper was blij dat de dealer had geconstateerd dat er niets aan de hand was en hij heeft het koelvloeistof vernieuwd evenals het expansievat.

Blij en opgelucht reed ik naar huis om de auto opnieuw aan mijn garage aan te bieden voor de nog steeds uit te voeren onderhoudsbeurt. Mijn garage constateerde echter hetzelfde probleem (de nieuwe koelvloeistof was weer pikzwart, het expansievat stond weer onder druk en er lekte weer een beetje koelvloeistof uit het expansievat. Ik ben daarop naar de Citroën dealer bij mij in de buurt gegaan voor een second opinion. Deze Citroën dealer heeft geconstateerd dat de koppakking weldegelijk lek is. Op de factuur vermeldt zij: Lek test koppakking: Koppakking dient vervangen te worden en advies egr koeler vervangen.

Teleurgesteld belde ik met de Citroën dealer die de aankoopkeuring heeft uitgevoerd om de bevindingen van de Citroën dealer bij mij in de buurt (een koppakking test je niet op een lek met een drukpers en de punten koelvloeistoffen hadden op zijn minst een aantekening op het aankoopkeuringsrapport moeten krijgen) te bespreken. Helaas erkent de Citroën dealer die de aankoopkeuring heeft uitgevoerd deze bevindingen niet. Ze stelt nu dat ik bij Dekra een nieuwe diagnose moet laten stellen en als die constateert dat de koppakking lek is dat ze dan kosteloos de koppakking zal vervangen.

Wie heeft er denken jullie gelijk en wat raden jullie mij aan om te doen? Is deze 'third' opinion inderdaad noodzakelijk en zo ja, moet dat dan beslist bij Dekra (duur) of mag dat dan bijvoorbeeld ook bij Vakgarage?
  Forum Admin vrijdag 2 februari 2018 @ 09:05:11 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_176898728
Ik zou het ding terugbrengen naar de verkoper en mijn geld terug vragen.
pi_176898748
Mee eens, duidelijk een verborgen gebrek.
pi_176898938
De overkant was een vriendje van de verkopende?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_176909381
Ik vind het aanbod van de garage eigenlijk nog zo slecht niet. Die keuring bij de Dekra kost de wereld niet en daarna repareren ze kostenloos de schade.

Het lijkt mij de kortste weg naar dit alles achter je laten.
pi_176916985
quote:
Die keuring bij de Dekra kost de wereld niet.
Dekra kan voor 375 euro testen of de koppakking lek is (net offerte opgevraagd). Dat vind ik toch best veel geld. Ik heb reeds om een second opinion gevraagd, notabene bij een andere dealer. Zij hebben de koppakking getest en lek bevonden. Voor deze test heb ik ook moeten betalen. Als ik nu ook nog een Dekra test zou laten doen dan zou dat de 4e betaalde keuring zijn (aankoopkeuring - herkeuring - second opinion - Dekra).

Kan ik aan de laatste test dan geen rechten ontlenen? De testen zijn beiden door dealers uitgevoerd die aangesloten zijn bij Citroën Nederland. In hoeverre betreft het hier niet hetzelfde bedrijf: kan Citroën hierin niet bemiddelen of kunnen Citroën dealers niet onderling hun bevindingen uitwisselen en motiveren?

[ Bericht 9% gewijzigd door spartametje op 04-02-2018 03:45:01 ]
pi_176918145
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 23:31 schreef spartametje het volgende:
Dekra kan voor 375 euro testen of de koppakking lek is (net offerte opgevraagd). Dat vind ik toch best veel geld. Ik heb reeds om een second opinion gevraagd, notabene bij een andere dealer. Zij hebben de koppakking getest en lek bevonden. Voor deze test heb ik ook moeten betalen. Als ik nu ook nog een Dekra test zou dat de 4e betaalde keuring zijn (aankoopkeuring - herkeuring - second opinion - Dekra).

Kan ik aan de laatste test dan geen rechten ontlenen? De testen zijn beiden door dealers uitgevoerd die aangesloten zijn bij Citroën Nederland. In hoeverre betreft het hier niet hetzelfde bedrijf: kan Citroën hierin niet bemiddelen of kunnen Citroën dealers niet onderling hun bevindingen uitwisselen en motiveren?
Het zijn hele aardige mensen daar bij Citroën in Nederland, maar hier gaan ze jou niet mee helpen.

Ik denk dat die dealer de test van Dekra nodig heeft voor zijn aansprakelijkheidsverzekering. Kun je niet afspreken dat ze ook die test betalen als het jouw lezing bevestigt?
pi_176921552
quote:
Ik denk dat die dealer de test van Dekra nodig heeft voor zijn aansprakelijkheidsverzekering.
Zou je denken? Dat zou ik wel raar vinden. In hoeverre spreek je van 'onafhankelijk' als de tegenpartij Dekra kan eisen?

quote:
Kun je niet afspreken dat ze ook die test betalen als het jouw lezing bevestigt?
Ik zal ze eerst vragen of ze zelf nogmaals willen testen of de koppak lek is. Blijven ze erbij dat de koppakking niet lek is, dan zal ik voorstellen dat de partij die in het ongelijk wordt gesteld de Dekra test betaald.
pi_176921588
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 07:58 schreef spartametje het volgende:

[..]

Zou je denken? Dat zou ik wel raar vinden. In hoeverre spreek je van 'onafhankelijk' als de tegenpartij Dekra kan eisen?

[..]

Ik zal ze eerst vragen of ze zelf nogmaals willen testen of de koppak lek is. Blijven ze erbij dat de koppakking niet lek is, dan zal ik voorstellen dat de partij die in het ongelijk wordt gesteld de Dekra test betaald.
Dekra doet heel veel expertise voor verzekeringen, vandaar mijn gedachte. Dekra is verder wel een gekende partij.

Succes met het gesprek. Kijk gewoon wat realistisch is als maximaal haalbare. Je kan natuurlijk ook bij de verkoper wat neerleggen voor wat betreft de kosten. In alle redelijkheid. Die heeft ook liever dat het door de keurende partij wordt gerepareerd dan dat jullie recht tegenover elkaar komen te staan.

En dat zou je aan het einde alsnog kunnen doen en dan opeisen via de kantonrechter, maar dan moet natuurlijk wel ergens blijken dat ze niet hebben aangeboden het probleem zelf op te hebben willen lossen en je dus alleen maar schadebeperkend bezig bent geweest.

Al blijft altijd de vraag: hoeveel moeite wil ik daarin steken.
pi_176925545
Wil de verkoper de koppaking niet vervangen?
.
pi_176926109
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 23:31 schreef spartametje het volgende:
Dekra kan voor 375 euro testen of de koppakking lek is (net offerte opgevraagd). Dat vind ik toch best veel geld. Ik heb reeds om een second opinion gevraagd, notabene bij een andere dealer. Zij hebben de koppakking getest en lek bevonden. Voor deze test heb ik ook moeten betalen. Als ik nu ook nog een Dekra test zou dat de 4e betaalde keuring zijn (aankoopkeuring - herkeuring - second opinion - Dekra).

Kan ik aan de laatste test dan geen rechten ontlenen? De testen zijn beiden door dealers uitgevoerd die aangesloten zijn bij Citroën Nederland. In hoeverre betreft het hier niet hetzelfde bedrijf: kan Citroën hierin niet bemiddelen of kunnen Citroën dealers niet onderling hun bevindingen uitwisselen en motiveren?
¤375,- voor het testen? :')

Dat was ik niet eens kwijt aan arbeidsloon om mijn koppakking te laten vervangen twee weken terug _O-
pi_176926184
Ik snap sowieso niet dat ze zo moeilijk doen. Verlies koelvloeistof, olie in de koelvloeistof, druk op het systeem. Duidelijker als dit gaat het niet worden :N
pi_176926215
Zou het in theorie ook niet de turbo kunnen zijn?
.
  zaterdag 3 februari 2018 @ 13:39:07 #14
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_176926234
Terugbrengen en je geld terug vragen, klaar.

Kontendraaierij is geen goede basis voor een listige reparatie.. Straks doen ze je koppakkng en zetten ze je oude distributieset terug ofzo.. Ze hebben inmiddels bewezen geen betrouwbare partij te zijn.

Er zijn meer vissen in de zee.

Doen ze moeilijk -> uitvechten via Feestboek, gewoon en publique, zodat alles en iedereen mee kan lezen. Tevens communicatie in het vervolg via mail, dan heb je meteen alles zwart op wit.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_176941604
quote:
Ik zal ze eerst vragen of ze zelf nogmaals willen testen of de koppak lek is. Blijven ze erbij dat de koppakking niet lek is, dan zal ik voorstellen dat de partij die in het ongelijk wordt gesteld de Dekra test betaald.
Ok, ik heb de Citroën dealer die de aankoopkeuring heeft uitgevoerd gesproken en die is bereid nogmaals te checken of de koppakking lek is, ditmaal kosteloos. Indien zij ook vinden dat de koppakking lek is, zal ze de koppakking kosteloos vervangen. Vinden zij dat de koppakking niet lek is, dan laten zij Dekra testen. Degene die door Dekra in het ongelijk wordt gesteld betaalt dan voor die test. Mocht ik door Dekra in het gelijk worden gesteld, dan zal de Citroën dealer die de aankoopkeuring heeft uitgevoerd alsnog kosteloos de koppakking vervangen. Maandag zal ik er heen om de auto daar achter te laten.

Inmiddels heb ik wel begrepen dat de Citroën dealers de koppakking op verschillende wijzes hebben getest. De Citroën dealer die de aankoopkeuring heeft uitgevoerd heeft getest door het koelsysteem op druk te zetten (zoals hier) en de Citroën dealer bij mij uit de buurt heeft een soort vloeistoffen test gebruikt op het koelvloeistofsysteem (ze had het er over dat de testvloeistof geel werd waarmee aangetoond wordt dat er uitlaatgassen in het koelvloeistofsysteem zit wat met zekerheid een lekke koppakking zou betekenen).

Op verschillende wijze testen kan inderdaad verschillende resultaten opleveren. Welke test is nou het meest betrouwbaar? Ik ben nu zover dat ik aan het kansrekenen ben. Leuk dat de Citroën dealer die de aankoopkeuring heeft uitgevoerd bereid is opnieuw te testen, maar als ze opnieuw de druktest zal toepassen komt ze natuurlijk op hetzelfde resultaat. Van belang is dan natuurlijk wat voor test Dekra daarna gaat gebruiken. M.a.w. hoe groot achten jullie de kans dat mijn koppakking lek is (zie hier overigens de uitleg van mijn eigen garage)?

