abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_176879500
Hi, medeklussers.

Ik heb een (brede) nis waarin ik planken wil ophangen. Ik wil geen beugels zien of rails of wat dan ook, dus ik zit te piekeren wat dan de netste oplossing is.

De nis is 100cm breed en aan weerskanten heb ik een (holle) wand en een (stenen) wand. De stenen wand heeft ook een stopcontact, dus ik moet rekening houden met waar de leidingen lopen in de muur. De planken worden ongeveer 40cm diep, dus van die pennen die uit de achterwand steken lijken me misschien niet de juist optie: gaan die niet ietsje doorhangen? Deze hebben wat mij betreft wel de voorkeur, want dan hoef ik niet te boren in de wand met stopcontact. Ik moet dan alleen wel weer gaten boren in de plank die precies overeenkomen met die pennen (is dat wel los verkrijgbaar....?).

Er komen overigens geen zware spullen op te staan zoals boeken oid, maar een glazen pot oid en wat andere prullen is natuurlijk ook per saldo niet al te licht.

Ook heb ik zitten denken aan tafelpootbouten. Als ik die aan weerskanten in de muren schroef en dan in de planken aan de onderkant een kleine inkeping maak, dan vallen die weg in de plank. Aan de onderkant zie je dan helaas wel die inkepingen en wss ook de bouten.

Ideetjes zijn welkom :)
pi_176879677


Sleuven frezen in de zijkanten van de plank, deze over een balk heen schuiven (Kan alleen als het een dikke plank is). Anders gewoon onzichtbare plankendragers van de Ikea o.i.d. Had je zelf al genoemd

Edit:

Mogelijk kun je dan nog 1 onzichtbare plankendrager in het midden monteren tegen de achtermuur, mocht je plank gaan doorhangen. 100cm is wel een flinke plank namelijk.
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
pi_176879780
De plank is 28mm vuren, dus redelijk dik.

Ik had dit ook een keer voorbij zien komen, maar ik heb daar de machines niet voor. Dus een gleuf frezen wordt 'm helaas niet. Is wel een heel mooie oplossing trouwens.
pi_176879821
Met een accu tol, een beitel en een speedboor kan je zoiets ook maken hoor.
Heb je geen frees voor nodig.

Een frees is wel veel netter maar je ziet het toch niet.
  donderdag 1 februari 2018 @ 10:59:23 #5
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176879874
Er zijn planken met frame die je blind kan monteren..

https://jysk.nl/opbergen/(...)qvD_BwE&gclsrc=aw.ds

quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 10:36 schreef WebbySP het volgende:
gaan die niet ietsje doorhangen?
Nope.. zijn te krijgen in verschillende gewichtsklasses.. en hangt er natuurlijk ook vanaf of je ze een beetje goed vastzet..
Ik heb er geen problemen mee.. en de mijne zijn 30cm volgens mij..
pi_176880002
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 10:55 schreef Jurgendbr het volgende:
Met een accu tol, een beitel en een speedboor kan je zoiets ook maken hoor.
Heb je geen frees voor nodig.

Een frees is wel veel netter maar je ziet het toch niet.
Daar heb je een punt. Dat heb ik wel liggen, en als het wat gerafeld is: who cares, want je ziet het idd toch niet. Alleen zorgen voor een goede geleiding en dat het aan alle kanten exact hetzelfde wordt.
Tegen het doorhangen zou ik aan de achterkant altijd nog iets dergelijks kunnen monteren.

Thanks, ik ga hier even goed over nadenken.
pi_176880048
Gewoon proberen!

Succes!
pi_176880226
Op woodworking had iemand ook wel een mooie manier, gewoon hele dikke "deuvels" gebruiken (18mm)

https://www.woodworking.n(...)-opgehangen-plankejs



Ik vind dit een hele mooie oplossing, het is namelijk makkelijk demontabel als je ooit mocht gaan verhuizen / iets anders wilt en het is snel te maken.

[ Bericht 24% gewijzigd door kingjotte op 01-02-2018 11:20:19 (Plaatje toegevoegd) ]
pi_176884446
Dat is niet te zien (je plaatjes werken niet), bovendien moet je je eerst aanmelden daar en dat ga ik niet doen.
  donderdag 1 februari 2018 @ 15:22:05 #10
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_176884575
Wij hebben een plank met zo'n systeem opgehangen:


Ik denk dat je er wel 60 kilo aan kunt hangen, dat gaat echt nergens naartoe.
KuikenGuppy
pi_176884902
Is dat los verkrijgbaar? Want dan red ik het al met een speedboor zo te zien.
pi_176884903
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 15:16 schreef WebbySP het volgende:
Dat is niet te zien (je plaatjes werken niet), bovendien moet je je eerst aanmelden daar en dat ga ik niet doen.
Zo dan:

  donderdag 1 februari 2018 @ 15:57:36 #13
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_176885319
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 15:37 schreef WebbySP het volgende:
Is dat los verkrijgbaar? Want dan red ik het al met een speedboor zo te zien.
Dat weet ik niet, ik kocht het met plank en al.
KuikenGuppy
pi_176885651
quote:
1s.gif Op donderdag 1 februari 2018 15:57 schreef Burdie het volgende:

[..]

