Dekra kan voor 375 euro testen of de koppakking lek is (net offerte opgevraagd). Dat vind ik toch best veel geld. Ik heb reeds om een second opinion gevraagd, notabene bij een andere dealer. Zij hebben de koppakking getest en lek bevonden. Voor deze test heb ik ook moeten betalen. Als ik nu ook nog een Dekra test zou laten doen dan zou dat de 4e betaalde keuring zijn (aankoopkeuring - herkeuring - second opinion - Dekra).quote:Die keuring bij de Dekra kost de wereld niet.
Het zijn hele aardige mensen daar bij Citroën in Nederland, maar hier gaan ze jou niet mee helpen.quote:Op vrijdag 2 februari 2018 23:31 schreef spartametje het volgende:
Dekra kan voor 375 euro testen of de koppakking lek is (net offerte opgevraagd). Dat vind ik toch best veel geld. Ik heb reeds om een second opinion gevraagd, notabene bij een andere dealer. Zij hebben de koppakking getest en lek bevonden. Voor deze test heb ik ook moeten betalen. Als ik nu ook nog een Dekra test zou dat de 4e betaalde keuring zijn (aankoopkeuring - herkeuring - second opinion - Dekra).
Kan ik aan de laatste test dan geen rechten ontlenen? De testen zijn beiden door dealers uitgevoerd die aangesloten zijn bij Citroën Nederland. In hoeverre betreft het hier niet hetzelfde bedrijf: kan Citroën hierin niet bemiddelen of kunnen Citroën dealers niet onderling hun bevindingen uitwisselen en motiveren?
Zou je denken? Dat zou ik wel raar vinden. In hoeverre spreek je van 'onafhankelijk' als de tegenpartij Dekra kan eisen?quote:Ik denk dat die dealer de test van Dekra nodig heeft voor zijn aansprakelijkheidsverzekering.
Ik zal ze eerst vragen of ze zelf nogmaals willen testen of de koppak lek is. Blijven ze erbij dat de koppakking niet lek is, dan zal ik voorstellen dat de partij die in het ongelijk wordt gesteld de Dekra test betaald.quote:Kun je niet afspreken dat ze ook die test betalen als het jouw lezing bevestigt?
Dekra doet heel veel expertise voor verzekeringen, vandaar mijn gedachte. Dekra is verder wel een gekende partij.quote:Op zaterdag 3 februari 2018 07:58 schreef spartametje het volgende:
[..]
Zou je denken? Dat zou ik wel raar vinden. In hoeverre spreek je van 'onafhankelijk' als de tegenpartij Dekra kan eisen?
[..]
Ik zal ze eerst vragen of ze zelf nogmaals willen testen of de koppak lek is. Blijven ze erbij dat de koppakking niet lek is, dan zal ik voorstellen dat de partij die in het ongelijk wordt gesteld de Dekra test betaald.
¤375,- voor het testen?quote:Op vrijdag 2 februari 2018 23:31 schreef spartametje het volgende:
Dekra kan voor 375 euro testen of de koppakking lek is (net offerte opgevraagd). Dat vind ik toch best veel geld. Ik heb reeds om een second opinion gevraagd, notabene bij een andere dealer. Zij hebben de koppakking getest en lek bevonden. Voor deze test heb ik ook moeten betalen. Als ik nu ook nog een Dekra test zou dat de 4e betaalde keuring zijn (aankoopkeuring - herkeuring - second opinion - Dekra).
Kan ik aan de laatste test dan geen rechten ontlenen? De testen zijn beiden door dealers uitgevoerd die aangesloten zijn bij Citroën Nederland. In hoeverre betreft het hier niet hetzelfde bedrijf: kan Citroën hierin niet bemiddelen of kunnen Citroën dealers niet onderling hun bevindingen uitwisselen en motiveren?
Ok, ik heb de Citroën dealer die de aankoopkeuring heeft uitgevoerd gesproken en die is bereid nogmaals te checken of de koppakking lek is, ditmaal kosteloos. Indien zij ook vinden dat de koppakking lek is, zal ze de koppakking kosteloos vervangen. Vinden zij dat de koppakking niet lek is, dan laten zij Dekra testen. Degene die door Dekra in het ongelijk wordt gesteld betaalt dan voor die test. Mocht ik door Dekra in het gelijk worden gesteld, dan zal de Citroën dealer die de aankoopkeuring heeft uitgevoerd alsnog kosteloos de koppakking vervangen. Maandag zal ik er heen om de auto daar achter te laten.quote:Ik zal ze eerst vragen of ze zelf nogmaals willen testen of de koppak lek is. Blijven ze erbij dat de koppakking niet lek is, dan zal ik voorstellen dat de partij die in het ongelijk wordt gesteld de Dekra test betaald.