[ Bericht 1% gewijzigd door spartametje op 04-02-2018 03:47:44 ]
pi_176941730
Op basis van wat jij schrijft twijfel ik daar geen seconde aan.
pi_176941768
Ik vind het wel erg raar dat ze geen lekke koppakking erkennen terwijl er duidelijk aanwijzingen voor zijn. Als dit tegenwoordig allemaal met een apparaat getest moet worden en geen menselijk denken bij komt kijken gaat dit mensen die in de garages vertrouwen erg veel geld kosten.
pi_176942619
Maar je hoort sowieso geen roet/olie in je expansievat te hebben. Dus dat moeten ze sowieso oplossen.
Dus ik snap niet dat ze zo moeilijk doen :N
pi_176942653
En nogmaals, met al die informatie plus het filmpje.
Durf ik wel te zeggen dat die 100% lek is
pi_176943337
Apart verhaal.
Een dealer die door een 'test'/'vriendschap?' verblind wordt voor al die aanwijzingen!? Ik vind het zelfs vreemd dat zij het nog volhouden ook tot aan Dekra toe.

Dank voor het delen en heel veel sterkte man.
Keep us posted!
pi_176947513
Ok, de meningen hier zijn duidelijk. Dat sterkt mij dan toch in de overtuiging om de Dekra test maar te doen, mocht de Citroën dealer die de aankoopuitvoering heeft uitgevoerd bij haar standpunt blijven dat de koppakking niet lek is.

Ik vraag me toch af wat die druktest dan is geweest die in een eerder stadium is uitgevoerd. Ik meende namelijk wel met eigen ogen gezien te hebben dat de druk inderdaad gelijk bleef. Dat maakt me dan toch weer een beetje zenuwachtig. Wat is dat voor test geweest? Kun je zo een koppakking testen op lekkage of is daarvoor de vloeistof test van de Citroën dealer bij mij uit de buurt beter geschikt?
pi_176948587
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 14:27 schreef spartametje het volgende:
Ok, de meningen hier zijn duidelijk. Dat sterkt mij dan toch in de overtuiging om de Dekra test maar te doen, mocht de Citroën dealer die de aankoopuitvoering heeft uitgevoerd bij haar standpunt blijven dat de koppakking niet lek is.

Ik vraag me toch af wat die druktest dan is geweest die in een eerder stadium is uitgevoerd. Ik meende namelijk wel met eigen ogen gezien te hebben dat de druk inderdaad gelijk bleef. Dat maakt me dan toch weer een beetje zenuwachtig. Wat is dat voor test geweest? Kun je zo een koppakking testen op lekkage of is daarvoor de vloeistof test van de Citroën dealer bij mij uit de buurt beter geschikt?
Druktest is over het algemeen wat betrouwbaarder.
Maar al zou door een godswonder de koppakking niet lek zijn.
Dan hoor je nog geen olie/roet te vinden in je expansievat, of druk opbouw te hebben. Waarom lossen ze dat niet op dan?
pi_176949759
quote:
Druktest is over het algemeen wat betrouwbaarder.
Ai, dat is dan geen goed nieuws. Want volgens deze over het algemeen betrouwbaardere test zou de koppakking dus niet lek zijn. Maar nu ik er zo over nadenk, test de druktest dan niet of er koelvloeistof vanuit het koelsysteem lekt naar de motor en de koelvloeistof test juist andersom? Met andere woorden: als er geen koelvloeistof lekt naar de motor, betekent dat dan automatisch dat het 'andersom' ook niet lekt?

quote:
Dan hoor je nog geen olie/roet te vinden in je expansievat, of druk opbouw te hebben. Waarom lossen ze dat niet op dan?
Goede vraag. Ik heb geen idee welk euvel nog meer verantwoordelijk kan zijn voor roet/ olie in het expansievat en of druk opbouw. Wellicht iemand een idee? Ik zal deze vraag zeker meenemen maandag (wellicht moeten we ons dus helemaal niet blind focussen op een al dan niet lekke koppakking).
  zondag 4 februari 2018 @ 16:27:16 #24
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_176950558
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 14:27 schreef spartametje het volgende:
Ok, de meningen hier zijn duidelijk. Dat sterkt mij dan toch in de overtuiging om de Dekra test maar te doen, mocht de Citroën dealer die de aankoopuitvoering heeft uitgevoerd bij haar standpunt blijven dat de koppakking niet lek is.

Ik vraag me toch af wat die druktest dan is geweest die in een eerder stadium is uitgevoerd. Ik meende namelijk wel met eigen ogen gezien te hebben dat de druk inderdaad gelijk bleef. Dat maakt me dan toch weer een beetje zenuwachtig. Wat is dat voor test geweest? Kun je zo een koppakking testen op lekkage of is daarvoor de vloeistof test van de Citroën dealer bij mij uit de buurt beter geschikt?
De druk/kracht van een explosie in een cilinder is wel even wat anders als 1,5 bar druk in je koelsysteem met een dichte thermostaat.

Er komt verbrandingsgas vanuit je cilinders in je koelsysteem, dat zorgt voor én de overdruk, én de vervuiling in je koelsysteem.
Door druk op het koelsysteem zetten zóu je verwachten dat je een drukval zou zien omdat er dan koelvloeistof vanuit je koelsysteem de cilinder in zou worden geperst door datzelfde lek, maar dat is niet echt een wet van meden en perzen.. er kan ook een scheurtje in de kop zitten (kop moet worden afgeperst als er niet een duidelijke lekkage in/bij de pakking opdoemt bij het demonteren van de kop) dan krijg je hetzelfde, maar het kan zomaar dat dat zich alleen voordoet bij een warme motor, of een bepaalde belasting van de motor (hard rijden op de snelweg, flink doortrekken), alleen lijkt het daar niet op, omdat je gewoon steeds weer die overdruk hebt in je koelsysteem, dus het lijkt me iets wat niet overdreven moeilijk te vinden moet zijn. Die 'chemische' test snuffelt gewoon naar resten van verbrandingsgassen in je koelvloeistof..

De vorige eigenaar heeft ws ook gewoon geconstateerd dat de koppakking lek was, en heeft het ding gewoon ingeruild en niets gemeld.. Dealer neemt aan dat het ding goed is, en verpatst hem weer aan jou.. en nu zit jij met de gebakken peren.. de meeste auto's worden verkocht of ingeruild omdat er iets duurs aan mankeert of aan zit te komen.. fact of life..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_176954059
quote:
3s.gif Op zondag 4 februari 2018 16:27 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

De druk/kracht van een explosie in een cilinder is wel even wat anders als 1,5 bar druk in je koelsysteem met een dichte thermostaat.

Er komt verbrandingsgas vanuit je cilinders in je koelsysteem, dat zorgt voor én de overdruk, én de vervuiling in je koelsysteem.
Door druk op het koelsysteem zetten zóu je verwachten dat je een drukval zou zien omdat er dan koelvloeistof vanuit je koelsysteem de cilinder in zou worden geperst door datzelfde lek, maar dat is niet echt een wet van meden en perzen.. er kan ook een scheurtje in de kop zitten (kop moet worden afgeperst als er niet een duidelijke lekkage in/bij de pakking opdoemt bij het demonteren van de kop) dan krijg je hetzelfde, maar het kan zomaar dat dat zich alleen voordoet bij een warme motor, of een bepaalde belasting van de motor (hard rijden op de snelweg, flink doortrekken), alleen lijkt het daar niet op, omdat je gewoon steeds weer die overdruk hebt in je koelsysteem, dus het lijkt me iets wat niet overdreven moeilijk te vinden moet zijn. Die 'chemische' test snuffelt gewoon naar resten van verbrandingsgassen in je koelvloeistof..

De vorige eigenaar heeft ws ook gewoon geconstateerd dat de koppakking lek was, en heeft het ding gewoon ingeruild en niets gemeld.. Dealer neemt aan dat het ding goed is, en verpatst hem weer aan jou.. en nu zit jij met de gebakken peren.. de meeste auto's worden verkocht of ingeruild omdat er iets duurs aan mankeert of aan zit te komen.. fact of life..
Die laatste uitspraak klopt volgens mij niet. Natuurlijk, het komt voor en vast vooral bij de onderkant van de markt, maar ik kan mij niet voorstellen dat niet het merendeel gewoon de auto inruilt omdat ze weer iets anders, nieuwers, snellers, luxers, duurders of juist goedkopers willen.
pi_176954085
quote:
1s.gif Op zondag 4 februari 2018 15:14 schreef GM78 het volgende:

[..]

Druktest is over het algemeen wat betrouwbaarder.
Maar al zou door een godswonder de koppakking niet lek zijn.
Dan hoor je nog geen olie/roet te vinden in je expansievat, of druk opbouw te hebben. Waarom lossen ze dat niet op dan?
Druktest is bedoeld om het koelsysteem te testen en niet om de koppakking te testen. Een valse negatief is prima mogelijk.
pi_176962513
Je hebt verschillende druktesten he voor het koelsysteem test 1 is met een klein handpompje oo het reservior en is handig om een lekkage op te sporen maar daar vind je geen lekke koppakking mee test test 2 zet je met een speciaal stukje gereedschap(lees een bougie waar je de binnenkant uitslaat) druk oo de cilinder en gaat dan bv je koelwater is het reservior borrelen dan weet je dat je koppakking lek is.

Wat de garage met de vloeistoffen heeft gedaan is gemeten of er co2 in je koelwater zit (als dit zo is is de kans 99% dat je koppakking eruit ligt) maar dit moet idd verder onderzocht worden want de egr koeler kan ook bv lek zijn

Ik denk dat het handig is om gwn de test te laten uitvoeren is hij lek is dealer a de sjaak en zo niet dealer b
pi_176962618
Franse auto's :')
pi_176975267
Ok, vanochtend ben ik bij de dealer die de aankoopkeuring heeft uitgevoerd (dealer A) geweest. De monteur draaide de dop van het expansievat los en de zwarte koelvloeistof spoot er uit. Het kleine beetje koelvloeistof dat nog aanwezig was borrelde (had ik nog niet eerder gezien).

Ik heb de bevindingen van de test meegekregen:

Controle uitgevoerd CO waarde in koelsysteem gemeten .0.32 procent wat duidt op lekkage van uitlaatgas in koelsysteem. Nu koelvloeistofniveau te laag. Voor juiste diagnose demontage cilinderkop voor controle koppakking noodzakelijk.

De dealer bleef herhalen nog niet te weten of de koppakking wel of niet lek is, maar ze heeft desondanks aangegeven de koppakking kosteloos te zullen vervangen. Al ging dit niet van harte en met het nodige chagrijn, dat lijkt mij natuurlijk prima. Er is geen woord meer gesproken over Dekra.

Er bleek ook al contact geweest te zijn tussen de dealer en de verkoper. Zonder aangeven van mij is onderling namelijk de afspraak gemaakt dat beide partijen de kosten voor het vervangen van de pakking onderling zullen verdelen.

Omdat Citroën dealer B ook geadviseerd heeft de EGR koeler te vervangen en de auto 9 jaar oud is heb ik Citroën dealer A gevraagd of ze de EGR koeler en de distributieset (distributieriem, waterpomp, spanrol, geleiderol, etc.) ook willen vervangen. Uiteraard begrijp ik dat ik niet kan eisen dat dit ook kosteloos moet.