Dat weet ik niet, ik kocht het met plank en al.
Als het met een (eiken houten / eiken houten-look) plank van 100 x 40 te verkrijgen is, dan zou dat nog mooier zijn. Wss wel een heel stuk duurder, maar het moet goed want het komt in de woonkamer en dan wil je geen halfbakken oplossingen in het zicht hebben ;)
pi_176888772
Bij Ikea hebben ze dat sort planken met die ophanging
Heten Lack en in verschillende kleuren.
  vrijdag 2 februari 2018 @ 00:49:24 #16
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176896923
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 16:10 schreef WebbySP het volgende:

[..]

Als het met een (eiken houten / eiken houten-look) plank van 100 x 40 te verkrijgen is, dan zou dat nog mooier zijn. Wss wel een heel stuk duurder, maar het moet goed want het komt in de woonkamer en dan wil je geen halfbakken oplossingen in het zicht hebben ;)
Let wel even op de draagkracht.. ik heb er twee.. eentje kan 5 kg hebben en kostte niets.. de ander kan iets van 40 kg hebben en was dan wat duurder..
pi_176897068
Stalen hoeklijn op de muur, en daar je planken op laten rusten ? Eventueel het deel wat op de hoeklijn zou rusten aan de onderkant even uitfrezen , dan loopt het mooi gelijk aan de onderkant en hebt je ook niet het idee dat het ergens op ligt :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_176927586
Die stalen hoeklijn zou nog kunnen, maar dan niet aan de onderkant zichtbaar, dus dan eerder een L profiel die in een sleuf in de plank valt.

Ik ga overleggen hier, het makkelijkst is denk ik toch om aan weerskanten tafelpootbouten in de muur te draaien en te zorgen dat deze een klein stukje uitsteken (afkorten dus). Dan aan weerskanten van de plank, aan de onderkant, kleine inkepingen te maken waar ze in weg vallen en klaar. Dat je dan aan de onderkant wel iets ziet, is dan maar zo. Moet het alleen wel door de ballotagecommissie zien te krijgen :)
  Moderator zaterdag 3 februari 2018 @ 18:30:10 #19
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_176932311
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 14:47 schreef WebbySP het volgende:
Die stalen hoeklijn zou nog kunnen, maar dan niet aan de onderkant zichtbaar, dus dan eerder een L profiel die in een sleuf in de plank valt.

Ik ga overleggen hier, het makkelijkst is denk ik toch om aan weerskanten tafelpootbouten in de muur te draaien en te zorgen dat deze een klein stukje uitsteken (afkorten dus). Dan aan weerskanten van de plank, aan de onderkant, kleine inkepingen te maken waar ze in weg vallen en klaar. Dat je dan aan de onderkant wel iets ziet, is dan maar zo. Moet het alleen wel door de ballotagecommissie zien te krijgen :)
Goedkope oplossing:
Neem twee buisconsoles


Verbouw deze dusdanig dat je alleen het buisje over houdt. Let op, zorg dat de voorkant dicht blijft, anders werkt het "keilbout" gedeelte niet goed meer, omdat de moer geen tegendruk meer heeft. (Leg het misschien gek uit, als je zo'n ding om handen hebt snap je me).

Deze dingen kosten ¤3 à ¤4 per stuk, beetje afhankelijk van de lengte. Goedkoper dan keilbout of chemisch anker en lang stuk draadeind.

Je moet nu gaten van 12 of 16mm boren, zowel in de muur als in het hout. Buizen in de muur, moertje aandraaien en plank er over heen schuiven/tikken. Het is belangrijk dat je zuiver haaks boort.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 3 februari 2018 @ 18:31:20 #20
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_176932325
Als je niet recht boven het stopcontact boort, kun je gerust boren.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_176946501
Ik zat eens voort te borduren op het frezen van een sleuf en besefte me vanmorgen (pas) dat ik nog een Dremel heb liggen. Als ik dan zorg voor een goede frees met een goede geleiding, dan kan ik aan weerskanten over bijna de gehele lengte een sleuf frezen die op 2/3 van de bovenkant komt. Dus de plank is 28mm en dan op bijv. 20mm een sleuf frezen die ongeveer 1cm voor de voorkant stopt. Als ik dan een L profiel links en rechts monteer, dan glijdt de plank daar overheen en zie je er niets meer van. Het L profiel kan ik dan helemaal weg laten vallen door te zorgen dat er niet alleen een sleuf, maar ook een extra laagje weg wordt gefreesd zodat je het aluminium ook niet meer ziet.

Geen idee of ik het zo helder uitleg, maar met de Dremel (en de juiste freesjes) kom ik wel een heel eind.

Het loont toch wel om goed na te denken voordat je begint :)
  zondag 4 februari 2018 @ 13:34:38 #22
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_176946660
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 18:31 schreef derLudolf het volgende:
Als je niet recht boven het stopcontact boort, kun je gerust boren.
Dat geld voor nieuwbouwhuizen helaas niet meer.

You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_176953151
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 13:34 schreef daNpy het volgende: [..]

Dat geld voor nieuwbouwhuizen helaas niet meer.

[ afbeelding ]
Ook niet in gerenoveerde oudere huizen. Hier is in de keuken de waterleiding in de muur gelegd. Muur is opnieuw gestuct en na een poosje zag je al de twee schuine lijnen. Maar tijdens de renovatie/groot onderhoud was dat niet zichtbaar en heeft iemand een gat in de nieuwe waterleiding geboord.
pi_176967469
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 13:34 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dat geld voor nieuwbouwhuizen helaas niet meer.

[ afbeelding ]
Dertig jaar terug liepen de leidingen ook al kriskras. Volgens mij is ergens begin jaren tachtig de stud finder uitgevonden waarmee de noodzaak voor logisch leidingen trekken is verdwenen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')