Druktest is over het algemeen wat betrouwbaarder.quote:Op zondag 4 februari 2018 14:27 schreef spartametje het volgende:
Ok, de meningen hier zijn duidelijk. Dat sterkt mij dan toch in de overtuiging om de Dekra test maar te doen, mocht de Citroën dealer die de aankoopuitvoering heeft uitgevoerd bij haar standpunt blijven dat de koppakking niet lek is.
Ik vraag me toch af wat die druktest dan is geweest die in een eerder stadium is uitgevoerd. Ik meende namelijk wel met eigen ogen gezien te hebben dat de druk inderdaad gelijk bleef. Dat maakt me dan toch weer een beetje zenuwachtig. Wat is dat voor test geweest? Kun je zo een koppakking testen op lekkage of is daarvoor de vloeistof test van de Citroën dealer bij mij uit de buurt beter geschikt?
Ai, dat is dan geen goed nieuws. Want volgens deze over het algemeen betrouwbaardere test zou de koppakking dus niet lek zijn. Maar nu ik er zo over nadenk, test de druktest dan niet of er koelvloeistof vanuit het koelsysteem lekt naar de motor en de koelvloeistof test juist andersom? Met andere woorden: als er geen koelvloeistof lekt naar de motor, betekent dat dan automatisch dat het 'andersom' ook niet lekt?quote:Druktest is over het algemeen wat betrouwbaarder.
Goede vraag. Ik heb geen idee welk euvel nog meer verantwoordelijk kan zijn voor roet/ olie in het expansievat en of druk opbouw. Wellicht iemand een idee? Ik zal deze vraag zeker meenemen maandag (wellicht moeten we ons dus helemaal niet blind focussen op een al dan niet lekke koppakking).quote:Dan hoor je nog geen olie/roet te vinden in je expansievat, of druk opbouw te hebben. Waarom lossen ze dat niet op dan?
De druk/kracht van een explosie in een cilinder is wel even wat anders als 1,5 bar druk in je koelsysteem met een dichte thermostaat.quote:Op zondag 4 februari 2018 14:27 schreef spartametje het volgende:
Ok, de meningen hier zijn duidelijk. Dat sterkt mij dan toch in de overtuiging om de Dekra test maar te doen, mocht de Citroën dealer die de aankoopuitvoering heeft uitgevoerd bij haar standpunt blijven dat de koppakking niet lek is.
Ik vraag me toch af wat die druktest dan is geweest die in een eerder stadium is uitgevoerd. Ik meende namelijk wel met eigen ogen gezien te hebben dat de druk inderdaad gelijk bleef. Dat maakt me dan toch weer een beetje zenuwachtig. Wat is dat voor test geweest? Kun je zo een koppakking testen op lekkage of is daarvoor de vloeistof test van de Citroën dealer bij mij uit de buurt beter geschikt?
Die laatste uitspraak klopt volgens mij niet. Natuurlijk, het komt voor en vast vooral bij de onderkant van de markt, maar ik kan mij niet voorstellen dat niet het merendeel gewoon de auto inruilt omdat ze weer iets anders, nieuwers, snellers, luxers, duurders of juist goedkopers willen.quote:Op zondag 4 februari 2018 16:27 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
De druk/kracht van een explosie in een cilinder is wel even wat anders als 1,5 bar druk in je koelsysteem met een dichte thermostaat.
Er komt verbrandingsgas vanuit je cilinders in je koelsysteem, dat zorgt voor én de overdruk, én de vervuiling in je koelsysteem.
Door druk op het koelsysteem zetten zóu je verwachten dat je een drukval zou zien omdat er dan koelvloeistof vanuit je koelsysteem de cilinder in zou worden geperst door datzelfde lek, maar dat is niet echt een wet van meden en perzen.. er kan ook een scheurtje in de kop zitten (kop moet worden afgeperst als er niet een duidelijke lekkage in/bij de pakking opdoemt bij het demonteren van de kop) dan krijg je hetzelfde, maar het kan zomaar dat dat zich alleen voordoet bij een warme motor, of een bepaalde belasting van de motor (hard rijden op de snelweg, flink doortrekken), alleen lijkt het daar niet op, omdat je gewoon steeds weer die overdruk hebt in je koelsysteem, dus het lijkt me iets wat niet overdreven moeilijk te vinden moet zijn. Die 'chemische' test snuffelt gewoon naar resten van verbrandingsgassen in je koelvloeistof..
De vorige eigenaar heeft ws ook gewoon geconstateerd dat de koppakking lek was, en heeft het ding gewoon ingeruild en niets gemeld.. Dealer neemt aan dat het ding goed is, en verpatst hem weer aan jou.. en nu zit jij met de gebakken peren.. de meeste auto's worden verkocht of ingeruild omdat er iets duurs aan mankeert of aan zit te komen.. fact of life..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |