Dekra kan voor 375 euro testen of de koppakking lek is (net offerte opgevraagd). Dat vind ik toch best veel geld. Ik heb reeds om een second opinion gevraagd, notabene bij een andere dealer. Zij hebben de koppakking getest en lek bevonden. Voor deze test heb ik ook moeten betalen. Als ik nu ook nog een Dekra test zou laten doen dan zou dat de 4e betaalde keuring zijn (aankoopkeuring - herkeuring - second opinion - Dekra).quote:Die keuring bij de Dekra kost de wereld niet.
Het zijn hele aardige mensen daar bij Citroën in Nederland, maar hier gaan ze jou niet mee helpen.quote:Op vrijdag 2 februari 2018 23:31 schreef spartametje het volgende:
Dekra kan voor 375 euro testen of de koppakking lek is (net offerte opgevraagd). Dat vind ik toch best veel geld. Ik heb reeds om een second opinion gevraagd, notabene bij een andere dealer. Zij hebben de koppakking getest en lek bevonden. Voor deze test heb ik ook moeten betalen. Als ik nu ook nog een Dekra test zou dat de 4e betaalde keuring zijn (aankoopkeuring - herkeuring - second opinion - Dekra).
Kan ik aan de laatste test dan geen rechten ontlenen? De testen zijn beiden door dealers uitgevoerd die aangesloten zijn bij Citroën Nederland. In hoeverre betreft het hier niet hetzelfde bedrijf: kan Citroën hierin niet bemiddelen of kunnen Citroën dealers niet onderling hun bevindingen uitwisselen en motiveren?
Zou je denken? Dat zou ik wel raar vinden. In hoeverre spreek je van 'onafhankelijk' als de tegenpartij Dekra kan eisen?quote:Ik denk dat die dealer de test van Dekra nodig heeft voor zijn aansprakelijkheidsverzekering.
Ik zal ze eerst vragen of ze zelf nogmaals willen testen of de koppak lek is. Blijven ze erbij dat de koppakking niet lek is, dan zal ik voorstellen dat de partij die in het ongelijk wordt gesteld de Dekra test betaald.quote:Kun je niet afspreken dat ze ook die test betalen als het jouw lezing bevestigt?
Dekra doet heel veel expertise voor verzekeringen, vandaar mijn gedachte. Dekra is verder wel een gekende partij.quote:Op zaterdag 3 februari 2018 07:58 schreef spartametje het volgende:
[..]
Zou je denken? Dat zou ik wel raar vinden. In hoeverre spreek je van 'onafhankelijk' als de tegenpartij Dekra kan eisen?
[..]
Ik zal ze eerst vragen of ze zelf nogmaals willen testen of de koppak lek is. Blijven ze erbij dat de koppakking niet lek is, dan zal ik voorstellen dat de partij die in het ongelijk wordt gesteld de Dekra test betaald.
¤375,- voor het testen?quote:Op vrijdag 2 februari 2018 23:31 schreef spartametje het volgende:
Dekra kan voor 375 euro testen of de koppakking lek is (net offerte opgevraagd). Dat vind ik toch best veel geld. Ik heb reeds om een second opinion gevraagd, notabene bij een andere dealer. Zij hebben de koppakking getest en lek bevonden. Voor deze test heb ik ook moeten betalen. Als ik nu ook nog een Dekra test zou dat de 4e betaalde keuring zijn (aankoopkeuring - herkeuring - second opinion - Dekra).
Kan ik aan de laatste test dan geen rechten ontlenen? De testen zijn beiden door dealers uitgevoerd die aangesloten zijn bij Citroën Nederland. In hoeverre betreft het hier niet hetzelfde bedrijf: kan Citroën hierin niet bemiddelen of kunnen Citroën dealers niet onderling hun bevindingen uitwisselen en motiveren?
Ok, ik heb de Citroën dealer die de aankoopkeuring heeft uitgevoerd gesproken en die is bereid nogmaals te checken of de koppakking lek is, ditmaal kosteloos. Indien zij ook vinden dat de koppakking lek is, zal ze de koppakking kosteloos vervangen. Vinden zij dat de koppakking niet lek is, dan laten zij Dekra testen. Degene die door Dekra in het ongelijk wordt gesteld betaalt dan voor die test. Mocht ik door Dekra in het gelijk worden gesteld, dan zal de Citroën dealer die de aankoopkeuring heeft uitgevoerd alsnog kosteloos de koppakking vervangen. Maandag zal ik er heen om de auto daar achter te laten.quote:Ik zal ze eerst vragen of ze zelf nogmaals willen testen of de koppak lek is. Blijven ze erbij dat de koppakking niet lek is, dan zal ik voorstellen dat de partij die in het ongelijk wordt gesteld de Dekra test betaald.
Druktest is over het algemeen wat betrouwbaarder.quote:Op zondag 4 februari 2018 14:27 schreef spartametje het volgende:
Ok, de meningen hier zijn duidelijk. Dat sterkt mij dan toch in de overtuiging om de Dekra test maar te doen, mocht de Citroën dealer die de aankoopuitvoering heeft uitgevoerd bij haar standpunt blijven dat de koppakking niet lek is.
Ik vraag me toch af wat die druktest dan is geweest die in een eerder stadium is uitgevoerd. Ik meende namelijk wel met eigen ogen gezien te hebben dat de druk inderdaad gelijk bleef. Dat maakt me dan toch weer een beetje zenuwachtig. Wat is dat voor test geweest? Kun je zo een koppakking testen op lekkage of is daarvoor de vloeistof test van de Citroën dealer bij mij uit de buurt beter geschikt?
Ai, dat is dan geen goed nieuws. Want volgens deze over het algemeen betrouwbaardere test zou de koppakking dus niet lek zijn. Maar nu ik er zo over nadenk, test de druktest dan niet of er koelvloeistof vanuit het koelsysteem lekt naar de motor en de koelvloeistof test juist andersom? Met andere woorden: als er geen koelvloeistof lekt naar de motor, betekent dat dan automatisch dat het 'andersom' ook niet lekt?quote:Druktest is over het algemeen wat betrouwbaarder.
Goede vraag. Ik heb geen idee welk euvel nog meer verantwoordelijk kan zijn voor roet/ olie in het expansievat en of druk opbouw. Wellicht iemand een idee? Ik zal deze vraag zeker meenemen maandag (wellicht moeten we ons dus helemaal niet blind focussen op een al dan niet lekke koppakking).quote:Dan hoor je nog geen olie/roet te vinden in je expansievat, of druk opbouw te hebben. Waarom lossen ze dat niet op dan?
De druk/kracht van een explosie in een cilinder is wel even wat anders als 1,5 bar druk in je koelsysteem met een dichte thermostaat.quote:Op zondag 4 februari 2018 14:27 schreef spartametje het volgende:
Ok, de meningen hier zijn duidelijk. Dat sterkt mij dan toch in de overtuiging om de Dekra test maar te doen, mocht de Citroën dealer die de aankoopuitvoering heeft uitgevoerd bij haar standpunt blijven dat de koppakking niet lek is.
Ik vraag me toch af wat die druktest dan is geweest die in een eerder stadium is uitgevoerd. Ik meende namelijk wel met eigen ogen gezien te hebben dat de druk inderdaad gelijk bleef. Dat maakt me dan toch weer een beetje zenuwachtig. Wat is dat voor test geweest? Kun je zo een koppakking testen op lekkage of is daarvoor de vloeistof test van de Citroën dealer bij mij uit de buurt beter geschikt?
Die laatste uitspraak klopt volgens mij niet. Natuurlijk, het komt voor en vast vooral bij de onderkant van de markt, maar ik kan mij niet voorstellen dat niet het merendeel gewoon de auto inruilt omdat ze weer iets anders, nieuwers, snellers, luxers, duurders of juist goedkopers willen.quote:Op zondag 4 februari 2018 16:27 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
De druk/kracht van een explosie in een cilinder is wel even wat anders als 1,5 bar druk in je koelsysteem met een dichte thermostaat.
Er komt verbrandingsgas vanuit je cilinders in je koelsysteem, dat zorgt voor én de overdruk, én de vervuiling in je koelsysteem.
