Na uit de hand gelopen burenruzies kreeg de Amsterdamse familie Ruijmgaart-Tokkie in 2003 landelijke bekendheid. Het gezin, dat voor zoveel overlast zorgde dat niemand meer naast hen wilde wonen, haalde zelfs de Dikke van Dale, waardoor ’tokkie’ inmiddels een synoniem is voor een asociaal persoon. Onterecht, zo vindt het gezin, dat nu hun naam wil zuiveren.
„Met mijn ouders gaat het niet goed”, vertelt de dochter van Hanna Tokkie en Gerrie Ruijmgaart aan Shownieuws. „Geen enkele instantie wil mijn vader geld geven, omdat hij ’die meneer van de Tokkies’ is. Wij moesten onze ouders onderhouden. De grootste wens van mijn moeder is dat ze haar naam zuivert.”
Door de slechte naam die het gezin heeft gekregen, is er ruzie ontstaan met de Tokkie-kant van de familie. „Wij hebben hele grote problemen met de andere kant van onze familie, omdat ze zeggen dat wij hun naam te schande hebben gemaakt. Ze hebben er last van, hun kinderen worden in elkaar geslagen.”
Niet meer wippen
Alsof dat niet genoeg is, heeft het gezin daarnaast te maken met medische problemen. Zo heeft vader Gerrie keelkanker, waardoor praten vrijwel onmogelijk is. „Ze hebben me bestraald, maar mijn stem blijft zo hees. Ik kan niet meer praten.” Ma Tokkie voegt daaraan toe: „Praten niet en wippen niet meer.”
Om hun naam te zuiveren, zal het gezin van zich laten horen, vertelt dochter Ruijmgaart. En daar is geld voor nodig. „Maar omdat mijn ouders geen geld hebben, is het de bedoeling dat ze uiteindelijk weer een single opnemen en gaan optreden. Laten we even duidelijk zijn: wij zijn geen zangers of zangeressen, maar we gaan het gewoon doen en we kijken wel waar het ons brengt.”
![d6a21d7e-0763-11e8-b4de-87b3bd95c813.jpg]()
De Tokkies in gelukkiger tijden.