abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 23 januari 2018 @ 14:08:45 #1
374228 Unscrewed
Not screwed enough
pi_176693709
Hallo allemaal,

Ik heb samen met mijn huurbaas gesproken over het beëindigen van onze huurovereenkomst. Dit heeft ze toegekend.

Omdat ik twijfel over de rechtsgeldigheid van het beëindigen van een huurovereenkomst mondeling en over een WhatsApp gesprek en ik mezelf graag nog meer wil indekken, wil ik dit graag ook schriftelijk d.m.v. een aangetekende brief doen.

Om - bot gezegd - "gezeik" te voorkomen, wil ik graag niet mijn nieuwe adres hierin vermelden en vragen of ze de brief kan ondertekenen en een foto daarvan kan sturen naar mij via WhatsApp of een e-mailbijlage.

Helaas staat in iedere modelbrief wel het nieuwe adres vermeld. Is het wel alsnog geldig om het op deze manier te doen? Ik kon hierover niks concreets vinden op het internet

Mijn brief:

quote:
[plaats], [datum]
Betreft: Bevestiging opzegging kamer huurcontract

Geachte [verhuurder],

Middels deze brief zeg ik, ondergetekende [naam], met ingang van
[ingangsdatum] het huurcontract op van de kamer in de woning op het volgende adres: [oude adres].

Dit is mondeling en door middel van het sociale platform ‘WhatsApp’ al besproken. Deze brief is ter bevestiging.

Na mijn verhuizing ben ik bereikbaar op het e-mailadres: “[e-mailadres]” of telefonisch via [telefoonnummer].

Graag ontvang ik van u een bevestiging van de opzegging van de huurovereenkomst en het proper achterlaten van de kamer. Deze brief ondertekenen en als bijlage toevoegen in een e-mail of WhatsApp bericht is voldoende.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

[handtekening]

[naam]
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp en advies!
Dit -- Parkiet is mijn papa
zijn -- Parkiet is mijn papa
vier -- Parkiet is mijn papa
regels -- Parkiet is mijn papa
  Boks-Chick dinsdag 23 januari 2018 @ 14:10:51 #2
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_176693755
Je kan het ook aangetekend versturen, dan tekent de ontvanger voor ontvangst.
Of diegene het vervolgens leest of niet is niet interessant.

edit: gewoon in je brief zetten: zoals op dd overeengekomen wordt mijn huurovereenkomst beeindigd per dd.

contact gegevens hoef je er verder helemaal niet in te zetten imo. En ze heeft je 06, anders kan je niet whatsappen
lolwut
  dinsdag 23 januari 2018 @ 14:11:44 #3
374228 Unscrewed
Not screwed enough
pi_176693771
quote:
19s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 14:10 schreef BrandX het volgende:
Je kan het ook aangetekend versturen, dan tekent de ontvanger voor ontvangst.
Dan is de ontvangst van de brief bevestigd, maar niet de brief en het proper aanleveren van de kamer zelf voor zover ik weet.

quote:
19s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 14:10 schreef BrandX het volgende:
Of diegene het vervolgens leest of niet is niet interessant.
Dit wist ik niet. Ik dacht dat een ondertekende bevestiging belangrijk was bij het ontbinden van een huurovereenkomst.
Dit -- Parkiet is mijn papa
zijn -- Parkiet is mijn papa
vier -- Parkiet is mijn papa
regels -- Parkiet is mijn papa
  Boks-Chick dinsdag 23 januari 2018 @ 14:13:03 #4
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_176693801
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 14:11 schreef Unscrewed het volgende:

[..]

Dan is de ontvangst van de brief bevestigd, maar niet de brief en het proper aanleveren van de kamer zelf voor zover ik weet.

[..]