Door druk op het koelsysteem zetten zóu je verwachten dat je een drukval zou zien omdat er dan koelvloeistof vanuit je koelsysteem de cilinder in zou worden geperst door datzelfde lek, maar dat is niet echt een wet van meden en perzen.. er kan ook een scheurtje in de kop zitten (kop moet worden afgeperst als er niet een duidelijke lekkage in/bij de pakking opdoemt bij het demonteren van de kop) dan krijg je hetzelfde, maar het kan zomaar dat dat zich alleen voordoet bij een warme motor, of een bepaalde belasting van de motor (hard rijden op de snelweg, flink doortrekken), alleen lijkt het daar niet op, omdat je gewoon steeds weer die overdruk hebt in je koelsysteem, dus het lijkt me iets wat niet overdreven moeilijk te vinden moet zijn. Die 'chemische' test snuffelt gewoon naar resten van verbrandingsgassen in je koelvloeistof..
De vorige eigenaar heeft ws ook gewoon geconstateerd dat de koppakking lek was, en heeft het ding gewoon ingeruild en niets gemeld.. Dealer neemt aan dat het ding goed is, en verpatst hem weer aan jou.. en nu zit jij met de gebakken peren.. de meeste auto's worden verkocht of ingeruild omdat er iets duurs aan mankeert of aan zit te komen.. fact of life..
Druktest is bedoeld om het koelsysteem te testen en niet om de koppakking te testen. Een valse negatief is prima mogelijk.quote:Op zondag 4 februari 2018 15:14 schreef GM78 het volgende:
[..]
Druktest is over het algemeen wat betrouwbaarder.
Maar al zou door een godswonder de koppakking niet lek zijn.
Dan hoor je nog geen olie/roet te vinden in je expansievat, of druk opbouw te hebben. Waarom lossen ze dat niet op dan?
Laat je niet naaien want een dealer vervangt nooit je koppakking met het terug plaatsen van de distrubytie riem en de egr koeler moet uit mijn hoofd toch los dus alleen het onderdeel betalen succes!!quote:Op maandag 5 februari 2018 17:43 schreef spartametje het volgende:
Ok, vanochtend ben ik bij de dealer die de aankoopkeuring heeft uitgevoerd (dealer A) geweest. De monteur draaide de dop van het expansievat los en de zwarte koelvloeistof spoot er uit. Het kleine beetje koelvloeistof dat nog aanwezig was borrelde (had ik nog niet eerder gezien).
Ik heb de bevindingen van de test meegekregen:
Controle uitgevoerd CO waarde in koelsysteem gemeten .0.32 procent wat duidt op lekkage van uitlaatgas in koelsysteem. Nu koelvloeistofniveau te laag. Voor juiste diagnose demontage cilinderkop voor controle koppakking noodzakelijk.
De dealer bleef herhalen nog niet te weten of de koppakking wel of niet lek is, maar ze heeft desondanks aangegeven de koppakking kosteloos te zullen vervangen. Al ging dit niet van harte en met het nodige chagrijn, dat lijkt mij natuurlijk prima. Er is geen woord meer gesproken over Dekra.
Er bleek ook al contact geweest te zijn tussen de dealer en de verkoper. Zonder aangeven van mij is onderling namelijk de afspraak gemaakt dat beide partijen de kosten voor het vervangen van de pakking onderling zullen verdelen.
Omdat Citroën dealer B ook geadviseerd heeft de EGR koeler te vervangen en de auto 9 jaar oud is heb ik Citroën dealer A gevraagd of ze de EGR koeler en de distributieset (distributieriem, waterpomp, spanrol, geleiderol, etc.) ook willen vervangen. Uiteraard begrijp ik dat ik niet kan eisen dat dit ook kosteloos moet.
Daarom heb ik gevraagd wat de meerkosten hiervoor zouden zijn. Hier komt men op terug. Om een beetje in te kunnen schatten of het meerprijs voorstel reëel is zou ik jullie willen vragen wat jullie inschatting van de materiaalkosten en het arbeidsloon (rekening houdend met het feit dat de koppakking reeds vervangen wordt) hiervoor zouden zijn.
Correct en tevens juist; vandaar ook mijn eerdere opmerking in regard to that.. distributieset hoort gewoon vervangen te worden bij het vervangen van de koppakking, die mag niet teruggeplaatst worden, dan heb je een riante kans dat hij breekt na korte tijd.. spanrollen kúnnen in de set zitten, maar meestal is dat een keuze, net als de waterpomp als die aangedreven wordt door de distributie. die hoeft niet per sé, maar stel dat de waterpomp na een half jaar stuk gaat of gaat lekken, kun je wederom de distibutieriem gaan vervangen. EGR idem, dat is ook een keuze, dus als die erbij moet, zul je dat onderdeel ws moeten betalen.quote:Op maandag 5 februari 2018 21:29 schreef klawie het volgende:
[..]
