Hola!
Mijn meisje en ik hadden een goed idee. We hebben al een zoontje van ruim 2 jaar oud, en die bevalt goed. Leuk joch, lief spelen, lekker uitslapen in het weekend, en autorijden is _tha bomb_
Nou, dus dachten wij, let's do that again
De details laten zich raden, en na enige tijd wist mijn wederhelft twee keurig rechte rode streepjes op zo'n staafje te piesen. Best knap gemikt, naar wij dachten
De vreugde was groot en de problemen klein. We rijden sinds 2,5 jaar in een golf7 station met voldoende ruimte voor kind, hond, kinderwagen, bepakking, en welja dan passen we er zelf ook nog bij. Sterker nog, dan is er ook nog één zitplaats op de achterbank vrij, kinderstoeltjes nemen immers behoorlijk plaats in. Die was dus voor baby2.0.
Voor de goede orde, het is dus een golf 7 1.6TDI met 7 gangen DSG bak. Verder een of andere business edition uitvoering waardoor er al allerhande leuks op en aan zat, en zelf heb ik ook nog e.e.a. aangekruist. Het is met die gedwee pruttelende koffiezetter onder de kap natuurlijk geen strepentrekker, maar ik rijd veel op drukke tijdstippen en trajecten waar je toch niet harder dan 100 mag, dus zo spannend vind ik dat allemaal niet. Ondanks zijn 115pk op ruim 1400 kilo komt ie best mee. Mede door de relatief korte versnellingen denk ik. Maar toch, ik rijd graag in dat ding. De automaat, ACC, automatische airco, panoramadak, superdeluxe stoel, halfleder bekleding en xenonverlichting maken het echt een hele fijne comfortabele reisauto. Ook de limiter functie van de cruise control is in druk verkeer echt f*cking ideaal
In die 2 jaar en 5 maanden die ik haar nu heb, heb ik 115000km afgelegd, zonder enig probleem, en zoals gezegd dus met best veel plezier ook nog.
Dus, wij dachten die Golf gewoon naar de 3 ton te trappen. Dachten wij.
Tot we bij de verloskundige zaten voor de eerste echo. Al gauw verscheen er een friemel op het scherm, dus wij waren helemaal
. Draait ze dat ding om, nóg een friemel
Nou, dan schiet er echt even van alles door je hoofd. Hoe moet dat met de opvang? Hoe krijg je dat in je eentje gedaan met twee babies en een peuter als de ander niet thuis is? Hoe gaan we in godsvredesnaam al die spuitluiers overleven
En dus ook: hoe prakken we dat in hemelsnaam in de auto
Nu is het zo dat die Golf van de zaak is. Nee, geen leasebak, hij is eigendom van de zaak. En omdat de bijtelling betalen veel goedkoper is dan zelf een auto erbij hebben met onze privé kilometers, hebben we dus niet zelf nog een auto ernaast. Dus, ik met het goede nieuws onder de arm naar het werk. Lang verhaal kort was het antwoord: 'maak je geen zorgen, dan ruilen we die Golf toch gewoon weer in'
Dus. Ik mag weer op autojacht
De eisen zijn niet zo heel lastig:
- 3 kinderzitjes op de achterbank
- Voldoende ruimte voor hond, tweelingwagen (die krengen zijn mofo huge
), en verdere bepakking
- qua comfort gelijkwaardig aan de golf waar ik nu in rij (dus ACC, automaat, panodak, the works)
- Aanhanger van zo'n 1500kg mogen trekken i.v.m. knollenkar.
Vooral het eerste punt is meteen een enorme beperkende factor. Het moet immers ook betaalbaar blijven, en dan kom je uit op een VW Touran, VW Sharan/ Seat Alhambra of een Ford S-Max/Galaxy. Nu heb ik met Ford geen ervaring, maar ik weet dat het technisch zeker niet onder doet voor VW. Maar zowel ik als mijn werkgever zijn best VAG fanboys, dus de VW's hebben op absoluut subjectieve argumenten een voorsprong.
In eerste instantie neig ik naar de Touran. Dat is niet zo'n lomp groot schip als de Sharan/Alhambra/Galaxy, heeft 3x isofix op de achterbank, een grote kofferbak met optioneel nog een 3e zitrij (al is die vooral voor kleine mensen en kinderen).
Punt waar ik tegenaan loop is dat ik met de kilometers die ik rijd, dus zo'n 50.000 per jaar, op het omslagpunt van diesel/benzine zit. Vooral de (veel) hogere aanschafprijs van de diesel en de hogere MRB zijn daar debet aan, verder hebben de diesels natuurlijk een lagere restwaarde en zijn ze wat duurder in onderhoud.
Tot nu toe heb ik echter altijd diesel gereden, omdat dat tot nu toe altijd gunstiger geweest is. Met de benzinemotoren van tegenwoordig heb ik dan ook geen enkele relevante ervaring.
Dan is het zo dat, vermoedelijk dankzij Pon
, de keuze in combinatie met een automaat bij de diesels beperkt is tot óf dezelfde 1.6TDI 115pk koffiezetter met een dezelfde 7-gangs versnellingsbak, óf de 2.0TDI bi-turbo 190PK. De 2.0TDI met 150pk is enkel met handbak leverbaar. Jammer, want dat zou voor mij het mooiste alternatief zijn om af te wegen. Nu heb ik niets tegen af en toe wat asfalt uit de straat trekken
maar de aanschafprijs van die 190pk versie staat me tegen. Ten eerste omdat de baas zijn centen ook niet van blik zijn, en ten tweede omdat ik daar natuurlijk ook de bijtelling over moet gaan betalen.
Bij de benzineversies is het zo dat er een 150pk en 180pk versie is, beide met automaat leverbaar. De 180pk versie is er wel alleen in de Highline uitvoering, maar dat geldt ook voor de dikke diesel. Het verschil in netto bijtelling tussen de 180pk benzine en 190pk diesel is maarliefst ¤600,- per jaar. Met drie kleine kinderen heb ik daar wel andere doelen voor dan de belastingdienst. Ik neig dus zelf erg naar de benzine optie, maar ik zit dus vol vragen.
Gaat de 150pk benzine versie de relatief hoge en zware Touran lekker kunnen trekken zonder het dieselkoppel dat ik gewend ben? Leeg scheelt het niet zo veel met de golf maar met 5 personen, hond en bepakking tikt het qua gewicht lekker door.
Hoe zit het met de technische betrouwbaarheid van de huidige generatie benzinemotoren van VW? Ik weet dat ze in het verleden problemen hebben gehad met de 1.4l blokken, maar is dat nu verholpen?
Wat zouden jullie doen als je in mijn schoenen stond?