Voordat ik een 'wall of text' de wereld instuur: de reden dat ik dit verhaal relevant vind voor dit onderwerp (epigenetica) is omdat het bewustzijn genetische veranderingen tot stand brengt. Dat wil zeggen, epigenetica heeft ook te maken met het fenomeen bewustzijn-materie interactie en daarmee heeft de epigenetica te kampen met het grote filosofische probleem 'the hard problem of consciousness'. Mocht jij dit zijpad niet relevant vinden staat het je uiteraard vrij om de discussie stop te zetten.
Daarbij wil ik toevoegen dat ik geen ideologisch agenda heb met betrekking tot dit onderwerp. Ik geloof niet in paranormale zaken, ik ben niet religieus en ik sta open voor alle logische/rationele verklaringen voor het fenomeen 'bewustzijn'. Net als jij probeer ik er zo veel mogelijk van te begrijpen, voor zover ik daartoe in staat ben. Verder wil ik dat boek van Hofstadter nog wel lezen en hou ik me al sinds 2011 bezig met het probleem brein-bewustzijn, ik heb vooral het werk bestudeerd van Dick Swaab, Sam Harris, Daniel Dennett en Robert Sapolsky in combinatie met meer obscure denkers zoals Terence McKenna. Verder heb ik op mezelf geëxperimenteerd door (psychedelische) psychoactieve stoffen in te nemen en daarmee materie-bewustzijn interacties waar te nemen. Verder heb ik me ook veel bezig gehouden met het beoefenen van meditatie en het bestuderen van het boeddhisme, wat zich bezighoudt met de werking van bewustzijn.
Mocht jij het natuurwetenschappelijk pad tijdelijk willen verlaten zou je het topic 'determinisme vs non-determinisme en de zin van het leven' kunnen lezen in F&L. Daar heb ik een aantal van mijn conclusies na 7 jaar zelfstudie samengevat.
quote:
Op dinsdag 30 januari 2018 09:04 schreef Bosbeetle het volgende:Wie zegt dat die ziel niet precies is wat de hersenen samen met het lichaam doen? Het enige wat er voor nodig is een systeem dat zichzelf kan waarnemen en over zichzelf kan beoordelen.
Het idee wat ik heb is dat het probleem van bewustzijn fundamenteel van aard is. Wij weten veel meer over hoe het brein werkt en wat de correlatie is tussen hersenstructuren/hersenaandoeningen/hersendelen en het bewustzijn dan vroeger. Het is duidelijk dat er een sterke correlatie is tussen de werking van het brein en verschillende bewustzijnstoestanden.
Het probleem is echter dat, hoe sterk de correlatie tussen brein en bewustzijn ook is, het causale verband tussen hersenen (materie) en bewustzijn (immaterieel) is nog steeds onverklaarbaar. Feitelijk zijn we sinds de oude grieken niet verder gekomen om het probleem van het bewustzijn op te lossen, al onze wetenschappelijke ontwikkelingen ten spijt.
Hier volgen quotes van Sam Harris in het boek 'Waking Up', uit pagina's 56-62:
"Nothing about a brain, when surveyed as a physical system, suggests that it is a locus of experience. Were we not already brimming with consciousness ourselves, we would find no evidence for it in the universe - nor would we have any notion of the many experiential states that it gives rise to. The only proof that it is like something to be you at this moment is the fact (obvious to you only) that it is like something to be you"
"First there is a physical world, unconscious and seething with unperceived events; then, by virtue of some physical property or process, consciousness itself springs into being. This idea seems perfectly mysterious. That doesn't mean it isn't true.
When we linger over the details, however, this notion of emergence seems merely a placeholder for a miracle. I believe that no description of unconscious complexity will fully account for it."
"To simply assert that consciousness arose at some point in the evolution of life, and that it results from a specific arrangement of neurons firing in concert within an individual brain, doesn't give us any inkling of
how it could emerge from unconscious processes, even in principle."
"Consciousness may very well be the lawful product of unconscious information processing. But I don't know what that sentence actually means - and I don't think anyone else does either. For an explanation of a phenomenon to be satisfying, it must first be, at a minimum,
intelligible."
"Every chain of explanation must end somewhere - generally with a brute fact that neglects to explain itself. Perhaps consciousness presents an impasse of this sort.
In any case, the task of explaining consciousness in physical terms bears little resemblance to other succesful explanations in the history of science.
quote:
Op dinsdag 30 januari 2018 09:04 schreef Bosbeetle het volgende:Ik vind het wel jammer dat je dat hofstadter boek wegwimpelt zonder het gelezen te hebben, het boek zit vol met erg mooie analogiën (
hij is prof op een vakgroep voor analogiën ) en heeft mij bepaalde zaken op een andere manier doen zien. En het boek gaat over zaken waar jij geïntereseerd in lijkt te zijn.
"The analogies that scientists and philosophers marshal here are invariably misleading"
.(quote van Sam Harris dus)
"What is not easy to see is how analogies of this kind have persuaded so many people that consciousness can be explained in terms of information processing."
"Any attempt to understand consciousness in terms of brain activity merely correlates a person's ability to report an experience with specific states of his brain. While such correlations can amount to fascinating neuroscience, they bring us no closer to explaining the emergence of consciousness itself."
"Again, there is nothing about a brain, studied at any scale, that even
suggests that it might harbor consciousness.
Nothing about human behavior or language or culture demonstrats that it is mediated by consciousness, apart from the fact that we simply know that it is. A truth that someone can appreciate in himself directly and in others by analogy."
"The
contents of consciousness can often be made sense of in terms of their underlying neurophysiology.
However, when we ask why such phenomena should be experienced in the first place we are returned to the mystery of consciousness in full. Unfortunately, efforts to locate consciousness in the brain generally fail to distinguisch between consciousness and its contents. As a result, many researchers have taken one form of consciousness as a suffcient view of the whole.''
"
The reality of consciousness appears irreducible. Only consciousness can know itself - directly, through first-person experience.
It follows, therefore, that rigorous introspection - spirituality in the widest term - is an indispensable part of understanding the nature of the mind."
Sam Harris legt hier even in een paar pagina's geniaal uit waarom bewustzijn zo'n mysterieus fenomeen is en waarom het wereldbeeld van klassieke materialisten-reductionisten zoals Daniel Dennett en Dick Swaab niet klopt.
Als er een causaal verband was tussen het brein en het bewustzijn dan zouden we alle religies per direct kunnen opheffen, mystiek zou dood zijn, het leven na de dood zou geen realistische optie meer zijn en de vrije wil zou geen realistische optie meer zijn. Als een causaal verband tussen brein-bewustzijn zelfs theoretisch mogelijk zou zijn dan zouden de meeste wonderen de wereld uit zijn. Het feit dat dit niet het geval is zet de deur wagenwijd open voor alternatieve, kwalitatieve perspectieven op bewustzijn gebaseerd op filosofische en levensbeschouwelijke theorieën i.p.v. natuurwetenschappelijke theorieën.
In een deterministische wereld zonder vrije wil zou bewustzijn niet nodig zijn. In dat scenario zouden zombies (levende en functionerende wezens zoals wij maar dan zonder bewustzijn) afdoende zijn. Het feit dat bewustzijn bestaat pleit voor een vorm van keuzevrijheid in organismen met bewustzijn en pleit tegen volledig determinisme, het bestaan van bewustzijn pleit ook voor het bestaan van ''meer'' dan wat voor ons begrijpelijk en (theoretisch) waarneembaar is.
quote:
Op dinsdag 30 januari 2018 09:04 schreef Bosbeetle het volgende:En inderdaad het was niet persee esotherisch wat jij zei, maar het blokkeert wel. "We kunnen dat niet begrijpen, punt". Ik hou liever mijn opties open en probeer zaken te begrijpen. Ook al is het bij benadering, zaken wegzetten als per definitie onbegrijpbaar verspert voor mij de weg om er zoveel mogelijk van te proberen begrijpen.
Ik probeerde jou licht provocerend op de inherente mystiek/magie van het leven te wijzen. Jij bent een béta wetenschapper, een natuurwetenschapper. Ik wil graag een gevoel van verwondering in je oproepen over hoe verbluffend het fenomeen 'leven' en 'bewustzijn' werkelijk is en het idee voor te stellen dat
niets is wat het in eerste instantie lijkt. Het feit dat we basismechanismen als bevruchting kunnen beschrijven gaat compleet voorbij aan het prachtige feit dat er een persoon gecreëerd wordt met een 'ziel' die in een parallelle werkelijkheid met de onze opereert.
Als natuurwetenschappers buiten de materialistische box leren denken (ik wil hier niet paternalistisch overkomen
) komen zij misschien op creatieve oplossingen voor oplosbare problemen. Het idee is om nooit het gevoel van verwondering te verliezen, nooit te denken van ''ik weet het allemaal wel/het is allemaal wel te verklaren'' en ons open te stellen voor alle mogelijke verklaringen van de werkelijkheid.
Als wij een werkelijk open vizier hebben (voor zowel spiritualiteit/filosofie/levensbeschouwing als harde materialistische wetenschap) en verschillende perspectieven durven aannemen dan kunnen wij als mensheid tot veel diepere inzichten komen dan als we alleen 1 specifiek perspectief durven te bestuderen en verdedigen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 30-01-2018 12:52:09 ]