Laat je niet naaien want een dealer vervangt nooit je koppakking met het terug plaatsen van de distrubytie riem en de egr koeler moet uit mijn hoofd toch los dus alleen het onderdeel betalen succes!!
Ik dacht het wel... en ook van het vlakken van de kop wou ik bewijs zien.. evenals de oude pakking..quote:Op maandag 5 februari 2018 17:43 schreef spartametje het volgende:
Uiteraard begrijp ik dat ik niet kan eisen dat dit ook kosteloos moet.
Men heeft heel lang 'ontkent' dat de koppakking lek zou zijn. Sterker nog: of de koppakking lek is wordt nog steeds in twijfel getrokken. De verkopende partij heeft aangegeven de problemen op te lossen. Volgens mij moet ik de verkoper hiertoe de gelegenheid geven alvorens te eisen dat de verkoop ongedaan gemaakt wordt.quote:Ik snap niet dat je niet direct aangeboden is om een andere auto uit te kiezen..
Hoe kun je daar bewijs van opvragen?quote:En ook van het vlakken van de kop wou ik bewijs zien...
Ja hoor.. en op die manier kan je heel lang doorgaan... Een koppakking alleen vervangen is meestal ook niet genoeg zoals SD al zegt.. maar ze gaan echt niet alles uit dat lijstje meenemen...quote:Op dinsdag 6 februari 2018 09:51 schreef spartametje het volgende:
Mocht het probleem hierna nog niet opgelost zijn, dan kan ik toch ook 'rechten' ontlenen aan deze reparatie?
Een nota van het ingeschakelde motorrevisiebedrijf... (Geen dealer die zelf koppen vlakt.. Wel heel veel die zeggen dat het niet nodig is of hoeft)quote:Op dinsdag 6 februari 2018 09:51 schreef spartametje het volgende:
Hoe kun je daar bewijs van opvragen?
Dealer heeft vaste prijzen dat zal niet zomaar gaan. Maar wel opletten dat ze niet een pakketprijs rekenen voor die riem want betaal je zomaar 250¤ i.p.v. alleen de riemset. Of een uur extra terwijl die riem toch al los licht.quote:Op dinsdag 6 februari 2018 10:02 schreef Coritchando het volgende:
Uiteindelijk ga je hem toch zelf betalen, ze duwen gewoon de kosten van oa. de EGR koeling en distributieriem wat omhoog.
Goed opletten dus dat je wel marktconforme prijzen betaald voor beiden.
Dit dus...quote:Op dinsdag 6 februari 2018 17:34 schreef qajariaq het volgende:
Dus je hebt een auto gekocht die gewoon niet aan de eisen voldoet die je zou mogen verlangen. En nu ga je dus extra betalen om die auto wel in die staat te krijgen. Leuk dat er allerlei extra dingen gedaan moeten worden maar daarmee heb jij nog steeds niet meer auto dan je had mogen verlangen.
Naar mijn idee moet die garage gewoon die auto in orde maken en jou een bloemetje geven voor de tijd, moeite en stress die je oploopt. Sorry hoor maar die garage moet je dus niet de hand boven het hoofd houden, gewoon terug brengen en je geld terug of geheel gratis volledig in de staat brengen waarin ie hoort te zijn. Met garantie uiteraard.
Je hebt een auto gekocht met een lekke koppakking? Wat is er meer nodig om de koop ongedaan te maken!!! Je laat jezelf behoorlijk naaien om mee te betalen met een reparatie, terwijl de auto gewoon goed behoorde te zijn.quote:Op maandag 5 februari 2018 17:43 schreef spartametje het volgende:
Ok, vanochtend ben ik bij de dealer die de aankoopkeuring heeft uitgevoerd (dealer A) geweest. De monteur draaide de dop van het expansievat los en de zwarte koelvloeistof spoot er uit. Het kleine beetje koelvloeistof dat nog aanwezig was borrelde (had ik nog niet eerder gezien).