Dit wist ik niet. Ik dacht dat een ondertekende bevestiging belangrijk was bij het ontbinden van een huurovereenkomst.
zie mijn edit.

je hebt het toch zwart op wit? Op whatsapp?
lolwut
  Boks-Chick dinsdag 23 januari 2018 @ 14:14:04 #5
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_176693820
En voor wat betreft het opleveren van de kamer: maak daar gewoon met verhuurder een afspraak voor. Doe dat voordat je de brief verstuurd. Dan kan je dat namelijk in je brief zetten.
lolwut
  dinsdag 23 januari 2018 @ 14:14:46 #6
374228 Unscrewed
Not screwed enough
pi_176693834
quote:
19s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 14:13 schreef BrandX het volgende:

[..]

zie mijn edit.

je hebt het toch zwart op wit? Op whatsapp?
Mogelijk niet concreet genoeg. Ik heb al wel mijn spullen weggehaald, de kamer schoon gemaakt en de sleutel terug gegeven. Mondeling het concreet besproken, maar op WhatsApp heb ik alleen de vraag vanaf haar kant of ik me wil uitschrijven (dus niet dat de overeenkomst beëindigd is).

Het eerste deel kan ik inderdaad in de brief zetten.
Dit -- Parkiet is mijn papa
zijn -- Parkiet is mijn papa
vier -- Parkiet is mijn papa
regels -- Parkiet is mijn papa
  Boks-Chick dinsdag 23 januari 2018 @ 14:15:10 #7
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_176693842
oh ervaringstip: maak foto's van hoe je de zaken achterlaat. En schroom niet te veel foto's te maken. Van de sloten en deuren (heel), van de ramen (heel, geen barsten, etc) etc.
lolwut
  dinsdag 23 januari 2018 @ 14:15:56 #8
374228 Unscrewed
Not screwed enough
pi_176693857
quote:
19s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 14:15 schreef BrandX het volgende:
oh ervaringstip: maak foto's van hoe je de zaken achterlaat. En schroom niet te veel foto's te maken. Van de sloten en deuren (heel), van de ramen (heel, geen barsten, etc) etc.
Dit ben ik vergeten te doen :(. Ik ben bang met de manier waarop wij contact hebben, dat het beter is als ik niet terug kom.
Dit -- Parkiet is mijn papa
zijn -- Parkiet is mijn papa
vier -- Parkiet is mijn papa
regels -- Parkiet is mijn papa
  Boks-Chick dinsdag 23 januari 2018 @ 14:16:03 #9
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_176693859
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 14:14 schreef Unscrewed het volgende:

[..]

Mogelijk niet concreet genoeg. Ik heb al wel mijn spullen weggehaald, de kamer schoon gemaakt en de sleutel terug gegeven. Mondeling het concreet besproken, maar op WhatsApp heb ik alleen de vraag vanaf haar kant of ik me wil uitschrijven (dus niet dat de overeenkomst beëindigd is).

Het eerste deel kan ik inderdaad in de brief zetten.
ok, dus je hebt de sleutel al ingeleverd, en de kamer dus opgeleverd? Dan is het toch klaar?

Ik geloof anders niet wat je probleem is :@
lolwut
  dinsdag 23 januari 2018 @ 14:17:16 #10
374228 Unscrewed
Not screwed enough
pi_176693871
quote:
19s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 14:16 schreef BrandX het volgende:

[..]

ok, dus je hebt de sleutel al ingeleverd, en de kamer dus opgeleverd? Dan is het toch klaar?

Ik geloof anders niet wat je probleem is :@
Ik lees op het internet dat een (ondertekende) bevestiging belangrijk is. Maar ik zal de brief wel formuleren als mededeling (/herhaling) van iets wat al bevestigd is (dat de kamer dus goed is opgeleverd en dat de overeenkomst per 1 februari officieel is beëindigd.)
Dit -- Parkiet is mijn papa
zijn -- Parkiet is mijn papa
vier -- Parkiet is mijn papa
regels -- Parkiet is mijn papa
  Boks-Chick dinsdag 23 januari 2018 @ 14:17:51 #11
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_176693882
als zij vraagt om je formele uitschrijving, erkent zij dat je er niet meer woont. Dus ik zou me gewoon uitschrijven, en dat aan haar aangeven, gewoon via whatsapp. "heb ik dd gedaan. mvrgr Unscrewed"
lolwut
  Boks-Chick dinsdag 23 januari 2018 @ 14:18:31 #12
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_176693893
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 14:17 schreef Unscrewed het volgende:

[..]

Ik lees op het internet dat een (ondertekende) bevestiging belangrijk is. Maar ik zal de brief wel formuleren als mededeling (/herhaling) van iets wat al bevestigd is (dat de kamer dus goed is opgeleverd en dat de overeenkomst per 1 februari officieel is beëindigd.)
ja precies! En daarin kan je dan ook de mededeling doen dat je per dd uitgeschreven bent van dat adres. Problem solved.
lolwut
  dinsdag 23 januari 2018 @ 14:34:47 #13
374228 Unscrewed
Not screwed enough
pi_176694120
quote:
19s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 14:18 schreef BrandX het volgende:

[..]

ja precies! En daarin kan je dan ook de mededeling doen dat je per dd uitgeschreven bent van dat adres. Problem solved.
Dus dit zal voldoen? Heb je eventueel nog een betere verwoording? Ik ben niet erg taalkundig ben ik bang.

quote:
Middels deze brief bevestig ik, ondergetekende [mijn naam], dat met ingang van 01-02-2018 het huurcontract van de kamer in de woning op het volgende adres officieel is beëindigt: [adres].

De kamer is proper opgeleverd, en de sleutel van de woning is al in ontvangst genomen door de verhuurder.

Dit is mondeling en door middel van het sociale platform ‘WhatsApp’ al besproken. Deze brief is ter bevestiging.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Dit -- Parkiet is mijn papa
zijn -- Parkiet is mijn papa
vier -- Parkiet is mijn papa
regels -- Parkiet is mijn papa
pi_176694505
Er is eigenlijk al een aantal dingen mis gegaan. Voor- en eindinspectie doe je normaliter samen met de verhuurder. Bij voorinspectie kan hij/zij dingen vertellen die je moet regelen vóór de eindinspectie. Als alles bij eindinspectie in orde is, tekenen jullie allebei en dan tekent de verhuurder dus ook voor akkoord en lever je meteen je sleutels in. Daarna kan hij/zij jou niets meer verwijten en heb je ook zwart-op-wit staan dat de huur is beëindigd. Het zou tevens netjes zijn als je bij opzeggen van de huur al een bevestiging krijgt met datum van eindinspectie en laatste huurdag.

Ikzelf zou absoluut niet tevreden zijn met alleen een WhatsApp-gesprek. Zo gaat het misschien tegenwoordig maar geef mij maar ouderwets, letterlijk zwart-op-wit als het om deze dingen gaat. Heb hier in het verleden ook gezeik mee gehad, zie:

WGR / In gebreke na succesvolle eindinspectie?
  dinsdag 23 januari 2018 @ 15:29:09 #15
374228 Unscrewed
Not screwed enough
pi_176695312
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 14:52 schreef HomerStokes het volgende:
Er is eigenlijk al een aantal dingen mis gegaan. Voor- en eindinspectie doe je normaliter samen met de verhuurder. Bij voorinspectie kan hij/zij dingen vertellen die je moet regelen vóór de eindinspectie. Als alles bij eindinspectie in orde is, tekenen jullie allebei en dan tekent de verhuurder dus ook voor akkoord en lever je meteen je sleutels in. Daarna kan hij/zij jou niets meer verwijten en heb je ook zwart-op-wit staan dat de huur is beëindigd. Het zou tevens netjes zijn als je bij opzeggen van de huur al een bevestiging krijgt met datum van eindinspectie en laatste huurdag.

Ikzelf zou absoluut niet tevreden zijn met alleen een WhatsApp-gesprek. Zo gaat het misschien tegenwoordig maar geef mij maar ouderwets, letterlijk zwart-op-wit als het om deze dingen gaat. Heb hier in het verleden ook gezeik mee gehad, zie:

WGR / In gebreke na succesvolle eindinspectie?
Ik ben inderdaad op de hoogte van het feit dat er wat dingen hier en daar niet kloppen of goed zijn gelopen. Helaas was dit het beste wat ik ervan kon maken. Ik heb in iedergeval geleerd geen commercieel huurcontract op te stellen en een kamer te huren bij de moeder van een vriend van mij. Dat ligt te dichtbij en is dus ook niet goed afgelopen.
Dit -- Parkiet is mijn papa
zijn -- Parkiet is mijn papa
vier -- Parkiet is mijn papa
regels -- Parkiet is mijn papa
pi_176695842
Ik zou in ieder geval inderdaad een aangetekende brief opsturen, waarin je ook een termijn benoemt. Zoiets als "bij geen reactie binnen veertien dagen na dagtekening van deze brief ga ik er vanuit dat u akkoord bent met bovenstaande". Dan heb jij ook een datum waarna je het met gerust hart kunt afsluiten.
  dinsdag 23 januari 2018 @ 16:44:17 #17
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_176696857
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 15:53 schreef HomerStokes het volgende:
Ik zou in ieder geval inderdaad een aangetekende brief opsturen, waarin je ook een termijn benoemt. Zoiets als "bij geen reactie binnen veertien dagen na dagtekening van deze brief ga ik er vanuit dat u akkoord bent met bovenstaande". Dan heb jij ook een datum waarna je het met gerust hart kunt afsluiten.
Dat zou ik dan weer niet doen. Zo zet je de deur open voor een discussie want je geeft aan dat het blijkbaar mogelijk is dat ze nog niet akkoord is met de beëindiging. Je hebt namelijk al afspraken met haar gemaakt waar ze al akkoord mee is gegaan. Waarom zou je haar nog een termijn moeten geven om hierop te kunnen reageren?

Gewoon een briefje waarin je iets zegt in de trant van
"Hierbij bevestig ik de afspraken (over beëindiging van het huurcontract e.d. zet dan je afspraken netjes in een lijst) die we op <datum> gemaakt hebben".

Klaar.
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_176701454
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 15:53 schreef HomerStokes het volgende:
Ik zou in ieder geval inderdaad een aangetekende brief opsturen, waarin je ook een termijn benoemt. Zoiets als "bij geen reactie binnen veertien dagen na dagtekening van deze brief ga ik er vanuit dat u akkoord bent met bovenstaande". Dan heb jij ook een datum waarna je het met gerust hart kunt afsluiten.
Een verhuurder hoeft niet akkoord te gaan met huuropzegging. Als je geen contract hebt voor een minimumtermijn kun je gewoon de huur opzeggen met een opzegtermijn van 1 betaaltermijn (dus meestal 1 maand). Daar valt voor de verhuurder niets aan te weigeren of akkoord voor te geven. Dat is gewoon wettelijk geregeld.

Gewoon een bericht met ontvangstbevestiging (aangetekende brief met handtekening voor ontvangst is er bij uitstek geschikt voor) is voldoende. De verhuurder hoeft de brief op zich niet eens te lezen of de envelop te openen. Heb je opgezegd, dan ben je klaar zodra de opzegtermijn verstreken is en je de woning hebt opgeleverd.

Belangrijk voor een dergelijke brief is dat:
- je duidelijk meldt dat het om een huuropzegging uit jouw naam voor adres X is
- dat je de opzegtermijn respecteert en datum Y de laatste dag zal zijn dat je het huurt
- dat het aan de verhuurder is om een voor- en eindinspectie te doen en dat je die alleen zult aanvaarden als daar tijdig een afspraak met je gemaakt wordt. Dat je geen verantwoordelijkheid zult dragen voor zaken die op de voor- en eindinspectie niet gemeld worden of als de verhuurder verzuimt om de inspecties in jouw bijzijn uit te voeren.
- Dat je kosten voor herstelwerkzaamheden aan zaken die op de voorinspectie niet als gebrek genoemd zijn niet zult aanvaarden.
pi_176710432
Hij hoeft er inderdaad niet mee akkoord te gaan, des te meer reden dat ik het er toch op zou zetten voor mijn eigen peace of mind. Dan kan een verhuurder zich nooit verschuilen achter "administratieve achterstand" of iets dergelijks, mocht je toch in een conflict geraken.
pi_176711053
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 08:13 schreef HomerStokes het volgende:
Hij hoeft er inderdaad niet mee akkoord te gaan, des te meer reden dat ik het er toch op zou zetten voor mijn eigen peace of mind. Dan kan een verhuurder zich nooit verschuilen achter "administratieve achterstand" of iets dergelijks, mocht je toch in een conflict geraken.
Als je aangetekend hebt verstuurd, kan hij zich sowieso niet verschuilen achter wat dan ook. De datum dat het poststuk is aangeboden bij de geadresseerde geldt immers simpelweg als de datum waarop de geadresseerde op de hoogte is gesteld van de inhoud van de brief. Zelfs als de geadresseerde de brief heeft geweigerd, heeft hij hem juridisch gezien "ontvangen en gelezen".
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')