Daarom heb ik gevraagd wat de meerkosten hiervoor zouden zijn. Hier komt men op terug. Om een beetje in te kunnen schatten of het meerprijs voorstel reëel is zou ik jullie willen vragen wat jullie inschatting van de materiaalkosten en het arbeidsloon (rekening houdend met het feit dat de koppakking reeds vervangen wordt) hiervoor zouden zijn.
pi_176980487
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 17:43 schreef spartametje het volgende:
Ok, vanochtend ben ik bij de dealer die de aankoopkeuring heeft uitgevoerd (dealer A) geweest. De monteur draaide de dop van het expansievat los en de zwarte koelvloeistof spoot er uit. Het kleine beetje koelvloeistof dat nog aanwezig was borrelde (had ik nog niet eerder gezien).

Ik heb de bevindingen van de test meegekregen:

Controle uitgevoerd CO waarde in koelsysteem gemeten .0.32 procent wat duidt op lekkage van uitlaatgas in koelsysteem. Nu koelvloeistofniveau te laag. Voor juiste diagnose demontage cilinderkop voor controle koppakking noodzakelijk.

De dealer bleef herhalen nog niet te weten of de koppakking wel of niet lek is, maar ze heeft desondanks aangegeven de koppakking kosteloos te zullen vervangen. Al ging dit niet van harte en met het nodige chagrijn, dat lijkt mij natuurlijk prima. Er is geen woord meer gesproken over Dekra.

Er bleek ook al contact geweest te zijn tussen de dealer en de verkoper. Zonder aangeven van mij is onderling namelijk de afspraak gemaakt dat beide partijen de kosten voor het vervangen van de pakking onderling zullen verdelen.

Omdat Citroën dealer B ook geadviseerd heeft de EGR koeler te vervangen en de auto 9 jaar oud is heb ik Citroën dealer A gevraagd of ze de EGR koeler en de distributieset (distributieriem, waterpomp, spanrol, geleiderol, etc.) ook willen vervangen. Uiteraard begrijp ik dat ik niet kan eisen dat dit ook kosteloos moet.

Daarom heb ik gevraagd wat de meerkosten hiervoor zouden zijn. Hier komt men op terug. Om een beetje in te kunnen schatten of het meerprijs voorstel reëel is zou ik jullie willen vragen wat jullie inschatting van de materiaalkosten en het arbeidsloon (rekening houdend met het feit dat de koppakking reeds vervangen wordt) hiervoor zouden zijn.
Laat je niet naaien want een dealer vervangt nooit je koppakking met het terug plaatsen van de distrubytie riem en de egr koeler moet uit mijn hoofd toch los dus alleen het onderdeel betalen succes!!
  maandag 5 februari 2018 @ 21:43:49 #31
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_176980982
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 21:29 schreef klawie het volgende:

[..]

Laat je niet naaien want een dealer vervangt nooit je koppakking met het terug plaatsen van de distrubytie riem en de egr koeler moet uit mijn hoofd toch los dus alleen het onderdeel betalen succes!!
Correct en tevens juist; vandaar ook mijn eerdere opmerking in regard to that.. distributieset hoort gewoon vervangen te worden bij het vervangen van de koppakking, die mag niet teruggeplaatst worden, dan heb je een riante kans dat hij breekt na korte tijd.. spanrollen kúnnen in de set zitten, maar meestal is dat een keuze, net als de waterpomp als die aangedreven wordt door de distributie. die hoeft niet per sé, maar stel dat de waterpomp na een half jaar stuk gaat of gaat lekken, kun je wederom de distibutieriem gaan vervangen. EGR idem, dat is ook een keuze, dus als die erbij moet, zul je dat onderdeel ws moeten betalen.
Zorg dat je vooraf weet wat die onderdelen kosten (webz), zodat je niet getild wordt. Let wel: een origineel onderdeel is vaak duurder als een onderdeel bij een automaterialen tent vandaan, dat is vaak aftermarket.. hoeft niet slechter te zijn, maar vaak wel goedkoper, alleen doet en dealer dat niet.

En vraag of de vervangen onderdelen meegeleverd worden als je ze niet vertrouwt.. dan kun je zien wat ze gedaan hebben.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_176986730
Dit wordt hoofdpijn ben ik bang. Als alles niet van harte gaat, dan ben ik benieuwd of ze het ook volgens de regels gaan doen. Alleen koppakking vervangen heb je iig niks aan. Uiteraard voor dit alles een factuur vragen (ook is het uit coulance).
  dinsdag 6 februari 2018 @ 09:32:14 #33
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176986961
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 17:43 schreef spartametje het volgende:
Uiteraard begrijp ik dat ik niet kan eisen dat dit ook kosteloos moet.
Ik dacht het wel... en ook van het vlakken van de kop wou ik bewijs zien.. evenals de oude pakking..
Zo niet dan moeten ze heel rap de koop ongedaan maken.. stel prutsers..
Ik snap niet dat je niet direct aangeboden is om een andere auto uit te kiezen..
pi_176987222
quote:
Ik snap niet dat je niet direct aangeboden is om een andere auto uit te kiezen..
Men heeft heel lang 'ontkent' dat de koppakking lek zou zijn. Sterker nog: of de koppakking lek is wordt nog steeds in twijfel getrokken. De verkopende partij heeft aangegeven de problemen op te lossen. Volgens mij moet ik de verkoper hiertoe de gelegenheid geven alvorens te eisen dat de verkoop ongedaan gemaakt wordt.

Omdat de verkoper weet dat ik een aankoopkeuring heb gedaan 'bij de overbuurman' (Citroën dealer A) heeft de verkoper gevraagd of ik de lekke koppakking ook daar wilde aankaarten. Dit had volgens de verkoper daar namelijk opgemerkt moeten worden.

Nu blijkt dus dat de kosten voor het verhelpen van dit probleem onderling evenredig wordt verdeeld. Ik zal de bewijsstukken opvragen. Mocht het probleem hierna nog niet opgelost zijn, dan kan ik toch ook 'rechten' ontlenen aan deze reparatie?

quote:
En ook van het vlakken van de kop wou ik bewijs zien...
Hoe kun je daar bewijs van opvragen?
pi_176987390
Uiteindelijk ga je hem toch zelf betalen, ze duwen gewoon de kosten van oa. de EGR koeling en distributieriem wat omhoog.

Goed opletten dus dat je wel marktconforme prijzen betaald voor beiden.
  dinsdag 6 februari 2018 @ 10:27:46 #36
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176987694
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 09:51 schreef spartametje het volgende:
Mocht het probleem hierna nog niet opgelost zijn, dan kan ik toch ook 'rechten' ontlenen aan deze reparatie?
Ja hoor.. en op die manier kan je heel lang doorgaan... Een koppakking alleen vervangen is meestal ook niet genoeg zoals SD al zegt.. maar ze gaan echt niet alles uit dat lijstje meenemen...
Dus blijft het geklooi..
En met de wettelijke garantiezooi (die voor auto's anders is dan gewone goederen) sta je volgens mij redelijk in je recht om de koop ongedaan te maken..

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 09:51 schreef spartametje het volgende:
Hoe kun je daar bewijs van opvragen?
Een nota van het ingeschakelde motorrevisiebedrijf... (Geen dealer die zelf koppen vlakt.. Wel heel veel die zeggen dat het niet nodig is of hoeft)
pi_176988286
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 10:02 schreef Coritchando het volgende:
Uiteindelijk ga je hem toch zelf betalen, ze duwen gewoon de kosten van oa. de EGR koeling en distributieriem wat omhoog.

Goed opletten dus dat je wel marktconforme prijzen betaald voor beiden.
Dealer heeft vaste prijzen dat zal niet zomaar gaan. Maar wel opletten dat ze niet een pakketprijs rekenen voor die riem want betaal je zomaar 250¤ i.p.v. alleen de riemset. Of een uur extra terwijl die riem toch al los licht.

Hooguit een uurtje werkloon voor die waterpomp en egr koeler moet voldoende zijn
.
pi_176995391
Dus je hebt een auto gekocht die gewoon niet aan de eisen voldoet die je zou mogen verlangen. En nu ga je dus extra betalen om die auto wel in die staat te krijgen. Leuk dat er allerlei extra dingen gedaan moeten worden maar daarmee heb jij nog steeds niet meer auto dan je had mogen verlangen.

Naar mijn idee moet die garage gewoon die auto in orde maken en jou een bloemetje geven voor de tijd, moeite en stress die je oploopt. Sorry hoor maar die garage moet je dus niet de hand boven het hoofd houden, gewoon terug brengen en je geld terug of geheel gratis volledig in de staat brengen waarin ie hoort te zijn. Met garantie uiteraard.
pi_176996293
quote:
99s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 17:34 schreef qajariaq het volgende:
Dus je hebt een auto gekocht die gewoon niet aan de eisen voldoet die je zou mogen verlangen. En nu ga je dus extra betalen om die auto wel in die staat te krijgen. Leuk dat er allerlei extra dingen gedaan moeten worden maar daarmee heb jij nog steeds niet meer auto dan je had mogen verlangen.

Naar mijn idee moet die garage gewoon die auto in orde maken en jou een bloemetje geven voor de tijd, moeite en stress die je oploopt. Sorry hoor maar die garage moet je dus niet de hand boven het hoofd houden, gewoon terug brengen en je geld terug of geheel gratis volledig in de staat brengen waarin ie hoort te zijn. Met garantie uiteraard.
Dit dus...

Of het nou wel of niet de koppakking is. Er zit iets niet goed, en hun lossen het maar op.
  dinsdag 6 februari 2018 @ 20:04:21 #40
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_176998622
Dealerprijzen via Service Box:


Da's een 1.6 HDi 75, maar volgens mij hebben al die 1.6 diesels de zelfde basismotor.
pi_177005633
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 17:43 schreef spartametje het volgende:
Ok, vanochtend ben ik bij de dealer die de aankoopkeuring heeft uitgevoerd (dealer A) geweest. De monteur draaide de dop van het expansievat los en de zwarte koelvloeistof spoot er uit. Het kleine beetje koelvloeistof dat nog aanwezig was borrelde (had ik nog niet eerder gezien).

Ik heb de bevindingen van de test meegekregen:

Controle uitgevoerd CO waarde in koelsysteem gemeten .0.32 procent wat duidt op lekkage van uitlaatgas in koelsysteem. Nu koelvloeistofniveau te laag. Voor juiste diagnose demontage cilinderkop voor controle koppakking noodzakelijk.

De dealer bleef herhalen nog niet te weten of de koppakking wel of niet lek is, maar ze heeft desondanks aangegeven de koppakking kosteloos te zullen vervangen. Al ging dit niet van harte en met het nodige chagrijn, dat lijkt mij natuurlijk prima. Er is geen woord meer gesproken over Dekra.

Er bleek ook al contact geweest te zijn tussen de dealer en de verkoper. Zonder aangeven van mij is onderling namelijk de afspraak gemaakt dat beide partijen de kosten voor het vervangen van de pakking onderling zullen verdelen.

Omdat Citroën dealer B ook geadviseerd heeft de EGR koeler te vervangen en de auto 9 jaar oud is heb ik Citroën dealer A gevraagd of ze de EGR koeler en de distributieset (distributieriem, waterpomp, spanrol, geleiderol, etc.) ook willen vervangen. Uiteraard begrijp ik dat ik niet kan eisen dat dit ook kosteloos moet.

Daarom heb ik gevraagd wat de meerkosten hiervoor zouden zijn. Hier komt men op terug. Om een beetje in te kunnen schatten of het meerprijs voorstel reëel is zou ik jullie willen vragen wat jullie inschatting van de materiaalkosten en het arbeidsloon (rekening houdend met het feit dat de koppakking reeds vervangen wordt) hiervoor zouden zijn.
Je hebt een auto gekocht met een lekke koppakking? Wat is er meer nodig om de koop ongedaan te maken!!! Je laat jezelf behoorlijk naaien om mee te betalen met een reparatie, terwijl de auto gewoon goed behoorde te zijn.
pi_177005676
Ik zou die auto niet eens meer willen
pi_177005860
Uiteraard heb ik ook zo mijn twijfels of het nog wel verstandig is deze auto te houden. Dat komt onder andere ook dat ik veel reacties lees dat de koop ongedaan gemaakt zou moeten worden.

Maar bij non-conformiteit ben ik ben toch juridisch verplicht eerst de verkoper in de gelegenheid te stellen de zaak te (laten) herstellen?
  woensdag 7 februari 2018 @ 02:36:05 #44
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177005944
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 02:05 schreef spartametje het volgende:
Uiteraard heb ik ook zo mijn twijfels of het nog wel verstandig is deze auto te houden. Dat komt onder andere ook dat ik veel reacties lees dat de koop ongedaan gemaakt zou moeten worden.

Maar bij non-conformiteit ben ik ben toch juridisch verplicht eerst de verkoper in de gelegenheid te stellen de zaak te (laten) herstellen?
Zoals ik al eerder zei.. Bij gebruikte auto's is dat anders dan bij goederen.. ga maar even googelen naar consuwijzer, daar staat het vast wel ergens uitgelegd..
pi_177007125
quote:
14s.gif Op woensdag 7 februari 2018 02:36 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Zoals ik al eerder zei.. Bij gebruikte auto's is dat anders dan bij goederen.. ga maar even googelen naar consuwijzer, daar staat het vast wel ergens uitgelegd..
Ook bij gebruikte auto’s moet je de gelegenheid geven om te herstellen. Dat zou wat zijn zeg, dan kun je vrijwel iedere auto weer na een tijdje teruggeven, want er mankeert altijd wel wat aan.
pi_177007193
Daar komt bovenop dat de partij die door koper en verkoper als onderzoekende is uitgekozen, er zelf niet achter komt dat hij lek is.
.
  woensdag 7 februari 2018 @ 09:17:48 #47
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177008083
quote:
1s.gif Op woensdag 7 februari 2018 07:14 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ook bij gebruikte auto’s moet je de gelegenheid geven om te herstellen. Dat zou wat zijn zeg, dan kun je vrijwel iedere auto weer na een tijdje teruggeven, want er mankeert altijd wel wat aan.
Is uw auto niet goed?

Is uw auto niet goed? Dan hebt u de volgende rechten en plichten.

U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuwe auto. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuwe auto. Soms wil de verkoper de auto alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.
Hebt u de auto normaal gebruikt en is hij versleten? Of hebt u hem verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuwe auto.
Voor een reparatie of een nieuwe auto hoeft u niet bij te betalen. Moet u van de verkoper wel bijbetalen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden. U hebt er dan recht op dat u uw geld terugkrijgt. En u moet de auto teruggeven. Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u de auto al een lange tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken.
https://www.consuwijzer.n(...)ver-tweedehands-auto
pi_177016695
quote:
14s.gif Op woensdag 7 februari 2018 09:17 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Is uw auto niet goed?

Is uw auto niet goed? Dan hebt u de volgende rechten en plichten.

U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuwe auto. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuwe auto. Soms wil de verkoper de auto alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.
Hebt u de auto normaal gebruikt en is hij versleten? Of hebt u hem verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuwe auto.
Voor een reparatie of een nieuwe auto hoeft u niet bij te betalen. Moet u van de verkoper wel bijbetalen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden. U hebt er dan recht op dat u uw geld terugkrijgt. En u moet de auto teruggeven. Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u de auto al een lange tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken.
https://www.consuwijzer.n(...)ver-tweedehands-auto
En waar staat nu dat een herstelling geen optie is? Want dat lees ik niet.
  woensdag 7 februari 2018 @ 17:30:25 #49
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177016733
quote:
1s.gif Op woensdag 7 februari 2018 17:27 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

En waar staat nu dat een herstelling geen optie is? Want dat lees ik niet.
Je leest ook niet dat sinterklaas de paashaas niet is..
En ook niet dat ik Danny ben..
En ook niet dat de wereld plat is..
pi_177017967
Dus gewoon laten repareren zonder bijkomende kosten of geld terug. Niet gaan betalen voor onderdelen die vervangen moeten worden omdat ie toch open is, als dat er bij hoort dan moet dat gewoon gedaan worden. Je hebt er nog geen meter functioneel in gereden!

Persoonlijk zou ik voor geld terug gaan zoals het tot nog toe gegaan is.
pi_177024403
quote:
99s.gif Op woensdag 7 februari 2018 18:42 schreef qajariaq het volgende:
Dus gewoon laten repareren zonder bijkomende kosten of geld terug. Niet gaan betalen voor onderdelen die vervangen moeten worden omdat ie toch open is, als dat er bij hoort dan moet dat gewoon gedaan worden. Je hebt er nog geen meter functioneel in gereden!

Persoonlijk zou ik voor geld terug gaan zoals het tot nog toe gegaan is.
De ‘while you’re in there’ vervangingen hoeven helemaal niet uitgevoerd te worden. Het probleem moet hersteld worden en that’s it.
pi_177028484
quote:
1s.gif Op woensdag 7 februari 2018 22:01 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

De ‘while you’re in there’ vervangingen hoeven helemaal niet uitgevoerd te worden. Het probleem moet hersteld worden en that’s it.
Dat dacht ik ook, althans: juridisch gezien dan. Technisch gezien leek het me wel een must dat de 'while you're in there' vervangingen uitgevoerd dienen te worden. Daarom mijn vraag wat een schappelijke meerprijs hiervoor zou zijn. Ik heb nog geen bericht van de garage gehad. Wat denken jij?
pi_177028627
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 07:14 schreef spartametje het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook, althans: juridisch gezien dan. Technisch gezien leek het me wel een must dat de 'while you're in there' vervangingen uitgevoerd dienen te worden. Daarom mijn vraag wat een schappelijke meerprijs hiervoor zou zijn. Ik heb nog geen bericht van de garage gehad. Wat denken jij?
Van die prijzen heb ik geen verstand. Maar ik denk wel dat jij de juiste route kiest.
pi_177028851
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 07:14 schreef spartametje het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook, althans: juridisch gezien dan. Technisch gezien leek het me wel een must dat de 'while you're in there' vervangingen uitgevoerd dienen te worden. Daarom mijn vraag wat een schappelijke meerprijs hiervoor zou zijn. Ik heb nog geen bericht van de garage gehad. Wat denken jij?
In ieder geval geen arbeidsloon. Aangezien distributieriem toch los moet bij het verwijderen van de kop.
Ik zou zeggen alleen de materiaalkosten, dus distributieset plus waterpomp.
Arbeidsloon en koppakkingset plus kop vlakken is voor de garage.
pi_177028892
Distributieriem mag niet opnieuw gebruikt worden als deze los is geweest.
Dus die komt zeker ook voor rekening van de garage.
pi_177198888
Het heeft even geduurd (garage had last van de griepgolf), maar inmiddels heb ik bericht van de garage.

quote:
We hebben de kop gedemonteerd en de kop zelf is goed en er hoeft alleen een nieuwe pakking tussen. De waterpomp is goed en hoeft niet vervangen te worden. Alleen verstandig om een nieuwe distributieset te monteren. Dat is een distributieriem met spanrollen en geleiderollen. De totale extra kosten voor u zijn dan ¤ 160,- incl btw. Dus geen arbeidskosten of zo, alleen materiaal. Kunt u me hier akkoord voor geven?
Het is me niet bekend wat de materiaalkosten zouden moeten zijn, maar ik ben maar akkoord gegaan. Volgend jaar had de distributieset toch vervangen moeten worden en dan had het me meer dan 160 euro gekost als ik dit bij de dealer had moeten doen.
pi_177199321
¤160 is wel een normale prijs.
Voor mijn mazda met v6 2.5L betaalde ik ¤198,- voor riem, spanrollen, waterpomp etc. de complete kit van Nipparts.
pi_177201375
Altijd alles vervangen, dus ook de waterpomp.
Je gaat de boel ontspannen, en weer opspannen. Soms kunnen de lagers daar wel eens moeite mee hebben.
Mijn zus was voor een paar jaar terug, ook zo eigenwijs om alleen de riem te vervangen.
Twee weken later kon de auto weer terug vanwege een ratelende waterpomp :')
Snap ook niet dat ze de pomp laten zitten. Deze pak je altijd gelijk mee
  donderdag 15 februari 2018 @ 13:07:23 #59
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177201587
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2018 13:01 schreef GM78 het volgende:
Altijd alles vervangen, dus ook de waterpomp.
Je gaat de boel ontspannen, en weer opspannen. Soms kunnen de lagers daar wel eens moeite mee hebben.
Mijn zus was voor een paar jaar terug, ook zo eigenwijs om alleen de riem te vervangen.
Twee weken later kon de auto weer terug vanwege een ratelende waterpomp :')
Snap ook niet dat ze de pomp laten zitten. Deze pak je altijd gelijk mee
De kop niet vlakken is precies hetzelfde verhaal...
Hoop werk op de hals halen en dan grote kans dat het binnen afzienbare tijd terug bij af is..
pi_177202567
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2018 13:01 schreef GM78 het volgende:
Altijd alles vervangen, dus ook de waterpomp.
Je gaat de boel ontspannen, en weer opspannen. Soms kunnen de lagers daar wel eens moeite mee hebben.
Mijn zus was voor een paar jaar terug, ook zo eigenwijs om alleen de riem te vervangen.
Twee weken later kon de auto weer terug vanwege een ratelende waterpomp :')
Snap ook niet dat ze de pomp laten zitten. Deze pak je altijd gelijk mee
Voor een dealer is dit geen standaard praktijk, die krijgen veel jonge auto’s met de riem tellerstand. Die vervangen dan altijd alleen de riem. Pas bij de 2e keer met wat meer jaren erop is het gebruikelijk om de pomp en rollenset mee te nemen.

Bij de auto van TS met 174000 erop zou ik het overigens wel doen, koelvloeistof is er zelfs al afgetapt. Dan is het hooguit een pomp+montage
.
pi_177202994
Waterpomp erbij zou niet meer dan een paar tientjes extra moeten kosten.
  donderdag 15 februari 2018 @ 21:59:57 #62
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177216431
En dat allemaal voor een ouwe Citroen dieselbus....
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177217056
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 13:44 schreef aegir_de_viking het volgende:
Waterpomp erbij zou niet meer dan een paar tientjes extra moeten kosten.
Tot je ziet wat een dealer rekent voor afkrabben van oude pakkingsrestjes.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')