Ik heb de bevindingen van de test meegekregen:
Controle uitgevoerd CO waarde in koelsysteem gemeten .0.32 procent wat duidt op lekkage van uitlaatgas in koelsysteem. Nu koelvloeistofniveau te laag. Voor juiste diagnose demontage cilinderkop voor controle koppakking noodzakelijk.
De dealer bleef herhalen nog niet te weten of de koppakking wel of niet lek is, maar ze heeft desondanks aangegeven de koppakking kosteloos te zullen vervangen. Al ging dit niet van harte en met het nodige chagrijn, dat lijkt mij natuurlijk prima. Er is geen woord meer gesproken over Dekra.
Er bleek ook al contact geweest te zijn tussen de dealer en de verkoper. Zonder aangeven van mij is onderling namelijk de afspraak gemaakt dat beide partijen de kosten voor het vervangen van de pakking onderling zullen verdelen.
Omdat Citroën dealer B ook geadviseerd heeft de EGR koeler te vervangen en de auto 9 jaar oud is heb ik Citroën dealer A gevraagd of ze de EGR koeler en de distributieset (distributieriem, waterpomp, spanrol, geleiderol, etc.) ook willen vervangen. Uiteraard begrijp ik dat ik niet kan eisen dat dit ook kosteloos moet.
Daarom heb ik gevraagd wat de meerkosten hiervoor zouden zijn. Hier komt men op terug. Om een beetje in te kunnen schatten of het meerprijs voorstel reëel is zou ik jullie willen vragen wat jullie inschatting van de materiaalkosten en het arbeidsloon (rekening houdend met het feit dat de koppakking reeds vervangen wordt) hiervoor zouden zijn.
Zoals ik al eerder zei.. Bij gebruikte auto's is dat anders dan bij goederen.. ga maar even googelen naar consuwijzer, daar staat het vast wel ergens uitgelegd..quote:Op woensdag 7 februari 2018 02:05 schreef spartametje het volgende:
Uiteraard heb ik ook zo mijn twijfels of het nog wel verstandig is deze auto te houden. Dat komt onder andere ook dat ik veel reacties lees dat de koop ongedaan gemaakt zou moeten worden.
Maar bij non-conformiteit ben ik ben toch juridisch verplicht eerst de verkoper in de gelegenheid te stellen de zaak te (laten) herstellen?
Ook bij gebruikte auto’s moet je de gelegenheid geven om te herstellen. Dat zou wat zijn zeg, dan kun je vrijwel iedere auto weer na een tijdje teruggeven, want er mankeert altijd wel wat aan.quote:Op woensdag 7 februari 2018 02:36 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder zei.. Bij gebruikte auto's is dat anders dan bij goederen.. ga maar even googelen naar consuwijzer, daar staat het vast wel ergens uitgelegd..
Is uw auto niet goed?quote:Op woensdag 7 februari 2018 07:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook bij gebruikte auto’s moet je de gelegenheid geven om te herstellen. Dat zou wat zijn zeg, dan kun je vrijwel iedere auto weer na een tijdje teruggeven, want er mankeert altijd wel wat aan.
En waar staat nu dat een herstelling geen optie is? Want dat lees ik niet.quote:Op woensdag 7 februari 2018 09:17 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Is uw auto niet goed?
Is uw auto niet goed? Dan hebt u de volgende rechten en plichten.
U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuwe auto. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuwe auto. Soms wil de verkoper de auto alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.
Hebt u de auto normaal gebruikt en is hij versleten? Of hebt u hem verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuwe auto.
Voor een reparatie of een nieuwe auto hoeft u niet bij te betalen. Moet u van de verkoper wel bijbetalen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden. U hebt er dan recht op dat u uw geld terugkrijgt. En u moet de auto teruggeven. Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u de auto al een lange tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken.
https://www.consuwijzer.n(...)ver-tweedehands-auto
Je leest ook niet dat sinterklaas de paashaas niet is..quote:Op woensdag 7 februari 2018 17:27 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En waar staat nu dat een herstelling geen optie is? Want dat lees ik niet.
De ‘while you’re in there’ vervangingen hoeven helemaal niet uitgevoerd te worden. Het probleem moet hersteld worden en that’s it.quote:Op woensdag 7 februari 2018 18:42 schreef qajariaq het volgende:
Dus gewoon laten repareren zonder bijkomende kosten of geld terug. Niet gaan betalen voor onderdelen die vervangen moeten worden omdat ie toch open is, als dat er bij hoort dan moet dat gewoon gedaan worden. Je hebt er nog geen meter functioneel in gereden!
