Hoi allemaal,
Ik ben 30 jaar en heb sinds mijn 18e last van zout water dat in contact komt met mijn huid en ogen. Ik merkte dit nadat ik in een zout bad sprong in een zwembad, het was een soort groot bubbelbad maar dan met zout water.
De reactie ontstaat pas als ik uit het water kom waarbij het water opdroogt maar het zout achterblijft. De reactie is roodheid over mijn hele lichaam waarbij ik kapot ga van de jeuk. Dit houd een paar uur aan en er valt weinig aan te doen behalve voorkomen dat het zoute water opdroogt, dus direct afspoelen met water zonder zout.
Met uit het water komen bedoel ik ook dat wanneer ik geheel onder water ben geweest en vervolgens nog in het water lig met alleen mijn hoofd boven water.
Nu ben ik 3 jaar terug wezen kitesurfen in Griekenland en had dezelfde reactie: hierbij ook gepaard met jeukende ogen, alsof je een lang onder water in een zwembad met chloorwater hebt gezwommen. Gezien ik een hele kitesurfvakantie had geboekt nam ik iedere dag 3 flessen spa water mee gezien er op dat strand geen douche was (en kitesurfen met een zwembril op).
Aangezien ik het kitesurfen op wil pakken in colombia heb ik dit topic geopend om te kijken of anderen hier ook last van hebben en tips om het te
voorkomen. Ze hebben ook daar in bepaalde gebieden geen douches / kraantjes op het strand. Misschien dat nu niemand relevante tips heeft, maar wellicht in de toekomst bij het gebruik van zoekmachines dat er toch meer duidelijkheid ontstaat.
De zoekmachine levert nu 2 resultaten waarvan 1 topic (2013) op een allergie forum dat geheel overgenomen is door spam, en een ander topic op dit forum uit 2007 waarbij ze zijn gekomen op blauwalg (dat ik uitsluit op basis van mijn bezoek aan het zwembad, bij "normaal" zwembad water heb ik overigens geen last).
Mijn huisarts heeft eigenlijk ook geen idee wat eraan te doen.
Nu heeft 1 liter zeewater gemiddeld 34,5 gram aan diverse zouten. De Egeïsche Zee (waar ik deed kitesurfen) zit hoger: 39% (ter vergelijking: het hoogste zoutgehalte is de rode zee met 41 - 42% volgens wikipedia). Mogelijk dat ik hierdoor aan onze nederlandse kust geen last had (<30%).
Omdat in de buurt van de evenaar (waar mijn reis naartoe gaat) veel regen valt is het zoutgehalte hier lager dan de griekse zee en heb ik er hopelijk minder last van..
Iedereen die tips heeft en mij wil helpen om mijn hobby voort te zetten ondanks het feit dat zout water en ik geen vrienden zijn stel ik zeer op prijs!
Groetjes,
Matta
ps. ik heb nu geen kitesurfvakantie geboekt maar ga op backpackreis met de gedachte daar ook te gaan kitesurfen, dus ik ga sowieso eerst het water in voordat ik daar lessen ga boeken.