Persoonlijk zou ik voor geld terug gaan zoals het tot nog toe gegaan is.
Dat dacht ik ook, althans: juridisch gezien dan. Technisch gezien leek het me wel een must dat de 'while you're in there' vervangingen uitgevoerd dienen te worden. Daarom mijn vraag wat een schappelijke meerprijs hiervoor zou zijn. Ik heb nog geen bericht van de garage gehad. Wat denken jij?quote:Op woensdag 7 februari 2018 22:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De ‘while you’re in there’ vervangingen hoeven helemaal niet uitgevoerd te worden. Het probleem moet hersteld worden en that’s it.
Van die prijzen heb ik geen verstand. Maar ik denk wel dat jij de juiste route kiest.quote:Op donderdag 8 februari 2018 07:14 schreef spartametje het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook, althans: juridisch gezien dan. Technisch gezien leek het me wel een must dat de 'while you're in there' vervangingen uitgevoerd dienen te worden. Daarom mijn vraag wat een schappelijke meerprijs hiervoor zou zijn. Ik heb nog geen bericht van de garage gehad. Wat denken jij?
In ieder geval geen arbeidsloon. Aangezien distributieriem toch los moet bij het verwijderen van de kop.quote:Op donderdag 8 februari 2018 07:14 schreef spartametje het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook, althans: juridisch gezien dan. Technisch gezien leek het me wel een must dat de 'while you're in there' vervangingen uitgevoerd dienen te worden. Daarom mijn vraag wat een schappelijke meerprijs hiervoor zou zijn. Ik heb nog geen bericht van de garage gehad. Wat denken jij?
Het is me niet bekend wat de materiaalkosten zouden moeten zijn, maar ik ben maar akkoord gegaan. Volgend jaar had de distributieset toch vervangen moeten worden en dan had het me meer dan 160 euro gekost als ik dit bij de dealer had moeten doen.quote:We hebben de kop gedemonteerd en de kop zelf is goed en er hoeft alleen een nieuwe pakking tussen. De waterpomp is goed en hoeft niet vervangen te worden. Alleen verstandig om een nieuwe distributieset te monteren. Dat is een distributieriem met spanrollen en geleiderollen. De totale extra kosten voor u zijn dan ¤ 160,- incl btw. Dus geen arbeidskosten of zo, alleen materiaal. Kunt u me hier akkoord voor geven?
De kop niet vlakken is precies hetzelfde verhaal...quote:Op donderdag 15 februari 2018 13:01 schreef GM78 het volgende:
Altijd alles vervangen, dus ook de waterpomp.
Je gaat de boel ontspannen, en weer opspannen. Soms kunnen de lagers daar wel eens moeite mee hebben.
Mijn zus was voor een paar jaar terug, ook zo eigenwijs om alleen de riem te vervangen.
Twee weken later kon de auto weer terug vanwege een ratelende waterpomp
Snap ook niet dat ze de pomp laten zitten. Deze pak je altijd gelijk mee
Voor een dealer is dit geen standaard praktijk, die krijgen veel jonge auto’s met de riem tellerstand. Die vervangen dan altijd alleen de riem. Pas bij de 2e keer met wat meer jaren erop is het gebruikelijk om de pomp en rollenset mee te nemen.quote:Op donderdag 15 februari 2018 13:01 schreef GM78 het volgende:
Altijd alles vervangen, dus ook de waterpomp.
Je gaat de boel ontspannen, en weer opspannen. Soms kunnen de lagers daar wel eens moeite mee hebben.
Mijn zus was voor een paar jaar terug, ook zo eigenwijs om alleen de riem te vervangen.
Twee weken later kon de auto weer terug vanwege een ratelende waterpomp
Snap ook niet dat ze de pomp laten zitten. Deze pak je altijd gelijk mee
Tot je ziet wat een dealer rekent voor afkrabben van oude pakkingsrestjes.quote:Op donderdag 15 februari 2018 13:44 schreef aegir_de_viking het volgende:
Waterpomp erbij zou niet meer dan een paar tientjes extra moeten kosten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |